PDA

View Full Version : Het volk beslist


bk232214
30 mei 2005, 10:48
Hier in Belgie mag dat niet , ik weet zeker dat in Belgie nee gestemt zou worden tegen de Europese grondwet .Nederland volgt Frankrijk zeker weten

Michroscoop
30 mei 2005, 11:15
Hier in Belgie mag dat niet , ik weet zeker dat in Belgie nee gestemt zou worden tegen de Europese grondwet .Nederland volgt Frankrijk zeker weten

Maar natuurlijk. Een aantal landen in een klap erbij halen die niet op Europees niveau staan( bijv. een Pool verdient 1/4 van een Belg) is vragen om moeilijkheden.
Onze Euro-liefhebbers mogen nu gaan uitleggen aan de Polen en de Esten etc. dat het enige dat ze aan Europa zullen hebben enorme prijsstijgingen zullen zijn.

Geertje
30 mei 2005, 11:20
Na Frankrijk volgen waarschijnlijk ook nog Nederland, Denemarken en GB.

Als de grondwet verworpen is dan ligt dit enkel en alleen aan de wettenmakers van de EU. Ze hadden maar een eenvoudige doorzichtige wet moeten maken voor iedereen leesbaar en niet een juridische tekst waarvan slechts enkele juristen ze volledig begrijpen.

Conclusie : de EU is gebuisd voor zijn voorstel van grondwet !
Edit:After edit by Geertje on 30-05-2005 at 12:21
Reason:
--------------------------------

Na Frankrijk volgen waarschijnlijk ook nog Nederland, Denemarken en GB.

Als de grondwet verworpen is dan ligt dit enkel en alleen aan de wettenmakers van de EU. Ze hadden maar een eenvoudige doorzichtige wet moeten maken voor iedereen leesbaar en niet een juridische tekst waarvan slechts enkele juristen ze volledig begrijpen.

Conclusie : de EU is gebuisd voor zijn voorstel van grondwet !
Edit:After edit by Geertje on 30-05-2005 at 12:20
Reason:
--------------------------------

Na Frankrijk volgen waarschijnlijk ook nog Nederland, Denemarken en GB.

Als de grondwet verworpen is dat ligt dit enkel en alleen aan de wettenmakers van de EU. Ze hadden maar een eenvoudige doorzichtige wet moeten maken voor iedereen leesbaar en niet een juridische tekst waarvan slechts enkele juristen ze volledig begrijpen.

Conclusie : de EU is gebuisd voor zijn voorstel van grondwet !

Before any edits, post was:
--------------------------------

Na Frankrijk volgt waarschijnlijk ook nog Nederland, Denemarken en GB.

Als de grondwet verworpen is dat ligt dit enkel en alleen aan de wettenmakers van de EU. Ze hadden maar een eenvoudige doorzichtige wet moeten maken voor iedereen leesbaar en niet een juridische tekst waarvan slechts enkele juristen ze volledig begrijpen.

Conclusie : de EU is gebuisd voor zijn voorstel van grondwet !

oz457
30 mei 2005, 11:27
De ontnuchtering van de Europese politieke klasse. Het zal hun een worst gewezen zijn wat het volk denkt. Maar nu, zullen ze eens met de neus op de feiten worden gedrukt wat het volk ervan denkt.
Van hun hoge torens beslissingen maken die de gewone burger in de straat niet zint!
Er zal hier in België ook nog een ontnuchtering komen, denk ik, bij de volgende verkiezingen.

Michroscoop
30 mei 2005, 11:32
Als de grondwet verworpen is dan ligt dit enkel en alleen aan de wettenmakers van de EU. Ze hadden maar een eenvoudige doorzichtige wet moeten maken voor iedereen leesbaar en niet een juridische tekst waarvan slechts enkele juristen ze volledig begrijpen.


Met een meer beknopte en begrijpelijk tekst had het geen verschil gemaakt. De meeste neen stemmers zouden die wet ook niet lezen.
Het was wel degelijk een afwijzing van het huidige Europees project.

Shizie
30 mei 2005, 11:34
Ik mis de belgische frank :)
:D

Fonske
30 mei 2005, 11:36
Hier in Belgie mag dat niet , ik weet zeker dat in Belgie nee gestemt zou worden tegen de Europese grondwet .Nederland volgt Frankrijk zeker weten

Peilingen in Belgie wijzen op een JA.

Als de grondwet verworpen is dan ligt dit enkel en alleen aan de wettenmakers van de EU. Ze hadden maar een eenvoudige doorzichtige wet moeten maken voor iedereen leesbaar en niet een juridische tekst waarvan slechts enkele juristen ze volledig begrijpen.

Jij hebt hem duidelijk niet gelezen, want ik had anders weinig moeite om te verstaan wat erin staat. Mischien moeten ze voor jou een prentjes versie maken, in de aard van een suske en wiske album, ik dacht aan "de grondige gronwet".
Het is een grondwet, het staat vol met wetgeving, basis rechten etc... . Natuurlijk is het niet aangenaam om te lezen, maar het is zeker niet onbegrijpelijk.

Geertje
30 mei 2005, 11:38
Peilingen in Belgie wijzen op een JA.


Peilingen door de EU : Frankrijk had in hun 'peilingen' meer dan 60 % VOOR gestemd.

Ze hadden de pelingen waarschijnlijk intern onder het eigen personeel gedaan. :-)

De Garde
30 mei 2005, 11:39
Peilingen in Belgie wijzen op een JA.

Klopt, maar peilingen in Nederland en Frankrijk wezen ook uit dat hoe meer men van de grondwet wist, hoe meer men geneigd was om 'neen' te stemmen.



Jij hebt hem duidelijk niet gelezen, want ik had anders weinig moeite om te verstaan wat erin staat. Mischien moeten ze voor jou een prentjes versie maken, in de aard van een suske en wiske album, ik dacht aan "de grondige gronwet".
Het is een grondwet, het staat vol met wetgeving, basis rechten etc... . Natuurlijk is het niet aangenaam om te lezen, maar het is zeker niet onbegrijpelijk.

Fonske
30 mei 2005, 11:48
Klopt, maar peilingen in Nederland en Frankrijk wezen ook uit dat hoe meer men van de grondwet wist, hoe meer men geneigd was om 'neen' te stemmen.

Hoe meer van van de grondwet wist....:roll: . Wat er allemaal niet over die grondwet is gezegd geweest( in de voor en tegen kampen), ik betwijfel dat dit kan gekwilificieerd worden als "weten".

Ambiorix
30 mei 2005, 11:51
Ik ben voor Europese samenwerking, en voor een EU, maar voor het húidige EU? Neen bedankt, en zeker niet voor een grondwet daarvoor.

Michroscoop
30 mei 2005, 11:59
Ik mis de belgische frank :)
:D

Ik ook, welke blazen ze ons ook proberen wijs te maken, sinds de euro zijn de prijzen hier met een 12 % gestegen.

In Polen-waar ik al eens kom-zijn de mensen zeer ontgoocheld over wat de EU hen tot nog toe heeft opgeleverd. Juist ja: alleen prijsstijgingen, die voor de modale Pool die hier niet kan komen werken veel harder aankomen dan voor ons.

Fonske
30 mei 2005, 12:54
Ik ben voor Europese samenwerking, en voor een EU, maar voor het húidige EU? Neen bedankt, en zeker niet voor een grondwet daarvoor.

Als je pro Europa bent maar tegen grondwet, ben ik er zeker van dat jij dan niet weet wat er in staat. De huidige EU is het verdrag van Nice, door de Franse nee zijn we hiermee enkele jaren opgeschept. De grondwet was allesinds een (kleine) stap vooruit.

Ambiorix
30 mei 2005, 12:59
Als je pro Europa bent maar tegen grondwet, ben ik er zeker van dat jij dan niet weet wat er in staat. De huidige EU is het verdrag van Nice, door de Franse nee zijn we hiermee enkele jaren opgeschept. De grondwet was allesinds een (kleine) stap vooruit.
Een Europa der volkeren, Fonske. Dat begint allereerst bij de afbouw van de nationale niveau's en de erkenning van cultureel-en taalgebonden regio's. De rest moet hierop steunen, want zonder volkssoevereiniteit kan er geen sprake zijn van democratie.

Verder weet ik inderdaad niet wat er precies in staat. Is dat mijn fout? Moet iedereen die gaat stemmen de moeite doen om ergens te weten te komen wát er juist instaat? Weet jij waar ik die grondwet kan inkijken?
Bovendien, het nieuws moet ons GEGEVEN worden door de media. Het moet duidelijk, verstaanbaar, en liefst zo eenvoudig mogelijk uitgelegd worden zodat iedereen precies wéet wat ze gaan aanvangen met ons, met Europa.

Moneta
30 mei 2005, 13:06
Misschien geen slecht idee om te beginnen met het uitpluizen van de Belgische Grondwet vooraleer je aan de Europese Grondwet begint?
Hiermee ben je uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren bezig

http://www.senate.be/senbeldocs/constitution/const_nl.html


Over de Europese grondwet is deze link vrij nuttig:

http://www.grondweteuropa.nl/

Johan217
30 mei 2005, 13:10
Weet jij waar ik die grondwet kan inkijken?
http://www.grondweteuropa.nl
Ik weet niet of er ook een papieren versie verkrijgbaar is...

Drat double drat, Moneta was me voor :)
Edit:After edit by Johan217 on 30-05-2005 at 14:11
Reason:
--------------------------------

Weet jij waar ik die grondwet kan inkijken?
http://www.grondweteuropa.nl
Ik weet niet of er ook een papieren versie verkrijgbaar is...

Drat double drat, Moneta was me voor :)
Edit:After edit by Johan217 on 30-05-2005 at 14:11
Reason:
--------------------------------

Weet jij waar ik die grondwet kan inkijken?
http://www.grondweteuropa.nl
Ik weet niet of er ook een papieren versie verkrijgbaar is...

Drat double drat, te laat...

Before any edits, post was:
--------------------------------

Weet jij waar ik die grondwet kan inkijken?
http://www.grondweteuropa.nl
Ik weet niet of er ook een papieren versie verkrijgbaar is...

Fonske
30 mei 2005, 13:14
Verder weet ik inderdaad niet wat er precies in staat. Is dat mijn fout? Moet iedereen die gaat stemmen de moeite doen om ergens te weten te komen wát er juist instaat? Weet jij waar ik die grondwet kan inkijken?
Bovendien, het nieuws moet ons GEGEVEN worden door de media. Het moet duidelijk, verstaanbaar, en liefst zo eenvoudig mogelijk uitgelegd worden zodat iedereen precies wéet wat ze gaan aanvangen met ons, met Europa.


Euhh.... JAAAAAA. Dat is de hele bedoeling van directe democratie, dat de burger zich informeert. Hij moet natuurlijk geinformeerd worden. Maar de informatie is overal aanwezig. In de kranten en de media stond er afgelopen week wel elke dag ergers in grote lijnen wat de inhoud van de grondwet is, persoonlijk ben ik het wel 5 keer tegengekomen deze week( in een land waar niets eens een referendum plaats vind). Tenslotte is er nog het internet, waar men zonder enige moiete een volledige copie kunt vinden in jouw taal.
Als je enige moeite doet kom je er wel, maar dat is het probleem, de burger is lui geworden en de individuele verantwoordelijkheid blijkt ver weg. Het is altijd iemand anders zijn fout. Het is gemakkelijker de populistische one liners te volgen( die inspelen op dat ongenoegen) dan u ook daadwerkelijk te informeren.
Edit:After edit by Fonske on 30-05-2005 at 14:15
Reason:
--------------------------------

Verder weet ik inderdaad niet wat er precies in staat. Is dat mijn fout? Moet iedereen die gaat stemmen de moeite doen om ergens te weten te komen wát er juist instaat? Weet jij waar ik die grondwet kan inkijken?
Bovendien, het nieuws moet ons GEGEVEN worden door de media. Het moet duidelijk, verstaanbaar, en liefst zo eenvoudig mogelijk uitgelegd worden zodat iedereen precies wéet wat ze gaan aanvangen met ons, met Europa.


Euhh.... JAAAAAA. Dat is de hele bedoeling van directe democratie, dat de burger zich informeert. Hij moet natuurlijk geinformeerd worden. Maar de informatie is overal aanwezig. In de kranten en de media stond er afgelopen week wel elke dag ergers in grote lijnen wat de inhoud van de grondwet is, persoonlijk ben ik het wel 5 keer tegengekomen deze week( in een land waar niets eens een referendum plaats vind). Tenslotte is er nog het internet, waar men zonder enige moiete een volledige copie kunt vinden in jouw taal.
Als je enige moeite doet kom je er wel, maar dat is het probleem, de burger is lui geworden en de individuele verantwoordelijkheid blijkt ver weg. Het is altijd iemand anders zijn fout. Het is gemakkelijker de populistische one liners te volgen( die inspelen op dat ongenoegen) dan u ook daadwerkelijk te informeren.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Verder weet ik inderdaad niet wat er precies in staat. Is dat mijn fout? Moet iedereen die gaat stemmen de moeite doen om ergens te weten te komen wát er juist instaat? Weet jij waar ik die grondwet kan inkijken?
Bovendien, het nieuws moet ons GEGEVEN worden door de media. Het moet duidelijk, verstaanbaar, en liefst zo eenvoudig mogelijk uitgelegd worden zodat iedereen precies wéet wat ze gaan aanvangen met ons, met Europa.


Euhh.... JAAAAAA. Dat is de hele bedoeling van directe democratie, dat de burger zich informeert. Hij moet natuurlijk geinformeerd worden. Maar de informatie is overal aanwezig. In de kranten en de media stond er afgelopen week wel elke dag ergers in grote lijnen wat de inhoud van de grondwet is, persoonlijk ben ik het wel 5 keer tegengekomen deze week. Tenslotte is er nog het internet, waar zonder enige moiete een volledige copie kunt vinden in jouw taal.
Als je enige moeite doet kom je er wel, maar dat is het probleem, de burger is lui geworden en de individuele verantwoordelijkheid blijkt ver weg. Het is altijd iemand anders zijn fout. Het is gemakkelijker de populistische one liners te volgen( die inspelen op dat ongenoegen) dan u ook daadwerkelijk te informeren.

Ambiorix
30 mei 2005, 13:16
Euhh.... JAAAAAA. Dat is de hele bedoeling van directe democratie, dat de burger zich informeert. Hij moet natuurlijk geinformeerd worden. Maar de informatie is overal aanwezig. In de kranten en de media stond er afgelopen week wel elke dag ergers in grote lijnen wat de inhoud van de grondwet is, persoonlijk ben ik het wel 5 keer tegengekomen deze week. Tenslotte is er nog het internet, waar zonder enige moiete een volledige copie kunt vinden in jouw taal.
Als je enige moeite doet kom je er wel, maar dat is het probleem, de burger is lui geworden en de individuele verantwoordelijkheid blijkt ver weg. Het is altijd iemand anders zijn fout. Het is gemakkelijker de populistische one liners te volgen( die inspelen op dat ongenoegen) dan u ook daadwerkelijk te informeren.
Fonske, ik denk dat jij kijkt vanuit de ogen van iemand die intrinsiek geinteresseerd is in politiek, net zoals mij en de meeste andere politics-mensen. Máar, dit is echt wel niet representatief voor de bevolking. Net zoals de partij-verkiezingen, moet er ook hier een heuse campagne aan vooraf gaan, met pro én contra, waar de bevolking duidelijk kan kiezen tussen twee evenwaardige alternatieven, waar ze passief geinformeerd worden op in de media, en waar ze aldus een nuttige inbreng kunnen en willen brengen.


Een referendum is een basis om democratisch te beg�*nnen (zoals bv. in Frankrijk). Daarbovenop moet er dus een actieve informatie campagne gevoerd worden. Democratie behoort het volk toe.
Edit:After edit by Zwart & Geel on 30-05-2005 at 14:18
Reason:
--------------------------------

Euhh.... JAAAAAA. Dat is de hele bedoeling van directe democratie, dat de burger zich informeert. Hij moet natuurlijk geinformeerd worden. Maar de informatie is overal aanwezig. In de kranten en de media stond er afgelopen week wel elke dag ergers in grote lijnen wat de inhoud van de grondwet is, persoonlijk ben ik het wel 5 keer tegengekomen deze week. Tenslotte is er nog het internet, waar zonder enige moiete een volledige copie kunt vinden in jouw taal.
Als je enige moeite doet kom je er wel, maar dat is het probleem, de burger is lui geworden en de individuele verantwoordelijkheid blijkt ver weg. Het is altijd iemand anders zijn fout. Het is gemakkelijker de populistische one liners te volgen( die inspelen op dat ongenoegen) dan u ook daadwerkelijk te informeren.
Fonske, ik denk dat jij kijkt vanuit de ogen van iemand die intrinsiek geinteresseerd is in politiek, net zoals mij en de meeste andere politics-mensen. Máar, dit is echt wel niet representatief voor de bevolking. Net zoals de partij-verkiezingen, moet er ook hier een heuse campagne aan vooraf gaan, met pro én contra, waar de bevolking duidelijk kan kiezen tussen twee evenwaardige alternatieven, waar ze passief geinformeerd worden op in de media, en waar ze aldus een nuttige inbreng kunnen en willen brengen.


Een referendum is een basis om democratisch te beg�*nnen (zoals bv. in Frankrijk). Daarbovenop moet er dus een actieve informatie campagne gevoerd worden. Democratie behoort het volk toe.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Euhh.... JAAAAAA. Dat is de hele bedoeling van directe democratie, dat de burger zich informeert. Hij moet natuurlijk geinformeerd worden. Maar de informatie is overal aanwezig. In de kranten en de media stond er afgelopen week wel elke dag ergers in grote lijnen wat de inhoud van de grondwet is, persoonlijk ben ik het wel 5 keer tegengekomen deze week. Tenslotte is er nog het internet, waar zonder enige moiete een volledige copie kunt vinden in jouw taal.
Als je enige moeite doet kom je er wel, maar dat is het probleem, de burger is lui geworden en de individuele verantwoordelijkheid blijkt ver weg. Het is altijd iemand anders zijn fout. Het is gemakkelijker de populistische one liners te volgen( die inspelen op dat ongenoegen) dan u ook daadwerkelijk te informeren.
Fonske, ik denk dat jij kijkt vanuit de ogen van iemand die intrinsiek geinteresseerd is in politiek, net zoals mij en de meeste andere politics-mensen. Máar, dit is echt wel niet representatief voor de bevolking. Net zoals de partij-verkiezingen, moet er ook hier een heuse campagne aan vooraf gaan, met pro én contra, waar de bevolking duidelijk kan kiezen tussen twee evenwaardige alternatieven, waar ze passief geinformeerd worden op in de media, en waar ze aldus een nuttige inbreng kunnen en willen brengen.

De Garde
30 mei 2005, 13:20
Hoe meer van van de grondwet wist....:roll: . Wat er allemaal niet over die grondwet is gezegd geweest( in de voor en tegen kampen), ik betwijfel dat dit kan gekwilificieerd worden als "weten".

Tja, enquêtes zijn wat ze zijn, maar aangezien beide kampen gebruik maken van demagogie heeft het één het ander wel op.

Pelgrim
30 mei 2005, 13:33
Ik heb die grondwet anders wel gelezen, en hoe meer ik er over te weten kwam, hoe meer ik inderdaad overtuigd raakte van een nee.

En er zijn veel meer mensen die wel degelijk wisten waarom ze nee stemden. Het is wel gemakkelijk om het volk uit te schelden voor dommekloot als het resultaat je niet aan staat.

Maar goed, het is 'non' geworden, en daar zal geen enkele euro-ideoloog nog iets aan kunnen veranderen.

Vive la France ! :)

Hoshimaru
30 mei 2005, 13:35
Hoeveel procent van de Fransen heeft de grondwet eigenlijk gelezen? Na een beetje googlen vind je wel tal van "conspiracy-sites" ivm met de grondwet. Als ze zich daarop baseren, is het wel spijtig.
Aan de andere kant blijkt me wel dat een deel van die neen-stemmers wel een goede rede hebben. De kruidenier op de hoek zal zijn zaak mogen sluiten door een nieuwe mega-Carrefour 5km verderop.
Als je dat zo zag op het nieuws, hadden er misschien 2 of 3 van onze volksvertegenwoordigers dat boekske gelezen. De rest heeft maar iets gestemd, zonder te weten over wat het ging. Er is toch niemand die klaagt of hen op het matje roept.