PDA

View Full Version : Waarom nog langer Vlaams imperialisme dulden?


André
28 mei 2003, 00:09
Mijn Nederlands bevat allicht enkele fouten waarvoor excuses...
De vraag die ik me stel is: Waarom moeten de Franstaligen nog langer Vlaams imperialisme dulden? De Vlamingen zeggen zo graag dat ze 'tweetalig zijn'. Dan is 't simpel:

1)Maak Belgie ééntalig Frans; of je het nu wil of niet, nog steeds een veel grotere taal, mét wet. jargon en grote literatuur
2)Geef de Koning meer macht, want minder parlementarisme en zwendel is beter voor alle burgers
3) Onmiddellijke migratiestop

Vooral punt 1 is belangrijk, want dat is de oplossing van al de problemen. Vlamingen en Walen zijn van 't zelfde ras. Ik weet...hier zitten softe 'belgicains', genre BlUb... De enige echte oplossing ligt in een sterk Waals-Brussels front. Brussel moet dan ook zo snel mogelijk een derde gewest worden- en volwaardig. Nederlands wordt daar evenveel gesproken dan Frans: afschaffen dus. Met een 2/3 meerderheid (ttz Wallonie-Bruxelles-- Flandre) leggen we 't land plat als we willen. Dan zullen jullie tenoren fascistische wel een tooneke lager zingen.

Bruno*
28 mei 2003, 00:11
Belachelijk, volslagen ondemocratisch 8O . Moeite niet waard om woorden aan vuil te maken.

alpina
28 mei 2003, 00:24
Ten eerste veronderstel ik dat u er op uit bent om enkel maar te provoceren want wat u hier allemaal neerschrijft raakt kant noch wal en ten tweede veronderstel ik dat uw actie enkel maar het gevolg zal hebben dat het Belgische gevoel enkel maar verder zal zakken naar ongekende dieptes als u zulke gedachten over het ganse land gaat versprEIden.

Mijn Nederlands bevat allicht enkele fouten waarvoor excuses...
De vraag die ik me stel is: Waarom moeten de Franstaligen nog langer Vlaams imperialisme dulden? De Vlamingen zeggen zo graag dat ze 'tweetalig zijn'. Dan is 't simpel:

Waar is er sprake van Vlaams imperialisme, concreet graag. Er is wel sprake van Frans imperialisme, vroeger was Brussel en de daarbij horende rand volledig Nederlandstalig.

1)Maak Belgie ééntalig Frans; of je het nu wil of niet, nog steeds een veel grotere taal, mét wet. jargon en grote literatuur
2)Geef de Koning meer macht, want minder parlementarisme en zwendel is beter voor alle burgers
3) Onmiddellijke migratiestop

Omwille van het feit dat belange niet alle Vlamingen perfect Nederlandstalig zijn is het al fout om te denken dat de oplossing simpel is. De grootte van een taal is geen enkele reden om een andere taal te laten verdwijnen, een taal laten verdwijnen zal trouwens toch nooit lukken. Als u terug naar de middeleeuwen wil waar de koning meer macht heeft raad ik u aan om te migreren naar een land zoals het net teloorgegane Irak van Saddam, daar had de leider alle macht en u heeft de gevolgen kunnen zien. Onmiddelijke migratiestop is onrealistisch en draagt hier eigenlijk niets bij aan de discussie.


Vooral punt 1 is belangrijk, want dat is de oplossing van al de problemen. Vlamingen en Walen zijn van 't zelfde ras.

Van het zelfde ras?? Welk ras mag dat dan wel zijn?? Het Belgische, dat nog geen 200jaar bestaat? :P
Ik weet...hier zitten softe 'belgicains', genre BlUb... De enige echte oplossing ligt in een sterk Waals-Brussels front. Brussel moet dan ook zo snel mogelijk een derde gewest worden- en volwaardig.

Een Waals-Brussels front zal enkel maar tot een verergering van de problematiek leiden. Daarenboven zijn de Franstalige Brusselaars helemaal geen Walen en vergeet u de Vlaamse Brusselaars nog.


Nederlands wordt daar evenveel gesproken dan Frans: afschaffen dus. Met een 2/3 meerderheid (ttz Wallonie-Bruxelles-- Flandre) leggen we 't land plat als we willen. Dan zullen jullie tenoren fascistische wel een tooneke lager zingen.[/quote]

Wat het fascisme met Vlaamsnationalisme te maken heeft weet ik niet, ik bemerk enkel dat u er enorm fascistische ideen op nahoudt dat kan u van mij als Vlaamsnationalist zijnde niet zeggen. U kan trouwens nooit een 2/3de meerderheid halen omdat de Vlamingen al met 6.000.000 zijn, dat is wel een pak meer dan 1/3de lijkt mij. :wink:

alpina
28 mei 2003, 00:24
Belachelijk, volslagen ondemocratisch 8O . Moeite niet waard om woorden aan vuil te maken.

Ik vond het te grappig om te laten liggen. :wink:

Bruno*
28 mei 2003, 00:26
Hij is erger dan de Vl-nationalisten (buiten JVDB) :wink:

zulke gedachten over het ganse land gaat versprijden

:cry: taal...

alpina
28 mei 2003, 00:27
Hij is erger dan de Vl-nationalisten (buiten JVDB) :wink:

Volgens mij is hij nog erger dan alle Vlaamsnationalisten bij elkaar inclusief Vlaanderen 72 en Guderian. :wink: Heb je JVDB ooit al weten pleitten voor de volledige verNederlandsing van Wallonie?

alpina
28 mei 2003, 00:29
Hij is erger dan de Vl-nationalisten (buiten JVDB) :wink:

zulke gedachten over het ganse land gaat versprijden

:cry: taal...

Ik roep verschoning in, ik zit namelijk in den blok. :wink:

Bruno*
28 mei 2003, 00:30
Ik ook :wink:

Rudysfonduehuisje
28 mei 2003, 00:34
1)Maak Belgie ééntalig Frans; of je het nu wil of niet, nog steeds een veel grotere taal, [b]mét wet. jargon en grote literatuur


Dus u insinueert dat dit voor het Nederlands niet het geval is... :roll:

Als we uw redenering zouden doortrekken, dan kunnen we beter allemal Engels spreken, dan zijn er ook geen taalproblemen meer en dan spreken we tenminste een taal die internationaal nog iets voorstelt... De glorieperiode van het Frans is voorbij, de mecht van frankrijk is tanende, nu moeten ze het zelf nog beginnen beseffen...

André
28 mei 2003, 00:37
Omwille van het feit dat belange niet alle Vlamingen perfect Nederlandstalig zijn is het al fout om te denken dat de oplossing simpel is. De grootte van een taal is geen enkele reden om een andere taal te laten verdwijnen, een taal laten verdwijnen zal trouwens toch nooit lukken. Als u terug naar de middeleeuwen wil waar de koning meer macht heeft raad ik u aan om te migreren naar een land zoals het net teloorgegane Irak van Saddam, daar had de leider alle macht en u heeft de gevolgen kunnen zien. Onmiddelijke migratiestop is onrealistisch en draagt hier eigenlijk niets bij aan de discussie.


Ik spreek hier niet van den Droit divin he! Gewoon méér controle, meer veiligheid. Ik ben voorstander van een Franstalige centralistische éénheidsstaat met een sterke Koning. De Vlamen moeten maar Frans leren. Wij moeten ons ni aanpassen in ons land! Jullie zeggen het ook eh: eigen volk eerst!!!

Rudysfonduehuisje
28 mei 2003, 00:41
Omwille van het feit dat belange niet alle Vlamingen perfect Nederlandstalig zijn is het al fout om te denken dat de oplossing simpel is. De grootte van een taal is geen enkele reden om een andere taal te laten verdwijnen, een taal laten verdwijnen zal trouwens toch nooit lukken. Als u terug naar de middeleeuwen wil waar de koning meer macht heeft raad ik u aan om te migreren naar een land zoals het net teloorgegane Irak van Saddam, daar had de leider alle macht en u heeft de gevolgen kunnen zien. Onmiddelijke migratiestop is onrealistisch en draagt hier eigenlijk niets bij aan de discussie.


Ik spreek hier niet van den Droit divin he! Gewoon méér controle, meer veiligheid. Ik ben voorstander van een Franstalige centralistische éénheidsstaat met een sterke Koning. De Vlamen moeten maar Frans leren. Wij moeten ons ni aanpassen in ons land! Jullie zeggen het ook eh: eigen volk eerst!!!

In UW land, als ik mij niet vergis zijn de Nederlandstaligen in dit land nog altijd in de meerderheid he. Welja, ik ben geen separatist, schaf voor mijn part de federalisering af, maar dan geldt 1 man/1 stem, dus 60 % Nederlandstaligen tegenover 40% franstaligen...

Rudysfonduehuisje
28 mei 2003, 00:44
De Zuidelijke Nederlanden worden juist gekenmerkt door hun Germaans-Romaanse verscheidenheid. De Belgische separatisten benadrukten deze component maar al te zeer tegen het Frans imperialisme...

Bruno*
28 mei 2003, 00:44
Welja, ik ben geen separatist, schaf voor mijn part de federalisering af, maar dan geldt 1 man/1 stem, dus 60 % Nederlandstaligen tegenover 40% franstaligen...


Hela, mijn ideeen niet stelen he :wink:

alpina
28 mei 2003, 00:47
Omwille van het feit dat belange niet alle Vlamingen perfect Nederlandstalig zijn is het al fout om te denken dat de oplossing simpel is. De grootte van een taal is geen enkele reden om een andere taal te laten verdwijnen, een taal laten verdwijnen zal trouwens toch nooit lukken. Als u terug naar de middeleeuwen wil waar de koning meer macht heeft raad ik u aan om te migreren naar een land zoals het net teloorgegane Irak van Saddam, daar had de leider alle macht en u heeft de gevolgen kunnen zien. Onmiddelijke migratiestop is onrealistisch en draagt hier eigenlijk niets bij aan de discussie.


Ik spreek hier niet van den Droit divin he! Gewoon méér controle, meer veiligheid. Ik ben voorstander van een Franstalige centralistische éénheidsstaat met een sterke Koning. De Vlamen moeten maar Frans leren. Wij moeten ons ni aanpassen in ons land! Jullie zeggen het ook eh: eigen volk eerst!!!

Baas in eigen land is een slogan van het VlaamsBlok en gaat enkel over Vlaanderen, jij denkt blijkbaar dat de Vlamingen Wallonie willen annexeren! :P

Als u voorstander bent van een Franstalige centralistische eenheidsstaat met een sterke koning dan is dat uw goed recht maar richt die staat dan maar op in Wallonie(dat is immers uw land, dat laat u heel duidelijk uitschijnen) en laat de Vlamingen met rust, die hebben immers geen zin om terug verplicht Frans te spreken als ze zich juist van dat Frans hebben kunnen ontdoen na een langdurige strijd.

alpina
28 mei 2003, 00:48
Welja, ik ben geen separatist, schaf voor mijn part de federalisering af, maar dan geldt 1 man/1 stem, dus 60 % Nederlandstaligen tegenover 40% franstaligen...


Hela, mijn ideeen niet stelen he :wink:

Denk je nu echt dat de Walen dat zijn zitten?? Dan zijn ze nog meer voor seperatisme te vinden denk ik.

Bruno*
28 mei 2003, 00:49
Ik weet het niet, ik heb het "hen" :roll: nog niet gevraagd.

alpina
28 mei 2003, 00:51
Ik weet het niet, ik heb het "hen" :roll: nog niet gevraagd.

Denk nu eens twee seconden na dan zal u wel tot de conclusie kunnen komen dat de Walen het niet zien zitten om geregeerd te worden door een meerderheid van Vlamingen.

Bruno*
28 mei 2003, 00:55
Maak toch aub eens een onderscheid tussen individuen, nuanceer ipv steeds in 'blokken' te spreken...
Allez, ik ga leren. :wink:

Calle
28 mei 2003, 07:54
Omwille van het feit dat belange niet alle Vlamingen perfect Nederlandstalig zijn is het al fout om te denken dat de oplossing simpel is. De grootte van een taal is geen enkele reden om een andere taal te laten verdwijnen, een taal laten verdwijnen zal trouwens toch nooit lukken. Als u terug naar de middeleeuwen wil waar de koning meer macht heeft raad ik u aan om te migreren naar een land zoals het net teloorgegane Irak van Saddam, daar had de leider alle macht en u heeft de gevolgen kunnen zien. Onmiddelijke migratiestop is onrealistisch en draagt hier eigenlijk niets bij aan de discussie.


Ik spreek hier niet van den Droit divin he! Gewoon méér controle, meer veiligheid. Ik ben voorstander van een Franstalige centralistische éénheidsstaat met een sterke Koning. De Vlamen moeten maar Frans leren. Wij moeten ons ni aanpassen in ons land! Jullie zeggen het ook eh: eigen volk eerst!!!

Wel, u krijgt "uw" land.

En uw eigen geld.

Maar kom niet klagen en bedelen bij ons ok ?

Rudysfonduehuisje
28 mei 2003, 11:15
Omwille van het feit dat belange niet alle Vlamingen perfect Nederlandstalig zijn is het al fout om te denken dat de oplossing simpel is. De grootte van een taal is geen enkele reden om een andere taal te laten verdwijnen, een taal laten verdwijnen zal trouwens toch nooit lukken. Als u terug naar de middeleeuwen wil waar de koning meer macht heeft raad ik u aan om te migreren naar een land zoals het net teloorgegane Irak van Saddam, daar had de leider alle macht en u heeft de gevolgen kunnen zien. Onmiddelijke migratiestop is onrealistisch en draagt hier eigenlijk niets bij aan de discussie.


Ik spreek hier niet van den Droit divin he! Gewoon méér controle, meer veiligheid. Ik ben voorstander van een Franstalige centralistische éénheidsstaat met een sterke Koning. De Vlamen moeten maar Frans leren. Wij moeten ons ni aanpassen in ons land! Jullie zeggen het ook eh: eigen volk eerst!!!

Wel, u krijgt "uw" land.

En uw eigen geld.

Maar kom niet klagen en bedelen bij ons ok ?

Ik vrees dat hij met "ons land" België bedoelt, dat maakt zijn uitspraken nog des te gekker...

John Stufflebeam
28 mei 2003, 12:00
1)Maak Belgie ééntalig Frans; of je het nu wil of niet, nog steeds een veel grotere taal, mét wet. jargon en grote literatuur.

Van de drie officiële Belgische talen is het Duits het grootst: Duits staat op nr. 8 van de grootste wereldtalen, Frans op nr. 12.



3) Onmiddellijke migratiestop;

Dat is nogal straf: een migratiestop, dus zowel een immigratiestop, als een emigratiestop.

Enkele politieke partijen zijn voorstander van een immigratiestop, maar jij wil daarenboven ook de Belgen verbieden om naar het buitenland te emigreren. Hoe ga je dat doen?

Bruno*
28 mei 2003, 12:25
Verspil daar toch geen tijd aan...

zorroaster
28 mei 2003, 15:02
Lachwekkend! Dat opent een topic met de ronkende titel "tegen het Vlaams imperialisme", en stelt dan leukweg dat het Nederlands in België uitgeroeid moet worden (lesjes gehad van de founding fathers van België?), we allemaal Frans moeten spreken want dat is groter dan het Nederlands als taalgebied, en lanceert tenslotte voorstellen om de verfransing en de macht van de franstalige elite radicaal door te trekken...
En u verwijt de Vlamingen imperialisme?
Beseft u eigenlijk zelf hoe lachwekkend u bent?

Patriot!
28 mei 2003, 15:20
Omwille van het feit dat belange niet alle Vlamingen perfect Nederlandstalig zijn is het al fout om te denken dat de oplossing simpel is. De grootte van een taal is geen enkele reden om een andere taal te laten verdwijnen, een taal laten verdwijnen zal trouwens toch nooit lukken. Als u terug naar de middeleeuwen wil waar de koning meer macht heeft raad ik u aan om te migreren naar een land zoals het net teloorgegane Irak van Saddam, daar had de leider alle macht en u heeft de gevolgen kunnen zien. Onmiddelijke migratiestop is onrealistisch en draagt hier eigenlijk niets bij aan de discussie.


Ik spreek hier niet van den Droit divin he! Gewoon méér controle, meer veiligheid. Ik ben voorstander van een Franstalige centralistische éénheidsstaat met een sterke Koning. De Vlamen moeten maar Frans leren. Wij moeten ons ni aanpassen in ons land! Jullie zeggen het ook eh: eigen volk eerst!!!

Als alle Walen zo zouden zijn, zou ik separatist worden.
Gelukkig weet ik dat dat niet het geval is.

Trouwens, als deze zogenaamde franstalige imperialist al keurig Nederlands probeert te praten, wat moet dat dan wel zijn voor de gewone Waal in de straat? :wink: Een positief teken.

Bruno*
28 mei 2003, 15:57
:D Zo had ik het nog niet bezien.

De Vliegende Hollander
28 mei 2003, 18:39
Nee dit is echt te cool...Op een klotedag heb ik toch een topic gevonden waardoor ik weer kon lachen...

Oh even ter bevestiging: Frans is de elfde wereldtaal, Duits de twaalfde en Nederlands de zeventiende (zo ver lopen wij niet eens achterop vrienden) :wink:



Maar voor deze Francofiel heb ik nog wel wat ander gesprekstof in de aanbieding: Zoals de verdwijning van het Frans in Quebec en Afrika (zo, weten die eindelijk ook was het is om geassimileerd te worden LoL), of wat dacht u van het feit dat het Nederlands-Frans eiland Sint Maarten/St. Marténique steeds meer Nederlandstalig wordt i.p.v. Franstalig...

Mijn beste Francofiel..Je streven is nobel en je moed groot, echter dit gaat niet op voor uw verstand...Probeer het later nog eens...


Batter up

Activist
28 mei 2003, 19:20
Reactie in de quote tussen "

Mijn Nederlands bevat allicht enkele fouten waarvoor excuses...
De vraag die ik me stel is: Waarom moeten de Franstaligen nog langer Vlaams imperialisme dulden?
"omdat we uw imperialisme kotsbeu zijn".

De Vlamingen zeggen zo graag dat ze 'tweetalig zijn'. Dan is 't simpel:

1)Maak Belgie ééntalig Frans; of je het nu wil of niet, nog steeds een veel grotere taal, mét wet. jargon en grote literatuur
" Spijtig genoeg voor u is België geen echt land met 1 taal enb 1 cultuur , wat u voorsteld is terugkeren in de tijd en onaanvaardbaar , WIJ zijn tweetalig omdat we getracht hebben België te doen werken (sommige) en jullie hebben het verbrast om mee te helpen door tweetalig te worden ...in tegendeel jullie maken er een sport van om ons te beledigen en kleineren."

2)Geef de Koning meer macht, want minder parlementarisme en zwendel is beter voor alle burgers
" Gelieve uzelf te transporteren naar de ME en NT. (Middeleeuwen en Nieuwe Tijd)
3) Onmiddellijke migratiestop
"iets half zinnig eindelijk".

Vooral punt 1 is belangrijk, want dat is de oplossing van al de problemen. Vlamingen en Walen zijn van 't zelfde ras.
" Hetzelfde ras ....maar niet dezelfde cultuur/taal : Wij Germaans , Jullie Frankisch" .

Ik weet...hier zitten softe 'belgicains', genre BlUb... De enige echte oplossing ligt in een sterk Waals-Brussels front. "Is België beperkt tot Wallonië en Brussel , Wallonië moogde houden , Brussel is en blijft Vlaams grondgebied."

Brussel moet dan ook zo snel mogelijk een derde gewest worden- en volwaardig. "Brussel is een 3de gewest".
Nederlands wordt daar evenveel gesproken dan Frans: afschaffen dus. Met een 2/3 meerderheid (ttz Wallonie-Bruxelles-- Flandre) leggen we 't land plat als we willen. Dan zullen jullie tenoren fascistische wel een tooneke lager zingen. " Leg België maar plat , doe maar...het zal ons alleen maar gelijk geven ....oh ja ..gelieve ook ondemocratisch te werk te gaan .. dan hebben we een reden om manu militari te gaan ."

Activist
28 mei 2003, 19:23
Omwille van het feit dat belange niet alle Vlamingen perfect Nederlandstalig zijn is het al fout om te denken dat de oplossing simpel is. De grootte van een taal is geen enkele reden om een andere taal te laten verdwijnen, een taal laten verdwijnen zal trouwens toch nooit lukken. Als u terug naar de middeleeuwen wil waar de koning meer macht heeft raad ik u aan om te migreren naar een land zoals het net teloorgegane Irak van Saddam, daar had de leider alle macht en u heeft de gevolgen kunnen zien. Onmiddelijke migratiestop is onrealistisch en draagt hier eigenlijk niets bij aan de discussie.


Ik spreek hier niet van den Droit divin he! Gewoon méér controle, meer veiligheid. Ik ben voorstander van een Franstalige centralistische éénheidsstaat met een sterke Koning. De Vlamen moeten maar Frans leren. Wij moeten ons ni aanpassen in ons land! Jullie zeggen het ook eh: eigen volk eerst!!!

eigen volk ....als in Vlamingen , niet Belgen.
Wij 55% van de bevolking ....moeten de taal leren van 33% Walen en een ongekend aantal Franstalige "allochtonen" leren ?
Zijde op uw hoofdgevallen ? Als het zo zit volgens u dan ZITTE bij de verkeerde partij , dan moeje bij de BUB zijn.

Activist
28 mei 2003, 19:25
Verspil daar toch geen tijd aan...

Waarom niet ? We verspillen onze tijd ook aan de BUB :)

Patriot!
28 mei 2003, 19:33
Verspil daar toch geen tijd aan...

Waarom niet ? We verspillen onze tijd ook aan de BUB :)

doe het dan niet

Patriot!
28 mei 2003, 19:33
Omwille van het feit dat belange niet alle Vlamingen perfect Nederlandstalig zijn is het al fout om te denken dat de oplossing simpel is. De grootte van een taal is geen enkele reden om een andere taal te laten verdwijnen, een taal laten verdwijnen zal trouwens toch nooit lukken. Als u terug naar de middeleeuwen wil waar de koning meer macht heeft raad ik u aan om te migreren naar een land zoals het net teloorgegane Irak van Saddam, daar had de leider alle macht en u heeft de gevolgen kunnen zien. Onmiddelijke migratiestop is onrealistisch en draagt hier eigenlijk niets bij aan de discussie.


Ik spreek hier niet van den Droit divin he! Gewoon méér controle, meer veiligheid. Ik ben voorstander van een Franstalige centralistische éénheidsstaat met een sterke Koning. De Vlamen moeten maar Frans leren. Wij moeten ons ni aanpassen in ons land! Jullie zeggen het ook eh: eigen volk eerst!!!

eigen volk ....als in Vlamingen , niet Belgen.
Wij 55% van de bevolking ....moeten de taal leren van 33% Walen en een ongekend aantal Franstalige "allochtonen" leren ?
Zijde op uw hoofdgevallen ? Als het zo zit volgens u dan ZITTE bij de verkeerde partij , dan moeje bij de BUB zijn.

Geloof je nu echt dat wij ons zouden inlaten met dat soort volk?
Nee, laat hem maar bij het Front National of FDF gaan... daar zit ie goed.

Renaud
28 mei 2003, 19:36
Oei oei, wa komt diene aap van Front National hier doen?! K'heb twee zinnen gelezen en ben dan gestopt.... u zal begrijpen waarom

Renaud
28 mei 2003, 19:43
Oei oei, wa komt diene aap van Front National hier doen?! K'heb twee zinnen gelezen en ben dan gestopt.... u zal begrijpen waarom

Sorry trouwens als dit wat grof is, ik liet mij gaan... :oops:

Dimitri
28 mei 2003, 20:39
Nee dit is echt te cool...Op een klotedag heb ik toch een topic gevonden waardoor ik weer kon lachen...
Klotedag??! 8O Ben jij allergisch voor de zon ofzo???

Oh even ter bevestiging: Frans is de elfde wereldtaal, Duits de twaalfde en Nederlands de zeventiende (zo ver lopen wij niet eens achterop vrienden) :wink:
Dat lijkt me sterk. Duits heeft alleen al in Europa bijna 100 miljoen sprekers. Volgens mij komen de Fransen daar in de hele wereld nog niet aan. Want in Afrika is het Frans inderdaad meestal de tweede taal en spreken de mensen eigenlijk een inheemse taal. Niet zo vreemd ook, als je je bedenkt dat Afrika pas 120 jaar geleden is gekoloniseerd en 40 jaar geleden alweer werd gedekoloniseerd.

of wat dacht u van het feit dat het Nederlands-Frans eiland Sint Maarten/St. Marténique steeds meer Nederlandstalig wordt i.p.v. Franstalig...
Hebben we het in het Frans nu over Saint-Martin of over Martinique? :wink: Sint-Maarten is aan beide zijden vooral Engelstalig, dus dat het aan Franse zijde Nederlandstaliger wordt lijkt me sterk.

De Vliegende Hollander
28 mei 2003, 20:43
Nee dit is echt te cool...Op een klotedag heb ik toch een topic gevonden waardoor ik weer kon lachen...
Klotedag??! 8O Ben jij allergisch voor de zon ofzo???

Oh even ter bevestiging: Frans is de elfde wereldtaal, Duits de twaalfde en Nederlands de zeventiende (zo ver lopen wij niet eens achterop vrienden) :wink:
Dat lijkt me sterk. Duits heeft alleen al in Europa bijna 100 miljoen sprekers. Volgens mij komen de Fransen daar in de hele wereld nog niet aan. Want in Afrika is het Frans inderdaad meestal de tweede taal en spreken de mensen eigenlijk een inheemse taal. Niet zo vreemd ook, als je je bedenkt dat Afrika pas 120 jaar geleden is gekoloniseerd en 40 jaar geleden alweer werd gedekoloniseerd.

of wat dacht u van het feit dat het Nederlands-Frans eiland Sint Maarten/St. Marténique steeds meer Nederlandstalig wordt i.p.v. Franstalig...
Hebben we het in het Frans nu over Saint-Martin of over Martinique? :wink: Sint-Maarten is aan beide zijden vooral Engelstalig, dus dat het aan Franse zijde Nederlandstaliger wordt lijkt me sterk.


Ten eerste kreeg ik vandaag wat akelig nieuws te horen dus vandaar...Over de talen: Ik heb die info uit de 51e Bosatlas van 1996...En over Sint-Maarten je hebt gelijk...Stomme tikfout, maar alsnog blijkt (van een Antilliaan uit mijn klas die daar tot vorig jaar woonde) dat Nederlands daar nu ook vaker wordt gesproken...


Maar goed,
Groeten

Dimitri
28 mei 2003, 21:10
Ten eerste kreeg ik vandaag wat akelig nieuws te horen dus vandaar...
Oh, okee, sorry. :oops:

Over de talen: Ik heb die info uit de 51e Bosatlas van 1996...
Ja, die ken ik, en in de 52ste editie van 2001 gaat Frans met 2,3% het Duits met 2,2% nog steeds nipt voor. Maar ik heb zo mijn vraagtekens bij die lijst. Nederlands zou op de zeventiende plaats staan met 0,4% (24 miljoen) en gaat volgens de lijst het Turks, het Oekraïens en het Pools voor, die alledrie meer dan 30 miljoen sprekers hebben... lijkt me sterk. Alleen bij een combinatie van Nederlands en Afrikaans zit je boven de 30 miljoen, maar zelfs dan zullen Turks en Oekraïens er nog ruim boven zitten.

En over Sint-Maarten je hebt gelijk...Stomme tikfout, maar alsnog blijkt (van een Antilliaan uit mijn klas die daar tot vorig jaar woonde) dat Nederlands daar nu ook vaker wordt gesproken...
Naja, dat is natuurlijk leuk, maar ik denk dat de volkstaal niet zo snel zal veranderen. Laten we eerst maar eens de Nederlandse Antillen op Frans-Antilliaans welvaarts- en welzijnspeil brengen.

John Stufflebeam
28 mei 2003, 21:37
Oh even ter bevestiging: Frans is de elfde wereldtaal, Duits de twaalfde en Nederlands de zeventiende (zo ver lopen wij niet eens achterop vrienden) :wink:


Volgens http://www.photius.com/rankings/languages2.html staat Duits op de 10e plaats, Frans op de 14e, en Nederlands op de 48e. Niet exact wat ik aanvankelijk schreef, maar Duits staat ook hier vier plaatsen voor Frans.

Dimitri
28 mei 2003, 21:45
In deze ranglijst is het Nederlands met 20 miljoen dan weer te laag ingeschat. Overigens werd in de ranglijst van de Bosatlas geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende Chinese talen, die hier acht vermeldingen in de top 50 hebben.

De Vliegende Hollander
28 mei 2003, 21:55
Oh even ter bevestiging: Frans is de elfde wereldtaal, Duits de twaalfde en Nederlands de zeventiende (zo ver lopen wij niet eens achterop vrienden) :wink:


Volgens http://www.photius.com/rankings/languages2.html staat Duits op de 10e plaats, Frans op de 14e, en Nederlands op de 48e. Niet exact wat ik aanvankelijk schreef, maar Duits staat ook hier vier plaatsen voor Frans.


Ja ik moet ook toegeven dat jouw verklaring logischer klinkt..alhoewel: Nederlands op de 48e plaats???


Greetz

John Stufflebeam
28 mei 2003, 22:10
In deze ranglijst is het Nederlands met 20 miljoen dan weer te laag ingeschat. Overigens werd in de ranglijst van de Bosatlas geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende Chinese talen, die hier acht vermeldingen in de top 50 hebben.

Ik verwachtte voor het Nederlands ongeveer 22 miljoen.

De Chinese talen zijn blijkbaar aparte talen: een Chinees met moedertaal Mandarijns, moet echt Cantonees aanleren als een vreemde taal, wil hij het verstaan.

Vlaamse Leeuw
28 mei 2003, 22:13
Dat wist ik niet. Ik dacht dat er een soort van standaard Chinees bestond, maar blijkbaar niet. Toch als ik Johns uitleg juist is.

Dimitri
28 mei 2003, 22:20
Ik verwachtte voor het Nederlands ongeveer 22 miljoen.
Deze ranglijst is uit 1996, maar op dit moment hebben het Vlaams gewest en Nederland al wel meer dan 22 miljoen inwoners. Tel daarbij de Nederlandstalige Brusselaars, Antillianen en Surinamers, en de vele geëmigreerde Nederlanders (honderdduizenden van de eerste generatie die meestal nog Nederlands spreken, en ook een deel van de tweede en derde generatie), en je hebt het toch snel over 25 miljoen mensen. Tellen we daar de mensen die Nederlands als tweede taal hebben en iedereen die Afrikaans als eerste of tweede taal heeft daarbij op, dan komen we met gemak in de buurt van de 40 miljoen.

De Chinese talen zijn blijkbaar aparte talen: een Chinees met moedertaal Mandarijns, moet echt Cantonees aanleren als een vreemde taal, wil hij het verstaan.
Hoe groot de verschillen tussen de Chinese talen precies zijn weet ik niet precies, maar ik geloof dat er inderdaad grote onderlinge verschillen bestaan. Kantonees bijv. wordt vaak apart vermeld.

Dimitri
28 mei 2003, 22:23
Dat wist ik niet. Ik dacht dat er een soort van standaard Chinees bestond, maar blijkbaar niet. Toch als ik Johns uitleg juist is.
Het standaard Chinees is Manderijns, de taal die door de ambtenaren in de keizertijd (de mandarijnen) werd gesproken en over China werd verspreid. Je ziet in de ranglijst dat daar bijna 900 miljoen sprekers van zijn, terwijl China in 1996 (het jaar van de ranglijst) waarschijnlijk ongeveer 1,1 miljard inwoners heeft.

Vlaamse Leeuw
28 mei 2003, 22:25
Maar ondertussen zijn we weer 7 jaar verder en is de Chinese bevoking serieus aangegroeid.

Dimitri
28 mei 2003, 22:27
Ja, op dit moment heeft China ongeveer 1,3 miljard inwoners, maar het is dus duidelijk dat Mandarijns wel de Chinese standaardtaal is, die door de overgrote meerderheid van de Chinezen wordt gesproken en ook de officiële taal is.

Vlaamse Leeuw
28 mei 2003, 22:28
Bedankt, dat wilde ik gewoon even vragen.

Hans1
29 mei 2003, 10:24
Ja maar, Chinees is een locale taal, geen wereldtaal. Nederlands is ook zo'n locale taal. je bent er niets mee als reiziger tenzij je ergens een gropeje Hollanders tegenkomt. Engels en Frans zijn honder keer nuttiger voor reizigers, vooral omdat ze dikwijls de tweede taal zijn in de wereld.

Vlaamse Leeuw
29 mei 2003, 11:23
Dan vindt u Russich waarschijlijk ook een locale taal. :roll:

Trouwens naast Engels en Frans is Arabisch ook een belangrijke wereldtaal.

Bruno*
29 mei 2003, 12:16
Wie ontkent dat?

Vlaamse Leeuw
29 mei 2003, 12:22
Wie ontkent dat?

Niemand, maar ik wilde het gewoon even toevoegen. :roll:

Bruno*
29 mei 2003, 15:10
Je hebt wel een mooi schildje. Stom dat ze de provincieschilden van O+W-Vlaanderen (en Brabant) vervangen hebben door lelijke andere misbaksels.

Dimitri
29 mei 2003, 16:39
Ja maar, Chinees is een locale taal, geen wereldtaal. Nederlands is ook zo'n locale taal. je bent er niets mee als reiziger tenzij je ergens een groepje Hollanders tegenkomt.
Geen HollanderSSch, maar wel VlaemSSch? :o :roll:

Overigens is Chinees in oostelijk Azië absoluut geen lokale taal. In elk land in die regio is er een grote Chinese gemeenschap, vooral in de handels- en zakenwereld.

Engels en Frans zijn honder keer nuttiger voor reizigers, vooral omdat ze dikwijls de tweede taal zijn in de wereld.
Waar in de wereld kan ik dan zoal met Frans terecht? Ik heb er nog nooit wat aan gehad, buiten Frankrijk dan.

Vlaamse Leeuw
29 mei 2003, 16:52
Frans wordt gesproken in Europa, Afrika en Quebec.

Dimitri
29 mei 2003, 17:02
In Afrika zijn de lokale talen en ook Engels het Frans aan het verdringen. In Québec wonen maar 7 miljoen mensen, dus dat is ook niet echt een belangrijk gebied te noemen. Overigens kun je daar meestal ook in het Engels terecht. In Wallonië (Ardennen) kun je vaak in het Nederlands of Engels terecht, en in Zwitserland in het Duits.

Niet echt een belangrijke taal dus, dat Frans.

Hans1
29 mei 2003, 17:50
"In Wallonië (Ardennen) kun je vaak in het Nederlands terecht"

Saperstie, Belgicist :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Bruno*
29 mei 2003, 18:01
:D die zit

Rudysfonduehuisje
29 mei 2003, 18:05
Ja maar, Chinees is een locale taal, geen wereldtaal. Nederlands is ook zo'n locale taal. je bent er niets mee als reiziger tenzij je ergens een gropeje Hollanders tegenkomt. Engels en Frans zijn honder keer nuttiger voor reizigers, vooral omdat ze dikwijls de tweede taal zijn in de wereld.

Hans laat zijn ware gelaat zien. Nederlands is maar een geuzentaaltje, goed om wat tegen 'Hollanders' te leuteren... Diezelfde argumenten vinden we ongeveer terug bij enkele fransdolle Belgische separatisten in 1830. Ik vind dat u u nogal minachtend uitlaat over de inwoners van de noordelijke Nederlanden... Als die uitspraak van een flamingant kwam, dan had je hem meteen voor rascist uitgescholden... Uw Belgicisme is even verengd dan het Vlaams-nationalisme van sommige flaminganten...

Ik heb niets tegen Frans, integendeel ik vind het een mooie taal. Maar we moeten toegeven dat Frans al lang geen invloedrijke wereldtaal. Het verliest nog elke dag terrein, bv. in Afrika... Voor onternationale contacten wordt Frans steeds minder gebruikt. Engels is nu dé wereldtaal. Spaans is belangrijker dan Frans. De kandidaat-lidstaten zijn op Duitsland geörienteerd, enkel in Roemenië is het Frans nog belangrijk...

Dimitri
29 mei 2003, 18:06
Saperstie :?: Mag ik ondertiteling a.u.b.? 8)

Dat men in de Ardennen Nederlands spreekt, komt trouwens vooral vanwege de Nederlandse toeristen en niet doordat men dat op school heeft geleerd. Ook in Frankrijk zijn er streken waar je met Nederlands een heel eind komt. En wat te denken van Luxemburg?

De Vliegende Hollander
29 mei 2003, 18:25
Ja maar, Chinees is een locale taal, geen wereldtaal. Nederlands is ook zo'n locale taal. je bent er niets mee als reiziger tenzij je ergens een gropeje Hollanders tegenkomt. Engels en Frans zijn honder keer nuttiger voor reizigers, vooral omdat ze dikwijls de tweede taal zijn in de wereld.

Hans laat zijn ware gelaat zien. Nederlands is maar een geuzentaaltje, goed om wat tegen 'Hollanders' te leuteren... Diezelfde argumenten vinden we ongeveer terug bij enkele fransdolle Belgische separatisten in 1830. Ik vind dat u u nogal minachtend uitlaat over de inwoners van de noordelijke Nederlanden... Als die uitspraak van een flamingant kwam, dan had je hem meteen voor rascist uitgescholden... Uw Belgicisme is even verengd dan het Vlaams-nationalisme van sommige flaminganten...

Ik heb niets tegen Frans, integendeel ik vind het een mooie taal. Maar we moeten toegeven dat Frans al lang geen invloedrijke wereldtaal. Het verliest nog elke dag terrein, bv. in Afrika... Voor onternationale contacten wordt Frans steeds minder gebruikt. Engels is nu dé wereldtaal. Spaans is belangrijker dan Frans. De kandidaat-lidstaten zijn op Duitsland geörienteerd, enkel in Roemenië is het Frans nog belangrijk...



Volledig met je eens!

Overigens, er zijn behoorlijk wat linguisten die het Spaans tippen als nieuwe wereldtaal voor de eerste helft van de 21e eeuw. Ik meen dat de argumenten hiervoor waren:

- Sterke Spaanse opkomst in VS (sommige gebieden al reeds meer dan 75% Spaanstalig, alsmede lokale media).

- Herstel van de Zuid-Amerikaanse economiën (verwacht rond 2010)

- Toenemende migratiegolf richting VS/Canada, alsmede een hoog geboortecijfer, zorgt ervoor dat de Hispanics/Latino's in Amerika omstreeks 2010-2015 de grootste 'buitenlandse' groep vormen in die regio...

Dimitri
29 mei 2003, 19:30
Daar dacht ik ook al aan, Spaans. Ik heb daar geloof ik al eens op gewezen. Helaas spreek ik het niet. :cry:

Knuppel
29 mei 2003, 19:39
Daar dacht ik ook al aan, Spaans. Ik heb daar geloof ik al eens op gewezen. Helaas spreek ik het niet. :cry:

Ik kan me vrij goed behelpen in het Spaans en Engels maar spreek nauwelijks een woord Frans.
De BUBbers zullen tevreden zijn. :wink:

Renaud
29 mei 2003, 20:19
Ja maar, Chinees is een locale taal, geen wereldtaal. Nederlands is ook zo'n locale taal. je bent er niets mee als reiziger tenzij je ergens een gropeje Hollanders tegenkomt. Engels en Frans zijn honder keer nuttiger voor reizigers, vooral omdat ze dikwijls de tweede taal zijn in de wereld.

Hans laat zijn ware gelaat zien. Nederlands is maar een geuzentaaltje, goed om wat tegen 'Hollanders' te leuteren... Diezelfde argumenten vinden we ongeveer terug bij enkele fransdolle Belgische separatisten in 1830. Ik vind dat u u nogal minachtend uitlaat over de inwoners van de noordelijke Nederlanden... Als die uitspraak van een flamingant kwam, dan had je hem meteen voor rascist uitgescholden... Uw Belgicisme is even verengd dan het Vlaams-nationalisme van sommige flaminganten...

Ik heb niets tegen Frans, integendeel ik vind het een mooie taal. Maar we moeten toegeven dat Frans al lang geen invloedrijke wereldtaal. Het verliest nog elke dag terrein, bv. in Afrika... Voor onternationale contacten wordt Frans steeds minder gebruikt. Engels is nu dé wereldtaal. Spaans is belangrijker dan Frans. De kandidaat-lidstaten zijn op Duitsland geörienteerd, enkel in Roemenië is het Frans nog belangrijk...



Volledig met je eens!

Overigens, er zijn behoorlijk wat linguisten die het Spaans tippen als nieuwe wereldtaal voor de eerste helft van de 21e eeuw. Ik meen dat de argumenten hiervoor waren:

- Sterke Spaanse opkomst in VS (sommige gebieden al reeds meer dan 75% Spaanstalig, alsmede lokale media).

- Herstel van de Zuid-Amerikaanse economiën (verwacht rond 2010)

- Toenemende migratiegolf richting VS/Canada, alsmede een hoog geboortecijfer, zorgt ervoor dat de Hispanics/Latino's in Amerika omstreeks 2010-2015 de grootste 'buitenlandse' groep vormen in die regio...

Deze discussie kan me geen moer schelen, maar "Vliegende Hollander": vertel eens wat meer over die heropleving van de Zuid-Amerikaanse economie aub... Wat weet je daarover?

Knuppel
29 mei 2003, 20:35
Dat het Spaanssprekende volk een belangrijke factor aan het worden is in Amerika kan de kleine Belg geen moer schelen maar de economie daarentegen...

Neen neen, het gaat niet (altijd) over geld...

Het gaat zelfs niet over volkeren.

Het gaat hem vooral om de mensen! :wink:

Renaud
29 mei 2003, 20:42
Dat het Spaanssprekende volk een belangrijke factor aan het worden is in Amerika kan de kleine Belg geen moer schelen maar de economie daarentegen...

Neen neen, het gaat niet (altijd) over geld...

Het gaat zelfs niet over volkeren.

Het gaat hem vooral om de mensen! :wink:

??? Wat kom jij hier weer allemaal vertellen? Ik wil gewoon iets meer weten over die economische heropleving. Ik heb wat Vliegende Hollander geschreven heeft is diagonaal gelezen en zag iets van herstel van de Zuid-Amerikaanse economie. Ik wil daar gewoon iets meer van weten, punt.
Ik heb u niks gevraagd

Knuppel
29 mei 2003, 20:49
Haast je Vliegende Hollander!

Er wordt uitleg gevraagd over economie!

Renaud
31 mei 2003, 15:20
Haast je Vliegende Hollander!

Er wordt uitleg gevraagd over economie!

Kan jij dit msschien niet uitleggen? Of was jij het niet die beweerde intellectueel de meerdere te zijn van mij?

De Vliegende Hollander
31 mei 2003, 18:08
Haast je Vliegende Hollander!

Er wordt uitleg gevraagd over economie!




Ben ik jongens :D ...

Kijk als economie en geografie student (ik zeg dit niet om me af te schilderen als super-expert) doe ik onderzoeken naar de economische kracht van (geografische) regio's. Zo die ik nu een onderzoek naar het zogenaamde 'Derde Italië' (dit is centraal Italië, waar nu een gigantische economische ontwikkeling plaatsvind).

Ik heb ook zo een onderzoek gedaan naar de economische kracht van Zuid-Amerika. In de bronnen die ik raadpleegde werd verondersteld dat de as Brazilië-Argentinië rond 2010 een economische heropleving door zal maken (dit rapport was geschreven na de Argentijnse crisis). Als dit door zou zetten is de kans groot dat er een 'spread-effect' optreedt waardoor andere Zuid-Amerikaanse landen profiteren van de economische ontwikkeling. Al met al zou dit scenario leiden tot de aansluiting va Zuid-Amerika tot het Westen (in economisch opzicht) en hierdoor zal de belangrijkheid van de Spaanse (en ten dele Portugese) taal toenemen...


Class dismissed... :wink:

Yann
31 mei 2003, 18:55
Mijn Nederlands bevat allicht enkele fouten waarvoor excuses...
De vraag die ik me stel is: Waarom moeten de Franstaligen nog langer Vlaams imperialisme dulden? De Vlamingen zeggen zo graag dat ze 'tweetalig zijn'. Dan is 't simpel:

1)Maak Belgie ééntalig Frans; of je het nu wil of niet, nog steeds een veel grotere taal, mét wet. jargon en grote literatuur
2)Geef de Koning meer macht, want minder parlementarisme en zwendel is beter voor alle burgers
3) Onmiddellijke migratiestop

Vooral punt 1 is belangrijk, want dat is de oplossing van al de problemen. Vlamingen en Walen zijn van 't zelfde ras. Ik weet...hier zitten softe 'belgicains', genre BlUb... De enige echte oplossing ligt in een sterk Waals-Brussels front. Brussel moet dan ook zo snel mogelijk een derde gewest worden- en volwaardig. Nederlands wordt daar evenveel gesproken dan Frans: afschaffen dus. Met een 2/3 meerderheid (ttz Wallonie-Bruxelles-- Flandre) leggen we 't land plat als we willen. Dan zullen jullie tenoren fascistische wel een tooneke lager zingen.

Ik geloof er niks van. Dit is één of andere flauwe plezante die zich geregistreerd heeft om tweedracht te zaaien! Zielig, maar er bestaan echt mensen die zich daarmee kunnen amuseren.

Men Nederlands bevat allicht enkele fouten? Bewuste fouten zeker! Alsof een mens met een dergelijke visie een woord Nederlands zou leren.

:evil:

Bruno*
31 mei 2003, 19:07
Ik vermoedde ook reeds zoiets.
p.s.: mooi nieuw logo he :D

De Vliegende Hollander
31 mei 2003, 19:09
Ik vermoedde ook reeds zoiets.
p.s.: mooi nieuw logo he :D


Ja alleen vind ik wel dat de letters BUB in de kleuren van den Princevlag moeten zijn :wink: ...


Groeten

Yann
31 mei 2003, 19:27
Ik vermoedde ook reeds zoiets.
p.s.: mooi nieuw logo he :D

prachtig :wink:

Activist
31 mei 2003, 19:48
Verspil daar toch geen tijd aan...

Waarom niet ? We verspillen onze tijd ook aan de BUB :)

doe het dan niet

Ik doe wat ik wil.

Supe®Staaf
31 mei 2003, 19:49
Verspil daar toch geen tijd aan...

Waarom niet ? We verspillen onze tijd ook aan de BUB :)

doe het dan niet

Ik doe wat ik wil.
Ann Christy deed wat ze deed.

Rudysfonduehuisje
31 mei 2003, 20:59
Ik vermoedde ook reeds zoiets.
p.s.: mooi nieuw logo he :D


Ja alleen vind ik wel dat de letters BUB in de kleuren van den Princevlag moeten zijn :wink: ...


Groeten

Oranje-Blanje-blauw

De Vliegende Hollander
31 mei 2003, 21:16
Ik vermoedde ook reeds zoiets.
p.s.: mooi nieuw logo he :D


Ja alleen vind ik wel dat de letters BUB in de kleuren van den Princevlag moeten zijn :wink: ...


Groeten

Oranje-Blanje-blauw


Inderdaad --> :lol:

Patriot!
31 mei 2003, 21:20
Ik vermoedde ook reeds zoiets.
p.s.: mooi nieuw logo he :D


Ja alleen vind ik wel dat de letters BUB in de kleuren van den Princevlag moeten zijn :wink: ...


Groeten

Oranje-Blanje-blauw

spreek dat eens uit :| :roll:

Patriot!
31 mei 2003, 21:20
Ik vermoedde ook reeds zoiets.
p.s.: mooi nieuw logo he :D

prachtig :wink:


Hee hoe kom ik daaraan??

De Vliegende Hollander
31 mei 2003, 21:58
Ik vermoedde ook reeds zoiets.
p.s.: mooi nieuw logo he :D


Ja alleen vind ik wel dat de letters BUB in de kleuren van den Princevlag moeten zijn :wink: ...


Groeten

Oranje-Blanje-blauw

spreek dat eens uit :| :roll:


Volgens mij is de historische uitspraak: Orangje Blanche Blue (maar goed het komt neer op Oranje, wit en Blauw :lol: )

Rudysfonduehuisje
31 mei 2003, 22:53
Ik vermoedde ook reeds zoiets.
p.s.: mooi nieuw logo he :D


Ja alleen vind ik wel dat de letters BUB in de kleuren van den Princevlag moeten zijn :wink: ...


Groeten

Oranje-Blanje-blauw

spreek dat eens uit :| :roll:


Volgens mij is de historische uitspraak: Orangje Blanche Blue (maar goed het komt neer op Oranje, wit en Blauw :lol: )

Oranje-Blanje-Bleu
of
de Princevlag

http://www.crwflags.com/fotw/images/n/nl-princ.gif

De Vliegende Hollander
31 mei 2003, 22:58
Ik vermoedde ook reeds zoiets.
p.s.: mooi nieuw logo he :D


Ja alleen vind ik wel dat de letters BUB in de kleuren van den Princevlag moeten zijn :wink: ...


Groeten

Oranje-Blanje-blauw

spreek dat eens uit :| :roll:


Volgens mij is de historische uitspraak: Orangje Blanche Blue (maar goed het komt neer op Oranje, wit en Blauw :lol: )

Oranje-Blanje-Bleu
of
de Princevlag

http://www.crwflags.com/fotw/images/n/nl-princ.gif


Dankuwel voor deze vlag :wink: ...

De Princevlag is nu nog steeds terug te vinden in de vlag van Transvaal en Oranhe-Vrijstaat in Zuid-Afrika. Ook werd de Princevlag gebruikt tijdens het nazi-regime in Nederland en is daardoor 'besmet' ...

Rudysfonduehuisje
31 mei 2003, 23:08
Ik weet het, door de NSB verdorie, terwijl het zo'n mooie vlag is...

De Vliegende Hollander
31 mei 2003, 23:11
Ik weet het, door de NSB verdorie, terwijl het zo'n mooie vlag is...


Ik weet het...Ik heb geen hekel aan het Rood-Wit-Blauw ofzo, maar het oranje is natuurlijk al heel lang onze Nationale kleur...

Misschien voor een Herigde Nederlanden is er weer plaats voor de vlag of de kleuren...

Rudysfonduehuisje
31 mei 2003, 23:17
Inderdaad, dan moet men niet discussiëren of men de Nederlandse of Belgische vlag overneemt :wink:

Als alternatief kunnen we nog altijd de Benelux-vlag gebruiken...

De Vliegende Hollander
31 mei 2003, 23:23
Inderdaad, dan moet men niet discussiëren of men de Nederlandse of Belgische vlag overneemt :wink:

Als alternatief kunnen we nog altijd de Benelux-vlag gebruiken...


Ach wie weet: Misschien moeten voor deze 'nieuwe' staat een geheel nieuwe vlag adopteren die niet probeert de elementen van de verschillende deelstaten te benadrukken, maar elementen die wij allemaal dragen...

Rudysfonduehuisje
31 mei 2003, 23:32
Ik ben ontroerd :)

De Vliegende Hollander
31 mei 2003, 23:36
Ik ben ontroerd :)


Ik ook Ruud...

It is the creation of a new nation... :lol: