PDA

View Full Version : Belgicisme en Wallingantisme: 2 entiteiten?


Tantist
12 mei 2003, 14:55
Soms vergeten we dat er in het zuiden van deze staat ook een Waalse beweging is. Alleen vormen de Waalse secessionisten een minderheid, zoals het Luikse Agir. Hoe komt het dat de Waalse beweging nooit een onafhankelijkheidsidee heeft gelanceerd?

Het antwoord lijkt me vrij logisch: het wallingantisme heeft haar kar altijd achter een Belgisch paard gespannen. Hendrik Conscience schreef al: "Er zyn tweemael zoo veel Vlamingen als Walen; wy betalen in de lasten meer dan tweemael zoo veel als zy! En men zou ons Walen maken? (...) Indien het staetsbestuur eene smelting wil poogen, dat men dan de meerderheid der Natie ten grondslag neme of dat men elk het zyne late, en dat is billyk en rechtveerdig."

Conscience had het goed gezien. Vanaf het prilste begin was België de natiestaat van de minderheid in het land: de Franstaligen. Dat ligt ook aan zijn oorsprong: een mislukte poging van enkele Frans-Luikse revolutionairen om België te laten aansluiten bij Frankrijk (wat de grootmachten niet toelieten). België werd dan maar een onafhankelijke staat die neutraal moest blijven. Dat was bedoeld om de Britten tevreden te stellen met dat België geen vazal van Frankrijk zou worden, en op de koop toe kregen ze een Britse vorst (Leopold was wel een Duitser, maar was verwant met het Britse koningshuis en was de oom van o.a. de latere koningin Victoria). Het werd een maat voor niets, want België raakte in de invloedssfeer van Frankrijk.

Niet alleen politiek gezien, maar ook cultureel werd er volop de Franse kaart getrokken. Zoals gezegd werd de jonge staat de natiestaat van de Franstalige minderheid. Rogier en Lebeau wilden alles wat Vlaams was, uitroeien. Frans was de enige officiële taal, taalwetten werden afgeschaft, enkel Walen en Luxemburgers kregen bestuursposten etc etc... België moest een kloon worden van Frankrijk, en werd dat ook. In Wallonië zijn monumenten die een bezettingsmacht, de Fransen, herdenken met de grootste eer. Bij een herdenking van de nederlaag van Napoleon in Waterloo, liepen belgicisten naar de herdenkers: "A bas les faux Belges! Vive la France." La France heeft het neutrale België overigens moeten redden door een bevrijdingsmacht van de Nederlanders in 1832. "De ene helft van mijn leger slaat op de vlucht, de andere helft verraadt mij" zei Leopold I. Tot de Fransen hem tegemoet kwamen toen de Nederlanders aan de poorten van Brussel stonden.

Maar intussen was de droom van de Vlamingen om terug te keren naar het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden volledig gesmoord in de straatterreur gepredikt door Lebeau en het opgeven van Nederland van het zuiden in 1839. Ook de Walen moesten hun hoop opgeven op een vereniging met hun Frankrijk. De Walen zouden dus maar van hun machtspositie gebruik maken om België tot hun natiestaat te maken. En dat deden ze ook. Het Belgisch belang viel samen met het Waals belang, tot het flamingantisme uit de startblokken kwam. Geleidelijk aan moesten de Walen inbinden. Vlaanderen werd eerst tweetalig, vervolgens eentalig. Al in 1912 werden de Walen zo bang van de demografisch sterkere Vlamingen dat ze pleitten voor federalisme.

De moeite niet, want de Vlamingen maakten de fout om aan het activisme deel te nemen, wat hun positie na de oorlog in discrediet bracht, en de Belgische (lees: Waalse)recuperatie op gang bracht. Een tweede maal maakten ze die fout in de Tweede Wereldoorlog. Ook nu werden Waalse plannen tot federalisme opgeborgen. Maar er was toch iets fundamenteels veranderd. Het democratiseringsproces had, samen met de demografische meerderheid, Vlaanderen sterk gemaakt. Maar het waren de Vlamingen die ditmaal het hardst om federalisme riepen. En ze kregen het nog ook, mits toegevingen aan de Walen. De Walen lachten in hun vuistje, want niet alleen wilden zij ook federalisme om hun te beschermen tegen de macht van de meerderheid, maar nu hadden de Vlamingen ook nog eens betaald ervoor. Wallonië recupereerde het federalisme goed. Betalen mochten de Vlamingen nog altijd doen, maar elk baas in eigen huis. Tenminste, in Wallonië. Dit federalisme versterkte het wallingantisme nog meer. Niet alleen zouden zij onevenredig vertegenwoordigd zijn in de regering (en binnenkort ook Senaat), ook hun invloed zou verder reiken door een keiharde, maar eensgezinde politiek.

Velen denken in het buitenland dat men in België enkel Frans spreekt. Als ik hen dan zeg dat dat misschien binnenkort zo is (omdat Vlaanderen zich zal afscheuren), maar nu 60% Nederlandstalig is, schrikken ze zich een bult. Ook hier heeft België zich goed geprofileerd als natiestaat van de Walen. Ook in de hedendaagse politiek zijn het de Walen die de buitenlandse politiek van België dicteren en die laten aansluiten bij die van Frankrijk.

De Walen hebben altijd de dominante minderheidsgroep gevormd in België, terwijl Vlaanderen de geminoriseerde meerderheidsgroep was. Een beetje zoals het apartheidsregime in Zuid-Afrika.

Wallingantisme heeft dus altijd voordeel gehad bij de Belgische eenheid, ten koste van de flaminganten. Daarom heeft ze zich nooit tegen het belgicisme verzet, maar er zich schijnbaar mee verweven. Daarom dat de belgicisten nog geen 2000 man bijeenkregen om een echt belgicisme te verdedigen, dat uitgaat van een echte tweeledigheid, en niet de dominantie van een groep bepleit (wallingantisme en VVP-isme).

Een Waal zal dus zonder problemen met de Waalse Haan als met de Belgische Driekleur zwaaien, maar als het er echt op aan komt, kiest ie voor zijn belang, en de Haan. Of hoe corruptie zich doorgrond heeft in een heel deel van de staat.

Bruno*
12 mei 2003, 15:07
Een Waal zal dus zonder problemen met de Waalse Haan als met de Belgische Driekleur zwaaien, maar als het er echt op aan komt, kiest ie voor zijn belang, en de Haan. Of hoe corruptie zich doorgrond heeft in een heel deel van de staat.


Een Jood zal dus zonder problemen met de Davidsster als met de Duitse kleuren zwaaien, maar als het er echt op aan komt, kiest ie voor zijn belang, en de Haan. Of hoe corruptie zich doorgrond heeft in een heel deel van de staat.

Tantist
12 mei 2003, 15:24
Is dat alles wat je te zeggen hebt, leugenaar?

alpina
12 mei 2003, 15:33
Een Waal zal dus zonder problemen met de Waalse Haan als met de Belgische Driekleur zwaaien, maar als het er echt op aan komt, kiest ie voor zijn belang, en de Haan. Of hoe corruptie zich doorgrond heeft in een heel deel van de staat.


Een Jood zal dus zonder problemen met de Davidsster als met de Duitse kleuren zwaaien, maar als het er echt op aan komt, kiest ie voor zijn belang, en de Haan. Of hoe corruptie zich doorgrond heeft in een heel deel van de staat.

Je moet je antwoord toch is verduidelijken hoor want ik zie het verband niet! De joden werden door het Duitse rijk negatief gediscrimineerd, de Walen werden door Belgie steeds positief gediscrimineerd. Dit lijkt mij net het tegenovergestelde.

Zeno!
12 mei 2003, 15:38
Een heel juiste analyse, Tantist!

Belgie is inderdaad NOOIT in zijn gehele geschiedenis een "vaderland" voor de Vlamingen geweest. Hoog tijd om dit wangedrocht van alle landkaarten te verwijderen. Waar wachten we nog op?

Zeno!
12 mei 2003, 15:40
Een Waal zal dus zonder problemen met de Waalse Haan als met de Belgische Driekleur zwaaien, maar als het er echt op aan komt, kiest ie voor zijn belang, en de Haan. Of hoe corruptie zich doorgrond heeft in een heel deel van de staat.


Een Jood zal dus zonder problemen met de Davidsster als met de Duitse kleuren zwaaien, maar als het er echt op aan komt, kiest ie voor zijn belang, en de Haan. Of hoe corruptie zich doorgrond heeft in een heel deel van de staat.

Uw obsessie i.v.m. de Wereldoorlogen, de Duitsers, en het nazisme wordt blijkbaar met de dag groter.

Wat dit alles met onze huidige situatie te maken heeft, lijkt mij een raadsel. Misschien toch maar eens een psycholoog raadplegen? :wink:

Tantist
12 mei 2003, 15:46
Een heel juiste analyse, Tantist!

Belgie is inderdaad NOOIT in zijn gehele geschiedenis een "vaderland" voor de Vlamingen geweest. Hoog tijd om dit wangedrocht van alle landkaarten te verwijderen. Waar wachten we nog op?

CD&V en VLD.

En op wachten die?(nu komt het) Op de goedkeuring van de Walen. Zou je jezelf niet voor het hoofd schieten??? :cry:

Zeno!
12 mei 2003, 16:01
Een heel juiste analyse, Tantist!

Belgie is inderdaad NOOIT in zijn gehele geschiedenis een "vaderland" voor de Vlamingen geweest. Hoog tijd om dit wangedrocht van alle landkaarten te verwijderen. Waar wachten we nog op?

CD&V en VLD.

En op wachten die?(nu komt het) Op de goedkeuring van de Walen. Zou je jezelf niet voor het hoofd schieten??? :cry:

Ik meen te weten dat we voor de onafhankelijkheid uit te roepen de goedkeuring van de Walen niet nodig hebben. Een meerderheid in het Vlaams parlement zou volstaan. (Misschien kan iemand hier wat meer uitleg over geven?)

Om Belgie verder om te vormen tot een (con)federale staat hebben we WEL de goedkeuring van de Walen nodig.

Tja, dan weet ik wat ons te doen staat... 8)

alpina
12 mei 2003, 16:04
Een heel juiste analyse, Tantist!

Belgie is inderdaad NOOIT in zijn gehele geschiedenis een "vaderland" voor de Vlamingen geweest. Hoog tijd om dit wangedrocht van alle landkaarten te verwijderen. Waar wachten we nog op?

CD&V en VLD.

En op wachten die?(nu komt het) Op de goedkeuring van de Walen. Zou je jezelf niet voor het hoofd schieten??? :cry:

Ik meen te weten dat we voor de onafhankelijkheid uit te roepen de goedkeuring van de Walen niet nodig hebben. Een meerderheid in het Vlaams parlement zou volstaan. (Misschien kan iemand hier wat meer uitleg over geven?)

Om Belgie verder om te vormen tot een (con)federale staat hebben we WEL de goedkeuring van de Walen nodig.

Tja, dan weet ik wat ons te doen staat... 8)

Ik heb daar een tijdje geleden een topic over geopend:http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=3042.

Ik ben ook van mening dat Vlaanderen haar onafhankelijkheid zelf kan uitroepen zonder de steun van de Walen maar het zou natuurlijk wenselijker zijn dat Wallonie er mee instemt.

Tantist
12 mei 2003, 16:18
Ik meen te weten dat we voor de onafhankelijkheid uit te roepen de goedkeuring van de Walen niet nodig hebben. Een meerderheid in het Vlaams parlement zou volstaan. (Misschien kan iemand hier wat meer uitleg over geven?)

Gewoon, het fameuze zelfbeschikkingsrecht der volkeren in het volkerenrecht.

Om Belgie verder om te vormen tot een (con)federale staat hebben we WEL de goedkeuring van de Walen nodig.

Dat bedoelde ik met dat de CD&V en VLD op de Walen wachten.

Knuppel
12 mei 2003, 18:30
En zelfs daar zeggen de Walen steevast 'NON' tegen.
Met andere woorden: VLD en CD&V verdienen het voor het hoofd te worden geschoten. :twisted:

De Vliegende Hollander
12 mei 2003, 18:44
Wanneer voordat we Baskische tafarelen krijgen in België?

Tantist
12 mei 2003, 18:53
De Vlaamse ontvoogdingsstrijd verloopt al 173 jaar zonder geweld. Baskische taferelen zal je hier niet vinden, zeker nu het tij begint te keren. We zouden zot zijn zeg!

De Vliegende Hollander
12 mei 2003, 18:55
De Vlaamse ontvoogdingsstrijd verloopt al 173 jaar zonder geweld. Baskische taferelen zal je hier niet vinden, zeker nu het tij begint te keren. We zouden zot zijn zeg!


Mooi zo! Ik wil nog lang kunnen genieten van zowel Vlaamse als Waalse dames ok! 8) ....


groeten

Knuppel
12 mei 2003, 22:50
De Vliegende Hollander schreef:

Mooi zo! Ik wil nog lang kunnen genieten van zowel Vlaamse als Waalse dames ok! 8) ....

Aha, vandaar je naam. Wie kan vogelen moet inderdaad ook kunnen vliegen. :lol:

De Vliegende Hollander
13 mei 2003, 00:27
De Vliegende Hollander schreef:

Mooi zo! Ik wil nog lang kunnen genieten van zowel Vlaamse als Waalse dames ok! 8) ....

Aha, vandaar je naam. Wie kan vogelen moet inderdaad ook kunnen vliegen. :lol:


JUIST :lol: ... Ach, om eerlijk te zijn blijven meisjes uit de Nederlanden toch het mooist...

Groeten

Knuppel
13 mei 2003, 07:02
De Vliegende Hollander schreef:

Mooi zo! Ik wil nog lang kunnen genieten van zowel Vlaamse als Waalse dames ok! 8) ....

Aha, vandaar je naam. Wie kan vogelen moet inderdaad ook kunnen vliegen. :lol:


JUIST :lol: ... Ach, om eerlijk te zijn blijven meisjes uit de Nederlanden toch het mooist...

Groeten

Eigen volk, mooiste volk.
Gelukkig voor jou zitten er een heleboel nieuwe Nederlandsen tussen. :wink:

Tantist
13 mei 2003, 15:20
De Vliegende Hollander schreef:

Mooi zo! Ik wil nog lang kunnen genieten van zowel Vlaamse als Waalse dames ok! 8) ....

Aha, vandaar je naam. Wie kan vogelen moet inderdaad ook kunnen vliegen. :lol:


JUIST :lol: ... Ach, om eerlijk te zijn blijven meisjes uit de Nederlanden toch het mooist...

Groeten

Ik heb persoonlijk wel een boon voor ladiekes uit Estland, maar dat is persoonlijk natuurlijk (en echt veel kom je die niet tegen) :D

numarx
13 mei 2003, 15:57
Limburgse vrouwen boven! (Alhoewel, jullie Frieda...)

Tantist
13 mei 2003, 16:21
Limburgse vrouwen boven! (Alhoewel, jullie Frieda...)

Ik hoef er niet mee in bedde te liggen, jij wel?

Limburgse vrouwen, mnja, ieder zijn keus natuurlijk he...

De Vliegende Hollander
13 mei 2003, 17:16
Limburgse vrouwen boven! (Alhoewel, jullie Frieda...)

Ik hoef er niet mee in bedde te liggen, jij wel?

Limburgse vrouwen, mnja, ieder zijn keus natuurlijk he...


Als het maar een hartslag heeft he :lol: :wink: ...


Nee, ik heb zelf met een half-Italiaanse dus ik ben niet zo'n persoon van: het moet Nederlands zijn...

Maar, het is wel zo dat de dames (en heren) in de Nederlanden het meest gevarieerde uiterlijk hebben ter wereld...zeker met als je de nieuwe Nederlanders meerekent :lol: ...


Groeten

Tantist
13 mei 2003, 17:32
Nee, ik heb zelf met een half-Italiaanse dus ik ben niet zo'n persoon van: het moet Nederlands zijn... (voltooid deelwoord ontbreekt)

Wat heb je met een half-Italiaanse gedaan? Durf je het niet zeggen misschien, puritein!!! :wink:

C uit W
13 mei 2003, 17:34
http://badclan.clansites.com/phpBB2/images/smiles/possumhump3.gif

Tantist
13 mei 2003, 17:37
Vies ventje :lol:

Dimitri
13 mei 2003, 17:55
Nee, ik heb zelf met een half-Italiaanse dus ik ben niet zo'n persoon van: het moet Nederlands zijn... (voltooid deelwoord ontbreekt)

Wat heb je met een half-Italiaanse gedaan? Durf je het niet zeggen misschien, puritein!!! :wink:
Ik denk dat 'ie misschien het woordje 'het' vergeten is. Het of iets met iemand hebben is gebruikelijk Nederlands, althans in Nederland. :wink:

De Vliegende Hollander
13 mei 2003, 18:03
Nee, ik heb zelf met een half-Italiaanse dus ik ben niet zo'n persoon van: het moet Nederlands zijn... (voltooid deelwoord ontbreekt)

Wat heb je met een half-Italiaanse gedaan? Durf je het niet zeggen misschien, puritein!!! :wink:
Ik denk dat 'ie misschien het woordje 'het' vergeten is. Het of iets met iemand hebben is gebruikelijk Nederlands, althans in Nederland. :wink:


DANK U :lol: ... iets hebben is dus met iemand lekker poepen :P ...


Groeten

Tantist
14 mei 2003, 17:50
:lol: