PDA

View Full Version : stakingstrategieën


Pelgrim
6 oktober 2005, 16:24
In de marge van de actualiteit, toch even deze overweging:

het is ergens wel zo dat deze staking ook een heleboel mensen treft die niet 'de vijand' zijn. Heel wat mensen die met de trein pendelen om allerhande redenen zitten morgen vast - ikzelf ben daar een van, ik zou normaal morgenavond naar oostende moeten. Nu vraag ik me eigenlijk wel af in hoeverre deze mensen de zaak steunen, ik merk eerder een afkeer van die 'rotzakken van de vakbonden'.

Misschien is het voor de volgende keer wel te overwegen een andere strategie te volgen, ik denk bijvoorbeeld aan gratis rijden: bij de trams en de bussen is dat al eens gebeurd.

Raven
6 oktober 2005, 17:18
Ik verzeker je dat er heel wat studenten zuur gaan kijken morgen op de hogeschool gent. Er is zonet uitgebracht dat het merendeel (er zijn natuurlijk uitzonderingen) van de docenten niet zal staken (omdat eigenlijk alleen maar de studenten het slachtoffer zijn hiervan) en dat een aangekondigde staking evenzeer geen wettiging is van afwezigheid op verplichte lessen.

Wetend dat zeker in de hogere jaren, ongewettigd afwezig op labo = onmogelijkheid te slagen in eerste zit is, gaan er nu al verschillenden zitten vloeken op deze "actie voor en door de arbeiders"
Edit:After edit by Raven on 06-10-2005 at 18:19
Reason:
--------------------------------

Ik verzeker je dat er heel wat studenten zuur gaan kijken morgen op de hogeschool gent. Er is zonet uitgebracht dat het merendeel (er zijn natuurlijk uitzonderingen) van de docenten niet zal staken (omdat eigenlijk alleen maar de studenten het slachtoffer zijn hiervan) en dat een aangekondigde staking evenzeer geen wettiging is van afwezigheid op verplichte lessen.

Wetend dat zeker in de hogere jaren, ongewettigd afwezig op labo = onmogelijkheid te slagen in eerste zit is, gaan er nu al verschillenden zitten vloeken op deze "actie voor en door de arbeiders"
Edit:After edit by Raven on 06-10-2005 at 18:19
Reason:
--------------------------------

Ik verzeker je dat er heel wat studenten zuur gaan kijken morgen op de hogeschool gent. Er is zonet uitgebracht dat het merendeel (er zijn natuurlijk uitzonderingen) van de docenten niet zal staken (omdat eigenlijk alleen maar de studenten het slachtoffer zijn hiervan) en dat een aangekondigde staking evenzeer geen wettiging is van afwezigheid op verplichte lessen.

Wetend dat zeker in de hogere jaren, ongewettigd afwezig op labo = onmogelijkheid te slagen in eerste zit is, gaan er nu al verschillenden zitten vloeken op deze "actie voor en door de arbeiders"

Before any edits, post was:
--------------------------------

Ik verzeker je dat er heel wat studenten zuur gaan kijken morgen op de hogeschool gent. Er is zonet uitgebracht dat het merendeel (er zijn natuurlijk uitzonderingen) van de docenten niet zal staken (omdat eigenlijk alleen maar de studenten het slachtoffer zijn hiervan) en dat een aangekondigde staking evenzeer geen wettiging is van afwezigheid op verplichte lessen.

Wetend dat zeker in de hogere jaren, gemist labo = onmogelijkheid te slagen in eerste zit is, gaan er nu al verschillenden zitten vloeken op deze "actie voor en door de arbeiders"

Jaani_Dushman
6 oktober 2005, 22:42
De Lijn heeft een paar keer het gratis rijden ingevoerd, maar het is daarbij gebleven. Maar bij De Lijn heb je veel sporadische reizigers, bij de NMBS meer abonnees. Die hebben sowieso hun abonnement betaald, staking of niet.
Het probleem is ook dat je de directie van NMBS en De Lijn heel moeilijk kan treffen. Door stakkingen tref je de gewone bevolking (en niet de met BMW's-rijdende directie).
Eén mogelijkheid is het goederenverkeer te blokkeren. Hierdoor tref je de politici die meer goederenverkeer langs het spoor willen. Het zal de NMBS ook financieel treffen. Maar spijtig genoeg met de gemeenschap altijd bijpassen als de NMBS in het rood gaat.
Edit:After edit by Jaani_Dushman on 06-10-2005 at 23:43
Reason:
--------------------------------

De Lijn heeft een paar keer het gratis rijden ingevoerd, maar het is daarbij gebleven. Maar bij De Lijn heb je veel sporadische reizigers, bij de NMBS meer abonnees. Die hebben sowieso hun abonnement betaald, staking of niet.
Het probleem is ook dat je de directie van NMBS en De Lijn heel moeilijk kan treffen. Door stakkingen tref je de gewone bevolking (en niet de met BMW's-rijdende directie).
Eén mogelijkheid is het goederenverkeer te blokkeren. Hierdoor tref je de politici die meer goederenverkeer langs het spoor willen. Het zal de NMBS ook financieel treffen. Maar spijtig genoeg met de gemeenschap altijd bijpassen als de NMBS in het rood gaat.

Before any edits, post was:
--------------------------------

De Lijn heeft een paar keer het gratis rijden ingevoerd, maar het is daarbij gebleven.
Maar het probleem is dat je de directie van NMBS en De Lijn heel moeilijk kan treffen. Door stakkingen tref je de gewone bevolking (en niet de met BMW's-rijdende directie). Maar bij De Lijn heb je veel sporadische reizigers, bij de NMBS meer abonnees. Die hebben sowieso hun abonnement betaald, staking of niet.
Eén mogelijkheid is het goederenverkeer te blokkeren. Hierdoor tref je de politici die meer goederenverkeer langs het spoor willen. Het zal de NMBS ook financieel treffen. Maar spijtig genoeg met de gemeenschap altijd bijpassen als de NMBS in het rood gaat.

jjohanvdb
6 oktober 2005, 23:59
Wat een flauwe houding hebben jullie toch... En ik die dacht dat jullie zo'n straffe linkse mannen waren... ;-)

Het sociaal overleg functioneert in ons land zeer soepel, dankzij de kracht en het ledenaantal van de vakbonden. Maar af en toe moet je ook actie voeren om gehoord te worden. Overigens: het is geen treinstaking, hé, het is een algemene staking. Zij die naar het werk pendelen, kunnen dus ook gewoon staken.

PS: Ik moest ook in Brussel zijn morgen. Tja... dat zal niet gaan, hé... ;-)

Thermidor
7 oktober 2005, 01:33
Wat een flauwe houding hebben jullie toch... En ik die dacht dat jullie zo'n straffe linkse mannen waren... ;-)

Het sociaal overleg functioneert in ons land zeer soepel, dankzij de kracht en het ledenaantal van de vakbonden. Maar af en toe moet je ook actie voeren om gehoord te worden. Overigens: het is geen treinstaking, hé, het is een algemene staking. Zij die naar het werk pendelen, kunnen dus ook gewoon staken.

PS: Ik moest ook in Brussel zijn morgen. Tja... dat zal niet gaan, hé... ;-)

You're right, Wat is nu in godsnaam het punt van te staken als er hier geen consequenties aangekoppeld zijn. Straks gaan ze hier nog verteellen dat ze stakingsbrekers moeten inzetten om de dienstverlening te vrijwaren van dit "ongemak".

Pelgrim
7 oktober 2005, 11:41
De vraag is wel in hoeverre de gewone man in de straat daarop reageert?

Jaani_Dushman
7 oktober 2005, 14:33
Maar af en toe moet je ook actie voeren om gehoord te worden.Af en toe moet er ACTIE gevoerd worden. Maar de vakbond moet kiezen welke strategie het meest effectieve is. Zijn dat stakingen? Zijn dat betogingen? Zijn dat gijzelingen van de directie? ZIjn dat blokagers van bepaalde economische aders?... Elke situatie vraagt een geschikte actie. En voor het spoor is een staking misschien niet dé beste actie. Je treft niet diegene die je wil treffen. Je treft integendeel diegene die juist aan jouw kant zouden moeten staan. Want de passagiers en de werknemers zijn alletwee slachtoffer van de privatisering, en van de inkrimping van het personeel.

Overigens: het is geen treinstaking, hé, het is een algemene staking. Zij die naar het werk pendelen, kunnen dus ook gewoon staken.Er is een verschil tussen staking en een dag 'kongee'. Als staker hoor je voor je werk te staan, met vuilniszakken en een megafoon. Maar niet gewoon een dag verlof nemen.
Bovendien is er bij de studenten gene vakbond. Werknemers kunen niet ontslaan worden als ze staken. Studenten kunnen wel gebuisd worden.

Pelgrim
7 oktober 2005, 16:47
Je moet trouwens als interimwerker die met contracten van een week werkt maar eens riskeren te staken of de staking te steunen...

KingHagar
7 oktober 2005, 19:11
Bovendien is er bij de studenten gene vakbond. Werknemers kunen niet ontslaan worden als ze staken. Studenten kunnen wel gebuisd worden.

Studenten kunnen wel staken, remember mei 68? En omdat er vandaag geen studentenvakbond is, staat de oproep voor een studentenvakbond in het programma van de ALS. Solidariteit is het antwoord op individuele studenten die aangepakt worden omdat ze meestaken!

Trein- en busstakingen zijn zeer efficient en wel omdat ze een deel van de economie plat leggen, bijgevolg worden de patroons getroffen, die zich dan weer naar de regering zullen richten omdat die verantwoordelijk is voor het inrichten van openbaar vervoer.
En het is aan de vakbond om grootscheepse propagandacampagnes te voeren om de mensen in te lichten van de redenen van zo'n staking.

solidarnosc
8 oktober 2005, 00:41
We zijn nationaal bezig met een evaluatie van de staking. De verslagen van de verschillende afdelingen worden bij elkaar gebracht en bediscussieerd. Binnenkort wellicht meer op de site.

FallenByTheHand
8 oktober 2005, 09:53
een betaalstaking bij lijn of MIVB is niet zo goed...
het blijft een individuele actie waarbij niemand kan zien wie de staking steunt of niet...

als men werkelijk de bussen voor de depots laat leggen en niet uitrijd (bij bv de MIVB) kunnen er in Brussel al een hele hoop mensen niet of pas laat op hun werk geraken...
ik zeg je dat levert wél economische schade op, dat zet druk op de bazen!!



en ja Pelgrim je teleurstelt me een beetje de hele media en establishment focust bij stakingen keihard op de "overlast" en niet op reden van de staking - je kunt zelfs gaan uittellen hoevele minuten van een reportage wordt besteedt aan patroon, hoeveel aan werkwilligen en hoeveel aan stakers - en je kunt merken dat stakers altijd in een serieuze minderheid zijn.


Nu ga jij mee in diezelfde logica van de overlast gehanteerd door de media. Maar als bijvoorbeeld Alken-Maes staakt kun je ook stellen dat er ooverlast dreigt - geen bier ofb toch bierprijsverhoging omwille van het mindere bier dat op de markt komt - als je wilt kun je overal bij elke staking wel overlast zoeken
maar het punt is om de aandacht bij de staking zelf te brengen, de reden van die staking en een argumentatie opbouwen waarom die staking nodig is.



ikzelf zat gisteren ook vast - normaalgezien zou ik gisteren van mijn kot al naar huis treinen, nu ging dat niet. Maar in plaats van derover te klagen ben ik al van voor zes uur mee op piket gaan staan.
Edit:After edit by FallenByTheHand on 08-10-2005 at 10:56
Reason:
--------------------------------

een betaalstaking bij lijn of MIVB is niet zo goed...
het blijft een individuele actie waarbij niemand kan zien wie de staking steunt of niet...

als men werkelijk de bussen voor de depots laat leggen en niet uitrijd (bij bv de MIVB) kunnen er in Brussel al een hele hoop mensen niet of pas laat op hun werk geraken...
ik zeg je dat levert wél economische schade op, dat zet druk op de bazen!!



en ja Pelgrim je teleurstelt me een beetje de hele media en establishment focust bij stakingen keihard op de "overlast" en niet op reden van de staking - je kunt zelfs gaan uittellen hoevele minuten van een reportage wordt besteedt aan patroon, hoeveel aan werkwilligen en hoeveel aan stakers - en je kunt merken dat stakers altijd in een serieuze minderheid zijn.


Nu ga jij mee in diezelfde logica van de overlast gehanteerd door de media. Maar als bijvoorbeeld Alken-Maes staakt kun je ook stellen dat er ooverlast dreigt - geen bier ofb toch bierprijsverhoging omwille van het mindere bier dat op de markt komt - als je wilt kun je overal bij elke staking wel overlast zoeken
maar het punt is om de aandacht bij de staking zelf te brengen, de reden van die staking en een argumentatie opbouwen waarom die staking nodig is.



ikzelf zat gisteren ook vast - normaalgezien zou ik gisteren van mijn kot al naar huis treinen, nu ging dat niet. Maar in plaats van derover te klagen ben ik al van voor zes uur mee op piket gaan staan.

Before any edits, post was:
--------------------------------

een betaalstaking bij lijn of MIVB is niet zo goed...
het blijft een individuele actie waarbij niemand kan zien wie de staking steunt of niet...

als men werkelijk de bussen voor de depots laat leggen en niet uitrijd (bij bv de MIVB) kunnen er in Brussel al een hele hoop mensen niet of pas laat op hun werk geraken...
ik zeg je dat levert wél economische schade op, dat zet druk op de bazen!!



en ja Pelgrim je teleurstelt me een beetje de hele media en establishment focust bij stakingen keihard op de "overlast" en niet op reden van de staking - je kunt zelfs gaan uittellen hoevele minuten van een reportage wordt besteedt aan patroon, hoeveel aan werkwilligen en hoeveel aan stakers - en je kunt merken dat stakers altijd in een serieuze minderheid zijn.


Nu ga jij mee in diezelfde logica van de overlast gehanteerd door de media. Maar als bijvoorbeeld Alken-Maes staakt kun je ook stellen dat er ooverlast dreigt - geen bier ofb toch bierprijsverhoging omwille van het mindere bier dat op de markt komt - als je wilt kun je overal bij elke staking wel overlast zoeken
maar het punt is om de aandacht bij de staking zelf te brengen, de reden van die staking en een argumentatie opbouwen waarom die staking nodig is.

Jonas Elossov
8 oktober 2005, 09:54
Een gigantisch grote meerderheid van de werknemers blaakte van stijdbaarheid gisteren. De gewone werknemer staakt dus mee, en hoeft helemaal geen trein of bus te hebben op die dag.

Pelgrim
8 oktober 2005, 10:17
en ja Pelgrim je teleurstelt me een beetje de hele media en establishment focust bij stakingen keihard op de "overlast" en niet op reden van de staking - je kunt zelfs gaan uittellen hoevele minuten van een reportage wordt besteedt aan patroon, hoeveel aan werkwilligen en hoeveel aan stakers - en je kunt merken dat stakers altijd in een serieuze minderheid zijn.


Ik heb de staking wel degelijk gesteund hoor, wees gerust. Ik vroeg me alleen af of er misschien geen betere strategieën waren dan ongetwijfeld veel mensen weer in de armen van het Blok te gaan duwen.

ikzelf zat gisteren ook vast - normaalgezien zou ik gisteren van mijn kot al naar huis treinen, nu ging dat niet. Maar in plaats van derover te klagen ben ik al van voor zes uur mee op piket gaan staan

ik moest normal gisterenavond naar Oostende. Ik heb ook niet geklaagd.

Pelgrim
8 oktober 2005, 10:19
Een gigantisch grote meerderheid van de werknemers blaakte van stijdbaarheid gisteren. De gewone werknemer staakt dus mee, en hoeft helemaal geen trein of bus te hebben op die dag.

Zo gigantisch was die meerderheid nu ook niet. Ik heb de indruk dat er nog bijzonder veel verwarring was, mede dankzij de afwezigheid van het ACV uiteraard. Een algemene staking zou men eigenlijk al minstens een week op voorhand intensief moeten voorbereiden.

Maar men leert door vallen en opstaan nietwaar. De volgende keer zal het wellicht al iets vlotter verlopen.

Jonas Elossov
8 oktober 2005, 14:24
Zo gigantisch was die meerderheid nu ook niet. Ik heb de indruk dat er nog bijzonder veel verwarring was, mede dankzij de afwezigheid van het ACV uiteraard. Een algemene staking zou men eigenlijk al minstens een week op voorhand intensief moeten voorbereiden.

Maar men leert door vallen en opstaan nietwaar. De volgende keer zal het wellicht al iets vlotter verlopen.

Nogthans, op alle piketten waar we zijn gepasseerd waren er zo goed als geen ratten en werkwilligen. En we zijn echt op hopen en hopen bedrijven langs gegaan. Als ik me niet vergis steunde trouwens meer dan de helft van de belgen de staking, patroons, zelfstandigen en kaders inbegrepen...

http://www.lsp-mas.be/img/20051007_fotogent/haven_bp_02.jpg[/url]
Edit:After edit by Jonas Elossov on 08-10-2005 at 15:25
Reason:
--------------------------------

Zo gigantisch was die meerderheid nu ook niet. Ik heb de indruk dat er nog bijzonder veel verwarring was, mede dankzij de afwezigheid van het ACV uiteraard. Een algemene staking zou men eigenlijk al minstens een week op voorhand intensief moeten voorbereiden.

Maar men leert door vallen en opstaan nietwaar. De volgende keer zal het wellicht al iets vlotter verlopen.

Nogthans, op alle piketten waar we zijn gepasseerd waren er zo goed als geen ratten en werkwilligen. En we zijn echt op hopen en hopen bedrijven langs gegaan. Als ik me niet vergis steunde trouwens meer dan de helft van de belgen de staking, patroons, zelfstandigen en kaders inbegrepen...

http://www.lsp-mas.be/img/20051007_fotogent/haven_bp_02.jpg[url="http://www.lsp-mas.be/img/20051007_fotogent/haven_bp_02.jpg"] (http://www.lsp-mas.be/img/20051007_fotogent/haven_bp_02.jpg)

Before any edits, post was:
--------------------------------

Zo gigantisch was die meerderheid nu ook niet. Ik heb de indruk dat er nog bijzonder veel verwarring was, mede dankzij de afwezigheid van het ACV uiteraard. Een algemene staking zou men eigenlijk al minstens een week op voorhand intensief moeten voorbereiden.

Maar men leert door vallen en opstaan nietwaar. De volgende keer zal het wellicht al iets vlotter verlopen.

Nogthans, op alle piketten waar we zijn gepasseerd waren er zo goed als geen ratten en werkwilligen. En we zijn echt op hopen en hopen bedrijven langs gegaan. Als ik me niet vergis steunde trouwens meer dan de helft van de belgen de staking, patroons, zelfstandigen en kaders inbegrepen...

http://www.lsp-mas.be/img/20051007_fotogent/haven_bp_02.jpg

Jaani_Dushman
8 oktober 2005, 14:44
Maar in plaats van derover te klagen ben ik al van voor zes uur mee op piket gaan staan.Allemaal mooi en wel als je met je BMW naar die stakingspiketten kan rijden. Maar wat als je geen auto hebt? Hoe geraak je dan naar die stakingspiketten?

Pelgrim
8 oktober 2005, 15:38
carpoolen met die BMW's ;)

FallenByTheHand
8 oktober 2005, 18:25
Allemaal mooi en wel als je met je BMW naar die stakingspiketten kan rijden. Maar wat als je geen auto hebt? Hoe geraak je dan naar die stakingspiketten?

Ik heb ook gecarpoold. En ik ken iemand die vanuit Leuven te fiets naar Haasrode is gegaan. (jeweetwel, zo'n rommelig vervoersding dat de meeste mensen wel ergens in hun gagare hebben staan en waarmee het veel makkelijker parkeren is).


Toegeveven, met de fiets kun je niet alles doen. Iemand in Hasselt was donderdag dan nog wel aan het bezigen om per fiets naar Leuven/Haasrode te komen als haar lessen te plekke niet doorgingen, maar dat vind ik ook wel overdreven.

FallenByTheHand
8 oktober 2005, 18:26
Nogthans, op alle piketten waar we zijn gepasseerd waren er zo goed als geen ratten en werkwilligen. En we zijn echt op hopen en hopen bedrijven langs gegaan. Als ik me niet vergis steunde trouwens meer dan de helft van de belgen de staking, patroons, zelfstandigen en kaders inbegrepen...


Ik heb het gevoel dat de staking op heel wat plaatsen beter verliep dan in Brabant. Ik vond de staking in Haasrode vrij slecht georganiseerd; het grote bedrijfsterrein was dan wel afgezet, der zat aan de overkant van de straat nog een hele reeks bedrijven en men moest nog terplekke zien uit te vissen waar de achteringangen zich bevonden e.d.
Ik ben naar zo'n achteringang geweest (allee, drie ingangen binnen een 100 m voor één bedrijf) en de delegee van de bedrijf was ietwat pissed omdat zij daar alles kent maar niemand vanuit de vakbond haar had gecontacteerd tr voorbereiding van.
Zelfs aan bedrijven als Interbrew en De Post in Leuven stond geen piket, blijkbaar omdat men het piket te Haasrode moest versterken.

Ook waren er precies niet teveel personeelsvergaderingen geweest, en vooral was er totaal geen argumentatie opgebouwd, wat verre gevolgen had. In Haasrode was er nog wel een redelijke groep werkwilligen en de argumenten aan de overwegend blokkade-piketten bleef veelal beperkt tot "alles is afgezet, ga naar huis". Uiteindelijk werd het groot piket gebroken met dwangsommen van 10.000 euro per uur per werwillige die werd tegengehouden. De sfeer zal maandag allesbehalve optimaal zijn maandag op veel werkplaatsen, volgens mij zit er nu een enorm grote verdeeldheid tussen stakers en werkwilligen.

De groep werkwilligen leek trouwens overwegend van het soort hoogeschoolde YUPPIE-achtigen te zijn.


Het potentiëel daarentegen bleek volgens mij erg goed te zijn; er was een bewustzijn rond het verschil tussen de ACV-basisleden en de ACV-top, en kritiek naar de eigen top (bij het ABVV) en een 'kritiek' tegenover de SP.a en haar minister zoals een Freya VDBossche.
Edit:After edit by FallenByTheHand on 08-10-2005 at 19:41
Reason:
--------------------------------

Nogthans, op alle piketten waar we zijn gepasseerd waren er zo goed als geen ratten en werkwilligen. En we zijn echt op hopen en hopen bedrijven langs gegaan. Als ik me niet vergis steunde trouwens meer dan de helft van de belgen de staking, patroons, zelfstandigen en kaders inbegrepen...


Ik heb het gevoel dat de staking op heel wat plaatsen beter verliep dan in Brabant. Ik vond de staking in Haasrode vrij slecht georganiseerd; het grote bedrijfsterrein was dan wel afgezet, der zat aan de overkant van de straat nog een hele reeks bedrijven en men moest nog terplekke zien uit te vissen waar de achteringangen zich bevonden e.d.
Ik ben naar zo'n achteringang geweest (allee, drie ingangen binnen een 100 m voor één bedrijf) en de delegee van de bedrijf was ietwat pissed omdat zij daar alles kent maar niemand vanuit de vakbond haar had gecontacteerd tr voorbereiding van.
Zelfs aan bedrijven als Interbrew en De Post in Leuven stond geen piket, blijkbaar omdat men het piket te Haasrode moest versterken.

Ook waren er precies niet teveel personeelsvergaderingen geweest, en vooral was er totaal geen argumentatie opgebouwd, wat verre gevolgen had. In Haasrode was er nog wel een redelijke groep werkwilligen en de argumenten aan de overwegend blokkade-piketten bleef veelal beperkt tot "alles is afgezet, ga naar huis". Uiteindelijk werd het groot piket gebroken met dwangsommen van 10.000 euro per uur per werwillige die werd tegengehouden. De sfeer zal maandag allesbehalve optimaal zijn maandag op veel werkplaatsen, volgens mij zit er nu een enorm grote verdeeldheid tussen stakers en werkwilligen.

De groep werkwilligen leek trouwens overwegend van het soort hoogeschoolde YUPPIE-achtigen te zijn.


Het potentiëel daarentegen bleek volgens mij erg goed te zijn; er was een bewustzijn rond het verschil tussen de ACV-basisleden en de ACV-top, en kritiek naar de eigen top (bij het ABVV) en een 'kritiek' tegenover de SP.a en haar minister zoals een Freya VDBossche.
Edit:After edit by FallenByTheHand on 08-10-2005 at 19:40
Reason:
--------------------------------

Nogthans, op alle piketten waar we zijn gepasseerd waren er zo goed als geen ratten en werkwilligen. En we zijn echt op hopen en hopen bedrijven langs gegaan. Als ik me niet vergis steunde trouwens meer dan de helft van de belgen de staking, patroons, zelfstandigen en kaders inbegrepen...


Ik heb het gevoel dat de staking op heel wat plaatsen beter verliep dan in Brabant. Ik vond de staking in Haasrode vrij slecht georganiseerd; het grote bedrijfsterrein was dan wel afgezet, der zat aan de overkant van de straat nog een hele reeks bedrijven en men moest nog terplekke zien uit te vissen waar de achteringangen zich bevonden e.d.
Ik ben naar zo'n achteringang geweest (allee, drie ingangen binnen een 100 m voor één bedrijf) en de delegee van de bedrijf was ietwat pissed omdat zij daar alles kent maar niemand vanuit de vakbond haar had gecontacteerd tr voorbereiding van.
Zelfs aan bedrijven als Interbrew en De Post in Leuven stond geen piket, blijkbaar omdat men het piket te Haasrode moest versterken.

Ook waren er precies niet teveel personeelsvergaderingen geweest, en vooral was er totaal geen argumentatie opgebouwd, wat verre gevolgen had. In Haasrode was er nog wel een redelijke groep vrijwilligers en de argumenten aan de overwegend blokkade-piketten bleef veelal beperkt tot "alles is afgezet, ga naar huis". Uiteindelijk werd het groot piket gebroken met dwangsommen van 10.000 euro per uur per werwillige die werd tegengehouden. De sfeer zal maandag allesbehalve optimaal zijn maandag op veel werkplaatsen, volgens mij zit er nu een enorm grote verdeeldheid tussen stakers en werkwilligen.

De groep werkwilligen leek trouwens overwegend van het soort hoogeschoolde YUPPIE-achtigen te zijn.


Het potentiëel daarentegen bleek volgens mij erg goed te zijn; er was een bewustzijn rond het verschil tussen de ACV-basisleden en de ACV-top, en kritiek naar de eigen top (bij het ABVV) en een 'kritiek' tegenover de SP.a en haar minister zoals een Freya VDBossche.
Edit:After edit by FallenByTheHand on 08-10-2005 at 19:38
Reason:
--------------------------------

Nogthans, op alle piketten waar we zijn gepasseerd waren er zo goed als geen ratten en werkwilligen. En we zijn echt op hopen en hopen bedrijven langs gegaan. Als ik me niet vergis steunde trouwens meer dan de helft van de belgen de staking, patroons, zelfstandigen en kaders inbegrepen...


Ik heb het gevoel dat de staking op heel wat plaatsen beter verliep dan in Brabant. Ik vond de staking in Haasrode vrij slecht georganiseerd; het grote bedrijfsterrein was dan wel afgezet, der zat aan de overkant van de straat nog een hele reeks bedrijven en men moest nog terplekke zien uit te vissen waar de achteringangen zich bevonden e.d.
Zelfs aan bedrijven als Interbrew en De Post in Leuven stond geen piket, blijkbaar omdat men het piket te Haasrode moest versterken.

Ook waren er precies niet teveel personeelsvergaderingen geweest, en vooral was er totaal geen argumentatie opgebouwd, wat verre gevolgen had. In Haasrode was er nog wel een redelijke groep vrijwilligers en de argumenten aan de overwegend blokkade-piketten bleef veelal beperkt tot "alles is afgezet, ga naar huis". Uiteindelijk werd het groot piket gebroken met dwangsommen van 10.000 euro per uur per werwillige die werd tegengehouden. De sfeer zal maandag allesbehalve optimaal zijn maandag op veel werkplaatsen, volgens mij zit er nu een enorm grote verdeeldheid tussen stakers en werkwilligen.

De groep werkwilligen leek trouwens overwegend van het soort hoogeschoolde YUPPIE-achtigen te zijn.


Het potentiëel daarentegen bleek volgens mij erg goed te zijn; er was een bewustzijn rond het verschil tussen de ACV-basisleden en de ACV-top, en kritiek naar de eigen top (bij het ABVV) en een 'kritiek' tegenover de SP.a en haar minister zoals een Freya VDBossche.
Edit:After edit by FallenByTheHand on 08-10-2005 at 19:37
Reason:
--------------------------------

Nogthans, op alle piketten waar we zijn gepasseerd waren er zo goed als geen ratten en werkwilligen. En we zijn echt op hopen en hopen bedrijven langs gegaan. Als ik me niet vergis steunde trouwens meer dan de helft van de belgen de staking, patroons, zelfstandigen en kaders inbegrepen...


Ik heb het gevoel dat de staking op heel wat plaatsen beter verliep dan in Brabant. Ik vond de staking in Haasrode vrij slecht georganiseerd; het grote bedrijfsterrein was dan wel afgezet, der zat aan de overkant van de straat nog een hele reeks bedrijven en men moest nog terplekke zien uit te vissen waar de achteringangen zich bevonden e.d.

Ook waren er precies niet teveel personeelsvergaderingen geweest, en vooral was er totaal geen argumentatie opgebouwd, wat verre gevolgen had. In Haasrode was er nog wel een redelijke groep vrijwilligers en de argumenten aan de overwegend blokkade-piketten bleef veelal beperkt tot "alles is afgezet, ga naar huis". Uiteindelijk werd het groot piket gebroken met dwangsommen van 10.000 euro per uur per werwillige die werd tegengehouden. De sfeer zal maandag allesbehalve optimaal zijn maandag op veel werkplaatsen, volgens mij zit er nu een enorm grote verdeeldheid tussen stakers en werkwilligen.

De groep werkwilligen leek trouwens overwegend van het soort hoogeschoolde YUPPIE-achtigen te zijn.


Het potentiëel daarentegen bleek volgens mij erg goed te zijn; er was een bewustzijn rond het verschil tussen de ACV-basisleden en de ACV-top, en kritiek naar de eigen top (bij het ABVV) en een 'kritiek' tegenover de SP.a en haar minister zoals een Freya VDBossche.

Before any edits, post was:
--------------------------------

Nogthans, op alle piketten waar we zijn gepasseerd waren er zo goed als geen ratten en werkwilligen. En we zijn echt op hopen en hopen bedrijven langs gegaan. Als ik me niet vergis steunde trouwens meer dan de helft van de belgen de staking, patroons, zelfstandigen en kaders inbegrepen...

KingHagar
9 oktober 2005, 20:04
Een degelijk voorbereide staking zou collectief vervoer regelen om de mobilisatie naar de piketten zo groot mogelijk te maken. Maar ja, als de vakbondstop weken probeert de basis te doen afkoelen, uiteindelijk merkt dat ze alleen maar heviger komt te staan, en dan 5 dagen voor datum in gang schiet om haar eigen vel te redden, dan moet je wel besluiten dat een groot deel van het potentieel niet benut is.

Jaani_Dushman
9 oktober 2005, 22:44
Als de NMBS gaat staken, waarom dan geen treinstellen laten staan op de spoorwegovergangen aan de grote wegen? Zo is het voor één keer niet alleen de treinpassagier die last ondervindt, maar ook de automobilist. En ik zou de flikken wel graag zien die treinstellen verhuizen. ;)

FallenByTheHand
9 oktober 2005, 23:17
breng ons niet op ideeën hé, ge zoudt er de volgende staking wel eens spijt van kunnen krijgen...

Pelgrim
20 oktober 2005, 13:53
De praktijk is de grootste leermeester zeggen de marxisten. Door de praktijk heb ik inderdaad iets bijgeleerd in verband met stakingsstrategieën.

Heeft er iemand ooit al eens bij stilgestaan dat in onze diensteneconomie veel werknemers tewerkgesteld zijn in kleine kmo tjes, waar praktisch geen syndicale werking is en waar je niet zomaar efkes kan gaan beslissen van mee te gaan staken? Ik zit nu zelf in die situatie, ik ben pas met de job begonnen in een heel klein bedrijf en ik kan volgende week dus niet naar Brussel omdat die betoging daar begint om 11 u 30 terwijl ik werk tot 12 u 30. Als ik zeg 'ik ga ook staken en ga mee naar Brussel' hoef ik de volgende maandag niet meer terug te komen. En dat de trams en bussen niet rijden is ook geen excuus want te voet is het vijf minuten gaan.

Ik kan me best inbeelden dat er nog een paar duizenden mensen zijn in soortgelijke situaties.

FallenByTheHand
20 oktober 2005, 18:27
In onze afdeling in Leuven waren er ook een paar mensen die moesten werken en zich niet konden permitteren om mee campagne aan het piket te voeren op 7 oktober...

daarom ook dat de vakbonden pleiten voor aanwezigheid in alle bedrijven, groot en klein.


btw als het echt een ietwat grote betoging is dan kunt ge ook nog om 12.30 naar het vertrekpunt gaan ze...
ze begint dan wel om 11.30 (als t zonder verlating is, maar verlating is wel een reële kans) maar het begin is dan nooit gedaan tegen 12.30...
(en ik peis dat ze wel eens s groot kán worden)


als gij werkelijk maar op 5 minuten stappen zijt van van het vertrekpunt en gij hebt gedaan een uur laten dan het voorziene begin dan denk ik wel dat gij kunnen meebetogen ze...

Groot-Links
20 oktober 2005, 19:37
De praktijk is de grootste leermeester zeggen de marxisten. Door de praktijk heb ik inderdaad iets bijgeleerd in verband met stakingsstrategieën.

Heeft er iemand ooit al eens bij stilgestaan dat in onze diensteneconomie veel werknemers tewerkgesteld zijn in kleine kmo tjes, waar praktisch geen syndicale werking is en waar je niet zomaar efkes kan gaan beslissen van mee te gaan staken? Ik zit nu zelf in die situatie, ik ben pas met de job begonnen in een heel klein bedrijf en ik kan volgende week dus niet naar Brussel omdat die betoging daar begint om 11 u 30 terwijl ik werk tot 12 u 30. Als ik zeg 'ik ga ook staken en ga mee naar Brussel' hoef ik de volgende maandag niet meer terug te komen. En dat de trams en bussen niet rijden is ook geen excuus want te voet is het vijf minuten gaan.

Ik kan me best inbeelden dat er nog een paar duizenden mensen zijn in soortgelijke situaties.

Misschien kunt ge een doktersbriefje halen bij een dokter voor het volk ? :-)

Pelgrim
20 oktober 2005, 20:37
In onze afdeling in Leuven waren er ook een paar mensen die moesten werken en zich niet konden permitteren om mee campagne aan het piket te voeren op 7 oktober...

daarom ook dat de vakbonden pleiten voor aanwezigheid in alle bedrijven, groot en klein.


btw als het echt een ietwat grote betoging is dan kunt ge ook nog om 12.30 naar het vertrekpunt gaan ze...
ze begint dan wel om 11.30 (als t zonder verlating is, maar verlating is wel een reële kans) maar het begin is dan nooit gedaan tegen 12.30...
(en ik peis dat ze wel eens s groot kán worden)

als gij werkelijk maar op 5 minuten stappen zijt van van het vertrekpunt en gij hebt gedaan een uur laten dan het voorziene begin dan denk ik wel dat gij kunnen meebetogen ze...

wat ik bedoelde is dat het maar vijf minuten stappen is tussen mijn huis en mijn werk. Die liggen beiden in Antwerpen, en dat is toch een goed half uur rijden naar Brussel.

Groot-Links
21 oktober 2005, 10:36
Als ge in Antwerpen niet te ver van het station woont kunt ge altijd rond 12.30u de trein nemen en afstappen in Brussel Centraal , da's 't er hoogte van het midden van de betoging , kwestie van de sfeer eens op te snuiven. De treinen rijden want ABVV Antwerpen gaat met de trein naar Brussel.

Jaani_Dushman
21 oktober 2005, 17:14
De praktijk is de grootste leermeester zeggen de marxisten. Door de praktijk heb ik inderdaad iets bijgeleerd in verband met stakingsstrategieën.

Heeft er iemand ooit al eens bij stilgestaan dat in onze diensteneconomie veel werknemers tewerkgesteld zijn in kleine kmo tjes, waar praktisch geen syndicale werking is en waar je niet zomaar efkes kan gaan beslissen van mee te gaan staken? Ik zit nu zelf in die situatie, ik ben pas met de job begonnen in een heel klein bedrijf en ik kan volgende week dus niet naar Brussel omdat die betoging daar begint om 11 u 30 terwijl ik werk tot 12 u 30. Als ik zeg 'ik ga ook staken en ga mee naar Brussel' hoef ik de volgende maandag niet meer terug te komen. En dat de trams en bussen niet rijden is ook geen excuus want te voet is het vijf minuten gaan.

Ik kan me best inbeelden dat er nog een paar duizenden mensen zijn in soortgelijke situaties.Geeft die mannen van het AVC of het ABVV neen bak bier als ze een stakingspiket willen placeren voor uw deur.;-)

Raven
21 oktober 2005, 17:48
De praktijk is de grootste leermeester zeggen de marxisten. Door de praktijk heb ik inderdaad iets bijgeleerd in verband met stakingsstrategieën.

Heeft er iemand ooit al eens bij stilgestaan dat in onze diensteneconomie veel werknemers tewerkgesteld zijn in kleine kmo tjes, waar praktisch geen syndicale werking is en waar je niet zomaar efkes kan gaan beslissen van mee te gaan staken? Ik zit nu zelf in die situatie, ik ben pas met de job begonnen in een heel klein bedrijf en ik kan volgende week dus niet naar Brussel omdat die betoging daar begint om 11 u 30 terwijl ik werk tot 12 u 30. Als ik zeg 'ik ga ook staken en ga mee naar Brussel' hoef ik de volgende maandag niet meer terug te komen. En dat de trams en bussen niet rijden is ook geen excuus want te voet is het vijf minuten gaan.

Ik kan me best inbeelden dat er nog een paar duizenden mensen zijn in soortgelijke situaties.


Op hogescholen wordt er vaak niet gestaakt door leerkrachten. Jongeren die bijvoorbeeld zich meescharen achter de acties van het ABVV, zijn vaak moreel verplicht om naar de lessen te gaan aangezien deze gewoon doorgaan as usual. Ikzelf had evenzeer verplichte praktijkvakken op de recenste ABVV staking.

Hierdoor is er trouwens wat negatieve reactie gekomen op deze staking, aangezien verschillenden niet in de mogelijkheid waren deze verplichte lessen bij te wonen, en nu met administratieve moeilijkheden zitten wegens onwettige afwezigheid. Gelukkig dat ik niet afhankelijk ben van trein of bus.

solidarnosc
21 oktober 2005, 17:50
Op hogescholen wordt er vaak niet gestaakt door leerkrachten. Jongeren die bijvoorbeeld zich meescharen achter de acties van het ABVV, zijn vaak moreel verplicht om naar de lessen te gaan aangezien deze gewoon doorgaan as usual. Ikzelf had evenzeer verplichte praktijkvakken op de recenste ABVV staking.

Hierdoor is er trouwens wat negatieve reactie gekomen op deze staking, aangezien verschillenden niet in de mogelijkheid waren deze verplichte lessen bij te wonen, en nu met administratieve moeilijkheden zitten wegens onwettige afwezigheid. Gelukkig dat ik niet afhankelijk ben van trein of bus.

Misschien moeten ze dan maar klagen op die leerkrachten die die lessen inrichten en mensen verplichten om naar de les te komen. Het klopt echter dat de vakbonden wat beter hun PR moeten verzorgen.