PDA

View Full Version : ijzerwake versus ijzerbedevaart


Piet Hein
1 april 2005, 14:59
Ik zou nu wel is ne keer willen weten wat er bij de mensen van de ijzewake op lever ligt waarom die perse met een eigen wake op de prope willen komen en waarom de ijzerbedevaart niet radicaal genoeg was.

Betweter
1 april 2005, 15:07
Planeet aarde aan Axel Nort. Volg jij zo een beetje de Vlaamse Zaak?

Piet Hein
1 april 2005, 15:11
ja maar ik wil gewoon dat dit nu eens klaar en duidelijk wordt uitgepraat.

Betweter
1 april 2005, 15:22
De Ijzerbedevaart is niet meer die van vroeger waar zelfbestuur, godsvrede en nooit meer oorlog. Daarom werd de Ijzerwake opgericht. De Vlamingen gaven de organisatoren van de Wake gelijk.

Piet Hein
1 april 2005, 15:25
En waar is het dan volgens u fout gelopen.

Betweter
1 april 2005, 15:26
Ziehier de tekst van de organisatoren:

ZELFBESTUUR - NOOIT MEER OORLOG - GODSVREDE
De IJzerbedevaart is niet meer wat ze vroeger was, ze is niet langer een 'hoogmis' voor de bewuste Vlamingen. Ze is niet langer de plaats waar, over filosofische en partijpolitieke grenzen heen, alle Vlamingen zich samen kunnen vinden in de eisen van de Frontbeweging: "Zelfbestuur - Nooit meer oorlog - Godsvrede". Dat bewijst de almaar kleiner wordende groep deelnemers, dat bewijzen de tienduizenden die de laatste twee decennia hebben afgehaakt uit onvrede met de vervlakking die door het huidige comité - wellicht omwille van officiële Belgische en internationale erkenning o.m. als internationaal vredesmuseum en de daarmee gepaard gaande financiering - wordt opgelegd.
De vervlakking en afwijking van de traditionele koers voltrok zich geleidelijk, maar was gestaag.
Erger: de ondergang van de IJzerbedevaarten bleek onafwendbaar.


POGINGEN OM HET COMITÉ TOT INKEER TE BRENGEN
Vanaf het moment dat de eerste tekenen van deze negatieve koerswijziging in het midden van de jaren tachtig merkbaar werden, groeide er bij de IJzerbedevaarders ongenoegen over de koerswijziging die het IJzerbedevaartcomité insloeg. Jarenlang werd door diverse personen en groepen getracht het IJzerbedevaartcomité tot een beter inzicht te brengen, zowel op vergaderingen van of met het IJzerbedevaartcomité als met acties op en naast de IJzerbedevaartweide. Denken we maar aan het IJzerbedevaarderscomité, de pogingen van de Groep van Gent in het comité zelf en aan de activiteiten van het IJzerbedevaardersforum en de Werkgroep Radicalisering IJzerbedevaart.
De manifestaties op en naast de IJzerbedevaartweide werden ook door tegenstanders van de huidige koers van het IJzerbedevaartcomité niet altijd met evenveel enthousiasme onthaald. Maar als het overleg met en in het IJzerbedevaartcomité geen beterschap opleverde, konden stille en luidruchtige protestacties op en naast de IJzerbedevaartweide misschien het neergaande tij doen keren?

Op zondag 25 augustus 2002 had de Werkgroep Radicalisering IJzerbedevaart dan ook in het zicht van ons aller IJzertoren (betaald met het bij elkaar gebedelde geld van de bewuste Vlamingen) een manifestatie gepland te Diksmuide, om op een rustige, waardige wijze, voor de laatste maal, te proberen het huidige IJzerbedevaartcomité terug op het rechte spoor te krijgen. Het comité vond het gepast deze manifestatie ter elfder ure, zonder dat er tijdig juridisch tegen kon worden ingegaan, te moeten laten verbieden met inschakeling van uitgerekend het... Belgische gerecht. Hoe laag kan men vallen... of hoe het huidige IJzerbedevaartcomité de maskers heeft laten vallen en zichzelf buiten de echte, de levende, de anti-Belgische Vlaamse Beweging heeft geplaatst.

Diverse personen uit de Werkgroep Radicalisering IJzerbedevaart die jarenlang het protest tegen de nieuwe koers van het IJzerbedevaartcomité mee hebben gedragen, zijn - mede onder druk van een almaar groter deel van de IJzerbedevaarders - daarom tot het besluit gekomen dat met het huidige IJzerbedevaartcomité geen overleg meer mogelijk is. Na al die jaren van gesprek en protest moet nu iets constructiefs gebeuren, moet er eindelijk opnieuw daadkrachtig én toekomstgericht worden aangeknoopt bij de traditie van de vroegere IJzerbedevaarten. Zelfs al moeten we daarvoor van nul beginnen. Niet voor de eerste keer in de Vlaamse Beweging overigens...


EEN NIEUW BEGIN: TROUW AAN HET IJZERTESTAMENT
De initiatiefnemers besloten daarom eind 2002 de Werkgroep Radicalisering IJzerbedevaart te ontbinden en een nieuw organiserend comité, IJzerwake vzw, op te richten. Dat heeft op zondag 24 augustus 2003, een week vóór de bedevaart te Diksmuide - om elke mogelijke beschuldiging van conflictzoekerij en negativisme te vermijden - aan het monument van de gebroeders Van Raemdonck te Steenstrate (Ieper) een eerste IJzerwake ingericht onder het motto "Trouw aan het IJzertestament".

De IJzerwake knoopt opnieuw aan bij de geest van de traditionele IJzerbedevaarten en stelt zich daarom tot doel in de geest van de Frontbeweging het streven naar "zelfbestuur" voor Vlaanderen, "nooit meer oorlog" en "godsvrede" te stimuleren en uit te dragen.
- Onder "zelfbestuur" wordt verstaan: het ijveren voor de oprichting van de onafhankelijke staat Vlaanderen. Brussel en de gebieden die na 1830 een Franstalig of een tweetalig statuut kregen behoren onvervreemdbaar tot Vlaanderen.
- Onder "nooit meer oorlog" wordt verstaan: het streven naar een vreedzame oplossing voor internationale conflicten gesteund op het recht op zelfbeschikking voor elk volk.
- Onder de "godsvrede"-gedachte wordt verstaan: de oproep gericht tot alle Vlamingen om ongeacht hun levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging samen te werken voor het realiseren van de onafhankelijke Vlaamse staat.

De IJzerwake is hedendaags én toekomstgericht, en tegelijk Vlaams én radicaal, dit wil zeggen trouw aan de geest van de Frontbeweging, zonder toe te geven op datgene waarop Vlaanderen recht heeft: onafhankelijkheid.

De IJzerwake is een manifestatie waarop alle Vlamingen, ongeacht hun levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging, welkom zijn. Op de IJzerwake wordt niemand uitgesloten, maar moeten we juist aaneensluiten omwille van de voor Vlaanderen levensnoodzakelijke eensgezindheid onder de Vlamingen in hun strijd voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen.

De IJzerwake is de manifestatie waar de Vlamingen fier en zelfverzekerd hun geloof in een onafhankelijke Vlaamse staat kunnen beleven en uitdragen.

De IJzerwake wordt, naast het Vlaams Nationaal Zangfeest, een van de jaarlijkse hoogtepunten van de Vlaamse Beweging. Op de IJzerwake worden de bakens uitgezet voor de verdere strijd voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Piet Hein
1 april 2005, 15:29
En wat zou vlogens U de oplossing zijn om de ijzebedevaart terug te maken zoals vroeger.

Betweter
1 april 2005, 15:33
Het bestuur vervangen door dat van de IJzerwake ;-)

Neen, gewoon terug gaan naar hoe het moet, maar vragen de Vlamingen niet.

Piet Hein
1 april 2005, 15:41
Jamaar met portreten staan van Staf de Clerq is dat niet een beetje uitdagend.

Betweter
1 april 2005, 15:49
Jamaar met portreten staan van Staf de Clerq is dat niet een beetje uitdagend.
Ik zou niet weten waarom? Overigens ben ik van mening dat de Belgische Staat niet genoeg kan uitgedaagd worden.

Piet Hein
1 april 2005, 16:00
Ik zou niet weten waarom? Overigens ben ik van mening dat de Belgische Staat niet genoeg kan uitgedaagd worden.Dat we de belgische staat moeten uitdagen daar is niets verkeerd mee. Maar het zwarte verleden van Vlaanderen daar terug bij te betrekken is dat niet wat riskant.

Clemens
1 april 2005, 16:23
De organisatoren van "IJzerwake" (Voorpost en Blok)
aanvaarden NIET dat op de IJzerbedevaart gesproken wordt
over
"verdraagzaamheid"

tegenover de Nieuwe Vlamingen.

Onder voorzitterschap van Walter Baeten
zit de IJzerbedevaart terug op het goede spoor.

Godsvrede , nooit meer oorlog en Zelfbestuur,
blijven onverminderd van kracht,
wat het Blok ook mag vertellen.

De IJzerbedevaart heeft daaraan een eigentijdse vertaling meegegeven.

Piet Hein
1 april 2005, 16:26
Het was vandeberghe die nogal zwak uit de hoek kwam.

Clemens
1 april 2005, 16:32
Het was vandeberghe die nogal zwak uit de hoek kwam.

Dat was vooral na de brutale verstoringen van
de bedevaarten door de Blokkers, en de onhandigheden
van Lionel Vandenberghe.

Piet Hein
1 april 2005, 16:36
Wanneer zijn die onenigheden begonnen.

Betweter
1 april 2005, 18:42
De organisatoren van "IJzerwake" (Voorpost en Blok)
aanvaarden NIET dat op de IJzerbedevaart gesproken wordt
over
"verdraagzaamheid"

tegenover de Nieuwe Vlamingen.

Onder voorzitterschap van Walter Baeten
zit de IJzerbedevaart terug op het goede spoor.

Godsvrede , nooit meer oorlog en Zelfbestuur,
blijven onverminderd van kracht,
wat het Blok ook mag vertellen.

De IJzerbedevaart heeft daaraan een eigentijdse vertaling meegegeven.
Hier gaan we weer. Einde discussie.

Clemens
1 april 2005, 19:41
Hier gaan we weer. Einde discussie.

Betweter

Bij gebrek aan argumenten ?

Betweter
1 april 2005, 20:12
Wat ben je met argumenten als jij zo afdoet als 'leugens' of 'zever' of 'verraad' of nog van dat fraais?

vrijevlaming
2 april 2005, 11:56
langs de ene kant staat het radicale van de ijzerwake mij wel aan, langs de andere kant keerde mijn maag om toen ik die zever van staf declerq en co zag.

wat moet ik dan doen?

Betweter
2 april 2005, 12:57
langs de ene kant staat het radicale van de ijzerwake mij wel aan, langs de andere kant keerde mijn maag om toen ik die zever van staf declerq en co zag.

wat moet ik dan doen?
Dat zal dit jaar niet zo zijn. Alles staat in teken van 175 jaar België - zelfbestuur.

instromaniac
2 april 2005, 16:20
Waarom is er ook niet zoiets als een modernere IJzerbedevaart/wake? Persoonlijk had ik graag een manifestatie gezien dat radicaal is met aandacht voor vrede en andere vrijheidsstrevende volkeren, zonder vlaggengezwaai en een mis. Dus misschien ietsje minder conservatief en wat meer internationaler, en natuurlijk wat losser van de partijpolitiek.

N-VA
2 april 2005, 18:45
Waarom is er ook niet zoiets als een modernere IJzerbedevaart/wake? Persoonlijk had ik graag een manifestatie gezien dat radicaal is met aandacht voor vrede en andere vrijheidsstrevende volkeren, zonder vlaggengezwaai en een mis. Dus misschien ietsje minder conservatief en wat meer internationaler, en natuurlijk wat losser van de partijpolitiek.Ik denk er net zo over. Ik ben Vlaams-nationalistisch maar een IJzerbedevaart is niets voor mij. We moeten de strijd voor Vlaanderen een veel moderner gezicht geven. De locatie vind ik ook niet alles, daar in een uithoek van Vlaanderen! Het zou veel beter zijn dat men vanaf nu een nieuw, modern Vlaams volksfeest organiseert in Brussel, de voordelen zijn dat de ligging centraler is en dus voor iedereen vlotter bereikbaar en het zou een duidelijk signaal zijn aan degenen die Brussel verfransen.

Piet Hein
4 april 2005, 08:18
Idd geen slecht voorstel integendeel zelfs.

zorroaster
4 april 2005, 13:37
Dat zal dit jaar niet zo zijn. Alles staat in teken van 175 jaar België - zelfbestuur.
Tof. Hou dat nog een paar jaar vol en blijf ver van gezeul met de De Clerq's en de Laplasses van deze wereld en ik zal mijn neus er ook eens laten zien...

Betweter
4 april 2005, 14:14
U zou niet de enige NVA'er zijn, hoor, geloof me ;)

Wat SDC en Laplasse betreft: (ik spreek uit eigen naam en niet namens Ijzerwake): die zal ik nooit ofte nooit verloochenen. Ik erken wel dat dit nu niet relevant is. Alles moet nu in het teken staan van het Belgische juk.

instromaniac
5 april 2005, 12:45
Waarom zou je SDC niet verloochenen, die heeft zelf de Vlamingen verloochent door ze de dood in te jagen aan het Oostfront. Ik ken er persoonlijk één en die was hoegenaamd niet blij met die herdenking, hij vond het niet bepaald leuk nog eens herinnerd te worden aan wat hij aan het Oostfront allemaal heeft meegemaakt door de valse leugens van SDC en consoorten.

Betweter
5 april 2005, 12:50
Ik ken er persoonlijk veel meer en die waren dan wel weer tevreden. Ik heb over dat punt een andere opvatting dan jij.

Piet Hein
5 april 2005, 16:35
Ik denk dat het ook afhangt van de ervaringen die men daar heeft opgelopen. En die waren voor sommige die echt werden voorgertokken door de duitsers en er waren voor wie dat een dramitsche ervaring was vol pijn en ellende.

Betweter
5 april 2005, 21:55
Sommigen moeten toch enkele boeken lezen hoor...
Bv. De biografie van Reimond Tollenaere of ' wij paria's' van Jaak Smets

Ambiorix
5 april 2005, 23:01
Ik ga dit jaar voor de derde keer naar de Wake, en met volle overtuiging. De Ijzerbedevaart respecteer ik nog altijd, en ze mogen er mee doen wat ze willen, maar ik kies voor een radicaler initiatief. We moeten durven harde taal spreken, en dat moet niet altijd met lieve en omfloerste woordjes bedekt worden om de politiekers tegen het hoofd te stoten.
Over SDC en Laplasse: daar trek ik mij niks van aan; dat gaat ook niet het thema worden van volgende Ijzerwake.
Sommigen zeggen dat het een Belang-manifestatie is; ik spreek dat tegen in die zin dat een niet-Belanger zich er even goed kan thuis voelen als bijvoorbeeld op een VVB bijeenkomst. Partijvlaggen en dergelijke worden geweerd van de weide, en alle flaminganten zijn welkom. Dat is voor mij voldoende.

Betweter
6 april 2005, 12:44
Inderdaad. Het is niet omdat er veel VB'ers zijn dat anderen niet welkom zijn. Het is voor alle Vlamingen.

Piet Hein
6 april 2005, 13:58
Ik heb wel al een paar boeken van jan vinkx gelezen.

Clemens
6 april 2005, 13:59
Ik ga dit jaar voor de derde keer naar de Wake, en met volle overtuiging. De Ijzerbedevaart respecteer ik nog altijd, en ze mogen er mee doen wat ze willen, maar ik kies voor een radicaler initiatief. We moeten durven harde taal spreken, en dat moet niet altijd met lieve en omfloerste woordjes bedekt worden om de politiekers tegen het hoofd te stoten.
Over SDC en Laplasse: daar trek ik mij niks van aan; dat gaat ook niet het thema worden van volgende Ijzerwake.
Sommigen zeggen dat het een Belang-manifestatie is; ik spreek dat tegen in die zin dat een niet-Belanger zich er even goed kan thuis voelen als bijvoorbeeld op een VVB bijeenkomst. Partijvlaggen en dergelijke worden geweerd van de weide, en alle flaminganten zijn welkom. Dat is voor mij voldoende.

Op de IJzerbedevaart vorig jaar heeft Walter Baeten zeer duidelijke taal
gesproken.

En waren de bussen naar IJzerwake niet betaald door het Blok?

En roepen de Blokkers op IJzerwake ook "Eigen Volk eerst"
zoals op de laatse VVB bijeenkomst voor de splitsing BHV ???

Marie-José
6 april 2005, 14:33
De PM’s van Walter Baeten, voorzitter van het IJzerbedevaartcomité, zijn radicaal Vlaams zonder onverdraagzaam te worden. Ook spreekt Walter Baeten boven de partij-grenzen heen en tracht hij de Vlamingen weer op één lijn te krijgen. Geen makkelijke taak na al die voorbije strubbelingen.

Rita De Bont, algemeen voorzitster van de Vlaamse Volksbeweging, deelt deze mening en heeft zelfs niet nagelaten om Walter Baeten te feliciteren met zijn ingenomen Vlaamse standpunten.

Ambiorix
6 april 2005, 14:50
En roepen de Blokkers op IJzerwake ook "Eigen Volk eerst"
zoals op de laatse VVB bijeenkomst voor de splitsing BHV ??? neen, dat heb ik toch niet gehoord op de Ijzerwake. In Overijse wel, en daar gingen ze in de fout, dat is waar.

Dave
9 april 2005, 10:42
Wat voor mij ook een doorn in het oog is zijn de Ten Vrede concerten.
-Al de leeuwenvlaggen worden dat weekend van de weide gehaald(je leeuwen vlag word zelfs in beslag genomen aan de ingang,terwijl andere vlaggen wel toegelaten worden.
-Heeft er ooit eens niet iemand gezegd dat op een dode weide stilte hoort?
-Het gebruik van drugs tijdens dit festival.
-Het wegnemen van de steen van de oostfronters.

En dit organiseren ze juist maar om de radicale Vlamingen te pesten.
Ik denk dat het Ijzerbedevaart comitee eigenlijk liever stopt met de bedevaart.

Praetorian
9 april 2005, 13:22
U zou niet de enige NVA'er zijn, hoor, geloof me ;)

Wat SDC en Laplasse betreft: (ik spreek uit eigen naam en niet namens Ijzerwake): die zal ik nooit ofte nooit verloochenen. Ik erken wel dat dit nu niet relevant is. Alles moet nu in het teken staan van het Belgische juk.
Nochtans was het VNV niet vies om hun eigen collega's tegen de muur te zetten. In Dendermonde kreeg het Verdinaso de keus van uwe goeie Leider: ofwel in de Eenheidsbeweging stappen ofwel de onbekende gevolgen dragen. Het Verdinaso, niet onder de indruk van deze dreigementen, kozen voor hun eigen partij. In 1943 kregen deze partijleden opeens het VNV op bezoek, vergezeld met de Duitse soldaten. Ze werden opgepakt, afgeslagen en werden gijzelaars. Enkele weken later werden ze allemaal tegen de muur gezet. Dit scenario speelde zich ook af in bv. Temse. Het VNV wilde dus de alleenheerschappij, al moesten ze hun eigen broeders tegen de muur zetten. Inderdaad, het VNV was zeker een idealistische partij.

Clemens
10 april 2005, 22:24
-Heeft er ooit eens niet iemand gezegd dat op een dode weide stilte hoort?
.

Dave

Als er één groepering was die de stilte jarenlang op de
weide verstoorde was het wel Voorpost en het Blok
met hun slaande trom, fluitconcerten en gestamp en gesleur.

De Garde
12 april 2005, 10:50
Dave

Als er één groepering was die de stilte jarenlang op de
weide verstoorde was het wel Voorpost en het Blok
met hun slaande trom, fluitconcerten en gestamp en gesleur.En nu is er een jaarlijks popconcert waar mensen met leeuwenvlaggen problemen hebben omdat ze een vlag meehebben.

Clemens
12 april 2005, 14:40
En nu is er een jaarlijks popconcert waar mensen met leeuwenvlaggen problemen hebben omdat ze een vlag meehebben.

De Garde

Er is geen enkel probleem op Ten Vrede met Leeuwenvlaggen.

Enkel waren (vlaggen)stokken niet toegelaten.

En dit gezien de Blok-fanatiekelingen die wel eens met hun
stokken geweld zouden kunnen gebruiken. (gezien de ervaring
met Blok en Voorpost op de vorige bedevaarten).


Wanneer gaat het Blok eens stoppen met halve waarheden en volle leugens ??

De Garde
13 april 2005, 12:49
De Garde

Er is geen enkel probleem op Ten Vrede met Leeuwenvlaggen.

Enkel waren (vlaggen)stokken niet toegelaten.

En dit gezien de Blok-fanatiekelingen die wel eens met hun
stokken geweld zouden kunnen gebruiken. (gezien de ervaring
met Blok en Voorpost op de vorige bedevaarten).


Wanneer gaat het Blok eens stoppen met halve waarheden en volle leugens ??
Wat een onzin. Het waren helemaal geen Blokkers. Dan kon men ook alle flessen water in beslag nemen, want daar kan mee gegooid worden (cfr gisteren in Milaan).

Trouwens, mijn opmerking sloeg op het feit dat uw o zo verdraagzame comité de weide vereert met een popconcert.

Ik zou er niet graag liggen als fronter als ze op mijn buik staan te springen op muziek van één of ander jembe-groepje.

Piet Hein
13 april 2005, 14:01
Wat een onzin. Het waren helemaal geen Blokkers. Dan kon men ook alle flessen water in beslag nemen, want daar kan mee gegooid worden (cfr gisteren in Milaan).

Trouwens, mijn opmerking sloeg op het feit dat uw o zo verdraagzame comité de weide vereert met een popconcert.

Ik zou er niet graag liggen als fronter als ze op mijn buik staan te springen op muziek van één of ander jembe-groepje.
Daar kan ik u in zekere zin wel in volgen.

Piet Hein
13 april 2005, 16:59
http://www.ijzertoren.org/images/mail_images/affiche_ten_vrede2005.gif

instromaniac
13 april 2005, 19:16
Met missen en vlaggengezwaai ga je niet bepaald de beweging een modern imago geven. Een popconcert is er misschien een beetje over en als ik namen als Daan (burgerlijk belgicistje) zie heb ik daar m'n vragen bij, maar het spreekt de jongeren (de toekomst!) wel meer aan.

De Garde
14 april 2005, 11:43
Met missen en vlaggengezwaai ga je niet bepaald de beweging een modern imago geven. Een popconcert is er misschien een beetje over en als ik namen als Daan (burgerlijk belgicistje) zie heb ik daar m'n vragen bij, maar het spreekt de jongeren (de toekomst!) wel meer aan.
Kom jong, ieder jaar moeten er bakken vrijkaarten gegeven worden om de weide wat gevuld te krijgen, tot asielzoekers toe.

En ja, vorig jaar heeft de ordediensten de bubbers van het podium moeten halen en nu zetten ze een pipo als Daan op het podium. Het gaat daar verdomd rap in Kaaskerke.

Je kan best jongeren werven, maar doe dat dan op een ernstige manier. Ergens ben ik het spuugzat om altijd maar naar Vlaamse manifesten te moeten luisteren die vergaan onder intellectuele bagage maar waar 90% van de bevolking niks van snapt.

De beweging moet maar eens in de moderne tijd gaan stappen, als een eenheid fungeren en wegen door terug de straat op te trekken in plaats van de mekkeren.

De Garde
14 april 2005, 11:45
Effe nog melden dat bij de Skyblasters ene Patrick De Witte drumt. Dezelfde onnozelaar die op Radio 1 bij tijd en wijlen N-VA en Vlaanderen over de hekel haalt.


En nu mijn vrijheid van meningsuiting: die lul moet met zijn poten van de weide blijven.

Betweter
14 april 2005, 13:00
Even ter vermelding:

Die Daan heeft een affiche 'Dilbeek, waar vlamingen thuis zijn' kapot gescheurd tijdens een optreden. Die affiches zijn van de VVB. Het zegt veel over Walter Baeten dat hij zo iemand uitnodigt voor een optreden.

Ambiorix
14 april 2005, 16:11
Even ter vermelding:

Die Daan heeft een affiche 'Dilbeek, waar vlamingen thuis zijn' kapot gescheurd tijdens een optreden. Die affiches zijn van de VVB. Het zegt veel over Walter Baeten dat hij zo iemand uitnodigt voor een optreden. Het is gewoon hilarisch dat zo iemand de weide op komt. De instanties die bevoegd zijn voor de weide (ik neem dezelfde als die dat de Bedevaart organsieren?) maken zich hier onsterfelijk belachelijk mee.

En verder ook volledig akkoord met De Garde, er moet minder gezeverd worden over pietluttigheden, minder met geitenwollensokkenwoordjes gesproken worden, maar duidelijke en radicale taal, niet alleen op de weide maar ook in de straten.

KVE
15 april 2005, 11:52
langs de ene kant staat het radicale van de ijzerwake mij wel aan, langs de andere kant keerde mijn maag om toen ik die zever van staf declerq en co zag.

wat moet ik dan doen?
Ik denkt niet dat men dat oprakelen van het verleden moet afgedaan worden als 'zever'. De vraag is enkel was het een goede beslissing van de organisatoren om eveneens een herdenking te houden voor Staf Declercq. Als ik mij niet vergis, is ook Luc Lemmens (N-VA) lid van het bestuur van de vzw IJzerwake, en heb ik zo'n klein vermoeden dat hij hier ook beslisingsrecht in had. Dit geheel terzijde. Een herdenking houden voor Staf Declercq is niet fout, ze is alleen strategisch niet gelukkig gekozen. Die bemerking maakte ook 't Pallieterke. Volledig terecht overigens. Al kan ik mij voor het overige helemaal vinden in de radikale IJzerwake, net als vele N-VA'ers overigens. Maar daar zwijgt Clemens in alle talen over. Eénheid onder de Vlamingen? Dat vind je vandaag niet langer op de 'traditionele' IJzerbedevaart. En ik denk dat de meeste Vlaams-nationalisten dat vandaag ook zélf merken. De IJzerwake kreeg meer bedevaarders samen dan de IJzerbedevaart. Terwijl de IJzerbedevaart alle middelen voorhanden heeft, gesponserd door de Belgische staat overigens, terwijl de IJzerwake geheel vanaf nul moest beginnen. Voor de organisatoren van de IJzerwake kan ik enkel zeggen, gedaan én voortgedaan! Houzee

Met Vlaams-nationale groet

Koen Vermant

KVE
15 april 2005, 12:02
Met missen en vlaggengezwaai ga je niet bepaald de beweging een modern imago geven. Een popconcert is er misschien een beetje over en als ik namen als Daan (burgerlijk belgicistje) zie heb ik daar m'n vragen bij, maar het spreekt de jongeren (de toekomst!) wel meer aan.
Ach kom, wat heeft Ten Vrede nog te maken met de ooit zo radikale IJzerbedevaarten, de Vlaamse Beweging én Vlaams-nationalisme in het algemeent? Niets maar dan ook niets. Ze mogen daar aan de IJzertoren nog zoveel spreken over éénheid onder de Vlamingen, wanneer ze daar in de praktijk niets aan veranderen, zullen ze mij daar ook nooit te zien krijgen. De IJzerbedevaart is eerder een veredelde Spirit-bijeenkomst, waar tegenwoordiger ook Agalevers, SP.a'ers e.a. kwieten opaf komen. Mensen die zich duidelijk distantiëren met alles wat ruikt naar flamingantisme! Hoe kan men dan nog spreken van een manifestatie ten voordele van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.?

Met Vlaams-nationale groet

Koen Vermant

instromaniac
15 april 2005, 12:46
Ach kom, wat heeft Ten Vrede nog te maken met de ooit zo radikale IJzerbedevaarten, de Vlaamse Beweging én Vlaams-nationalisme in het algemeent? Niets maar dan ook niets. Ze mogen daar aan de IJzertoren nog zoveel spreken over éénheid onder de Vlamingen, wanneer ze daar in de praktijk niets aan veranderen, zullen ze mij daar ook nooit te zien krijgen. De IJzerbedevaart is eerder een veredelde Spirit-bijeenkomst, waar tegenwoordiger ook Agalevers, SP.a'ers e.a. kwieten opaf komen. Mensen die zich duidelijk distantiëren met alles wat ruikt naar flamingantisme! Hoe kan men dan nog spreken van een manifestatie ten voordele van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.?

Met Vlaams-nationale groet

Koen Vermant Dat ontken ik ook niet hoor, de IJzerbedevaart is te politiek gekleurd (maar dat vind ik eveneens van de voorbije IJzerwakes) en Ten Vrede draagt natuurlijk weinig of niets bij aan de ontvoogdingsstrijd.
Ik bedoel maar dat je met zo'n manifestaties als de wake en bedevaart enkel mensen berijkt die reeds Vlaams-nationalist zijn (of in het geval van de bedevaart politiekers die stemmetjes ronselen). Ik bevind me niet bepaald in een flamingantische of belgicistische omgeving en kan je verzekeren dat die mensen niet veel goeds denken van beide manifestaties omdat het gewoon zeer oudbollig overkomt.

De Garde
15 april 2005, 13:12
Dat ontken ik ook niet hoor, de IJzerbedevaart is te politiek gekleurd (maar dat vind ik eveneens van de voorbije IJzerwakes) en Ten Vrede draagt natuurlijk weinig of niets bij aan de ontvoogdingsstrijd.
Ik bedoel maar dat je met zo'n manifestaties als de wake en bedevaart enkel mensen berijkt die reeds Vlaams-nationalist zijn (of in het geval van de bedevaart politiekers die stemmetjes ronselen). Ik bevind me niet bepaald in een flamingantische of belgicistische omgeving en kan je verzekeren dat die mensen niet veel goeds denken van beide manifestaties omdat het gewoon zeer oudbollig overkomt.
Dat de twee manifestaties gekleurd zijn is helaas het gevolg van 'Vlaamse vrienden, laten we scheiden'.

Als N-VA de halfslachtige houding zou laten varen en voor de Wake kiezen dan zou dat verdwijnen. En kom niet met de redenering dat het Belang dat wil tegenhouden. Men heeft zonder discussie Luc Lemmens opgenomen in het comité.

Betweter
15 april 2005, 13:50
Niet alleen Luc Lemmens werkt actief mee aan IJzerwake, er zijn nog N-VA-kaderleden.

instromaniac
15 april 2005, 14:52
Nee, dat suggereer ik niet. Maar wat doen mensen met een partijkaart in de organisatie van zo'n manifestatie. Eerlijk gezegd had ik liever enkel partijongebonden mensen gezien, zonder een lidkaart van N-VA of Vlaams Belang.

Marie-José
16 april 2005, 13:38
Tenvrede en de IJzerbedevaart zijn beide ingericht door het Ijzerbedevaartcomité, maar hebben elk hun specifieke doelstellingen.

1.De Ten Vrede-concerten zijn in tegenstelling tot de IJzerbedevaart een vrij jong fenomeen.

Desalniettemin heeft men vanaf de eerste jaargang een smeltkroes van culturen samen kunnen brengen onder de krachtige boodschap van de IJzertoren. 'Nooit meer oorlog' .

2.De IJzerbedevaart is de oudste en grootste jaarlijkse vredesmanifestatie van Europa en vindt plaats in Diksmuide rond de IJzertoren, door de Vlaamse overheid erkend als gedenkmonument voor de Vlaamse ontvoogding.

Alle Vlamingen, of ze nu het federalisme, het confederalisme, een onafhankelijk Vlaanderen of de heelnederlandse samenwerking ... voorstaan, zijn welkom op de IJzerbedevaart, mits ze de drievoudige boodschap eerbiedigen:

Boodschap
. Zelfbestuur : een vrij Vlaanderen
. Nooit meer oorlog : een vredelievend Vlaanderen
.Godsvrede : een verdraagzaam Vlaanderen

Walter Baeten, voorzitter van het Ijzerbedevaartcomité, heeft bewezen dat hij staat achter het streven naar Vlaamse ontvoogding. Dit vind je ook terug in zijn persmededelingen.

Rita De Bont, algemeen voorzitster van de VVB, heeft hem trouwens gefeliciteerd met zijn ingenomen standpunten aangaande de Vlaamse ontvoogding en de splitsing van B-H-V.

De Garde
17 april 2005, 13:18
Tenvrede en de IJzerbedevaart zijn beide ingericht door het Ijzerbedevaartcomité, maar hebben elk hun specifieke doelstellingen.

1.De Ten Vrede-concerten zijn in tegenstelling tot de IJzerbedevaart een vrij jong fenomeen.

Desalniettemin heeft men vanaf de eerste jaargang een smeltkroes van culturen samen kunnen brengen onder de krachtige boodschap van de IJzertoren. 'Nooit meer oorlog' .

2.De IJzerbedevaart is de oudste en grootste jaarlijkse vredesmanifestatie van Europa en vindt plaats in Diksmuide rond de IJzertoren, door de Vlaamse overheid erkend als gedenkmonument voor de Vlaamse ontvoogding.

Alle Vlamingen, of ze nu het federalisme, het confederalisme, een onafhankelijk Vlaanderen of de heelnederlandse samenwerking ... voorstaan, zijn welkom op de IJzerbedevaart, mits ze de drievoudige boodschap eerbiedigen:

Boodschap
. Zelfbestuur : een vrij Vlaanderen
. Nooit meer oorlog : een vredelievend Vlaanderen
.Godsvrede : een verdraagzaam Vlaanderen

Walter Baeten, voorzitter van het Ijzerbedevaartcomité, heeft bewezen dat hij staat achter het streven naar Vlaamse ontvoogding. Dit vind je ook terug in zijn persmededelingen.

Rita De Bont, algemeen voorzitster van de VVB, heeft hem trouwens gefeliciteerd met zijn ingenomen standpunten aangaande de Vlaamse ontvoogding en de splitsing van B-H-V.
Dat De Bont hem feliciteert met het standpunt over B-H-V is maar logisch. Het tegenovergestelde zou een complete blamage geweest zijn. Dan zou Baeten in de lijn van de VLD en SP.a gezeten hebben.

Je maakt je er wel makkelijk vanaf door de Ijzerbedevaart en Ten Vrede als apart te gaan beschouwen:

Toch een paar vraagjes:

Is het aan het IJzerbedevaartcomité om zoiets te organiseren en zo ja, moet dat dan op de Ijzerweide?

Heeft het nog zin om naar Vlaamse identiteit te streven en anderzijds mensen als Daan een fikse gage te geven, goed wetende wat er over een paar maanden gebeurde bij een optreden.

Clemens
17 april 2005, 20:59
Is het aan het IJzerbedevaartcomité om zoiets te organiseren en zo ja, moet dat dan op de Ijzerweide

De bedevaartweide is inderdaad de ideale plaats voor
een concert rond
"Vrede".

Op de toren staat immers

"Nooit meer Oorlog"

Marie-José
17 april 2005, 21:56
Dat De Bont hem feliciteert met het standpunt over B-H-V is maar logisch. Het tegenovergestelde zou een complete blamage geweest zijn. Dan zou Baeten in de lijn van de VLD en SP.a gezeten hebben.

Je maakt je er wel makkelijk vanaf door de Ijzerbedevaart en Ten Vrede als apart te gaan beschouwen:

Toch een paar vraagjes:

Is het aan het IJzerbedevaartcomité om zoiets te organiseren en zo ja, moet dat dan op de Ijzerweide?

Heeft het nog zin om naar Vlaamse identiteit te streven en anderzijds mensen als Daan een fikse gage te geven, goed wetende wat er over een paar maanden gebeurde bij een optreden.

De Garde,

Op je eerste vraag heeft een ander forumlid reeds goed geantwoord.

Wat je tweede vraag betreft.

Tenvrede is een internationaal muziekconcert waar niet het streven naar een Vlaamse identiteit centraal staat, maar wel de vrede in de wereld. Dit is dus een internationaal gebeuren over de landsgrenzen heen.

Het jaarlijkse project TEN VREDE is als een aanklacht tegen alle vormen van oorlog, geweld, onderdrukking en verdrukking overal ter wereld.

Wat die Daan betreft, daar kan ik weinig over oordelen.
Waarom heeft Daan die affiche verscheurd, werd hij soms door iemand uitgedaagd? Was het enkel agressie die vertrok van Daan? In welke context moet Daans handeling gezien worden? ...
Allemaal vragen waarop ik het antwoord schuldig blijf.

Best stellen getuigen van dit weinig fraaie gebeuren de VVB hiervan op de hoogte. De VVB kan dan, al naargelang de ernst van de klacht, Walter Baeten verwittigen van deze droevige zaak.

Betweter
18 april 2005, 07:35
De VVB weet dat. Wij weten dat allemaal. Hij deed dit in een volle concertzaal. Hij is zo links en belgicistisch als de pest. Baeten, Vandenberghe, Daan,... 1 pot nat. En dat jij dat niet snapt, Marie-José, is uw probleem, maar stop dan met je af te vragen waarom de Vlamingen niet meer naar de Bedevaart komen.

Marie-José
18 april 2005, 08:22
De VVB weet dat. Wij weten dat allemaal. Hij deed dit in een volle concertzaal. Hij is zo links en belgicistisch als de pest. Baeten, Vandenberghe, Daan,... 1 pot nat. En dat jij dat niet snapt, Marie-José, is uw probleem, maar stop dan met je af te vragen waarom de Vlamingen niet meer naar de Bedevaart komen.

Als de VVB het officieel(?) weet, wil dit nog niet zeggen dat het IJzerbedevaartcomité het weet.

Jij hebt het steeds over de handeling van Daan (een man die ik totaal niet ken), maar op mijn gestelde vragen geef jij ook geen antwoord.
Was jij een getuige van heel dit gebeuren rond Daan, of weet jij dit ook maar van horen vertellen?

Betweter
18 april 2005, 08:30
Laat ons zeggen dat ik zeer goede banden onderhoud met de VVB ;)

Marie-José
18 april 2005, 09:27
Laat ons zeggen dat ik zeer goede banden onderhoud met de VVB ;)

Dus je weet geen antwoord op mijn vragen, of weiger je de ware toedracht uit de doeken te doen?

De Garde
18 april 2005, 10:00
De bedevaartweide is inderdaad de ideale plaats voor
een concert rond
"Vrede".

Op de toren staat immers

"Nooit meer Oorlog"

Waarom dan geen grote barbecue waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat?

Dus omdat er vrede in de titel staat mag alles doorgaan op de weide?

Kom zeg!

De Garde
18 april 2005, 10:04
De Garde,

Op je eerste vraag heeft een ander forumlid reeds goed geantwoord.

Op geen enkele manier kan dat antwoord voor vol aanzien worden.

Wat je tweede vraag betreft.

Tenvrede is een internationaal muziekconcert waar niet het streven naar een Vlaamse identiteit centraal staat, maar wel de vrede in de wereld. Dit is dus een internationaal gebeuren over de landsgrenzen heen.

Het jaarlijkse project TEN VREDE is als een aanklacht tegen alle vormen van oorlog, geweld, onderdrukking en verdrukking overal ter wereld.

Wat die Daan betreft, daar kan ik weinig over oordelen.
Waarom heeft Daan die affiche verscheurd, werd hij soms door iemand uitgedaagd? Was het enkel agressie die vertrok van Daan? In welke context moet Daans handeling gezien worden? ...
Allemaal vragen waarop ik het antwoord schuldig blijf.

Dat verscheuren staat niet los van andere verklaringen in een reportage van de RTBF over de heer in kwestie waarin hij het katholieke Vlaanderen verfoeit. Die reportage is weken na elkaar uitgezonden. Als je niet weet waar iemand voor staat, nodig hem dan ook niet uit. Die affiche was niet van de VVB, wel de affiche 'Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn'. Dus niet van de VVB.

Best stellen getuigen van dit weinig fraaie gebeuren de VVB hiervan op de hoogte. De VVB kan dan, al naargelang de ernst van de klacht, Walter Baeten verwittigen van deze droevige zaak.

Betweter
18 april 2005, 10:18
De affiche van 'Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn...' (groen met witte letters) is wel degelijk van de VVB. Regelmatig gaan zij die plakken in Dilbeek. Hierbij worden ze dikwijls geholpen door de lokale Vlaams Belang-afdeling. Feit 1

Die Daan heeft die verscheurd op zijn optreden. Feit 2

Baeten nodigt Daan uit op Ten Vrede. Feit 3

Tel alle feiten eens bij elkaar op.

Marie-Rose; op welke vraag heb ik niet geantwoord?

De Garde
18 april 2005, 11:00
De affiche van 'Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn...' (groen met witte letters) is wel degelijk van de VVB. Regelmatig gaan zij die plakken in Dilbeek. Hierbij worden ze dikwijls geholpen door de lokale Vlaams Belang-afdeling. Feit 1

Die Daan heeft die verscheurd op zijn optreden. Feit 2

Baeten nodigt Daan uit op Ten Vrede. Feit 3

Tel alle feiten eens bij elkaar op.

Marie-Rose; op welke vraag heb ik niet geantwoord?

Oogje op Morel dan? die van hierboven is Marie-José

Marie-José
18 april 2005, 12:23
Even ter vermelding:

Die Daan heeft een affiche 'Dilbeek, waar vlamingen thuis zijn' kapot gescheurd tijdens een optreden. Die affiches zijn van de VVB. Het zegt veel over Walter Baeten dat hij zo iemand uitnodigt voor een optreden.

Dat verscheuren staat niet los van andere verklaringen in een reportage van de RTBF over de heer in kwestie waarin hij het katholieke Vlaanderen verfoeit. Die reportage is weken na elkaar uitgezonden. Als je niet weet waar iemand voor staat, nodig hem dan ook niet uit. Die affiche was niet van de VVB, wel de affiche 'Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn'. Dus niet van de VVB.

De affiche van 'Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn...' (groen met witte letters) is wel degelijk van de VVB. Regelmatig gaan zij die plakken in Dilbeek. Hierbij worden ze dikwijls geholpen door de lokale Vlaams Belang-afdeling.

Echt een welles-nietesspelletje.
Wie heeft er nu gelijk?

De Garde
18 april 2005, 13:03
Echt een welles-nietesspelletje.
Wie heeft er nu gelijk?

Ik had het van horen vertellen. Dus: betweter.
Maar dit lijkt me van een bijkomende aard.

Betweter
18 april 2005, 13:21
Zijn van de VVB (navragen bij dhr. Gabriels - VVB Dilbeek)
Lovenswaardig initiatief overigens.
Maar inderdaad, dit verandert niets aan de kenr van de zaak.

Marie-José
18 april 2005, 14:23
Zijn van de VVB (navragen bij dhr. Gabriels - VVB Dilbeek)
Lovenswaardig initiatief overigens.
Maar inderdaad, dit verandert niets aan de kenr van de zaak.
Antwoorden op volgende vragen kunnen de kern van de zaal WEL veranderen.

-Waarom heeft Daan die affiche verscheurd, werd hij soms door iemand uitgedaagd?
-Was het enkel agressie die vertrok van Daan?
-In welke context moet Daans handeling gezien worden?

Vragen die ik reeds eerder stelde en waarop niemand een antwoord weet.

Overigens nog een vraagje:
-Hoe is die VVB-affiche op het podium terecht gekomen?

De Garde
18 april 2005, 14:56
Antwoorden op volgende vragen kunnen de kern van de zaal WEL veranderen.

-Waarom heeft Daan die affiche verscheurd, werd hij soms door iemand uitgedaagd?
-Was het enkel agressie die vertrok van Daan?
-In welke context moet Daans handeling gezien worden?

Vragen die ik reeds eerder stelde en waarop niemand een antwoord weet.

Overigens nog een vraagje:
-Hoe is die VVB-affiche op het podium terecht gekomen?

Had je de documentaire op RTBF gezien, dan had je het wel gesnapt. Feit is dat dit een politiek statement was. Geen toeval.

Als ik je volg dan mag er binnenkort nog iemand op de weide in Kaaskerke komen optreden die in het kader van een optreden een leeuwenvlag in de fik steekt. Omdat het nu eenmaal in de akt past.

Marie-José
18 april 2005, 15:46
Had je de documentaire op RTBF gezien, dan had je het wel gesnapt. Feit is dat dit een politiek statement was. Geen toeval.

Als ik je volg dan mag er binnenkort nog iemand op de weide in Kaaskerke komen optreden die in het kader van een optreden een leeuwenvlag in de fik steekt. Omdat het nu eenmaal in de akt past.
Waarom komen er geen antwoorden op mijn vragen?

Zolang dit niet gebeurt, komt heel het verhaal erg overtrokken over.

En vlaggen verbranden is een specialiteit van voorpost.

De Garde
18 april 2005, 16:13
Waarom komen er geen antwoorden op mijn vragen?

Zolang dit niet gebeurt, komt heel het verhaal erg overtrokken over.

En vlaggen verbranden is een specialiteit van voorpost.

Belgische vlaggen. Enig probleem mee?

Ik hoor je trouwens niet reageren op de aanwezigheid van Patrick De Witte, die je partijtje er anders redelijk doorhaalt op radio 1.

Wat Daan betreft: als je die reportage niet gezien hebt, zal je het toch niet snappen.

Clemens
18 april 2005, 18:49
Wij zijn aan het afwijken.

Het ging hier over IJzerbedevaart versus IJzerwake.

IJzerbedevaart is de voortzetting van de roep van de fronters
die ZELFBESTUUR eisten.

Het heeft 80 jaar geduurd vooraleer de eis van de fronters
werd verwezenlijkt dank zij de VU.

De IJzerbedevaart is er steeds geweest voor alle Vlamingen
over de partijgrenzen heen, van stille Vlaming tot actieve
Vlaams-nationalist.

IJzerwake is een anti-bedevaart, opgericht door Voorpost/Blok
die geen genoegen konden vinden bij het woord “Verdraagzaamheid”.
De rellen die het Blok meerdere jaren veroorzaakte tijdens de
Bedevaart was louter bedoeld om de macht in handen te krijgen.

Natuurlijk heeft ex-bedevaart voorzitter Lionel Vandenberghe
fouten gemaakt; maar één verdienste kan men hem niet ontnemen.
Hij heeft samen met het stadsbestuur van Diksmuide de extreme
groeperingen zoals neo-nazi’s eindelijk van de weide verwijderd.

Het was dan ook de verdienste van de nieuwe voorzitter Walter Baeten
op de Bedevaart terug klare taal te spreken, en toch buiten de partijpolitiek
te blijven.

De vredesgedachte en strijd tegen onverdraagzaamheid heeft hij
gelukkig verder gezet.

De Garde
19 april 2005, 10:04
Wij zijn aan het afwijken.

Het ging hier over IJzerbedevaart versus IJzerwake.

IJzerbedevaart is de voortzetting van de roep van de fronters
die ZELFBESTUUR eisten.

Het heeft 80 jaar geduurd vooraleer de eis van de fronters
werd verwezenlijkt dank zij de VU.

De IJzerbedevaart is er steeds geweest voor alle Vlamingen
over de partijgrenzen heen, van stille Vlaming tot actieve
Vlaams-nationalist.

IJzerwake is een anti-bedevaart, opgericht door Voorpost/Blok
die geen genoegen konden vinden bij het woord “Verdraagzaamheid”.
De rellen die het Blok meerdere jaren veroorzaakte tijdens de
Bedevaart was louter bedoeld om de macht in handen te krijgen.

Natuurlijk heeft ex-bedevaart voorzitter Lionel Vandenberghe
fouten gemaakt; maar één verdienste kan men hem niet ontnemen.
Hij heeft samen met het stadsbestuur van Diksmuide de extreme
groeperingen zoals neo-nazi’s eindelijk van de weide verwijderd.

Het was dan ook de verdienste van de nieuwe voorzitter Walter Baeten
op de Bedevaart terug klare taal te spreken, en toch buiten de partijpolitiek
te blijven.

De vredesgedachte en strijd tegen onverdraagzaamheid heeft hij
gelukkig verder gezet.

We zijn hier helemaal niet aan het afwijken. Het gaat er hier om wie het Ijzerbedevaartcomité een podium aanbiedt. En hoe geloofwaardig het comité nog is.

Je schieten op de Ijzerwake staat trouwens schril in contrast met de aanwezigheid van bekende N-VA'ers in Steenstrate (Mark Demesmaeker, Eric Defoort).

De eis van de fronters was zelfbestuur, maar om dat te gaan vertalen naar federalisme is flauwekul. Waarom vraagt N-VA dan een onafhankelijk Vlaanderen? En dat horen we in Diksmuide niet.

Dus: Baeten zit in dezelfde traditie als Vandenberghe: veel blabla maar weinig concreet.

Betweter
19 april 2005, 10:25
Antwoorden op volgende vragen kunnen de kern van de zaal WEL veranderen.

-Waarom heeft Daan die affiche verscheurd, werd hij soms door iemand uitgedaagd?
-Was het enkel agressie die vertrok van Daan?
-In welke context moet Daans handeling gezien worden?

Vragen die ik reeds eerder stelde en waarop niemand een antwoord weet.

Overigens nog een vraagje:
-Hoe is die VVB-affiche op het podium terecht gekomen?

1.) Goeie vraag, wie zal het zeggen. Het was op een optreden dat niets met politiek of zo te zien heeft. Het was een statement tegen de Vlaamse eis van de VVB in Dilbeek (Daan ziet dat blijkbaar als onverdraagzaamheid)

2.) Jep, hij misbruikte zijn podiumruimte om dit te doen. Voorts was daar geen enige aanleiding toe.

3.) Anti-Vlaamse haat.

Hoe hij aan die affiche raakte weet ik niet. Vermoedelijk gewoon afgetrokken ergens (die hangen veelvuldig in Dilbeek)

Clemens
19 april 2005, 13:26
We zijn hier helemaal niet aan het afwijken. Het gaat er hier om wie het Ijzerbedevaartcomité een podium aanbiedt. En hoe geloofwaardig het comité nog is.

Je schieten op de Ijzerwake staat trouwens schril in contrast met de aanwezigheid van bekende N-VA'ers in Steenstrate (Mark Demesmaeker, Eric Defoort).

De eis van de fronters was zelfbestuur, maar om dat te gaan vertalen naar federalisme is flauwekul.

Waarom vraagt N-VA dan een onafhankelijk Vlaanderen? En dat horen we in Diksmuide niet.

Dus: Baeten zit in dezelfde traditie als Vandenberghe: veel blabla maar weinig concreet.

De Garde

U kent schijnbaar het IJzertestament van de IJzerfronters NIET.

De Frontsoldaten hebben het steeds over Zelfbestuur
binnen het Belgisch staatsverband.
(zie de brieven van de IJzerfronters, o.a. de voornaamste
"Vlaanderen's dageraad aan den IJzer)

Dus Federalisme.

Het is dank zij de VU dat de eis van de fronters , na 80 jaar
is gerealiseerd.

Van unitaire staat naar federale staat, met een eigen parlement
en eigen regering.

Clemens
19 april 2005, 13:32
We zijn hier helemaal niet aan het afwijken. Het gaat er hier om wie het Ijzerbedevaartcomité een podium aanbiedt. En hoe geloofwaardig het comité nog is.

Je schieten op de Ijzerwake staat trouwens schril in contrast met de aanwezigheid van bekende N-VA'ers in Steenstrate (Mark Demesmaeker, Eric Defoort).

De eis van de fronters was zelfbestuur, maar om dat te gaan vertalen naar federalisme is flauwekul.
Waarom vraagt N-VA dan een onafhankelijk Vlaanderen?
En dat horen we in Diksmuide niet.

Dus: Baeten zit in dezelfde traditie als Vandenberghe: veel blabla maar weinig concreet.

De Garde

Maar ook hier bent u fout.

De Vlaamse onafhankelijkheid-eisen van voorzitter Walter Baeten
werden duidelijk uitgesproken op de jongste bedevaart.

En de PM's van Baeten zijn steeds heel duidelijk wat betreft
de Vlaamse eisen.

Daarbij weet Walter Baeten zijn PM's zodanig te formuleren
dat hij niet vervalt in dagdagelijkse partijpolitiek.

De Garde
19 april 2005, 14:06
De Garde

U kent schijnbaar het IJzertestament van de IJzerfronters NIET.

De Frontsoldaten hebben het steeds over Zelfbestuur
binnen het Belgisch staatsverband.
(zie de brieven van de IJzerfronters, o.a. de voornaamste
"Vlaanderen's dageraad aan den IJzer)

Dus Federalisme.

Het is dank zij de VU dat de eis van de fronters , na 80 jaar
is gerealiseerd.

Van unitaire staat naar federale staat, met een eigen parlement
en eigen regering.

Maar wat had je dan gedacht? Dat ze een brief gaan schrijven aan het front met eisen naar de regering en monarchie en dan schrijven dat ze tegen de Belgische staat zijn?

Feit is wel, en lees het boek van Daniël Van Acker over de frontbeweging maar, dat de praktijk op het einde van de oorlog al helemaal anders was: men had contact met het activisme en zocht contact met de Duitsers omdat de situatie aan het front dusdanig geworden was dat samenwerking met de Belgische overheden onmogelijk was.

De militaire overheid heeft er trouwens op toegezien dat een aantal leiders sneuvelden in een nutteloos offensief net voor de wapenstilstand.

Dus Federalisme? Tja, waarom geen unionistisch federalisme of confederalisme? Of Culturele autonomie? Er zijn verschillende mogelijkheden. Federalisme is niet de enige vorm van staatsvorming.

Ik vraag me trouwens meer en meer af of jij niet beter met een spirit-logo zou gaan zwaaien, want dit strookt absoluut niet met wat N-VA hierover stelt.
Tenzij die van jou wel je alleszaligmakende interpretatie van het Ijzertestament mogen aanpassen.

De Garde
19 april 2005, 14:08
De Garde

Maar ook hier bent u fout.

De Vlaamse onafhankelijkheid-eisen van voorzitter Walter Baeten
werden duidelijk uitgesproken op de jongste bedevaart.

En de PM's van Baeten zijn steeds heel duidelijk wat betreft
de Vlaamse eisen.

Daarbij weet Walter Baeten zijn PM's zodanig te formuleren
dat hij niet vervalt in dagdagelijkse partijpolitiek.

Ik heb niks gehoord over een Vlaamse republiek. Onafhankelijkheid binnen een verwasemende Belgische constructie is zichzelf bedriegen.

Clemens
19 april 2005, 14:16
Ik heb niks gehoord over een Vlaamse republiek. Onafhankelijkheid binnen een verwasemende Belgische constructie is zichzelf bedriegen.

De Garde

1-De Vlaamse onafhankelijkheid zal er pas komen als de Walen het willen.
Die dag komt pas als de Walen geen nut meer zien in België.

2- Of de uiteindelijke Vlaamse staat al of niet een republiek wordt
zal afhangen van de Vlamingen zelf, en van hen alleen.

Clemens
19 april 2005, 14:23
Maar wat had je dan gedacht? Dat ze een brief gaan schrijven aan het front met eisen naar de regering en monarchie en dan schrijven dat ze tegen de Belgische staat zijn?

Feit is wel, en lees het boek van Daniël Van Acker over de frontbeweging maar, dat de praktijk op het einde van de oorlog al helemaal anders was: men had contact met het activisme en zocht contact met de Duitsers omdat de situatie aan het front dusdanig geworden was dat samenwerking met de Belgische overheden onmogelijk was.

De militaire overheid heeft er trouwens op toegezien dat een aantal leiders sneuvelden in een nutteloos offensief net voor de wapenstilstand.

Dus Federalisme? Tja, waarom geen unionistisch federalisme of confederalisme? Of Culturele autonomie? Er zijn verschillende mogelijkheden. Federalisme is niet de enige vorm van staatsvorming.

Ik vraag me trouwens meer en meer af of jij niet beter met een spirit-logo zou gaan zwaaien, want dit strookt absoluut niet met wat N-VA hierover stelt.
Tenzij die van jou wel je alleszaligmakende interpretatie van het Ijzertestament mogen aanpassen.

De Garde

De brieven van de IJzerfronters zijn opgenomen in
een boek van 1963 en uitgegeven door de studiegroep van
het tijdschrift "het Pennoen".

De brief die het best weergeeft wat de frontsoldaten wilden
is "De Dageraad aan den IJzer"
De schrijvers van deze brief zijn Filip De Pillecijn en Hendrik Borginon.
Het is de uitvoerigste en de belangrijkste brief van de frontbeweging.

De Garde
19 april 2005, 14:39
De Garde

1-De Vlaamse onafhankelijkheid zal er pas komen als de Walen het willen.
Die dag komt pas als de Walen geen nut meer zien in België.

2- Of de uiteindelijke Vlaamse staat al of niet een republiek wordt
zal afhangen van de Vlamingen zelf, en van hen alleen.

1. dus nooit. Alle scenario's wijzen uit dat de transferts blijven bestaan.
2. Als gevolg daarvan ga jij op je gat zitten wachten.
3. Zo zou er geen federalisme gekomen zijn.
4. En zo zal er geen Vlaamse onafhankelijke staat komen.

Wat punt 2 betreft: onzinnige opmerking. Het is niet omdat er na een onafhankelijkheid eventueel een monarchie komt dat je daarom niet voor een republiek kan opkomen. Monarchie rijmt niet op democratie, weet je nog wel?

Clemens
19 april 2005, 14:41
De Garde

Zowel het activisme als de collaboratie waren een zware vergissing.

Zich steunen op een buitenlandes heerser om onafhankelijkheid
te bekomen loopt meestal falikant af.

Zeker als die buitenlandse heerser dan ook nog
miljoenen moorden op zijn geweten heeft.

Clemens
19 april 2005, 14:45
1. dus nooit. Alle scenario's wijzen uit dat de transferts blijven bestaan.
2. Als gevolg daarvan ga jij op je gat zitten wachten.
3. Zo zou er geen federalisme gekomen zijn.
4. En zo zal er geen Vlaamse onafhankelijke staat komen.

Wat punt 2 betreft: onzinnige opmerking. Het is niet omdat er na een onafhankelijkheid eventueel een monarchie komt dat je daarom niet voor een republiek kan opkomen. Monarchie rijmt niet op democratie, weet je nog wel?

De garde

Als Vlaams-republiekein zal ik mij moeten neerleggen bij de wil van het Volk.

Het zal stap voor stap zijn dat we zullen komen tot Vlaamse Zelfstandigheid.

Dus door politieke evolutie en niet door revolutie.

De Garde
19 april 2005, 14:51
De Garde De brieven van de IJzerfronters zijn opgenomen ineen boek van 1963 en uitgegeven door de studiegroep vanhet tijdschrift "het Pennoen". De brief die het best weergeeft wat de frontsoldaten wildenis "De Dageraad aan den IJzer"De schrijvers van deze brief zijn Filip De Pillecijn en Hendrik Borginon.Het is de uitvoerigste en de belangrijkste brief van de frontbeweging.


Er zijn drie van die brieven geweest. Maar op het einde van de oorlog zal men wel iets anders te doen gehad hebben dan brieven schrijven waar geen antwoord op kwam.

En dan vertrouw ik Vanacker heel wat meer.

Na efkes googlen kom ik ook deze tekst tegen uit de NEVB over een brief van Verschaeve. Voor alle duidelijkheid: toen zeker nog geen nazi, want die kwamen pas tien jaar later.

http://users.pandora.be/frankie.schram/tijd/feit/afbtxt/19/1/7/1917-07-11.html

Draai het of keer het zoals je wil: Na de weigering om te reageren vanwege de regering op de eerste brief is de Frontbeweging radicaler geworden en is zelfbestuur niet gelijkgeschakeld met federalisme.

De Garde
19 april 2005, 14:52
De Garde

Zowel het activisme als de collaboratie waren een zware vergissing.

Zich steunen op een buitenlandes heerser om onafhankelijkheid
te bekomen loopt meestal falikant af.

Zeker als die buitenlandse heerser dan ook nog
miljoenen moorden op zijn geweten heeft.

makkelijk spreken vandaag de dag.

De Garde
19 april 2005, 14:55
De garde

Als Vlaams-republiekein zal ik mij moeten neerleggen bij de wil van het Volk.

Het zal stap voor stap zijn dat we zullen komen tot Vlaamse Zelfstandigheid.

Dus door politieke evolutie en niet door revolutie.

De geesten zijn nu dusdanig geëvolueerd dat separatisme een bespreekbaar dossier is. Ik vraag geen revolutie. Het feit dat het een bespreekbare weg is, is een teken dat de revolutie in de geesten al bezig is.

en dat we ons moeten neerleggen bij de wil van de bevolking. Goh ja, maar ik ga daarvoor mijn mening niet herzien, laat staan dat een republikeinse campagne mijn steun zal krijgen.

Clemens
19 april 2005, 14:59
makkelijk spreken vandaag de dag.

De Garde

Inderdaad maar uit de geschiedenis moet men lessen trekken.

Trouwens in de VNV-top waren velen gekant tegen
de steeds verder gaande collaboratie van Staf Declercq.

Maar om ergere drama's te voorkomen zijn ze de LEIDER
blijven volgen.

Ook Dr. Hendrik Elias, wou de collaboratie terugschroeven
maar zag dat het kalf reeds verdronken was,
en heeft trachten te redden wat nog te redden was.

Clemens
19 april 2005, 15:04
De geesten zijn nu dusdanig geëvolueerd dat separatisme een bespreekbaar dossier is. Ik vraag geen revolutie. Het feit dat het een bespreekbare weg is, is een teken dat de revolutie in de geesten al bezig is.

en dat we ons moeten neerleggen bij de wil van de bevolking. Goh ja, maar ik ga daarvoor mijn mening niet herzien, laat staan dat een republikeinse campagne mijn steun zal krijgen.

De Garde

Hierin kan ik u volgen.

Maar nog dit :

Ook uw partij-top heeft de Dillen-doctrine
de laatste maanden van zich afgeworpen.

25 Jaar was de slogan :
"Wij stappen enkel in een laatste federale regering".

Ook zij spreken thans, in stilte, van een stap voor stap politiek.

De Garde
19 april 2005, 15:17
De Garde

Inderdaad maar uit de geschiedenis moet men lessen trekken.

Trouwens in de VNV-top waren velen gekant tegen
de steeds verder gaande collaboratie van Staf Declercq.

Maar om ergere drama's te voorkomen zijn ze de LEIDER
blijven volgen.

Ook Dr. Hendrik Elias, wou de collaboratie terugschroeven
maar zag dat het kalf reeds verdronken was,
en heeft trachten te redden wat nog te redden was.

Het gaat hier over het activisme. Die beweging was wel iets anders dan de collaboratie in de tweede wereldoorlog.

De Garde
19 april 2005, 15:20
De Garde

Hierin kan ik u volgen.

Maar nog dit :

Ook uw partij-top heeft de Dillen-doctrine
de laatste maanden van zich afgeworpen.

25 Jaar was de slogan :
"Wij stappen enkel in een laatste federale regering".

Ook zij spreken thans, in stilte, van een stap voor stap politiek.

4 jaar is genoeg om België te ontmantelen. En dat is dus stap voor stap. Wat het verschil juist is, ontgaat me. Maar ik wil hier niet de haarkliever gaan uithangen.

Het is dus niet met vandaag de republiek uit te roepen dat alles geregeld is. Dat is ook het opzet van Karel Dillen niet geweest.

Ambiorix
19 april 2005, 18:11
De Garde

1-De Vlaamse onafhankelijkheid zal er pas komen als de Walen het willen.
Die dag komt pas als de Walen geen nut meer zien in België.
.
wel, daarvoor moeten wij zorgen!
We kunnen allemaal ons steentje bijdragen, bv door zelf de gezondheidszorg te splitsen : sluit aan bij het ANZ bijvoorbeeld. Of onze politici kunnen de gezondheiszorg regionaliseren, we moeten onze vlaamse meerderheid gebruiken!
Als de PS (die helemaal niet belgicistisch is zoals dat soms lijkt) niet meer mee kan profiteren kan voor hun de belgische constructie ook de pot op, en klaar is kees.

Clemens
19 april 2005, 23:17
wel, daarvoor moeten wij zorgen!
We kunnen allemaal ons steentje bijdragen, bv door zelf de gezondheidszorg te splitsen : sluit aan bij het ANZ bijvoorbeeld. Of onze politici kunnen de gezondheiszorg regionaliseren, we moeten onze vlaamse meerderheid gebruiken!
Als de PS (die helemaal niet belgicistisch is zoals dat soms lijkt) niet meer mee kan profiteren kan voor hun de belgische constructie ook de pot op, en klaar is kees.

Zwart & Geel

Vooraf : ANZ ? u bedoelt natuurlijk het Neutrale Ziekenfonds.

Dit terzijde.

De gezondheidszorg regulariseren, inderdaad, maar dun zullen we wel eerst
een 2/3 meerderheid moeten vinden in Kamer en senaat, en hopen dat
de Walen NIET aan de alarmbel trekken.

Dus, Sp.a en VLD overtuigen (staat reeds in het Vlaams regeerakkoord)
dat ze het mee goedkeuren en een akkoord met Wallonië uitwerken.

En dat laatste betekent onderhandelen met de Walen.

Clemens
19 april 2005, 23:21
4 jaar is genoeg om België te ontmantelen. En dat is dus stap voor stap. Wat het verschil juist is, ontgaat me. Maar ik wil hier niet de haarkliever gaan uithangen.

Het is dus niet met vandaag de republiek uit te roepen dat alles geregeld is. Dat is ook het opzet van Karel Dillen niet geweest.

De Garde

4 jaar genoeg om België te ontmantelen ?????????

Dan zult u toch alle andere partijen nodig hebben die dat ook willen.
Anders staat u nergens.

Met slogans komt men niet ver.

De Garde
20 april 2005, 07:47
De Garde

4 jaar genoeg om België te ontmantelen ?????????

Dan zult u toch alle andere partijen nodig hebben die dat ook willen.
Anders staat u nergens.

Met slogans komt men niet ver.

Wie leeft zal zien. Eens het proces op gang is, is zoiets niet te stoppen. In Tsjechië heeft het anders niet zo lang geduurd.

Clemens
20 april 2005, 08:18
Wie leeft zal zien. Eens het proces op gang is, is zoiets niet te stoppen. In Tsjechië heeft het anders niet zo lang geduurd.

De Garde

Als er één voorbeeld is waar men NIET moet met vergelijken
is het wel Tsjechië.

1- Het was de armste deelstaat Slovakije dat de onafhankelijkheid vroeg.
2- Er was geen gezamenlijke hoofdstad.
3- Voor zover is weet waren er ook geen taalconficten.

De Garde
20 april 2005, 15:16
De Garde

Als er één voorbeeld is waar men NIET moet met vergelijken
is het wel Tsjechië.

1- Het was de armste deelstaat Slovakije dat de onafhankelijkheid vroeg.
2- Er was geen gezamenlijke hoofdstad.
3- Voor zover is weet waren er ook geen taalconficten.

Dat zijn omstandigheden, niet de wijze waarop men naar onafhankelijkheid kan gaan.

Clemens
20 april 2005, 15:58
Dat zijn omstandigheden, niet de wijze waarop men naar onafhankelijkheid kan gaan.

De Garde

Tsjechië en Slovakije hebben samen onderhandeld
en zijn snel tot een oplossing gekomen omdat er
geen noemenswaardige tegenstellingen waren.

De armste regio Slovakije vroeg de onafhankelijkheid
en Tsjechië was mogelijks blij dat het van de financiële transfers
naar Slovakije verlost was.

Hier is de toestand juist het tegenovergestelde.

De Garde
20 april 2005, 16:04
De Garde

Tsjechië en Slovakije hebben samen onderhandeld
en zijn snel tot een oplossing gekomen omdat er
geen noemenswaardige tegenstellingen waren.

De armste regio Slovakije vroeg de onafhankelijkheid
en Tsjechië was mogelijks blij dat het van de financiële transfers
naar Slovakije verlost was.

Hier is de toestand juist het tegenovergestelde.

weet ik best wel, maar vier jaar lijkt me lang genoeg om tot een vergelijk te komen.

Daarom: de omstandigheden zijn niet gelijk, maar de procedure lijkt me aangewezen.

Clemens
20 april 2005, 16:13
weet ik best wel,
maar vier jaar lijkt me lang genoeg om tot een vergelijk te komen.

Daarom: de omstandigheden zijn niet gelijk, maar de procedure lijkt me aangewezen.

De Garde

Nu maakt u mij echt curieus hoe u dat gaat doen.

Liefst geen slogan taal maar concreet uitgelegd.

Dan kunnen we daar eens een boom over opzetten.

De Garde
20 april 2005, 16:29
De Garde

Nu maakt u mij echt curieus hoe u dat gaat doen.

Liefst geen slogan taal maar concreet uitgelegd.

Dan kunnen we daar eens een boom over opzetten.

Eerst verkiezingen, dan zien we verder. Een toverformule bestaat er niet en staten worden niet onafhankelijk met een profetie, maar het feit is wel dat als het moment er is (Tsjechoslovakije, Noorwegen en zelfs België in 1830), er geen weg terug meer is.

Het is gewoon wachten tot de openingen er zijn. Maar wanneer? Dat weet niemand.

Feit is ook, beste Clemens, dat strategie ingegeven wordt door het moment en daarom niet op voorhand vast te leggen is.

Dus: vraag mij niet welke strategie. Maar van één ding ben ik ten volle overtuigd: de kans op onafhankelijkheid komt er zeker.

KVE
21 april 2005, 11:47
De Garde

Zowel het activisme als de collaboratie waren een zware vergissing.

Zich steunen op een buitenlandes heerser om onafhankelijkheid
te bekomen loopt meestal falikant af.

Zeker als die buitenlandse heerser dan ook nog
miljoenen moorden op zijn geweten heeft.

Wat in véél gevallen, zoniet (bijna) allemaal door de 'meute' niet geweten was.

KVE
21 april 2005, 11:51
De Garde

Als er één voorbeeld is waar men NIET moet met vergelijken
is het wel Tsjechië.

1- Het was de armste deelstaat Slovakije dat de onafhankelijkheid vroeg.
2- Er was geen gezamenlijke hoofdstad.
3- Voor zover is weet waren er ook geen taalconficten.

Nochtans neemt uw partij Tsjechië steeds als schoolvoorbeeld. Overigens terecht. De Vlaamse onafhankelijkheidspartijen moeten streven naar een onafhankelijkheid van Vlaanderen én Wallonië naar Tsjecho-Slowaaksmodel. En de splitsing van dat land heeft op zich niet lang geduurd.

Met Vlaams-nationale groet

Koen Vermant

Raven
21 april 2005, 19:03
Om de simpele reden dat de ijzerbedevaart met Lionel elk jaar opnieuw een zware teleurstelling was... Een organisatie als het ijzerbedevaart-comité, politiek ongebonden, hoeft niet een onafhankelijkheid stap voor stap uitgewerkt te hebben.

Ik wil gewoon horen dat Vlaanderen onafhankelijk zou zijn, hoe we niet solidair moeten blijven met de PS. Maar dat is al elk jaar teveel geweest voor Lionel. Als ik licht-verteerbare praat wil horen, kijk ik wel naar the Simpsons endergerlijke... Als ik sterke nationalistische taal wil, moet ik naar de ijzerwake gaan.

Zo simpel is dat

Raven
21 april 2005, 19:10
De Garde

Nu maakt u mij echt curieus hoe u dat gaat doen.

Liefst geen slogan taal maar concreet uitgelegd.

Dan kunnen we daar eens een boom over opzetten.

Dat is dus dikke bullshit. Je kan een doel voor ogen hebben, zonder een uitgewerkt en getest programma te hebben om er naar toe te gaan.

Als je het toch zo wilt beschouwen, is Vlaamse onafhankelijkheid met de huidige Belgische structuur onmogelijk, en je zal het NOOOOOOOOOOOOOOOOOOIT kunnen bewerkstellingen met participatie-politiek. Via grondwettelijke weg, zelfs al zou een overgrote meerderheid van vlamingen een splitsing eisen, is dit niet mogelijk wegens alarmbel-procedure.

Maar u en uw partij zal het toch wel moeten weten, want u bent in een regering gestapt en hebt paars gedepanneerd (en dus België gered)

Guderian
1 mei 2005, 19:07
Het probleem met zowel die IJzerbedevaart als de IJzerwake, is dat er pacifistische prietpraat wordt verkocht. Ik ben dan ook nooit eerder toegekomen dan na het einde van die misviering. En dan nog...

Tantist
2 mei 2005, 17:33
Planeet aarde aan Axel Nort. Volg jij zo een beetje de Vlaamse Zaak?

Misschien is het nog eens nuttig om achteraf die analyse opnieuw te maken...

Tantist
2 mei 2005, 17:34
Het probleem met zowel die IJzerbedevaart als de IJzerwake, is dat er pacifistische prietpraat wordt verkocht. Ik ben dan ook nooit eerder toegekomen dan na het einde van die misviering. En dan nog...

Wat is er mis met vrede?

lomeanor
5 mei 2005, 22:22
Ik heb niets tegen het pacifisme van de ijzerbedevaart, maar stoor me er aan dat de Vlaamse onafhankelijkheid helemaal naar de achtergrond verwezen wordt. Mijn familie gaat al 4 generaties lang naar de ijzerbedevaart, en ik zou die traditie niet graag verbreken, daarom hou ik te veel van vlaanderen. Maar is de ijzerbedevaart nog degene die ze in den beginne was? Ik denk dus dat ik de ijzerbedevaart nog een kans geef, maar als ze echt het Vlaams Nationalisme afzweert, zal ik geen andere keuze hebben dan naar de ijzerwake te gaan.

Guderian
6 mei 2005, 00:49
Wat is er mis met vrede?

Met vrede niks, met pacifisme veel.

http://users.pandora.be/amarcord/selys/jpg/ver110.jpg

Ambiorix
6 mei 2005, 08:33
het pacifisme keurt oorlog principieel af, en daarom vind ik het een slechte ideologie. Bewapening, militarisme, etc zijn nodig om in noodgevallen zich niet als lafaards over te geven.
De kinderlijk-anarchistische opvatting "make love no war" en de bijhorende anti-bewapenings doctrine is een naïeve doch goedbedoelde kijk op de wereldpolitiek. Alleen nogal gevaarlijk als men de recente ontwikkelingen bekijkt, die op lange termijn wel eens slecht voor ons zouden kunnen uitvallen.
Andere reden is dat militaire macht éen van de peilers van politieke macht is (en dus mede verantwoordelijk voor economische macht). Ook om het evenwicht tussen de machtsblokken VS en EU te bereiken zou het geen slechte zaak zijn.

Vrede is de periode waarin er geen oorlog is. We moeten zulke periodes zo lang mogelijk rekken. Dit heeft uiteraard niks met "pacifisme" te maken.

Leo
7 mei 2005, 05:44
Dit lijkt me zo mogelijk nóg naïever...

De geschiedenis leert ons sinds mensenheugnis dat oorlog helemaal niets oplost, wel integendeel. Dat heeft niets met kinderlijk-anarchisme te maken, wel met leren van je eigen en andermans stommiteiten.

Als er aan de Europese Gemeenschap één goede kant zit, dan is het wel dat we opgehouden zijn mekaar de kop in te slaan...

Ambiorix
7 mei 2005, 07:32
Dit lijkt me zo mogelijk nóg naïever...

De geschiedenis leert ons sinds mensenheugnis dat oorlog helemaal niets oplost, wel integendeel. Dat heeft niets met kinderlijk-anarchisme te maken, wel met leren van je eigen en andermans stommiteiten.

Als er aan de Europese Gemeenschap één goede kant zit, dan is het wel dat we opgehouden zijn mekaar de kop in te slaan...
Leo, voor het goede begrip, ik heb het over een Europese defensie.. onze nationale legers zijn nu onnodig vind ik.

Clemens
8 mei 2005, 13:57
.

http://users.pandora.be/amarcord/selys/jpg/ver110.jpg

Anti-Ijzerbedevaart brochure
van het Verdinaso !!!!!!!!!

Verdeeldheid onder de Vlamingen is van alle tijden.

Het Verdinaso dat op het einde van zijn bestaan
de Groot-Belgische tour opging.

Guderian
8 mei 2005, 14:04
Anti-Ijzerbedevaart brochure

van het Verdinaso !!!!!!!!!




Verdeeldheid onder de Vlamingen is van alle tijden.

Het Verdinaso dat op het einde van zijn bestaan
de Groot-Belgische tour opging.

Niet zeveren aub. Het Verdinaso is NOOIT de Groot-Belgische toer opgegaan. De Nieuwe Marsrichting van Van Severen is door de meeste Vlaams-nationalisten nooit echt begrepen.

Hier kan je er meer over lezen:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=33341

Clemens
8 mei 2005, 15:17
Niet zeveren aub. Het Verdinaso is NOOIT de Groot-Belgische toer opgegaan. De Nieuwe Marsrichting van Van Severen is door de meeste Vlaams-nationalisten nooit echt begrepen.

Guderian

Inderdaad het was de Benelux gedachte.

Maar met inbegrip van de Walen.

En wij Vlaams-nationalisten maar streven naar

"Taalgrens is Staatsgrens".

panzer
4 juni 2005, 00:06
Even kort mijn mening uiten (of gal spuien), het kan alleszins nooit kwaad als ontspanning tijdens den blok...

Waarom ik de Wake verkies boven de Bedervaart:

Heel simpel... omdat de Wake mijns inziens is wat de bedevaart was, en nog steeds zou moeten zijn. Ik had het ook graag anders gezien maar de laatste tien jaar zagen we de bedevaart evolueren van een herdenking voor Vlaamse fronters met politieke eisen naar een mulitcul-kermis met tamtamspel (en van de eisen bleef ook geen bal meer over)

Dat het comité besliste voor ons (de bedevaarders) kinderachtige toneeltjes op te voeren en rariteiten uit alle hoeken van de wereld voor te schotelen vond ik zeer bizar maar kon ik, mits enkele bedenkingen, nog net slikken. Dat ze besloten om de drie basisprincipes van de bedevaart ('zelfbestuur', 'nooit meer oorlog' en 'godsvrede') te vervangen door platte Stevaerdiaanse slogans vind ik er sterk over.
(Het zou even absurd zijn ze te vervangen door 'eigen volk eerst', 'grote kuis' en 'minder criminaliteit, meer Vlaanderen')

Daarom koos ik voor de Wake en niet meer voor de bedevaart, zoals zo velen... Deze discussie is eigenlijk overbodig: de bedevaart bestaat immers nog hoogstens vijf jaar. Spijtig, zielig, ... dat wat voor onze generatie zo mooi werd opgebouwd en in leven gehouden nu zo scrupuleloos wordt verloochend.
Arme Vlaamse Beweging.

Ambiorix
4 juni 2005, 07:40
.

"Taalgrens is Staatsgrens".

Volksgrens is Staatsgrens

Maw. verfranste of verfransende (die vooral) gebieden moeten wij behoeden voor een complete culturele teloorgang. De rand rond Brussel is onvoorwaardelijk Vlaams, net zoals Brussel (maar daar bestaat wel degelijk discussie over); Vernederlandsen, dat is wat ons te doen staan. Faciliteiten hebben dit enkel bemoeilijkt, en hebben een averechts effect gehad.

Voor de rest (en dat gebeurt heel weinig) akkoord met u. Het Waalse volk kan niet deel uitmaken van onze staat. de rijks-gedachte is niet bepaald aan mij besteed.

lomeanor
4 juni 2005, 17:52
Volksgrens is Staatsgrens

Maw. verfranste of verfransende (die vooral) gebieden moeten wij behoeden voor een complete culturele teloorgang. De rand rond Brussel is onvoorwaardelijk Vlaams, net zoals Brussel (maar daar bestaat wel degelijk discussie over); Vernederlandsen, dat is wat ons te doen staan. Faciliteiten hebben dit enkel bemoeilijkt, en hebben een averechts effect gehad.

Voor de rest (en dat gebeurt heel weinig) akkoord met u. Het Waalse volk kan niet deel uitmaken van onze staat. de rijks-gedachte is niet bepaald aan mij besteed.

Wees daar maar zeker van! Het zal over mijn lijk zijn dat de rand ten prooi valt aan de verfransing.
Trouwens, in Dilbeek doen we het qua franstaligheid in de gemeenteraad nog vrij goed. Ik denk dat de UF maar 1 zetel heeft. Probleem is al dat frans dat de openbare gelegenheden en de straten vervuilt.