PDA

View Full Version : "Frankrijk voelt zich niet langer thuis in EU"


Ambiorix
20 maart 2005, 18:23
"Frankrijk voelt zich niet langer thuis in EU"

Voormalig Europees commissaris Frits Bolkestein zegt dat de Fransen zich niet langer thuis voelen in de Europese Unie. "Ze hebben het gevoel hun controle over Brussel kwijt te zijn", zei de fel gecontesteerde rechts-liberaal zondag in reactie op de Franse kritiek op de door hem ontworpen Europese dienstenrichtlijn.

"Door de uitbreiding van de Europese Unie verwatert de invloed van Frankrijk op Brussel", zei Bolkestein in het televisieprogramma Buitenhof. Als voorbeeld noemt de ex-commissaris de verdringing van het Frans als werktaal in het Europese hoofdstad Brussel door het Engels.

Volgens Bolkestein is zijn dienstenrichtlijn het slachtoffer van de Franse houding. De richtlijn houdt in dat aanbieders van diensten overal in Europa terecht moeten kunnen, zonder dat zij de plaatselijke voorschriften hoeven na te leven. Vooral omdat de regeling slecht ligt bij de Franse bevolking, heeft de Franse president Jacques Chirac veel kritiek op de dienstenrichtlijn, meent Bolkestein.

Het Laatste Nieuws

---------------------------

Wel, van mij mag het Engels gerust een officieel statuut krijgen in Brussel. Frankrijk kan en mag nooit grip krijgen op Brussel.

Jozef Ostyn
20 maart 2005, 18:37
Lijkt mij een redelijk correcte analyse van Bolkestein.

kelt
20 maart 2005, 19:49
Lijkt mij een redelijk correcte analyse van Bolkestein.

Die analyse zal wel korrekt zijn.....

Alleen.....
Bij uitbreiding kun je stellen dat de West-Europese invloed in dat gedrocht "Unie" aan het verwateren is.

Of hoe nu reeds de basis gelegd wordt voor de "des-unificatie".


Wat die dienstenrichtlijn betreft;
Ook voor mij is het VOLSTREKT ONAANVAARDBAAR dat er in een ONAFHANKELIJK LAND,gewerkt mag worden zonder MINIMAAL de regels en gebruiken van betreffend land te volgen .(meer mag ;) )
Dat botst tegen alles.
Het betekent gewoon dat koppelbazerij (met goedkope Oostblokkers) en het "via-via-circuit" in de kuis-sektor(met goedkope Aziaten) gehomologeerd worden,gewoon ff registreren in het goedkoopste EU-land....

amai....sterke prestatie van de unie zeg,we gaan vooruit :roll:

PurpleQueen
20 maart 2005, 20:33
Wel, van mij mag het Engels gerust een officieel statuut krijgen in Brussel. Frankrijk kan en mag nooit grip krijgen op Brussel.
Met die nieuwe lidstaten zal Duits ook wel aan belang gaan winnen.
Tsjah die Fransen...Het is niet te verwonderen he. Altijd al zo chauvinistisch geweest:-)

Pelgrim
22 maart 2005, 20:28
Voor ne keer steun ik de Fransen volmondig. Bolkestein moet gekelderd worden en het Nieuwe Rome mag eens goed dooreengeschud worden.

groene flamingant
22 maart 2005, 20:38
"Frankrijk voelt zich niet langer thuis in EU"
Voormalig Europees commissaris Frits Bolkestein zegt dat de Fransen zich niet langer thuis voelen in de Europese Unie. "Ze hebben het gevoel hun controle over Brussel kwijt te zijn", zei de fel gecontesteerde rechts-liberaal zondag in reactie op de Franse kritiek op de door hem ontworpen Europese dienstenrichtlijn.
"Door de uitbreiding van de Europese Unie verwatert de invloed van Frankrijk op Brussel", zei Bolkestein in het televisieprogramma Buitenhof. Als voorbeeld noemt de ex-commissaris de verdringing van het Frans als werktaal in het Europese hoofdstad Brussel door het Engels.
Volgens Bolkestein is zijn dienstenrichtlijn het slachtoffer van de Franse houding. De richtlijn houdt in dat aanbieders van diensten overal in Europa terecht moeten kunnen, zonder dat zij de plaatselijke voorschriften hoeven na te leven. Vooral omdat de regeling slecht ligt bij de Franse bevolking, heeft de Franse president Jacques Chirac veel kritiek op de dienstenrichtlijn, meent Bolkestein.

Het Laatste Nieuws
---------------------------
Bolkestein stelt zich aan als een kind, want o wee de Fransen willen zijn richtlijn niet. Ocharme. :roll:

Voor één keer toch goeie punten voor Chirac.

Wat dat Frans betreft: ja, hun taal zal inderdaad aan invloed inboeten. Jammer voor hen maar onvermijdelijk.

Pelgrim
30 maart 2005, 12:21
Vooral omdat de regeling slecht ligt bij de Franse bevolking, heeft de Franse president Jacques Chirac veel kritiek op de dienstenrichtlijn, meent Bolkestein.Let op deze treffende arrogantie.

Meneer Bolkestein wil blijkbaar liever dat de Franse president de publieke opinie trotseert en de richtlijn volop steunt. Waarom? Blijkbaar heeft meneer Bolkestein geen hoge pet op met het Franse volk en vindt hij dat de politieke elite zijn ideeën er maar moet doorduwen, of het volk dat nu wil of niet.

Bolkestein schuift liever de democratie opzij en hij verwacht dat politieke leiders elders dat ook doen.

Dat Chirac A zegt 'omdat' de bevolking ook A zegt is helemaal geen argument. Wat geldt is dat de bevolking A zegt en dan moet het ook A zijn ongeacht of Chirac of Frankenstein liever B zien.

Iwein
30 maart 2005, 14:05
Als de Fransen nu nog "neen" stemmen tegen de EU-grondwet, dan is de crisis compleet. Voorlopig ziet het er zo naar uit.

Het democratische deficit van Europa laat zich nu al voelen en als de Fransen er niet meer achter staan (want de EU is toch vooral het Verenigde Frankrijk, Duitsland en vazallen) is de EU verloren.

jjohanvdb
1 april 2005, 12:27
De analyse van Bolkestein is uiterst zwak: het verzet tegen zijn richtlijn heeft niets te maken met nationaliteit. Het is ronduit belachelijk dat zogenaamde Vlaams-nationalisten dit thema gebruikten tegen Frankrijk. Zoals Kelt terecht stelt :

[QUOTE Kelt] Ook voor mij is het VOLSTREKT ONAANVAARDBAAR dat er in een ONAFHANKELIJK LAND,gewerkt mag worden zonder MINIMAAL de regels en gebruiken van betreffend land te volgen .(meer mag )
Dat botst tegen alles.
Het betekent gewoon dat koppelbazerij (met goedkope Oostblokkers) en het "via-via-circuit" in de kuis-sektor(met goedkope Aziaten) gehomologeerd worden,gewoon ff registreren in het goedkoopste EU-land.... [/UNQUOTE]

Hebben onze Vlaams-nationalisten daar dan geen problemen mee???

groene flamingant
1 april 2005, 12:53
Als de Fransen nu nog "neen" stemmen tegen de EU-grondwet, dan is de crisis compleet. Voorlopig ziet het er zo naar uit.
Er is helemaal geen sprake van een echte crisis. Men wil bij de bevolking gewoon het gevoel creëren dat Europa in chaos vervalt als deze grondwet weggestemd wordt.

Het enige wat echt zal gebeuren is dat het huiswerk zal moeten worden overgedaan. Van chaos zal geen sprake zijn want alle instellingen zullen normaal kunnen blijven doorwerken zoals vandaag het geval is.

Pelgrim
1 april 2005, 13:59
De analyse van Bolkestein is uiterst zwak: het verzet tegen zijn richtlijn heeft niets te maken met nationaliteit. Het is ronduit belachelijk dat zogenaamde Vlaams-nationalisten dit thema gebruikten tegen Frankrijk. Zoals Kelt terecht stelt :

[QUOTE Kelt] Ook voor mij is het VOLSTREKT ONAANVAARDBAAR dat er in een ONAFHANKELIJK LAND,gewerkt mag worden zonder MINIMAAL de regels en gebruiken van betreffend land te volgen .(meer mag )
Dat botst tegen alles.
Het betekent gewoon dat koppelbazerij (met goedkope Oostblokkers) en het "via-via-circuit" in de kuis-sektor(met goedkope Aziaten) gehomologeerd worden,gewoon ff registreren in het goedkoopste EU-land.... [/UNQUOTE]

Hebben onze Vlaams-nationalisten daar dan geen problemen mee???
Welke Vlaams nationalisten zijn dan vóór de Bolkestein richtlijn, op een paar neoliberalen na? Ik ben als vlaamse soevereinist net reuzeblij dat ze in Frankrijk slim genoeg zijn om nee te zeggen.

Jong N-VA'er
1 april 2005, 16:07
De EU zoals we die nu kennen, zal niet lang blijven bestaan. Het zal gauw weer een spel 'verdeel en heers' worden

1handclapping
1 april 2005, 16:13
Voor de goede orde : het Bokensteinse schrijfsel is nog geen Europese richtklijn & de fransen hebben de Europese Grondwet nog niet vervangen.
& ja : de EU zal evolueren....

malinois
15 april 2005, 15:20
Welke Vlaams nationalisten zijn dan vóór de Bolkestein richtlijn, op een paar neoliberalen na? Ik ben als vlaamse soevereinist net reuzeblij dat ze in Frankrijk slim genoeg zijn om nee te zeggen.Juist.
Ook Jean-Marie De Decker vindt dat het VB zich al herhaaldelijk tegen Bolkestein heeft uitgesproken (en hij bedoelde dat als een verwijt).
Al zal het VB bij hun afwijzing van Bolkestein (nog) niet vermelden dat het een liberaal Europa afwijst. Wat zou goede vriend Coverliers daar anders van zeggen, ziet u.

Jonas Elossov
15 april 2005, 21:46
Bah, net wat je van een idioot als bolkenstein kan verwachten... Nu, wat ik wel aar vindt, is dat Chirac hem, als even neoliberaal, hem niet volgt. Of zou hij eerder bezorgt zijn over de eigen franse nationale burgerij.

Trouwens, malinois, het VB weigert zich uit te sprken over bolkenstein. Dat is net weer zo'n punt waar ze hypocriet zijn. Aan de ene kant zeggen ze dat ze niet willen dat er "Turken en andere bruinen" hier komen werken, en aan de andere kant, weigeren ze tegen te stemmen, en noemen zich tevens voorstander van bolkenstein tegenpver de patroons.

malinois
15 april 2005, 22:19
Trouwens, malinois, het VB weigert zich uit te sprken over bolkenstein. Dat is net weer zo'n punt waar ze hypocriet zijn. Aan de ene kant zeggen ze dat ze niet willen dat er "Turken en andere bruinen" hier komen werken, en aan de andere kant, weigeren ze tegen te stemmen, en noemen zich tevens voorstander van bolkenstein tegenpver de patroons.Samen met u wacht ik in spanning op wat het VB eigenlijk vindt van het liberale Europa, van het stakingsrecht (inclusief stakerspiketten), van de eindeloopbaanproblematiek (inclusief brugpensioen), van het verhogen van de wekelijkse arbeidsduur, van de werkgeverseis tot loonstop, van eerlijke internationale handel (wel weet ik dat ze een hekel hebben aan wereldwinkels), van vermogensbelasting, van het welvaartvast maken van de sociale uitkeringen enz...

Jonas Elossov
15 april 2005, 22:42
Samen met u wacht ik in spanning op wat het VB eigenlijk vindt van het liberale Europa, van het stakingsrecht (inclusief stakerspiketten), van de eindeloopbaanproblematiek (inclusief brugpensioen), van het verhogen van de wekelijkse arbeidsduur, van de werkgeverseis tot loonstop, van eerlijke internationale handel (wel weet ik dat ze een hekel hebben aan wereldwinkels), van vermogensbelasting, van het welvaartvast maken van de sociale uitkeringen enz... Wel, een aantal dingen kan ik al zeggen:
Wat stakingsrecht betreft: In het program van het VB stond ooit: Staken schaadt werekn baadt, en Wij willen een maatschappij zonder syndocale complexen... Tot daar het stakingsrecht...
En wat sociale uitkeringen betreft: De Sociale zekerheid is een systeem dat enkel dient voor beroepsprofiteurs...

malinois
15 april 2005, 22:54
Wel, een aantal dingen kan ik al zeggen:
Wat stakingsrecht betreft: In het program van het VB stond ooit: Staken schaadt werekn baadt, en Wij willen een maatschappij zonder syndocale complexen... Tot daar het stakingsrecht...
En wat sociale uitkeringen betreft: De Sociale zekerheid is een systeem dat enkel dient voor beroepsprofiteurs...Dat ze dan maar eens gauw grote affiches maken met die geniale oneliners.
Ze mogen er morgen al mee beginnen.

Cosmo
15 april 2005, 23:11
Ik denk dat vele Europese politici nog wat kunnen leren van Chirac als het erop aan komt te doen wat zijn bevolking wil.
Er is nu een nieuwe test met die Europese grondwet. Chirac tracht nu om de Fransen ervan te overtuigen om voor te stemmen. Toch komt er in Frankrijk een referendum, iets wat de lBelgische politici niet aandurven.
Daardoor heb ik wel respect voor Chirac en niet voor de Belgische politici.
Vroeger was ik pro-Europa, nu ben ik tegen.
Wanneer komt Iran eigenlijk bij Europa ?

Jonas Elossov
15 april 2005, 23:24
Dat ze dan maar eens gauw grote affiches maken met die geniale oneliners.
Ze mogen er morgen al mee beginnen.
Probleem is natuurlijk dat de traditionele partijen dat moeilijk breed open kunnen smeren, aangezien ze zelf dikwijls net dezelfde standpunten innemen...

Pelgrim
16 april 2005, 11:34
Bah, net wat je van een idioot als bolkenstein kan verwachten... Nu, wat ik wel aar vindt, is dat Chirac hem, als even neoliberaal, hem niet volgt. Of zou hij eerder bezorgt zijn over de eigen franse nationale burgerij.
Dat zal er uiteraard ook wel mee te maken hebben. De Franse 'ondernemers' zullen de spectaculaire groei van hun concurrenten uit oost-europa niet zo graag zien komen.

Anderzijds is er zeker ook de vrees dat al te veel steun aan het neoliberaal europa wel eens serieuze volkswoede kan gaan opwekken. Ik denk dat Chirac eerder bang heeft van zijn eigen volk dan van oost europese bedrijven. De laatste jaren begint het in Frankrijk wat te rommelen. Bij ons begint het gelukkig stilaan ook wat te rommelen, maar dat hebben 'onze' politiekers nog niet door...

malinois
16 april 2005, 14:34
Probleem is natuurlijk dat de traditionele partijen dat moeilijk breed open kunnen smeren, aangezien ze zelf dikwijls net dezelfde standpunten innemen...Daar hebt u een sterk punt.
Maar persoonlijk ben ik veel meer syndicalist dan partijfreak. En de vakbonden - althans ABVV en ACV - zijn het stilaan aan het leren om de (neo)liberale logica te doorprikken.

maarte
17 april 2005, 19:39
de frans invloed neemt idd af in de eu, ook neemt deze stilaan af in de voormalige vazal, sattelietstaat België