PDA

View Full Version : Yzerwake 2005


Ambiorix
26 mei 2005, 18:27
Aanbevelingscommittée Yzerwake:

E.P. Aernouts Adriaan (Kapellen)
Aldi Anton (Zottegem)
Bosman Roger, oud-senator (Mechelen)
Bryssinck Roger, voorzitter Vrienden van Zuid-Afrika (Berchem)
Celen Guy, algemeen voorzitter Marnixring (Kortrijk)
Em. Prof. Dr. Debackere Michiel, erebeheerder Algemeen Nederlands Zangverbond (Zwalm)
De Moor Jan (Gent)
De Ridder Clem, oud-ondervoorzitter IJzerbedevaartcomité (Heverlee)
De Schepper Dries, oud-lid IJzerbedevaartcomité 1978-1989 (Evergem)
Dierick-Verbruggen Aleidis, dichteres (Aalst)
Prof. Dr. Dierick Anny, voorzitster Guldensporencomité (Aalst)
Grammens Marc (Liedekerke)
Maes Bob, eresenator (Zaventem)
E.H. Prof. Mertens Herman-Emiel (Mechelen)
Dr. Meysman Roger (Merelbeke)
Peeters Erik, lid IJzerbedevaartcomité (Berchem)
Dr. Peeters Walter, Stichter Aktiekomitee Vlaamse Sociale Zekerheid (Hamme)
Portier Hugo, Oud-voorzitter Algemeen Nederlands Zangverbond (Deurne)
Teugels Gust, Promotor Vlaamse Lied (Kontich)
Van Dessel Lode, oud-burgemeester (Nijlen)
Van Dingenen Hugo, voorzitter Bormshuis (Borgerhout)
Van Oorschot Frans, zaakvoerder Antwerp-Tax (Kontich)
Van Oorschot Koen, zaakvoerder Antwerp-Tax (Antwerpen)
Van Roy Louis, journalist (Aalst)
Verstraete Pieter Jan, auteur (Kortrijk)
E.H. Vranckx Luc (Brugge)

http://www.ijzerwake.org/bestanden/affiche2005-250x373.jpg

Het Yzerwakemanifest:
http://www.ijzerwake.org/manifest.html
Dit kan je digitaal ondertekenen, alsmede lid of meewerker worden:
http://www.ijzerwake.org/invulformulier.htm

Wees erbij op 21 augustus!
Géen partijsymbolen of -vlaggen toegelaten! Haalt massaal "de beest" van kast!

Vlaams-nationalist
26 mei 2005, 18:45
Misschien even een foutje verbeteren: Hugo Van Dingenen is geen voorzitter meer van het Bormshuis. De meest recente informatie die ik heb, en die is niet zeer recent want vorige vergadering gemist, was dat er even geen voorzitter meer was totdat er een vervanger gevonden werd voor dhr. Van Dingenen.

-Onder voorbehoud- ;-)
Edit:After edit by Vlaams-nationalist on 26-05-2005 at 19:46
Reason:
--------------------------------

Misschien even een foutje verbeteren: Hugo Van Dingenen is geen voorzitter meer van het Bormshuis. De meest recente informatie die ik heb, en die is niet zeer recent want vorige vergadering gemist, was dat er even geen voorzitter meer was totdat er een vervanger gevonden werd voor dhr. Van Dingenen.

-Onder voorbehoud- ;-)

Before any edits, post was:
--------------------------------

Misschien even een foutje verbeteren: Hugo Van Dingenen is geen voorzitter meer van het Bormshuis. De meest recente informatie die ik heb, en die is niet zeer recent want vorige vergadering gemist, was dat er even geen voorzitter meer was totdat er een vervanger gevonden werd voor dhr. Van Dingenen.

Betweter
27 mei 2005, 08:31
Lieve is daar zo wat mee bezig dacht ik?

Piet Hein
27 mei 2005, 15:03
Is dat ook niet de hoofdredactrice van storm???

Betweter
27 mei 2005, 15:09
Klopt!

Vlaams-nationalist
27 mei 2005, 15:26
Lieve is conservator van het Bormshuis.

garfield
31 mei 2005, 18:29
ik zal er zijn

lomeanor
2 juni 2005, 20:27
ik twijfel nog steeds tussen bedevaart en wake...

Ambiorix
2 juni 2005, 23:41
ik twijfel nog steeds tussen bedevaart en wake...
Je kan natuurlijk naar beiden gaan.
Maar ik raad u ten stelligste aan ook eens de Wake te bezoeken, gewoon, uit interesse eens een kijkje nemen en van de sfeer genieten. Dikwijls wordt gezegd dat het een VB manifestatie is. Wel, ik spreek dat tegen in die zin dat je je als NVA'er, spiriter, of niet-partijpolitieke flamingant even goed kan thuisvoelen. Baat het niet, schaadt het niet.. ja toch?
In een gezellige volkse en vooral radicaal-vlaamse bijeenkomst zal je ook rap een praatje slaan met andere flaminganten, of pak gewoon vrienden en militanten mee, mét uw vlag natuurlijk. De vlaggenzee die zo typisch was en is voor de bedevaarten is ook een punt dat ik wel apprecieer (itt tot de Bedevaart waar je je vlag schoon kan opbergen tijdens het gebeuren).

En last but not least: de toegangskaartjes zijn goedkoper:-)
Edit:After edit by Zwart & Geel on 03-06-2005 at 00:42
Reason:
--------------------------------

ik twijfel nog steeds tussen bedevaart en wake...
Je kan natuurlijk naar beiden gaan.
Maar ik raad u ten stelligste aan ook eens de Wake te bezoeken, gewoon, uit interesse eens een kijkje nemen en van de sfeer genieten. Dikwijls wordt gezegd dat het een VB manifestatie is. Wel, ik spreek dat tegen in die zin dat je je als NVA'er, spiriter, of niet-partijpolitieke flamingant even goed kan thuisvoelen. Baat het niet, schaadt het niet.. ja toch?
In een gezellige volkse en vooral radicaal-vlaamse bijeenkomst zal je ook rap een praatje slaan met andere flaminganten, of pak gewoon vrienden en militanten mee, mét uw vlag natuurlijk. De vlaggenzee die zo typisch was en is voor de bedevaarten is ook een punt dat ik wel apprecieer (itt tot de Bedevaart waar je je vlag schoon kan opbergen tijdens het gebeuren).

En last but not least: de toegangskaartjes zijn goedkoper:-)

Before any edits, post was:
--------------------------------

ik twijfel nog steeds tussen bedevaart en wake...
Je kan natuurlijk naar beiden gaan.
Maar ik raad u ten stelligste aan ook eens de Wake te bezoeken, gewoon, uit interesse eens een kijkje nemen en van de sfeer genieten. Dikwijls wordt gezegd dat het een VB manifestatie is. Wel, ik spreek dat tegen in die zin dat je je als NVA'er, spiriter, of niet-partijpolitieke flamingant even goed kan thuisvoelen. Baadt het niet, schaadt het niet.. ja toch?
In een gezellige volkse en vooral radicaal-vlaamse bijeenkomst zal je ook rap een praatje slaan met andere flaminganten, of pak gewoon vrienden en militanten mee, mét uw vlag natuurlijk. De vlaggenzee die zo typisch was en is voor de bedevaarten is ook een punt dat ik wel apprecieer (itt tot de Bedevaart waar je je vlag schoon kan opbergen tijdens het gebeuren).

En last but not least: de toegangskaartjes zijn goedkoper:-)

lomeanor
3 juni 2005, 08:34
Proficiat, Zwart en Geel, je spreekt als een echte verkoper. :-)
Ik was inderdaad een beetje bang om mij als N-VA'er op een VB manifestatie te vertonen, ook omdat mijn familie al sinds de eerste ijzerbedevaart daar jaarlijks naar toe gaat. Maar kom, wij kunnen er ook niet aan doen dat de bedevaart veranderd is, en als de ijzerwake een goed alternatief is, is dat zoveel te beter.
Waarschijnlijk dus naar alletwee dit jaar :-)

De Garde
3 juni 2005, 14:26
Proficiat, Zwart en Geel, je spreekt als een echte verkoper. :-)
Ik was inderdaad een beetje bang om mij als N-VA'er op een VB manifestatie te vertonen, ook omdat mijn familie al sinds de eerste ijzerbedevaart daar jaarlijks naar toe gaat. Maar kom, wij kunnen er ook niet aan doen dat de bedevaart veranderd is, en als de ijzerwake een goed alternatief is, is dat zoveel te beter.
Waarschijnlijk dus naar alletwee dit jaar :-)

Heb Marc Demesmaeker vorig jaar zien toekomen op de Wake. De laatste keer zag hij er nog ongeveer hetzelfde uit, dus héél dramatisch zal het wel niet geweest zijn.

Ik ken evengoed N-VA'ers als Belangers als niet-partijpolitieken, wel die zie ik daar ook. Dus: afkomen makker!

Ambiorix
3 juni 2005, 14:57
De IJzerwake knoopt opnieuw aan bij de geest van de traditionele IJzerbedevaarten en stelt zich daarom tot doel in de geest van de Frontbeweging het streven naar "zelfbestuur" voor Vlaanderen, "nooit meer oorlog" en "godsvrede" te stimuleren en uit te dragen.

- Onder "zelfbestuur" wordt verstaan: het ijveren voor de oprichting van de onafhankelijke staat Vlaanderen. Brussel en de gebieden die na 1830 een Franstalig of een tweetalig statuut kregen behoren onvervreemdbaar tot Vlaanderen.

- Onder "nooit meer oorlog" wordt verstaan: het streven naar een vreedzame oplossing voor internationale conflicten gesteund op het recht op zelfbeschikking voor elk volk.(voorwaarde tot vrede!!)

- Onder de "godsvrede"-gedachte wordt verstaan: de oproep gericht tot alle Vlamingen om ongeacht hun levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging samen te werken voor het realiseren van de onafhankelijke Vlaamse staat.

-------------------
korte en bondige samenvatting waar het om gaat. Kan ik mij volledig in vinden trouwens
-------------------
Edit:After edit by Zwart & Geel on 03-06-2005 at 15:58
Reason:
--------------------------------

De IJzerwake knoopt opnieuw aan bij de geest van de traditionele IJzerbedevaarten en stelt zich daarom tot doel in de geest van de Frontbeweging het streven naar "zelfbestuur" voor Vlaanderen, "nooit meer oorlog" en "godsvrede" te stimuleren en uit te dragen.

- Onder "zelfbestuur" wordt verstaan: het ijveren voor de oprichting van de onafhankelijke staat Vlaanderen. Brussel en de gebieden die na 1830 een Franstalig of een tweetalig statuut kregen behoren onvervreemdbaar tot Vlaanderen.

- Onder "nooit meer oorlog" wordt verstaan: het streven naar een vreedzame oplossing voor internationale conflicten gesteund op het recht op zelfbeschikking voor elk volk.(voorwaarde tot vrede!!)

- Onder de "godsvrede"-gedachte wordt verstaan: de oproep gericht tot alle Vlamingen om ongeacht hun levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging samen te werken voor het realiseren van de onafhankelijke Vlaamse staat.

-------------------
korte en bondige samenvatting waar het om gaat. Kan ik mij volledig in vinden trouwens
-------------------

Before any edits, post was:
--------------------------------

De IJzerwake knoopt opnieuw aan bij de geest van de traditionele IJzerbedevaarten en stelt zich daarom tot doel in de geest van de Frontbeweging het streven naar "zelfbestuur" voor Vlaanderen, "nooit meer oorlog" en "godsvrede" te stimuleren en uit te dragen.

- Onder "zelfbestuur" wordt verstaan: het ijveren voor de oprichting van de onafhankelijke staat Vlaanderen. Brussel en de gebieden die na 1830 een Franstalig of een tweetalig statuut kregen behoren onvervreemdbaar tot Vlaanderen.

- Onder "nooit meer oorlog" wordt verstaan: het streven naar een vreedzame oplossing voor internationale conflicten gesteund op het recht op zelfbeschikking voor elk volk.(voorwaarde tot vrede!!)

- Onder de "godsvrede"-gedachte wordt verstaan: de oproep gericht tot alle Vlamingen om ongeacht hun levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging samen te werken voor het realiseren van de onafhankelijke Vlaamse staat.

-------------------

panzer
3 juni 2005, 23:23
Amen!!!

Ik vind het echt irritant hoe de media al die manifestaties altijd onmiddellijk etiketteren als 'links', 'rechts', Vlaams Belang' of 'NVA',...

Als ik één goede raad mag geven: Luister niet naar al die zever, maar ga zelf een kijkje nemen (inderdaad het best naar allebei) en oordeel dan zelf (niemand kan dat beter dan jijzelf) welke formule het dichtst aanleunt bij jouw gedachtengoed.

hopelijk tot dan!!!

p.s.: ik ben wel alleen op de Wake te zien ...:? (maar ben zelf ook jaren naar de Bedevaart geweest)