PDA

View Full Version : Etienne Vermeersch bedreigd


Turkje
6 februari 2006, 09:57
Etienne Vermeersch, de Gentse moraalfilosoof die o.a. bekend werd met zijn niet-aflatende aanvallen op "de katholieken", werd zelf het onderwerp van hatemails nadat hij geciteerd was op CNN. Blijkbaar had Vermeersch een interview gegeven aan een krant waarin hij op een gegeven moment als boutade verklaarde: "Eigenlijk zouden onze kranten elke week zo'n cartoons moeten plaatsen. Dan geraken de moslims wat gewoon aan spot, net zoals de katholieken daaraan zijn moeten gewoon worden". Deze boutade werd op CNN herhaald, wat hem heel wat internationale hatemail bezorgde...

Ik ben zeer verheugd dat meer "onverdachte" bronnen (in vgl. met Abou Jahjah) de waarden van de Verlichting openlijk verdedigen in deze tijd waarin religie plots terug tot een maatschappelijke heiligheid lijkt te verworden...

Trouwens, in DeStandaard stond ook een stukje van een Leuvense theoloog (naam vergeten), waarin hij ook opriep om de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting niet aan banden te leggen: "De Rooms-Katholieke Kerk heeft die periode ook moeten doorstaan en heeft zich zonder aan zijn eigen waarden te verzaken, uit de strijd moeten leren trekken". Een mooie uitspraak voor de ook katholieke gelovigen op deze discussiesite, die nu kleur moeten beginnen bekennen...

Raven
6 februari 2006, 10:05
Etienne zal merken, dat z'n filosofische tong over multiculturaliteit hem niet veel zal helpen, eens omringd door een menigte van woedende gelovigen.

alberto
6 februari 2006, 10:34
Etienne zal merken, dat z'n filosofische tong over multiculturaliteit hem niet veel zal helpen, eens omringd door een menigte van woedende gelovigen.

Mensen afdreigen met geweld of de dood, is dat het enige wat de moslims kennen?, in welke tijd leven die nog.

vrijevlaming
6 februari 2006, 12:44
Mensen afdreigen met geweld of de dood, is dat het enige wat de moslims kennen?, in welke tijd leven die nog.

volgens hun tijdrekening zitten ze nu rond het jaar 1400. De late middeleeuwen dus. En dat kan je soms maar al te goed zien aan hun gedrag en denkwijze.

Bhairav
6 februari 2006, 12:55
Haha!

Desiderius
6 februari 2006, 14:14
Trouwens, in DeStandaard stond ook een stukje van een Leuvense theoloog (naam vergeten), waarin hij ook opriep om de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting niet aan banden te leggen: "De Rooms-Katholieke Kerk heeft die periode ook moeten doorstaan en heeft zich zonder aan zijn eigen waarden te verzaken, uit de strijd moeten leren trekken". Een mooie uitspraak voor de ook katholieke gelovigen op deze discussiesite, die nu kleur moeten beginnen bekennen...

Op een handjevol pilarenbijters na, zal de overgrote meerderheid van de (al dan niet praktiserende) katholieken geen pleidooi afsteken tegen het principe van de vrije meningsuiting. In tegenstelling tot de moslims kunnen de christenen terugvallen op het principe "geef aan de keizer wat de keizer toekomt" (scheiding kerk-staat) en "als iemand u op de wang slaat, keer hem dan de andere wang toe". (sorry dat mijn bijbelkennis niet groot genoeg is om letterlijk te citeren)

MAAR dat wil niet zeggen dat in de huidige escalatie sprake is van onverantwoordelijk gebruik van het recht van vrije meningsuiting. In de meeste gevallen wordt er maar wat op los gescholden over-en-weer met geen andere bedoeling dan de tegenpartij zo zwaar mogelijk te beledigen/kwetsen. En daar hoeven we niet monkelend en triomferend op toe te kijken. Het is kleingeestig en zielig van alle partijen die deze incidenten maximaal willen exploiteren voor hun eigen profijt.

Ik hoop anderzijds oprecht dat het recht op vrije meningsuiting zo breed mogelijk blijft gegarandeerd. [en vooral: dat de bestaande irrationele beperkingen erop worden teruggeschroefd. Tijd dat de politiek wat meer vertrouwen betoont in de burger.]

Turkje
6 februari 2006, 14:23
Op een handjevol pilarenbijters na, zal de overgrote meerderheid van de (al dan niet praktiserende) katholieken geen pleidooi afsteken tegen het principe van de vrije meningsuiting.

Dat klopt, maar het Vaticaan denkt daar toch anders over... En alhoewel het Vaticaan voor sommigen niet veel meer is dan "een handjevol pilarenbijters" is ze voor vele katholieken wél nog een zeer belangrijke waarden-instantie. Ik ben dan ook blij dat niet iedereen die vanuit een RKK traditie onze maatschappij bekijkt, zich achter dit standpunt schaart. En tot dusver heb ik inderdaad maar weinig moslims gehoord die dat aandurven of zelfs maar een hint geven dat ze daarachter staan.


MAAR dat wil niet zeggen dat in de huidige escalatie sprake is van onverantwoordelijk gebruik van het recht van vrije meningsuiting. In de meeste gevallen wordt er maar wat op los gescholden over-en-weer met geen andere bedoeling dan de tegenpartij zo zwaar mogelijk te beledigen/kwetsen. En daar hoeven we niet monkelend en triomferend op toe te kijken. Het is kleingeestig en zielig van alle partijen die deze incidenten maximaal willen exploiteren voor hun eigen profijt.


Het klopt dat de feiten kunnen leiden tot een escalatie, en men moet daarvoor beducht zijn. Het punt is echter dat in de huidige geopolitieke stand der zaken die escalatie tussen de moslimwereld en het westen bij elke aanleiding (zoals nu met die cartoons) terug kan in gang gezet worden. Ik vrees er dan ook voor dat er bijna niets anders opzit dan "zelfcensuur" (vanuit het westen) om elke toekomstige escalatie te vermijden. En dan nog... Zoals ik ook in een andere thread duidelijk maak ("Respect voor de moslim ?!"), ben ik op dit vlak pessimistisch gestemd.

Tijd dat de politiek wat meer vertrouwen betoont in de burger.

"We werden nog nooit in de moderne geschiedenis op dergelijke mate voorgelogen door de politiek".

Carina
6 februari 2006, 14:32
Mensen afdreigen met geweld of de dood, is dat het enige wat de moslims kennen?, in welke tijd leven die nog.

Moslims bestrijden het kwade met het goede.

circe
6 februari 2006, 14:42
Volgende stap is dat de zondagsrust wordt afgeschaft en vervangen door vrijdagsrust, of de moslims zijn op hun teentjes getrapt... wedden?

Nierika
6 februari 2006, 14:47
Etienne Vermeersch, de Gentse moraalfilosoof die o.a. bekend werd met zijn niet-aflatende aanvallen op "de katholieken", werd zelf het onderwerp van hatemails nadat hij geciteerd was op CNN. Blijkbaar had Vermeersch een interview gegeven aan een krant waarin hij op een gegeven moment als boutade verklaarde: "Eigenlijk zouden onze kranten elke week zo'n cartoons moeten plaatsen. Dan geraken de moslims wat gewoon aan spot, net zoals de katholieken daaraan zijn moeten gewoon worden". Deze boutade werd op CNN herhaald, wat hem heel wat internationale hatemail bezorgde...

Ik ben zeer verheugd dat meer "onverdachte" bronnen (in vgl. met Abou Jahjah) de waarden van de Verlichting openlijk verdedigen in deze tijd waarin religie plots terug tot een maatschappelijke heiligheid lijkt te verworden...

Trouwens, in DeStandaard stond ook een stukje van een Leuvense theoloog (naam vergeten), waarin hij ook opriep om de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting niet aan banden te leggen: "De Rooms-Katholieke Kerk heeft die periode ook moeten doorstaan en heeft zich zonder aan zijn eigen waarden te verzaken, uit de strijd moeten leren trekken". Een mooie uitspraak voor de ook katholieke gelovigen op deze discussiesite, die nu kleur moeten beginnen bekennen...
Het stuk was van Jürgen Mettepenningen, en stond enkele bladzijden na de quote van de Moslimexecutieve van België: "40 jaar geleden is het ook zo begonnen met de joden",:lol:
Dat was dan weer effe gieren van het lachen, het kwam zo serieus over dat je zou gezworen hebben dat ze het meenden!

PAJOT
6 februari 2006, 16:32
Mijn allerinnigste deelnemen aan deze grote professor-komiek. Dat hij moge rusten in vrede.