PDA

View Full Version : Vlaanderen eerst


Vanderlinden d'Hoogvorst
16 augustus 2005, 11:38
Om de rangen te sluiten, kunnen we over het volgende stemmen?

De Vlaamse beweging is zeer verscheiden. Het valt me op op dit forum dat er heel veel mensen voor Dietsland zijn. Sommigen lopen van Severen achterna. Anderen zijn gewoon voor een onafhankelijk Vlaanderen. Weer anderen vinden dat te ver en kiezen voor een Belgische confederatie.

Ik hoop dat we over het volgende eens kunnen raken:

Om ons doel te bereiken, wat dat ook is, zullen we de gevestigde Belgische orde moeten verwijderen en dat kan alleen door de Vlaamse onafhankelijkheid.

vercetti
16 augustus 2005, 12:13
Vlaanderen onafhankelijk. Dan eventueel Frans-Vlaanderen aansluiten en Zeeuws-Vlaanderen. Als ze dat willen tenminste. Geen geweld.

Vanderlinden d'Hoogvorst
16 augustus 2005, 13:41
Vlaanderen onafhankelijk. Dan eventueel Frans-Vlaanderen aansluiten en Zeeuws-Vlaanderen. Als ze dat willen tenminste. Geen geweld.

Waarom Zeeuws-Vlaanderen? Kunnen we niet gelijk bij Nederland aansluiten? Limburg-Maastricht is Vlaamser dan Zeeuws-Vlaanderen.

Pelgrim
16 augustus 2005, 13:45
Er zijn hier echt wel mensen geobsedeerd door die zaak he?

Vanderlinden d'Hoogvorst
16 augustus 2005, 13:50
Er zijn hier echt wel mensen geobsedeerd door die zaak he?

Welke zaak? De Vlaamse onafhankelijkheid?

vercetti
16 augustus 2005, 14:02
Kunnen we niet gelijk bij Nederland aansluiten?

Nee. Ik ben voorstander van zéér verregaande samenwerking maar bij een aansluiting ga je weer die zever krijgen dat Nederlanders boven de Vlamingen worden geplaatst en/of omgekeerd.

Vanderlinden d'Hoogvorst
16 augustus 2005, 14:07
Nee. Ik ben voorstander van zéér verregaande samenwerking maar bij een aansluiting ga je weer die zever krijgen dat Nederlanders boven de Vlamingen worden geplaatst en/of omgekeerd.

Misschien denken de Zeeuws-Vlamingen en Frans-Vlamingen daar ook zo over.

Vanderlinden d'Hoogvorst
16 augustus 2005, 14:08
Even de advocaat van de duivel spelen.

Pelgrim
16 augustus 2005, 14:24
Welke zaak? De Vlaamse onafhankelijkheid?

Nee, Nederland.

Praetorian
16 augustus 2005, 14:25
En wat met het idee Groot-Brabant? Dat klinkt leuk.

Vanderlinden d'Hoogvorst
16 augustus 2005, 14:36
Nee, Nederland.

Daar ben ik niet tegen, maar ik verkies toch wel een Vlaamse republiek. Misschien ben jij het wel die geobsedeerd is? ;-)

Vanderlinden d'Hoogvorst
16 augustus 2005, 14:37
En wat met het idee Groot-Brabant? Dat klinkt leuk.

Stel het eens voor aan een partij.

Pelgrim
16 augustus 2005, 15:42
Het Brabants Blok ?

jOOSt
16 augustus 2005, 15:43
Voor mij mogen we gelijk bij Nederland aansluiten, maar ik geloof dat niet iedereen er klaar voor is. Teveel Vlamingen zijn brainwashed door 175 jaar bezetting (die Ollanders!), we zullen het dus maar langzaam aan moeten doen. Nu ja, wie 175 jaar wacht, kan er nog enkele jaartjes bij doen voor de Hereniging. De Vlaamse Republiek zal me natuurlijk ook al veel plezier doen.

Vanderlinden d'Hoogvorst
16 augustus 2005, 16:34
Het Brabants Blok ?

Dan moet hij wel die partij stichten. Dezelfde kritiek voor de Dietslanders: sticht een partij, of schaar je achter het principe van "Vlaanderen eerst".

jOOSt
17 augustus 2005, 00:48
Dan moet hij wel die partij stichten. Dezelfde kritiek voor de Dietslanders: sticht een partij, of schaar je achter het principe van "Vlaanderen eerst".Alles op zijn beurt. Eerst de Vlaamse Onafhankelijkheid, daarna de Hereniging. Dietslanders? Brrrr.., vind ik een lelijk woord, waar trouwens een fout geurtje aan hangt.

De Nachtuil
17 augustus 2005, 08:23
Ik zou een onafhankelijk Vlaanderen, voor zover dit mogelijk is, het liefst zien, toetreden tot het Koninkrijk der Nederlanden(=Nederland+Ned. Antillen+Aruba)(is dus niet hetzelfde als een verenigd Nederland of Groot-Nederland).
Zodoende kan Vlaanderen een tijd autonoom blijven en wordt de band met Nederland toch versterkt zodat men makkelijker kan streven naar een Groot-Nederland, iets wat bij een republiek Vlaanderen misschien moeilijker zal zijn.
De vraag is natuurlijk of het Koninkrijk der Nederlanden nog zal bestaan wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt, aangezien een redelijk deel in het Koninkrijk er vanaf wil.

Jong N-VA'er
17 augustus 2005, 15:52
Nee. Ik ben voorstander van zéér verregaande samenwerking maar bij een aansluiting ga je weer die zever krijgen dat Nederlanders boven de Vlamingen worden geplaatst en/of omgekeerd.

Blij dat je dit zegt. Dit probeer ik ook al een hele tijd uit te leggen. Je komt ermee gewoon bij wijze van spreken in een ander straatje terecht.

Vanderlinden d'Hoogvorst
18 augustus 2005, 10:54
Blij dat je dit zegt. Dit probeer ik ook al een hele tijd uit te leggen. Je komt ermee gewoon bij wijze van spreken in een ander straatje terecht.

Nederland lijkt me wel iets heel anders dan Wallonië.

Vanderlinden d'Hoogvorst
18 augustus 2005, 11:06
Ik zou een onafhankelijk Vlaanderen, voor zover dit mogelijk is, het liefst zien, toetreden tot het Koninkrijk der Nederlanden(=Nederland+Ned. Antillen+Aruba)(is dus niet hetzelfde als een verenigd Nederland of Groot-Nederland).
Zodoende kan Vlaanderen een tijd autonoom blijven en wordt de band met Nederland toch versterkt zodat men makkelijker kan streven naar een Groot-Nederland, iets wat bij een republiek Vlaanderen misschien moeilijker zal zijn.
De vraag is natuurlijk of het Koninkrijk der Nederlanden nog zal bestaan wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt, aangezien een redelijk deel in het Koninkrijk er vanaf wil.

Dat is een goede oplossing.

Ik snap alleen niet goed wat je bedoelt met dat een aanzienlijk deel van het Koninkrijk er vanaf wil. Bedoel je de huidige situatie of bedoel je dat de Antillen willen afscheiden?

Bonaire en Saba willen directe banden met Nederland, niet enkel via de Nederlandse Antillen. Sint-Maarten en Curaçao willen dan weer een status zoals Aruba. Als iedereen krijgt wat het wil, bestaat het Koninkrijk der Nederlanden dan uit Nederland (inclusief Bonaire en Saba), Sint-Maarten, Aruba, Curaçao en de Nederlandse Antillen (dat de facto enkel nog zal bestaan uit Sint-Eustasius).

Het Koninkrijk zal dus uitbreiden ten koste van de Nederlandse Antillen. Die laatste gaan van 5 leden naar 1. Het Koninkrijk gaat van 2 naar 5. Als er iets niet meer zal bestaan tegen dat Vlaanderen onafhankelijk is, zijn het de Nederlandse Antillen.

Leo
18 augustus 2005, 13:11
Blij dat je dit zegt. Dit probeer ik ook al een hele tijd uit te leggen. Je komt ermee gewoon bij wijze van spreken in een ander straatje terecht.Nee, je probeert het niet uit te leggen want er is niks uit te leggen. Je probeert alleen angst te zaaien door vooroordelen op te blazen.

Dé grote fout die je maakt is dat je, door dat soort ongegronde verdachtmakingen binnen ons eigen Nederlandse kultuurvolk, vrij spel geeft aan buitenstaanders om ons onder de knoet te houden (verdeel en heers heet dat). Op termijn is dat het slechtste dat ons kan overkomen: ondergaan in onze eigen kortzichtigheid.

Nou ja, een volk heeft de leiders die het verdient...

Jong N-VA'er
20 augustus 2005, 20:54
Nee, je probeert het niet uit te leggen want er is niks uit te leggen. Je probeert alleen angst te zaaien door vooroordelen op te blazen.

Dé grote fout die je maakt is dat je, door dat soort ongegronde verdachtmakingen binnen ons eigen Nederlandse kultuurvolk, vrij spel geeft aan buitenstaanders om ons onder de knoet te houden (verdeel en heers heet dat). Op termijn is dat het slechtste dat ons kan overkomen: ondergaan in onze eigen kortzichtigheid.

Nou ja, een volk heeft de leiders die het verdient...

Komaan, niet zo dogmatisch hé...

Jaani_Dushman
1 september 2005, 18:56
Hoera, gaan we het liberale koninkrijk België inruilen voor het het nog liberalere koninkrijk Nederland. :(
Dan verhuis ik naar Wallonië.

Het enige wat we met dat schreeuwerig volk uit het noorden gemeen hebben, is de Nederlandse taal. De verschillen tussen Vlamingen en Hollanders (want laat ons een kat een kat noemen: de Hollanders hebben het nog altijd voor het zeggen in Nederland) zijn volgens mij nog groter dan die tussen Vlamingen en Walen. Het Vlaamse volk verdient zijn autonomie. En dan moet ze die niet gaan verkwanselen door imperialistische gedachten.


Nog iets... Twee van de opties in de peiling zijn "Vlaamse onafhankelijkheid" of "een Belgische confederatie". Houdt een confederatie niet per definitie de onafhankelijkheid in? Een confederatie is een verbond tussen twee of meer onafhankelijke staten.

Cunning linguist
2 september 2005, 09:48
Nee. Ik ben voorstander van zéér verregaande samenwerking maar bij een aansluiting ga je weer die zever krijgen dat Nederlanders boven de Vlamingen worden geplaatst en/of omgekeerd.Zoals ik me de zaak voorstel, zou er in het geval van de hereniging van het huidige Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaamse Gewest geen sprake zijn van de tegenstelling tussen de "Nederlanders" en de "Vlamingen". Aan de ene kant, zouden de inwoners van het huidige Vlaamse Gewest ook Nederlander zijn. Aan de andere kant, zou het woord "Vlaming" alleen slaan op de inwoners van West-, Oost- en Zeeuws-Vlaanderen (Frans-Vlamingen die burger zijn van een andere staat laat ik in deze buiten beschouwing). Verder zijn er in het huidige NL+VL Brabanders, Hollanders, Utrechtenaren, Limburgers enz. Van al deze bevolkingsgroepen is elke te klein om in het hele land te domineren. Verder kan de huidige Nederlandse politieke cultuur als overlegcultuur omschreven worden - dit juist om grote tegenstellingen te voorkomen. Je angst is volgens mijn dan ook ongegrond.

C uit W
2 september 2005, 10:52
Het Brabants Blok ? klinkt niet

stab
3 september 2005, 06:20
Alles op zijn beurt. Eerst de Vlaamse Onafhankelijkheid, daarna de Hereniging. Dietslanders? Brrrr.., vind ik een lelijk woord, waar trouwens een fout geurtje aan hangt.Sluit ik mij bij aan.

panzer
3 september 2005, 13:21
Alles op zijn beurt. Eerst de Vlaamse Onafhankelijkheid, daarna de Hereniging. Dietslanders? Brrrr.., vind ik een lelijk woord, waar trouwens een fout geurtje aan hangt.

Bij de volgorde sluit ik mij ook aan. Maar 'Dietsers' zou het woord zijn. Al heel wat minder lelijk, en het foute geurtje... tja, aan alles wat met splitsen, nationalisme, volkstrots, ... te maken heeft hangt de laatste 5 decenia een 'fout geurtje'. Daar zou ik me nu precies niet te veel van aantrekken. We kunnen ons ook gewoon Nederlanders noemen wat mij betreft.

Leo
3 september 2005, 14:53
Hoera, gaan we het liberale koninkrijk België inruilen voor het het nog liberalere koninkrijk Nederland. :-(
Dan verhuis ik naar Wallonië.(Vetjes van mij.)

Tja... Dat heeft de (toch liberale) Herman de Croo een paar jaar geleden ook gezegd. Daar kan ik geen touw aan vastknopen.

Jong N-VA'er
18 september 2005, 15:46
Nee. Ik ben voorstander van zéér verregaande samenwerking maar bij een aansluiting ga je weer die zever krijgen dat Nederlanders boven de Vlamingen worden geplaatst en/of omgekeerd.

Het is dat wat ik hier al een half jaar zeg. Je krijgt dan een Nederlands verhaaltje ipv een Waals verhaal. Nederlanders hebben geen problemen met ons, maar ik heb ook eens rondvraag gedaan op het nederlandse net, en daar zagen ze het toch niet echt zitten voor een aansluiting met Vlaanderen.

Leo
19 september 2005, 07:06
En dat is waar ik al veel langer een steekhoudend argument voor vraag. En nog steeds niet gekregen heb: noch binnen dit forum, noch elders.

Angst is een slechte raadgever.

Tantist
19 september 2005, 11:47
En dat is waar ik al veel langer een steekhoudend argument voor vraag. En nog steeds niet gekregen heb: noch binnen dit forum, noch elders.

Angst is een slechte raadgever.

Maar is al te vaak effectief een raadgever...

ilfalco
20 september 2005, 17:26
Ik vrees dat de katholieke en belgicistsiche indoctrinatie bij de vlamingen al teveel z'n werk gedaan heeft om meteen te gaan dromen van een herstel van de nederlanden( een bleoiende periode voor heel vlaanderen en mijn gemeente willebroek in het bijzonder... remember egmont en hoorn en het wapenschild). maar er zal toch een nauwe samenwerking moeten komen om de belangen van onze taalgroep zo effectief mogelijk te verdedigen in Europa. maar ik denk dat dat géén probleem zal zijn.

Stef Leeuwenhart
18 oktober 2005, 15:06
Andere optie nl: Een confederaal Groot-Nederland.

Stef Leeuwenhart
18 oktober 2005, 15:13
@Vanderlinden D'Hoogvorst is je nick afgeleid van Joseph en Emmanuel Vanderlinden D'Hoogvorst? Zo ja is het wel een vreemde keuze voor een vlaamsnationalist om de naam te kiezen van twee leden van het gouvernement provisoire (voorlopig bewind) die bestond uit kopstukken van de Belgische revolutionairen (lees voorstanders van een hereneging van Frankrijk) die het bestuur in handen nam na de opstand tegen de "Hollanders" in 1830.

Stef Leeuwenhart
18 oktober 2005, 15:18
Het is dat wat ik hier al een half jaar zeg. Je krijgt dan een Nederlands verhaaltje ipv een Waals verhaal. Nederlanders hebben geen problemen met ons, maar ik heb ook eens rondvraag gedaan op het nederlandse net, en daar zagen ze het toch niet echt zitten voor een aansluiting met Vlaanderen.Ik heb wel al veel positieve reacties gehoord en gelezen van Nederlanders inzake een hereniging met Vlaanderen. De meeste zijn wel formeel: Een hereniging met Vlaanderen kan, met België niet. Ze hebben door dat een land met de franstaligen niet efficient kan werken en dat de Walen een kleine minderheid niet zien zitten.

Stef Leeuwenhart
18 oktober 2005, 21:10
Over nick's gesproken, Jan Van De Berghe blijkt een gekende royaltywatcher te zijn (ik heb in de Dag Allemaal van mijn vrouwtje gebladerd). Het is toch niet dezelfde Jan van op het forum? Een Vlaamsnationalistische royaltywatcher dat zou nog eens iets zijn? Jan veklaar dit eens

giserke
18 oktober 2005, 21:57
Misschien denken de Zeeuws-Vlamingen en Frans-Vlamingen daar ook zo over.
Als zeeuws-Vlamingen morgen konden stemmen voor de aanhechting bij Vlaanderen zijn ze blij Vlaanderen.

giserke
18 oktober 2005, 22:02
Ik zou een onafhankelijk Vlaanderen, voor zover dit mogelijk is, het liefst zien, toetreden tot het Koninkrijk der Nederlanden(=Nederland+Ned. Antillen+Aruba)(is dus niet hetzelfde als een verenigd Nederland of Groot-Nederland).
Zodoende kan Vlaanderen een tijd autonoom blijven en wordt de band met Nederland toch versterkt zodat men makkelijker kan streven naar een Groot-Nederland, iets wat bij een republiek Vlaanderen misschien moeilijker zal zijn.
De vraag is natuurlijk of het Koninkrijk der Nederlanden nog zal bestaan wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt, aangezien een redelijk deel in het Koninkrijk er vanaf wil.
ik ben, voor een deel akkoord. maar die laatste 2 landen zijn kolonies. Nederlanders hebben daar ongewild van de bevolking de plak gaan zwaaien. Zij hebben recht op een zelfbestuur. meer zelfs op een schadevergoeding van de Nederlanden

Volksstormer
19 oktober 2005, 15:30
Is er veel verschil tussen de tweede en derde keuze?

In elk geval een confederaal België is uitgesloten, omdat:

- nergens ter wereld confederale staten bestaan
- een confederatie nationale soevereiniteit vooronderstelt waarna er soevereiniteitsoverdracht gebeurt
- het "Vlaams Kartel" een bende mossels is dat 30 jaar geleden al eens alle Vlaamse troeven uit handen heeft gegeven (Egmont-pact).

Jaani_Dushman
19 oktober 2005, 19:55
nergens ter wereld confederale staten bestaanServië-Montenegro

Knuppel
20 oktober 2005, 07:55
Nog iets... Twee van de opties in de peiling zijn "Vlaamse onafhankelijkheid" of "een Belgische confederatie". Houdt een confederatie niet per definitie de onafhankelijkheid in? Een confederatie is een verbond tussen twee of meer onafhankelijke staten.

Ik zal je vraag beantoorden met een paar vragen:

Is Belgique een federatie die naam waard?

En denk je dat een Belgische confederatie die naam wel zou waard zijn?

Burry
26 oktober 2005, 21:46
Verenigd, maar dan zonder 'Koning'

Stef Leeuwenhart
27 oktober 2005, 22:20
Als we maar herenigd zijn, dat van dat koningshuis lossen we later we op. In Nederland is me nogal koningsgezind en zal men hen niet gauw willen opgeven.

Leo
2 december 2005, 09:05
Enkele van de reactie's in deze topic tonen aan dat we eerst moeten komen tot een onafhankelijk Vlaanderen en pas nadien naar een (langzame) integratie van Vlaanderen in Nederland. Eens die integratie voltooid is zijn de Vlamingen (Zuid-Nederlanders) Nederlanders onder de Nederlanders! Ik zou veeleer zeggen, van Vlaanderen én Nederland, of zoals Stan de Jong het zegt in http://www.standejong.nl/archief/2001/2001_21_fusienl-be.doc : Vlaanderen is een fraaie bruid, hij zegt niet dochter...

En hij legt er de nadruk op: We moeten voorkomen dat zes miljoen Vlamingen denken dat ze straks worden ingelijfd en de Ossies van Groot-Nederland worden. Een vergelijking die trouwens al in één belangrijk opzicht mank gaat: de Vlaming is stukken welvarender dan de voormalige Oost-Duitser. (De verhandeling verscheen in HP/De Tijd van 25 mei 2001).

Ik weet het natuurlijk ook: Rome en Parijs zijn niet op één dag gebouwd, maar tenslotte gaat het om een herstelling, en niet om nieuwbouw... Ik sta niettemin wel te trappelen van ongeduld. Ik hoop dat ik het nog mag meemaken: de uiteindelijke overwinning van waarachtige (op volkeren gesteunde) demokratieën over de huidige machtsgeile bezetters met hun onder wapengeweld afgedwongen "staten".