PDA

View Full Version : Migrantenstemrecht ? Ja of Neen !?


Wanne
3 juni 2003, 07:28
Vinden jullie dat het migrantenstemrecht er moet komen ? Ja of neen ? Waarom niet ? Waarom juist wel ?

Quicky
3 juni 2003, 08:19
Neen, als ze zich aangepast hebben aan onze cultuur en leefgewoonten, dus gëïntegreerd zijn, dan hebben ze de mogelijkheid om de Belgische nationaliteit te bekomen en dan hebben ze stemrecht. Eerder niet.

Wanne
3 juni 2003, 08:40
Neen, als ze zich aangepast hebben aan onze cultuur en leefgewoonten, dus gëïntegreerd zijn, dan hebben ze de mogelijkheid om de Belgische nationaliteit te bekomen en dan hebben ze stemrecht. Eerder niet.

Als ze de Belgische nationaliteit hebben, dan hebben ze sowieso al stemplicht...

Quicky
3 juni 2003, 08:41
Ja, tis da wa ik bedoel, zonder Belgische nationaliteit geen stemplicht en recht.

Kempen
3 juni 2003, 10:36
Belgische nationaliteit aanvragen of anders niet stemmen.
Het is niet moeilijk het is gemakkelijk.

alpina
3 juni 2003, 11:37
Neen.

Heel die discussie over migrantenstemrecht is volledig overroepen, niemand vraagt zich af of er eigenlijk wel migranten zitten te wachten op stemrecht.

Maar als die migranten willen stemmen is toch maar normaal dat je Belg wordt, ik wil het stemrecht voor Europese inwijkelingen dan ook afscaffen want dat is pure discriminatie.

vlaanderen72
3 juni 2003, 19:24
Vinden jullie dat het migrantenstemrecht er moet komen ? Ja of neen ? Waarom niet ? Waarom juist wel ?

Neen!
Ofwel worden ze belg via de snel belg wet zeer gemakkelijk voor hen en anders hebben ze pech!
Maar persoonlijk zou ik vreemdelingen NOOIT stemrecht geven of ze nu belg geworden zijn of niet gewoon terug sturen die zooi.

zorlac
5 juni 2003, 15:34
Vinden jullie dat het migrantenstemrecht er moet komen ? Ja of neen ? Waarom niet ? Waarom juist wel ?

JA, maar enkel gemeentelijk.

Ter bevordering vd integratie. Maar men moet het wel koppelen aan de afschaffing vd 'snel-belg wet'.


mvg

TomB
5 juni 2003, 15:52
Toelaten. Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.

Moby
5 juni 2003, 16:38
Vinden jullie dat het migrantenstemrecht er moet komen ? Ja of neen ? Waarom niet ? Waarom juist wel ?

Neen!
Ofwel worden ze belg via de snel belg wet zeer gemakkelijk voor hen en anders hebben ze pech!
Maar persoonlijk zou ik vreemdelingen NOOIT stemrecht geven of ze nu belg geworden zijn of niet gewoon terug sturen die zooi.

Door die laatste zin kreeg ik wel een beetje medelijden met je. Zóveel haat...tssss... :cry:
Schenk jezelf ZWARTE koffie in en eet daarbij een BRUINE koffiekoek. Dat zal je deugd doen. :lol:

ontopic:
Ik heb voor "neen" gestemd, omdat ik ook vind dat je eerst de Belgische nationaliteit moet hebben.
Om Belgische politiek te begrijpen moet je hier een tijdje hebben gewoond én je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Om een Belgische nationaliteit te hebben moet je ook aan dergelijke voorwaarden voldoen. Dus voor mij is iemand met een Belgische nationaliteit ook klaar voor het stemrecht. Zij die dat niet hebben zullen waarschijnlijk niet eens weten op wie ze hebben gestemd. Misschien stemmen ze wel op het Vlaams Blok !! :evil: Ongelukken gebeuren wel eens... :lol:

alpina
5 juni 2003, 16:49
Ik zeg het nog eens: waarom zo een gedoe rond dat stemrecht?? Het kost waarschijnlijk even veel moeite om te voldoen aan het stemrecht dan te voldoen aan de snelBelgwet. Als die mensen geen Belg willen worden dan zou het mij wel ten zeerste verbazen dat ze wel willen stemmen. Het zou in alle geval niet consequent zijn.

fernand
5 juni 2003, 17:08
Het stemrecht voor allochtonen, zou er reeds moeten zijn zonder de belg-nationaliteit te verwerven.

1° wanneer een islamiet Belg wordt behoud hij zijn nationaliteit van zijn land van herkomst. Ook wanneer hij hier geboren is. Dus hij is nooit een Belg in de werkelijke zin van het woord. Hij beschikt over een Belgisch paspoort.

2° wanneer ze nu kunnen stemmen zonder van nationaliteit te moeten veranderen, dan gaan ze stemmen op allochtonen, die dan de macht gaan uitmaken op hun manier naar HUN VOLK toe. (uitspraak welke gevallen is van de Agalevster bij de verkiezing in 1999)

3° wanneer ze moeten kiezen, en ze kiezen voor eigen volk eerst, dan zullen de Vlamingen hun ogen wat vlugger open gaan. Leve Jha Jha (stemmenkannon van het Vlaams Blok)

Moby
5 juni 2003, 17:29
Het stemrecht voor allochtonen, zou er reeds moeten zijn zonder de belg-nationaliteit te verwerven.

1° wanneer een islamiet Belg wordt behoud hij zijn nationaliteit van zijn land van herkomst. Ook wanneer hij hier geboren is. Dus hij is nooit een Belg in de werkelijke zin van het woord. Hij beschikt over een Belgisch paspoort.

2° wanneer ze nu kunnen stemmen zonder van nationaliteit te moeten veranderen, dan gaan ze stemmen op allochtonen, die dan de macht gaan uitmaken op hun manier naar HUN VOLK toe. (uitspraak welke gevallen is van de Agalevster bij de verkiezing in 1999)

3° wanneer ze moeten kiezen, en ze kiezen voor eigen volk eerst, dan zullen de Vlamingen hun ogen wat vlugger open gaan. Leve Jha Jha (stemmenkannon van het Vlaams Blok)

De verkiezingsnederlaag van het AEL spreekt je beweringen tegen. Allochtonen zitten niet te wachten op een partij die roept "Eigen volk eerst!", maar eentje die roept "Gelijke kansen voor iedereen!". En hun voorkeur gaat naar de welgemanierde politiekers, en niet naar mensen die geweld prediken.
AEL, Resist en het Vlaams blok zijn een categorie apart en zij gebruiken geweld om hun doel te bereiken.
De aanhangers van het AEL vallen mensen aan die anders denken dan zijzelf en het beleid keurt het niet af, Resist beklad straten vol met hun rotstickers (geen beleefde jongens om het braafjes te zeggen) en valt ook mensen aan, Het Vlaams Blok heeft nog steeds knokploegen die andersdenkenden al te graag aanpakken...Filip hielden ze in het verleden voor straatveger, omdat die altijd op de grond lag om de straten proper te maken. Maar die arme jongen was gewoon wéér aan het knokken. :roll:

Ik heb veel contact met allochtonen in Antwerpen en zij denken er ook zo over. Zij willen communiceren met welopgevoede mensen en niet met krapuul die hun ware aard verbergen achter een nette pak !

Ali
5 juni 2003, 19:15
Vinden jullie dat het migrantenstemrecht er moet komen ? Ja of neen ? Waarom niet ? Waarom juist wel ?

ik heb niet kunnen stemmen want ik mag niet stemmen
dus aan deze pol kan ik niet meedoen :evil:

Kim
5 juni 2003, 19:24
Tja Ali,

De Belgische nationaliteit aanvragen he jongen!

TomB
5 juni 2003, 19:39
Ik zeg het nog eens: waarom zo een gedoe rond dat stemrecht?? Het kost waarschijnlijk even veel moeite om te voldoen aan het stemrecht dan te voldoen aan de snelBelgwet. Als die mensen geen Belg willen worden dan zou het mij wel ten zeerste verbazen dat ze wel willen stemmen. Het zou in alle geval niet consequent zijn.

Dat moet geen gedoe zijn, geef het stemrecht gewoon bij inschrijving in de gemeente. Meer moet dat niet zijn.

fernand
5 juni 2003, 20:03
De verkiezingsnederlaag van het AEL spreekt je beweringen tegen. Allochtonen zitten niet te wachten op een partij die roept "Eigen volk eerst!", maar eentje die roept "Gelijke kansen voor iedereen!". En hun voorkeur gaat naar de welgemanierde politiekers, en niet naar mensen die geweld prediken.
AEL, Resist en het Vlaams blok zijn een categorie apart en zij gebruiken geweld om hun doel te bereiken.
De aanhangers van het AEL vallen mensen aan die anders denken dan zijzelf en het beleid keurt het niet af, Resist beklad straten vol met hun rotstickers (geen beleefde jongens om het braafjes te zeggen) en valt ook mensen aan, Het Vlaams Blok heeft nog steeds knokploegen die andersdenkenden al te graag aanpakken...Filip hielden ze in het verleden voor straatveger, omdat die altijd op de grond lag om de straten proper te maken. Maar die arme jongen was gewoon wéér aan het knokken.
De andersdenkenden (Vlaams Blokkers) Worden wel degelijk aangepakt door de "democraten". Gebroodrooft, en uitgescholden voor ras, fas, en mestkever.
En brave jonge, wanneer men met stenen bekogelt wordt zoals in Mechelen en Gent, dan vraag ik mij af wie hier de agressor is.
Julie braven hebben het alleenrecht om alles altijd op zijn kop te zetten.

Ik heb veel contact met allochtonen in Antwerpen en zij denken er ook zo over. Zij willen communiceren met welopgevoede mensen en niet met krapuul die hun ware aard verbergen achter een nette pak !

Ik heb het niet over het verlies van resist wanneer ik zeg dat Jha Jha het stemmenkannon is van het Vlaams blok.
Maar wel over de Vlamingen die door zijn arogante houding over de streep worden getrokken om Vlaams Blok te stemmen

Patjakker
5 juni 2003, 20:57
Wat wij als vreemdelingen zien, zijn meestal wel degelijk Belgen. Allez, nominaal toch. Ik woon in een Turkenbuurt, en die hebben allemaal de Belgische nationaliteit, zij maar zeker! Dat migrantenstemrecht waar zoveel over geluld wordt, gaat hoop en al over een paar tienduizend mensen. Maar het is een symbooldossier geworden hé...

Patjakker
5 juni 2003, 20:59
En het AEL, dat zijn klootzakken. Ik ben blij dat de 'nieuwe Belgen' toch zo slim waren om niet op Resist te stemmen...

Ali
5 juni 2003, 21:12
En het AEL, dat zijn klootzakken. Ik ben blij dat de 'nieuwe Belgen' toch zo slim waren om niet op Resist te stemmen...

mag ik vragen waarom jij nu blij was?

alvinvdv
5 juni 2003, 21:14
Absoluut voor op gemeentelijk niveau!
EU burgers mogen nu al stemmen voor de gemeenteraad.
De Griek die hier komt wonen mag stemmen en de Turk die hier al 30 jaar woont en werkt niet.... dit is een absurde discriminatie!!
Vreemdelingen betalen ook belastingen en moeten daarom een stem krijgen op gemeentelijk niveau!!

Patjakker
5 juni 2003, 21:24
En het AEL, dat zijn klootzakken. Ik ben blij dat de 'nieuwe Belgen' toch zo slim waren om niet op Resist te stemmen...

mag ik vragen waarom jij nu blij was?


Gewoon, als mensen zich verstandig gedragen kan ik daar een zekere voldoening uit putten. Het AEL gedraagt zich op een manier dat zelfs het Blok niet meer opportuun vind (woorden van SPa-er Robert Voorhamme).
Maw, het zijn fascisten die fysiek geweld en tereur een middel als een ander vinden om hub doel te bereiken.

alpina
6 juni 2003, 01:29
Vinden jullie dat het migrantenstemrecht er moet komen ? Ja of neen ? Waarom niet ? Waarom juist wel ?

ik heb niet kunnen stemmen want ik mag niet stemmen
dus aan deze pol kan ik niet meedoen :evil:

Ali, Ik leid hier dus uit af dat je de Belgische nationaliteit niet hebt! Mag ik ook vragen waarom niet? Uit mijn oogpunt zou ik het logisch vinden om Belg te worden als je hier al zo lang woont en volledig geintegreerd bent, zo kom je in alle geval toch over op dit forum. Interesseert het je niet of is het een hunker naar je thuisland?

alpina
9 juni 2003, 16:01
Vinden jullie dat het migrantenstemrecht er moet komen ? Ja of neen ? Waarom niet ? Waarom juist wel ?

ik heb niet kunnen stemmen want ik mag niet stemmen
dus aan deze pol kan ik niet meedoen :evil:

Ali, Ik leid hier dus uit af dat je de Belgische nationaliteit niet hebt! Mag ik ook vragen waarom niet? Uit mijn oogpunt zou ik het logisch vinden om Belg te worden als je hier al zo lang woont en volledig geintegreerd bent, zo kom je in alle geval toch over op dit forum. Interesseert het je niet of is het een hunker naar je thuisland?

Ali, geen reactie of is het te persoonlijk? 8)

Ali
9 juni 2003, 16:12
Vinden jullie dat het migrantenstemrecht er moet komen ? Ja of neen ? Waarom niet ? Waarom juist wel ?

ik heb niet kunnen stemmen want ik mag niet stemmen
dus aan deze pol kan ik niet meedoen :evil:

Ali, Ik leid hier dus uit af dat je de Belgische nationaliteit niet hebt! Mag ik ook vragen waarom niet? Uit mijn oogpunt zou ik het logisch vinden om Belg te worden als je hier al zo lang woont en volledig geintegreerd bent, zo kom je in alle geval toch over op dit forum. Interesseert het je niet of is het een hunker naar je thuisland?

gewoon geen tijd om achter al de papieren te lopen die je nodig hebt voor een stom stuk plastic waar dan Belg zou op staan.
ik zal nooit een belg kunnen worden want ik heb een donkere huid en een vreemd klinkende naam

alpina
9 juni 2003, 16:14
Vinden jullie dat het migrantenstemrecht er moet komen ? Ja of neen ? Waarom niet ? Waarom juist wel ?

ik heb niet kunnen stemmen want ik mag niet stemmen
dus aan deze pol kan ik niet meedoen :evil:

Ali, Ik leid hier dus uit af dat je de Belgische nationaliteit niet hebt! Mag ik ook vragen waarom niet? Uit mijn oogpunt zou ik het logisch vinden om Belg te worden als je hier al zo lang woont en volledig geintegreerd bent, zo kom je in alle geval toch over op dit forum. Interesseert het je niet of is het een hunker naar je thuisland?

gewoon geen tijd om achter al de papieren te lopen die je nodig hebt voor een stom stuk plastic waar dan Belg zou op staan.
ik zal nooit een belg kunnen worden want ik heb een donkere huid en een vreemd klinkende naam

Jij kunt perfect een Belg worden want jij schrijft perfect Nederlands, woont hier al enkele jaren en je bent waarschijnlijk ook niet staatsgevaarlijk. Als je niet aan het Belgisch paspoort geraakt dan denk ik ook niet dat je aan stemrecht zult geraken. Moest je echt geinteresseerd zijn in stemrecht dan zou je toch al lang een Belgisch paspoort gehad hebben, of niet soms?

Mieke 79
9 juni 2003, 16:17
Ik weet niet of dit hiervoor al gezegd is geweest:

Stevaert verklaarde vanmorgen dat hij de beslissing aan het parlement wil laten. Wat de liberalen hierover zeggen, is nu de vraag....

Oeteke
9 juni 2003, 16:21
Vinden jullie dat het migrantenstemrecht er moet komen ? Ja of neen ? Waarom niet ? Waarom juist wel ?

ik heb niet kunnen stemmen want ik mag niet stemmen
dus aan deze pol kan ik niet meedoen :evil:

Ali, Ik leid hier dus uit af dat je de Belgische nationaliteit niet hebt! Mag ik ook vragen waarom niet? Uit mijn oogpunt zou ik het logisch vinden om Belg te worden als je hier al zo lang woont en volledig geintegreerd bent, zo kom je in alle geval toch over op dit forum. Interesseert het je niet of is het een hunker naar je thuisland?

gewoon geen tijd om achter al de papieren te lopen die je nodig hebt voor een stom stuk plastic waar dan Belg zou op staan.
ik zal nooit een belg kunnen worden want ik heb een donkere huid en een vreemd klinkende naam
DAS DEN GROOTSTEN BULLSHIT!!
Geen tijd geen tijd...
Doe is godverdomme wa moeite, luiheid!
Ge kunt hier wel op het forum zitten maar om een paar papieren in orde te brengen wilde nie!!
Das gewoon een kwestie van nie willen...
Mijn ouders hebben dat in 1973 allemaal zelf gedaan, en die spraken toen geen of amper nederlands.
Maar ja, mijn ouders komen uit Oost-EUropa en niet uit den Afrique..
Ik ken zo nog veel marokkanen die TE LUI zijn om achter die papieren te gaan, ze zeggen het zelf tegen mij.
ALLEMAAL DEZELFDE LUIERIKKEN!!!!

Ge moest elle schamen...


EN over dit topic:

IN GEEN ENKEL LAND TER WERELD KUNT GE ALS VREEMDE STEMMEN!!
Waarom moet da hier wel????
Steve STunt , ge hebt gedaan....

Oeteke
9 juni 2003, 16:22
Ik weet niet of dit hiervoor al gezegd is geweest:

Stevaert verklaarde vanmorgen dat hij de beslissing aan het parlement wil laten. Wat de liberalen hierover zeggen, is nu de vraag....

ja, maar als de Waalse Liberalen ermee akkoord zijn is het er zenne...

Ik hou mijn hart vast....want daar kan wel is een burgeroorlog van komen als gevolg van dat stemrecht, en spreek in niet nu, maar binnen 20 jaar of zo....

Pat
9 juni 2003, 16:26
EN over dit topic:

IN GEEN ENKEL LAND TER WERELD KUNT GE ALS VREEMDE STEMMEN!!
Waarom moet da hier wel????
Steve STunt , ge hebt gedaan....

Behalve Nederland. We moeten voor de zoveelste keer per ce de Hollanders naäpen.

Mieke 79
9 juni 2003, 16:29
Ik weet niet of dit hiervoor al gezegd is geweest:

Stevaert verklaarde vanmorgen dat hij de beslissing aan het parlement wil laten. Wat de liberalen hierover zeggen, is nu de vraag....

ja, maar als de Waalse Liberalen ermee akkoord zijn is het er zenne...

Ik hou mijn hart vast....want daar kan wel is een burgeroorlog van komen als gevolg van dat stemrecht, en spreek in niet nu, maar binnen 20 jaar of zo....

Voor mij mag het wel op gemeentevlak. Migranten betalen immers ook belastingen. En ook de Europese migranten mogen al stemmen voor de gemeente.
(Nog één ding aan Oeteke: Forza Malinwa! :D )

Oeteke
9 juni 2003, 16:33
Ik weet niet of dit hiervoor al gezegd is geweest:

Stevaert verklaarde vanmorgen dat hij de beslissing aan het parlement wil laten. Wat de liberalen hierover zeggen, is nu de vraag....

ja, maar als de Waalse Liberalen ermee akkoord zijn is het er zenne...

Ik hou mijn hart vast....want daar kan wel is een burgeroorlog van komen als gevolg van dat stemrecht, en spreek in niet nu, maar binnen 20 jaar of zo....

Voor mij mag het wel op gemeentevlak. Migranten betalen immers ook belastingen. En ook de Europese migranten mogen al stemmen voor de gemeente.
(Nog één ding aan Oeteke: Forza Malinwa! :D )

Thanx,
maar toch blijf ik er tegen...

Mijn beide ouders zijn van Hongarije naar hier GEVLUCHT voor het communisme.
Zij hebben alle moeite van de wereld gedaan om Belg te worden, juist om te kunnen gaan stemmen want zonder de Belgische Nationaliteit gaat dat niet!

En nu wil die cafébaas dat aan alleman geven...

Hiervoor hebben mijn ouders zoveel moeite gedaan, en zij zijn niet alleen geweest!
Laat het zoals het is!
Zij kiezen ervoor om hier te wonen==>dus ook belastingen betalen
Maar als ze echt willen stemmen, da ze gewoon effe naar het stadhuis geen en daar ne pas aanvragen....
Ze gaan er NIKS BIJ VERLIEZEN ZENNE, tenzij wat minder tijd om niks te doen....

Bekijkt dit is gewoon OBJECTIEF!!
ALs ge da gaat geven is da nie eerlijk voor alle mensen die ervoor "gevochten" hebben....
Dan steekt ge die gewoon een mes in de rug!!

Oeteke
9 juni 2003, 16:34
EN over dit topic:

IN GEEN ENKEL LAND TER WERELD KUNT GE ALS VREEMDE STEMMEN!!
Waarom moet da hier wel????
Steve STunt , ge hebt gedaan....

Behalve Nederland. We moeten voor de zoveelste keer per ce de Hollanders naäpen.

ja, maar daar moogde ook smoren, maar da trekken ze nu ook weer in....
En welk effect heeft da in NL?
Niks, dus laat het zo...

Oeteke
9 juni 2003, 17:00
Ik weet niet of dit hiervoor al gezegd is geweest:

Stevaert verklaarde vanmorgen dat hij de beslissing aan het parlement wil laten. Wat de liberalen hierover zeggen, is nu de vraag....

ja, maar als de Waalse Liberalen ermee akkoord zijn is het er zenne...

Ik hou mijn hart vast....want daar kan wel is een burgeroorlog van komen als gevolg van dat stemrecht, en spreek in niet nu, maar binnen 20 jaar of zo....

Voor mij mag het wel op gemeentevlak. Migranten betalen immers ook belastingen. En ook de Europese migranten mogen al stemmen voor de gemeente.
(Nog één ding aan Oeteke: Forza Malinwa! :D )

Thanx,
maar toch blijf ik er tegen...
EN waarvoor dient de EU anders....tuurlijk mogen EU-burgers stemmen...
Anders moeten we terug grenzen maken he...
das toch logisch!

Mijn beide ouders zijn van Hongarije naar hier GEVLUCHT voor het communisme.
Zij hebben alle moeite van de wereld gedaan om Belg te worden, juist om te kunnen gaan stemmen want zonder de Belgische Nationaliteit gaat dat niet!

En nu wil die cafébaas dat aan alleman geven...

Hiervoor hebben mijn ouders zoveel moeite gedaan, en zij zijn niet alleen geweest!
Laat het zoals het is!
Zij kiezen ervoor om hier te wonen==>dus ook belastingen betalen
Maar als ze echt willen stemmen, da ze gewoon effe naar het stadhuis geen en daar ne pas aanvragen....
Ze gaan er NIKS BIJ VERLIEZEN ZENNE, tenzij wat minder tijd om niks te doen....

Bekijkt dit is gewoon OBJECTIEF!!
ALs ge da gaat geven is da nie eerlijk voor alle mensen die ervoor "gevochten" hebben....
Dan steekt ge die gewoon een mes in de rug!!

Steenuil
9 juni 2003, 19:42
Even heel kort: ik ben zeker voor het stemrecht. Zeker op gemeentelijk vlak. Maar ik vind wel niet dat je over stemrecht voor bepaalde bevolkingsgroepen mag spreken: het moet stemplicht zijn.

Trol
9 juni 2003, 20:27
Ik weet niet of dit hiervoor al gezegd is geweest:

Stevaert verklaarde vanmorgen dat hij de beslissing aan het parlement wil laten. Wat de liberalen hierover zeggen, is nu de vraag....

ja, maar als de Waalse Liberalen ermee akkoord zijn is het er zenne...

Ik hou mijn hart vast....want daar kan wel is een burgeroorlog van komen als gevolg van dat stemrecht, en spreek in niet nu, maar binnen 20 jaar of zo....

Voor mij mag het wel op gemeentevlak. Migranten betalen immers ook belastingen. En ook de Europese migranten mogen al stemmen voor de gemeente.
(Nog één ding aan Oeteke: Forza Malinwa! :D )

Thanx,
maar toch blijf ik er tegen...

Mijn beide ouders zijn van Hongarije naar hier GEVLUCHT voor het communisme.
Zij hebben alle moeite van de wereld gedaan om Belg te worden, juist om te kunnen gaan stemmen want zonder de Belgische Nationaliteit gaat dat niet!

En nu wil die cafébaas dat aan alleman geven...

Hiervoor hebben mijn ouders zoveel moeite gedaan, en zij zijn niet alleen geweest!
Laat het zoals het is!
Zij kiezen ervoor om hier te wonen==>dus ook belastingen betalen
Maar als ze echt willen stemmen, da ze gewoon effe naar het stadhuis geen en daar ne pas aanvragen....
Ze gaan er NIKS BIJ VERLIEZEN ZENNE, tenzij wat minder tijd om niks te doen....

Bekijkt dit is gewoon OBJECTIEF!!
ALs ge da gaat geven is da nie eerlijk voor alle mensen die ervoor "gevochten" hebben....
Dan steekt ge die gewoon een mes in de rug!!

hierbij verklaar ik u tot echten belg :lol:

Trol
9 juni 2003, 20:30
inderdaat

1) liever niet dat ze mogen stemmen

2) als dat wel zo is dan stemplicht

3) ik vind dat stemplicht moet blijven want anders gaat toch geen kat meer stemmen

4) denkt ge nu echt dat die mensen daar zelf van wakker liggen? Ze komen naar hier, profiteren van de luxe maar wa papierwerk is teveel moeite

vlaanderen72
9 juni 2003, 20:37
[Door die laatste zin kreeg ik wel een beetje medelijden met je. Zóveel haat...tssss... :cry:


:!: Ben er fier op en voel me er uitstekend bij. :!:


Schenk jezelf ZWARTE koffie in en eet daarbij een BRUINE koffiekoek. Dat zal je deugd doen. :lol:



:!: Ik drink nooit zwarte koffie en eet nooit koffiekoeken.:D :!:


ontopic:
Ik heb voor "neen" gestemd, omdat ik ook vind dat je eerst de Belgische nationaliteit moet hebben.
Om Belgische politiek te begrijpen moet je hier een tijdje hebben gewoond én je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Om een Belgische nationaliteit te hebben moet je ook aan dergelijke voorwaarden voldoen. Dus voor mij is iemand met een Belgische nationaliteit ook klaar voor het stemrecht. Zij die dat niet hebben zullen waarschijnlijk niet eens weten op wie ze hebben gestemd. Misschien stemmen ze wel op het Vlaams Blok !! :evil: Ongelukken gebeuren wel eens... :lol:

Als ze massaal op het blok stemmen mmm dan denk ik er nog es overna. :lol:

filosoof
18 juni 2003, 10:44
uit de dossiers van de Gazet van Antwerpen:
Migranten stemmen in 6 op 15 lidstaten

«Je hebt twee grote groepen Europese landen met gemeentelijk stemrecht voor migranten: de Scandinavische en de Angelsaksische, met daarnaast Nederland en buitenbeentje Portugal», weet Wouter Beke, onderzoeker politieke wetenschappen aan de K.U.Leuven. In Spanje, Frankrijk, Italië, Griekenland, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Luxemburg en België bestaat geen migrantenstemrecht. In onderstaande landen wel.

Ierland
«Sinds 1963 geldt er in Ierland een erg soepele wet op gemeentelijk stemrecht voor niet-Ieren. Je moet 1,5 jaar in de gemeente wonen, en ouder zijn dan 18.»

Groot-Brittannië
«Hier geldt een speciale regel: iedereen die non-alien is, mag stemmen voor gemeenteraadsverkiezingen. En dat betekent zowel Britten als onderdanen van andere lidstaten van het Gemenebest (de organisatie die de meeste Britse ex-kolonies verenigt, red.) die in Groot-Brittannië wonen.»

Denemarken
«Wie 3 jaar permanent en geregeld in Denemarken woont en ouder is dan 18 jaar, mag sinds 1981 deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.»

Zweden
«Precies dezelfde regel als in Denemarken, maar dan al vanaf 1975.»

Noorwegen
«Hoewel geen EU-lidstaat, zit Noorwegen wel op één lijn met Denemarken en Zweden. Dezelfde regel geldt daar sinds 1983.»

Nederland
«In Nederland geldt sinds 1985 dat wie 5 jaar in Nederland woont en ouder is dan achttien, mag deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.»

Portugal
«Een speciale regel: bij gemeenteraadsverkiezingen mogen alle in Portugal wonende Brazilianen meedoen. Die regel is er wellicht om nostalgische, ex-koloniale redenen.»


Migrantenstemrecht verandert verkiezingsuitslag nauwelijks

BRUSSEL - Uit de voorbeelden in het buitenland blijkt dat de invoering van het migrantenstemrecht geen belangrijke invloed heeft op het resultaat van de verkiezingen. Zeker niet op langere termijn. Dat was de stelling van vier professoren dinsdag in de commissie Binnenlandse Zaken van de Senaat.

De professoren werden uitgenodigd voor een hoorzitting naar aanleiding van de bespreking van een aantal wetsvoorstellen over het migrantenstemrecht bij gemeenteraadsverkiezingen. De kwestie zorgt voor problemen in de meerderheid omdat de VLD hier op dit ogenblik niets van wil weten, terwijl zowel socialisten als groenen voorstellen terzake hebben ingediend.
Zes Europese landen hebben nu al het migrantenstemrecht voor niet-EU-onderdanen ingevoerd. Ierland deed dat al in 1963 voor elke vreemdeling die zes maanden in het land aanwezig is. De vier Skandinavische landen kennen ook migrantenstemrecht voor vreemdelingen die drie jaar in het land verblijven.
Het recentste voorbeeld is Nederland, waar migranten na 5 jaar verblijf stemrecht voor lokale verkiezingen krijgen, zo legde professor Dirk Jacobs (KUB) de senatoren uit. Portugal, Groot-Brittannië en Spanje kennen op basis van wederkerigheid stemrecht toe aan inwoners van bepaalde landen.
Jacobs stelde dat in Skandinavië en Nederland gebleken is dat na de invoering van het migrantenstemrecht vooral de socialistische partijen met de winst gingen lopen, maar dat na verloop van tijd het stemgedrag van de migranten gelijk loopt met de autochtonen. Meindert Fennema, docent aan de Universiteit van Amsterdam, stelde dat in Nederland de politieke integratie van migranten gelukt is door de invoering van migrantenstemrecht.
FJ / Belga

kirie
18 juni 2003, 13:40
Wat een dwaas gedacht migranten stemrecht te geven zonder dat ze een nationaliteit aangevraagd hebben !!! In geen geval, daar is géén enkele volwaardige reden toe.
Dat zou trouwens een discriminatie zijn tegenover belgen !
Daarbij zitten ze daar op te wachten ? Degenen die het wel willen, wat belet hen dat belgisch stukje papier aan te vragen ?? Dat men dat eens uitlegt.

fernand
18 juni 2003, 17:23
uit de dossiers van de Gazet van Antwerpen:
Migranten stemmen in 6 op 15 lidstaten

«Je hebt twee grote groepen Europese landen met gemeentelijk stemrecht voor migranten: de Scandinavische en de Angelsaksische, met daarnaast Nederland en buitenbeentje Portugal», weet Wouter Beke, onderzoeker politieke wetenschappen aan de K.U.Leuven. In Spanje, Frankrijk, Italië, Griekenland, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Luxemburg en België bestaat geen migrantenstemrecht. In onderstaande landen wel.

Ierland
«Sinds 1963 geldt er in Ierland een erg soepele wet op gemeentelijk stemrecht voor niet-Ieren. Je moet 1,5 jaar in de gemeente wonen, en ouder zijn dan 18.»


En in Tyrkije, Saoudi-Arabië, Libanon, algerië, Tunesië, gelden daar ook die regels zoals in Nederland?
Groot-Brittannië
«Hier geldt een speciale regel: iedereen die non-alien is, mag stemmen voor gemeenteraadsverkiezingen. En dat betekent zowel Britten als onderdanen van andere lidstaten van het Gemenebest (de organisatie die de meeste Britse ex-kolonies verenigt, red.) die in Groot-Brittannië wonen.»

Denemarken
«Wie 3 jaar permanent en geregeld in Denemarken woont en ouder is dan 18 jaar, mag sinds 1981 deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.»

Zweden
«Precies dezelfde regel als in Denemarken, maar dan al vanaf 1975.»

Noorwegen
«Hoewel geen EU-lidstaat, zit Noorwegen wel op één lijn met Denemarken en Zweden. Dezelfde regel geldt daar sinds 1983.»

Nederland
«In Nederland geldt sinds 1985 dat wie 5 jaar in Nederland woont en ouder is dan achttien, mag deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.»

Portugal
«Een speciale regel: bij gemeenteraadsverkiezingen mogen alle in Portugal wonende Brazilianen meedoen. Die regel is er wellicht om nostalgische, ex-koloniale redenen.»


Migrantenstemrecht verandert verkiezingsuitslag nauwelijks

BRUSSEL - Uit de voorbeelden in het buitenland blijkt dat de invoering van het migrantenstemrecht geen belangrijke invloed heeft op het resultaat van de verkiezingen. Zeker niet op langere termijn. Dat was de stelling van vier professoren dinsdag in de commissie Binnenlandse Zaken van de Senaat.

De professoren werden uitgenodigd voor een hoorzitting naar aanleiding van de bespreking van een aantal wetsvoorstellen over het migrantenstemrecht bij gemeenteraadsverkiezingen. De kwestie zorgt voor problemen in de meerderheid omdat de VLD hier op dit ogenblik niets van wil weten, terwijl zowel socialisten als groenen voorstellen terzake hebben ingediend.
Zes Europese landen hebben nu al het migrantenstemrecht voor niet-EU-onderdanen ingevoerd. Ierland deed dat al in 1963 voor elke vreemdeling die zes maanden in het land aanwezig is. De vier Skandinavische landen kennen ook migrantenstemrecht voor vreemdelingen die drie jaar in het land verblijven.
Het recentste voorbeeld is Nederland, waar migranten na 5 jaar verblijf stemrecht voor lokale verkiezingen krijgen, zo legde professor Dirk Jacobs (KUB) de senatoren uit. Portugal, Groot-Brittannië en Spanje kennen op basis van wederkerigheid stemrecht toe aan inwoners van bepaalde landen.
Jacobs stelde dat in Skandinavië en Nederland gebleken is dat na de invoering van het migrantenstemrecht vooral de socialistische partijen met de winst gingen lopen, maar dat na verloop van tijd het stemgedrag van de migranten gelijk loopt met de autochtonen. Meindert Fennema, docent aan de Universiteit van Amsterdam, stelde dat in Nederland de politieke integratie van migranten gelukt is door de invoering van migrantenstemrecht.
FJ / Belga

Thomas
18 juni 2003, 20:43
Dat een meerderheid (linksen) het van de Vlamingen schandalig vinden dat een deel van de bevolking vandaag niet kan stemmen, vind ik niet alleen opmerkelijk. Gelukkig voor deze mensen zal binnenkort het migrantenstemrecht een feit worden. Wees gerust, hoe dan ook, het komt er, traag maar zeker. En eens het er is, kunnen de blokkers bye bye zeggen met hun dewinterke-burgemeesterke in Antwerpen. :lol:

Thomas
18 juni 2003, 20:44
Dat een meerderheid (linksen) het van de Vlamingen schandalig vinden dat een deel van de bevolking vandaag niet kan stemmen, vind ik niet alleen opmerkelijk. Gelukkig voor deze mensen zal binnenkort het migrantenstemrecht een feit worden. Wees gerust, hoe dan ook, het komt er, traag maar zeker. En eens het er is, kunnen de blokkers bye bye kunnen zeggen tegen hun dewinterke-burgemeesterke in Antwerpen. :lol:

Trol
18 juni 2003, 20:47
bwa ik weet niet hoor. Er word gezegt dat het de cijfers op zich niet zou beinvloeden.
Het is dus meer een kwestie van principes..
Eerst Belg worden en dan MOETEN stemmen.
Belg worden is ook niet het grootste probleem.
Sommige van de Belgen willen dan nog stemrecht.. onterecht vind ik maar dan een andere topic maar deze zouden dan stemrecht krijgen.. wat oneerlijk is (recht <-> plicht).

kirie
19 juni 2003, 07:21
nog eens ff op reageren : als vreemdeling kunnen een stem uitbrengen is een ongehoorde discriminitie tegenover belgen !!
Belgen hebben dan rechten , maar ook plichten ( op andere vlakken)
Vreemden hebben dan enkel rechten en geen plichten.

En al degenen die afkomen met dat verhaal van belasting betalen : wel neen, dat geeft hen GEEN recht op stemmen.
Want dan zou men moeten of kunnen zeggen dat degenen die hier GEEN belasting betalen ( kleinverdieners bv.) NIET mogen stemmen. Da's toch logisch ?
In ruil voor het betalen van belasting kunnen ze gebruik maken van alle diensten en infrastructuur die er hier is, net op dezelfde manier als wij.
Punt.

circe
19 juni 2003, 07:42
Dat een meerderheid (linksen) het van de Vlamingen schandalig vinden dat een deel van de bevolking vandaag niet kan stemmen, vind ik niet alleen opmerkelijk. Gelukkig voor deze mensen zal binnenkort het migrantenstemrecht een feit worden. Wees gerust, hoe dan ook, het komt er, traag maar zeker. En eens het er is, kunnen de blokkers bye bye zeggen met hun dewinterke-burgemeesterke in Antwerpen. :lol:

Ik hoop dat je nog evenveel :lol: zult hebben als de grootsteden, waar toch het zwaartepunt van de economie ligt, door Boeboetjes zullen beheerd worden, waarschijnlijk "op islamitische wijze"! Recht op eigen cultuur weetjewel!

Trol
19 juni 2003, 09:06
nog eens ff op reageren : als vreemdeling kunnen een stem uitbrengen is een ongehoorde discriminitie tegenover belgen !!
Belgen hebben dan rechten , maar ook plichten ( op andere vlakken)
Vreemden hebben dan enkel rechten en geen plichten.

En al degenen die afkomen met dat verhaal van belasting betalen : wel neen, dat geeft hen GEEN recht op stemmen.
Want dan zou men moeten of kunnen zeggen dat degenen die hier GEEN belasting betalen ( kleinverdieners bv.) NIET mogen stemmen. Da's toch logisch ?
In ruil voor het betalen van belasting kunnen ze gebruik maken van alle diensten en infrastructuur die er hier is, net op dezelfde manier als wij.
Punt.
akkoord

Mieke 79
19 juni 2003, 09:20
nog eens ff op reageren : als vreemdeling kunnen een stem uitbrengen is een ongehoorde discriminitie tegenover belgen !!
Belgen hebben dan rechten , maar ook plichten ( op andere vlakken)
Vreemden hebben dan enkel rechten en geen plichten.

En al degenen die afkomen met dat verhaal van belasting betalen : wel neen, dat geeft hen GEEN recht op stemmen.
Want dan zou men moeten of kunnen zeggen dat degenen die hier GEEN belasting betalen ( kleinverdieners bv.) NIET mogen stemmen. Da's toch logisch ?
In ruil voor het betalen van belasting kunnen ze gebruik maken van alle diensten en infrastructuur die er hier is, net op dezelfde manier als wij.
Punt.
akkoord

Welke plichten bedoel je (Kirie) die de migrant dan niet heeft en de Belg wel? Ik ben wel es benieuwd. Belasting betalen lijkt me één van die plichten die beiden hebben...
Dus staaf je antwoord es: wat zijn die plichten die een migrant niet heeft tegenover een Belg waardoor hij het recht van te kiezen niet mag hebben tegenover ons?

Trol
19 juni 2003, 09:34
het is juist dat stemmen hé

Belg: Verplicht
Vreemde: Recht.

Dit zorgt voor onrust.. omdat er jammer genoeg ook Belgen zijn die stemRECHT willen omdat ze liever niet gaan stemmen..

de vreemde heeft de luxe van.. hmm vandaag eens ff wel.. of nee.. geen zin..

den belg kan vertrekken......

Dit is op te lossen door iedereen stemrecht te geven wat ik dan ook weer geen goed idee vind (lees andere topic)

er is echter ook nog het feit dat er veel vinden dat je maar eerst tot de Belgen moet behoren alvorens in belgie te mogen stemmen..

Wij Belgen bouwen dus een land op en ineens komt er daar ene uit land X uit en die komt hier even mee beslissen hoe het moet?

Je kan dan weer zeggen: Als ze 5 jaar in belgie wonen. Wel als dat zo is kunnen ze zich wel even de belgische nationaliteit aanvragen.. das ook niet echt zoo een moeite.

Mieke 79
19 juni 2003, 09:41
Quote Kirie: nog eens ff op reageren : als vreemdeling kunnen een stem uitbrengen is een ongehoorde discriminitie tegenover belgen !!
Belgen hebben dan rechten , maar ook plichten ( op andere vlakken)
Vreemden hebben dan enkel rechten en geen plichten.

In België is stemmen toch ook een plicht, akkoord.
Oké, Kirie, zet je redenerinng dan door. Geen belastingen betalen ook niet voor vreemden, want dat is een plicht, en ze hebben enkel rechten volgens jou...
Sorry, maar je redenering overtuigt niet. Migranten hebben OOK plichten!

Trol
19 juni 2003, 09:51
Quote Kirie: nog eens ff op reageren : als vreemdeling kunnen een stem uitbrengen is een ongehoorde discriminitie tegenover belgen !!
Belgen hebben dan rechten , maar ook plichten ( op andere vlakken)
Vreemden hebben dan enkel rechten en geen plichten.

In België is stemmen toch ook een plicht, akkoord.
Oké, Kirie, zet je redenerinng dan door. Geen belastingen betalen ook niet voor vreemden, want dat is een plicht, en ze hebben enkel rechten volgens jou...
Sorry, maar je redenering overtuigt niet. Migranten hebben OOK plichten!

belasting: Dat is voor iedereen die van de infrastructuur van het land gebruik maakt zeg maar. Belg en vreemde betaald.
belg = plicht vreemde= plicht

Stemmen: belg = plicht vreemde = recht

Mieke 79
19 juni 2003, 10:02
Quote Kirie: nog eens ff op reageren : als vreemdeling kunnen een stem uitbrengen is een ongehoorde discriminitie tegenover belgen !!
Belgen hebben dan rechten , maar ook plichten ( op andere vlakken)
Vreemden hebben dan enkel rechten en geen plichten.

In België is stemmen toch ook een plicht, akkoord.
Oké, Kirie, zet je redenerinng dan door. Geen belastingen betalen ook niet voor vreemden, want dat is een plicht, en ze hebben enkel rechten volgens jou... Sorry, maar je redenering overtuigt niet. Migranten hebben OOK plichten!

belasting: Dat is voor iedereen die van de infrastructuur van het land gebruik maakt zeg maar. Belg en vreemde betaald.
belg = plicht vreemde= plicht

Stemmen: belg = plicht vreemde = recht

Idd, zo is het momenteel...
Maar het houdt dan geen steek om dit te argumenteren met : 'Belgen hebben dan rechten , maar ook plichten ( op andere vlakken). Vreemden hebben dan enkel rechten en geen plichten.' (quote Kirie)

Calle
19 juni 2003, 11:23
Over hoeveel "vreemdelingen" gaat het hier die nog geen stemrecht hebben ? Antwoord daar eens op .

kirie
19 juni 2003, 11:28
Quote Kirie: nog eens ff op reageren : als vreemdeling kunnen een stem uitbrengen is een ongehoorde discriminitie tegenover belgen !!
Belgen hebben dan rechten , maar ook plichten ( op andere vlakken)
Vreemden hebben dan enkel rechten en geen plichten.

In België is stemmen toch ook een plicht, akkoord.
Oké, Kirie, zet je redenerinng dan door. Geen belastingen betalen ook niet voor vreemden, want dat is een plicht, en ze hebben enkel rechten volgens jou... Sorry, maar je redenering overtuigt niet. Migranten hebben OOK plichten!

belasting: Dat is voor iedereen die van de infrastructuur van het land gebruik maakt zeg maar. Belg en vreemde betaald.
belg = plicht vreemde= plicht

Stemmen: belg = plicht vreemde = recht

Idd, zo is het momenteel...
Maar het houdt dan geen steek om dit te argumenteren met : 'Belgen hebben dan rechten , maar ook plichten ( op andere vlakken). Vreemden hebben dan enkel rechten en geen plichten.' (quote Kirie) Mieke, wel op letten dat Trol een antwoord gaf - waar ik het natuurlijk mee eens ben en dat al niet meer hoef te antwoorden.
Maar dit bv. als belg ben ik verplicht me te schikken naar belgische wetten en eventueel kan ik er door vervolgd en gestraft worden.
Dit is voor een belg een plicht, hij kan zich niet wegsteken of beroepen op een andere nationaliteit.
De vreemdelingen houden al de rechten die verbonden zijn aan hun eigen nationaliteit, en krijgen er de rechten bij die verbonden zijn aan onze nationaliteit, zonder onze nationaliteit te aanvaarden. Ze hebben dus een bijkomend recht.

Zoals sommigen zich kunnen wegsteken achter "de wet " van hun geloof
Als belg is men verplicht wetten te volgen en bv. (onnozel misschien) slechts met één een enkele vrouw / man te kunnen trouwen. Een vreemdeling ( van bepaalde godsdienst weliswaar) moet zich daar niet aan houden en kan dat wel omdat zijn godsdienst dat toelaat maar ook defacto omdat zijn nationale wet het toelaat.

Mieke 79
19 juni 2003, 11:37
Mieke, wel op letten dat Trol een antwoord gaf - waar ik het natuurlijk mee eens ben en dat al niet meer hoef te antwoorden.
Maar dit bv. als belg ben ik verplicht me te schikken naar belgische wetten en eventueel kan ik er door vervolgd en gestraft worden.
Dit is voor een belg een plicht, hij kan zich niet wegsteken of beroepen op een andere nationaliteit.
De vreemdelingen houden al de rechten die verbonden zijn aan hun eigen nationaliteit, en krijgen er de rechten bij die verbonden zijn aan onze nationaliteit, zonder onze nationaliteit te aanvaarden. Ze hebben dus een bijkomend recht.
Zoals sommigen zich kunnen wegsteken achter "de wet " van hun geloof
Als belg is men verplicht wetten te volgen en bv. (onnozel misschien) slechts met één een enkele vrouw / man te kunnen trouwen. Een vreemdeling ( van bepaalde godsdienst weliswaar) moet zich daar niet aan houden en kan dat wel omdat zijn godsdienst dat toelaat maar ook defacto omdat zijn nationale wet het toelaat.

De argumentatie van jullie beide slaat op niet veel... vind ik. Over welke bijkomende rechten gaat het? Ik heb nog altijd geen goede illustratie gehoord. Wat zijn die rechten hier in ons land 'die verbonden zijn aan hun eigen nationaliteit.'????
btw: over uw voorbeeld... een migrant mag hier ook geen twee vrouwen hebben. Onze strafwet geldt ook voor migranten. Geloof heeft niets met onze regels te maken en onze wetten.

fernand
19 juni 2003, 12:11
[quote=Thomas]Dat een meerderheid (linksen) het van de Vlamingen schandalig vinden dat een deel van de bevolking vandaag niet kan stemmen, vind ik niet alleen opmerkelijk. Gelukkig voor deze mensen zal binnenkort het migrantenstemrecht een feit worden. Wees gerust, hoe dan ook, het komt er, traag maar zeker. En eens het er is, kunnen de blokkers bye bye zeggen met hun dewinterke-burgemeesterke in Antwerpen. :lol:

Ik denk dat men dan zeker Flup als burgemeester zal hebben.
Dit is een tweesnijdend zwaard. Degene die nu op de rand draaien, zouden wel eens naar flupke kunnen vallen! (ben ik zeker van, en zonder glazen bol)

circe
19 juni 2003, 13:30
Onze strafwet geldt ook voor migranten. Geloof heeft niets met onze regels te maken en onze wetten.

Probeer jij dan maar eens met een hoofddoek/deksel op je pasfoto te gaan staan!

Ook al eens geprobeerd om thuis een schaap te slachten?

filosoof
20 juni 2003, 06:45
Ook al eens geprobeerd om thuis een schaap te slachten?


't Klinkt wééral erg naar selectieve verontwaardiging: d�*t doet immers elke vlaamse boer al eeuwen... en ik ken zelfs een goed oostvlaams katholiek gezin (hij postman, zij bankbediende), die elk jaar hun varken slachten...(ja, thuis!)
Akkoord, islamieten zullen niet veel varkens slachten, maar het ging hem hier toch om het principe van het thuisslachten, of niet?
Hoeveel zelfgekweekte kippen, duiven en konijnen gaan er in Vlaanderen niet elk jaar de thuis executie tegemoet? allemaal even onwettig! En jagers doen het niet thuis, maar in open veld of in de bossen... maar d�*t kan volgens de wet (maar jagers zijn dan ook iets demiddelder dan de doorsnee Belg of migrant en dus kan je die mensen hun pleziertje toch niet ontzeggen, of wèl?)
:roll:

kirie
20 juni 2003, 07:25
dat gaat niet over selectieve verontwaardeging en verwijzing naar oude vlaamse boeren.
Als iets niet mag, dan mag dat voor niemand. Punt, zo simpel.
En voor de rest, vind ik er ook zaken bijgehaald die er niets, maar dan ook niets mee te maken hebben, want over die kippen en konijnen bestaan geen regels dat men naar slachthuizen daarvoor moet.
Da's zijn de truken om alles te vergoelijken.

filosoof
20 juni 2003, 07:25
Quote Kirie: nog eens ff op reageren : als vreemdeling kunnen een stem uitbrengen is een ongehoorde discriminitie tegenover belgen !!
Belgen hebben dan rechten , maar ook plichten ( op andere vlakken)
Vreemden hebben dan enkel rechten en geen plichten.

In België is stemmen toch ook een plicht, akkoord.
Oké, Kirie, zet je redenerinng dan door. Geen belastingen betalen ook niet voor vreemden, want dat is een plicht, en ze hebben enkel rechten volgens jou...
Sorry, maar je redenering overtuigt niet. Migranten hebben OOK plichten!


OK, DUS: GEEN STEMRECHT MAAR STEMPLICHT VOOR MIGRANTEN ?

kirie
20 juni 2003, 07:28
Geen recht EN geen plicht. Eenvoudig toch?
Belg worden : geen enkel probleem , integendeel, op dat moment zou ik me er zelf voor inrzetten indien ze worden gediscrimineerd op bepaalde vlakken, want dan vind ik dat ook niet meer dan normaal dat ze identiek gelijke kansen hebben.

filosoof
20 juni 2003, 07:38
dat gaat niet over selectieve verontwaardeging en verwijzing naar oude vlaamse boeren.
Als iets niet mag, dan mag dat voor niemand. Punt, zo simpel.
En voor de rest, vind ik er ok zaken bijgehaald die er niets, maar dan ook niets mee te maken hebben, want over die kippen en konijnen bestaan geen regels dat men naar slachthuizen daarvoor moet.
Da's zijn de truken om alles te vergoelijken.
Niks geen truken!! :lol:
Die Oostvlamingen die jaarlijks hun varken slachten zijn +/- 40/45 jaar, en géén boeren: ze hebben hun jaarlijks biggetje en hun moestuintje... m�*�*r ze zijn katholiek, gèèn moslim...
Of er ivm. slachten van kippen en konijnen géén regels bestaan weet ik niet, maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken: het principe is hier thuisslachten, niet het gewicht van het dier, of wél??
Of is het principe misschien Marokkaantjepesten?

filosoof
20 juni 2003, 07:42
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

kirie
20 juni 2003, 07:52
als het pricipe thuisslachten is en niet het gewicht van dieren, dan moet je die dieren ( waar geen wetgeving gelijkaardig aan thuisslachten van schapen voor bestaat) er ook niet bijhalen en ze vergelijken ; lijkt me beetje zinsloos hé filosoof.
En als ze daar in oostvlanderen geen boer zijn , dan moet je best ook niet eerst spreken over oude vlaamse boeren zeker.

Mieke 79
20 juni 2003, 08:24
dat gaat niet over selectieve verontwaardeging en verwijzing naar oude vlaamse boeren.
Als iets niet mag, dan mag dat voor niemand. Punt, zo simpel.
En voor de rest, vind ik er ok zaken bijgehaald die er niets, maar dan ook niets mee te maken hebben, want over die kippen en konijnen bestaan geen regels dat men naar slachthuizen daarvoor moet.
Da's zijn de truken om alles te vergoelijken.
Niks geen truken!! :lol:
Die Oostvlamingen die jaarlijks hun varken slachten zijn +/- 40/45 jaar, en géén boeren: ze hebben hun jaarlijks biggetje en hun moestuintje... m�*�*r ze zijn katholiek, gèèn moslim...
Of er ivm. slachten van kippen en konijnen géén regels bestaan weet ik niet, maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken: het principe is hier thuisslachten, niet het gewicht van het dier, of wél??
Of is het principe misschien Marokkaantjepesten?

Idd geen truken...
Het principe is: de strafwet geldt voor iedereen en de migranten hebben geen extra rechten in ons land die wij niet zouden hebben. DUS: hun argumentering slaat op niets. Integendeel: migranten hebben wel plichten zoals belastingen betalen. Dus waarom stemmen ook niet, het is in ons land nog altijd een plicht? (alhoewel sommigen hier zo graag beweren dat het officieus een 'recht' is geworden. Dat klopt overigens helemaal niet. Want tis niet omdat iets niet bestraft wordt in praktijk, dat het ook mag...)

kirie
20 juni 2003, 09:04
Voor Mieke 79:
Strafwet geldt voor iedereen : da's nu net hetgeen ik ook wil .
Maar dan wel in de praktijk !

verder hier een beknopte tekst vandaag verschenen :

Ruim 171.000 buitenlanders zijn de voorbije drie jaar Belg geworden, het merendeel via de zogenaamde snel-Belgwet van maart 2000. Sinds België in 1984 het Wetboek van de Belgische nationaliteit invoerde, met verschillende mogelijkheden om een Belgische identiteitskaart aan te vragen, verwierven 538.571 buitenlanders een Belgische identiteitskaart. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Instituut voor Statistiek.

Wat houdt diegenen die hier stemrecht of plicht wensen tegen om hetzelfde te doen. Dan hebben ze alles . Eenvoudiger kan niet.
Al die zever van dit en dat toe te laten. Voor mij geldt als belangrijk: geen discrimitanie , geen voordelen tegenover de autochtone bewoners.
Zo simpel.
En dan nog eens herhalen :Belg worden : geen enkel probleem , integendeel, op dat moment zou ik me er zelf voor inrzetten indien ze worden gediscrimineerd op bepaalde vlakken, want dan vind ik dat ook niet meer dan normaal dat ze identiek gelijke kansen hebben.
Moeilijker als dat is dat niet. Toon eerst maar de wil om er bij te horen.
Er niet willen bijhoren en wel iets willen vertellen dat gaat niet goed samen.

Mieke 79
20 juni 2003, 09:18
Voor mij geldt als belangrijk: geen discrimitanie , geen voordelen tegenover de autochtone bewoners.
Zo simpel.
En dan nog eens herhalen :Belg worden : geen enkel probleem , integendeel, op dat moment zou ik me er zelf voor inrzetten indien ze worden gediscrimineerd op bepaalde vlakken, want dan vind ik dat ook niet meer dan normaal dat ze identiek gelijke kansen hebben.
Moeilijker als dat is dat niet. Toon eerst maar de wil om er bij te horen.
Er niet willen bijhoren en wel iets willen vertellen dat gaat niet goed samen.

Die voordelen zijn er gewoon niet tegenover de autochtone bewoners. Dat tracht ik al de hele tijd te benadrukken.

Dat ter zijde, want verder in uw betoog vind ik uw argumentatie dan weer zeer goed! Het is uw goed recht te vinden dat ze de wil moeten betonen om zich te nationaliseren. En idd met de snelBelg-wet gaat dit nu vrij vlot, op een jaar is dat geregeld. Hopelijk gaan ze dat systeem nu niet helemaal veranderen hé.

Thomas Hx
21 juni 2003, 12:57
in nog geen honderd jaar!

circe
21 juni 2003, 14:46
Die Oostvlamingen die jaarlijks hun varken slachten zijn +/- 40/45 jaar, en géén boeren: ze hebben hun jaarlijks biggetje en hun moestuintje... m�*�*r ze zijn katholiek, gèèn moslim...

feit blijft dat de éne NIET mag slachten volgens de wet en dus in principe strafbaar is, en dat de andere WEL mag slachten en er nog een extra containerke bovenop krijgt om zijn slachtafval in te gooien!

Indien alle Belgen gelijk zijn voor de wet, zijn alle Belgen gelijk voor de wet ongeacht of ze nu besneden zijn of niet (anders moeten ze de grondwet aanpassen)


Of er ivm. slachten van kippen en konijnen géén regels bestaan weet ik niet, maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken: het principe is hier thuisslachten, niet het gewicht van het dier, of wél??
SOMMIGE dieren mogen niet thuis geslacht worden, daaronder vallen runderen, varkens en schapen! Ik vermoed dat de reden zit in de grootte van het dier: hierbij gaat het vooral over het lijden van het dier. Bij grotere dieren is het VERPLICHT het dier eerst te verdoven.
Bij het slachten van konijnen en kippen zal elke rechtgeaarde boer of privé kweker OOK eerst het dier met een welgemikte klop buiten bewustzijn slaan, dat is iets lastiger met een schaap nietwaar filosoof?

Of is het principe misschien Marokkaantjepesten?
:roll: waar heb je het over?
Het gaat hier over WETTEN waaraan BELGEN en mensen die zich in BELGIE bevinden moeten aan houden!

fernand
21 juni 2003, 20:09
Ook al eens geprobeerd om thuis een schaap te slachten?


't Klinkt wééral erg naar selectieve verontwaardiging: d�*t doet immers elke vlaamse boer al eeuwen... en ik ken zelfs een goed oostvlaams katholiek gezin (hij postman, zij bankbediende), die elk jaar hun varken slachten...(ja, thuis!)
Akkoord, islamieten zullen niet veel varkens slachten, maar het ging hem hier toch om het principe van het thuisslachten, of niet?
Hoeveel zelfgekweekte kippen, duiven en konijnen gaan er in Vlaanderen niet elk jaar de thuis executie tegemoet? allemaal even onwettig! En jagers doen het niet thuis, maar in open veld of in de bossen... maar d�*t kan volgens de wet (maar jagers zijn dan ook iets demiddelder dan de doorsnee Belg of migrant en dus kan je die mensen hun pleziertje toch niet ontzeggen, of wèl?)
:roll:



Onwettig?????
Ik zou toch maar even de wet erbij nemen. De boer welke thuis een varken wil slachten gaat een briefje afhalen op het gemeentehuis. Eveneens voor een kalf of een koe, welke hij moet laten keuren door een veearts. En moet laten slachten door een erkende slachter.
Het verschil met het schaap bij de islamieten is dat deze dieren niet verdoofd worden en door ONERVAREN slagers thuis gedood worden? Daarom is het bij wet verboden om deze soort thuis slachtingen te doen.

Fnek
24 juni 2003, 02:24
Belgische nationaliteit aanvragen of anders niet stemmen.
Het is niet moeilijk het is gemakkelijk.


t is inderdaad niet moeilijk. Maar zou het niet kunnen dat er meer meespeelt dan het rationele, het wel of niet gemakkelijk zijn?
Zou het niet kunnen dat het emotioneel, symbolisch,... (of weet ik veel wat) gewoon moeilijk is om de Belgische nationaliteit aan te nemen en daarmee een stukje eigen cultuur en geschiedenis weggooien?

En volgens mij is het niet zo dat een allochtoon niet wil deelnemen aan onze samenleving, omdat hij belang hecht aan zijn achtergrond.
En ik vind dat het al zeker niet zo zou mogen zijn dat iemand niet mág deelnemen aan de samenleving omdat hij belang hect aan zijn achtergrond!

Dus daarom: Ja stemrecht (/plicht), en wel op ALLE niveaus!!!

circe
24 juni 2003, 07:18
Fnek mijn beste, als het voor iemand emotioneel te moeilijk is om de Belgische nationaliteit aan te nemen dan betekent dat niet dat die persoon geen deel mag nemen aan de maatschappij.

Indien je je eigen cultuur en je eigen geschiedenis wenst te behouden hoef je echter niet mee te beslissen over de TOEKOMST van een ander land. In dat geval kan je beter meebeslissen over de toekomst van je eigen land waar je dan toch zoveel meer waarde aan hecht.

fernand
24 juni 2003, 10:29
Indien je je eigen cultuur en je eigen geschiedenis wenst te behouden hoef je echter niet mee te beslissen over de TOEKOMST van een ander land. In dat geval kan je beter meebeslissen over de toekomst van je eigen land waar je dan toch zoveel meer waarde aan hecht.


Wie kan dat nog beter verwoorden?

Oeteke
25 juni 2003, 11:56
amaai, is dezen topic nog altijd bezig.
Tis toch logisch
gene pas= geen stemrecht.
in de wet staat dat alle BELGEN gelijk zijn voor de wet.
Dus de niet Belgen niet.

Bluelagune
5 juli 2003, 14:49
Toelaten. Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.

Migranten kunnen stemrecht krijgen indien ze verkiezen "Belg" te worden. Aangezien het tegenwoordig al zo eenvoudig is om de nationaliteit te verkrijgen kan dat toch voor véél migranten géén probleem zijn. Talenkennis en wil tot integratie zijn hierbij sleutelwaarden.

fernand
5 juli 2003, 16:27
Toelaten. Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.

Migranten kunnen stemrecht krijgen indien ze verkiezen "Belg" te worden. Aangezien het tegenwoordig al zo eenvoudig is om de nationaliteit te verkrijgen kan dat toch voor véél migranten géén probleem zijn. Talenkennis en wil tot integratie zijn hierbij sleutelwaarden.

Ja daar zegt U wat. Maar dan toont men respect voor het gastland. En dat is te veel gevraagd.
Die mensen zijn even fier op hun nationaliteit, als wij op ons Vlaaming zijn!

Rama
9 juli 2003, 00:08
Ja ik vind dat het in deze samenleving het stemrecht voor vreemdelingen zekker moet kunnen en vooral europesche vreemdelingen. Men wil dat vreemdelingen integreren hoe kan men integreren als men niet de rechten krijgt zoals alle staatsburgers die hier in deze land leven.

Pat
9 juli 2003, 00:12
Ja ik vind dat het in deze samenleving het stemrecht voor vreemdelingen zekker moet kunnen en vooral europesche vreemdelingen. Men wil dat vreemdelingen integreren hoe kan men integreren als men niet de rechten krijgt zoals alle staatsburgers die hier in deze land leven. Stemrecht is geen wondermiddel om bij toverslag de integratie te bevorderen.

Jan van den Berghe
9 juli 2003, 00:49
Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.

Neen, zo gaat dat niet. Die rechten en plichten komen er pas nadat men zich bereid heeft verklaard een leven op te bouwen als burger van die staat. Dat is een regel die in bijna alle landen van Europa geldt.

TomB
9 juli 2003, 03:05
Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.

Neen, zo gaat dat niet. Die rechten en plichten komen er pas nadat men zich bereid heeft verklaard een leven op te bouwen als burger van die staat. Dat is een regel die in bijna alle landen van Europa geldt.

Dus u vind het volstrekt normaal dat er 1 miljoen mensen ergens leven die totaal geen inspraak hebben in de overheid van het land waar ze wonen. Mja, je mag je opinie hebben natuurlijk, eerlijk klinkt het alvast niet dat mijn buurman mag stemmen omdat ie toevallig ook hier geboren is. Verder vind ik dat een precedent. Als ik geen stemrecht krijg? Wil dat dan zeggen dat ik ook elders selectief mag zijn met de rechten en de plichten? Belastingen niet betalen zie ik wel zitten.

Strop
9 juli 2003, 08:30
Ik erger er me al aan dat Walen zich kunnen moeien met de Vlaamse politiek. Maar ja, tot nader order zijn Vlamingen en Walen nog steeds Belgen. Laat staan dat iemand die duidelijk geen Belg wil worden zich mag komen moeien. (en dat geldt voor iedereen)

Iemand die duidelijk wel moeite gedaan heeft Belg te worden mag uiteraard stemmen. (moet zelfs) En op da vlak hebben migranten niets te klagen nu dat onze nationaliteit door de "Snel Belg-wet" slechts een vodje papier geworden is.

Ik zou in het buitenland er zelfs niet over denken om stemrecht te eisen (gesteld dat ik de taal zou spreken) wanneer ik niet van plan ben om hun nationaliteit/zeden/normen/wetten aan te nemen.

thePiano
9 juli 2003, 14:21
Ik erger er me al aan dat Walen zich kunnen moeien met de Vlaamse politiek. Maar ja, tot nader order zijn Vlamingen en Walen nog steeds Belgen. Laat staan dat iemand die duidelijk geen Belg wil worden zich mag komen moeien. (en dat geldt voor iedereen)

Iemand die duidelijk wel moeite gedaan heeft Belg te worden mag uiteraard stemmen. (moet zelfs) En op da vlak hebben migranten niets te klagen nu dat onze nationaliteit door de "Snel Belg-wet" slechts een vodje papier geworden is.

Ik zou in het buitenland er zelfs niet over denken om stemrecht te eisen (gesteld dat ik de taal zou spreken) wanneer ik niet van plan ben om hun nationaliteit/zeden/normen/wetten aan te nemen.

Het regeerakkoord voorziet nu dat het migrantenstemrecht naar de kamer wordt doorgeschoven. Dus kunnen de volksvertegenwoordigers (waaronder ook jouw gekozenen) hun zegje uitbrengen. Toch prima zo of niet?

Mieke 79
9 juli 2003, 14:44
Fantastisch dat het migrantenstemrecht naar de kamer gaat. Ze zouden dit met meer strijdpunten moeten doen! :D

fernand
9 juli 2003, 18:12
Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.

Neen, zo gaat dat niet. Die rechten en plichten komen er pas nadat men zich bereid heeft verklaard een leven op te bouwen als burger van die staat. Dat is een regel die in bijna alle landen van Europa geldt.

Dus u vind het volstrekt normaal dat er 1 miljoen mensen ergens leven die totaal geen inspraak hebben in de overheid van het land waar ze wonen. Mja, je mag je opinie hebben natuurlijk, eerlijk klinkt het alvast niet dat mijn buurman mag stemmen omdat ie toevallig ook hier geboren is. Verder vind ik dat een precedent. Als ik geen stemrecht krijg? Wil dat dan zeggen dat ik ook elders selectief mag zijn met de rechten en de plichten? Belastingen niet betalen zie ik wel zitten.

Maar ze hebben wel nog inspraak in het land dat ze verlaten hebben, nietwaar Tomb? U hebbt toch ook in België gekozen. Dus U gaat in de twee landen uw stem laten klinken. In het ene waar ge genen bal van begrijpt, kent de taal niet, en intereseert U niet. En in het andere weet ge zelfs niet wie wie is!
Goede gemotiveerde kiezers noem ik dat! :o

fernand
9 juli 2003, 18:16
Ik erger er me al aan dat Walen zich kunnen moeien met de Vlaamse politiek. Maar ja, tot nader order zijn Vlamingen en Walen nog steeds Belgen. Laat staan dat iemand die duidelijk geen Belg wil worden zich mag komen moeien. (en dat geldt voor iedereen)

Iemand die duidelijk wel moeite gedaan heeft Belg te worden mag uiteraard stemmen. (moet zelfs) En op da vlak hebben migranten niets te klagen nu dat onze nationaliteit door de "Snel Belg-wet" slechts een vodje papier geworden is.

Ik zou in het buitenland er zelfs niet over denken om stemrecht te eisen (gesteld dat ik de taal zou spreken) wanneer ik niet van plan ben om hun nationaliteit/zeden/normen/wetten aan te nemen.

Het regeerakkoord voorziet nu dat het migrantenstemrecht naar de kamer wordt doorgeschoven. Dus kunnen de volksvertegenwoordigers (waaronder ook jouw gekozenen) hun zegje uitbrengen. Toch prima zo of niet?

Grote zever is dat. De kamer is een circus doordat iedere stem zichtbaar is. Wanneer het stemmen anoniem moest zijn zou men een ander resultaat zien. Nu zijn de afgevaardigden gewoon knopkensduwers voor hun partij. En degene die niet in het gelid loopt vliegt buiten. In de kamer is er geen vrijheid van stem!!!!! En dat weet U verdomt goed genoeg PiaNOLA. :twisted: