PDA

View Full Version : Respect voor de moslim?!


Turkje
6 februari 2006, 10:07
Afgezien van de misschien bewuste manipulatie en opstokerij die is voorafgegaan aan de onterende gewelddadige feiten die ons dit weekend via de journaals hebben bereikt, is een veelgehoorde uitspraak dat "het westen maar eens moet respect beginnen hebben voor moslims".

Ik ben het eigenlijk eens met die uitspraak, maar niet in deze context. Het is een feit dat na 11 september 2001, een kloof werd geschapen tussen de moslimwereld en het westen. Door toedoen van Al Qaeda en zijn frontman, Osama Bin Laden, zijn wij allen een beetje racist geworden: een in djellaba geklede baarddragende lichtbruine medemens is ons achterhoofd omgetoverd tot een potentiële gevaarlijke terrorist. Door 11 september kreeg Bush ook de gelegenheid om een land in het Midden-Oosten, geregeerd door een afschuwelijke dictator, onder valse voorwendsels binnen te vallen, geruggesteund door een heel pak westerse landen. Het idiote en pijnlijke van de zaak is dat beide hoofdfiguren, zowel Hoessein als Bin Laden, eigenlijk hun carrière begonnen zijn als vrienden van datzelfde westen dat nu in de handen klapt wanneer het zijn eigen puim aan het ruimen is.

Tragedisch genoeg is dat eigenlijk typerend voor hoe westerse mogendheden omgaan met het midden-oosten en de moslimwereld in het algemeen. We steunen afschrikwekkende regimes waar geen van ons ooit onder zou willen leven, en als dingen dan fout beginnen lopen, zijn we genoodzaakt om met veel geweld in te grijpen en daarbij talloze onschuldige burgerslachtoffers te maken.

Deze tragische voorgeschiedenis ligt zeker mee aan de dieperliggende basis waardoor het nu hevige protest mogelijk is geworden. Daarbij is eigenlijk iedereen, zowel burgers uit moslimlanden, als burgers uit westerse landen, in feite slachtoffer. Slachtoffer van onze eigen (liegende) regeringen. Wie en hoe dit moet stoppen? Ik weet het niet, en ben pessimistisch gestemd.

geïnspireerd door interview met Robert Fisk, gisteren in Spraakmakers, op Canvas

LeMmOnN
6 februari 2006, 10:41
op Canvas

:lol::lol::lol:

die zender is erger dan CNN en NBC samen

exodus
6 februari 2006, 16:30
Ik ben het eigenlijk eens met die uitspraak, maar niet in deze context. Het is een feit dat na 11 september 2001, een kloof werd geschapen tussen de moslimwereld en het westen. Door toedoen van Al Qaeda en zijn frontman, Osama Bin Laden, zijn wij allen een beetje racist geworden: een in djellaba geklede baarddragende lichtbruine medemens is ons achterhoofd omgetoverd tot een potentiële gevaarlijke terrorist.

Door toedoen van de NWO ja. En dat we allemaal een beetje racist worden is net wat ze willen. Wat er nu gebeurt ligt geheel in deze lijn. We worden bespeelt dat het geen naam heeft. Wat er nu gebeurt is opgezet precies om nog meer verdeeldheid te creeren.

Want , als je van niet meer weet is het inderdaad moeilijk om niet te denken "die moslims, ze hebben toch wel veel noten op hun zang". Maar er zijn dan ook hele andere machinisaties aan het werk.

Sommige moslims laten zich opjagen, en de media springt erop.

Maar ja , wat baten kaars en bril...

Bhairav
6 februari 2006, 16:34
:lol::lol::lol:

die zender is erger dan CNN en NBC samen
Maar neen, gij beeld u da in omda wij in een saai land leven, dus zoekte gij dingen die dicht bij uw huis zijn achter wat intressant nieuws en hallucineert er eventueel een paar dingen bij. Gij zij ZO typisch...8)

Lof der Zotheid
6 februari 2006, 16:53
Maar neen, gij beeld u da in omda wij in een saai land leven, dus zoekte gij dingen die dicht bij uw huis zijn achter wat intressant nieuws en hallucineert er eventueel een paar dingen bij. Gij zij ZO typisch...8)

Ik voel me anders meer verbonden met wat er in mijn stad en land gebeurt, dan met de flauwekul die CNN te vertonen heeft...

Calle
6 februari 2006, 16:59
Respect moet wederzijds zijn.

vooruit
6 februari 2006, 17:07
geïnspireerd door interview met Robert Fisk, gisteren in Spraakmakers, op Canvas

Ik heb het jammer genoeg niet helemaal gezien, maar wat ik ervan zag was de moeite waard.

In elk geval : Ik zou zeggen : respect voor moslims, natuurlijk. Respect voor de Islam, persoonlijke zaak. Ik vind het een enorme fout om te zeggen dat godsdiensten en religies respect verdienen. Daarmee geef je ze een hogere status dan andere meningen. Respect voor gelovigen moet er dan weer wel zijn, maar niet omdat ze geloven, maar omdat het mensen zijn.

Menapius
6 februari 2006, 17:08
Afgezien van de misschien bewuste manipulatie en opstokerij die is voorafgegaan aan de onterende gewelddadige feiten die ons dit weekend via de journaals hebben bereikt, is een veelgehoorde uitspraak dat "het westen maar eens moet respect beginnen hebben voor moslims".

Ik ben het eigenlijk eens met die uitspraak, maar niet in deze context. Het is een feit dat na 11 september 2001, een kloof werd geschapen tussen de moslimwereld en het westen. Door toedoen van Al Qaeda en zijn frontman, Osama Bin Laden, zijn wij allen een beetje racist geworden: een in djellaba geklede baarddragende lichtbruine medemens is ons achterhoofd omgetoverd tot een potentiële gevaarlijke terrorist. Door 11 september kreeg Bush ook de gelegenheid om een land in het Midden-Oosten, geregeerd door een afschuwelijke dictator, onder valse voorwendsels binnen te vallen, geruggesteund door een heel pak westerse landen. Het idiote en pijnlijke van de zaak is dat beide hoofdfiguren, zowel Hoessein als Bin Laden, eigenlijk hun carrière begonnen zijn als vrienden van datzelfde westen dat nu in de handen klapt wanneer het zijn eigen puim aan het ruimen is.

Tragedisch genoeg is dat eigenlijk typerend voor hoe westerse mogendheden omgaan met het midden-oosten en de moslimwereld in het algemeen. We steunen afschrikwekkende regimes waar geen van ons ooit onder zou willen leven, en als dingen dan fout beginnen lopen, zijn we genoodzaakt om met veel geweld in te grijpen en daarbij talloze onschuldige burgerslachtoffers te maken.

Deze tragische voorgeschiedenis ligt zeker mee aan de dieperliggende basis waardoor het nu hevige protest mogelijk is geworden. Daarbij is eigenlijk iedereen, zowel burgers uit moslimlanden, als burgers uit westerse landen, in feite slachtoffer. Slachtoffer van onze eigen (liegende) regeringen. Wie en hoe dit moet stoppen? Ik weet het niet, en ben pessimistisch gestemd.

geïnspireerd door interview met Robert Fisk, gisteren in Spraakmakers, op Canvas

Ik heb ook Spraakmakers gezien. Spijtig genoeg zijn er maar weinig top-journalisten zoals "Bob" Fisk die koppig schrijven wat ze willen schrijven , zonder zich te laten doen door het regime en de media redacties.

Zijn uitspraak dat Osama Bin Laden erin geslaagd is om de onschuldigen te verdelen naar aanleiding van 9/11 is zeer juist.

C uit W
6 februari 2006, 17:12
Respect moet wederzijds zijn.:clapping:

Turkje
6 februari 2006, 17:25
Ik heb het jammer genoeg niet helemaal gezien, maar wat ik ervan zag was de moeite waard.

Het was eigenlijk ontluisterend te moeten horen hoe weinig hoop Robert Fisk nog had. Ook op de vraag wat hij nu eigenlijk met al zijn werk bereikt had, kwam enkel het zeer mistroostige antwoord: "Niets". Het zegt veel over hoe deze westerling, die nu al meer dan 30 jaar met het Midden-Oosten bezig is en er een groot deel van zijn leven heeft gewoond, de toekomst voor dit gebied (en in feite ook voor onze contreien) inziet.

Het is dan ook zo verdomd moeilijk om antwoorden te verzinnen op de vele vragen die onderhuids over de ganse wereld liggen te sudderen.


In elk geval : Ik zou zeggen : respect voor moslims, natuurlijk. Respect voor de Islam, persoonlijke zaak. Ik vind het een enorme fout om te zeggen dat godsdiensten en religies respect verdienen. Daarmee geef je ze een hogere status dan andere meningen. Respect voor gelovigen moet er dan weer wel zijn, maar niet omdat ze geloven, maar omdat het mensen zijn.

Respect voor de moslims, OK. Maar hoe gaan we hen dat duidelijk maken? Het is wel duidelijk dat het westen de grote boeman is voor vele moslims, en dat dit niet zelden wordt aangestookt door de heersende dictators/elite, al was het maar om de aandacht van hun eigen vunzigheden af te houden. In ieder geval: veel strategie heb ik van onze regeringsleiders nog niet mogen ontwaren...

Turkje
6 februari 2006, 17:28
Ik heb ook Spraakmakers gezien. Spijtig genoeg zijn er maar weinig top-journalisten zoals "Bob" Fisk die koppig schrijven wat ze willen schrijven , zonder zich te laten doen door het regime en de media redacties.

Er zijn inderdaad te weinig "Fisks" onder de journalisten: ik apprecieer zijn doorzettingsvermogen om vragen te blijven stellen, en plekken en mensen op te zoeken die voor ons "taboe" zijn. De nuance is oh zo belangrijk om conflicten op te lossen, dan wel voor te zijn, en die ontbreekt ons in vele gevallen.


Zijn uitspraak dat Osama Bin Laden erin geslaagd is om de onschuldigen te verdelen naar aanleiding van 9/11 is zeer juist.

Ik verschoot er ook van, maar hij sloeg daar inderdaad de nagel op de kop. Anderzijds vond ik het in zekere zin wel een beetje naîef dat hij beweerde nog altijd in dezelfde wereld te leven als pre-11 september. Hoe graag je dat ook zou willen, de realiteit is veranderd...

Phrea|K
6 februari 2006, 18:00
Afgezien van de misschien bewuste manipulatie en opstokerij die is voorafgegaan aan de onterende gewelddadige feiten die ons dit weekend via de journaals hebben bereikt, is een veelgehoorde uitspraak dat "het westen maar eens moet respect beginnen hebben voor moslims".

Ik ben het eigenlijk eens met die uitspraak, maar niet in deze context. Het is een feit dat na 11 september 2001, een kloof werd geschapen tussen de moslimwereld en het westen. Door toedoen van Al Qaeda en zijn frontman, Osama Bin Laden, zijn wij allen een beetje racist geworden: een in djellaba geklede baarddragende lichtbruine medemens is ons achterhoofd omgetoverd tot een potentiële gevaarlijke terrorist. Door 11 september kreeg Bush ook de gelegenheid om een land in het Midden-Oosten, geregeerd door een afschuwelijke dictator, onder valse voorwendsels binnen te vallen, geruggesteund door een heel pak westerse landen. Het idiote en pijnlijke van de zaak is dat beide hoofdfiguren, zowel Hoessein als Bin Laden, eigenlijk hun carrière begonnen zijn als vrienden van datzelfde westen dat nu in de handen klapt wanneer het zijn eigen puim aan het ruimen is.

Tragedisch genoeg is dat eigenlijk typerend voor hoe westerse mogendheden omgaan met het midden-oosten en de moslimwereld in het algemeen. We steunen afschrikwekkende regimes waar geen van ons ooit onder zou willen leven, en als dingen dan fout beginnen lopen, zijn we genoodzaakt om met veel geweld in te grijpen en daarbij talloze onschuldige burgerslachtoffers te maken.

Deze tragische voorgeschiedenis ligt zeker mee aan de dieperliggende basis waardoor het nu hevige protest mogelijk is geworden. Daarbij is eigenlijk iedereen, zowel burgers uit moslimlanden, als burgers uit westerse landen, in feite slachtoffer. Slachtoffer van onze eigen (liegende) regeringen. Wie en hoe dit moet stoppen? Ik weet het niet, en ben pessimistisch gestemd.

geïnspireerd door interview met Robert Fisk, gisteren in Spraakmakers, op Canvas

Ja goed, maar veel van die foutieve beslissingen werden wel genomen binnen de context vd Koude Oorlog, met die 'lesser of 2 evils' strategie. Aan de andere kant maakt men ook nu nog gelijkaardige fouten (onze steun aan de corrupte Saudi's bv. We betalen mee voor de export van het Wahhabisme). Het Westen is idd medeverantwoordelijk. En dan is er ook nog eens de vloek van het Zwarte Goud.

Turkje
6 februari 2006, 18:22
Ja goed, maar veel van die foutieve beslissingen werden wel genomen binnen de context vd Koude Oorlog, met die 'lesser of 2 evils' strategie.


Dat klopt, en het is dan ook tekenend dat de Muur is ingestort, de ex-Sovjet staten (toch binnen Europa) bijna allen deel uitmaken van de EU, ... maar dat er aan de fouten in het midden-Oosten ofwel niets wordt gedaan, ofwel met geweld "onze wil" wordt opgelegd...


Aan de andere kant maakt men ook nu nog gelijkaardige fouten (onze steun aan de corrupte Saudi's bv. We betalen mee voor de export van het Wahhabisme). Het Westen is idd medeverantwoordelijk. En dan is er ook nog eens de vloek van het Zwarte Goud.

Volledig akkoord.

Maar het blijft bij vaststellingen. Zijn er wel oplossingen? Ik zie in ieder geval niemand van enig belang er aanreiken...

C uit W
6 februari 2006, 22:01
OK ... let's do a little historical review. Just some lowlights:

-Muslims fly commercial airliners into buildings in New York City. No
Muslim outrage.
-Muslim officials block the exit where school girls are trying to escape a
burning building because their faces were exposed. No Muslim outrage.
-Muslims cut off the heads of three teenaged girls on their way to school
in Indonesia. A Christian school. No Muslim outrage.
-Muslims murder teachers trying to teach Muslim children in Iraq. No
Muslim outrage.
-Muslims murder over 80 tourists with car bombs outside cafes and hotels
in Egypt. No Muslim outrage.
-A Muslim attacks a missionary children's school in India. Kills six. No
Muslim outrage.
-Muslims slaughter hundreds of children and teachers in Beslan, Russia.
Muslims shoot children in the back. No Muslim outrage.
-Let's go way back. Muslims kidnap and kill athletes at the Munich
Summer Olympics. No Muslim outrage.
-Muslims fire rocket-propelled grenades into schools full of children in
Israel. No Muslim outrage.
-Muslims murder more than 50 commuters in attacks on London subways
and busses. Over 700 are injured. No Muslim outrage.
-Muslims massacre dozens of innocents at a Passover Seder. No Muslim
outrage.
-Muslims murder innocent vacationers in Bali. No Muslim outrage.
-Muslim newspapers publish anti-Semitic cartoons. No Muslim outrage
-Muslims are involved, on one side or the other, in almost every one of
the 125+ shooting wars around the world. No Muslim outrage.
-Muslims beat the charred bodies of Western civilians with their shoes,
then hang them from a bridge. No Muslim outrage.
-Newspapers in Denmark and Norway publish cartoons depicting
Mohammed. Muslims are outraged.

Dead children. Dead tourists. Dead teachers. Dead doctors and nurses. Death, destruction and mayhem around the world at the hands of Muslims .. no Muslim outrage ... but publish a cartoon depicting Mohammed with a bomb in his turban and all hell breaks loose.
Zolang dit de teneur is, krijgen ze van de beschaafde wereld geen enkel respect.

Siegfried
6 februari 2006, 22:17
Ik heb simpelweg een rothekel aan moslims, aan hun middeleeuwse praktijken, aan hun fanatisme, hun gebrek aan humor, hun lange tenen, hun ziekelijke godsdienstverering, hun machogedrag, hun discriminatie, hun racisme, hun kortzichtigheid, hun gebrek aan relativeringsvermogen, hun hysterie, hun oogkleppen, hun meerderwaardigheidsgevoel, hun arrogantie, en zo kan ik nog uren doorgaan. Niemand hoeft mij te zeggen dat er wederzijds respect moet zijn, wie of wat ik respecteer maak ik zelf wel uit! Ik verwacht ook geen respect van moslims, wat ik wel verwacht is een minimum aan respect voor onze normen, waarden, en de democratische verworvenheden van onze samenleving.

Knipp
6 februari 2006, 22:35
Zijn er wel oplossingen?...

Zeker weten wel.

Ik geef maar een paar voorbeelden die me toevallig het eerst binnenschieten.

Onder Mitterand zijn ooit een aantal wijken van Parijse voorsteden grondig architectonisch hertekend, nu blijkt dat in die wijken nauwelijks uitbarstingen van geweld zijn geweest tijdens de rellen van eind vorig jaar.

In Jemen hebben vrouwen enkele jaren terug stemrecht gekregen, hetzelfde 'militaire' regime heeft ook het onderwijs uit de handen van de imams gehaald.

In Egypte zijn de buitenlandse investeringen verdriedubbeld, de deur naar democratie staat steeds wijder open, terwijl er tegelijk nauwlettend wordt op toegezien dat politieke partijen niet samenvallen met religieuze scheidingslijnen.

In België zijn de voorbije jaren inburgeringstrajecten uitgewerkt en komt een steeds breder spectrum van meningen in de media aan bod - zelfs professor Urbain Vermeulen mag straks terug op tv. (23.25) - zo komt msschn eindelijk een keer een echte dialoog op gang...

Niet alles is negatief, en ik heb echt goede hoop dat deze cartoon hetze eerder een startpunt zal zijn voor dialoog dan voor conflict.

Knipp
6 februari 2006, 23:18
: een in djellaba geklede baarddragende lichtbruine medemens is in ons achterhoofd omgetoverd tot een potentiële gevaarlijke terrorist.

weet nog zo niet

in mijn achterhoofd zijn twee gladgeschoren blanke regeringsleiders in maatpak omgetoverd tot gepatenteerde leugenaars en gevaarlijke starters van conflicten die ze niet of nauwelijks kunnen beheren

Gorefest
6 februari 2006, 23:36
Niet alles is negatief, en ik heb echt goede hoop dat deze cartoon hetze eerder een startpunt zal zijn voor dialoog dan voor conflict.
Jij hebt thuis geen TV ofzo? Ga jij dat maar eens tegen die geflipten zeggen dat dit een basis is voor dialoog ;-)
En als er ooit een dialoog moest komen; dan denk ik dat er altijd één verliezer zal zijn.. -wij- ; omdat wij ruimte hebben om ons aan te passen in onze levenswijze; in de islam ligt alles vast in een boekske, de koran. En in een dialoog moeten beide partijen bereid zijn om toegevingen te doen, en dat zie ik op dit moment echt niet gebeuren.

xmordan
7 februari 2006, 00:33
Moslims eisen van anders denkenden steeds respect en verdraagzaamheid.
Dit terwijl er in de islam totaal geen plaats is voor respect en verdraagzaamheid voor anders denkenden.
Islam is een religie uit een ver verleden die op geen enkele manier enige modernisering heeft doorgemaakt.
Islam is een sekte waar er in 2006 geen plaats meer is en zeker niet in onze westerse wereld. De westerse wereld moet zijn democratische, tolerante (lees lakse) gedachtengoed eens opzij durven zetten. De verenigde staten, Europa en Rusland moeten eindelijk eens aan dezelfde koord durven trekken en de islam terugdringen tot diep in de woestijn, waar ze eeuwen geleden ontstaan is.

Morduk
7 februari 2006, 10:14
Zijn er wel oplossingen? Ik zie in ieder geval niemand van enig belang er aanreiken...

Oplossingen voor conlicten hangen alle betrokken partijen af. Ik zie een aantal problemen in dit conflict die deze oplossing redelijk eenzijdig laat afhangen van een bepaalde partij:

* Beeldschermen zijn gauw gevuld. Met een groep uitzinnig razende fundamentalisten kan je al gauw een indruk wekken dat elke moslim achter deze acties staan. Ik denk dat er best wel genuanceerder over nagedacht wordt door een groot aantal van hen. Maar altijd is er die koudwatervrees om de rangen te breken door de dominantie van de fundamentalisten. De stap om zich te onderscheiden van de per definitie respectloze fundamentalisten moeten zij duidelijk en ondubbelzinnig zetten. Anders blijft de 'één pot nat' redenering heersen.

Ik pleit hier dus voor kalmte van onze kant, laat ze rustig betogen in eigen land, zoveel ze willen, het is hun goed recht. Zodra er een probeert te vernielen of brand te stichten, netjes oppakken en de rekening presenteren zonder meer. Wat ze ergens anders doen is een probleem voor de autoriteiten daar.
Maar laten we ons niet opnaaien in een actie-reactie mechanisme. Giet geen olie op het vuur. Geduld en vooruitziendheid haalt het altijd van kortzichtige gewelddadigheid. Laten we ons niet voor de kar laten spannen van een klein kringetje oorlogsstokers.

Bovendien hebben we het nu weer over dé moslims, maar hoeveel conflicten tussen pakweg soenieten en sjieten hebben we ondertussen al gehad ?

* Voorts praten godsdienst en rede altijd langs elkaar heen, omdat ze elkaars autoriteit niet aanvaarden. Respect wordt langs beide kanten eenzijdig opgeëist. En waarom Respect tonen voor iets dat je niet erkent als gezaghebbend ? Het enige respect dat hiervoor kan opgebracht worden, is van het soort dat vooral niet hoeft getoond te worden.

Respect klinkt dus erg hol in dergelijke verhouding. Even goed kun je elk geloofsdogma rond de schepping en het einde ervan als een totaal gebrek aan respect voor een wetenschapper beschouwen. In Amerika hebben we nu al pretparken, die zonder een krimp te geven de bezoekers vertellen dat de mens in vrede samenleefde met de dinosaurussen. Omadat gelovigen zich hier comfortabel bij voelen, moet alle respect voor wetenschap overboord gegooid worden. Uiteindelijk : Ik hoef geen respect te hebben voor iemand die godsdienst zo letterlijk opvat, net zo min als ik de eerste de beste gek die zijn hersenspinsels voor waarheid aanneemt, moet respecteren.

* Tenslotte is godsdienst zelf een voortdurende bron van conflicten. Godsdienst is in de eerste plaats 'man made'. Dus zitten er al de inconsequenties, tegenstrijdigheden en absurditeiten erin vervat die ook in de mens zelf vervat zitten. Godsdienst is het mentale bijproduct van een mens die geen voldoening vindt in de verklaring die de pure rede aan zijn bestaan geeft en vooral de eindigheid van dat bestaan. Godsdienst maakt ons 'specialer', 'uitverkorener' dan we in werkelijkheid zijn. Als je dit echt heel letterlijk neemt, is de stap snel gezet om iemand, die afbreuk doet aan dat gevoel, te lynchen.

Maar ja,...
Respect voor 'de andere' steunt allereerst op zelfrespect.
De eisen voor respect hebben al zeven (!) doden in eigen rangen opgeleverd.
Voor hoeveel cartoons moet je precies sterven vooraleer je recht hebt op je 70 maagden ?

Turkje
7 februari 2006, 12:24
weet nog zo niet

in mijn achterhoofd zijn twee gladgeschoren blanke regeringsleiders in maatpak omgetoverd tot gepatenteerde leugenaars en gevaarlijke starters van conflicten die ze niet of nauwelijks kunnen beheren

Het één sluit het ander niet uit ;-)

Turkje
7 februari 2006, 12:26
Zolang dit de teneur is, krijgen ze van de beschaafde wereld geen enkel respect.

Overdrachtelijk wordt dat dan: Zolang ze van de zichzelf beschaafd noemende wereld geen respect krijgen, blijft dit de teneur.

Kortom: allemaal wel mooi in princiep, maar in praktijk brengt het ons geen stap dichter.

Turkje
7 februari 2006, 12:30
* Voorts praten godsdienst en rede altijd langs elkaar heen, omdat ze elkaars autoriteit niet aanvaarden. Respect wordt langs beide kanten eenzijdig opgeëist. En waarom Respect tonen voor iets dat je niet erkent als gezaghebbend ? Het enige respect dat hiervoor kan opgebracht worden, is van het soort dat vooral niet hoeft getoond te worden.


Het woord respect wordt verkeerdelijk gebruikt in deze discussie.

Enerzijds geef ik Urbain Vermeulen gelijk als hij zegt dat de moslims niet moeten afkomen met "de islam is de godsdienst van de vrede en het respect", omdat de praktijk in islamitische landen nu eenmaal niet zo is, en die woorden klinken dus ongelooflijk hol.

Anderzijds slaat respect in onze westerse wereld niet op respect voor de mening zelf of de godsdienst zelf, maar wel op het respect om die mening te uiten, en die godsdienst te beleven. Dit laatste wordt in al de discussies die de laatste dagen op TV worden gehouden, veel te weinig benadrukt... Veel mensen zitten dezer dagen dan ook langs elkaar door te brabbelen...

xmordan
7 februari 2006, 12:36
Schaf in onze westerse wereld de godsdienstvrijheid af en alle problemen zijn opgelost.

Turkje
7 februari 2006, 12:40
Schaf in onze westerse wereld de godsdienstvrijheid af en alle problemen zijn opgelost.

Tiens, dat is nu nét wat meer fundamentalistische moslimmilieus ook denken zie. U bevindt zich in zeer aangenaam gezelschap. Ondertussen verkies ik toch meer het pad van de rede te volgen, dank u.

xmordan
7 februari 2006, 12:49
Is de mensheid nog altijd niet verder geevolueerd? Dat wij nu nog altijd discussieeren over het feit dat één of andere dorpsidioot duizenden jaren geleden verkondigde dat hij de zoon van god was. Of één of andere gek ergens in de woestijn het licht heeft gezien.
Religie is altijd de basis van bloedige oorlogen geweest.
Afshaffen die handel, dit is 2006!.
Religie is massahysterie en het werkt nog steeds.
En dit vooral voor de simpelen van geest. ongelooflijk

xmordan
7 februari 2006, 13:03
Ik maar ook U stamt af van de aapjes, laat dat duidelijk wezen.
Religie is door de eeuwen heen gebruikt om het gepeupel in het gareel te laten lopen. Opium voor het volk weet je wel.
Hoe kan een inteligent mens anno 2006 nog steeds zijn leven laten leiden door iets wat "god" noemt?
Hoe kan een mens jaren van zijn leven verliezen aan gebeden en tradities waar geen enkel bewijs voor bestaat? Hoe kan men oorlog voeren voor iets waar geen enkel bewijs van bestaan is?
Religie is waanzin.

Turkje
7 februari 2006, 13:49
Het getuigt van een uitermate kortzinnigheid om te beweren dat religie enkel tot bloedvergieten kan leiden. Religie is er ook verantwoordelijk voor geweest dat de mens zijn grootste huzarenstukjes heeft kunnen verwezenlijken. De piramiden, onze kathedralen, de muziek van Bach, ... hebben we ook te danken aan religie.

Als de mens al één ding zou geleerd moeten hebben, is dat wij inherent ook een religieus beest zijn. Het verbieden van dit stuk van ons mens-zijn is even kwaadaardig, inhumaan en intolerant als datgene wat men wenst te verbieden.

Morduk
7 februari 2006, 14:24
Is de mensheid nog altijd niet verder geevolueerd? Dat wij nu nog altijd discussieeren over het feit dat één of andere dorpsidioot duizenden jaren geleden verkondigde dat hij de zoon van god was. Of één of andere gek ergens in de woestijn het licht heeft gezien.
Religie is altijd de basis van bloedige oorlogen geweest.
Afshaffen die handel, dit is 2006!.
Religie is massahysterie en het werkt nog steeds.
En dit vooral voor de simpelen van geest. ongelooflijk

Religie 'afschaffen' is even realistisch als het afschaffen van onbeleefdheid.
Wat zich voor een groot deel in de geesten van mensen afspeelt, kan niet zomaar gewist worden. Tenzij je ze allemaal wil vermoorden natuurlijk, zoals sommige atheïstische regimes in de vorige eeuw hebben geprobeerd.

vooruit
7 februari 2006, 18:38
Het getuigt van een uitermate kortzinnigheid om te beweren dat religie enkel tot bloedvergieten kan leiden. Religie is er ook verantwoordelijk voor geweest dat de mens zijn grootste huzarenstukjes heeft kunnen verwezenlijken. De piramiden, onze kathedralen, de muziek van Bach, ... hebben we ook te danken aan religie.

Als de mens al één ding zou geleerd moeten hebben, is dat wij inherent ook een religieus beest zijn. Het verbieden van dit stuk van ons mens-zijn is even kwaadaardig, inhumaan en intolerant als datgene wat men wenst te verbieden.

Hier ben ik het niet mee eens, religie kan een inspiratiebron zijn. Maar als die er niet is, vindt men wel een andere.
Waar u wel gelijk in heeft is dat godsdiensten en religies afschaffen waanzin is. Persoonlijk geloof ik dat ze vanzelf wel oplossen doorheen de tijd zolang men de rede laat voor gaan. Kijk naar het in elkaar zakken van de kerk hier in Europa.