PDA

View Full Version : Degrelle en de Nederlanden.


PAJOT
25 april 2005, 18:11
Uit een interview met Léon Degrelle (1962), door Arthur de Bruyne


«Kijk eerst daar !» zegt hij, wijzend naar het grote mozaïek boven de poort van het witte, sprookjesachtige, door groene zoeklichten bestraalde huis op een heuvel nabij Constantina, in Andaloezië.

Ik zie de Leo Belgicus, de Dietse leeuw, de leeuw der Zeventien Provinciën, de landkaart der Nederlanden, Namur, Tournai, Liège en Duinkerke, Gent, Antwerpen, Nijmegen, Den Haag, Groningen ... Degrelle merkt mijn verwondering.

«Ik ben geen Waal», zegt hij, «maar een franssprekende Dietser». Un Thiois d'expression française ...

(...)

Natuurlijk spreken we over de huidige toestanden in België.

Ik heb niet de indruk dat Degrelle eraan denkt, nog ooit eens opnieuw in België een politieke rol te spelen. «Klein land, kleine mensen», zegt hij Leopold II na. Daarbij, gaat België niet uiteenspatten ten gevolge van de Vlaams-Waalse spanning ?

«Ik heb nooit willen weten van een werkelijke tegenstelling tussen Walen en Vlamingen en ik meen nog dat de zogenaamde taalstrijd kunstmatig in 't leven gehouden wordt».

«Dus toch een onecht probleem, zoals eerste minister Lefèvre destijds zei ?»

«Dat ook niet. Vanaf de universiteit heb ik geijverd voor toenadering, ja verzoening tussen Walen en Vlamingen. Mijn Leuvense jaren waren die van de scherpste wrijving tussen Walen en Vlamingen, van echte vijandschap en van soms bloedige incidenten. Dat maakte mij bezorgd : men is in 1830 zo misdadig dwaas geweest om de Nederlanden te verscheuren ; gaat men nu ook België nog eens uiteentrekken ? »

Degrelle spreekt in dichterlijke termen over «les Pays-Bas», de Nederlanden, «mijn vaderland». Hij houdt meer van Vlaanderen -- Gent, Brugge, Ieper, Veurne, spreken veel meer tot zijn gemoed en zijn verbeelding dan menige Waalse stad. Hij houdt ook van Noord-Nederland, niet enkel van Zeeland -- als jongen fascineerde het landschap aan de Scheldemonding hem -- maar ook van het eigenlijke Holland. Hij reisde daar, bezocht vele steden, en Haarlem is zijn uitverkoren stad.

«Nederland is geen vreemd land voor mij. Het is voor mij zoals het Groot-Hertogdom Luxemburg (mijn moeder is vandaar afkomstig) en zoals Rijsel, Dowaai, Artesië, Duinkerke, ... »

(...)

De Waalse marxisten (de renardisten) willen België uiteentrekken, zegt Degrelle, en dat was te voorzien. België zal uiteenspatten, zonder enig voordeel voor de Walen maar evenmin voor de Vlamingen.

«En dat was te voorzien. Vlamingen en Walen verschillen zo sterk van elkaar, door taal en aard en tegenstrijdige belangen, dat zij enkel maar kunnen verenigd blijven indien zij door een gemeenschappelijk, groot ideaal bezield worden. Zulk ideaal is er nu niet. Benelux zou het kunnen zijn, indien Benelux een ziel had ... En Benelux is ook nog te klein ; het zou Europa moeten zijn. De Nederlanden in Europa !»

Guderian
26 april 2005, 13:05
Eens te meer toont dit aan dat zowel het Verdinaso als Rex over meer zin voor grootsheid beschikten dan de meeste Vlaams-nationalisten, zeker de dag van vandaag. Voor zover het toegelaten is de vergelijking doorheen de tijden te maken natuurlijk...

Patriot!
26 april 2005, 13:36
Eens te meer toont dit aan dat zowel het Verdinaso als Rex over meer zin voor grootsheid beschikten dan de meeste Vlaams-nationalisten, zeker de dag van vandaag. Voor zover het toegelaten is de vergelijking doorheen de tijden te maken natuurlijk...


Ook gij wilt ons land kapot maken. Zet u in voor de vereniging der Nederlanden. Die weg loopt door België, zoals Van Severen het destijds al wist.

Guderian
26 april 2005, 17:31
Ook gij wilt ons land kapot maken. Zet u in voor de vereniging der Nederlanden. Die weg loopt door België, zoals Van Severen het destijds al wist.

De naam belgië alleen al is een scheldwoord. Belgistan moet inderdaad vernietigd worden, hetzij door een onafhankelijk Vlaanderen, hetzij door een Dietse Rijksstaat. Een onafhankelijk Vlaanderen mag dan al getuigen van kleinburgerlijkheid, het is in elk geval nog steeds véél beter dan uw belgië.

Ambiorix
29 april 2005, 13:15
De naam belgië alleen al is een scheldwoord. Belgistan moet inderdaad vernietigd worden, hetzij door een onafhankelijk Vlaanderen, hetzij door een Dietse Rijksstaat. Een onafhankelijk Vlaanderen mag dan al getuigen van kleinburgerlijkheid, het is in elk geval nog steeds véél beter dan uw belgië.
het is niet het éen of het ander. Vlaanderen kan een goede aanloop zijn voor een Diets-republikeinse confederatie.

tsebbe
1 mei 2005, 17:40
Steeds dat onnodig gedoe rond dietsland, te imperialistisch naar mijn zin, te groot duitsland achtig. Vlaanderen, Friesland, Baskenland, Schotland, Catalonie etc, echte nationalisten en vrijheidsliefhebbers gunnen elk volk zijn vrijheid.

Ambiorix
1 mei 2005, 18:38
Steeds dat onnodig gedoe rond dietsland, te imperialistisch naar mijn zin, te groot duitsland achtig. Vlaanderen, Friesland, Baskenland, Schotland, Catalonie etc, echte nationalisten en vrijheidsliefhebbers gunnen elk volk zijn vrijheid.
imperialistisch is dat niet, of beter: je kán het imperialistisch opvatten en er een Groot Benelux Rijk van maken met annexaties daar en ginder. Het kan ook anders, door twee nauw-verwante volkeren en culturen die op bepaalde vlakken samenwerken.. én elkaar versterken ipv te verzwakken.

In ieder geval: dit is nog niet voor de nabije toekomst; laten we ons eerst vanonder het Belgische juk bevrijden!

Betweter
3 mei 2005, 15:43
Vlaanderen, Friesland, Baskenland, Schotland, Catalonie etc, echte nationalisten en vrijheidsliefhebbers gunnen elk volk zijn vrijheid.

Juist. Daarom pleiten voor Dietsland, terug naar de vrijheid van ons oorspronkelijk volk, voordat dat veranderde in een bezet land.

Guderian
3 mei 2005, 15:49
Steeds dat onnodig gedoe rond dietsland, te imperialistisch naar mijn zin, te groot duitsland achtig. Vlaanderen, Friesland, Baskenland, Schotland, Catalonie etc, echte nationalisten en vrijheidsliefhebbers gunnen elk volk zijn vrijheid.

:lol: Weer zo één...

Vlaanderen op hetzelfde niveau plaatsen als onbeduidende regio's zoals Baskenland, Friesland, Bretagne,... :roll: Dat brengt Vlaanderen en haar ontvoogdingsstrijd pas echt schade toe!

Neen, Vlaanderen moet aan tafel zitten met de Groten: Duitsland, Nederland, Italië, Frankrijk,...! De macht zit niet in San Sebastian of in Brest; wél in Frankfurt/Berlijn, Rome, Parijs,...

Ambiorix
3 mei 2005, 18:18
:lol: Weer zo één...

Vlaanderen op hetzelfde niveau plaatsen als onbeduidende regio's zoals Baskenland, Friesland, Bretagne,... :roll: Dat brengt Vlaanderen en haar ontvoogdingsstrijd pas echt schade toe!

Neen, Vlaanderen moet aan tafel zitten met de Groten: Duitsland, Nederland, Italië, Frankrijk,...! De macht zit niet in San Sebastian of in Brest; wél in Frankfurt/Berlijn, Rome, Parijs,...
jaja ok, dat snap ik wel. Maar wilde jij niet eerst culturele macht verwerven alvorens iets te (kunnen) bereiken?

tsebbe
3 mei 2005, 19:35
Juist. Daarom pleiten voor Dietsland, terug naar de vrijheid van ons oorspronkelijk volk, voordat dat veranderde in een bezet land.

De verschillen zijn te groot geworden.

:lol: Weer zo één...

Vlaanderen op hetzelfde niveau plaatsen als onbeduidende regio's zoals Baskenland, Friesland, Bretagne,... :roll: Dat brengt Vlaanderen en haar ontvoogdingsstrijd pas echt schade toe!

Neen, Vlaanderen moet aan tafel zitten met de Groten: Duitsland, Nederland, Italië, Frankrijk,...! De macht zit niet in San Sebastian of in Brest; wél in Frankfurt/Berlijn, Rome, Parijs,...
Onbeduidend in welke zin?

Guderian
4 mei 2005, 13:02
jaja ok, dat snap ik wel. Maar wilde jij niet eerst culturele macht verwerven alvorens iets te (kunnen) bereiken?


Voor de realisatie van een conservatief-revolutionaire maatschappijvisie? Ja. Voor de creatie van een onafhankelijk Vlaanderen? Neen. Daarvoor is invloed in de financieel-economische wereld en andere machtscentra nodig.

Volksstormer
13 mei 2005, 10:33
Ook gij wilt ons land kapot maken. Zet u in voor de vereniging der Nederlanden. Die weg loopt door België, zoals Van Severen het destijds al wist.
Men kan perfect België vervangen door een Dietse confederatie of Benelux, zonder de band met de "Romaanse gewesten" helemaal door te knippen. Ik moet in deze voor één keer een liberaal, namelijk prof. Boudewijn Bouckaert, gelijkgeven. Men kan b.v. landsverdediging en buitenlandse zaken op Benelux-niveau organiseren en onderwijs en havenbeleid door Vlaanderen en Rijks-Nederland. Nu wordt die in feite zeer logische samenwerking belemmerd uit vrees de kunstmatige staatsgrenzen (verder) uit te hollen.

Volksstormer
13 mei 2005, 10:39
Neen, Vlaanderen moet aan tafel zitten met de Groten: Duitsland, Nederland, Italië, Frankrijk,...! De macht zit niet in San Sebastian of in Brest; wél in Frankfurt/Berlijn, Rome, Parijs,...
Laat de Vlaamse Leeuw wapperen tussen de Yankee-vod en de Union Jack, zoals een Vlaamse publicist/journalist ooit zei. ;-)

Tantist
13 mei 2005, 13:27
Steeds dat onnodig gedoe rond dietsland, te imperialistisch naar mijn zin, te groot duitsland achtig.

Ja, die vuile nazi's uit Groot-Brittannie toch!!! ;-)

Waarom maakt niemand die associatie? Te gebrainwashed?

Vlaanderen, Friesland, Baskenland, Schotland, Catalonie etc, echte nationalisten en vrijheidsliefhebbers gunnen elk volk zijn vrijheid.

Euhm... Vlamingen zijn wel Nederlanders hoor... Een onafhankelijk Vlaanderen is gewoon een Nederland in het klein. Met beter bier, dat wel (om toch maar eens een cliche te bestendigen).

Tantist
13 mei 2005, 13:30
De verschillen zijn te groot geworden.

Au contraire, mon ami. Ze worden juist kleiner en kleiner. Op taalgebied is er nu veel meer eenheid van vroeger. Economisch sluiten we ook nauwer aan en met de Europese eenwording in gedachten wordt de culturele en sociale samenhang ook groter. HET verschilpunt (afin, dat altijd wordt aangehaald), nl de religie is ook niet meer van tel: door de ontkerkelijking. Maar zelfs dan vind je in Nederland meer katholieken dan protestanten, vooral in het zuiden, het deel waar we het meest geconfronteerd mee zullen worden.

Tantist
13 mei 2005, 13:37
:lol: Weer zo één...

Vlaanderen op hetzelfde niveau plaatsen als onbeduidende regio's zoals Baskenland, Friesland, Bretagne,... :roll: Dat brengt Vlaanderen en haar ontvoogdingsstrijd pas echt schade toe!

Neen, Vlaanderen moet aan tafel zitten met de Groten: Duitsland, Nederland, Italië, Frankrijk,...! De macht zit niet in San Sebastian of in Brest; wél in Frankfurt/Berlijn, Rome, Parijs,...

...Washington, Londen,... Maar daar moet jij niet van weten zeker? Die volksverradende asociale Thatcher en Reagenkliek die het Vlaamse volk met kleinburgerlijkheid slaat is enkel goed voor de muur. ;-)

Ik ga akkoord met je en dat gebeurt niet vaak. Vlamingen moeten aan tafel zitten met de groten, niet met die onmachtige regio's die nog verder van de onafhankelijkheid staan dan Vlaanderen. Dat is enkel maar goed om de echte machthebbers (Frankrijk, Duitsland, UK, Amerika,...) in het harnas te jagen de de Vlaamse zaak verder in het slop te helpen.

Of verwacht men nu echt dat al die regio's samen de handen in elkaar slaan en een revolutie veroorzaken die allemaal volkjes zal vrij maken en de grote staten ten onder zal brengen? Nee toch? Dat is haast marxistisch geinspireerd...

Maar we moeten ook verder durven kijken dan continentaal Europa. Vooral naar Amerika...

Volksstormer
13 mei 2005, 22:38
Maar we moeten ook verder durven kijken dan continentaal Europa. Vooral naar Amerika...
Kijken mag...

Maar zullen de Amerikanen er ook voor zorgen dat de Saoedische wahabieten geen moskeeën meer financieren in en islamfundamentalisten exporteren naar Europa? Ik denk het niet.

Hebben ze ons dan eigenlijk nog iets te bieden?