PDA

View Full Version : Dit Gaat Te Ver


Bruno*
26 mei 2003, 22:16
1) Eerherstel voor Priester Jos Verstraeten
2) splitsing tweetalig bisdom Mechelen-Brussel
3) afschaffing tweetalige missen in Vlaanderen.

Zijn de eisen van het TAK (en de N-VA).
(2) heeft niks vandoen met het Christendom. (3) is anti-Christelijk en ongrondwettelijk. De Kerk is een pluralistisch instituut dat voor alle mensen openstaat.

:evil:

alpina
26 mei 2003, 22:30
De Kerk is een pluralistisch instituut dat voor alle mensen openstaat.


Ook de mensen die niet open staan om de Nederlandse taal in Vlaanderen te spreken! :roll:

Dit gaat toch echt te ver zeg!! Die omhooggevallen Vlamingen, wie denken ze wel dat ze zijn!

Knuppel
26 mei 2003, 22:41
afschaffing tweetalige missen in Vlaanderen

Wat een schande :!:
En dat terwijl ze in Walonië al eeuwen nederlandstalige missen geven. :twisted:

Rudysfonduehuisje
26 mei 2003, 23:04
Los van heel die historie, ik vind het een beetje hypocriet dat mensen die anders nooit een voet in een kerk zetten nu eisen gaan stellen...

Wat het taalprobleem betreft, voer overal de Tridentijnse Mis weer in en dat is dan ook weer opgelost 8)

Rudysfonduehuisje
26 mei 2003, 23:06
Politiek een religie moeten van elkaar gescheiden blijven, ja toch! Pater Jos Verstraeten werd door het bisdom niet helemaal eerlijk behandeld, maar dat is geen reden voor ongelovigen om van een kerkgebouw een politieke arena te maken...

Knuppel
26 mei 2003, 23:11
Politiek een religie moeten van elkaar gescheiden blijven, ja toch! Pater Jos Verstraeten werd door het bisdom niet helemaal eerlijk behandeld, maar dat is geen reden voor ongelovigen om van een kerkgebouw een politieke arena te maken...

Klopt. Dat is immers het privilege van de belgische bisschoppen...

Rudysfonduehuisje
26 mei 2003, 23:21
Ik ga u niet helemaal ongelijk geven, ook zij hebben zich daaraan bezondigd... Ik ben hier niet de advocaat van het Belgische episcopaat.

Bruno*
26 mei 2003, 23:43
Klopt. Dat is immers het privilege van de belgische bisschoppen...


En van de Vl-nat. die van op de preekstoel opriepen om tegen de Sovjets te gaan vechten.

Je kan niet ontkennen dat:
1) De scheiding tussen religie en pol. probeert ongedaan gemaakt te worden
2) Art. 30 v.d. GW aangevallen wordt
3) Dit NIKS met de boodschap van Christus te maken heeft

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 05:29
Wat het taalprobleem betreft, voer overal de Tridentijnse Mis weer in en dat is dan ook weer opgelost 8)

Toch niet: er zal ook in een levende taal gepreekt moeten worden... (U herinnert zich misschien niet de beruchte Franse preken die indertijd in Antwerpen nog werder gehouden.)

Maar wat mij betreft, mag men inderdaad terugkeren naar de oude liturgie die veel verhevener, stijlvoller en wijdingsvoller is dan de huidige in-elkaar-geknutselde "vieringen".

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 05:31
(3) is anti-Christelijk en ongrondwettelijk. De Kerk is een pluralistisch instituut dat voor alle mensen openstaat.

De Kerk een pluralistisch instituut? Hallo?

ferro
27 mei 2003, 05:39
Men zou ook nog het ontslag moeten eisen van kardinaal Danneels die omhooggevallen pipo.
Grote kuis,ook in de kerk!

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 06:58
Politiek een religie moeten van elkaar gescheiden blijven, ja toch! Pater Jos Verstraeten werd door het bisdom niet helemaal eerlijk behandeld, maar dat is geen reden voor ongelovigen om van een kerkgebouw een politieke arena te maken...

Maar omdat de RKK in België van overheidswege gesubsidieerd wordt, is het normaal dat de Kerk zich ook schikt naar de geldende taalwetten. Ontneem dit element, en wat mij betreft mag de RKK om het even welke taal gebruiken. Zolang er echter een financieel element in de discussie is (waarbij alle burgers betrokken zijn, dus niet alleen de gelovigen of kerkgangers), meen ik dat de Kerk zich moet houden aan de taalwetten.

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 07:02
2) Art. 30 v.d. GW aangevallen wordt

Hier kan het artikel 30 van de grondwet niet ingeroepen worden, daar het gaat om missen in een parochiekerk. De geestelijke bedienaars van parochiekerken worden door de overheid betaald en bijgevolg zijn de vigerende taalwetten van toepassing. Dit is niet het geval bij bijvoorbeeld het toedienen van de sacramenten in kleine of besloten kring. In die zin heeft pater Verstraeten daar ook een grote soepelheid in getoond: hij diende doopsels, laatste sacramenten e.d. ook in het Frans wanneer de parochianen hem daartoe verzochten. Bij Missen is dat echter iets anders, daar het gaat om openbare plechtigheden waarbij de uitoefende bedienaars in die hoedanigheid door de overheid wordt betaald.

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 07:19
(3) is anti-Christelijk en ongrondwettelijk. De Kerk is een pluralistisch instituut dat voor alle mensen openstaat.

De Kerk een pluralistisch instituut? Hallo?

Dat is wat sommigen heden ten dage denken althans... Een samenleving kan pluralistisch zijn, waarbij bv. vrijzinnigen en katholieken vreedzaam naast elkaar leven, maar een consequente godsdienst kan dat nooit zijn.

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 07:24
Politiek een religie moeten van elkaar gescheiden blijven, ja toch! Pater Jos Verstraeten werd door het bisdom niet helemaal eerlijk behandeld, maar dat is geen reden voor ongelovigen om van een kerkgebouw een politieke arena te maken...

Maar omdat de RKK in België van overheidswege gesubsidieerd wordt, is het normaal dat de Kerk zich ook schikt naar de geldende taalwetten. Ontneem dit element, en wat mij betreft mag de RKK om het even welke taal gebruiken. Zolang er echter een financieel element in de discussie is (waarbij alle burgers betrokken zijn, dus niet alleen de gelovigen of kerkgangers), meen ik dat de Kerk zich moet houden aan de taalwetten.

Ik heb in deze discussie ook niet de kant van de franstaligen gekozen he. Zij hadden inderdaad mogelijheden genoeg om franstalige missen bij te wonen. Pater Jos Verstraeten heeft dan ook niets verkeerd gedaan. Het enige wat mij ergerde was dat sommige lieden (vb. van TAK, en ik heb normaal gezien heus niets tegen TAK) deze hetze gingen gebruiken om er politieke munt uit te slaan... Ze staan er dan met hun leeuwenvlag in de kerk, terwijl ze dar anders nooit en voet binnenzetten (althans de meerderheid dan toch).

Knuppel
27 mei 2003, 07:36
En van de Vl-nat. die van op de preekstoel opriepen om tegen de Sovjets te gaan vechten.

Ik dacht anders altijd al dat de preekstoel enkel door priesters gebruikt wordt. 8O

Op de preekstoel spreken priesters en die zeggen wat hun bazen hen dicteren: de bischoppen dus. :evil:

Maar zelfs de zonden van de belgische bischoppen moet jij de Vlaams-nationalisten in hun schoenen kunnen schuiven. :roll: :roll: :roll:

Vlaamse Leeuw
27 mei 2003, 08:18
Er waren ook veel Walen die gingen vechten aan het Oostfront, dus niet alleen de Vlamingen.

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 08:34
Er waren ook veel Walen die gingen vechten aan het Oostfront, dus niet alleen de Vlamingen.

Verhoudingsgewijs (aantal oostfronters/bevolking) hebben de Walen zelfs intenser gecollaboreerd aan het Oostfront dan de Vlamingen. Iets wat men zelden zal horen in het zuiden van het land... Zo is men in de Encyclopedie van de Waalse Beweging ook iemand als Léon Degrelle 'vergeten' te vermelden. In dat opzicht zijn de Vlamingen veel eerlijker en geven ze ook de meer duistere figuren uit haar geschiedenis een plaats in de Encyclopedie van de Vlaamse Beweging...

Bruno*
27 mei 2003, 09:38
En van de Vl-nat. die van op de preekstoel opriepen om tegen de Sovjets te gaan vechten.


Ik dacht anders altijd al dat de preekstoel enkel door priesters gebruikt wordt.

Op de preekstoel spreken priesters en die zeggen wat hun bazen hen dicteren: de bischoppen dus.

Maar zelfs de zonden van de belgische bischoppen moet jij de Vlaams-nationalisten in hun schoenen kunnen schuiven.


Het gaat hier niet om de mate van collaboratie. Het gaat hier om de vermenging van politiek met religie. En-met permissie-maar jongeren oproepen om tegen de Sovjets te gaan vechten is nog andere koek dan Frans spreken in een mis...

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 10:53
Het enige wat mij ergerde was dat sommige lieden (vb. van TAK, en ik heb normaal gezien heus niets tegen TAK) deze hetze gingen gebruiken om er politieke munt uit te slaan... Ze staan er dan met hun leeuwenvlag in de kerk, terwijl ze dar anders nooit en voet binnenzetten (althans de meerderheid dan toch).

Politieke munt? TAK is niet partijgebonden. Hoe kan men daaruit dan politieke munt slaan? TAK treedt overal op waar de taalrechten en -wetten worden geschonden. D�*t is hun doel.

Leeuwenvlag in de kerk? Men stond buiten met de leeuwenvlaggen.

Bruno*
27 mei 2003, 11:11
1)De N-VA ondersteunt TAK
2)Er waren leeuwenvlaggen in de kerk

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 12:34
Het enige wat mij ergerde was dat sommige lieden (vb. van TAK, en ik heb normaal gezien heus niets tegen TAK) deze hetze gingen gebruiken om er politieke munt uit te slaan... Ze staan er dan met hun leeuwenvlag in de kerk, terwijl ze dar anders nooit en voet binnenzetten (althans de meerderheid dan toch).

Politieke munt? TAK is niet partijgebonden. Hoe kan men daaruit dan politieke munt slaan? TAK treedt overal op waar de taalrechten en -wetten worden geschonden. D�*t is hun doel.

Leeuwenvlag in de kerk? Men stond buiten met de leeuwenvlaggen.

Beste Jan,

Met 'politieke munt' bedoel ik dit niet in de partijpolitieke zin...
TAK verdedigt de taalrechten, inderdaad, en dat is nog steeds nodig (vb. aan de kust, in de rand, engelstalige reclame). Ik sta daar ook achter. Nogmaals, het stoorde mij enkel dat ze een kerkgebouw als als politieke arena gebruiken. De franstaligen zijn begonnen met die politieke spelletjes, toegegeven, maar men had dit serener kunnen oplossen.

De Vliegende Hollander
27 mei 2003, 12:41
Huppa --> Nederlands Hervormen die handel daar...


Maar even serieus: Religie en staat moeten gescheiden blijven...Maar poltitieke partijen/groeperingen behouden uiteraard wel het recht om over religie te praten en visa versa...

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 13:18
De franstaligen zijn begonnen met die politieke spelletjes, toegegeven, maar men had dit serener kunnen oplossen.

Hoe dan wel?

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 13:21
1)De N-VA ondersteunt TAK

Tja, alle Vlaamsnationalisten ondersteunen TAK. Ook mensen die lid zijn van het Vlaams Blok, van N-VA, van Meervoud, van VVB, enzovoort. Net zoals ook vele mensen daaruit de organisatie van andere Vlaamse activiteiten en strijdgroepen steunen. Maar daarom stellen dat men partijpolitieke steun krijgt, is nu eenmaal niet correct.

Steunt het Vlaams Blok nu de Frans-Vlaamse vereniging Yserhouck, omdat ik als VB'er die groep een steuntje geef? En met mij nog vele andere Vlaams Blokkers en N-VA'ers en partijongebonden Vlamingen...

Vlaamse Leeuw
27 mei 2003, 13:24
1)De N-VA ondersteunt TAK
2)Er waren leeuwenvlaggen in de kerk


1.) Vorig jaar was er een betoging tegen de paritaire senaat in Vilvoorde. Daar deden zowel TAK, N-VA, Vlaamse Volksbeweging als het Blok aan mee.

2.)Dit kan ik noch bevestigen, noch ontkennen.

Bruno*
27 mei 2003, 15:34
1.) Vorig jaar was er een betoging tegen de paritaire senaat in Vilvoorde. Daar deden zowel TAK, N-VA, Vlaamse Volksbeweging als het Blok aan mee.


Hey, wij zijn daar ook tegen, ik eis een uitnodiging volgende keer :P

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 17:40
1.) Vorig jaar was er een betoging tegen de paritaire senaat in Vilvoorde. Daar deden zowel TAK, N-VA, Vlaamse Volksbeweging als het Blok aan mee.


Zelfs ik was daar :twisted:

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 17:43
De franstaligen zijn begonnen met die politieke spelletjes, toegegeven, maar men had dit serener kunnen oplossen.

Hoe dan wel?

Ik heb ook niet het pasklare antwoord. De opzichtige protestacties hebben ook niets opgebracht. De interne kanalen binnen de Kerk gebruiken, als ik mij niet vergis is Pater Jos daar nu mee bezig...

Bruno*
27 mei 2003, 17:43
Uiteraard is een paritaire Senaat (net zoals alle vormen van pariteit) onzin. Maar dat komt ervan als je 'federaliseringen consequent doortrekt'.

zorroaster
27 mei 2003, 19:47
Uiteraard is een paritaire Senaat (net zoals alle vormen van pariteit) onzin. Maar dat komt ervan als je 'federaliseringen consequent doortrekt'.

Nee, dat komt ervan als je premier slippendrager is van de Waalse bonzen en er niets beters op vindt één zesde van de Vlaamse stemmen te neutraliseren.

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 19:51
Ik heb ook niet het pasklare antwoord. De opzichtige protestacties hebben ook niets opgebracht. De interne kanalen binnen de Kerk gebruiken, als ik mij niet vergis is Pater Jos daar nu mee bezig...

Helpt nauwelijks iets. Jaren geleden heb ik eens een volledig dossier opgemaakt i.v.m. een godsdienstleraar die voortdurend manifeste uitspraken deed tegen het geloof in het algemeen en de RKK in het bijzonder. Ook ik heb toen beroep gedaan op de "interne kanalen". Heel de zaak is uiteindelijk gestrand bij de vicaris-generaal. Nadien weigerde men zelfs de priester - tevens een goede kennis van me - die het dossier voorgelegd had aan het bisdom nog te ontvangen.

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 20:39
Ik heb ook niet het pasklare antwoord. De opzichtige protestacties hebben ook niets opgebracht. De interne kanalen binnen de Kerk gebruiken, als ik mij niet vergis is Pater Jos daar nu mee bezig...

Helpt nauwelijks iets. Jaren geleden heb ik eens een volledig dossier opgemaakt i.v.m. een godsdienstleraar die voortdurend manifeste uitspraken deed tegen het geloof in het algemeen en de RKK in het bijzonder. Ook ik heb toen beroep gedaan op de "interne kanalen". Heel de zaak is uiteindelijk gestrand bij de vicaris-generaal. Nadien weigerde men zelfs de priester - tevens een goede kennis van me - die het dossier voorgelegd had aan het bisdom nog te ontvangen.

Het is inderdaad triestig gesteld met de Kerk in Vlaanderen, in België. Van uw voorbeeld zijn er waarschijnlijk honderden... Conservtieve (rechtlijnige) priesterkandidaten worden uit de seminaries gehouden, priesters die hun opleiding volgden in Nederland mogen niet terugkeren naar Vlaanderen, leken die opkomen tegen anti-katholieke godsdienstboeken in het onderwijs worden niet gehoord, ... Voor een Rudy Borremans legt men dan wel heel wat meer geduld aan de dag, die wordt dan wel uitgebreid gehoord...

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 21:17
Het is inderdaad triestig gesteld met de Kerk in Vlaanderen, in België. Van uw voorbeeld zijn er waarschijnlijk honderden...

Het modernistisch onkruid is overal doorgedrongen. Overal schieten er distels van ongelovigheid op die de tere plantjes van opkomend geloof verstikken.

Conservtieve (rechtlijnige) priesterkandidaten worden uit de seminaries gehouden, priesters die hun opleiding volgden in Nederland mogen niet terugkeren naar Vlaanderen, leken die opkomen tegen anti-katholieke godsdienstboeken in het onderwijs worden niet gehoord,

Inderdaad. Om dan nog niet te spreken over de priesters die de oude Mis lezen en hoe die - laten we maar het grote woord gebruiken - vervolgd worden door diezelfde Kerk die hen eigenlijk met open armen zou moeten ontvangen.

... Voor een Rudy Borremans legt men dan wel heel wat meer geduld aan de dag, die wordt dan wel uitgebreid gehoord...

Inderdaad. Echt schrijnend.

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 21:55
Inderdaad. Om dan nog niet te spreken over de priesters die de oude Mis lezen en hoe die - laten we maar het grote woord gebruiken - vervolgd worden door diezelfde Kerk die hen eigenlijk met open armen zou moeten ontvangen.


De Paus zou binnenkort een algemeen indult afkondigen voor de Tridentijnse ritus. Laat ons hopen dat het bewaarheid wordt, al vrees ik dat onze bisschoppen dit niet op gejuich zullen onthalen...

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 22:04
De Paus zou binnenkort een algemeen indult afkondigen voor de Tridentijnse ritus. Laat ons hopen dat het bewaarheid wordt, al vrees ik dat onze bisschoppen dit niet op gejuich zullen onthalen...

Wel, een dergelijk indult is kerkrechtelijk gezien volslagen onzin. In de afkondigingsbul van het Tridentijns Missaal staat duidelijk dat een priester nooit verplicht kan worden om die Mis niet meer te celebreren. Daarenboven heeft Paulus VI bij het uitbrengen van het nieuwe missaal geen pauselijke bul eraan verbonden, waardoor het nieuwe missaal in stricto senso niet kan verplicht worden.

Er is na de wijdingen door mgr. Lefebvre wel een indult afgekondigd, maar uiteindelijk heeft het allergrootste deel van de bisschoppen dat feestelijk naast zich neergelegd en de priesters die er een beroep op wilden doen op allerlei manieren tegengewerkt (ik weet wat er allemaal gebeurd is met bepaalde priesters die de oude Mis "in gehoorzaamheid" wilden opdragen en waarvan het leven onmogelijk werd gemaakt). Ook dit indult zal een slag in het water zijn.

De enige mogelijkheid is het volledig herstel van de priesters van mgr. Lefebvre in hun kerkrechtelijk positie, d.w.z. dat hun werk kan verder gezet worden onder het gezag van een speciaal daartoe aangeduide pauselijke legaat. Hierdoor moeten die priesters niet afhangen van de willekeur van de plaatselijke bisschoppen die voor het grootste deel modernisten of op zijn minst lamme goedzakken zijn.

Bruno*
27 mei 2003, 22:23
Het modernistisch onkruid is overal doorgedrongen. Overal schieten er distels van ongelovigheid op die de tere plantjes van opkomend geloof verstikken.








http://techcenter.davidson.k12.nc.us/spring4/people/hitler.gif'De Waal is anders (...): hij reageert veel vlugger en dat op een emotionele wijze, maar hij bezit niet die doortastendheid en taaiheid van de Vlaming.

Daarom is het afweren van het islamitisch gevaar slechts één element; daarnaast moet ook een herbronning van het Westen komen. Een terugkeer naar haar christelijke wortels en het afzweren van de ontaarding die haar nu steeds verder in dat moeras drukt.

...wanneer ze nog wat verder in de tijd totaal overvleugeld zullen zijn door een levenskrachtige moslimbevolking.

Daarom stel ik voor om kindergeld geboortepremies e.d. af te schaffen en iedere thuiswerkende vrouw een inkomen te verschaffen: dit zal de achterlijke gezinsstructuren van onze allochtonen zodanig ontwrichten dat ze wel eens meer naar het condoom en de pil zullen grijpen(hoewel, sterilisatie is nog beter natuurlijk).

Met de vraag naar "medische bewijzen" van pedofilie wou ik gewoon aantonen dat een dergelijke vraagstelling bij psychische afwijkingen nogal moeilijk valt. Is er bijvoorbeeld een "medisch bewijs" dat mensen die aan zelfpijniging doen psychisch gestoord zijn? Neen. We zien gewoon het afwijkend gedrag dat een verstoring is van het normaal geestelijk evenwicht. Bij homofilie en pedofilie stellen we ook de afwijking vast. Normaal is het dus zeker niet.

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 22:34
De Paus zou binnenkort een algemeen indult afkondigen voor de Tridentijnse ritus. Laat ons hopen dat het bewaarheid wordt, al vrees ik dat onze bisschoppen dit niet op gejuich zullen onthalen...

Wel, een dergelijk indult is kerkrechtelijk gezien volslagen onzin. In de afkondigingsbul van het Tridentijns Missaal staat duidelijk dat een priester nooit verplicht kan worden om die Mis niet meer te celebreren. Daarenboven heeft Paulus VI bij het uitbrengen van het nieuwe missaal geen pauselijke bul eraan verbonden, waardoor het nieuwe missaal in stricto senso niet kan verplicht worden.

Er is na de wijdingen door mgr. Lefebvre wel een indult afgekondigd, maar uiteindelijk heeft het allergrootste deel van de bisschoppen dat feestelijk naast zich neergelegd en de priesters die er een beroep op wilden doen op allerlei manieren tegengewerkt (ik weet wat er allemaal gebeurd is met bepaalde priesters die de oude Mis "in gehoorzaamheid" wilden opdragen en waarvan het leven onmogelijk werd gemaakt). Ook dit indult zal een slag in het water zijn.

De enige mogelijkheid is het volledig herstel van de priesters van mgr. Lefebvre in hun kerkrechtelijk positie, d.w.z. dat hun werk kan verder gezet worden onder het gezag van een speciaal daartoe aangeduide pauselijke legaat. Hierdoor moeten die priesters niet afhangen van de willekeur van de plaatselijke bisschoppen die voor het grootste deel modernisten of op zijn minst lamme goedzakken zijn.

In de afkondigingsbul staat inderdaad "tot in de eeuwigheid". Nu ik wou daarjuist niet teveel in detail treden.

Wat uw laatste paragraaf betreft: volledig mee akkoord! Maar dan mag de Priesterbroederschap Pius X niet gedwongen worden tot onaanvaardbare concessies.

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 22:39
Het modernistisch onkruid is overal doorgedrongen. Overal schieten er distels van ongelovigheid op die de tere plantjes van opkomend geloof verstikken.








http://techcenter.davidson.k12.nc.us/spring4/people/hitler.gif'De Waal is anders (...): hij reageert veel vlugger en dat op een emotionele wijze, maar hij bezit niet die doortastendheid en taaiheid van de Vlaming.

Daarom is het afweren van het islamitisch gevaar slechts één element; daarnaast moet ook een herbronning van het Westen komen. Een terugkeer naar haar christelijke wortels en het afzweren van de ontaarding die haar nu steeds verder in dat moeras drukt.

...wanneer ze nog wat verder in de tijd totaal overvleugeld zullen zijn door een levenskrachtige moslimbevolking.

Daarom stel ik voor om kindergeld geboortepremies e.d. af te schaffen en iedere thuiswerkende vrouw een inkomen te verschaffen: dit zal de achterlijke gezinsstructuren van onze allochtonen zodanig ontwrichten dat ze wel eens meer naar het condoom en de pil zullen grijpen(hoewel, sterilisatie is nog beter natuurlijk).

Met de vraag naar "medische bewijzen" van pedofilie wou ik gewoon aantonen dat een dergelijke vraagstelling bij psychische afwijkingen nogal moeilijk valt. Is er bijvoorbeeld een "medisch bewijs" dat mensen die aan zelfpijniging doen psychisch gestoord zijn? Neen. We zien gewoon het afwijkend gedrag dat een verstoring is van het normaal geestelijk evenwicht. Bij homofilie en pedofilie stellen we ook de afwijking vast. Normaal is het dus zeker niet.


Tacitus, die eerste quote sloeg op de toestand in de Kerk en heeft niets met de onderstaande quotes te maken. Hou u dan ook bij de discussie en plaats die andere quotes voor mijn part op een nieuwe topic: "Jan van de Berghe, het nazistisch zwijn".

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 22:48
Daarom stel ik voor om kindergeld geboortepremies e.d. af te schaffen en iedere thuiswerkende vrouw een inkomen te verschaffen: dit zal de achterlijke gezinsstructuren van onze allochtonen zodanig ontwrichten dat ze wel eens meer naar het condoom en de pil zullen grijpen(hoewel, sterilisatie is nog beter natuurlijk).

Hiermee toont Tacitus nogmaals aan hoe leugenachtig hij voortdurend tewerk gaat. Bovenstaand citaat wordt als van mijn hand gepresenteerd, terwijl ik iets dergelijks nooit heb geschreven.

Bruno*
27 mei 2003, 22:56
Ik kan me vergissen (zal nakijken).
Er is echter nog steeds dé klassieker:

“Zelfs al ware Vlaanderen arm, dan nog zullen wij, Vlaamsnationalisten, voor een onafhankelijke Vlaamse staat zijn. ”

Jan Van Den Berghe, Vlaams-nationalist.

“Auch wenn diese Vereinigung, wirtschaftlich gedacht, gleichgültig, ja selbst wenn sie schädlich wäre, sie möchte dennoch stattfinden. Gleiches Blut gehört in ein gemeinsames Reich. ”

Adolf Hitler, Nationaal-Socialist.


Uit bovenstaande uitspraken:
-homofilie is ziekte
-vreemdelingen zijn een bedreiging voor het Avondland
-Christelijke waarden en Demografie verdedigen

toont u zich allesbehalve verdraagzaam...
Was u soms schrijver bij Volk en Staat?

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 22:58
Er is echter nog steeds dé klassieker:

Ook hierin draait u alles door elkaar. Toen heb ik trouwens ook het geluk mogen smaken dat een uitgesproken tegenstander van mijn overtuigingen, nl. Superstaaf, het toen voor me opnam en uw suggestie als belachelijk en storen afdeed.

alpina
27 mei 2003, 22:58
Ik kan me vergissen (zal nakijken).
Er is echter nog steeds dé klassieker:

“Zelfs al ware Vlaanderen arm, dan nog zullen wij, Vlaamsnationalisten, voor een onafhankelijke Vlaamse staat zijn. ”

Jan Van Den Berghe, Vlaams-nationalist.

“Auch wenn diese Vereinigung, wirtschaftlich gedacht, gleichgültig, ja selbst wenn sie schädlich wäre, sie möchte dennoch stattfinden. Gleiches Blut gehört in ein gemeinsames Reich. ”

Adolf Hitler, Nationaal-Socialist.

Ik ben dat gezever meer dan beu. JVDB gebruikte dit argument om aan te tonen dat de onafhankelijkheid niets met geld te maken had en uit pure redeloosheid haalt u er dan Hitler bij. Dat zegt meer over u dan over JVDB.

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 22:59
-homofilie is ziekte

Klopt.

-vreemdelingen zijn een bedreiging voor het Avondland

Nooit gesteld. Wel: de islam kan een bedreiging vormen voor het Westen.

-Christelijke waarden en Demografie verdedigen

Is inderdaad dringend nodig.

Bruno*
27 mei 2003, 23:00
Ik geef u op een briefje dat daar veel mensen, ook Vlaamsgezinden niet mee akkoord gaan.

...wanneer ze nog wat verder in de tijd totaal overvleugeld zullen zijn door een levenskrachtige moslimbevolking.

rinkel-rinkel :roll:
http://www.norfolk.k12.ma.us/students/latimer/wax/gif%20images/hitler.gif

Ook deze man stelde in de laatste dagen van zijn leven 'Dat het Duitse volk hem niet verdiende (...) en overrompeld zou worden door de meer levenskrachtige volkeren uit het oosten'[/quote]

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 23:05
Ik geef u op een briefje dat daar veel mensen, ook Vlaamsgezinden niet mee akkoord gaan.

...wanneer ze nog wat verder in de tijd totaal overvleugeld zullen zijn door een levenskrachtige moslimbevolking.

rinkel-rinkel :roll:

Wat "rinkel-rinkel"???

Bruno*
27 mei 2003, 23:09
Cf. aanpassing.
Ik ga het toch eens zeggen: U bent de Vlaamse Beweging onwaardig :evil: De uitgevers van Vlaemsch Belgie (1844) en andere mensen die dapper "streden" voor de gelijkberechtiging van het Nederlands zouden nooit akkoord zijn met wat u hier schrijft.

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 23:11
Ik kan me vergissen (zal nakijken).
Er is echter nog steeds dé klassieker:

“Zelfs al ware Vlaanderen arm, dan nog zullen wij, Vlaamsnationalisten, voor een onafhankelijke Vlaamse staat zijn. ”

Jan Van Den Berghe, Vlaams-nationalist.

“Auch wenn diese Vereinigung, wirtschaftlich gedacht, gleichgültig, ja selbst wenn sie schädlich wäre, sie möchte dennoch stattfinden. Gleiches Blut gehört in ein gemeinsames Reich. ”

Adolf Hitler, Nationaal-Socialist.


Uit bovenstaande uitspraken:
-homofilie is ziekte
-vreemdelingen zijn een bedreiging voor het Avondland
-Christelijke waarden en Demografie verdedigen

toont u zich allesbehalve verdraagzaam...
Was u soms schrijver bij Volk en Staat?

Zeg Tacitus, nu begin je het echt wel bruin te bakken... Wat die eerste vergelijking betreft. Zo kan ik ook iedereen zijn uitspraken linken aan een van Adolf Hitler. Die twee uitspraken hebben niets met elkaar te maken. Zulke technieken verwacht je van marxistische agitatoren...

Sinds wanneer is het verdedigen van christelijke waarden onverdraagzaam. Kan ik daaruit opmaken dat de BUB een volstrekt vrijzinnige partij is?

Demografie verdedigen? Zeggen dat we met een denataliteitsprobleem zitten, is dat ook al extreem-rechts? Moeten we met zen allen in de pombak gaan spuiten?

Vreemdelingen op zich zijn geen bedreiging voor België. Grieken, Italianen, Spanjaarden, Joden, kleine groepen van verschillende volken (chinezen, indiërs, ...) hebben zich zonder problemen ingepast in onze samenleving. Er duikt echter een probleem op wanneer men teveel mensen uit hetzelfde land importeert, die daardoor moeilijker te integreren zijn. Het immigratiebeleid van democratische landen vb. Canada is er juist op gericht om dergelijke eenzijdige instroming en gettovorming te vermijden. In België zitten we nu met een integratieprobleem, zoveel is duidelijk... Iedereen terugsturen zal niet helpen, maar er zullen toch wel eens duidelijke condities moeten gesteld worden, zoals respect voor onze publiek cultuur en onze wetten.

Jan van den Berghe
27 mei 2003, 23:14
Ik ga het toch eens zeggen: U bent de Vlaamse Beweging onwaardig :evil: De uitgevers van Vlaemsch Belgie (1844) en andere mensen die dapper "streden" voor de gelijkberechtiging van het Nederlands zouden nooit akkoord zijn met wat u hier schrijft.

Ach, spreek voortaan voor uzelf en sleur er geen andere mensen bij. Zeker niet als die personen in heel hun leven nooit geconfronteerd werden met de huidige maatschappelijke problemen.

Rudysfonduehuisje
27 mei 2003, 23:16
Uw Hitler-obsessie begint ziekelijk te worden Tacitus...
Ik ben het niet eens met alle opvattingen van JVDB, maar ik probeer ten minste een intellectueel eerlijk debat te voeren. Volgens mij viseert u hem vooral voor zijn separatisme (iets waarin ik hem ook niet volg), maar geef toe, u zou toch ook niet willen dat uw België verwordt tot een Islamitische republiek...

Bruno*
27 mei 2003, 23:49
Belgie "verwordt" niet tot een Islamitische staat. Ik kan allerminst respect opbrengen voor mensen als JVDB die hun intellect misbruiken om onverdraagzamheid rond te strooien. En dan heb ik het niet over zijn separatisme... Een "separatisme" dat trouwens relatief is, getuige zijn dweperij met de Nassau's.

Rudysfonduehuisje
28 mei 2003, 00:03
Dat van die Islamitische republiek was misschien wat overdreven, maar dat belet niet dat we bepaalde verontrustende tendenzen zoals het moslimfundamentalisme in onze maatschappij goed in het oog moeten houden en ons niet laten doodknuffelen door politiek-correcte dogma's.

Wat de Nassau's betreft, so what? Leve het orangisme. Willem I heeft meer goed gedaan voor het noordelijk deel van dit land dat de Coburgs, een omhooggevallen Duits roofriddergeslacht. De Nassau's hebben een historische band met onze streken, wat van de Coburgs niet gezegd kan worden...

Bruno*
28 mei 2003, 00:12
Mag de nieuwe staat dan Belgie heten :wink: ?

Jan van den Berghe
28 mei 2003, 05:55
Belgie "verwordt" niet tot een Islamitische staat. Ik kan allerminst respect opbrengen voor mensen als JVDB die hun intellect misbruiken om onverdraagzamheid rond te strooien. En dan heb ik het niet over zijn separatisme... Een "separatisme" dat trouwens relatief is, getuige zijn dweperij met de Nassau's.

Dweperij met de Oranjes? Ik belicht slechts de belangrijke rol die Willem I heeft gespeeld in de culturele heropstanding van de Vlamingen. Is dat al dweperij?

De laatste tijd valt het me trouwens op dat een aantal berichtenreeksen blijkbaar na verloop van tijd over mij beginnen te gaan i.p.v. het discussieonderwerp. Is dit niet op de speler schoppen i.p.v. op de bal?

Bruno*
28 mei 2003, 10:46
Dweperij met de Oranjes? Ik belicht slechts de belangrijke rol die Willem I heeft gespeeld in de culturele heropstanding van de Vlamingen. Is dat al dweperij?


De Vlaamse (literaire) beweging ontplooide zich anders pas na 1830 en wanneer je er tijdschriften uit de jaren 1840 op naslaat waren ze niet bepaald ontevreden met Belgie. Voor hetzelfde geld kan ik ook zeggen dat Leopold II- een bandiet met een grootse visie, en helemaal niet geliefd- een belangrijke rol speelde voor Belgie...Ik doe het niet want de contra's zijn zwaarder dan de pro's. In uw ogen zijn de Saksen-Coburgers een zwak geslacht die nog nooit iets goeds hebben gedaan, zo is het natuurlijk makkelijk spreken.

De laatste tijd valt het me trouwens op dat een aantal berichtenreeksen blijkbaar na verloop van tijd over mij beginnen te gaan i.p.v. het discussieonderwerp. Is dit niet op de speler schoppen i.p.v. op de bal?


Ja, u hebt gelijk. Waarvoor excuses. Uw meningen echter zijn soms zo extreem (ivm homo's, vreemdelingen...).

Rudysfonduehuisje
28 mei 2003, 11:29
De Vlaamse (literaire) beweging ontplooide zich anders pas na 1830 en wanneer je er tijdschriften uit de jaren 1840 op naslaat waren ze niet bepaald ontevreden met Belgie. Voor hetzelfde geld kan ik ook zeggen dat Leopold II- een bandiet met een grootse visie, en helemaal niet geliefd- een belangrijke rol speelde voor Belgie...Ik doe het niet want de contra's zijn zwaarder dan de pro's. In uw ogen zijn de Saksen-Coburgers een zwak geslacht die nog nooit iets goeds hebben gedaan, zo is het natuurlijk makkelijk spreken.


Vanaf 1823 werd het Nederlands de enige officiële taal in Oost- en West-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg. Vier jaar later werd dit decreet uitgebreid tot het Nederlandstalig deel van Brabant: de districten Leuven en Brussel (!). Als dat geen bevordering van het Nederlands is!?

Natuurlijk was dat tegen de zin van de Franstalige bovenlaag en de zeker ook de Walen, want deze laatsten konden daardoor geen postjes in Vlaanderen meer uitoefenen. Nochthans werd Wallonië niet vernederlandst (in tegenstelling tot wat er vroeger op de BUB-site stond, daar zeiden jullie dat Nederlands de oficiële taal werd van heel België...).

De Belgische separatisten hebben dan in 1830 de 'taalvrijheid' afgekondigd, wat feitelik betekende dat heel het officiële leven in België verfranst werd: overheid, leger, onderwijs vanaf het middelbaar, ... Toen is de Vlaamse Beweging van start gegaan...

Bruno*
28 mei 2003, 12:24
In Vlaamse steden sprak de Vlaamse burgerij Frans. Wat een volksverraad :wink:

Rudysfonduehuisje
28 mei 2003, 12:36
In Vlaamse steden sprak de Vlaamse burgerij Frans. Wat een volksverraad :wink:

Dat zei ik toch: de franstalige bovenlaag =Vlaamse, hogere burgerij. Frans was toen dé cultuurtaal. Nochtans waren er onder hen ook veel orangisten, die geen probleem haden met zijn taalpolitiek (cfr. Gent). Willem I sprak trouwens zelf Frans in de private sfeer. Zijn taalpolitiek was erop gericht de eenheid tussen Noord- en Zuid te bevorderen.

Bruno*
28 mei 2003, 12:43
Wel dan zitten de flaminganten met een probleempje: hoe assimileren jullie die bovenlaag met het Vlaamse volk?

Rudysfonduehuisje
28 mei 2003, 12:49
Wel dan zitten de flaminganten met een probleempje: hoe assimileren jullie die bovenlaag met het Vlaamse volk?

We spreken hier over 1830 he. Dat probleem is helemaal niet meer aan de orde! Ja, er zijn nog mensen die van thuis uit franstalig zijn, vb. Gent en Antwerpen, maar die maken amper problemen. De bovenlaag in Vlaanderen is al lang niet mer franstalig...

Rudysfonduehuisje
28 mei 2003, 12:51
En het is niet omdat ze thuis franstalig zijn, tweetalig zijn, dat ze geen deel zouden uitmaken van het Vlaamse volk... Ik ken genoeg mensen die tweetalig zijn opgevoed...

Jan van den Berghe
28 mei 2003, 17:42
De Vlaamse (literaire) beweging ontplooide zich anders pas na 1830 en wanneer je er tijdschriften uit de jaren 1840 op naslaat waren ze niet bepaald ontevreden met Belgie.

U vergist zich schromelijk. Ik verwijs u alvast door naar de bibliotheek van Oudenaarde (tweede verdieping) waar u o.m. de 19e eeuwse weekbladen van Oudenaarde kunt inkijken. In een van die weekbladen wordt er in die jaren fel van leer getrokken tegen de onrechtvaardige handeling die de Vlamingen te beurt valt (er wordt o.m. geschreven tegen de eentalige Waalse ambtenaren die de Belgische staat in de administratie plaatst, over de eentalige aanduidingen in de stations...). Stap dus eens in de wagen en rij naar Oudenaarde. En lees. Misschien zult u dan eens een beeld krijgen van de werkelijkheid in het 19e eeuwse België i.p.v. uw ideologisch gekleurde invulling ervan.

Jan van den Berghe
28 mei 2003, 17:43
De Vlaamse (literaire) beweging ontplooide zich anders pas na 1830 ...

Wat bedoelt u hiermee? Dat er voor 1830 geen Nederlands-Vlaamse letterkunde bestond?

Jan van den Berghe
28 mei 2003, 17:48
In Vlaamse steden sprak de Vlaamse burgerij Frans. Wat een volksverraad :wink:

Neen, slechts een klein gedeelte van de burgerij in Vlaanderen was eentalig Frans, een groter gedeelte was tweetalig en nog een ander gedeelte was eigenlijk eentalig Nederlands maar sprak - om "erbij" te horen - een soort Nederlands met Franse woorden. Bij Verlooy (18e eeuw) wordt dat mooi beschreven. Juister is het te stellen dat de burgerij in Vlaanderen meestal een overdreven voorliefde voor het Frans had en dacht dat men door het Frans grote sociale promotie kon maken. In Vlaamsgezinde kranten uit 1860 die ik heb gelezen heb, wordt bijvoorbeeld fel van leer getrokken tegen dergelijke toestanden. De "franskiljon" wordt als de grootste vijand van het Vlaamse volk gezien.

Jan van den Berghe
28 mei 2003, 17:53
Wel dan zitten de flaminganten met een probleempje: hoe assimileren jullie die bovenlaag met het Vlaamse volk?

De tijd brengt altijd raad. Onder de Donaumonarchie was de bovenlaag in Hongarije alsook in de Slavische randgebieden van het rijk Duitstalig. Uiteindelijk is die elite na verloop van tijd ook overgeschakeld naar de nieuw ingevoerde cultuurtaal na het verdwijnen van Oostenrijk-Hongarije.

Bruno*
28 mei 2003, 17:59
De "franskiljon" wordt als de grootste vijand van het Vlaamse volk gezien.


Volksvreemd element dus?

U vergist zich schromelijk. Ik verwijs u alvast door naar de bibliotheek van Oudenaarde (tweede verdieping) waar u o.m. de 19e eeuwse weekbladen van Oudenaarde kunt inkijken. In een van die weekbladen wordt er in die jaren fel van leer getrokken tegen de onrechtvaardige handeling die de Vlamingen te beurt valt (er wordt o.m. geschreven tegen de eentalige Waalse ambtenaren die de Belgische staat in de administratie plaatst, over de eentalige aanduidingen in de stations...). Stap dus eens in de wagen en rij naar Oudenaarde. En lees. Misschien zult u dan eens een beeld krijgen van de werkelijkheid in het 19e eeuwse België i.p.v. uw ideologisch gekleurde invulling ervan.


Ik verwijs u naar het 2° verdiep (dienst tabularium) in de Bibliotheek Letteren van de KUL om o.a. het tijdschrijft 'De Noordstar' onder handen te nemen en te zien hoe flamingantisme en vurig patriottisme hand in hand ging. Ik heb ook nog een tekst over de Vl. Beweging (door Vlaamsgezinden geschreven) in een boek eind 19e eeuw, erg interessant, ik zal hem bij gelegenheid eens opzoeken.

De tijd brengt altijd raad. Onder de Donaumonarchie was de bovenlaag in Hongarije alsook in de Slavische randgebieden van het rijk Duitstalig. Uiteindelijk is die elite na verloop van tijd ook overgeschakeld naar de nieuw ingevoerde cultuurtaal na het verdwijnen van Oostenrijk-Hongarije.

Het verdwijnen van O-H is een der meest kwalijke gebeurtenissen van de 20e eeuw. Ik verwijs naar Churchill...

Jan van den Berghe
28 mei 2003, 18:07
Ik verwijs u naar het 2° verdiep (dienst tabularium) in de Bibliotheek Letteren van de KUL om o.a. het tijdschrijft 'De Noordstar' onder handen te nemen en te zien hoe flamingantisme en vurig patriottisme hand in hand ging. Ik heb ook nog een tekst over de Vl. Beweging (door Vlaamsgezinden geschreven) in een boek eind 19e eeuw, erg interessant, ik zal hem bij gelegenheid eens opzoeken.

U gooit twee zaken door elkaar en concludeert daaruit dan iets totaal verkeerds. Natuurlijk was de Vlaamse Beweging in de 19e eeuw nog Belgisch patriotisch geïnspireerd: men hoopte immers dat een meewerkende houding met de Belgische staat uiteindelijk zou leiden tot de erkenning van de noodzakelijke culturele en taalrechten. De Belgische geschiedenis was immers nog voor een groot gedeelte onbeschreven en men dacht dat bepaalde zaken nog konden omgebogen worden. Daarom stelde men zich loyaal tegenover de Belgische staat op.

Maar om daaruit nu - zoals u doet - te concluderen dat er geen vuiltje aan de lucht was en dat men tevreden is, is niet alleen onjuist maar zelfs bedriegelijk.

Jan van den Berghe
28 mei 2003, 18:10
De "franskiljon" wordt als de grootste vijand van het Vlaamse volk gezien.


Volksvreemd element dus?

Dat staat er niet.

Xenon
28 mei 2003, 19:01
Ik verwijs u naar het 2° verdiep (dienst tabularium) in de Bibliotheek Letteren van de KUL om o.a. het tijdschrijft 'De Noordstar' onder handen te nemen en te zien hoe flamingantisme en vurig patriottisme hand in hand ging. Ik heb ook nog een tekst over de Vl. Beweging (door Vlaamsgezinden geschreven) in een boek eind 19e eeuw, erg interessant, ik zal hem bij gelegenheid eens opzoeken.

U gooit twee zaken door elkaar en concludeert daaruit dan iets totaal verkeerds.
Inderdaad, Tacitus bekijkt de hele problematiek immers vanuit een STAATSnationalistisch perspectief terwijl de Vlaamse Beweging stoelt op VOLKSontvoogding.

Activist
28 mei 2003, 19:11
1) Eerherstel voor Priester Jos Verstraeten
2) splitsing tweetalig bisdom Mechelen-Brussel
3) afschaffing tweetalige missen in Vlaanderen.

Zijn de eisen van het TAK (en de N-VA).
(2) heeft niks vandoen met het Christendom. (3) is anti-Christelijk en ongrondwettelijk. De Kerk is een pluralistisch instituut dat voor alle mensen openstaat.

:evil:

Da's maar logisch ook ...ge moogt toch nog een mening hebben (1) ?
2) emmek geen probleem mee ...gij wel ?
3) Tja..aan de duits/fr grens moeje ni verwachte da ze tweetalige missen geve ...zienek ni waarom dat ier da wel moet ...België is toch een klein land....da ze 15km verder rijde dan kunne ze int Frans krijge.

Knuppel
28 mei 2003, 20:33
Ik had ook liever gezien dat BUB en B-plus dit onrecht hadden aangeklaagd inplaats van Tak en NV-A...

Bruno*
29 mei 2003, 10:31
Inderdaad, Tacitus bekijkt de hele problematiek immers vanuit een STAATSnationalistisch perspectief terwijl de Vlaamse Beweging stoelt op VOLKSontvoogding.


Totaal passé dus.

Xenon
29 mei 2003, 10:47
Inderdaad, Tacitus bekijkt de hele problematiek immers vanuit een STAATSnationalistisch perspectief terwijl de Vlaamse Beweging stoelt op VOLKSontvoogding.


Totaal passé dus.

Inderdaad, 19de-eeuws (belgisch) staatsnationalisme is totaal passé in steeds sterker wordend Europa. Terwijl volksontvoogding en het ijveren voor beter bestuur, wat regionalisering impliceert (sociale zekerheid, tewerkstelling, cultuur, onderwijs, ...), nog belangrijker zal worden in dat Europa der regio's.

conclusie: Europa zal worden opgebouwd uit goed functionerende entiteiten en niet op basis van disfunctionele bufferstaatjes.

Bruno*
29 mei 2003, 12:15
Er komt geen Europa der regio's. Nogmaals: geen enkele staat gaat desintegreren ten voordele van haar regio's.

alpina
29 mei 2003, 12:28
Er komt geen Europa der regio's. Nogmaals: geen enkele staat gaat desintegreren ten voordele van haar regio's.

Nogmaals, een staat is er in functie van haar inwoners en niet omgekeerd. Als de burgers de staat niet meer erkennen sta je daar mooi met je idee dat een staat zich niet zal laten opheffen. Of wil je misschien een soort van staatsdictatuur opbouwen??

De Vliegende Hollander
29 mei 2003, 15:47
Er komt geen Europa der regio's. Nogmaals: geen enkele staat gaat desintegreren ten voordele van haar regio's.

Nogmaals, een staat is er in functie van haar inwoners en niet omgekeerd. Als de burgers de staat niet meer erkennen sta je daar mooi met je idee dat een staat zich niet zal laten opheffen. Of wil je misschien een soort van staatsdictatuur opbouwen??




Ik sluit me hierbij volledig aan...Natuurlijk zal een overheid trachtte de samenleving bij elkaar te houden, maar zo gauw dit tot verstarring en onderdrukking leidt moet de overheid zijn verlies erkennen...

Bruno*
29 mei 2003, 16:19
Wil iemand mij nu eindelijk een lijst geven van Europese staten die naar hij/zij meent gaan verdwijnen?

C uit W
29 mei 2003, 16:22
Wil iemand mij nu eindelijk een lijst geven van Europese staten die naar hij/zij meent gaan verdwijnen? Belgie, maar er gaan vooral staten bijkomen denk ik.

Jan van den Berghe
29 mei 2003, 21:19
Er komt geen Europa der regio's. Nogmaals: geen enkele staat gaat desintegreren ten voordele van haar regio's.

Neen, natuurlijk zal geen enkele staat dat willen. Alleen zal het zo zijn dat bepaalde staten daartoe gedwongen zullen worden. Frankrijk wordt nu eenmaal geduwd in de richting van regionalisme, omdat er allerlei oppositiebewegingen groeien tegen het unitaristisch functioneren van de Republiek.

Vlaamse Leeuw
29 mei 2003, 21:21
Er komt geen Europa der regio's. Nogmaals: geen enkele staat gaat desintegreren ten voordele van haar regio's.

Neen, natuurlijk zal geen enkele staat dat willen. Alleen zal het zo zijn dat bepaalde staten daartoe gedwongen zullen worden. Frankrijk wordt nu eenmaal geduwd in de richting van regionalisme, omdat er allerlei oppositiebewegingen groeien tegen het unitaristisch functioneren van de Republiek.

Inderdaad, Corsica ijvert al lang voor meer onafhankelijkheid.

groentje
3 juni 2003, 20:28
Ach, wat Jos Verstraeten betreft: het feit dat hij zomaar van zijn benoeming was beroofd, lijkt me ook niet kunnen. Dat Mechelen-Brussel moet splitsen, zie ik niet als een noodzaak, maar ik zie niet in, waarom dit niet zou mogen. En over tweetalige missen: man, ik heb er geen probleem om een deel van de mis in het Latijn, Frans, Engels, Oostends of weet ik veel gecelebreerd te zien. Het gaat immers over het ritueel, en het samen vieren, vind ik, ook met de andere taalgroepen in de parochie.

Dit om de discussie een beetje naar haar oorsprong terug te brengen. :wink: