giserke
26 juli 2005, 16:06
Beste,
We zijn hier nu al maanden aan het debatteren over de zogezegde wetswijziging met het inschrijven van lichtevracht.
Eerst een aantal puntjes:
1: de wet verandert niet!
2: De technische vereisten blijven dezelfde. Maar met dat verschil dat men nu de wet correct zal toepassen! Dit met een grotere technische controle.
Wie komt in de problemen, mensen met een korte wielbasis, en mensen die een wegneembare wand hebben. Hier werd altijd tot nu toe door de vingers gekeken. Vaak kwam het voor de mensen een pseudo afscheiding plaatsten. Dit zal nu niet meer lukken!
Ook werd vaak door de vingers gekeken als er na het wegnemen van de achterzetels geen metalen vloerplaat werd voorzien. Dit zal nu ook niet meer lukken.
De enige technische verandering is de lengte van de koffer! van 30%/ wielbasis naar 50%/ wiebasis. (Dus korte Defender, en wranlerfanaten hebben pech!)
Maar de belangrijkste vraag, Wat met lichtevracht voor privé doeleinden?
Wel hier heeft Minister Landuyt op zijn minst geblunderd in zijn omzendbrief!
Hierin stond dat lichtevracht moeilijk te verantwoorden was voor prive doeleinden! Maar dit zijn praatjes voor de vaak, want bij het inschrijven van een voertuig zal geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist zijn! Dit betekend dat dit dan ook niet in de wet voorzien is als voorwaarde voor lichtevracht! (zie tekst onderaan)
Dus particulieren kunnen ongehinderd hun wagen inschrijven, op voorwaarde dat hun wagen 100% voldoet aan de technische richtlijnen, die nu strenger zullen worden gecontroleerd waardoor fraude niet meer mogelijk zal zijn!
Landuyt en zijn kliek zijn dus een bende zeveraars!
wij mailbericht van vrijdag 17 juni ll. hebben wij in goede orde ontvangen.
Het is inderdaad zo dat " lichte vrachtwagens " van een fiscaal gunstiger regime kunnen genieten dan gewone personenwagens : voor lichte vrachtwagens hoeft geen belasting op inverkeersstelling te worden betaald , de verkeersbelasting is aanzienlijk lager , en er zijn ook voordelen voor andere - federale - belastingen , zoals de personenbelasting en de BTW.
De verkeersbelasting en de belasting op de inverkeersstelling zijn gewestelijke belastingen - waarvoor de Vlaamse overheid bevoegd is - de andere belastingen zijn federale belastingen.
Tot nog toe werd voor de kwalificatie van " lichte vrachtwagen " steeds de technische criteria gevolgd van de federale " DIV " ( dienst inschrijving voertuigen ). Deze criteria zijn omschreven in een KB van 1968. In 2003 zijn inderdaad deze criteria versoepeld. En die versoepeling heeft te maken met de Europese regelgeving terzake. De Vlaamse regering is bij deze versoepeling op geen enkele wijze betrokken geweest.
Het fiscaal gunstig regime voor lichte vrachtwagens is zeker te verantwoorden wanneer die voertuigen worden gebruikt om een economische activiteit mee uit te oefenen : bijvoorbeeld voor een loodgieter , tuinaannemer of andere beroepen die deze wagens gebruiken om materialen of gereedschappen mee te vervoeren.
Wanneer die wagens voor privé-doeleinden worden gebruikt is een gunstiger fiscaal regime moeilijk te verantwoorden , zeker in vergelijking met gewone personenwagens waarvoor een veel hogere verkeersbelasting en BIV moet betaald worden.
Als er geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist is bij de inschrijving 'inverkeersstelling' , hoe gaan ze controleren of het voor prive doeleinden is of niet! 8)
Daarom heeft de Vlaamse regering , in samenspraak met de andere gewesten en met de federale regering , beslist een voorontwerp van decreet goed te keuren dat een afwijkende - strengere - definitie voorziet voor lichte vrachtwagens. Het meest essentiële criterium daarbij is dat de lengte van de laadruimte steeds minstens 50 procent dient te bedragen van de lengte van de wielbasis ( de afstand tussen voor- en achteras ). Op dat punt zal de fiscale definitie afwijken van de technische omschrijving , waar slechts 30 % vereist is.
Voor wagens met een volledig van de laadruimte afgesloten - enkele of dubbele - cabine, dit zijn de zogenaamde pick-ups , geldt dit criterium niet. M.a.w. zij zullen steeds , ook fiscaal , als lichte vrachtwagen beschouwd kunnen worden.
De teksten van het voorontwerp van decreet en van het samenwerkingsakkoord met de andere gewesten zullen weldra voor advies aan de Raad van State worden bezorgd.
De nieuwe regeling zal in werking treden met ingang van 1 januari 2006.
Dit betekent dat alleszins voor het verleden geen navorderingen zullen gebeuren. De diensten van de technische controle zullen bij een aanbieding van het voertuig nagaan of het aangeboden voertuig al dan niet aan de fiscale definitie van lichte vrachtwagen voldoet. Wanneer dit niet het geval is zal bij de eerstvolgende uitnodiging tot betalen van de verkeersbelasting het bedrag voor een personenauto vermeld worden. Indien het voertuig ook aan de fiscale definitie voldoet of indien het voertuig daartoe zodanig werd aangepast zal verder het - voordeliger - tarief voor lichte vrachtwagens worden toegepast.
Ik hoop u met deze inlichtingen meer duidelijkheid te hebben verschaft.
Hoogachtend,
Erwin Aerts
Raadgever Kabinet Financiën en Begroting.
Edit:After edit by giserke on 26-07-2005 at 17:10
Reason:
--------------------------------
Beste,
We zijn hier nu al maanden aan het debatteren over de zogezegde wetswijziging met het inschrijven van lichtevracht.
Eerst een aantal puntjes:
1: de wet verandert niet!
2: De technische vereisten blijven dezelfde. Maar met dat verschil dat men nu de wet correct zal toepassen! Dit met een grotere technische controle.
Wie komt in de problemen, mensen met een korte wielbasis, en mensen die een wegneembare wand hebben. Hier werd altijd tot nu toe door de vingers gekeken. Vaak kwam het voor de mensen een pseudo afscheiding plaatsten. Dit zal nu niet meer lukken!
Ook werd vaak door de vingers gekeken als er na het wegnemen van de achterzetels geen metalen vloerplaat werd voorzien. Dit zal nu ook niet meer lukken.
De enige technische verandering is de lengte van de koffer! van 30%/ wielbasis naar 50%/ wiebasis. (Dus korte Defender, en wranlerfanaten hebben pech!)
Maar de belangrijkste vraag, Wat met lichtevracht voor privé doeleinden?
Wel hier heeft Minister Landuyt op zijn minst geblunderd in zijn omzendbrief!
Hierin stond dat lichtevracht moeilijk te verantwoorden was voor prive doeleinden! Maar dit zijn praatjes voor de vaak, want bij het inschrijven van een voertuig zal geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist zijn! Dit betekend dat dit dan ook niet in de wet voorzien is als voorwaarde voor lichtevracht! (zie tekst onderaan)
Dus particulieren kunnen ongehinderd hun wagen inschrijven, op voorwaarde dat hun wagen 100% voldoet aan de technische richtlijnen, die nu strenger zullen worden gecontroleerd waardoor fraude niet meer mogelijk zal zijn!
Landuyt en zijn kliek zijn dus een bende zeveraars!
wij mailbericht van vrijdag 17 juni ll. hebben wij in goede orde ontvangen.
Het is inderdaad zo dat " lichte vrachtwagens " van een fiscaal gunstiger regime kunnen genieten dan gewone personenwagens : voor lichte vrachtwagens hoeft geen belasting op inverkeersstelling te worden betaald , de verkeersbelasting is aanzienlijk lager , en er zijn ook voordelen voor andere - federale - belastingen , zoals de personenbelasting en de BTW.
De verkeersbelasting en de belasting op de inverkeersstelling zijn gewestelijke belastingen - waarvoor de Vlaamse overheid bevoegd is - de andere belastingen zijn federale belastingen.
Tot nog toe werd voor de kwalificatie van " lichte vrachtwagen " steeds de technische criteria gevolgd van de federale " DIV " ( dienst inschrijving voertuigen ). Deze criteria zijn omschreven in een KB van 1968. In 2003 zijn inderdaad deze criteria versoepeld. En die versoepeling heeft te maken met de Europese regelgeving terzake. De Vlaamse regering is bij deze versoepeling op geen enkele wijze betrokken geweest.
Het fiscaal gunstig regime voor lichte vrachtwagens is zeker te verantwoorden wanneer die voertuigen worden gebruikt om een economische activiteit mee uit te oefenen : bijvoorbeeld voor een loodgieter , tuinaannemer of andere beroepen die deze wagens gebruiken om materialen of gereedschappen mee te vervoeren.
Wanneer die wagens voor privé-doeleinden worden gebruikt is een gunstiger fiscaal regime moeilijk te verantwoorden , zeker in vergelijking met gewone personenwagens waarvoor een veel hogere verkeersbelasting en BIV moet betaald worden.
Als er geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist is bij de inschrijving 'inverkeersstelling' , hoe gaan ze controleren of het voor prive doeleinden is of niet! 8)
Daarom heeft de Vlaamse regering , in samenspraak met de andere gewesten en met de federale regering , beslist een voorontwerp van decreet goed te keuren dat een afwijkende - strengere - definitie voorziet voor lichte vrachtwagens. Het meest essentiële criterium daarbij is dat de lengte van de laadruimte steeds minstens 50 procent dient te bedragen van de lengte van de wielbasis ( de afstand tussen voor- en achteras ). Op dat punt zal de fiscale definitie afwijken van de technische omschrijving , waar slechts 30 % vereist is.
Voor wagens met een volledig van de laadruimte afgesloten - enkele of dubbele - cabine, dit zijn de zogenaamde pick-ups , geldt dit criterium niet. M.a.w. zij zullen steeds , ook fiscaal , als lichte vrachtwagen beschouwd kunnen worden.
De teksten van het voorontwerp van decreet en van het samenwerkingsakkoord met de andere gewesten zullen weldra voor advies aan de Raad van State worden bezorgd.
De nieuwe regeling zal in werking treden met ingang van 1 januari 2006.
Dit betekent dat alleszins voor het verleden geen navorderingen zullen gebeuren. De diensten van de technische controle zullen bij een aanbieding van het voertuig nagaan of het aangeboden voertuig al dan niet aan de fiscale definitie van lichte vrachtwagen voldoet. Wanneer dit niet het geval is zal bij de eerstvolgende uitnodiging tot betalen van de verkeersbelasting het bedrag voor een personenauto vermeld worden. Indien het voertuig ook aan de fiscale definitie voldoet of indien het voertuig daartoe zodanig werd aangepast zal verder het - voordeliger - tarief voor lichte vrachtwagens worden toegepast.
Ik hoop u met deze inlichtingen meer duidelijkheid te hebben verschaft.
Hoogachtend,
Erwin Aerts
Raadgever Kabinet Financiën en Begroting.
Before any edits, post was:
--------------------------------
Beste,
We zijn hier nu al maanden aan het debatteren over de zogezegde wetswijziging met het inschrijven van lichtevracht.
Eerst een aantal puntjes:
1: de wet verandert niet!
2: De technische vereisten blijven dezelfde. Maar met dat verschil dat men nu de wet correct zal toepassen! Dit met een grotere technische controle.
Wie komt in de problemen, mensen met een korte wielbasis, en mensen die een wegneembare wand hebben. Hier werd altijd tot nu toe door de vingers gekeken. Vaak kwam het voor de mensen een pseudo afscheiding plaatsten. Dit zal nu niet meer lukken!
Ook werd vaak door de vingers gekeken als er na het wegnemen van de achterzetels geen metalen vloerplaat werd voorzien. Dit zal nu ook niet meer lukken.
De enige technische verandering is de lengte van de koffer! van 30%/ wielbasis naar 50%/ wiebasis. (Dus korte Defender, en wranlerfanaten hebben pech!)
Maar de belangrijkste vraag, Wat met lichtevracht voor privé doeleinden?
Wel hier heeft Minister Landuyt op zijn minst geblunderd in zijn omzendbrief!
Hierin stond dat lichtevracht moeilijk te verantwoorden was voor prive doeleinden! Maar dit zijn praatjes voor de vaak, want bij het inschrijven van een voertuig zal geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist zijn! Dit betekend dat dit dan ook niet in de wet voorzien is als voorwaarde voor lichtevracht! (zie tekst onderaan)
Dus particulieren kunnen ongehinderd hun wagen inschrijven, op voorwaarde dat hun wagen 100% voldoet aan de technische richtlijnen, die nu strenger zullen worden gecontroleerd waardoor fraude niet meer mogelijk zal zijn!
Landuyt en zijn kliek zijn dus een bende zeveraars!
wij mailbericht van vrijdag 17 juni ll. hebben wij in goede orde ontvangen.
Het is inderdaad zo dat " lichte vrachtwagens " van een fiscaal gunstiger regime kunnen genieten dan gewone personenwagens : voor lichte vrachtwagens hoeft geen belasting op inverkeersstelling te worden betaald , de verkeersbelasting is aanzienlijk lager , en er zijn ook voordelen voor andere - federale - belastingen , zoals de personenbelasting en de BTW.
De verkeersbelasting en de belasting op de inverkeersstelling zijn gewestelijke belastingen - waarvoor de Vlaamse overheid bevoegd is - de andere belastingen zijn federale belastingen.
Tot nog toe werd voor de kwalificatie van " lichte vrachtwagen " steeds de technische criteria gevolgd van de federale " DIV " ( dienst inschrijving voertuigen ). Deze criteria zijn omschreven in een KB van 1968. In 2003 zijn inderdaad deze criteria versoepeld. En die versoepeling heeft te maken met de Europese regelgeving terzake. De Vlaamse regering is bij deze versoepeling op geen enkele wijze betrokken geweest.
Het fiscaal gunstig regime voor lichte vrachtwagens is zeker te verantwoorden wanneer die voertuigen worden gebruikt om een economische activiteit mee uit te oefenen : bijvoorbeeld voor een loodgieter , tuinaannemer of andere beroepen die deze wagens gebruiken om materialen of gereedschappen mee te vervoeren.
Wanneer die wagens voor privé-doeleinden worden gebruikt is een gunstiger fiscaal regime moeilijk te verantwoorden , zeker in vergelijking met gewone personenwagens waarvoor een veel hogere verkeersbelasting en BIV moet betaald worden.
Als er geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist is, hoe gaan ze controleren of het voor prive doeleinden is of niet! 8)
Daarom heeft de Vlaamse regering , in samenspraak met de andere gewesten en met de federale regering , beslist een voorontwerp van decreet goed te keuren dat een afwijkende - strengere - definitie voorziet voor lichte vrachtwagens. Het meest essentiële criterium daarbij is dat de lengte van de laadruimte steeds minstens 50 procent dient te bedragen van de lengte van de wielbasis ( de afstand tussen voor- en achteras ). Op dat punt zal de fiscale definitie afwijken van de technische omschrijving , waar slechts 30 % vereist is.
Voor wagens met een volledig van de laadruimte afgesloten - enkele of dubbele - cabine, dit zijn de zogenaamde pick-ups , geldt dit criterium niet. M.a.w. zij zullen steeds , ook fiscaal , als lichte vrachtwagen beschouwd kunnen worden.
De teksten van het voorontwerp van decreet en van het samenwerkingsakkoord met de andere gewesten zullen weldra voor advies aan de Raad van State worden bezorgd.
De nieuwe regeling zal in werking treden met ingang van 1 januari 2006.
Dit betekent dat alleszins voor het verleden geen navorderingen zullen gebeuren. De diensten van de technische controle zullen bij een aanbieding van het voertuig nagaan of het aangeboden voertuig al dan niet aan de fiscale definitie van lichte vrachtwagen voldoet. Wanneer dit niet het geval is zal bij de eerstvolgende uitnodiging tot betalen van de verkeersbelasting het bedrag voor een personenauto vermeld worden. Indien het voertuig ook aan de fiscale definitie voldoet of indien het voertuig daartoe zodanig werd aangepast zal verder het - voordeliger - tarief voor lichte vrachtwagens worden toegepast.
Ik hoop u met deze inlichtingen meer duidelijkheid te hebben verschaft.
Hoogachtend,
Erwin Aerts
Raadgever Kabinet Financiën en Begroting.
We zijn hier nu al maanden aan het debatteren over de zogezegde wetswijziging met het inschrijven van lichtevracht.
Eerst een aantal puntjes:
1: de wet verandert niet!
2: De technische vereisten blijven dezelfde. Maar met dat verschil dat men nu de wet correct zal toepassen! Dit met een grotere technische controle.
Wie komt in de problemen, mensen met een korte wielbasis, en mensen die een wegneembare wand hebben. Hier werd altijd tot nu toe door de vingers gekeken. Vaak kwam het voor de mensen een pseudo afscheiding plaatsten. Dit zal nu niet meer lukken!
Ook werd vaak door de vingers gekeken als er na het wegnemen van de achterzetels geen metalen vloerplaat werd voorzien. Dit zal nu ook niet meer lukken.
De enige technische verandering is de lengte van de koffer! van 30%/ wielbasis naar 50%/ wiebasis. (Dus korte Defender, en wranlerfanaten hebben pech!)
Maar de belangrijkste vraag, Wat met lichtevracht voor privé doeleinden?
Wel hier heeft Minister Landuyt op zijn minst geblunderd in zijn omzendbrief!
Hierin stond dat lichtevracht moeilijk te verantwoorden was voor prive doeleinden! Maar dit zijn praatjes voor de vaak, want bij het inschrijven van een voertuig zal geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist zijn! Dit betekend dat dit dan ook niet in de wet voorzien is als voorwaarde voor lichtevracht! (zie tekst onderaan)
Dus particulieren kunnen ongehinderd hun wagen inschrijven, op voorwaarde dat hun wagen 100% voldoet aan de technische richtlijnen, die nu strenger zullen worden gecontroleerd waardoor fraude niet meer mogelijk zal zijn!
Landuyt en zijn kliek zijn dus een bende zeveraars!
wij mailbericht van vrijdag 17 juni ll. hebben wij in goede orde ontvangen.
Het is inderdaad zo dat " lichte vrachtwagens " van een fiscaal gunstiger regime kunnen genieten dan gewone personenwagens : voor lichte vrachtwagens hoeft geen belasting op inverkeersstelling te worden betaald , de verkeersbelasting is aanzienlijk lager , en er zijn ook voordelen voor andere - federale - belastingen , zoals de personenbelasting en de BTW.
De verkeersbelasting en de belasting op de inverkeersstelling zijn gewestelijke belastingen - waarvoor de Vlaamse overheid bevoegd is - de andere belastingen zijn federale belastingen.
Tot nog toe werd voor de kwalificatie van " lichte vrachtwagen " steeds de technische criteria gevolgd van de federale " DIV " ( dienst inschrijving voertuigen ). Deze criteria zijn omschreven in een KB van 1968. In 2003 zijn inderdaad deze criteria versoepeld. En die versoepeling heeft te maken met de Europese regelgeving terzake. De Vlaamse regering is bij deze versoepeling op geen enkele wijze betrokken geweest.
Het fiscaal gunstig regime voor lichte vrachtwagens is zeker te verantwoorden wanneer die voertuigen worden gebruikt om een economische activiteit mee uit te oefenen : bijvoorbeeld voor een loodgieter , tuinaannemer of andere beroepen die deze wagens gebruiken om materialen of gereedschappen mee te vervoeren.
Wanneer die wagens voor privé-doeleinden worden gebruikt is een gunstiger fiscaal regime moeilijk te verantwoorden , zeker in vergelijking met gewone personenwagens waarvoor een veel hogere verkeersbelasting en BIV moet betaald worden.
Als er geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist is bij de inschrijving 'inverkeersstelling' , hoe gaan ze controleren of het voor prive doeleinden is of niet! 8)
Daarom heeft de Vlaamse regering , in samenspraak met de andere gewesten en met de federale regering , beslist een voorontwerp van decreet goed te keuren dat een afwijkende - strengere - definitie voorziet voor lichte vrachtwagens. Het meest essentiële criterium daarbij is dat de lengte van de laadruimte steeds minstens 50 procent dient te bedragen van de lengte van de wielbasis ( de afstand tussen voor- en achteras ). Op dat punt zal de fiscale definitie afwijken van de technische omschrijving , waar slechts 30 % vereist is.
Voor wagens met een volledig van de laadruimte afgesloten - enkele of dubbele - cabine, dit zijn de zogenaamde pick-ups , geldt dit criterium niet. M.a.w. zij zullen steeds , ook fiscaal , als lichte vrachtwagen beschouwd kunnen worden.
De teksten van het voorontwerp van decreet en van het samenwerkingsakkoord met de andere gewesten zullen weldra voor advies aan de Raad van State worden bezorgd.
De nieuwe regeling zal in werking treden met ingang van 1 januari 2006.
Dit betekent dat alleszins voor het verleden geen navorderingen zullen gebeuren. De diensten van de technische controle zullen bij een aanbieding van het voertuig nagaan of het aangeboden voertuig al dan niet aan de fiscale definitie van lichte vrachtwagen voldoet. Wanneer dit niet het geval is zal bij de eerstvolgende uitnodiging tot betalen van de verkeersbelasting het bedrag voor een personenauto vermeld worden. Indien het voertuig ook aan de fiscale definitie voldoet of indien het voertuig daartoe zodanig werd aangepast zal verder het - voordeliger - tarief voor lichte vrachtwagens worden toegepast.
Ik hoop u met deze inlichtingen meer duidelijkheid te hebben verschaft.
Hoogachtend,
Erwin Aerts
Raadgever Kabinet Financiën en Begroting.
Edit:After edit by giserke on 26-07-2005 at 17:10
Reason:
--------------------------------
Beste,
We zijn hier nu al maanden aan het debatteren over de zogezegde wetswijziging met het inschrijven van lichtevracht.
Eerst een aantal puntjes:
1: de wet verandert niet!
2: De technische vereisten blijven dezelfde. Maar met dat verschil dat men nu de wet correct zal toepassen! Dit met een grotere technische controle.
Wie komt in de problemen, mensen met een korte wielbasis, en mensen die een wegneembare wand hebben. Hier werd altijd tot nu toe door de vingers gekeken. Vaak kwam het voor de mensen een pseudo afscheiding plaatsten. Dit zal nu niet meer lukken!
Ook werd vaak door de vingers gekeken als er na het wegnemen van de achterzetels geen metalen vloerplaat werd voorzien. Dit zal nu ook niet meer lukken.
De enige technische verandering is de lengte van de koffer! van 30%/ wielbasis naar 50%/ wiebasis. (Dus korte Defender, en wranlerfanaten hebben pech!)
Maar de belangrijkste vraag, Wat met lichtevracht voor privé doeleinden?
Wel hier heeft Minister Landuyt op zijn minst geblunderd in zijn omzendbrief!
Hierin stond dat lichtevracht moeilijk te verantwoorden was voor prive doeleinden! Maar dit zijn praatjes voor de vaak, want bij het inschrijven van een voertuig zal geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist zijn! Dit betekend dat dit dan ook niet in de wet voorzien is als voorwaarde voor lichtevracht! (zie tekst onderaan)
Dus particulieren kunnen ongehinderd hun wagen inschrijven, op voorwaarde dat hun wagen 100% voldoet aan de technische richtlijnen, die nu strenger zullen worden gecontroleerd waardoor fraude niet meer mogelijk zal zijn!
Landuyt en zijn kliek zijn dus een bende zeveraars!
wij mailbericht van vrijdag 17 juni ll. hebben wij in goede orde ontvangen.
Het is inderdaad zo dat " lichte vrachtwagens " van een fiscaal gunstiger regime kunnen genieten dan gewone personenwagens : voor lichte vrachtwagens hoeft geen belasting op inverkeersstelling te worden betaald , de verkeersbelasting is aanzienlijk lager , en er zijn ook voordelen voor andere - federale - belastingen , zoals de personenbelasting en de BTW.
De verkeersbelasting en de belasting op de inverkeersstelling zijn gewestelijke belastingen - waarvoor de Vlaamse overheid bevoegd is - de andere belastingen zijn federale belastingen.
Tot nog toe werd voor de kwalificatie van " lichte vrachtwagen " steeds de technische criteria gevolgd van de federale " DIV " ( dienst inschrijving voertuigen ). Deze criteria zijn omschreven in een KB van 1968. In 2003 zijn inderdaad deze criteria versoepeld. En die versoepeling heeft te maken met de Europese regelgeving terzake. De Vlaamse regering is bij deze versoepeling op geen enkele wijze betrokken geweest.
Het fiscaal gunstig regime voor lichte vrachtwagens is zeker te verantwoorden wanneer die voertuigen worden gebruikt om een economische activiteit mee uit te oefenen : bijvoorbeeld voor een loodgieter , tuinaannemer of andere beroepen die deze wagens gebruiken om materialen of gereedschappen mee te vervoeren.
Wanneer die wagens voor privé-doeleinden worden gebruikt is een gunstiger fiscaal regime moeilijk te verantwoorden , zeker in vergelijking met gewone personenwagens waarvoor een veel hogere verkeersbelasting en BIV moet betaald worden.
Als er geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist is bij de inschrijving 'inverkeersstelling' , hoe gaan ze controleren of het voor prive doeleinden is of niet! 8)
Daarom heeft de Vlaamse regering , in samenspraak met de andere gewesten en met de federale regering , beslist een voorontwerp van decreet goed te keuren dat een afwijkende - strengere - definitie voorziet voor lichte vrachtwagens. Het meest essentiële criterium daarbij is dat de lengte van de laadruimte steeds minstens 50 procent dient te bedragen van de lengte van de wielbasis ( de afstand tussen voor- en achteras ). Op dat punt zal de fiscale definitie afwijken van de technische omschrijving , waar slechts 30 % vereist is.
Voor wagens met een volledig van de laadruimte afgesloten - enkele of dubbele - cabine, dit zijn de zogenaamde pick-ups , geldt dit criterium niet. M.a.w. zij zullen steeds , ook fiscaal , als lichte vrachtwagen beschouwd kunnen worden.
De teksten van het voorontwerp van decreet en van het samenwerkingsakkoord met de andere gewesten zullen weldra voor advies aan de Raad van State worden bezorgd.
De nieuwe regeling zal in werking treden met ingang van 1 januari 2006.
Dit betekent dat alleszins voor het verleden geen navorderingen zullen gebeuren. De diensten van de technische controle zullen bij een aanbieding van het voertuig nagaan of het aangeboden voertuig al dan niet aan de fiscale definitie van lichte vrachtwagen voldoet. Wanneer dit niet het geval is zal bij de eerstvolgende uitnodiging tot betalen van de verkeersbelasting het bedrag voor een personenauto vermeld worden. Indien het voertuig ook aan de fiscale definitie voldoet of indien het voertuig daartoe zodanig werd aangepast zal verder het - voordeliger - tarief voor lichte vrachtwagens worden toegepast.
Ik hoop u met deze inlichtingen meer duidelijkheid te hebben verschaft.
Hoogachtend,
Erwin Aerts
Raadgever Kabinet Financiën en Begroting.
Before any edits, post was:
--------------------------------
Beste,
We zijn hier nu al maanden aan het debatteren over de zogezegde wetswijziging met het inschrijven van lichtevracht.
Eerst een aantal puntjes:
1: de wet verandert niet!
2: De technische vereisten blijven dezelfde. Maar met dat verschil dat men nu de wet correct zal toepassen! Dit met een grotere technische controle.
Wie komt in de problemen, mensen met een korte wielbasis, en mensen die een wegneembare wand hebben. Hier werd altijd tot nu toe door de vingers gekeken. Vaak kwam het voor de mensen een pseudo afscheiding plaatsten. Dit zal nu niet meer lukken!
Ook werd vaak door de vingers gekeken als er na het wegnemen van de achterzetels geen metalen vloerplaat werd voorzien. Dit zal nu ook niet meer lukken.
De enige technische verandering is de lengte van de koffer! van 30%/ wielbasis naar 50%/ wiebasis. (Dus korte Defender, en wranlerfanaten hebben pech!)
Maar de belangrijkste vraag, Wat met lichtevracht voor privé doeleinden?
Wel hier heeft Minister Landuyt op zijn minst geblunderd in zijn omzendbrief!
Hierin stond dat lichtevracht moeilijk te verantwoorden was voor prive doeleinden! Maar dit zijn praatjes voor de vaak, want bij het inschrijven van een voertuig zal geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist zijn! Dit betekend dat dit dan ook niet in de wet voorzien is als voorwaarde voor lichtevracht! (zie tekst onderaan)
Dus particulieren kunnen ongehinderd hun wagen inschrijven, op voorwaarde dat hun wagen 100% voldoet aan de technische richtlijnen, die nu strenger zullen worden gecontroleerd waardoor fraude niet meer mogelijk zal zijn!
Landuyt en zijn kliek zijn dus een bende zeveraars!
wij mailbericht van vrijdag 17 juni ll. hebben wij in goede orde ontvangen.
Het is inderdaad zo dat " lichte vrachtwagens " van een fiscaal gunstiger regime kunnen genieten dan gewone personenwagens : voor lichte vrachtwagens hoeft geen belasting op inverkeersstelling te worden betaald , de verkeersbelasting is aanzienlijk lager , en er zijn ook voordelen voor andere - federale - belastingen , zoals de personenbelasting en de BTW.
De verkeersbelasting en de belasting op de inverkeersstelling zijn gewestelijke belastingen - waarvoor de Vlaamse overheid bevoegd is - de andere belastingen zijn federale belastingen.
Tot nog toe werd voor de kwalificatie van " lichte vrachtwagen " steeds de technische criteria gevolgd van de federale " DIV " ( dienst inschrijving voertuigen ). Deze criteria zijn omschreven in een KB van 1968. In 2003 zijn inderdaad deze criteria versoepeld. En die versoepeling heeft te maken met de Europese regelgeving terzake. De Vlaamse regering is bij deze versoepeling op geen enkele wijze betrokken geweest.
Het fiscaal gunstig regime voor lichte vrachtwagens is zeker te verantwoorden wanneer die voertuigen worden gebruikt om een economische activiteit mee uit te oefenen : bijvoorbeeld voor een loodgieter , tuinaannemer of andere beroepen die deze wagens gebruiken om materialen of gereedschappen mee te vervoeren.
Wanneer die wagens voor privé-doeleinden worden gebruikt is een gunstiger fiscaal regime moeilijk te verantwoorden , zeker in vergelijking met gewone personenwagens waarvoor een veel hogere verkeersbelasting en BIV moet betaald worden.
Als er geen handelsregisternummer en BTW nummer vereist is, hoe gaan ze controleren of het voor prive doeleinden is of niet! 8)
Daarom heeft de Vlaamse regering , in samenspraak met de andere gewesten en met de federale regering , beslist een voorontwerp van decreet goed te keuren dat een afwijkende - strengere - definitie voorziet voor lichte vrachtwagens. Het meest essentiële criterium daarbij is dat de lengte van de laadruimte steeds minstens 50 procent dient te bedragen van de lengte van de wielbasis ( de afstand tussen voor- en achteras ). Op dat punt zal de fiscale definitie afwijken van de technische omschrijving , waar slechts 30 % vereist is.
Voor wagens met een volledig van de laadruimte afgesloten - enkele of dubbele - cabine, dit zijn de zogenaamde pick-ups , geldt dit criterium niet. M.a.w. zij zullen steeds , ook fiscaal , als lichte vrachtwagen beschouwd kunnen worden.
De teksten van het voorontwerp van decreet en van het samenwerkingsakkoord met de andere gewesten zullen weldra voor advies aan de Raad van State worden bezorgd.
De nieuwe regeling zal in werking treden met ingang van 1 januari 2006.
Dit betekent dat alleszins voor het verleden geen navorderingen zullen gebeuren. De diensten van de technische controle zullen bij een aanbieding van het voertuig nagaan of het aangeboden voertuig al dan niet aan de fiscale definitie van lichte vrachtwagen voldoet. Wanneer dit niet het geval is zal bij de eerstvolgende uitnodiging tot betalen van de verkeersbelasting het bedrag voor een personenauto vermeld worden. Indien het voertuig ook aan de fiscale definitie voldoet of indien het voertuig daartoe zodanig werd aangepast zal verder het - voordeliger - tarief voor lichte vrachtwagens worden toegepast.
Ik hoop u met deze inlichtingen meer duidelijkheid te hebben verschaft.
Hoogachtend,
Erwin Aerts
Raadgever Kabinet Financiën en Begroting.