PDA

View Full Version : mogelijke coalities


hincapie
12 mei 2003, 12:04
Hoe het er nu naar uitziet, zal er in Vlaanderen niet gemakkelijk een meerderheid gevormd worden. Je hebt terug drie partijen nodig, tenzij de CD&V en de VLD fors vooruit gaan. Wat zijn dan de opties? Een klassieke tripartite, paarsgroen? Of wordt alsnog het cordon sanitaire rond het blok doorbroken? Bij de eerste optie zal de SP.a niet zoveel in de pap te brokken hebben. Progressieve kiezers kunnen hieruit hun conclusies trekken (wat ik al gedaan heb).
Roomsgroen is in theorie ook mogelijk, maar met types als De Crem valt toch niet te regeren.

skye
12 mei 2003, 12:11
Hoe het er nu naar uitziet, zal er in Vlaanderen niet gemakkelijk een meerderheid gevormd worden. Je hebt terug drie partijen nodig, tenzij de CD&V en de VLD fors vooruit gaan. Wat zijn dan de opties? Een klassieke tripartite, paarsgroen? Of wordt alsnog het cordon sanitaire rond het blok doorbroken? Bij de eerste optie zal de SP.a niet zoveel in de pap te brokken hebben. Progressieve kiezers kunnen hieruit hun conclusies trekken (wat ik al gedaan heb).
Roomsgroen is in theorie ook mogelijk, maar met types als De Crem valt toch niet te regeren.
Er zijn kort gezegd twee mogelijkheden

CDnV VLD SPa = +- 69.5 %

VLD SPa Agalev = +- 51.7 %

Zowel de VLD als de SPa hebben gezegd dat ze het eerste niet zien zitten, dus het staat nu al bijna vast dat het PAARSGROEN II wordt.

Er is maar één manier om dit te vermijden. Er moet 1,8 percent van de VLD kiezers op de CDnV stemmen, zodat paarsgroen onmogelijk wordt.

S.
12 mei 2003, 16:20
Zoiets is allemaal moeilijk te voorspellen. De groenen hebben een achterban die niet zomaar zal instemmen met een nieuwe regering. Moest bijvoorbeeld Ecolo zwaar verliezen, dan denk ik niet dat die partij zomaar zal instemmen met regeringsdeelname.

Tantist
12 mei 2003, 16:22
Ik denk niet dat ze Ecolo gaan vragen. MR en PS zullen waarschijnlijk machtig genoeg zijn. Agalev kan er misschien wel bij zijn.

Maar ik begin steeds meer te denken dat de CD&V er niet bij zal zijn.

hincapie
12 mei 2003, 16:39
MR en PS hebben samen gemakkelijk 60% in Wallonië. En als het CdH voldoende vooruitgaat is er alles mogelijk met 2 partijen. Het probleem zit hem in Vlaanderen.
Het grote probleem is dat de NVA (als ze een uitzonderlijk goed resultaat halen) niet welkom is langs Waalse zijde en dat Ecolo voornamelijk niet welkom is langs Vlaamse zijde. Een impasse lijkt me niet uitgesloten...

Tantist
12 mei 2003, 17:07
Op naar Nederlandse toestanden? Jippie!!!!!!!!!

Celebfin
14 mei 2003, 20:26
Het zijn wel federale verkiezingen dus er zijn ook Waalse partijen. het is weleens mogelijk dat er een assymmetrische rgering komt. Een VLD-MR-SPa/SPIRIT-PS-Agalev en eventueel CDH, want Ecolo lijkt me weinig waarschijnelijk. Een paars kabinet blijft mogelijk, zeker aan Waalse kant.

bartje
15 mei 2003, 09:32
Op naar Nederlandse toestanden? Jippie!!!!!!!!!

Tja daarvoor zou ik nu toch niet juichen hoor Tantist. Nederland zit nu al maanden en maanden zonder regering. Maar Tantist het is goed mogelijk, ik denk dat het moeilijk zal zijn.

Maar in Nederland lijkt m'n uit de impasse geraakt, er is een regeerakkoord tussen CDA-VVD-D66. Laat ons hopen dat ze daar nu eens vertrokken zijn.

hincapie
15 mei 2003, 09:50
Straks krijg je Thé Lau op je dak met je Blauw blauw blauw, terwijl je liberaal stemt! Hij is een kiezer van de SP in Nederland, vergeet dat niet!

Vlaamse Leeuw
15 mei 2003, 10:51
Ik denk dat het weleens de volgende regering zou kunnen zijn:

CD&V-SPA-Spirit-VLD/SP-MR

Paulus de Boskabouter
15 mei 2003, 10:56
Ik denk dat het weleens de volgende regering zou kunnen zijn:

CD&V-SPA-Spirit-VLD/SP-MR

8O

Mijn wens, maar laat die SPIRIT daar toch tussenuit aub :?

Vlaamse Leeuw
15 mei 2003, 10:57
Ik VREES dat we ze er moeten bijnemen, want ze hebben nu eenmaal een coalitie met de SPA.

Het Skill Effect
16 mei 2003, 14:18
De enige coalitie die anders is dan de anderen:

Agalev, vivant, BUB, Resist.

Dan is er pas vernieuwing.
('t is in ieder geval wa anders :wink: )

hincapie
16 mei 2003, 15:59
Ik vind niet dat Agalev, Vivant en BUB in één adem genoemd moeten worden met Resist. Zet die laatste maar in het rijtje Vlaams blok, Liberaal Appel, Veilig Blauw, ...

alpina
17 mei 2003, 01:17
Ik vind niet dat Agalev, Vivant en BUB in één adem genoemd moeten worden met Resist. Zet die laatste maar in het rijtje Vlaams blok, Liberaal Appel, Veilig Blauw, ...

Waarom worden liberaal appel en veilig blauw die toch wel echt liberale partijen zijn genoemd met communisten? Ik zie de link niet echt.

Vlaamse Leeuw
17 mei 2003, 10:41
De enige coalitie die anders is dan de anderen:

Agalev, vivant, BUB, Resist.

Dan is er pas vernieuwing.
('t is in ieder geval wa anders :wink: )

Mar die zullen natuurlijk nooit een meerderheid vormen.

hincapie
17 mei 2003, 22:21
Alpina,
Sorry, maar ik vind niet dat Resist onder de noemer communisme valt. Het is gewoon een monsterverbond tussen ultrarechts moslimfundamentalisme en stalinisme (de harde dictatoriale strekking binnen het communisme). Er zullen maar bitter weinig progressieven op Resist stemmen en dan zullen het nog heel naïeven zijn.

Patriot!
17 mei 2003, 22:43
Ik denk dat het weleens de volgende regering zou kunnen zijn:

CD&V-SPA-Spirit-VLD/SP-MR

Ik hoop het:

* geen staatshervorming
* geen problemen aan Vlaamse zijde als ecolo er bij komt
* geen problemen aan Waalse zijde als ecolo er niet bij komt
* geen assymetrische regering (met agalev, zonder ecolo)