PDA

View Full Version : hollanders liegen...


Bruno*
20 mei 2003, 02:07
allez...SGP (theocratische partij in Nederland):

Eigenlijk is het een beetje een rare discussie, want de monarchie is al gemoderniseerd! Weliswaar ruim 150 jaar geleden, maar toch. Die moderne monarchie hebben we te danken aan de 19e eeuwse staatsman Thorbecke, die in 1848 de meesterlijke toverformule bedacht waarmee we anno 2000 nog steeds uit de voeten kunnen: "De regering wordt gevormd door de Koning en de ministersDe Koning is onschendbaar; de ministers zijn verantwoordelijk."

Die "toverformule" is natuurlijk gepikt...van ons :wink:
(http://www.sgp.nl/1.6.5.31.html)

Jan van den Berghe
20 mei 2003, 14:01
Die "toverformule" is natuurlijk gepikt...van ons :wink:


Geenszins. U kent de geschiedenis niet. Thorbecke had al voor de Belgische Omwenteling dergelijke ideeën gelanceerd. Daarenboven kwam hij toen ook veel in contact met de bestuurlijke delegaties uit Zuid-Nederland (alias België). Het lijkt er eerder op dat de Belgische elite haar mosterd bij Thorbecke haalde.

Bruno*
21 mei 2003, 19:42
Alleszins heeft de Nederlandse GW van 1848 invloed van de Belgische ondergaan. Was Thorbecke de eerste om dit beginsel van onschendbaarheid te poneren? Ik weet het niet, zou kunnen.

Tantist
22 mei 2003, 18:08
Staart tussen de benen en terug naar af, BUB :lol:

Bruno*
22 mei 2003, 18:21
Ik heb omtrent de datum van Thorbecke geen bron gevonden.

De Vliegende Hollander
24 mei 2003, 23:58
Staart tussen de benen en terug naar af, BUB :lol:




Haha...Volgens mij ben jij de enige hier die telkens leugens komt verkondigen...Misschien toch maar weer eerst die geschiedenisboeken doorspitten :lol: ....


Tabee

Rudysfonduehuisje
25 mei 2003, 13:01
Mooi die Benelux-vlag, Vliegende Hollander!

De Vliegende Hollander
25 mei 2003, 19:09
Mooi die Benelux-vlag, Vliegende Hollander!


Baie Dankie -- Dankuwel...

Mag ik trouwens vragen waar uw vlag vandaan komt (ben altijd benieuwd achter het verhaal van verschillende vlaggen) ...


Groeten

Jan van den Berghe
25 mei 2003, 19:12
Mag ik trouwens vragen waar uw vlag vandaan komt (ben altijd benieuwd achter het verhaal van verschillende vlaggen) ...

Is dat niet de vlag van de Oostenrijkse Nederlanden?

De Vliegende Hollander
25 mei 2003, 19:21
Mag ik trouwens vragen waar uw vlag vandaan komt (ben altijd benieuwd achter het verhaal van verschillende vlaggen) ...

Is dat niet de vlag van de Oostenrijkse Nederlanden?


Daar dacht ik dus ook aan...Het is tres Germaans om een vogel te hanteren in het schild (dit valt duidelijk af te lezen aan de stadswapens van steden in Oost-Nederland --> Groningen...

Rudysfonduehuisje
25 mei 2003, 20:11
Mag ik trouwens vragen waar uw vlag vandaan komt (ben altijd benieuwd achter het verhaal van verschillende vlaggen) ...

Is dat niet de vlag van de Oostenrijkse Nederlanden?

Inderdaad!

Kus van de juf en een bank vooruit :wink:

Rudysfonduehuisje
25 mei 2003, 20:13
Mag ik trouwens vragen waar uw vlag vandaan komt (ben altijd benieuwd achter het verhaal van verschillende vlaggen) ...

Is dat niet de vlag van de Oostenrijkse Nederlanden?


Daar dacht ik dus ook aan...Het is tres Germaans om een vogel te hanteren in het schild (dit valt duidelijk af te lezen aan de stadswapens van steden in Oost-Nederland --> Groningen...

Echt Germaans zou ik het niet noemen, die Habsburgse adelaar.

Rudysfonduehuisje
25 mei 2003, 20:17
Achter de twekoppige adelaar bemerkt de aandachtige leerling het rode, gekartelde kruis, een van de symbolen van de 17 Provinciën.

Jan van den Berghe
25 mei 2003, 20:17
Echt Germaans zou ik het niet noemen, die Habsburgse adelaar.

Gewoon de voortzetting van de Romeinse symboliek. De Oostenrijkse erflanden maakten tenslotte deel uit van het Heilig Roomse Rijk der Duitse Natie.

ossaert
4 juni 2003, 14:12
Ik heb omtrent de datum van Thorbecke geen bron gevonden.

Probeer de door G. Hooykaas uitgegeven correspondentie eens (Rijksgeschiedkundige Publicatiën, Den Haag), daar vind je misschien wel iets over zijn ideeën...