arthurd
28 maart 2005, 11:29
Beste Jos,
Zoals u weet zijn er momenteel gemeentelijke volksraadplegingen mogelijk en is dit zelfs voorzien in de grondwet (artikel 41, laatste alinea)
Zoals u ook weet is dit niet hetzelfde als een referendum want niet bindend en wordt die materie nu geregeld door de gemeentewet (art 318 tot 329)en een kb (van 10/04/1995).
Sedert de goedkeuring van de Lambermontakkoorden in 2001 zijn de gewesten bevoegd voor het binnenlands bestuur en kan Vlaanderen nu zelf die gemeentelijke volksraadplegingen beter organiseren.
Wat blijkt er nu echter: op 15 maart keurde de Vlaamse regering een ontwerp-gemeentedecreet goed (311 artikels) waarvan de artikelen 205 tot 220 handelen over de gemeentelijke volksraadpleging. Dit ontwerp bevat echter geen enkele wezenlijke verbetering van deze volksraadpleging. Dezelfde onderwerpen blijven uitgesloten, dezelfde onmogelijk hoge drempels blijven gelden, dezelfde (ondemocratische) procedureregels (geen controle door de bevolking) blijven van toepassing. Enkel de sperperiode voor gemeenteraadsverkiezingen wordt van 16 tot 12 maanden teruggebracht.
Dit ontwerp is nu voor advies naar de Raad van State, de SERV, de Hoge Raad voor Binnenlandsbestuur en het comité C zodat het ontwerp pas in juni kan worden behandeld in het Vlaams parlement en in juli 2005 moet worden afgekondigd zoals voorzien in het Vlaams regeerakkoord.
Tot hiertoe heb ik nog geen enkel protest tegen deze gang van zaken gelezen. Wordt het dus niet de hoogste tijd dat iedereen die te vinden is voor meer en betere referenda (de meerderheid van de bevolking dus zoals blijkt uit studies) in de pen kruipt om dit aan te klagen? Als we er nog niet in slagen om op gemeentelijk vlak betere volksraadplegingen te realiseren dan mogen we bindende Vlaamse of Belgische referenda wel helemaal vergeten.
Arthur De Decker
Zoals u weet zijn er momenteel gemeentelijke volksraadplegingen mogelijk en is dit zelfs voorzien in de grondwet (artikel 41, laatste alinea)
Zoals u ook weet is dit niet hetzelfde als een referendum want niet bindend en wordt die materie nu geregeld door de gemeentewet (art 318 tot 329)en een kb (van 10/04/1995).
Sedert de goedkeuring van de Lambermontakkoorden in 2001 zijn de gewesten bevoegd voor het binnenlands bestuur en kan Vlaanderen nu zelf die gemeentelijke volksraadplegingen beter organiseren.
Wat blijkt er nu echter: op 15 maart keurde de Vlaamse regering een ontwerp-gemeentedecreet goed (311 artikels) waarvan de artikelen 205 tot 220 handelen over de gemeentelijke volksraadpleging. Dit ontwerp bevat echter geen enkele wezenlijke verbetering van deze volksraadpleging. Dezelfde onderwerpen blijven uitgesloten, dezelfde onmogelijk hoge drempels blijven gelden, dezelfde (ondemocratische) procedureregels (geen controle door de bevolking) blijven van toepassing. Enkel de sperperiode voor gemeenteraadsverkiezingen wordt van 16 tot 12 maanden teruggebracht.
Dit ontwerp is nu voor advies naar de Raad van State, de SERV, de Hoge Raad voor Binnenlandsbestuur en het comité C zodat het ontwerp pas in juni kan worden behandeld in het Vlaams parlement en in juli 2005 moet worden afgekondigd zoals voorzien in het Vlaams regeerakkoord.
Tot hiertoe heb ik nog geen enkel protest tegen deze gang van zaken gelezen. Wordt het dus niet de hoogste tijd dat iedereen die te vinden is voor meer en betere referenda (de meerderheid van de bevolking dus zoals blijkt uit studies) in de pen kruipt om dit aan te klagen? Als we er nog niet in slagen om op gemeentelijk vlak betere volksraadplegingen te realiseren dan mogen we bindende Vlaamse of Belgische referenda wel helemaal vergeten.
Arthur De Decker