PDA

View Full Version : Alweer een truc om de Vlaamse rand te verfransen


Tjolder
16 mei 2003, 22:14
Het is triestig om te zien :cry:

bron De standaard
---------------------------

Buitenlandse Belgen zijn erg Franstalig

Vooral de MR van Louis Michel kan garen spinnen bij nieuwe kieswet
Van onze redacteur

BRUSSEL -- De operatie om ,,buitenlandse Belgen'' bij de verkiezingen te betrekken, blijkt een behoorlijk succes: plots telt België 114.000 kiezers méér. Of die het resultaat gaan beïnvloeden, wordt zondag duidelijk wanneer op het ministerie van Buitenlandse Zaken een deel van de buitenlandse stemmen apart wordt geteld. Volgens de huidige cijfers kan vooral de liberale MR van minister Louis Michel daar hoop uit putten: de nieuwe kiezers zijn disproportioneel Franstalig, en bemiddeld.
De Belgische ambassades in het buitenland hebben de voorbije maanden in overdrive gewerkt, zo valt op tal van diplomatieke posten te noteren. Vorig jaar werd de nieuwe verkiezingswetgeving voor Belgen in het buitenland goedgekeurd, en nog sneller dan verwacht moest de wet in de praktijk worden omgezet. Ruim 200.000 Belgen die op de ambassades waren geregistreerd, werden vanaf eind 2002 aangeschreven.

De balans vlak voor de verkiezingen is gemengd. Bijna zestig procent van de geregistreerde meerderjarige buitenlandse Belgen heeft zich wel degelijk aangemeld, ongeveer 114.000 hebben de volledige bureaucratische procedure doorlopen en zouden tegen zondag hun stem moeten uitbrengen.


Die 114.000 mensen hebben op voorhand moeten beslissen hoe ze willen stemmen: per brief, in de diplomatieke post ter plaatse (ambassade of consulaat), of zelf in België. De grote meerderheid heeft gekozen om per brief te stemmen, en dat heeft Buitenlandse Zaken extra in de kosten gejaagd. De stembrief moest die kiezers immers bereiken op een moment waarop het nog mogelijk was de brief terug naar België te sturen. In ons land werden de stembrieven pas op 6 mei vrijgegeven. Om de procedure een kans op succes te geven, schakelde Buitenlandse Zaken het koeriersbedrijf DHL in, voor een bedrag van zo'n miljoen euro.

DHL bracht de voorbije week de stembrieven over de hele wereld ter plaatse. Belgen in het buitenland moesten dan hun stembrief invullen -- een rood potlood werd door Vadertje Staat in de enveloppe mee geleverd om de eenvormigheid te bewaren -- en terugsturen naar het plaatselijke DHL-kantoor, vanwaar de verzameling briefstemmen dan terug richting vaderland gaat. Al deze stemmen moeten zondag zijn aangekomen in de verschillende kieskringen.


Ongeveer 16.000 buitenlandse Belgen hebben ervoor gekozen in hun ambassade of consulaat ter plaatse te stemmen. Buiten de Europese Unie gebeurt dat vandaag, van 8 tot 13 uur, binnen de EU zaterdag. De ,,buitenlanders'' die daarentegen in België gaan stemmen, moeten dat gewoon zondag doen. Gisteren raakte bekend dat door een fout in de drukkerij een vierhonderdtal van deze mensen de verkeerde oproepingsbrief hebben gekregen, die hen meldt dat ze ook in België op vrijdag of zaterdag moeten komen stemmen. Een nieuwe brief zou onderweg zijn.

De cijfers van Buitenlandse Zaken zijn behoorlijk indrukwekkend. De achttien (18!) Belgen die in 1999 de complexe bureaucratische rompslomp trotseerden om te kunnen stemmen in het buitenland, zijn nu veranderd in een stevig kiezerskorps van 114.000 stemmers.

De financiële middelen die daartoe zijn ingezet, blijven relatief beperkt: het gaat om ruim twee miljoen euro, of nog geen twintig euro per kiezer. Daarbij zijn wel niet de duizenden manuren gerekend die het personeel van de ambassades in de voorbije maanden hebben geleverd: vooral in posten met veel kiezers -- Parijs telt er ruim 16.000, Keulen 6.400 (zie tabel) -- werd zowat voltijds gewerkt aan de Belgische verkiezingen.

De drukkingsmiddelen die werden gebruikt om mensen ertoe aan te zetten zich te registreren als kiezer, zijn vaak minder fraai. Er heerst nu kiesplicht -- na decennia waarin het buitenlandse Belgen onmogelijk werd gemaakt te stemmen -- en verscheidene ,,buitenlanders'' lieten weten door hun ambassades te zijn bedreigd met zware geldboetes als ze zich niet zouden registreren.

België reikt dit jaar ook voor het eerst een identiteitskaart voor buitenlandse Belgen uit -- die reizen op dit moment ook binnen de EU met hun reispaspoort. Een Vlaams echtpaar dat in de Provence woont, schreef deze krant dat de brief over de verkiezingen en die over het verkrijgen van de eenvoudigere identiteitskaart ,,toevallig'' samen in de bus vielen. Ook in enkele andere ambassades, zo meldden lezers, werd ermee gedreigd dat wie zich niet liet registreren als kiezer, geen identiteitskaart zou krijgen. De twee kwesties zijn nochtans hoegenaamd niet gelinkt.

De ijver op de ambassades is misschien te wijten aan minister Michel, die in januari aan zijn ambassadeurs liet weten dat hij ,,geen enkel excuus'' zou dulden voor lage registratiecijfers.

De ijver van minister Michel hangt dan misschien weer samen met de veldslag tussen zijn MR en de PS in Franstalig België, en vooral in Brussel. Het rekensommetje van Michel loopt waarschijnlijk als volgt: als minister van Buitenlandse Zaken kom je ook ruimschoots in de buitenlandse pers, bovendien zijn vele van die Belgen welgesteld en daarom misschien meer geneigd liberaal te stemmen.

Dat rekensommetje lijkt op het eerst gezicht te kloppen. Vooreerst is het aantal buitenlandse Belgen dat zich heeft aangemeld voor de kieskringen in Wallonië en Brussel-Halle-Vilvoorde (BHV) disproportioneel groot. Voor ,,Vlaamse'' kieskringen -- zonder BHV -- hebben zich slechts 35 procent van de buitenlandse kiezers aangemeld (zie tabel).

Bovendien blijkt uit de lijsten van Buitenlandse Zaken dat bijzonder veel van die kiezers zich hebben laten registreren in de rijkere gemeenten van Brussel. Elsene, bijvoorbeeld, telde zo'n 38.500 kiezers. Daar komen nu liefst 2.600 ,,buitenlandse'' kiezers bij.

Bij de Nederlandse verkiezingen in januari stemde zo'n 30 procent van de buitenlandse Nederlanders voor de liberale VVD, die nationaal tien procent minder scoorde.

De briefstemmen van buitenlandse Belgen worden door DHL rechtstreeks terugbezorgd aan de gemeenten waarvoor ze zich hebben laten registreren -- elke buitenlandse Belg kon willekeurig een gemeente uitkiezen, om zo in een kieskring geregistreerd te staan -- en daar verwerkt samen met de ,,gewone'' stemmen.

De stemmen die vrijdag en zaterdag in de ambassades worden uitgebracht, worden daarentegen zondag vanaf 14 uur apart verwerkt door 134 medewerkers op een officieel ,,telbureau'' op het ministerie van Buitenlandse Zaken. Mogelijk zijn de eerste resultaten die zondag in België zullen worden bekendgemaakt dus afkomstig uit den vreemde. De stembureaus ten lande sluiten immers pas om 15 uur.

Dan moet ook blijken hoeveel er is fout gelopen in de procedure -- buitenlandse Belgen klagen over verkeerde oproepingsbrieven, blanco brieven, geen brieven, verkeerde adressen, overwegend Franstalige brieven voor BHV. Een Vlaming in Zuid-Afrika meldde gisteren dat 21 van zijn vrienden geen stembrief hadden gekregen omdat ze een postbus als adres hadden opgegeven (iets wat gebruikelijk is in de Angelsaksische wereld) , maar DHL levert niet aan postbussen. Zondag zal ook duidelijk worden of het rekensommetje van minister Michel klopte.

------------------

:evil: :evil: :evil: :evil:

De Vliegende Hollander
17 mei 2003, 01:38
Kijk als je België niet intern meer bijeen kan houden...dan maar extern :wink: ...

Maar ja, het is ieder zijn democratisch recht om te stemmen (ook voor Belgen die in het buitenland verblijven)...en ja als er bij de buitenlandse Belgen veel Waals volk is, is dit gewoon even pech hebben...


Groeten

TomB
17 mei 2003, 01:57
Een Vlaming in Zuid-Afrika meldde gisteren dat 21 van zijn vrienden geen stembrief hadden gekregen [/color]omdat ze een postbus als adres hadden opgegeven (iets wat gebruikelijk is in de Angelsaksische wereld) , maar DHL levert niet aan postbussen.

Deze Vlaming heeft ook zijn stembrief niet gekregen. (USA)

Tjolder
17 mei 2003, 08:31
Een Vlaming in Zuid-Afrika meldde gisteren dat 21 van zijn vrienden geen stembrief hadden gekregen [/color]omdat ze een postbus als adres hadden opgegeven (iets wat gebruikelijk is in de Angelsaksische wereld) , maar DHL levert niet aan postbussen.

Deze Vlaming heeft ook zijn stembrief niet gekregen. (USA)

Misschien omdat je de verkeerde moedertaal spreekt ? :wink:

C uit W
17 mei 2003, 09:50
Een Vlaming in Zuid-Afrika meldde gisteren dat 21 van zijn vrienden geen stembrief hadden gekregen [/color]omdat ze een postbus als adres hadden opgegeven (iets wat gebruikelijk is in de Angelsaksische wereld) , maar DHL levert niet aan postbussen.

Deze Vlaming heeft ook zijn stembrief niet gekregen. (USA)
Toeval?

TomB
18 mei 2003, 06:24
Een Vlaming in Zuid-Afrika meldde gisteren dat 21 van zijn vrienden geen stembrief hadden gekregen [/color]omdat ze een postbus als adres hadden opgegeven (iets wat gebruikelijk is in de Angelsaksische wereld) , maar DHL levert niet aan postbussen.

Deze Vlaming heeft ook zijn stembrief niet gekregen. (USA)
Toeval?

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de Ambassade in een Waals complot om stemmen te ronselen zou zitten. Elke keer als ik daar bel wordt er door een nederlandstalige opgenomen.

Jan van den Berghe
18 mei 2003, 08:29
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de Ambassade in een Waals complot om stemmen te ronselen zou zitten. Elke keer als ik daar bel wordt er door een nederlandstalige opgenomen.

Mijn ervaring in het buitenland heeft me geleerd dat het zo is dat het lagere personeel in de Belgische ambassades vaak Vlamingen zijn, terwijl het eigenlijke diplomatieke personeel Franstaligen zijn. In alle landen waar ik woonde stelde ik dat vast: de ambassadeur en kanselier waren Franstaligen (die wel goed Nederlands konden, dat wel).

Vlaamse Leeuw
18 mei 2003, 09:30
Ik was 2 jaar geleden in Hongarije en ik was mijn paspoort kwijt. Toen ik naar de ambassade ging, verwachtte ik toch dat ze wat Nederlands konden.

Maar neen :evil: misgedacht. Ze konden alleen maar Engels en Frans.

Jan van den Berghe
18 mei 2003, 10:37
Maar neen :evil: misgedacht. Ze konden alleen maar Engels en Frans.

Ook dat heb ik vastgesteld. In de ambassade in Griekenland en Qatar was op bepaalde ogenblikken een receptioniste die de taal van het land kon, naast Engels en Frans. Nederlands konden ze evenwel niet.

Vlaamse Leeuw
18 mei 2003, 11:22
Eigenlijk vind ik dit wel een schande wanneer je nog niet eens in je eigen taal geholpen kan worden.

Bruno*
4 juni 2003, 02:19
Daar heeft hij gelijk in. Back to the roots van 1840 mannen. En daarmee zit ik aan 1700 berichten :D