PDA

View Full Version : Dit op apengapen liggend apenland!


KVE
18 april 2005, 12:00
Marc,

Wat is volgens u de beste strategie naar één: de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, twee: een onafhankelijk Vlaanderen.

Met Vlaams-nationale groet

Koen Vermant

Hans1
18 april 2005, 13:26
Alleszins niet blijven voortdoen zoals jullie nu doen.

Knuppel
18 april 2005, 13:43
Daarin kan ik je alleen maar bijtreden, Hans.

De conclusies die de Vlaamse regering volgens Bart de Wever zou trekken indien de splitsing van BHV niet rond was twee weken na Pasen moeten nu maar eens effectief getrokken worden. Gebeurt dat niet dan weten we al bij voorbaat dat zelfs Leterme zich niet wenst te houden aan de gemaakte afspraken.
En de splitsing van BHV was maar één onderdeel van de 'keiharde' garanties die de N-VA kreeg om mee in het kartel te stappen.
De in minder dwingende tijden gestemde resoluties van het Vlaamse parlement mogen we alvast helemaal vergeten als het 'Vlaams' kartel nu al schrik heeft om de volgende, federale verkiezingen op een incontournabel VB te botsen.

marc platel
18 april 2005, 16:35
Beste,


Wat brussel halle vilvoorde betreft, ben ik nogal stoutmoedig te zeggen dat de splitsing er sowieso komt: het Belgische systeem kan er immers niet onderuit als men tenminste ooit nog federale verkiezingen wil organiseren. Let wel, niets verplicht de federale toestand de splitsing door te voeren, ze kan ook allerlei "vondsten" uitproberen, typische Belgische omwegen die in ieder geval het Arbitragehof gelijk geven maar natuurlijk niet de Vlaamse beweging. Alleen moet het Belgische systeem weten dat dit soort non-oplossingen contraproductief zijn, ze jagen zelfs de braafste Vlaming in de gordijnen. Cfr. wat gebeurde met de Belgische vernderlandsing van de universiteit van Gent, de zogenoemde Nolf barak. Zeven jaar later was Gent van hoog tot laag uitsluitend nederlandstalig...de Vlaamse beweging was eensgezind dwars blijven liggen. Dat zou nu ook moeten gebeuren....ik geef toe dat dit een optimistische voorstelling van zaken is, maar dat mag wel eens. Mag ik het zo samenvatten, hoe on-Vlaamser de Belgische oplossing, hoe beter voor Vlaanderen.

Wat het onafhankelijke Vlaanderen betreft, geeft ik graag toe dat ik tien jaar geleden zou geantwoord hebben dat ik dit niet zag zitten. Tien jaar later, vandaag dus, denk ik daar anders over, ook al omdat ik zoveel mensen rondom mij - ik zie ook wel mensen die geen Vlaams Blokker zijn, dat denk ik toch - luidop hoor zeggen dat het met dit Belgeland niet meer kan. Het zogezegde federale systeem werkt niet, het trasfersysteem is tot en met vervalst, de Franstalige Belgische onwil om de Vlaamse autonomie die er nu al is te aanvaarden, het is allemaal koren op de molen van hen die zoals ik denken en zeggen dat het MET België al lang niet meer hoeft.

Vlaamse groeten,

Marc Platel.

Marc,

Wat is volgens u de beste strategie naar één: de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, twee: een onafhankelijk Vlaanderen.

Met Vlaams-nationale groet

Koen Vermant

schaveiger
19 april 2005, 10:54
Wat het onafhankelijke Vlaanderen betreft, geeft ik graag toe dat ik tien jaar geleden zou geantwoord hebben dat ik dit niet zag zitten. Tien jaar later, vandaag dus, denk ik daar anders over, ook al omdat ik zoveel mensen rondom mij - ik zie ook wel mensen die geen Vlaams Blokker zijn, dat denk ik toch - luidop hoor zeggen dat het met dit Belgeland niet meer kan. Het zogezegde federale systeem werkt niet, het trasfersysteem is tot en met vervalst, de Franstalige Belgische onwil om de Vlaamse autonomie die er nu al is te aanvaarden, het is allemaal koren op de molen van hen die zoals ik denken en zeggen dat het MET België al lang niet meer hoeft.

Vlaamse groeten,

Marc Platel.

Kun je misschien iets meer specifiek zijn in uw voorstelling van een onafhankelijk Vlaanderen binnen een europese gemeenschap?.

Indien mogelijk, kun je dan tegelijkertijd ook de voordelen opsommen die een modale inwoner van Vlaanderen hiervan mag verwachtten tegenover al de nadelen die hij nu ondervind?.

Belgisch vlaamse groeten.

marc platel
21 april 2005, 08:36
Geachte,


De splitsing (of de aanpassing) van het kiesarrondissement BHV is geen Vlaams probleem, het is zoals Mark Grammens terecht opmerkt, een Belgisch probleem en dus is het aan het Belgische niveau om het op te lossen. Dat lukt duidelijk niet en dus zit niet Vlaanderen, wel het Belgische niveau met een levensgroot probleem. Aan vlaamse kant moet men dus gewoon niets meer doen en de traditionele kat uit de traditionele boom kijken.
Ook al lijkt het stilaan onafwendbaar dat we naar een crisis gaan, met het risico van een hertoginnedalopvoering, toch wil ik nog eens op wijzen dat "de" splitsing er zonder twijfel ooit komt, maar nu geen absolute noodzaak is voor de belgische regering om uit de penarie te geraken. Het Arbitragehof heeft inderdaad nooit gesteld dat het arrondissement moest worden gesplitst, men heeft gezegd dat de oplossing die er nu is geen goede oplossing, dat men "iets anders" moet vinden om geen discrimnatie te hebben tussen de twee Vlaams-Brabantse arrondissementen HV en Leuven. Het merkwaardige is nu dat zelfs zo'n tussenoplossing niet meer kan, dat er dus duidelijk een stevige kink in de Belgische kabel zit en daar zal geen Vlaamse beweging iets aan verhelpen. Die Vlaamse beweging heeft gedaan wat ze moest doen: het probleem op tafel leggen en vragen om het op te lossen. Meer kan men voorlopig niet doen, tenzij de andere Vlaamse partijen goed in het oog houden want die zijn ook niet afkerig van een "met de dood in het hart"-oplossing.
Dat sommigen dit allemaal nauwelijks meer dan kinderpraatjes en onnozelheid vinden, dat kan best zijn, er zijn nu eenmaal mensen die ziende blind, horende doof en nog veel meer zijn, nietwaar Hans. %isschien toch eens iets over de Belgische politieke geschiedenis willen lezen, geachte BUB'er, zodat je misschien ooit eens argumenten kan aanreiken om ook met u tot een gesprek te komen.
In afwachting,

Marc Platel.



Alleszins niet blijven voortdoen zoals jullie nu doen.

Clemens
21 april 2005, 11:09
Wat brussel halle vilvoorde betreft, ben ik nogal stoutmoedig te zeggen dat de splitsing er sowieso komt: het Belgische systeem kan er immers niet onderuit als men tenminste ooit nog federale verkiezingen wil organiseren.
Marc Platel.

Verhofstadt kan ook de federale verkiezingen laten doorgaan zonder rekening te houden met het arrest van het arbitragehof en zonder maar iets te wijzigen aan de huidige situatie.

Enkele dagen na de verkiezingen verklaart het parlement de verkiezingen geldig.
Men zal zonder probleem in het parlement een meerderheid vinden om de verkiezingen te laten goedkeuren.

Van dat ogenblik kan het arbitragehof NIETS meer ondernemen.

Immers het arbitragehof neemt normaal maanden de tijd om een oordeel te vellen.
Dus vergeet maar dat zulke verkiezingen zullen teniet gedaan worden.

Confucius
21 april 2005, 11:54
Ik kan me moeilijk voorstellen dat er nieuwe federlale verkiezingen zouden komen zonder sluitende afspraak over BHV. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat de VLD momenteel federale verkiezingen kan doorstaan zonder serieuze klappen te vangen. Dus komt er een rooms/rode regering eventueel gedepaneerd door de groenen. Maar omdat de tjeven ergens gaan moeten rekening houden met hun conservatieve achterban moeten ze zich wel ietjse Vlaams opstellen want de hete adem van rechts gaan ze moeilijk kunnen negeren dit maal.

marc platel
21 april 2005, 13:14
Ik kan me moeilijk voorstellen dat er nieuwe federlale verkiezingen zouden komen zonder sluitende afspraak over BHV. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat de VLD momenteel federale verkiezingen kan doorstaan zonder serieuze klappen te vangen. Dus komt er een rooms/rode regering eventueel gedepaneerd door de groenen. Maar omdat de tjeven ergens gaan moeten rekening houden met hun conservatieve achterban moeten ze zich wel ietjse Vlaams opstellen want de hete adem van rechts gaan ze moeilijk kunnen negeren dit maal.

marc platel
21 april 2005, 13:20
Beste,


Het is maar een boude voorspelling: de begrotingscontrole wordt afgerond maar de liberalen zijn niet kontent omdat ze niet voldoende hun blauwe zin kregen, ze worden met verenigde krachten naar buiten gewerkt, de vroegere CVP-PSC haalt haar groot Belgische staatsmanshart boven en stapt over naar de Wetstraat 16. dat alles zonder splitsing van BHV dat men probeert uit te stellen tot de volgende verkiezingen, in 2007 dus. Wie dan leeft, dan zorgt. Intussen worden wel afspraken gemaakt om verder gezeur over nieuwe ingrepen in het Belgische model te voorkomen. Toegegeven, is maar een nare droom van iemand die er ook maar staat naar te kijken.
Waar ik wel zeker van ben is dat men formules aan het uitdokteren is om verder te doen zonder de liberalen. "Da joenk" wordt voor de tweede keer bedankt voor bewezen diensten.

Marc Platel

Ik kan me moeilijk voorstellen dat er nieuwe federlale verkiezingen zouden komen zonder sluitende afspraak over BHV. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat de VLD momenteel federale verkiezingen kan doorstaan zonder serieuze klappen te vangen. Dus komt er een rooms/rode regering eventueel gedepaneerd door de groenen. Maar omdat de tjeven ergens gaan moeten rekening houden met hun conservatieve achterban moeten ze zich wel ietjse Vlaams opstellen want de hete adem van rechts gaan ze moeilijk kunnen negeren dit maal.

Knuppel
21 april 2005, 13:25
En van de N-VA geen spoor te bekennen in de wetstraat 16....

Knuppel
21 april 2005, 13:29
Ikzelf zie het iets anders.

Ofwel moet er voortaan tot het einde der Belgische tijden met tripartites geregeerd worden, ofwel nemen ze er uit arren moed het VB bij.