PDA

View Full Version : Red lokale cultuur: laat de fantasie maar werken !


woffer
21 mei 2005, 17:38
Zowel voor als tegenstanders van de splitsing van BHV zijn het erover eens denk ik: de lokale cultuur in de Brusselse rand riskeert te verdwijnen.
Daarom de simpele vraag: hoe dit vermijden ? (wees creatief, laat de fantasie maar werken ! )

vercetti
21 mei 2005, 17:52
Laat de kinderen in de scholen minstens één uurtje per week het streekdialect spreken. Praat meer over de gewoontes over de streek. Laat dit niet doen door leerkrachten van 30 jaar oud maar door gepensioneerden die geboren en getogen in de streek zijn.
Gans mijn familie langs vaderskant woont in die streken en ik vind het doodjammer dat ik het dialect van daar niet zo goed beheers.
Weet iemand een site waar je wat woordjes uit de streek van Dilbeek, Sint-Martens Bodegem, Ternat kan vinden?

PAJOT
21 mei 2005, 18:52
Vreemdelingen wegzuiveren.

PAJOT
21 mei 2005, 18:57
Laat de kinderen in de scholen minstens één uurtje per week het streekdialect spreken. Praat meer over de gewoontes over de streek. Laat dit niet doen door leerkrachten van 30 jaar oud maar door gepensioneerden die geboren en getogen in de streek zijn.
Gans mijn familie langs vaderskant woont in die streken en ik vind het doodjammer dat ik het dialect van daar niet zo goed beheers.Een leervak over lokale aangelegenheden in het basisonderwijs zou inderdaad al een mooi begin zijn.

woffer
22 mei 2005, 14:05
Vreemdelingen wegzuiverenWel een erg omstreden tactiek denk ik :-)

Ik denk eerlijk gezegd dat een oplossing enkel kan verkregen worden door wederzijds respect. En dit begint eerst en vooral op politiek niveau. Veel Vlaamse en Waalse politici verkiezen conflict boven dialoog en dit weerspiegelt zich op de Belgische bevolking. Franstaligen begrijpen het probleem van de vlamingen niet en ervaren daarom elke maatregel als een sjot in de klitsen! Daarom is de enigste oplossing: franstaligen tot inzicht brengen van de situatie
1) Dat de lokale cultuur verdwijnt
2) Hoe dit gebeurt, de oorzaken ervan duidelijk maken
3) Waarom hier iets aan gedaan moet worden. waarom cultuur idd zo belangrijk is
En dit alles ZONDER conflict te zoeken. Diplomatie is de boodschap !
Zolang franstaligen dit niet inzien zullen alle pogingen tot vervlaamsing door walen gezien worden als pesterijen.
En ik ben niet naief, niet elke franstalige zal te overtuigen zijn. Maar kgeloof wel in de goedheid, de redelijkheid van de meeste franstaligen. Agressie lokt agressie uit en brengt geen oplossing, maar zal het conflict enkel verergeren. Daarom zijn harde woorden uit den boze, maar spijtig genoeg springt de media als vliegen op ne koeienvlaai op degene met de grootste muil en werkt zo het conflict in de hand.

vercetti
22 mei 2005, 14:08
Een leervak over lokale aangelegenheden in het basisonderwijs zou inderdaad al een mooi begin zijn.

Ik draag alvast mijn steentje bij. Buiten de lessen Nederlands en de mondelinge exames probeer ik zoveel mogelijk dialect te spreken. :)

Het Skill Effect
22 mei 2005, 14:09
Zowel voor als tegenstanders van de splitsing van BHV zijn het erover eens denk ik: de lokale cultuur in de Brusselse rand riskeert te verdwijnen.
Daarom de simpele vraag: hoe dit vermijden ? (wees creatief, laat de fantasie maar werken ! )
:rofl:


WTF is lokale BHV cultuur???

vercetti
22 mei 2005, 14:15
:rofl:


WTF is lokale BHV cultuur???

Cultuur van de rand rond Brussel; Pajots maw.

woffer
22 mei 2005, 14:16
WTF is lokale BHV cultuur???
Ik kreeg dezelfde aan waalse kant, voila mijn antwoord.
Une culture ne s'explique pas. Elle implique plein de choses: langue, croyances, façon de vivre, coutumes, contacts sociaux, ... Chaque peuple - que ce soit un village, une région ou un pays - a sa culture, ca fait partie de la richesse de l'espèce humaine. Et ayant vécu dans les 2 régions, je crois que je suis en bonne position d'observer que flamands et wallons diffèrent bcp plus qu'on le pense �* première vue.

Het Skill Effect
23 mei 2005, 16:37
Cultuur van de rand rond Brussel; Pajots maw.
En d�*t is? :?

Gray
23 mei 2005, 18:17
:roll: een dialect. Zoals mensen praten in uw streek als ge eens buitenkomt.
Edit:After edit by Gray on 23-05-2005 at 19:17
Reason:
--------------------------------

:roll: een dialect. Zoals mensen praten in uw streek als ge eens buitenkomt.

Before any edits, post was:
--------------------------------

:roll: een dialect. Zoals mensen praten in uw streek als ge eens butenkomt.

Johan217
24 mei 2005, 10:03
Cultuur is toch meer dan taal/dialect! Ik denk vooral aan lokale tradities zoals volksverhalen, liedjes, feestdagen enz. En ja, ook streekgerechten :) En dit hoeven heus geen dingen uit lang vervlogen tijden te zijn!

Dat die zaken verdwijnen is trouwens geen probleem van de Brusselse Rand alleen (het gebeurt overal)... en ik geloof echt niet dat een al-dan-niet splitsing BHV daar iets zal aan veranderen.

Je kan bijvoorbeeld de werking van heemkundige kringen stimuleren of een "museum van het pajottenland" oprichten (als dit nog niet bestaat), maar dan doe je eigenlijk niet meer dan het verleden conserveren. Om de cultuur echt in leven te houden moet je de kinderen thuis en op school vertrouwd maken met de streek waarin ze wonen: een uitstapje naar de oude molen, grootmoeder die in haar dialect een liedje uit haar kindertijd zingt, als huiswerk een collage van oude familiefoto's maken, een rondleiding door het dorp enzovoort.

boer_bavo
24 mei 2005, 10:04
Overheidsmaatregelen om lokale cultuur te stimuleren zijn de beste manier om ze te vernietigen.

Cultuur is iets dynamisch. Proberen van het vast te leggen is idioot. Anders deden we hier nog dansjes uit de middeleeuwen ipv naar moderne muziek te luisteren.

eno2
24 mei 2005, 10:17
Overheidsmaatregelen om lokale cultuur te stimuleren zijn de beste manier om ze te vernietigen.

Cultuur is iets dynamisch. Proberen van het vast te leggen is idioot. Anders deden we hier nog dansjes uit de middeleeuwen ipv naar moderne muziek te luisteren.
_______

Als ongesubsidieerd strandzanger voel ik me dan ook buitengewoon dynamisch.
Allen daarheen!

Het Skill Effect
24 mei 2005, 10:23
Overheidsmaatregelen om lokale cultuur te stimuleren zijn de beste manier om ze te vernietigen.

Cultuur is iets dynamisch. Proberen van het vast te leggen is idioot. Anders deden we hier nog dansjes uit de middeleeuwen ipv naar moderne muziek te luisteren.

Helemaal gelijk!!!

eno2
24 mei 2005, 16:52
Oorspronkelijk bericht door boer_bavo
Overheidsmaatregelen om lokale cultuur te stimuleren zijn de beste manier om ze te vernietigen.

Cultuur is iets dynamisch. Proberen van het vast te leggen is idioot. Anders deden we hier nog dansjes uit de middeleeuwen ipv naar moderne muziek te luisteren.



Skindinges:
Helemaal gelijk!!!
______________

Ja stel je voor dat we over een Vlaamse muzikale cultuurschat beschikten die terug gaat tot de oudste voortijden, zoals dat in vele andere landen met orale
overlevering het geval is, en dat we dat nu allemaal moeten gaan subsidiëren om kunstmatig in leven te houden!

Wat een geluk dat het allemaal zo dood is als een pier - met uitzondering van Laïs en Wannes van de Velde...
Edit:After edit by eno2 on 24-05-2005 at 17:53
Reason:
--------------------------------

Oorspronkelijk bericht door boer_bavo
Overheidsmaatregelen om lokale cultuur te stimuleren zijn de beste manier om ze te vernietigen.

Cultuur is iets dynamisch. Proberen van het vast te leggen is idioot. Anders deden we hier nog dansjes uit de middeleeuwen ipv naar moderne muziek te luisteren.



Skindinges:
Helemaal gelijk!!!
______________

Ja stel je voor dat we over een Vlaamse muzikale cultuurschat beschikten die terug gaat tot de oudste voortijden, zoals dat in vele andere landen met orale
overlevering het geval is, en dat we dat nu allemaal moeten gaan subsidiëren om kunstmatig in leven te houden!

Wat een geluk dat het allemaal zo dood is als een pier - met uitzondering van Laïs en Wannes van de Velde...

Before any edits, post was:
--------------------------------

Oorspronkelijk bericht door boer_bavo
Overheidsmaatregelen om lokale cultuur te stimuleren zijn de beste manier om ze te vernietigen.

Cultuur is iets dynamisch. Proberen van het vast te leggen is idioot. Anders deden we hier nog dansjes uit de middeleeuwen ipv naar moderne muziek te luisteren.



Skindinges:
Helemaal gelijk!!!
______________

Ja stel je voor dat we over een Vlaamse muzikale cultuurschat beschikten die terug gaat tot de oudste voortijden, zoals dat in vele andere landen met orale
overlevering het geval is, en dat we dat nu allemaal moeten gaan subsidiëren om kunstmatig in leven te houden!

Wat een geluk dat het allemaal zo dood is als een pier - met uitzondering van Laïs en Wannes van de Velde...