PDA

View Full Version : Aantal prematuurtjes stijgt schrikbarend snel: toch maar Anders Gaan Leven?


oliepiek
10 augustus 2005, 12:57
De coverstory van Knack: het aantal prematuurtjes dat in Vlaanderen geboren wordt is de laatste 10 jaar verdrievoudigd. Van alle babies die geboren worden, zijn vandaag bijna 8% prematuur tot zeer prematuur.

Met de moderne geneeskunde kunnen de gevolgen van deze premature geboorten voor het kind weliswaar wat verminderd worden, toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes. Kortom, premature geboorten leveren ongezonde Vlamingkjes op.

Dit is uiteraard een totale ramp. En het wordt dringend tijd dat aan de oorzaken iets gedaan wordt.

Die oorzaken zijn vooral van ecologische en sociale aard: een vervuilde omgeving, slechte voeding, slecht drinkwater, en een totaal gestoorde bourgeois stress-wereld.

Onze zieke maatschappij produceert blijkbaar zieke babies. En dat hebben wij dit keer volledig aan onszelf te danken. Moeten we misschien toch niet Anders Gaan Leven?

CutTheCrap
10 augustus 2005, 13:32
Misschien gaan ze ooit nog wel eens beseffen dat we met z'n allen een te zware last zijn voor het milieu en dat er 2 mogelijkheden zijn. Ofwel blijven we voortkweken, geven we onze welvaart op en keren we terug naar middeleeuwse toestanden. Ofwel stoppen we met kweken en streven ernaar om dezelfde levensstandaard aan te houden, maar met veel minder mensen. Op termijn zou de bevolking van West-Europa moeten verminderen met de helft of nog meer om alles leefbaar te houden ( We hebben echt al die mensen niet nodig).

Pieke
10 augustus 2005, 14:23
Met de moderne geneeskunde kunnen de gevolgen van deze premature geboorten voor het kind weliswaar wat verminderd worden, toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes. Kortom, premature geboorten leveren ongezonde Vlamingkjes op.

nuancering aub, niet elke prematuur is automatisch dommer, minder groot, minder sterk, ongezond...

Raven
10 augustus 2005, 14:36
nuancering aub, niet elke prematuur is automatisch dommer, minder groot, minder sterk, ongezond...

Ik vrees van wel hoor.

Zelfs als je als baby een zware verkoudheid kreeg, blijf je voor de rest van je leven erg vatbaar voor longziekten.

De meeste verantwoordelijkheid ligt volgens mij bij de moeder. Gezonde voeding, NIET ROKEN/DRINKEN en zich onttrekken uit een maatschappij van files en stressig werk kan het overgrote merendeel aan onheil voorkomen. En niet alleen voor premature bevalling. Er bestaat zelfs al een verband tussen vettig eten en de activiteit van het kind in de opgroei 8O .

Begrijpelijk als je beseft dat de ontwikkeling in de baarmoeder de belangrijkste "bouw"-periode is van ieder mens.

oliepiek
10 augustus 2005, 15:40
nuancering aub, niet elke prematuur is automatisch dommer, minder groot, minder sterk, ongezond...

Ik wil gerust nuanceren en zeggen dat niet elke prematuur dat is. Maar het overgrote merendeel is dat wel. Net zoals niet alle rokers sterven aan de gevolgen van roken, maar het overgrote merendeel doet dat wel. Als je dat nuanceren noemt, wil ik dat gerust doen.

De schoofzak
10 augustus 2005, 16:20
knip en plak: (met één zin in 't vet gezet door mij)

COVER: AMPER MENS
Het aantal premature baby's is de laatste tien jaar met 34 procent gestegen. Een echte verklaring is er niet. Te vroeg geboren kinderen kunnen nu ook veel beter dan vroeger overleven, dankzij de evoluties in de medische wetenschap. Maar ook dat zorgt voor problemen. Medische én ethische.

Sommigen hier doen ons wat te gemakkelijk geloven dat hun eigen konklusie deze is die in de knack zou staan ....

Ik geloof nu ook wel dat milieuvervuiling een mede-oorzaak is, maar ik zeg er tenminste bij dat maar een "geloven" is van mijnentwege.

Sommigen denken ook dat de huidige Westerse vrouw haar kindjes te laat krijgt (bedoeld: aan te oude leeftijd begonnen met het eerste kindje).

Enfin, wat ik wou zeggen is dat het me oneerlijk leek hoe deze draad hier geopend werd.

giserke
10 augustus 2005, 19:14
zou er geen link zijn, ongezonde primatuurtjes-softdrugs/ alcoholgebruik moeder ?
Edit:After edit by giserke on 10-08-2005 at 20:14
Reason:
--------------------------------

zou er geen link zijn, ongezonde primatuurtjes-softdrugs/ alcoholgebruik moeder ?

Before any edits, post was:
--------------------------------

zou er geen link zijn, ongezonde primatuurtjes-softdrugsgebruik moeder ?

De Violiste
10 augustus 2005, 19:15
drugs , milieuvervuiling, bespoten groenten, schadelijke medicaties die dna-rna beschadigen,.... valt het nog te redden ?

Mitgard
10 augustus 2005, 19:26
blanke ras is aan het degenereren, uitsterven...

giserke
10 augustus 2005, 19:29
heb ik opgevangen:

Datum: 13 juni 2002

Problemen tijdens de bevalling

soft/harddrugs en de problemen tijdens de bevalling
Een verhoging van de bloeddruk van de moeder en in de placenta kan ook leiden tot het vroegtijdig loslaten van de placenta van de baarmoederwand (solutio placenta). Dit leidt tot een kritieke situatie, wat meestal leidt tot een miskraam of een vroegtijdige bevalling.
Pasgeborenen van moeders, die soft/harddrugs hebben gebruikt, hebben vaak een laag geboorte gewicht. Vaak zijn er ook sporen van drugs gevonden in het bloed van het kind. Er zijn zelfs gevallen waar het kind neurologische verschijnselen vertoonde na de geboorte. Dit kenmerkt zich door: extreme bewegelijkheid, verhoogde ademhaling, hyperactiviteit en soms zelfs "trekkingen' (convulsies). Deze baby's zijn trillering en zijn niet goed in staat om met de omgeving een interactie aan te gaan. Ze zijn snel geïrriteerd en moeilijk te troosten als ze huilen. De kinderen worden altijd een tijd ter observatie in het ziekenhuis gehouden in verband met eventuele complicaties.
Kinderen van moeders die soft/harddrugs gebruikten tijdens de zwangerschap hebben ook een grotere kans op wiegendood. Onduidelijk is nog in welk verband dit kan worden gezien met het gebruik van soft/harddrugs tijdens de zwangerschap." Tot zover dit citaat.

Stopt niet op eigen houtje met soft/harddrugs. Overleg eerst met de arts maar zorg dat je daar vandaag of morgen nog komt.

Succes met de zwangerschap.
Met vriendelijke groet,

Martin Sijes



Groene rakkers van de cannabis-kerk, blijf maar jullie favoriete sport promoten!!

De Violiste
10 augustus 2005, 19:29
blanke ras is aan het degenereren, uitsterven...
wat heeft dat nu met rassen te maken :-D ? ze ademen dezelfde lucht , eten dezelfde groenen die gentisch gemanipuleerd zijn, besmet koeievlees en schaapvlees , iedereen boet voor de vervuiling

giserke
10 augustus 2005, 19:31
blanke ras is aan het degenereren, uitsterven...

neen, steeds meer blanken leren de hangmatcultuur kennen

Mitgard
10 augustus 2005, 19:33
neen, steeds meer blanken leren de hangmatcultuur kennen

neen, steeds meer chronische zieke en zwakke en gehandicapte mensen, en daarvoor dient toch sociale zekerheid -pardon de sociale hangmat in rechtse terminologie-, ofniet?
Edit:After edit by Mitgard on 10-08-2005 at 20:35
Reason:
--------------------------------

neen, steeds meer blanken leren de hangmatcultuur kennen

neen, steeds meer chronische zieke en zwakke en gehandicapte mensen, en daarvoor dient toch sociale zekerheid -pardon de sociale hangmat in rechtse terminologie-, ofniet?

Before any edits, post was:
--------------------------------

neen, steeds meer blanken leren de hangmatcultuur kennen

neen, steeds meer chronische zieke en zwakke en gehandicapte mensen, en daarvoor dient toch sociale zekerheid?

De Violiste
10 augustus 2005, 19:35
neen, steeds meer chronische zieke en zwakke en gehandicapte mensen, en daarvoor dient toch sociale zekerheid?
heel zeker , zo veel nieuwe ziekten die uitbreken waarvoor de geneeskunde gen naam heeft en ze de naam geven CVS , ME , fibromyalgie.... bestond vroeger allemaal niet :-(

Mitgard
10 augustus 2005, 19:37
heel zeker , zo veel nieuwe ziekten die uitbreken waarvoor de geneeskunde gen naam heeft en ze de naam geven CVS , ME , fibromyalgie.... bestond vroeger allemaal niet :-(

ik heb zo ook een chronische ziekte, en daardoor kan ik niet veel doen.
heel vervelend, want mensen tonen vaak onbegrip en denken dat je lui bent...

De Violiste
10 augustus 2005, 19:39
ik heb zo ook een chronische ziekte, en daardoor kan ik niet veel doen.
heel vervelend, want mensen tonen vaak onbegrip en denken dat je lui bent...heb dat nog gehoord en die medisch adviseurs / experts hebben geen medelijden, zoveel mogelijk mensen schorsen is hun opdracht , zieken zijn in hun ogen profiteurs ( beroepsmisvorming ofzo .... )

Groentje-18
10 augustus 2005, 19:40
zou er geen link zijn, ongezonde primatuurtjes-softdrugs/ alcoholgebruik moeder ?

Dat is al onderzocht, vooral alcohol, en hierin ligt inderdaad een deel van de verklaring.

Maar er zullen ook wel andere oorzaken zijn.

giserke
10 augustus 2005, 19:43
neen, steeds meer chronische zieke en zwakke en gehandicapte mensen, en daarvoor dient toch sociale zekerheid -pardon de sociale hangmat in rechtse terminologie-, ofniet?

aha, en bent u chronisch ziek? bent u een zwakkeling? bent u gehandicapt?
(bierbuik en ochtend kater telt niet mee)

giserke
10 augustus 2005, 19:44
Dat is al onderzocht, vooral alcohol, en hierin ligt inderdaad een deel van de verklaring.

Maar er zullen ook wel andere oorzaken zijn.

toch raar hé? hoemeer softdrugsverbruik, hoemeer gevallen van miskramen. :roll:

Groentje-18
10 augustus 2005, 19:46
heel zeker , zo veel nieuwe ziekten die uitbreken waarvoor de geneeskunde gen naam heeft en ze de naam geven CVS , ME , fibromyalgie.... bestond vroeger allemaal niet :-(

Inderdaad!

Wat moeilijk om de oorzaak te vinden toch ... even vergelijken hoe ons leven van vandaag verschilt met dat van een 50-tal jaar geleden ... mmm

De Violiste
10 augustus 2005, 19:47
Heb niets tegen tegen drugs en alcohol ofzo , maar ik vind het wel schandalig wanneer
je weet wanneer je zwanger bent zomaar verder doet , dat is uw eigen kind kapot maken , zo voel ik dat toch als meisje en zie dat ook zo

Groentje-18
10 augustus 2005, 20:16
toch raar hé? hoemeer softdrugsverbruik, hoemeer gevallen van miskramen. :roll:

Ik weet niet als je die link kan trekken.
Bij mijn weten is die link vorig jaar nog niet experimenteel bevestigd.
Dit jaar kan dat anders zijn.

Anderzijds is onderzoek omtrent de gevolgen van drugs bij zwangere vrouwen natuurlijk niet makkelijk te doen. Je zou vrouwen moeten vinden die (toegeven) regelmatig een jointje te roken, en geen andere drug gebruiken, en longitudinaal onderzoek doen hierop. Is tijdsintensief en voor de vrouwen in kwestie is het allesbehalve sociaal wenselijk.

Groentje-18
10 augustus 2005, 20:18
Trouwens, aan de topic-starter.

Anders gaan leven kan nooit kwaad.

De stijging van de geboortes van prematuren is maar één argument uit de zovelen dat hiervoor pleit vind ik persoonlijk.

Nynorsk
10 augustus 2005, 22:10
toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes.

Dat klopt niet. Prematuurtjes, en vooral dan kinderen die extreem vroeg geboren worden, maken meer k�*ns op latere problemen. De meeste premature kinderen ontwikkelen zich nog steeds "normaal", wat deze term ook moge inhouden.

Nynorsk
10 augustus 2005, 22:15
Zelfs als je als baby een zware verkoudheid kreeg, blijf je voor de rest van je leven erg vatbaar voor longziekten.

Dat is ook weer zo'n veralgemening die nergens op slaat.

De meeste kinderen die zwakke longen hebben, of andere problemen met de luchtwegen, hadden idd al problemen van bij aanvang.
Veel van die kinderen hadden echter al op voorhand al die vatbaarheid voor luchtwegenaandoeningen, wat hen vatbaarder maakte voor die aandoeningen tijdens de babytijd én later in het leven.

Je trekt simpele oorzaak-gevolgrelaties die zo eenvoudig niet zijn, en je tracht ze te verkopen als algemene waarheden.

Nynorsk
10 augustus 2005, 22:18
Groene rakkers van de cannabis-kerk, blijf maar jullie favoriete sport promoten!!

cannabis rook je best niet tijdens je zwangerschap.
Of cannabis nu gelegaliseerd is of niet. Het ene heeft niks te maken met het andere.

Als ik zwanger ben, ben ik niet van plan te drinken, en ook niet van cannabis te roken, en toch ben ik voor het legaal zijn van alcohol en cannabis.
Als dat nu niet onverantwoord gedrag is zeg :roll:

Pieke
10 augustus 2005, 22:31
toch raar hé? hoemeer softdrugsverbruik, hoemeer gevallen van miskramen. :roll:

8O

pff, als softdrug er maar bijgesleurd kan worden eh...

giserke
10 augustus 2005, 23:28
cannabis rook je best niet tijdens je zwangerschap.
Of cannabis nu gelegaliseerd is of niet. Het ene heeft niks te maken met het andere.

Als ik zwanger ben, ben ik niet van plan te drinken, en ook niet van cannabis te roken, en toch ben ik voor het legaal zijn van alcohol en cannabis.
Als dat nu niet onverantwoord gedrag is zeg :roll:

alcohol drinken stopt met een kater de dag erna. Als je stopt met drinken als je zwanger bent, is dit ook weg . Softdrugs blijft maanden in uw lichaam aanwezig. Dus perfect mogelijk dat u stopte tijdens de zwangerschap, maar het is niet weg!
Edit:After edit by giserke on 11-08-2005 at 00:30
Reason:
--------------------------------

cannabis rook je best niet tijdens je zwangerschap.
Of cannabis nu gelegaliseerd is of niet. Het ene heeft niks te maken met het andere.

Als ik zwanger ben, ben ik niet van plan te drinken, en ook niet van cannabis te roken, en toch ben ik voor het legaal zijn van alcohol en cannabis.
Als dat nu niet onverantwoord gedrag is zeg :roll:

alcohol drinken stopt met een kater de dag erna. Als je stopt met drinken als je zwanger bent, is dit ook weg . Softdrugs blijft maanden in uw lichaam aanwezig. Dus perfect mogelijk dat u stopte tijdens de zwangerschap, maar het is niet weg!

Before any edits, post was:
--------------------------------

cannabis rook je best niet tijdens je zwangerschap.
Of cannabis nu gelegaliseerd is of niet. Het ene heeft niks te maken met het andere.

Als ik zwanger ben, ben ik niet van plan te drinken, en ook niet van cannabis te roken, en toch ben ik voor het legaal zijn van alcohol en cannabis.
Als dat nu niet onverantwoord gedrag is zeg :roll:

alcohol drinken stopt met een kader de dag erna. Softdrugs blijft maanden in uw lichaam aanwezig. Dus perfect mogelijk dat u stopte tijdens de zwangerschap, maar het is niet weg!

giserke
10 augustus 2005, 23:29
8O

pff, als softdrug er maar bijgesleurd kan worden eh...

pffff, als eerder vernoemde feiten tegen gebruik van softdrugs en miskramen kunnen worden genegeerd.

Groentje-18
10 augustus 2005, 23:38
Dat is ook weer zo'n veralgemening die nergens op slaat.

De meeste kinderen die zwakke longen hebben, of andere problemen met de luchtwegen, hadden idd al problemen van bij aanvang.
Veel van die kinderen hadden echter al op voorhand al die vatbaarheid voor luchtwegenaandoeningen, wat hen vatbaarder maakte voor die aandoeningen tijdens de babytijd én later in het leven.

Je trekt simpele oorzaak-gevolgrelaties die zo eenvoudig niet zijn, en je tracht ze te verkopen als algemene waarheden.


Hier even gebruik van maken om de conclusies van een aantal interessante onderzoeken te vermelden.

1. Er is een verband tussen chronische en intense angst bij de moeder en zwangerschapscomplicaties

2. Er is een verband tussen psychische stress bij de moeder tijdens de zwangerschap e het voorkomen van kinderziektes op jonge leeftijd, alsook mentale retardatie en zelfs congenitale misvormingen.

En even vermeldden dat gemiddeld de helft wordt bepaald door erfelijk materiaal en de helft door omgevingsfactoren (die kunnen dus corrigerend werken).

Nynorsk
11 augustus 2005, 08:27
alcohol drinken stopt met een kater de dag erna. Als je stopt met drinken als je zwanger bent, is dit ook weg . Softdrugs blijft maanden in uw lichaam aanwezig. Dus perfect mogelijk dat u stopte tijdens de zwangerschap, maar het is niet weg!

Hetzelfde geldt voor nicotine.

Je moet een zwangerschap een beetje voorbereiden eh. ;-)

Dergelijke discussies pro- en con zijn trouwens altijd een beetje naast de realiteit. Drinken, blowen, roken,... is slecht voor een ongeboren kind, en daar moeten zwangere vrouwen dus echt wel mee opletten, maar het is niet zo dat een vrouw die cannabis gebruikt heeft voor ze zwanger werd opeens een gehandicapt kind ter wereld zal brengen. Vergeet niet dat kinderen - hoewel ze kwetsbaar zijn - ook erg veerkrachtig zijn.
Er zijn ook andere stoffen die trouwens lang blijven hangen in je lijf waar mensen zich niét van bewust lijken te zijn, zoals psychotrope medicatie. En ja, die zitten tegenwoordig zelfs gewoon in het drinkwater.

Nynorsk
11 augustus 2005, 08:28
Hier even gebruik van maken om de conclusies van een aantal interessante onderzoeken te vermelden.

1. Er is een verband tussen chronische en intense angst bij de moeder en zwangerschapscomplicaties

2. Er is een verband tussen psychische stress bij de moeder tijdens de zwangerschap e het voorkomen van kinderziektes op jonge leeftijd, alsook mentale retardatie en zelfs congenitale misvormingen.

En even vermeldden dat gemiddeld de helft wordt bepaald door erfelijk materiaal en de helft door omgevingsfactoren (die kunnen dus corrigerend werken).

Ik weet het. Ik heb die studies waar jij aan begonnen bent, reeds afgemaakt ;-).
(niet slecht bedoeld eh, ik vond het gewoon goedgemeend grappig)

oliepiek
11 augustus 2005, 12:21
Kunnen we even bij het onderwerp blijven?
De oorzaken van het stijgend aantal prematuurtjes werden gisteren in het (VTM en VRT) nieuws bijgeklaard:

-stijgend aantal in vitro's
-ecologische factoren
-roken tijdens de zwangerschap
-slechte voeding

Cannabis-gebruik heeft hier niets mee te maken. Dus gelieve de discussie daarover elders verder te zetten.

giserke
11 augustus 2005, 16:14
Kunnen we even bij het onderwerp blijven?
De oorzaken van het stijgend aantal prematuurtjes werden gisteren in het (VTM en VRT) nieuws bijgeklaard:

-stijgend aantal in vitro's
-ecologische factoren
-roken tijdens de zwangerschap
-slechte voeding

Cannabis-gebruik heeft hier niets mee te maken. Dus gelieve de discussie daarover elders verder te zetten.

bent u stand up comedian of zo?

Pieke
11 augustus 2005, 16:59
bent u stand up comedian of zo?

Aan de ene kant heb je een stijging van het aantal premature geboorten; aan de andere kant heb je een stijging in het gebruik van softdrugs; ergens wordt er in een onderzoek aangetoond dat het roken van softdrugs tijdens de zwangerschap leidt tot een verhoogde kans op een premature geboorte;

u linkt onmiddellijk de stijging van premature geboorten aan de stijging van het softdrugsgebruik... wie is hier dan de stand-up comedian?

George
11 augustus 2005, 16:59
Ik vrees van wel hoor.

Zelfs als je als baby een zware verkoudheid kreeg, blijf je voor de rest van je leven erg vatbaar voor longziekten.

De meeste verantwoordelijkheid ligt volgens mij bij de moeder. Gezonde voeding, NIET ROKEN/DRINKEN en zich onttrekken uit een maatschappij van files en stressig werk kan het overgrote merendeel aan onheil voorkomen. En niet alleen voor premature bevalling. Er bestaat zelfs al een verband tussen vettig eten en de activiteit van het kind in de opgroei 8O .

Begrijpelijk als je beseft dat de ontwikkeling in de baarmoeder de belangrijkste "bouw"-periode is van ieder mens.

M.a.w. als "onze" westerse vrouwen gaan leven als moslima (die niet veel mogen en vanalles moeten) gaan we niet ten onder. Nice, very nice, maar daar moet ik bij mijn vriendin toch ni mee afkomen hoor.

George
11 augustus 2005, 17:13
Aan de ene kant heb je een stijging van het aantal premature geboorten; aan de andere kant heb je een stijging in het gebruik van softdrugs; ergens wordt er in een onderzoek aangetoond dat het roken van softdrugs tijdens de zwangerschap leidt tot een verhoogde kans op een premature geboorte;

u linkt onmiddellijk de stijging van premature geboorten aan de stijging van het softdrugsgebruik... wie is hier dan de stand-up comedian?

:rofl: nog maar net komt één of andere prof in de media verkondigen dat ze een stijging van de prematuurkes vaststellen, maar dat bij gebrek aan onderzoek ze nog niet juist weten hoe dat komt en hier zitten gewoon de mensen die dat wel weten. Die prof of een van z'n medewerkers zal hier niet komen zekers.

Ik zou zeggen, stuur de links of de info maar door naar die idioten zodat ze volgende keer deftige informatie kunnen geven in de media.
Edit:After edit by George on 11-08-2005 at 18:15
Reason:
--------------------------------

Aan de ene kant heb je een stijging van het aantal premature geboorten; aan de andere kant heb je een stijging in het gebruik van softdrugs; ergens wordt er in een onderzoek aangetoond dat het roken van softdrugs tijdens de zwangerschap leidt tot een verhoogde kans op een premature geboorte;

u linkt onmiddellijk de stijging van premature geboorten aan de stijging van het softdrugsgebruik... wie is hier dan de stand-up comedian?

:rofl: nog maar net komt één of andere prof in de media verkondigen dat ze een stijging van de prematuurkes vaststellen, maar dat bij gebrek aan onderzoek ze nog niet juist weten hoe dat komt en hier zitten gewoon de mensen die dat wel weten. Die prof of een van z'n medewerkers zal hier niet komen zekers.

Ik zou zeggen, stuur de links of de info maar door naar die idioten zodat ze volgende keer deftige informatie kunnen geven in de media.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Aan de ene kant heb je een stijging van het aantal premature geboorten; aan de andere kant heb je een stijging in het gebruik van softdrugs; ergens wordt er in een onderzoek aangetoond dat het roken van softdrugs tijdens de zwangerschap leidt tot een verhoogde kans op een premature geboorte;

u linkt onmiddellijk de stijging van premature geboorten aan de stijging van het softdrugsgebruik... wie is hier dan de stand-up comedian?

:rofl: nog maar net komt één of andere prof in de media verkondigen dat ze een stijging van de prematuurkes vaststellen, maar dat bij gebrek aan onderzoek ze nog niet juist weten hoe dat komt en hier zitten gewoon de mesten die dat wel weten. Die prof of een van z'n medewerkers zal hier niet komen zekers.

Ik zou zeggen, stuur de links of de info maar door naar die idioten zodat ze volgende keer deftige informatie kunnen geven in de media.

De Violiste
11 augustus 2005, 19:16
vandaag in het laatste nieuws :

Verhoogd risico op kanker voor kinderen die aan drukke weg wonen
Er bestaat een sterke band tussen kanker in de kindertijd en het effect van uitlaatgassen op zwangere vrouwen en baby's. Dat blijkt uit een Britse studie. Koolstofmonoxide en 1,3 butadieen, gassen die voorkomen in de uitstoot van wagens (vooral dieselwagens), zijn volgens de studie de voornaamste schuldigen.

"Het meest opvallende resultaat is de uitzonderlijke concentratie van kankers in de zones in de directe omgeving (300 meter) van auto- of busstations", zo benadrukt het team van onderzoeker George Knox van de universiteit van Birmingham.

Blootgesteld worden aan een van de twee gassen en wonen op minder dan vijfhonder meter van een busstation, verhoogt de kans dat een kind overlijdt aan kanker met een factor 12. Knox voerde al verschillende studies uit naar 22.500 Britse kinderen die tussen 1953 en 1980 zijn overleden aan kanker of leukemie, en slaagde erin de adressen van meer dan 12.000 van hen, geboren na 1954, terug te vinden. Zij vormden de basis voor het onderzoek.

De onderzoekers vergeleken de woonplaatsen met het niveau van luchtvervuiling in die omgeving en stelden vast dat kinderen die op minder dan één kilometer van een belangrijke vervuilingsbron woonden (zoals busstations of drukke verkeersknooppunten) een verhoogd risico hebben op kanker.



Zo, het is drugs en alcohol alleen niet, het is een samenloop van verschillende factoren, het milieu is onherstelbaar beschadigd

oliepiek
13 augustus 2005, 20:17
Hallo, ik kom hier even de boel opkuisen want het is hier verschrikkelijk rommelig:

1. wanneer iemand stelt dat gezonder en minder stressvol leven tot betere babies lijdt, bedoelt men niet dat wij allemaal als Moslima's moeten gaan leven; zij die deze conclusie trekken zijn mild gestoord en moeten hun waanzin op een ander forum verderzetten.

2. geen enkel onderzoek heeft aangetoond dat er een rechstreeks verband bestaat tussen het gebruik van cannabis en premature geboorten; laten we dit onderwerp dus vallen (cannabis is sowiezo slecht voor de gezondheid, dus ook voor zwangere vrouwen).

3. dat prematuurtjes meer kans maken op ziektes op latere leeftijd staat wetenschappelijk vast; dat betekent niet dat elke prematuur per se ziekelijk is, maar het betekent wel dat ze meer kans maken het te worden, en dus kan je gerust stellen dat prematuren "zwakkere" nieuwe mensjes zijn.

4. voor de rest zijn er een hele reeks andere factoren die de kans op het krijgen van een vroeggeboren kind verhogen, dus niet enkel roken of alcoholgebruik. Omgevingsfactoren, genetische factoren, in-vitro creaties, en socio-economische factoren spelen allemaal een rol.

Voil�*, opgeruimd staat netjes.
Edit:After edit by oliepiek on 13-08-2005 at 21:19
Reason:
--------------------------------

Hallo, ik kom hier even de boel opkuisen want het is hier verschrikkelijk rommelig:

1. wanneer iemand stelt dat gezonder en minder stressvol leven tot betere babies lijdt, bedoelt men niet dat wij allemaal als Moslima's moeten gaan leven; zij die deze conclusie trekken zijn mild gestoord en moeten hun waanzin op een ander forum verderzetten.

2. geen enkel onderzoek heeft aangetoond dat er een rechstreeks verband bestaat tussen het gebruik van cannabis en premature geboorten; laten we dit onderwerp dus vallen (cannabis is sowiezo slecht voor de gezondheid, dus ook voor zwangere vrouwen).

3. dat prematuurtjes meer kans maken op ziektes op latere leeftijd staat wetenschappelijk vast; dat betekent niet dat elke prematuur per se ziekelijk is, maar het betekent wel dat ze meer kans maken het te worden, en dus kan je gerust stellen dat prematuren "zwakkere" nieuwe mensjes zijn.

4. voor de rest zijn er een hele reeks andere factoren die de kans op het krijgen van een vroeggeboren kind verhogen, dus niet enkel roken of alcoholgebruik. Omgevingsfactoren, genetische factoren, in-vitro creaties, en socio-economische factoren spelen allemaal een rol.

Voil�*, opgeruimd staat netjes.
Edit:After edit by oliepiek on 13-08-2005 at 21:18
Reason:
--------------------------------

Hallo, ik kom hier even de boel opkuisen want het is hier verschrikkelijk rommelig:

1. wanneer iemand stelt dat gezonder en minder stressvol leven tot betere babies lijdt, bedoelt men niet dat wij allemaal als Moslima's moeten gaan leven; zij die deze conclusie trekken zijn mild gestoord en moeten hun waanzin op een ander forum verderzetten.

2. geen enkel onderzoek heeft aangetoond dat er een rechstreeks verband bestaat tussen het gebruik van cannabis en premature geboorten; laten we dit onderwerp dus vallen (cannabis is sowiezo slecht voor de gezondheid, dus ook voor zwangere vrouwen).

3. dat prematuurtjes meer kans maken op ziektes op latere leeftijd staat wetenschappelijk vast; dat betekent niet dat elke prematuur per se ziekelijk is, maar het betekent wel dat ze meer kans maken het te worden, en dus kan je gerust stellen dat prematuren "zwakkere" nieuwe mensjes zijn.

4. voor de rest zijn er een hele reeks andere factoren die de kans op het krijgen van een vroeggeboren kind verhogen, dus niet enkel roken of alcohol; omgevingsfactoren, genetische factoren, in-vitro creaties, en socio-economische factoren spelen allemaal een rol.

Voil�*, opgeruimd staat netjes.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Hallo, ik kom hier even de boel opkuisen want het is hier verschrikkelijk rommelig:

1. wanneer iemand stelt dat gezonder en minder stressvol leven tot betere babies lijdt, bedoelt niet dat wij allemaal als Moslima's moeten gaan leven; zij die deze conclusie trekken zijn mild gestoord.

2. geen enkel onderzoek heeft aangetoond dat er een rechstreeks verband bestaat tussen het gebruik van cannabis en premature geboorten; laten we dit onderwerp dus vallen (cannabis is sowiezo slecht voor de gezondheid, dus ook voor zwangere vrouwen).

3. dat prematuurtjes meer kans maken op ziektes op latere leeftijd staat wetenschappelijk vast; dat betekent niet dat elke prematuur per se ziekelijk is, maar het betekent wel dat ze meer kans maken het te worden, en dus kan je gerust stellen dat prematuren "zwakkere" nieuwe mensjes zijn.

4. voor de rest zijn er een hele reeks andere factoren die de kans op het krijgen van een vroeggeboren kind verhogen, dus niet enkel roken of alcohol; omgevingsfactoren, genetische factoren, in-vitro creaties, en socio-economische factoren spelen allemaal een rol.

Voil�*, opgeruimd staat netjes.

De Violiste
13 augustus 2005, 20:20
samengvat : teveel om op te noemen

Knuppel
13 augustus 2005, 20:34
Tweelingen worden zo goed als altijd te vroeg geboren.
Ik ken er een aantal van dichtbij (mijn eigen tweelingbroers bijvoorbeeld). Allebei mijn ouders rookten(moeder stopte en leeft nog, vader stierf aan longkanker)maar de jongens werden probleemloos groot. Eén van hen ontwikkelde echter op jonge leeftijd schildklierkanker.
Ikzelf baarde een premature dochter na een normale draagtijd terwijl ik nooit heb gerookt of gedronken.
Mijn dochter gaat stilaan naar haar 40ste toe en is nog altijd kerngezond.

De tweeling van een kettingrokende overbuurvrouw is tijdens zijn enkele maanden oude leeftijd nog niet anders dan van kliniek naar kliniek geweest.

Wat moet ik nu daaruit besluiten?

Bert Bubber
13 augustus 2005, 20:58
Tweelingen worden zo goed als altijd te vroeg geboren.
Ik ken er een aantal van dichtbij (mijn eigen tweelingbroers bijvoorbeeld). Allebei mijn ouders rookten(moeder stopte en leeft nog, vader stierf aan longkanker)maar de jongens werden probleemloos groot. Eén van hen ontwikkelde echter op jonge leeftijd schildklierkanker.
Ikzelf baarde een premature dochter na een normale draagtijd terwijl ik nooit heb gerookt of gedronken.
Mijn dochter gaat stilaan naar haar 40ste toe en is nog altijd kerngezond.

De tweeling van een kettingrokende overbuurvrouw is tijdens zijn enkele maanden oude leeftijd nog niet anders dan van kliniek naar kliniek geweest.

Wat moet ik nu daaruit besluiten?


Sorry ik ben leek op dit gebied, maar een "premature dochter, na een normale draagtijd" ?
Kan je dan spreken van "prematuur" ?
Verskoon asseblief.

Knuppel
13 augustus 2005, 21:12
Ze woog slechts 2 kilo, moest in de couveuse en werd kunstmatig gevoed ook al werd ze 9 maanden gedragen.
Alle kenmerken van een prematuurtje dus.

Pas op haar elfde kwam aan het licht dat ze aan het syndroom van Turner leed. Een weinig voorkomende X0-chromosoomafwijking. Ze kon dus zelf nooit op een normale wijze kinderen krijgen (heeft desalniettemin een zoon ondertussen) maar is voor de rest kerngezond.

giserke
13 augustus 2005, 21:58
Ze woog slechts 2 kilo, moest in de couveuse en werd kunstmatig gevoed ook al werd ze 9 maanden gedragen.
Alle kenmerken van een prematuurtje dus.

Pas op haar elfde kwam aan het licht dat ze aan het syndroom van Turner leed. Een weinig voorkomende X0-chromosoomafwijking. Ze kon dus zelf nooit op een normale wijze kinderen krijgen (heeft desalniettemin een zoon ondertussen) maar is voor de rest kerngezond.
Ge hebt er blijkbaar toch iets aan over gehouden hé
Edit:After edit by giserke on 13-08-2005 at 22:59
Reason:
--------------------------------

Ze woog slechts 2 kilo, moest in de couveuse en werd kunstmatig gevoed ook al werd ze 9 maanden gedragen.
Alle kenmerken van een prematuurtje dus.

Pas op haar elfde kwam aan het licht dat ze aan het syndroom van Turner leed. Een weinig voorkomende X0-chromosoomafwijking. Ze kon dus zelf nooit op een normale wijze kinderen krijgen (heeft desalniettemin een zoon ondertussen) maar is voor de rest kerngezond.
Ge hebt er blijkbaar toch iets aan over gehouden hé

Before any edits, post was:
--------------------------------

Ze woog slechts 2 kilo, moest in de couveuse en werd kunstmatig gevoed ook al werd ze 9 maanden gedragen.
Alle kenmerken van een prematuurtje dus.

Pas op haar elfde kwam aan het licht dat ze aan het syndroom van Turner leed. Een weinig voorkomende X0-chromosoomafwijking. Ze kon dus zelf nooit op een normale wijze kinderen krijgen (heeft desalniettemin een zoon ondertussen) maar is voor de rest kerngezond.
this blijkbaar nooit helemaal meer in orde gekomen hé

cashflow
13 augustus 2005, 22:01
blablalblablal....
... en voor de vrouwen in kwestie is het allesbehalve sociaal wenselijk.

Om over de kinderen in kwestie maar te zwijgen zeker.

Knuppel
13 augustus 2005, 22:43
Ge hebt er blijkbaar toch iets aan over gehouden hé

Zo te zien heb jij, als volstrekt 'normale', geen benul waarover het hier gaat anders zou je wel je mond gehouden hebben.

Knuppel
13 augustus 2005, 22:49
Volgens mij worden er niet meer of minder prematuurtjes geboren dan vroeger.
Ikzelf woog 1.900kg toen ik geboren werd na een volle dracht en ik overleefde zonder couveuse maar bij mijn grootmoeder onder leuvense stoof.

Veel van de huidige prematuurtjes zouden het echter zonder de moderne middelen nooit gehaald hebben maar gestorven zijn. Een heleboel zwakkere mensjes blijven vandaag dan wel in leven, ze blijven wel kwetsbaarder doordat ze in aanleg al minder sterk waren.

Bovenstaande postte ik daarstraks verkeerd.

Distel
14 augustus 2005, 14:03
Ge hebt er blijkbaar toch iets aan over gehouden hé

Wat voor een lage klootzakkerij is dit nu? :evil:

stephen-
14 augustus 2005, 14:50
Dit is de enige juiste oplossing voor een verkeerde aanpak in het verleden:
Door de ontwikkelingen op medisch gebied kan men de 'zwakkeren' in de maatschappij steeds langer laten leven, en voortplanten. Gevolg: De reeds zwakkeren zorgen voor nog meer genetische afwijkingen bij een volgende generatie. Zo komt men terecht in een vicieuze cirkel waarbij men alsmaar meer zwakkeren gaat krijgen die alsmaar betere medische hulp gaan hebben én zelfs een leeftijd bereiken waarop ze zich kunnen voortplanten.
Dus laten we even stilstaan bij wat Darwin ons geleerd heeft. Het is cru, maar tevens ook de waarheid en wie weet ook wel een deel van de oplossing.

Nu ja, andere factoren zullen ook wel nog een rol spelen in heel deze zaak.

Knuppel
14 augustus 2005, 15:19
Nochtans onderscheid ons juist dat van de dieren: dat wij welbewust en uit vrije wil de zwakkeren zoveel mogelijk kansen geven. Bij de dieren overleven enkel de sterksten.

Ik werd op het einde van de oorlog geboren, wat misschien één en ander verklaart. Ik overleefde ondanks mijn minimaal gewicht, de oorlogsomstandigheden gedurende mijn eerste levensjaar en de gevolgen van een onmenselijke geboorte. Desalniettemin gun ik de minder sterke babytjes de zorgen die ze krijgen van al degenen die hen hebben gewenst en liefhebben.
Edit:After edit by Knuppel on 14-08-2005 at 16:20
Reason:
--------------------------------

Nochtans onderscheid ons juist dat van de dieren: dat wij welbewust en uit vrije wil de zwakkeren zoveel mogelijk kansen geven. Bij de dieren overleven enkel de sterksten.

Ik werd op het einde van de oorlog geboren, wat misschien één en ander verklaart. Ik overleefde ondanks mijn minimaal gewicht, de oorlogsomstandigheden gedurende mijn eerste levensjaar en de gevolgen van een onmenselijke geboorte. Desalniettemin gun ik de minder sterke babytjes de zorgen die ze krijgen van al degenen die hen hebben gewenst en liefhebben.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Nochtans onderscheid ons juist dat van de dieren: dat wij welbewust en uit vrije wil de zwakkeren zoveel mogelijk kansen geven. Bij de dieren overleven enkel de sterksten.

Ik werd op het eiden van de oorlog geboren, wat misschien één en ander verklaart. Ik overleefde ondanks mijn minimaal gewicht, de oorlogsomstandigheden gedurende mijn eerste levensjaar en de gevolgen van een onmenselijke geboorte. Desalniettemin gun ik de minder sterke babytjes de zorgen die ze krijgen van al degenen die hen hebben gewenst en liefhebben.

1handclapping
14 augustus 2005, 15:29
Het is met de prematuren en de stijgende onvruchtbaarheid van man en vrouw zoals met het weer en de klimaatsverandering : er zijn talrijke aanwijzingen dat het aan vanalles kan liggen (er is ook voor de aanwezigheid van de mens op aarde een oparming en een afkoeling geweest) - ook in het verleden waren er terugvallen in de bevolking (halvering van de bevolking in europa door de pest bv) etc.. ktp.; enz..

..

Dat doet geen afbreuk aan die zaken die we toch wel zeker weten :

- het broeikasteffect wordt voor een groot gedeelte wèl door de mens veroorzaakt
-premaure geboorten en onvruchtbaarheid worden oa; door diezelfde milieuvervuiling veroorzaakt..


Als we nu in onze auto's de gaspedalen wat minder agressief zouden gebruiken staan we al een klein beetje verder...

Knuppel
14 augustus 2005, 15:41
Als het broeikas effect al als schuldige wordt gezien om een 9 maanden durende zwangerschap te verkorten, wat moet het effect dan zijn van drank en drugs tijdens de zwangerschap en in de onmiddelijke nabijheid van ter wereld gebrachte babies?

Akkoord, de luchtvervuiling was 100 jaar geleden misschien veel minder maar drugs bestonden er toen evenmin.

Stratcat
14 augustus 2005, 15:51
Akkoord, de luchtvervuiling was 100 jaar geleden misschien veel minder maar drugs bestonden er toen evenmin.

:? 100 jaar geleden bestonden er geen drugs?

Knuppel
14 augustus 2005, 15:56
Laat ons zeggen, niet onder de vorm en in de concentraties waarop ze vandaag van straat te plukken zijn.
Ik weet ook wel dat mijn overgrootvader een pijpje rookte met een borreltje erbij, maar dat overgrootmoeder de pijp meerookte en de fles meedronk, met of zonder zwangerschap, was niet zo evident.

Tegendradigaard
16 augustus 2005, 12:33
ik zal deze premature discussie eens voortijdig beëindigen se...

de reden dat er meer prematuren zijn is gewoon omdat de ziekenhuizen dat graag hebben, dat de dokters dat graag hebben, en dat zo iets de kassa doet rinkelen...

Denkt ge nu echt dat het besparen door de ziekenhuizen in Vlaanderen niet op een of andere manier gaat gecompenseerd wo(e)rden.....

Tegendradigaard
16 augustus 2005, 12:35
soms zijn de conclusies van den andere kant bekeken nog de beste he...

Geertje
16 augustus 2005, 12:48
De coverstory van Knack: het aantal prematuurtjes dat in Vlaanderen geboren wordt is de laatste 10 jaar verdrievoudigd. Van alle babies die geboren worden, zijn vandaag bijna 8% prematuur tot zeer prematuur.

Met de moderne geneeskunde kunnen de gevolgen van deze premature geboorten voor het kind weliswaar wat verminderd worden, toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes. Kortom, premature geboorten leveren ongezonde Vlamingkjes op.

Dit is uiteraard een totale ramp. En het wordt dringend tijd dat aan de oorzaken iets gedaan wordt.

Die oorzaken zijn vooral van ecologische en sociale aard: een vervuilde omgeving, slechte voeding, slecht drinkwater, en een totaal gestoorde bourgeois stress-wereld.

Onze zieke maatschappij produceert blijkbaar zieke babies. En dat hebben wij dit keer volledig aan onszelf te danken. Moeten we misschien toch niet Anders Gaan Leven?

En de grootste reden is degeneratie. We worden door alle verwennerij en sterke geneeskunde, tere planjes.

We lezen gezonder dan ooit en toch worden we zwakker.
Edit:After edit by Geertje on 16-08-2005 at 13:51
Reason:
--------------------------------

De coverstory van Knack: het aantal prematuurtjes dat in Vlaanderen geboren wordt is de laatste 10 jaar verdrievoudigd. Van alle babies die geboren worden, zijn vandaag bijna 8% prematuur tot zeer prematuur.

Met de moderne geneeskunde kunnen de gevolgen van deze premature geboorten voor het kind weliswaar wat verminderd worden, toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes. Kortom, premature geboorten leveren ongezonde Vlamingkjes op.

Dit is uiteraard een totale ramp. En het wordt dringend tijd dat aan de oorzaken iets gedaan wordt.

Die oorzaken zijn vooral van ecologische en sociale aard: een vervuilde omgeving, slechte voeding, slecht drinkwater, en een totaal gestoorde bourgeois stress-wereld.

Onze zieke maatschappij produceert blijkbaar zieke babies. En dat hebben wij dit keer volledig aan onszelf te danken. Moeten we misschien toch niet Anders Gaan Leven?

En de grootste reden is degeneratie. We worden door alle verwennerij en sterke geneeskunde, tere planjes.

We lezen gezonder dan ooit en toch worden we zwakker.

Before any edits, post was:
--------------------------------

De coverstory van Knack: het aantal prematuurtjes dat in Vlaanderen geboren wordt is de laatste 10 jaar verdrievoudigd. Van alle babies die geboren worden, zijn vandaag bijna 8% prematuur tot zeer prematuur.

Met de moderne geneeskunde kunnen de gevolgen van deze premature geboorten voor het kind weliswaar wat verminderd worden, toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes. Kortom, premature geboorten leveren ongezonde Vlamingkjes op.

Dit is uiteraard een totale ramp. En het wordt dringend tijd dat aan de oorzaken iets gedaan wordt.

Die oorzaken zijn vooral van ecologische en sociale aard: een vervuilde omgeving, slechte voeding, slecht drinkwater, en een totaal gestoorde bourgeois stress-wereld.

Onze zieke maatschappij produceert blijkbaar zieke babies. En dat hebben wij dit keer volledig aan onszelf te danken. Moeten we misschien toch niet Anders Gaan Leven?

En de grootste reden is degeneratie. We worden door alle verwennerij en sterke geneeskunde, tere planjes.

C uit W
16 augustus 2005, 12:49
Idd, Tegendraad, gij zit er pal op.

Tegendradigaard
16 augustus 2005, 13:39
ach zoals gewoonlijk he... wat ben ik weer bescheiden in mijn zwanezangweek ....

Herr Flick
16 augustus 2005, 15:13
En de grootste reden is degeneratie. We worden door alle verwennerij en sterke geneeskunde, tere planjes.

We lezen gezonder dan ooit en toch worden we zwakker.

Als ge de natuurlijke selectie verknoeid moete de gevolgen daarvan natuurlijk maar kunnen dragen ook ...

Herr Flick
16 augustus 2005, 15:16
:? 100 jaar geleden bestonden er geen drugs?


Er bestonden wel degelijk drugs en degene die denken dat de luchtvervuiling toen minder was, moeten zich maar eens afvragen hoe de mensen toen stookten.

Ah en als ge iets tegen de auto's hebt, wel ossen en paarden verbruiken ook zuurstof en laten bovendien nog methaangas vrij ook,

;-)

C uit W
16 augustus 2005, 17:45
ach zoals gewoonlijk he... wat ben ik weer bescheiden in mijn zwanezangweek ....Ga je dood? :(

Tegendradigaard
17 augustus 2005, 09:41
Hopelijk niet alhoewel ik volgende week 2 x ga vliegen (hopelijk niet vallen....) maar daarna verander ik van werk en zal het gedaan zijn met tijdens de uren mij hier wat komen amuseren. En thuis amuseer ik mij liever met mijn vrouw (als zij wil natuurlijk) dus daar surf ik niet veel dus zal ik er een punt moeten achterzetten.

Maar ik ben al wat aan het afbouwen he... de laatste maanden kom ik nog maar zelden maar deze week zit ik nog eens alleen dus geef ik voor de laatste week wat van jetje hier op het netje...

ach aan alles komt een einde he...

Geertje
17 augustus 2005, 09:48
Hopelijk niet alhoewel ik volgende week 2 x ga vliegen (hopelijk niet vallen....) maar daarna verander ik van werk en zal het gedaan zijn met tijdens de uren mij hier wat komen amuseren. En thuis amuseer ik mij liever met mijn vrouw (als zij wil natuurlijk) dus daar surf ik niet veel dus zal ik er een punt moeten achterzetten.

Maar ik ben al wat aan het afbouwen he... de laatste maanden kom ik nog maar zelden maar deze week zit ik nog eens alleen dus geef ik voor de laatste week wat van jetje hier op het netje...

ach aan alles komt een einde he...

Na meer dan 10.000 berichten is het beste er toch af, heb ik zo de indruk. :-) Je moet zoals Lance Armstrong doen : op tijd stoppen vooraleer af te gaan als een gieter.

Tegendradigaard
17 augustus 2005, 09:56
Nog 2910 berichten Geertje en dan ....

LOL....

ge hebt gelijk Geertje, na een tijdje bot ge af he.... en als ge dan niet alle dagen langskomt dan wordt ge nog week en sentimenteel ook.... time to go...

Tegendradigaard
18 augustus 2005, 09:06
Bon back on topic : premature conclusies omtrent prematuren ?

Geertje
18 augustus 2005, 09:22
Nog 2910 berichten Geertje en dan ....

LOL....

ge hebt gelijk Geertje, na een tijdje bot ge af he.... en als ge dan niet alle dagen langskomt dan wordt ge nog week en sentimenteel ook.... time to go...

Ge hebt het nog lang volgehouden. Bij mij was het beste er af na ongeveer 3000 berichten. Vanaf dan ben ik herhaling beginnen vallen.:oops:

Tegendradigaard
18 augustus 2005, 09:26
zo gaan we weer off topic... who cares....

men zou deze premature discussie beter aborteren...

Tegendradigaard
18 augustus 2005, 09:45
Ge hebt het nog lang volgehouden. Bij mij was het beste er af na ongeveer 3000 berichten. Vanaf dan ben ik herhaling beginnen vallen.:oops:

Kunt ge dat nog eens herhalen, want ik snap het niet goed...

Mephisto
18 augustus 2005, 09:51
De coverstory van Knack: het aantal prematuurtjes dat in Vlaanderen geboren wordt is de laatste 10 jaar verdrievoudigd. Van alle babies die geboren worden, zijn vandaag bijna 8% prematuur tot zeer prematuur.

Met de moderne geneeskunde kunnen de gevolgen van deze premature geboorten voor het kind weliswaar wat verminderd worden, toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes. Kortom, premature geboorten leveren ongezonde Vlamingkjes op.

Dit is uiteraard een totale ramp. En het wordt dringend tijd dat aan de oorzaken iets gedaan wordt.

Die oorzaken zijn vooral van ecologische en sociale aard: een vervuilde omgeving, slechte voeding, slecht drinkwater, en een totaal gestoorde bourgeois stress-wereld.

Onze zieke maatschappij produceert blijkbaar zieke babies. En dat hebben wij dit keer volledig aan onszelf te danken. Moeten we misschien toch niet Anders Gaan Leven?Nou het kunnen dat het vele medicijnengebruik [al die chemicaliën] er ook voor iets tussen zit? Lijkt me logischer dan 'vervuilde omgeving en slechte voeding', want beiden zijn nog niet zo goed geweest in eeuwen. Op de chemicaliën die erin zitten na, dan. (bespoten groente en stofdeeltjes in de lucht)
Edit:After edit by Mephisto on 18-08-2005 at 10:51
Reason:
--------------------------------

De coverstory van Knack: het aantal prematuurtjes dat in Vlaanderen geboren wordt is de laatste 10 jaar verdrievoudigd. Van alle babies die geboren worden, zijn vandaag bijna 8% prematuur tot zeer prematuur.

Met de moderne geneeskunde kunnen de gevolgen van deze premature geboorten voor het kind weliswaar wat verminderd worden, toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes. Kortom, premature geboorten leveren ongezonde Vlamingkjes op.

Dit is uiteraard een totale ramp. En het wordt dringend tijd dat aan de oorzaken iets gedaan wordt.

Die oorzaken zijn vooral van ecologische en sociale aard: een vervuilde omgeving, slechte voeding, slecht drinkwater, en een totaal gestoorde bourgeois stress-wereld.

Onze zieke maatschappij produceert blijkbaar zieke babies. En dat hebben wij dit keer volledig aan onszelf te danken. Moeten we misschien toch niet Anders Gaan Leven?Nou het kunnen dat het vele medicijnengebruik [al die chemicaliën] er ook voor iets tussen zit? Lijkt me logischer dan 'vervuilde omgeving en slechte voeding', want beiden zijn nog niet zo goed geweest in eeuwen. Op de chemicaliën die erin zitten na, dan. (bespoten groente en stofdeeltjes in de lucht)

Before any edits, post was:
--------------------------------

De coverstory van Knack: het aantal prematuurtjes dat in Vlaanderen geboren wordt is de laatste 10 jaar verdrievoudigd. Van alle babies die geboren worden, zijn vandaag bijna 8% prematuur tot zeer prematuur.

Met de moderne geneeskunde kunnen de gevolgen van deze premature geboorten voor het kind weliswaar wat verminderd worden, toch zijn dergelijke prematuurjes later minder intelligent, minder groot, minder sterk, en veel meer vatbaar voor allerlei kleine en grote ziektes. Kortom, premature geboorten leveren ongezonde Vlamingkjes op.

Dit is uiteraard een totale ramp. En het wordt dringend tijd dat aan de oorzaken iets gedaan wordt.

Die oorzaken zijn vooral van ecologische en sociale aard: een vervuilde omgeving, slechte voeding, slecht drinkwater, en een totaal gestoorde bourgeois stress-wereld.

Onze zieke maatschappij produceert blijkbaar zieke babies. En dat hebben wij dit keer volledig aan onszelf te danken. Moeten we misschien toch niet Anders Gaan Leven?Nou het kunnen dat het vele medicijnengebruik [al die chemicaliën] er ook voor iets tussen zit? Lijkt me logischer dan 'vervuilde omgeving en slechte voeding', want beiden zijn nog niet zo goed geweest in eeuwen.

Geertje
18 augustus 2005, 09:54
on-topic terug.

Ik blijf er bij dat het eerder degeneratie is. Anders zou iedereen kleiner moeten worden terwijl de mensen altijd maar groter en groter worden. De zwakkeren die vroeger voortijdig de pijp uit gingen overleven nu en brengen op hun buurt weer kinderen voort met dit als gevolg.

Mephisto
18 augustus 2005, 10:01
heb ik opgevangen:
>knip<
Groene rakkers van de cannabis-kerk, blijf maar jullie favoriete sport promoten!!
Zolang jij maar beseft dat alcohol onder harddrugs valt, mag men die cannabis best blijven roken, wat mij betreft.

Mephisto
18 augustus 2005, 10:02
neen, steeds meer blanken leren de hangmatcultuur kennenWelke?
Griekse? Romeinse? West-Europese?
:rofl:

Mephisto
18 augustus 2005, 10:04
toch raar hé? hoemeer softdrugsverbruik, hoemeer gevallen van miskramen. :roll:Dagenlang stoned op de bank is in elk geval minder schadelijk voor je ingewanden [dus ook baarmoeder!] dan elke avond flink wat alcohol.

Mephisto
18 augustus 2005, 10:08
alcohol drinken stopt met een kater de dag erna. Als je stopt met drinken als je zwanger bent, is dit ook weg . Softdrugs blijft maanden in uw lichaam aanwezig. Dus perfect mogelijk dat u stopte tijdens de zwangerschap, maar het is niet weg!Is dat zo?
Blijft THC echt maanden in je bloed zitten?

Of, zoals een rasta zou zeggen: Wijs, mann..

Serieus; heeft u toevallig een link? Want ik vind dat wel straf..
En vice versa: zijn alle schadelijke stoffen uit alcoholische dranken direct uit uw bloed?
Ik weet het niet, ik weet van niet zo een vergelijkingsonderzoek. Daarom vraag ik er naar.

Pieke
18 augustus 2005, 11:46
THC wordt opgeslagen in het vetweefsel (en in haar!), en wordt dan sporadisch vrijgegeven. Daarmee dat urine- en bloedtesten die nu gebruikt worden om cannabisgebruik na te gaan eigenlijk niet deugen, je kan positief testen, zelfs als het al meer dan een week geleden is dat je er 1tje gesmoord hebt. Nu, dit wil natuurlijk niet zeggen dat je van 1 joint maanden stoned bent, de circulerende concentraties aan THC en zijn metabolieten zijn te laag om een effect te hebben.

Tegendradigaard
18 augustus 2005, 12:19
Dagenlang stoned op de bank is in elk geval minder schadelijk voor je ingewanden [dus ook baarmoeder!] dan elke avond flink wat alcohol.

En zolang het de achterbank van je auto is tot daar aan toe, maar als je vooraan in de zetel van je auto gaat zitten en gaat rijden dan is het in ieder geval wel mogelijk schadelijk voor je medeweggebruikers (Brugge) als voor je medeinzittenden (St. Job)...

praha
18 augustus 2005, 13:39
Is dat zo?
Blijft THC echt maanden in je bloed zitten?

Of, zoals een rasta zou zeggen: Wijs, mann..

Serieus; heeft u toevallig een link? Want ik vind dat wel straf..
En vice versa: zijn alle schadelijke stoffen uit alcoholische dranken direct uit uw bloed?
Ik weet het niet, ik weet van niet zo een vergelijkingsonderzoek. Daarom vraag ik er naar.

dat het zes tot acht weken opspoorbaar blijft heeft niets te zien met eventuele blijvende aanwezigheid van schadelijk stoffen al die tijd