PDA

View Full Version : variabelen


0310028
18 maart 2005, 17:12
Beste mensen,
Ik studeer momenteel in het buitenland en kreeg de geweldige opdracht om de afhankelijke en onafhankelijke variabelen van de Belgische verkiezingen op te sommen en te verklaren... Iemand die me een beetje wegwijs kan maken?
Dank
Philippe Duvivier

De Garde
18 maart 2005, 17:30
Beste mensen,
Ik studeer momenteel in het buitenland en kreeg de geweldige opdracht om de afhankelijke en onafhankelijke variabelen van de Belgische verkiezingen op te sommen en te verklaren... Iemand die me een beetje wegwijs kan maken?
Dank
Philippe Duvivier
Ik wist niet dat Wiskunde iets met politiek te zien had. Probeer de vraag eens in het Nederlands te stellen.

Firestone
18 maart 2005, 17:38
STRUCTURELE DETERMINANTEN VAN HET
STEMGEDRAG EN CULTURELE KENMERKEN VAN DE
KIEZERSKORPSEN IN VLAANDEREN (http://www.kuleuven.ac.be/sociologie/download/ispo/stem99.pdf)

zal je al wel kennen...

Je vraag is wel degelijk in het Nederlands, maar misschien moet je ze wat concreter stellen.

De Garde
18 maart 2005, 17:49
Wou gewoon zeggen in een verstaanbare taal. Ik mag dan wel licenciaat politieke wetenschappen zijn maar dit is volstrekt onbegrijpelijk.


Nu, als het gaat over statistiek vind je heel wat terug bij Acco (Leuven) en in bibliotheken van universiteiten. Misschien dat je via de bibliotheek bij je ook aan die werken kan raken, want die worden internationaal doorgestuurd.

0310028
18 maart 2005, 17:52
Misschien kan ik beter de vraag in het engels geven, zo heb ik ze ook gekregen en hier moet ik het mee doen;
Identify the independent variable (the factor that explains the outcome) and tehe dependent variable (the outcome that occurs due to the changing variable)

Thats it...

1handclapping
18 maart 2005, 18:15
Ik zou graag zo'n uitleg voor eender welke verkiezing willen kennen, of voor wat betreft de lotto-uitslag ten eerste zouden verkiezingen dan overbodig zijn en ten twee zou ik dan rijk zijn (genre JP Van Rossem : van econometrie naar een werkbaar model-
is dit electometrie misschien ?)
De andere mogelijkheid is vanzelfsprekend dat ik te oud word voor zulke zaken...

0310028
18 maart 2005, 18:19
Ik probeer ook maar te doen wat mij men geeft hoor... Als men hier in de States wil wete hoe dat in Belgie zit probeer ik dat graag uit te leggen...

1handclapping
18 maart 2005, 22:26
Methode : wat men dus feitelijk vraagt is :
De toestand van het land na de vorige verkiezingen (verwachtingen e.d.)
Wat waren de gebeurtenissen vanaf de vorige verkiezingen tot de laatste
1. Inzake inlossen van de verkiezingsbeloften
2. Inzake onverachte gebeurtenissen
3. Wat was de kwaliteit van "the leadership"
4. Demografische verschillen

Interessant is ook aan te stippen dat belgische verkiezingen zich goed lenen tot
dergelijke zeer gedetailleerde studie - vermits hier stemplicht heerst. De vraag wie is er sinds de laatste verkiezingen thuis gebleven hoeft hier niet gesteld te worden...

Vermits zulke studie kompleet niet doenbaar is moeten er uiteraard steekproeven gehouden worden bv. bevragingen van mensen die hun stemgedrag wijzigden
& mensen die voor het eerst gingen stemmen.

Ik durf wedden dat het resultaat van het stemgedrag en de verwachtingen van
de zgn "mediaan" of "gemiddelde" zeer slecht overeen zullen komen.
Dat komt in feite overeen met wat we uit de reclamewereld kennen : men maakt doorgaans geen reclame voor een product, maar om een gunstige perceptie van een product. Bij verkoperscursussen kreeg ik ooit eens als boutade tegen het "prijs verkopen" te horen dat indien de "prijs" het belangrijkste verkoopsargument zou zijn
iedereen met een Lada zou rijden...

Gorefest
18 maart 2005, 22:31
Ik probeer ook maar te doen wat mij men geeft hoor... Als men hier in de States wil wete hoe dat in Belgie zit probeer ik dat graag uit te leggen... Hier weet men zelf niet meer hoe het allemaal inéén steekt.. :mrgreen:
Denk dat je die vraag eerder aan een PS'er kan vragen, die hebben daar toch studies genoeg over ;-)

0310028
18 maart 2005, 22:33
Bedankt handclapping, zeer nuttig!

Inderdaad het is niet zo simpel om in het buitendland, laat staan in Amerika, eve simpel weg te verklaren hoe het bij ons in mekeer zit.

Bedankt in ieder geval
Philippe

Hans1
19 maart 2005, 10:31
Misschien kan ik beter de vraag in het engels geven, zo heb ik ze ook gekregen en hier moet ik het mee doen;
Identify the independent variable (the factor that explains the outcome) and tehe dependent variable (the outcome that occurs due to the changing variable)

Thats it...
Simpel: vandaag nog een ongelooflijke federale knoeiboel met een massa partijen.

Morgen een hechte unie met één grote nationale partij.;-)

Jozef Ostyn
19 maart 2005, 10:36
Simpel: vandaag nog een ongelooflijke federale knoeiboel met een massa partijen.

Morgen een hechte unie met één grote nationale partij.;-)
Hans "out" zijn anti-democratische gevoelens.

1handclapping
21 maart 2005, 19:27
310028 - Steek misschien je licht eens op bij de mannen van de VRt, LaLibre Belgique
ed. die poll's organizeren en van die vraagjes om te definiëren bij welke partij je hoort met die/die bepaalde opvattingen. Verder is het alleszins interessant om dat te vergelijken met de situatie in de VS omdat door het systeem van "slechts" 2 grote partijen, deze ook meer gevarieerde opinies in hun aanhang moeten vinden.

Persoonlijk vind ik dat een verschil tussen de "Angelsaksische" en de "Continentale"
variant van een democratie, die wellicht fundamenteler is dan het verschil tussen een
"presidentieël" en een "ministrieël" regime (het laatste een regime waarbij de eerste minister in feite de machtigste persoon van het land is en het "nominale staatshoofd"
het zij president of monarch eigenlijk slechts een representatieve functie heeft.

Het Agnelsaksische systeem is er een met in de praktijk slechts 2 politieke partijen van enige betekenis, die doordat ze vele diverse politieke opvattingen/sociale groepen
e.a. niches in zich moeten verenigen soms ideologisch weinig van elkaar verschillen ;
in feite erger indien deze 2 partijen grote ideologische verschillen vertonen brengt dit het democratisch bestel zelfs in gevaar....