PDA

View Full Version : VB, fascistische partij?


Bruno*
5 juli 2003, 20:40
Is er iemand die staalharde bewijzen kan neerleggen dat het VB een fascistische partij is?

PAJOT
5 juli 2003, 20:41
Geen bewijzen. :wink:

Bruno*
5 juli 2003, 20:44
:mrgreen:

Johan C.
5 juli 2003, 20:53
De posters van forumlid Eichman zijn alvast "fascistische propaganda" maar er is uiteraard geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om de heer Eichman te linken aan het Vlaams Blok. 8)

Paulus de Boskabouter
5 juli 2003, 23:07
Is er iemand die staalharde bewijzen kan neerleggen dat het VB een fascistische partij is?

tsss... tacitus!

shame on you! :oops:

let op de kleine nuance;

IS ER IEMAND DIE STAALHARDE BEWIJZEN KAN NEERLEGGEN DAT HET VB GEEN FASCISTISCHE PARTIJ IS?

veel moeilijkere opdracht. :wink:

Tantist
6 juli 2003, 00:31
De posters van forumlid Eichman zijn alvast "fascistische propaganda" maar er is uiteraard geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om de heer Eichman te linken aan het Vlaams Blok. 8)

Uiteraard mag dat niet. Zelfs een lidkaart is geen voldoende link, want die persoon vertegenwoordigt het Vlaams Blok niet, die is er gewoon lid van. En dan maar afgeven op het fenomeen politieke correctheid, terwijl sommigen ervan in hetzelfde bedje ziek zijn.

Ook heb ik die personen die wel het recht hebben zich vertegenwoordiger van de partij te noemen, nooit horen zich distantiëren van dit soort extreem-rechts.

Maar neem van mij aan, ik ken intussen genoeg Vlaams Blokkers, die neonazi's als Eichmann zijn een minderheid. Ofwel ken ik de verkeerde Blokkers natuurlijk... :wink:

Johan C.
6 juli 2003, 09:33
Maar neem van mij aan, ik ken intussen genoeg Vlaams Blokkers

Bart De Wever blijkbaar ook 8)

Xenon
6 juli 2003, 09:41
Maar neem van mij aan, ik ken intussen genoeg Vlaams Blokkers

Bart De Wever blijkbaar ook 8)

En jij bent zo'n Kathleen van Bremt*- achtige waar hij het over had.

(*) schrijfwijze is zeer waarschijnlijk verkeerd. I don't care. 8)

Johan C.
6 juli 2003, 13:49
Neen, ik zal niet zo reageren als Van Brempt. Ik vraag alleen duidelijkheid van de N-VA. Wanneer komen ze er nu eens voor uit dat ze een rechtse partij zijn? Alle linkiewinkies (ik incluis) zijn daar al lang uit vertrokken.

Minstens de helft van de leden wil volgens mij een samenwerking met het Blok! Kom daar dan voor uit! In het begin kon een linkiewinkie zich nog thuisvoelen bij N-VA, maar nu is die partij gewoon een rechtse partij geworden. Ik moet er als linkiewinkie niet aan denken Mathias Storme als ondervoorzitter te aanvaarden.... Ik weet het nog heel goed, op één van de eerste vergaderingen van het toenmalige Ronduit! zie iedereen dat we ons met Storme niet teveel moesten inlaten. Jawel, Willy Seghers was daar toen ook aanwezig! Storme kwam even aanlopen, hij had in hetzelfde gebouw te Dilbeek ook een vergadering. Nu is dat stuk conservatisme al ondervoorzitter geworden...

Xenon
6 juli 2003, 18:46
Neen, ik zal niet zo reageren als Van Brempt. Ik vraag alleen duidelijkheid van de N-VA. Wanneer komen ze er nu eens voor uit dat ze een rechtse partij zijn? Alle linkiewinkies (ik incluis) zijn daar al lang uit vertrokken.

Minstens de helft van de leden wil volgens mij een samenwerking met het Blok! Kom daar dan voor uit! In het begin kon een linkiewinkie zich nog thuisvoelen bij N-VA, maar nu is die partij gewoon een rechtse partij geworden. Ik moet er als linkiewinkie niet aan denken Mathias Storme als ondervoorzitter te aanvaarden.... Ik weet het nog heel goed, op één van de eerste vergaderingen van het toenmalige Ronduit! zie iedereen dat we ons met Storme niet teveel moesten inlaten. Jawel, Willy Seghers was daar toen ook aanwezig! Storme kwam even aanlopen, hij had in hetzelfde gebouw te Dilbeek ook een vergadering. Nu is dat stuk conservatisme al ondervoorzitter geworden...

De inwendige keuken van een partij kan me gestolen worden. Ik baseer me bij de beoordeling van een partij op haar wetsvoostellen en standpunten. Een partij is voor mij maar een middel en geen doel op zich, ziet u.
Wat me ook geruststelt, is het feit dat binnen de N-VA de leden op inhoudelijk gebied nog steeds het laatste woord hebben (cfr. de ledenbevraging bij de splitsing van de partij waarbij de leden duidelijk tegen de belangen van de partijtop in, hun mening hebben gegeven)

btw.:
-Bij de laatste verkiezingen heb ik op Daelemans gestemd, waarschijnlijk is hij voor jou ook een conservatieve zak. :wink:
-Hoe sta je tegenover Bert Anciaux (dé sterke man binnen je "partij")?

Johan C.
7 juli 2003, 14:31
-Bij de laatste verkiezingen heb ik op Daelemans gestemd, waarschijnlijk is hij voor jou ook een conservatieve zak.
-Hoe sta je tegenover Bert Anciaux (dé sterke man binnen je "partij")?


Daelemans is helemaal geen conservatieve zak, ik heb dan ook enkele jaren een abonnement gehad op "Meervoud". Toch ben ik ook weggegroeid van dit gedachtegoed omdat ik er gewoonweg niet in geloof dat een onafhankelijk Vlaanderen de linkse strijd zal helpen. Net alsof een onafhankelijk Vlaanderen plots wel de strijd tegen het multinationaal kapitaal op zich zal nemen. Daelemans heeft een vergissing begaan door zich te engageren binnen de N-VA. Verder vrees ik dat het "Meervoud" gedachtegoed te utopisch is.

Hoe dan ook ik heb in het verleden afstand genomen van Bert Anciaux omdat ik vond dat de hele operatie rond ID21 teveel een liberaal avontuur aan het worden was. Net zoals ik ook afstand heb genomen van Bourgeois omdat zijn verhaal teveel een rechts, burgerlijk verhaal werd. Door te kiezen voor een kartel met SPa werd Anciaux ideologisch terug aanvaardbaar voor mij. Ik ga mij hier nu niet uitlaten over de toenmalige interne VU-keuken omdat dit niet meer terzake doende is. Ik ben getuige geweest van de twee VU culturen van weleer! Daar is vaak niet veel fraais over te zeggen maar nu dat éénieder kan gaan voor zijn persoonlijk project heb ik een hernieuwd vertrouwen in Anciaux dat hij Spirit in de juiste richting zal leiden. En dat is voor mij maar één richting: de richting van de sociaal-democratie en het regionalisme.

Xenon
7 juli 2003, 20:52
-Bij de laatste verkiezingen heb ik op Daelemans gestemd, waarschijnlijk is hij voor jou ook een conservatieve zak.
-Hoe sta je tegenover Bert Anciaux (dé sterke man binnen je "partij")?


Daelemans is helemaal geen conservatieve zak, ik heb dan ook enkele jaren een abonnement gehad op "Meervoud". Toch ben ik ook weggegroeid van dit gedachtegoed omdat ik er gewoonweg niet in geloof dat een onafhankelijk Vlaanderen de linkse strijd zal helpen. Net alsof een onafhankelijk Vlaanderen plots wel de strijd tegen het multinationaal kapitaal op zich zal nemen. Daelemans heeft een vergissing begaan door zich te engageren binnen de N-VA. Verder vrees ik dat het "Meervoud" gedachtegoed te utopisch is.

Hoe dan ook ik heb in het verleden afstand genomen van Bert Anciaux omdat ik vond dat de hele operatie rond ID21 teveel een liberaal avontuur aan het worden was. Net zoals ik ook afstand heb genomen van Bourgeois omdat zijn verhaal teveel een rechts, burgerlijk verhaal werd. Door te kiezen voor een kartel met SPa werd Anciaux ideologisch terug aanvaardbaar voor mij. Ik ga mij hier nu niet uitlaten over de toenmalige interne VU-keuken omdat dit niet meer terzake doende is. Ik ben getuige geweest van de twee VU culturen van weleer! Daar is vaak niet veel fraais over te zeggen maar nu dat éénieder kan gaan voor zijn persoonlijk project heb ik een hernieuwd vertrouwen in Anciaux dat hij Spirit in de juiste richting zal leiden. En dat is voor mij maar één richting: de richting van de sociaal-democratie en het regionalisme.

"Anciaux" en "vertrouwen" in één zin :!: Sommigen vragen het gewoon om belazerd te worden. :wink:

Johan C.
7 juli 2003, 21:01
"Anciaux" en "vertrouwen" in één zin Sommigen vragen het gewoon om belazerd te worden.


Bert heeft ons inderdaad belazerd met een verkiezingsoverwinning en vijf kamerzetels en één senaatszetel. Foei Bert wat stout! :silly:

Xenon
7 juli 2003, 21:10
"Anciaux" en "vertrouwen" in één zin Sommigen vragen het gewoon om belazerd te worden.


Bert heeft ons inderdaad belazerd met een verkiezingsoverwinning en vijf kamerzetels en één senaatszetel. Foei Bert wat stout! :silly:

We zullen zien wat hij met die 5 kamerzetels en één senaatszetel zal doen. Of beperkt de Spirit-politiek zich tot het louter bekomen van zitjes?

TomB
7 juli 2003, 21:17
Is er iemand die staalharde bewijzen kan neerleggen dat het VB een fascistische partij is?

Mogen fascisten hun mening niet meer verkondigen omdat hun systeem 1 maal geprobeerd is en op een fiasco uitdraaide?

Als dat zo is heb ik nieuws voor de communisten...

Johan C.
7 juli 2003, 21:20
Tegenvraag: Mogen ze van jou een tweede keer proberen? :?:

jan hyoens
10 juli 2003, 10:55
Is er iemand die staalharde bewijzen kan neerleggen dat het VB een fascistische partij is?

We wachten nog altijd? 8)