PDA

View Full Version : Een Vlaams Blok-quiz: Wie doet mee?


S.
1 juli 2003, 14:10
Op het internet bestaan verschillende sites die tegen het Vlaams Blok/extreem-rechts gericht zijn. Persoonlijk vind ik die allemaal wel interessant, maar vraag ik mij af of veel mensen dat ook effectief (helemaal) lezen.

Daarom mijn vraag: Zou het niet tof zijn moest er zoiets zijn als een Vlaams Blok-quiz, waarbij getoond wordt wat het Vlaams Blok en hun belangrijkste leden allemaal gezegd/gedaan hebben.

Enkele voorbeeldjes om het concept te tonen:


Vraag 1: Alexandra Colen (lid van de Blok-fractie in de Kamer) heeft een broer die homo is. Wat is haar uitleg daarvoor én voor het bestaan van homoseksualiteit?

a) Biologisch gezien behoren homo's tot een categorie tussen de man en de vrouw.
b) Homo's kunnen gewoon niet aan een vrouw geraken.
c) Homo's zijn vroeger misbruikt geweest door mensen van hun geslacht.


Het juiste antwoord is C: Alexandra Colen stelde in Het Laatste Nieuws van 10 juli 1997: "U weet hoe homo's gemeenschap hebben? Het is een in se gewelddadige daad waarbij men iemand binnendringt langs een tegennatuurlijke weg. Mijn broer heeft deze dramatische ervaring verwerkt door ze goed te praten. Hij werd zelf homo. Ik vermoed dat de meesten homo worden doordat ze door homo's zijn misbruikt. Zo plant homofilie zich voort."


Vraag 2: Guido Tastenhoye (lid van de Blok-fractie in de Kamer) is hevig voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen, met Brussel erbij. Wat stelde hij voor met betrekking tot Brussel, moest Vlaanderen onafhankelijk worden?

a) Brussel moet, als het niet mee wil, wordt Brussel geïsoleerd.
b) Allochtonen moeten gedeporteerd worden en vervangen door Vlamingen, zodat zij de meerderheid in Brussel zullen uitmaken.
c) Er moet een referndum onder de Brusselaars georganiseerd worden.

Het juiste antwoord is B: Vraag van Meervoud (Nummer 63, januari 2001): - Je kan toch het water niet tegenhouden? Dat stroomt toch vanzelf?
Guido Tastenhoye: -Neen, maar je kan wel een sluis dichthouden. De treinen rijden over Vlaanderen Brussel binnen: die kan je tegenhouden aan de grens. De Ring ligt praktisch volledig op Vlaams grondgebied. Die kan je desnoods afsluiten. En je kan de luchthaven van Zaventem dichthouden. Op dat moment leg je Brussel gewoon droog. Je hongert ze uit en ze zullen verplicht zijn om, als ze niet op ons royale aanbod willen ingaan, toch aan te sluiten bij Vlaanderen.

Enzovoort. Iemand zin om mee te doen?

LaundroMat
1 juli 2003, 15:37
Is het juiste antwoord op vraag 2 dan niet A?

S.
2 juli 2003, 09:14
Damn ja, foutje. Maar voor de rest; niemand zin om mee te doen?

GC
2 juli 2003, 12:01
Damn ja, foutje. Maar voor de rest; niemand zin om mee te doen?

Jawel.


Wat is het Blok-standpunt over homoseksualiteit?

a/ Homoseksualiteit is niet geschikt in de natuurlijke orde en brengt de maatschappij geen baat bij
b/ Homoseksualiteit is een privé-zaak waar de partij zich niet over uitspreekt
c/ Homoseksualiteit getuigt van een verval van de morele waarden


-> juiste antwoord is a (bron: VB-brochure 'Een keuze voor het leven', p. 10)


Welke groepering liet in haar tijdschrift volgend stukje proza verschijnen: "een neger die opgegroeid is in de jungle van Afrika, die z'n eigen oorlellen uitrekt tot op de grond, die z'n haar insmeert met koeiedrek om leden van het tegenovergestelde geslacht aan te trekken, kan getraind worden om onze blanke gebruiken over te nemen, doch deze zal op intellectueel gebied nooit voldoen aan onze standaard daar onder andere zijn herseninhoud nu eenmaal kleiner is."

a/ Voorpost
b/ Were Di
c/ NSV

-> Juiste antwoord is C, NSV-Verbondsberichten december-januari 96-97

GC
2 juli 2003, 12:10
Van wie is volgend citaat:

"Zeker sinds de sluwe zakenlui met de holocaust-zwendel weer eens klassieke thema’s aanroeren zoals de zes miljoen verdwenen joden (vormt de brochure van Siegfried Verbeke) het passende antwoord op de door links én israëlitische kringen geïnspireerde anti-Duitse en antirechtse hetze".

a/ Karel Dillen
b/ Frank Vanhecke
c/ Roeland Raes

-> Juiste antwoord is c. Raes schreef dit in Haro in 1979, dus op een ogenblik dat hij reeds ondervoorzitter was van het Vlaams Blok.

Pelgrim
2 juli 2003, 18:05
Waar halen jullie die informatie eigenlijk?

GC
2 juli 2003, 18:44
Waar halen jullie die informatie eigenlijk?

Met de boeken over het Blok en hun eigen materiaal raak je al een heel eind op weg.

Aangebrande Phönix
2 juli 2003, 20:26
Doe in 's hemelsnaam verder, zulke informatie is handig in discussies (en het vermijdt langdurige research)

GC
2 juli 2003, 21:16
Welk van de volgende punten stond NIET in het 70-puntenprogramma?

a/ Nationaliteit als voorwaarde tot deelname aan sociale verkiezingen. Wie geen Belg is mag niet stemmen of kandidaat zijn
b/ Onmiddellijke terugkeer van 50.000 migranten
c/ Een verbod voor buitenlandse politieke groeperingen om propaganda te voeren of activiteiten te ontplooien

-> juiste antwoord: b. a is punt 8. c is punt 11. b komt er niet in voor, punt 68 heeft het immers over 140.000 migranten die onmiddelijk zouden moeten terugkeren


Filip Dewinter schrijft: "Het straatbeeld verandert, de kwaliteit van het onderwijs vermindert, de criminaliteit stijgt, de werkloosheid neemt toe". Wat ligt volgens hem aan de basis hiervan?

a/ De crisis van het kapitalisme
b/ Het bestaan van het Vlaams Blok en haar nevenorganisaties
c/ De vreemdelingen

-> dit is een weggevertje, uiteraard is het c (komt uit de inleiding op het 70-puntenprogramma)


Op welke basis slaagde het Franse FN van Le Pen er in om in 1983 een verkiezingsdoorbraak te forceren bij gemeenteraadsverkiezingen in het stadje Dreux?

a/ Het FN voerde er een zware anti-migrantencampagne o.m. vmet valse deur-aan-deur verkopers van luxeproducten die aanbelden en vertelden hoe Mohamed uit de straat al twee TV's of een video had gekocht.
b/ Het rechtse RPR van Chirac verklaarde liever het FN in de gemeenteraad te hebben dan de communisten en gaf verdoken steun aan het FN
c/ Mitterand van de PS zag er een middel in om de invloed van de rechtse RPR te verminderen en liet het FN overal prominent opdraven in de verkiezingscampagne (debatten etc).

-> juiste antwoord is: a, b en c ;-)

GC
2 juli 2003, 21:26
Ik heb er nog een paar in voorraad liggen ;-)


Op de Vlaams Blok partijraad van 13 september 1997 was er een discussie over een Blok-voorstel om een Antwerpse straat naar SS'er Ward Hermans te noemen. Wie verdedigde dit op de partijraad?

a/ Filip Dewinter
b/ Wim Verreycken
c/ Xavier Buisseret

-> Juiste antwoord is c. Citaat uit de notulen van die partijraad zoals geciteerd in een recente VUB-studie over het Blok: "X. Buisseret wijst erop dat ook Borms, Verschaeve e.d. niet 'zuiver' waren, en vraagt sarcastisch of er nu ook een lijstje gaat komen van wie we nog kunnen huldigen. F. Dewinter stelt dat we in Antwerpen 90.000 kiezers hebben, en dat die mensen niet gediend zijn met krantenkoppen zoals 'Vlaams Blok wil straat noemen naar stichter SS Vlaanderen" Ze voegen er aan toe dat Bart Laeremans in deze discussie stelde dat historische figuren moeten blijven geëerd worden, maar dat dit best binnen de eigen beweging gebeurt.


Wat was de reactie van huidig Vlaams Blok voorzitter Frank Vanhecke toen hij door een lokaal Brugs weekblad in 1997 aangesproken werd op zijn vermeend bezit van revisionistische boeken:

a/ dat is een leugen, ik heb geen revisionistische boeken
b/ dat is een privé-zaak
c/ over de geschiedenis spreek ik me niet uit

-> juiste antwoord is c. Als mijn geheugen me niet in de steek laat stond dit in januari 1997 in het 'Brugsch Handelsblad'


Wie werd in 1995 in Duitsland opgepakt naar aanleiding van een wapenhandel naar neo-nazistische bewegingen in Zuid-Afrika?

a/ ex-VMO'er en sinds 2003 ex-parlementslid John Spinnewijn
b/ ex-VMO'er en pater familias Roger Spinnewijn
c/ ex-VMO'er en VB'er Patrick Spinnewijn


-> Juiste antwoord is b. Pikant detail: dit nieuws werd bekend tijdens een persconferentie van het Blok (waarop zoon John Spinnewijn ook aanwezig was) over de "harde aanpak" van criminaliteit...

Lorens
15 juli 2003, 15:05
Ik weet niet of er hier iemand Nero leest?

Wel, ik lees het al en tijdje niet meer maar ik herinner me wel een bepaald personnage. Die kon geen drie zinnen zeggen zonder het woord 'driedubbelgestreept' uit te spreken. Tegenwoordig zijn er mensen die de zelfde afwijking hebbn, maar dan met 'vlaams blok' in plaats van 'driedubbelgestreept'.