PDA

View Full Version : huilen met de Denen


driewerf
8 februari 2006, 10:45
voorafgaande opmerking: ik zal geheel tegen mijn overtuiging in er even vanuitgaan dat er zoiets bestaat als het Westen, de Islam. Gewoon voor de eenvoud.


Wat mij opvalt in alle discussies over de Deense cartoons is dat volgende twee vragen ontbreken:
-wat wilden we bereiken?
-hebben we dat bereikt?

Rond die kwestie van de Deense cartoons vallen veel vragen te stellen, ondermeer of er grenzen zijn aan vrije meningsuiting? of de Islam achterlijk is etc etc. Allemaal boeiend. Maar die tweede bovenstaande vraag wordt blijkbaar nergens gesteld.
Ik lees Vermeersch poneren dat we dergelijke cartoons dagelijks zouden moeten publiceren om 'de moslims' eraan te laten wennen. Dat we onze vrijheid van meningsuiting niet mogen laten afnemen, dat we ze absoluut moeten laten gelden. 'Ze' moeten maar leren relativeren. 'Ze' moeten maar leren wat humor is. 'Ze' zijn achterlijk en maar op gelijk niveau met het Westen komen.

Kernvraag die ik in dit topic wil stellen is: zullen we dat zo bereiken?

Er wordt al eeuwen met de Kerk gelachen, ja. Oudste voorbeeld dat ik mij zo voor de geest kan halen is 'Van den vos Reynaerde'. Maar in al die gevallen waren het christenen die spotten met het christendom. Kwam de spot van binnenuit, niet van buiten uit. Dat is al een essentieel verschil. En dat terwijl het Westen zowiezo al als 'de vijand' of als decadent wordt aanzien. Want datzelfde Westen bezet momenteel wel Irak, datzelfde Westen verhindert keer op keer een veroordeling van Israel in de veiligheidsraad. Ja, ik weet het: het Westen is lang niet zo monolitisch, in tegendeel zelfs, maar het wordt wel zo gezien. Wat leidt tot bijv de ontvoering van Duitse ingenieurs in Irak, met de eis van terugtrekking van de troepen, terwijl er helemaal geen Duitse troepen in Irak zijn. Maar goed, het wordt dus zo gezien. Tel daarbij nog Abu Graib, Guantanamo, de bombardementen op Afghanistan om het beeld volledig te maken.

En dan komen die cartoons er. In een regio waar er geen duiding is door Guy Tegenbos of Vermeersch, maar waar de duiding wordt verzorgd door Al Jazeera en de plaatselijke immams. Yeah, die gaan nu eens die cartoons gaan relativeren? Die gaan nu eens het Westers standpunt correct weergeven? Dream on.
Die gasten gaan netjes scoren in het open doel dat zich aan hen aanbiedt: dat het Westen decadent is, dat het Westen anti-Islam is en daarmee zijn...zoveel stappen vooruit of achteruit? Juist.
Hoe kortzichtig is Vermeersch (e tutti quanti) als hij stelt dat dergelijke cartoons dagelijks moeten worden gepubliceerd? Wil hij alle ambassades in vlammen zien opgaan? 't Is maar een vraag. Heeft hij dan niks geleerd? Had hij enig relativeringsvermogen verwacht na de zaak Rushdi? In Irak ontstonden er rellen omdat honden (onreine dieren) de moskeeƫn doorzochten. Enige maanden geleden waren er rellen omdat een exemplaar van de Koran door het toilet was gespoeld. En nu dit dus. Bevestigt lekker het beeld dat de Islam over ons had.
Als ontvoogding en dergelijke echt het doel was, dan hebben we echt wel massa's terrein prijsgegeven. Dan zijn we er alleen maar op achteruit gegaan.

Hoe dan wel? We zullen de krachten ter plaatse moeten steunen, en stapje voor stapje tewerk gaan (zoals overigens het CWI doet). Uiteindelijk zal het aan de Arabische massa's zelf zijn om zich van het juk van het fundamentalisme te bevrijden. Van buitenuit zal het niet lukken.
Een strofe uit een lied van Brecht gaat als volgt:

Und weil der Prolet ein Prolet ist,
drum wird ihn kein anderer befrein.
Es kann die Befreiung der Arbeiter
nur das Werk der Arbeiter sein.

Dat vat samen, talenvoller dan ik het ooit zou kunnen, samen wat ik wou zeggen.

Levertraan
8 februari 2006, 11:57
Wat mij opvalt in alle discussies over de Deense cartoons is dat volgende twee vragen ontbreken:
-wat wilden we bereiken?
-hebben we dat bereikt?
Helemaal niets.

De kranten die de prenten afdrukten deden dat gewoon als steun voor Jyllands Posten, of om het recht op vrije meningsuiting te benadrukken. Kranten schrijven niet voor moslims.