PDA

View Full Version : Vlaanderen verder, zonder Brussel...


De Vliegende Hollander
5 mei 2003, 19:19
Hallo allen,

Ik bekijk dit forum nu al een tijdje en het is gewoon duidelijk dat er veel mensen zijn die Vlaanderen het liefst zien als onafhankelijke rupubliek.

Een vast hekelpunt is vaak wat er moet gebeuren met Brussel. Als men naar de historie kijkt is Brussel een Vlaamse stad, echter dat is passé. Als je nu de feiten onder ogen ziet is Brussel een franstalige stad. Sterker nog, het wordt alleen maar Franser met de jaren.

Mijn stelling is simpel: Laat Brussel dan maar los. Een onfhankelijk Vlaanderen witl toch niet weer onder leiding komen van een verfranste stad???
Bovendien, zonder de Brussel-eis, is een onafhankelijk Vlaanderen veel sneller te verwezenlijken. Daarnaast ben je in één klap af van alles wat de staat België vroeger voorstelde...


Gaarne uw reacties


Groeten

Dimitri
5 mei 2003, 19:45
Je voorstel klinkt logisch, maar dat is het waarschijnlijk niet. Brussel is niet zomaar een stad, het is een metropool van 1 miljoen inwoners, die elke dag werk biedt aan tienduizenden, zoniet honderdduizenden Vlamingen uit Vlaanderen. Overdag is Brussel dus Vlaamser dan 's avonds en 's nachts.

Bovendien kan het geografisch geen kant op als het gescheiden wordt van Vlaanderen. De ringweg, de luchthaven en een deel van de agglomeratie liggen op Vlaams grondgebied. Het wordt zelfs volledig omringd door Vlaanderen. Een scheiding kan zowel voor Brussel als voor het omliggende gebied een probleem worden.

Wat je zegt over de verfransing klopt niet meer. Het percentage Nederlandstaligen heeft zich de laatste twee decennia gestabiliseerd rond de 15% (maar met grote verschillen per (deel)gemeente; er zijn er waar nauwelijks Nederlandstaligen wonen, er zijn ook er waar nog een derde Nederlandstalig is) en door grote toestroom van anderstalige leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel, door de slechte kwaliteit van het Franstalig onderwijs, kan dit in potentie weer gaan groeien. Je moet ook niet vergeten dat de meeste Franstalige Brusselaars in feite verfranste Vlamingen zijn, die alleen vanwege economische redenen Franstalig zijn geworden omdat in België en zeker in het centrum van de macht Brussel vanaf 1830 tot ver in de twintigste eeuw Frans nu eenmaal de dominante taal was.

Het lijkt me dus niet zinvol om Vlaanderen en Brussel te scheiden. Een zelfstandig Brussel heeft gewoon geen enkele overlevingskans. De reden dat er teveel Franstaligen wonen vind ik nergens op slaan. Gaan we in Nederland ook een andere hoofdstad zoeken als de meerderheid van de Amsterdamse bevolking allochtoon is (binnen 10 jaar)?

Zeno!
5 mei 2003, 20:22
Brussel.......tja, moeilijk punt.

Het is gewoon een feit dat Brussel niet kan zonder Vlaanderen, en dat weten de (franstalige) Brusselaars maar al te goed! Vandaar dat ze zo vast houden aan de Belgische staat, want ze weten goed dat als Belgie uiteen valt Brussel waarschijnlijk bij Vlaanderen zal gevoegd worden. Als het erop aankomt zullen de Brusselaars wel voor hun economie kiezen. Het geld-argument zeg maar.
Neemt niet weg dat veel Franstalige Brusselaars niet veel moeten weten van Vlaanderen, omdat ze vrezen voor hun taal in de hoofdstad. Het komt er dus op aan om de Franstaligen duidelijk te maken dat Brussel een TWEETALIGE hoofdstad zou worden. Gemakkelijk wordt dat niet...

Persoonlijk zou ik Brussel niet zo graag verliezen. Brussel is namelijk een buitengewoon prachtige stad. Veel mensen hebben nog steeds een beeld van Brussel als grijze kantoorstad, wat helem�*�*l het geval niet meer is. Telkens als ik er kom, ben ik weer onder de indruk. Zo was ik vorige week nog in Ukkel, nabij het Terkamerenbos; prachtige residentiële wijken, abmassades, veel groen, allemaal heel chique en verzorgd. Brussel is van onschatbare waarde. Brussel is ons verster op de wereld, ons visitekaartje. Na Washington is Brussel de grootste diplomatenstad ter wereld. Na Parijs de grootste congresstad. Houden dus maar!

Dimitri
5 mei 2003, 20:34
Nou, Zeno, ik moet geloof ik ook maar eens naar Ukkel, het is blijkbaar zo mooi dat je een heel ander beeld van Brussel hebt gekregen! :D

Zeno!
5 mei 2003, 20:52
Nou, Zeno, ik moet geloof ik ook maar eens naar het Ukkel, het is blijkbaar zo mooi dat je een heel ander beeld van Brussel hebt gekregen! :D

Een aanrader inderdaad! :D Ook ik heb lang een verkeerd beeld van de hoofdstad gehad, geef ik toe. :oops:

http://www.keukenwebsite.com/Bxl_ctr.gif

Het Zuidoosten van Brussel (zones 12-13-14-15-16-17-18) staat wel bekend om haar chique wijken, waar vooral diplomaten wonen. Er zijn zelfs straten die afgesloten zijn met zware statige hekken. Eerste keer dat ik daar kwam.

skye
5 mei 2003, 21:06
Een vast hekelpunt is vaak wat er moet gebeuren met Brussel. Als men naar de historie kijkt is Brussel een Vlaamse stad, echter dat is passé.

Tot voor honderd jaar geleden was Brussel een nog overwegend Vlaamse stad. Binnen honderd jaar zal het terug een overwegend Vlaamse stad zijn.

Als je nu de feiten onder ogen ziet is Brussel een franstalige stad. Sterker nog, het wordt alleen maar Franser met de jaren.

Dit is niet correct. Het is zelfs zo dat de Franstalige Brusselaars zelfs in de minderheid dreigen te geraken tov de buitenlanders. Binnen de tien jaar is de 50 percent overschreden.

Mijn stelling is simpel: Laat Brussel dan maar los. Een onfhankelijk Vlaanderen witl toch niet weer onder leiding komen van een verfranste stad???
dat is helaas gemakkelijk gezegd voor een Nederlander. Voor veel Vlaamsgezinden is Brussel HET symbool van de Francophone veroverings- en overheersingdrang.

Bovendien, zonder de Brussel-eis, is een onafhankelijk Vlaanderen veel sneller te verwezenlijken. Daarnaast ben je in één klap af van alles wat de staat België vroeger voorstelde...

Brussel is een belangrijk onderdeel van de onafhankelijkseis. Ik wacht dus wel nog liever een paar jaar.
Ik moet me al neerleggen bij het feit dat de Fransen en de Walen in de laatste twee honderd jaar meer als de helft van Vlaamse bevolking vernietigd heeft. Brussel zal ik echter nooit loslaten.

Dimitri
5 mei 2003, 21:09
Wel jammer dat het zuidoosten precies het gebied is waar de minste Nederlandstaligen wonen. :wink:
Ben er zelf nog nooit geweest, alleen in het centrum en bij station Zuid (voor de Thalys 8)), en dat vond ik ook heel mooi. De Grote Markt is denk ik wel een van de mooiste pleinen ter wereld. Alleen de noordelijke wijken langs het spoor zijn afschuwelijk.

Ben trouwens wel jaloers dat Brussel zo'n groot stadsbos heeft (Zoniënwoud), in Rotterdam moeten we het doen met een paar kleine parkjes. :( Het zou tijd worden dat er in de Randstad ook eens grote stadsbossen worden aangelegd.

Zeno!
5 mei 2003, 21:26
Wel jammer dat het zuidoosten precies het gebied is waar de minste Nederlandstaligen wonen. :wink:
Ben er zelf nog nooit geweest, alleen in het centrum en bij station Zuid (voor de Thalys 8)), en dat vond ik ook heel mooi. De Grote Markt is denk ik wel een van de mooiste pleinen ter wereld. Alleen de noordelijke wijken langs het spoor zijn afschuwelijk.

Klopt.


Ben trouwens wel jaloers dat Brussel zo'n groot stadsbos heeft (Zoniënwoud), in Rotterdam moeten we het doen met een paar kleine parkjes. :( Het zou tijd worden dat er in de Randstad ook eens grote stadsbossen worden aangelegd.

Tervuren (aan het zonienwoud) is anders ook een aanrader. Daar ligt het koninklijk musem voor midden-afrika, temidden een groot park.
Er wonen veel zogenaamde "eurocraten".

http://users.pandora.be/Historia_Belgica/Tervuren.jpg
http://users.pandora.be/Historia_Belgica/Tervuren2.jpg

Dit lijkt wel een toeristisch topic te worden... :oops:

Dimitri
5 mei 2003, 21:39
Hm, daar zou ik ook wel willen wonen. Ik denk dat alleen Den Haag daarbij nog in de buurt komt.

Is het Zoniënwoud wel gewoon toegankelijk, of zijn dat allemaal privéterreinen?

Dit lijkt wel een toeristisch topic te worden... :oops:
Heb ik geen bezwaar tegen! :D

Zeno!
5 mei 2003, 21:46
Hm, daar zou ik ook wel willen wonen. Ik denk dat alleen Den Haag daarbij nog in de buurt komt.

Is het Zoniënwoud wel gewoon toegankelijk, of zijn dat allemaal privéterreinen?

Dit lijkt wel een toeristisch topic te worden... :oops:
Heb ik geen bezwaar tegen! :D

Zonienwoud is grotendeels toegankelijk denk ik.

Misschien eens een kijkje nemen op www.zonienwoud.be, waar je allerlei wandelroutes doorheen het woud kan vinden. Want vergis u niet, het is een groot bos dat bovendien vol herten en reeën zit.

Dimitri
5 mei 2003, 22:02
Hm, het ziet er inderdaad wel goed uit met al die wandelroutes. 5000 hectare, nog groter dan ik dacht, dat is zelfs nauwelijks nog een stadsbos te noemen.

Onbegrijpelijk dat daar niet meer (rijke) Vlamingen wonen. Want ook aan Vlaamse kant zijn de gemeentes waarin het Zoniënwoud (Sint-Genesius-Rode, Overijse) ligt sterk verfranst. Is Brussel dan zo onbekend bij Nederlandstaligen?

De Vliegende Hollander
6 mei 2003, 00:35
Humm, als jullie zeggen dat het Nederlands in Brussel dus wel toekomst heeft: dan zal ik dat van jullie aannemen.

Jammer genoeg wordt in Nederland Brussel vaak bestempeld als de meest Noordelijke stad van Frankrijk :cry: ...


Na het zorgvuldig raadplegen van enkele data-bronnen (Eurostat en de atlas), blijf ik toch van mening dat Vlaanderen beter (eerst) zonder Brussel verder moet, denk hier eens over na:

Brussel zou een ingesloten enclave worden en is voor een groot deel afhankelijk van Vlaanderen. Als Brussel op den duur niet buigt, onstaat er een economisch verslechterende situatie. Deze situatie zal menig Brusselaar ervan overtuigen dat zji niet alleen, cultureel, geografisch maar ook economisch beter passen bij Vlaanderen...(trouwens ik verwacht dat dit ook opgaat voor de Duitstalige Kantons.)

Kortom: Als Vlaanderen zich in eerste instantie onafhankelijk verklaart zonder Brussel (wat waarschijnlijk veel sneller kan gebeuren), heeft het een uitermate grote kans om Brussel later alsnog erbij te krijgen.


Groeten

alpina
6 mei 2003, 00:40
Humm, als jullie zeggen dat het Nederlands in Brussel dus wel toekomst heeft: dan zal ik dat van jullie aannemen.

Jammer genoeg wordt in Nederland Brussel vaak bestempeld als de meest Noordelijke stad van Frankrijk :cry: ...


Na het zorgvuldig raadplegen van enkele data-bronnen (Eurostat en de atlas), blijf ik toch van mening dat Vlaanderen beter (eerst) zonder Brussel verder moet, denk hier eens over na:

Brussel zou een ingesloten enclave worden en is voor een groot deel afhankelijk van Vlaanderen. Als Brussel op den duur niet buigt, onstaat er een economisch verslechterende situatie. Deze situatie zal menig Brusselaar ervan overtuigen dat zji niet alleen, cultureel, geografisch maar ook economisch beter passen bij Vlaanderen...(trouwens ik verwacht dat dit ook opgaat voor de Duitstalige Kantons.)

Kortom: Als Vlaanderen zich in eerste instantie onafhankelijk verklaart zonder Brussel (wat waarschijnlijk veel sneller kan gebeuren), heeft het een uitermate grote kans om Brussel later alsnog erbij te krijgen.


Groeten

Ik volg u wel als u zegt dat Brussel vroeg of laat toch bij Vlaanderen zal willen horen, maar moeten we daarom een stuk economische welvaart van Brussel opgeven? Mij lijkt het verstandiger om de Brusselaars te overtuigen van de noodzaak om tot Vlaanderen toe te treden alvorens over onafhankelijkheid te spreken.

De Vliegende Hollander
6 mei 2003, 00:49
Hoe zou u de Brusselaars willen overtuigen (suggesties van iedereen welkom)


Groeten

alpina
6 mei 2003, 00:52
Hoe zou u de Brusselaars willen overtuigen (suggesties van iedereen welkom)


Groeten

U hebt ze eigenlijk al zelf overtuigd, ik copieer gewoon even uw stukje tekst:

"Brussel zou een ingesloten enclave worden en is voor een groot deel afhankelijk van Vlaanderen. Als Brussel op den duur niet buigt, onstaat er een economisch verslechterende situatie. Deze situatie zal menig Brusselaar ervan overtuigen dat zji niet alleen, cultureel, geografisch maar ook economisch beter passen bij Vlaanderen...(trouwens ik verwacht dat dit ook opgaat voor de Duitstalige Kantons.) "

Door ze duidelijk te maken wat de situatie zal zijn als ze zich niet willen aansluiten bij Vlaanderen. Ik zie trouwens maar 1enkele andere mogelijkheid voor Brussel en dat is een soort appart Europees district. Brussel is namelijk volledig omringd door Vlaanderen, een Waalse staat met Brussel is dus nogal utopisch.

De Vliegende Hollander
6 mei 2003, 00:56
Ik zou eigenlijk ook graag de meningen willen horen, waarom de Walen zo graag een eenheid willen blijven (ik ken de meeste wel, maar jullie kennen er waarschijnlijk meer)


Groeten

alpina
6 mei 2003, 01:04
Ik zou eigenlijk ook graag de meningen willen horen, waarom de Walen zo graag een eenheid willen blijven (ik ken de meeste wel, maar jullie kennen er waarschijnlijk meer)


Groeten

Ik denk dat je niet mag overdrijven in het aantal Walen dat absoluut die eenheid wil behouden. Om u even een idee te geven: Zondag was er een betoging voor het behoud van Belgie en tegen verdere bevoegdheden voor de gewesten. Deze betoging had heel wat media-aandacht gekregen en er schaarden zich ook wat "bekende Belgen" rond dit project zoals Axel Red en Marc Wilmots. Men zou dus mogen verwachten dat er heel wat mensen de straat op komen, maar dit was echter niet echt het geval, het was maar een betoging van 2000man. Ter vergelijking: de dag er voor was er een betoging van de holebibeweging, daar was 5x zo veel volk. De Walen zijn dus helemaal niet zo fanatiek verknocht aan Belgie.
Ze willen Belgie behouden uit financieel oogpunt, er is een enorme geldstroom van Vlaanderen naar Wallonie en zij vrezen natuurlijk dat daar wel eens een einde zou kunnen aankomen in een onafhankelijk Vlaanderen. Andere redenen voor het behoud van Belgie ken ik niet; misschien omdat ze fan zijn van de monarchie of van de Belgische vlag... :wink:

De Vliegende Hollander
6 mei 2003, 01:08
Vertel deze Hollander eens: Welke regering (partijen) zijn er nodig om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen. Verder, wat is hun positie op dit moment en is de verwachting dat zij snel een werkbare meerderheid hebben?

Zijn er trouwens ook Waalse groepen die actief zijn op het gebied van onafhankelijkheid (al dan niet aansluiting bij Frankrijk)?


Groeten

alpina
6 mei 2003, 01:18
Vertel deze Hollander eens: Welke regering (partijen) zijn er nodig om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen. Verder, wat is hun positie op dit moment en is de verwachting dat zij snel een werkbare meerderheid hebben?

Zijn er trouwens ook Waalse groepen die actief zijn op het gebied van onafhankelijkheid (al dan niet aansluiting bij Frankrijk)?


Groeten

Wel, om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen is er een meerderheid nodig in het Vlaams parlement. Er zijn 2 partijen die resoluut pleitten voor een onafhankelijkheid van Vlaanderen, de NVA en het Vlaams Blok. Samen komen deze partijen vandaag slechts aan iets meer dan een 20%. Verder zijn er nog de 2 grootste Vlaamse partijen die sinds kort pleitten voor een confederale staat, CD&V en VLD. Samen komen deze 2 partijen aan bijna 45%. Verder is er nog Spirit, een kleine partij die samen met de NVA afkomstig is van de Volksunie, een partij die vroeger pleitte voor een onafhankelijk Vlaanderen, ook spirit pleit voor een confederatie. Er is dus nog lang geen meerderheid voor een onafhankelijk Vlaanderen in het parlement.
Maar eigenlijk moeten we ons de vraag stellen of we over zo een belangrijk onderwerp geen referendum op volksinitiatief moeten houden, aanvankelijk zal de uitslag daar van waarschijnlijk nog positief zijn voor Belgie. De toekomst zal dan uitwijzen wat er met Belgie en Vlaanderen verder gebeurt.

Er zijn partijen in Wallonie die opkomen voor een aneensluiting met Frankrijk of voor een onafhankelijk Wallonie, maar zij spelen geen grote rol in de Waalse politiek.

De Vliegende Hollander
6 mei 2003, 01:31
Hoe moet deze confederatie eruitzien volgens de poltieke partijen?

En is confederatie niet gewoon een stap naar totale afscheiding?

Verder ben ik ook benieuwd naar de mening van de Duitstalige kantons...Willen zij een afscheiding (of aansluiting bij Duitsland), willen zie liever bji Wallonië of Vlaanderen?


Groeten

TomB
6 mei 2003, 03:47
U hebt ukkel en het Terkamerenbos gezien en het Zonienwoud.

Er zijn nogthans een hele boel mooie stukjes Brussel. Zelfs in gemeentes waar je het niet zou verwachten. Schaarbeek is bijvoorbeeld heel mooi rond het Jozaphatpark. Aan de grote markt en de steegjes errond kunnen weinig steden tippen. De Marollen onder het Justitiepaleis is een rivier van historische schatten op zolder die uitmondt op de glorieuze zavel. Van daar kan je op je gemakje doorwandelen naar het koninklijke paleis, waarna je langs de Nationale Bibliotheek afzakt naar de koninginnegallerei. Tegen dan is het avond en zit je recht in het beurskwartier, waar je na een concert in de Ancienne Belgique ook midden in het uitgangsleven zit.

Maar of Brussel bij een unitair Vlaanderen wil? Geef mij dan maar een onafhankelijke stadsstaat. We maken er dan, als hoofdstad van Europa, een lage inkomenstaxzone van waar Vlaming zowel als Waal welkom zijn. Ik zal voor de gelegenheid wel een politieke partij opstarten om de mensen in Brussel te overtuigen van de deugden van de rijke dwergstaat met fiscale voordelen.

En wie zijn de Vlamingen dan om de meerderheid die binnen Brussel gevonden wordt, de onafhankelijkheid te ontzeggen? Als ze consequent zijn, laten ze het toe. Zijn ze dat niet, bereidt u dan maar voor op het Belfast van de lage landen. Vlaamse heerschappij in Brussel: Jamais.

Dimitri
6 mei 2003, 09:41
Humm, als jullie zeggen dat het Nederlands in Brussel dus wel toekomst heeft: dan zal ik dat van jullie aannemen.

Jammer genoeg wordt in Nederland Brussel vaak bestempeld als de meest Noordelijke stad van Frankrijk :cry: ...
Door wie? Ik heb dat nog nooit gehoord. Zowel op mijn middelbare school als op de uni weet iedereen die ik erover gesproken heb toch wel dat Brussel tweetalig is.

Kortom: Als Vlaanderen zich in eerste instantie onafhankelijk verklaart zonder Brussel (wat waarschijnlijk veel sneller kan gebeuren), heeft het een uitermate grote kans om Brussel later alsnog erbij te krijgen.
Lijkt me overbodig, je kunt de Brusselaars dat ook wel eerder uitleggen. Degenen die zich het hardst tegen Vlaanderen zullen verzetten, is de Franstalige elite. De man in de straat maakt het waarschijnlijk geen zak uit of Brussel bij Vlaanderen hoort of onafhankelijk blijft. Trouwens, Vlaanderen en Brussel zijn nog steeds met elkaar verbonden door de Vlaamse Gemeenschap, de officiële hoofdstad van Vlaanderen is Brussel en alle regeringsgebouwen en het parlement staan daar ook. Het zou erg duur zijn en geldverspilling dat allemaal te moeten verplaatsen voor een korte periode.

Vertel deze Hollander eens: Welke regering (partijen) zijn er nodig om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen. Verder, wat is hun positie op dit moment en is de verwachting dat zij snel een werkbare meerderheid hebben?
Ik denk dat het net als in de geschiedenis voorlopig in fases zal moeten. In de komende regeerperiode zullen er waarschijnlijk weer heel wat bevoegdheden worden overgeheveld, waaronder misschien de spoorwegen. Er zou dan een aparte Vlaamse en Waalse spoorwegmaatschappij kunnen komen. Binnen een jaar of tien (ik gok op 2011) zal België denk ik een confederatie worden, waarmee alle macht wordt gedecentraliseerd naar de deelstaten. Dan kan Vlaanderen zelf bepalen of het de onafhankelijkheid wil uitroepen. Tegen die tijd is de onafhankelijkheidsbeweging hoogstwaarschijnlijk groot genoeg.
Ik denk trouwens dat de komende jaren ook de Waalse afscheidingsbeweging (de zgn. 'rattachisten', voor aansluiting bij Frankrijk) gaat groeien. In Europa worden de regio's toch steeds belangrijker, ook Frankrijk heeft dat door, en de decentralisatie in Frankrijk zal er op termijn toch komen. Dat biedt dan mogelijkheden voor Wallonië.

Verder ben ik ook benieuwd naar de mening van de Duitstalige kantons...Willen zij een afscheiding (of aansluiting bij Duitsland), willen zie liever bji Wallonië of Vlaanderen?
Ik denk eerder bij Duitsland of bij Luxemburg. De Duitstaligen willen waarschijnlijk net zo graag dat België blijft bestaan als de Brusselaars, want ze kunnen niet goed kiezen. Het noordelijk deel van de Duitstalige Gemeenschap (DG) sluit aan bij Zuid-Limburg, maar ook bij de Akense regio. Het zuidelijke deel sluit taalkundig aan bij Luxemburg, maar heeft daar nooit toe behoord. De Duitstaligen hebben nu dus alleen nog maar een eigen taalgemeenschap, die maar zeer beperkte autonomie heeft, en horen nog steeds bij het Waalse gewest. Ze streven op dit moment naar een eigen gewest (deelstaat), onafhankelijk van Wallonië.

Een ander probleem is dat het Duits-/Limburgstalige gebied eigenlijk groter is dan de Duitstalige gemeenschap. Tussen de Vlaamse Voerstreek en de Duitstalige gemeenschap liggen een aantal gemeentes met een Germaanse streektaal, maar met Frans als officiële taal. Er zijn daar wel faciliteiten voor Duitstaligen, die de laatste jaren uit de DG daarnaartoe zijn getrokken vanwege de stijgende grondprijzen in de DG zelf als gevolg van de toestroom van Duitsers, een beetje hetzelfde effect als door de Nederlanders die net over de grens in Vlaanderen gaan wonen. Die mensen willen waarschijnlijk ook liever dat België blijft bestaan, want bij een splitsing zouden ze weleens bij Wallonië kunnen blijven en vervolgens in Frankrijk terecht kunnen komen. Er zal daar nog over onderhandeld moeten worden bij splitsing.

Dimitri
6 mei 2003, 09:47
Maar of Brussel bij een unitair Vlaanderen wil? Geef mij dan maar een onafhankelijke stadsstaat.
Wie heeft het over een unitair Vlaanderen? Brussel zou best een autonome regio kunnen blijven binnen Vlaanderen (of later binnen Nederland :wink:), net als de Nederlandse Antillen en Aruba binnen Nederland. Het kan dan een eigen beleid blijven voeren en de Franstaligen hoeven zich niet gedomineerd te voelen door de Vlamingen.

Zeno!
6 mei 2003, 15:04
Zijn er trouwens ook Waalse groepen die actief zijn op het gebied van onafhankelijkheid (al dan niet aansluiting bij Frankrijk)?


Groeten

Enkele links:

Rassemblement Wallonie-France : www.rwf.be
Parti France: www.rattachistes.fr.fm
Waals republikeins forum: http://forum.toudi.org

Front des Francophones: (radicale anti-Vlaamse Franstalige Brusselse partij) www.fdf.be

Renaud
6 mei 2003, 15:14
Zijn er trouwens ook Waalse groepen die actief zijn op het gebied van onafhankelijkheid (al dan niet aansluiting bij Frankrijk)?


Groeten

Enkele links:

Rassemblement Wallonie-France : www.rwf.be
Parti France: www.rattachistes.fr.fm
Waals republikeins forum: http://forum.toudi.org

Front des Francophones: (radicale anti-Vlaamse Franstalige Brusselse partij) www.fdf.be

Ik ben eventjes gaan kijken op die sites, pffff
Hoeveel % halen die zo ongeveer?

N-VA
6 mei 2003, 15:16
Weinig, klein belgske.

N-VA
6 mei 2003, 15:18
Behalve het FDF (maar die zijn nu gefusioneerd met de MR dacht ik).
Vroeger haalden de rascisten van het FDF toch nog behoorlijk wat stemmen in Brussel. Wat ook de anti-Vlaamse houding van de franstalige Brusselaar aantoont.

Renaud
6 mei 2003, 15:20
Weinig, klein belgske.

De naam is Le p'tit Belge.
Ik vroeg een percentage

Zeno!
6 mei 2003, 15:21
Zijn er trouwens ook Waalse groepen die actief zijn op het gebied van onafhankelijkheid (al dan niet aansluiting bij Frankrijk)?


Groeten

Enkele links:

Rassemblement Wallonie-France : www.rwf.be
Parti France: www.rattachistes.fr.fm
Waals republikeins forum: http://forum.toudi.org

Front des Francophones: (radicale anti-Vlaamse Franstalige Brusselse partij) www.fdf.be

Ik ben eventjes gaan kijken op die sites, pffff
Hoeveel % halen die zo ongeveer?

Ja, het is waar dat een partij zoals de PS, die openlijk wil verder profiteren van Vlaanderen, meer stemmen haalt. Dit zegt dus ook wat over de Walen...

Xenon
6 mei 2003, 15:25
Men zou dus mogen verwachten dat er heel wat mensen de straat op komen, maar dit was echter niet echt het geval, het was maar een betoging van 2000man
Hola, niet overdrijven! :wink:
Op het radio1-nieuws was er oorspronkelijk sprake van 500 man. De politie telde op het hoogtepunt van de betoging max. 1000 man. Dit getal was waarschijnlijk te wijten aan het feit dat er op een zonnige zondagnamiddag in Brussel centrum sowiezo redelijk wat volk rondloopt.
Sommige media spraken van 2000 man omdat ze het midden zochten tussen 1000 (=telling politie) en 5000 (=belachelijk cijfers van organisatie).
Kortom, zielig.

Renaud
6 mei 2003, 15:25
Zijn er trouwens ook Waalse groepen die actief zijn op het gebied van onafhankelijkheid (al dan niet aansluiting bij Frankrijk)?


Groeten

Enkele links:

Rassemblement Wallonie-France : www.rwf.be
Parti France: www.rattachistes.fr.fm
Waals republikeins forum: http://forum.toudi.org

Front des Francophones: (radicale anti-Vlaamse Franstalige Brusselse partij) www.fdf.be

Ik ben eventjes gaan kijken op die sites, pffff
Hoeveel % halen die zo ongeveer?

Ja, het is waar dat een partij zoals de PS, die openlijk wil verder profiteren van Vlaanderen, meer stemmen haalt. Dit zegt dus ook wat over de Walen...

zucht

TomB
6 mei 2003, 15:25
Maar of Brussel bij een unitair Vlaanderen wil? Geef mij dan maar een onafhankelijke stadsstaat.
Wie heeft het over een unitair Vlaanderen? Brussel zou best een autonome regio kunnen blijven binnen Vlaanderen (of later binnen Nederland :wink:), net als de Nederlandse Antillen en Aruba binnen Nederland. Het kan dan een eigen beleid blijven voeren en de Franstaligen hoeven zich niet gedomineerd te voelen door de Vlamingen.

Best wel eens kunnen? Begin de garanties al maar op tafel te gooien.

N-VA
6 mei 2003, 15:29
Wat die betoging betreft: ik hou het op 1000 betogers. Waarvan de overgrote meerderheid Franstalig was. Een enorme flop dus.

België is dood in Vlaanderen :!:

Dimitri
6 mei 2003, 15:37
Ik vroeg een percentage

Van het FDF kun je dat nooit weten, aangezien die in de Franstalige liberale partij zijn opgegaan.

Wat de rattachisten betreft: in 1999 haalde de parti France in Wallonië 0,3%. In 2000 bij de provincieraadsverkiezingen deed de RWF voor het eerst mee en die behaalde 1,7% in Henegouwen, 1,2% in Waals-Brabant en Luik en 0,3% in Namen en Luxemburg. In de provincie Luxemburg kwam dat waarschijnlijk door de RL (Rassemblement Luxembourgeois), die pleit voor aansluiting bij Luxemburg en 0,8% van de stemmen behaalde. In het arrondissement Aarlen, de Luxemburgstalige streek, behaalde RL trouwens al 3,8% van de stemmen.

Gezien de snelle stijging in 1 jaar tijd (1999-2000) zou het RWF nu al weleens op 2 of 3% uit kunnen komen. Ik weet niet of het RL meedoet, maar die zou ook wel succesvol kunnen zijn.

Renaud
6 mei 2003, 15:37
Wat die betoging betreft: ik hou het op 1000 betogers. Waarvan de overgrote meerderheid Franstalig was. Een enorme flop dus.

België is dood in Vlaanderen :!:

Ben je met iedereen een babbeltje gaan slaan ofzo?

Renaud
6 mei 2003, 15:38
Ik vroeg een percentage

Van het FDF kun je dat nooit weten, aangezien die in de Franstalige liberale partij zijn opgegaan.

Wat de rattachisten betreft: in 1999 haalde de parti France in Wallonië 0,3%. In 2000 bij de provincieraadsverkiezingen deed de RWF voor het eerst mee en die behaalde 1,7% in Henegouwen, 1,2% in Waals-Brabant en Luik en 0,3% in Namen en Luxemburg. In de provincie Luxemburg kwam dat waarschijnlijk door de RL (Rassemblement Luxembourgeois), die pleit voor aansluiting bij Luxemburg en 0,8% van de stemmen behaalde. In het arrondissement Aarlen, de Luxemburgstalige streek, behaalde RL trouwens al 3,8% van de stemmen.

Gezien de snelle stijging in 1 jaar tijd (1999-2000) zou het RWF nu al weleens op 2 of 3% uit kunnen komen. Ik weet niet of het RL meedoet, maar die zou ook wel succesvol kunnen zijn.

Thanx

Zeno!
6 mei 2003, 15:52
Het is een -belgicistisch- fabeltje dat er maar 0,...% rattachisten zouden zijn.
Vorige week deed de Waalse krant Vers l'Avenir een enquête waaruit bleek dat maar liefst 25% van de Walen het rattachisme wel zien zitten of voor een zelfstandig Wallonie zijn. 1 op 4 dus!!

14% daarvan kiest voor een zelfstandig Wallonie; 36% voor een aanhechting bij Frankrijk, 28% voor een aanhechting bij Luxemburg.

Dimitri
6 mei 2003, 16:05
28% voor aanhechting bij Luxemburg?! 8O Wat moeten 3,4 miljoen Walen nou met 400.000 Luxemburgers. In feite komt dat dus neer op onafhankelijkheid voor Wallonië. Of is Vers l'Avenir een krant uit de provincie Luxemburg?

N-VA
6 mei 2003, 16:09
Ik ben niet met iedereen een babbeltje gaan slaan, nee. Maar ik heb wel de beelden gezien op TV. Ik weet het, daar kan je je niet op baseren, maar het viel mij op dat het allemaal in het Frans te doen was. De Vlaamse televisie zoekt anders altijd de Vlaamse betogers op voor interviews, waarom zou ze dat nu niet doen? Dat wijst er dus op dat het een franstalige bedoening was. Alleen die gekke voorzitter was een Vlaming.

Maar zelfs indien het allemaal Vlamingen zouden geweest zijn, dan nog is een duizendtal betogers voor den Belgiek zeer weinig! Het was dus een flop!!!

N-VA
6 mei 2003, 16:11
Zeno1: Luxemburg heeft zeker geen 400 000 inwoners. Het is iets van een 120 000 inwoners. Maar dit terzijde.

N-VA
6 mei 2003, 16:14
Oeps, Dimitri bedoel ik! :oops: :wink:

Dimitri
6 mei 2003, 16:27
Het Groothertogdom Luxemburg had volgens mijn encyclopedie in 2001 zelfs 442.000 inwoners.

Renaud
6 mei 2003, 16:59
Als ik het hier allemaal mag geloven zal ik binnenkort naar het kiesbureau mogen gaan om de eerste Vlaamse president te kiezen.
"Politics.be Forum -> Communautaire discusies" We'll miss you :cry:

Zeno!
6 mei 2003, 18:10
Volgens het CIA factbook wonen er nog altijd 448.569 (July 2002 est.) mensen in Luxemburg.

Patriot!
6 mei 2003, 19:42
Als ik het hier allemaal mag geloven zal ik binnenkort naar het kiesbureau mogen gaan om de eerste Vlaamse president te kiezen.
"Politics.be Forum -> Communautaire discusies" We'll miss you :cry:

Doe maar niet :wink:

Knuppel
6 mei 2003, 22:17
Als ik het hier allemaal mag geloven zal ik binnenkort naar het kiesbureau mogen gaan om de eerste Vlaamse president te kiezen.
"Politics.be Forum -> Communautaire discusies" We'll miss you :cry:

Doe maar niet :wink:

Het zijn maar de communautaire discussies die gemist zullen worden. 8)

Hans1
7 mei 2003, 20:34
Misschien weten de flaminganten het nog niet, maar als Vlaanderen onafhankelijk zou worden (wat zeer waarschijnlijk nooit zal gebeuren omdat de grote meerderheid van de Belgen ertegen is), dan zullen Brussel en Wallonië aansluiting zoeken bij Frankrijk. Of dacht je dat de Brusselaars voor het gehate Vlaemsche gewest gaan kiezen?

Vlaanderen onafhankelijk = Brussel verliezen (pour toujours).

Dat zou nogal eens een pyrrhusoverwinning zijn voor de Vlaamse beweging ! :lol:

Vergeet niet dat er naast het RWF (waar jullie zo graag naar verwijzen) ook een RWB opkomt (Rassemblement Bruxelles-France).

De Vliegende Hollander
7 mei 2003, 20:41
Brussel bij Frankrijk....en wat dan nog? Daar krijg je Vlaanderen niet mee terug en ik denk dat dit zo snel mislukt dat Brussel of terugkeert bij Vlaanderen of alleen verder gaat (en dit laatste zou betekenen dat Brussel steeds meet vervlaamts aangezien er geen regering meer is die hun steeds erop wijst dat men ook de Franse belangen moet dienen)...


Win-Win krijgt ineens een hele nieuwe betekenis voor ons :P

Dimitri
7 mei 2003, 20:43
Of dacht je dat de Brusselaars voor het gehate Vlaemsche gewest gaan kiezen?
En jij denkt dat de liberale Brusselaars wel voor het conservatief-socialistische Wallonië zullen kiezen?

Ik ben zeer benieuwd hoeveel % het RWB (??? En waar is de F van France dan?) gaat halen.

Knuppel
7 mei 2003, 20:58
Of dacht je dat de Brusselaars voor het gehate Vlaemsche gewest gaan kiezen?
En jij denkt dat de liberale Brusselaars wel voor het conservatief-socialistische Wallonië zullen kiezen?

Ik ben zeer benieuwd hoeveel % het RWB (??? En waar is de F van France dan?) gaat halen.

Hansch 1 wilde eigenlijk alleen zijn eigen haat tegenover het hele 'Vlaemsche' gewest nogmaals bewijzen.

De Vliegende Hollander
7 mei 2003, 21:06
Of dacht je dat de Brusselaars voor het gehate Vlaemsche gewest gaan kiezen?
En jij denkt dat de liberale Brusselaars wel voor het conservatief-socialistische Wallonië zullen kiezen?

Ik ben zeer benieuwd hoeveel % het RWB (??? En waar is de F van France dan?) gaat halen.

Hansch 1 wilde eigenlijk alleen zijn eigen haat tegenover het hele 'Vlaemsche' gewest nogmaals bewijzen.


Dat vind ik ook. Hans volgens mij ben je wel een echte Belgist, maar hoeft Vlaanderen er van jou niet bij :wink: :lol: ....Ach Lang Leve Wallonië

Dimitri
7 mei 2003, 21:22
Hansch 1...
:lol: Nog een geluk dat het geen tweedehans is... :lol: 8)

Maar pas op Knuppel, voor je het weet noemen ze je Knüpfl.

...wilde eigenlijk alleen zijn eigen haat tegenover het hele 'Vlaemsche' gewest nogmaals bewijzen.
Typisch, ik dacht dat de 'middeleeuwse' schrijfwijze niet gebruikt zouden worden voor officiële instanties. We hebben het tenslotte over een onderdeel van de Belgische staat, dat in de Belgische grondwet is erkend...

Knuppel
7 mei 2003, 21:47
Maar pas op Knuppel, voor je het weet noemen ze je Knüpfl.


Gelukkig kunnen ze er geen KnupSSCHel van maken. :wink:

Zeno!
7 mei 2003, 21:53
Of dacht je dat de Brusselaars voor het gehate Vlaemsche gewest gaan kiezen?


Aha! Hier geef je dus toe dat "de Brusselaars Vlaanderen haten".

En JIJ komt dan nog vertellen dat er zoiets bestaat als Belgische eenheid??? Ook mooi doorprikt dus...door uzelf! :D

Zeno!
7 mei 2003, 22:01
Hansch 1...
:lol: Nog een geluk dat het geen tweedehans is... :lol: 8)

Maar pas op Knuppel, voor je het weet noemen ze je Knüpfl.

...wilde eigenlijk alleen zijn eigen haat tegenover het hele 'Vlaemsche' gewest nogmaals bewijzen.
Typisch, ik dacht dat de 'middeleeuwse' schrijfwijze niet gebruikt zouden worden voor officiële instanties. We hebben het tenslotte over een onderdeel van de Belgische staat, dat in de Belgische grondwet is erkend...

Tja, belgicisten koesteren een enorme haat ten opzichte van het zelfbewuste Vlaanderen en alles wat ermee te maken heeft. Alles wat zich Vlaams durft te noemen wordt ogenblikkelijk verketterd, gediaboliseerd en in het extreme hoekje geduwd. Elk volk ter wereld mag trots zijn op de eigen cultuur, behalve de Vlamingen!

Ook staan belgicisten vijandig ten opzichte van Nederlanders. Nederlanders staan immers dichter bij Vlamingen dan de Walen, wat de Heilige BelgiSSche eenheid wel eens zou kunnen verstoren! Oppassen dus!

Sabena mocht destijds niet samenwerken met KLM, wegens té Nederlandstalig. Stel u eens voor dat het management van Sabena te Nederlandstalig zou worden! Schande! Honte!
Het resultaat: Sabena failliet! En er is nu een nieuwe maatschappij "SN Brussels Airlines"; hun naam verwijst in NIETS nog naar Belgie. Blijkbaar houden ook zij er al rekening mee dat Belgie weldra zal ophouden te bestaan. Laat staan dat het etiket "Belgisch" een positief imago zou hebben in de luchtvaart! :lol: Vergeten we niet dat de énige "Belgische" luchtvaartmaatschappij die vandaag winst maakt de VLM is! :D

De Vliegende Hollander
7 mei 2003, 23:18
Hey Zeno,

Hoe sta jij eigenlijk (en menig ander Vlaming) tegenover Nederland?


Groeten

Dimitri
7 mei 2003, 23:23
Typisch dat veel Vlamingen nog weten dat er destijds een samenwerking tussen KLM en Sabena in zat. Ik kan me dat eigenlijk helemaal niet meer herinneren. Wel dat de Generale Bank niet door ABN-Amro wilde worden overgenomen, maar door het (half) Belgische Fortis.

Maar van volkeren die niet trots mogen zijn op hun cultuur zijn er wel meer, alleen de meesten zijn dan een minderheid in de staat waarin ze wonen. Het enige andere grote volk dat niet trots mag en ook niet wil zijn op de eigen cultuur (volgens de Eurobarometer) is het Duitse.

De Vliegende Hollander
7 mei 2003, 23:38
Typisch dat veel Vlamingen nog weten dat er destijds een samenwerking tussen KLM en Sabena in zat. Ik kan me dat eigenlijk helemaal niet meer herinneren. Wel dat de Generale Bank niet door ABN-Amro wilde worden overgenomen, maar door het (half) Belgische Fortis.

Maar van volkeren die niet trots mogen zijn op hun cultuur zijn er wel meer, alleen de meesten zijn dan een minderheid in de staat waarin ze wonen. Het enige andere grote volk dat niet trots mag en ook niet wil zijn op de eigen cultuur (volgens de Eurobarometer) is het Duitse.


Sh%t..dus eigenlijk zitten bijna alle Germaanse volken met een minderwaardigheidscomplex...Laten we maar eens experimenteren met prozac voor alle Germanen :lol: ...


Nogmaals: Is de haat van Belgen zo groot t.o.v. de Nederlanders en zo ja waarom?

Dimitri
7 mei 2003, 23:43
Brussel bij Frankrijk....en wat dan nog? Daar krijg je Vlaanderen niet mee terug en ik denk dat dit zo snel mislukt dat Brussel of terugkeert bij Vlaanderen of alleen verder gaat (en dit laatste zou betekenen dat Brussel steeds meet vervlaamts aangezien er geen regering meer is die hun steeds erop wijst dat men ook de Franse belangen moet dienen)...

Nou dat denk ik niet. Frankrijk is niet bepaald een land dat gemakkelijk gebieden loslaat. Het heeft op dit moment de meeste koloniën (overzeese gebiedsdelen, overzeese departementen) van alle Europese landen. En dat terwijl de bevolking in die gebieden, i.t.t. de Nederlandse Antillen en Aruba, in veel gevallen graag onafhankelijk zou willen worden. Zowel op Guadeloupe en Martinique als Nieuw-Caledonië en Frans-Polynesië zijn er onafhankelijkheidsbewegingen actief.

Dimitri
7 mei 2003, 23:45
Sh%t..dus eigenlijk zitten bijna alle Germaanse volken met een minderwaardigheidscomplex...Laten we maar eens experimenteren met prozac voor alle Germanen :lol: ...
Nederlanders toch niet? En in Scandinavië ook niet volgens mij.

De Vliegende Hollander
7 mei 2003, 23:54
Sh%t..dus eigenlijk zitten bijna alle Germaanse volken met een minderwaardigheidscomplex...Laten we maar eens experimenteren met prozac voor alle Germanen :lol: ...
Nederlanders toch niet? En in Scandinavië ook niet volgens mij.


Vorig jaar was het een keer op het NOS-journaal dat na de Portugezen, de Nederlanders het minst tevreden waren op hun land en cultuur... 8O ....


Maar goed, er zijn nog genoeg mensen die er wel trots op zijn hoor...


Groeten

Dimitri
8 mei 2003, 00:06
Volgens de Eurobarometer is 85% van de Nederlanders trots tot zeer trots op Nederland, tegenover 12% weinig of helemaal niet. Het minst trots zijn de Duitsers (70% tegenover 22%). Het onderzoek is voorjaar 2002 gedaan.

De Vliegende Hollander
8 mei 2003, 00:22
8O 8O 8O 8O 8O 8O Humm...ach goed, het zal wel 8O 8O 8O 8O 8O



Groeten

alpina
8 mei 2003, 01:32
Nogmaals: Is de haat van Belgen zo groot t.o.v. de Nederlanders en zo ja waarom?


Is er dan een haat van Belgen ten op zichte van Nederlanders?? Daar weet ik niets van. Er is natuurlijk wel zo een soort gezonde rivaliteit, maar haat is toch wat ver gezocht hoor! 8) Ik vind wel dat jullie Nederlanders vaak rare snuiters zijn, maar dat vinden jullie waarschijnlijk ook van de Vlamingen! :wink:

De Vliegende Hollander
8 mei 2003, 02:34
Hopelijk is er in de toekomst kans voor meer samenwerking (en ok gezonde competitie) en wordt het wantrouwen de wereld uitgeholpen...


Groeten

Zeno!
8 mei 2003, 09:28
Hey Zeno,

Hoe sta jij eigenlijk (en menig ander Vlaming) tegenover Nederland?


Groeten

De meeste Vlamingen, zoals mezelf, staan heel positief tegenover Nederland. Ik heb als Vlaming veel meer contacten met Nederlanders dan met Walen. Hier in Leuven bijvoorbeeld ken ik een aantal Nederlanders die regelmatig eens mee een "pint" (voor hun een "pilsje") gaan pakken, en de stemming is altijd opperbest.

Dan wat politiek betreft...
Ik vind dat Vlaanderen eerst en vooral onafhankelijk moet worden. We moeten nu maar eens eindelijk verlost worden van dat Belgische wangedrocht; enkel dan zal Vlaanderen een beleid kunnen voeren op maat van de Vlaamse economische, sociale en maatschappelijke situatie.

En ik zou het redelijk dom vinden om Vlaanderen, dat pas zijn langverdiende onafhankelijkheid zou hebben, alweer bij een ander land te gaan voegen. Dit kan misschien op (heel) lange termijn wel gebeuren, maar het kan evengoed niet gebeuren.

Trouwens, VL en NL hebben in Europa meer stemmen als twee landen dan als één land. Meer samenwerking kan natuurlijk wel! Bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, op Europees vlak gezamenlijke standpunten innemen, enz.

skye
8 mei 2003, 10:49
Hopelijk is er in de toekomst kans voor meer samenwerking (en ok gezonde competitie) en wordt het wantrouwen de wereld uitgeholpen...


Groeten

De relatie tussen Vlamingen en Nederlanders is altijd een beetje ambigue geweest. Langs de ene kant kijken we op naar onze "broeders" in het Noorden. In een politieke dicussie wordt zelfs vaak de zin "het wordt in Nederland ook zo gedaan" om aan te duiden dat iets goed en efficient is (in tegenstelling tot het lamentabel en corrupt bestuur hier).

Langs de andere kant, zijn er een aantal voordelen: Nederlanders zijn arrogant, gierig enz .... Vooral die arrogantie komt vaak naar boven. Vlamingen zijn daar nogal gevoelig voor :lol:

TomB
9 mei 2003, 12:35
Hopelijk is er in de toekomst kans voor meer samenwerking (en ok gezonde competitie) en wordt het wantrouwen de wereld uitgeholpen...


Groeten

De relatie tussen Vlamingen en Nederlanders is altijd een beetje ambigue geweest. Langs de ene kant kijken we op naar onze "broeders" in het Noorden. In een politieke dicussie wordt zelfs vaak de zin "het wordt in Nederland ook zo gedaan" om aan te duiden dat iets goed en efficient is (in tegenstelling tot het lamentabel en corrupt bestuur hier).

Langs de andere kant, zijn er een aantal voordelen: Nederlanders zijn arrogant, gierig enz .... Vooral die arrogantie komt vaak naar boven. Vlamingen zijn daar nogal gevoelig voor :lol:

Een relatie uitsluiten nooit natuurlijk, maar er een staat mee vormen is nog wat anders.

De Vliegende Hollander
9 mei 2003, 20:30
Hey Zeno,

Hoe sta jij eigenlijk (en menig ander Vlaming) tegenover Nederland?


Groeten

De meeste Vlamingen, zoals mezelf, staan heel positief tegenover Nederland. Ik heb als Vlaming veel meer contacten met Nederlanders dan met Walen. Hier in Leuven bijvoorbeeld ken ik een aantal Nederlanders die regelmatig eens mee een "pint" (voor hun een "pilsje") gaan pakken, en de stemming is altijd opperbest.

Dan wat politiek betreft...
Ik vind dat Vlaanderen eerst en vooral onafhankelijk moet worden. We moeten nu maar eens eindelijk verlost worden van dat Belgische wangedrocht; enkel dan zal Vlaanderen een beleid kunnen voeren op maat van de Vlaamse economische, sociale en maatschappelijke situatie.

En ik zou het redelijk dom vinden om Vlaanderen, dat pas zijn langverdiende onafhankelijkheid zou hebben, alweer bij een ander land te gaan voegen. Dit kan misschien op (heel) lange termijn wel gebeuren, maar het kan evengoed niet gebeuren.

Trouwens, VL en NL hebben in Europa meer stemmen als twee landen dan als één land. Meer samenwerking kan natuurlijk wel! Bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, op Europees vlak gezamenlijke standpunten innemen, enz.


Volledig mee eens!!! Vlaanderen eerst onafhankelijk en wat er op langere termijn gebeurt is nu nog moeilijk te voorspellen...


Groeten

Bruno*
11 mei 2003, 16:27
En dan bij het Koninkrijk Nederland... :twisted:

De Vliegende Hollander
11 mei 2003, 20:01
En dan bij het Koninkrijk Nederland... :twisted:



Haha...Inderdaad stel je voor he :wink: ...


Ik dacht zelf eerder aan een nieuwe economische-unie (die wat meer bevoegheden op zich neemt ten aanzien van bijv. infrastructuur)...
Of een culturele unie die zich gaat bezighouden met het wereldwijd beschermen van onze gemeenschappelijke culturele belangen :D ...


Groeten