PDA

View Full Version : CD&V <=> N-Va inzake laatste 'konigskwestie'


Supe®Staaf
10 februari 2006, 17:01
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF05022006_028
CD&V sprak zich deze week nooit echt uit over de functie die ze weggelegd zien voor de koning. De Vlaamse CD&V-parlementsleden en Vlaams minister-president Yves Leterme lieten wel duidelijk verstaan dat de koning niks in de Vlaamse pap te brokken heeft, maar zeiden niks over zijn constitutionele taak.

Dat deed kamerfractieleider De Crem vandaag wel. Volgens hem is de functie van de vorst nu goed beschreven in de grondwet en mag het daar best bij blijven. ,,Wij zijn integristen van de grondwet'', liet hij tijdens het RTBF-programma 'Mise au point' noteren.

Het standpunt staat haaks op dat van kartelpartner N-VA.
Een serieuze opdoffer voor de in oorsprong anti-royalistische N-Va.
Reden om het kartel op te blazen?
Of is er een verzoening mogelijk tussen de twee tegenstrijdige standpunten?
Moeten Bourgeois en Leterme niet eens samen naar Laken op de koffie om de zaken duidelijk te stellen?
Of is het gedruis dat de N-Va maakt een soort sussende actie om het koninklijke bezoek te doen vergeten?

Steben
10 februari 2006, 17:17
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF05022006_028

Een serieuze opdoffer voor de in oorsprong anti-royalistische N-Va.
Reden om het kartel op te blazen?
Of is er een verzoening mogelijk tussen de twee tegenstrijdige standpunten?
Moeten Bourgeois en Leterme niet eens samen naar Laken op de koffie om de zaken duidelijk te stellen?
Of is het gedruis dat de N-Va maakt een soort sussende actie om het koninklijke bezoek te doen vergeten?

Goed opgemerkt. Dat zal zeker interessant worden om te zien hoe de CD&V de N-VA bij zich houdt. Ze doen alvast al een tijdje een charme-offensief richting communautaire eisen. Volgens mij is dat inderdaad als bindmiddel. De koning is een stap te ver voor de christen-democraten. Maar mocht ik een CD&V'er zijn, ik liet de N-VA zeker niet los!

Sneta
10 februari 2006, 17:22
Maar mocht ik een CD&V'er zijn, ik liet de N-VA zeker niet los!

Ik zou eerder zeggen: mocht ik een NVA'er zijn liet ik de CD&V zeker niet los want zij zijn mijn enige garantie op een verkozene in het parlement.

Juan
10 februari 2006, 17:26
kartel =/= partij

Supe®Staaf
10 februari 2006, 17:31
Maar mocht ik een CD&V'er zijn, ik liet de N-VA zeker niet los!Dat geloof ik vrij.
Electoraal waren deze twee partijen electoraal zo goed als verzopen.
In het kartel vormen ze samen de grootste.
Dat is uiterst interessant in het eigen belang.
Ik vraag me echter af wanneer de kiezer de ideologische spoeling te dun gaat vinden..........

Supe®Staaf
10 februari 2006, 17:32
kartel =/= partijDat klopt, maar wanneer de standpunten tegenstrijdig zijn, dan pleegt minstens één van de partners kiezersbedrog.

Juan
10 februari 2006, 18:26
nee, een kartel is maar een samenwerking op bepaalde punten, daarnaast heeft iedere partner eigen standpunten, die tegenstrijdig kunnen zijn

zelfs binnen partijen mogelijk in beperkte mate; denk je dat jm dedecker en vankrunkelsven overal dezelfde mening over hebben?

Supe®Staaf
10 februari 2006, 18:30
nee, een kartel is maar een samenwerking op bepaalde punten, daarnaast heeft iedere partner eigen standpunten, die tegenstrijdig kunnen zijn

zelfs binnen partijen mogelijk in beperkte mate; denk je dat jm dedecker en vankrunkelsven overal dezelfde mening over hebben?Dat is natuurlijk een vergoelijkende uitleg, waarbij de kiezer toch in het ongewisse blijft.
Hoe moet je nu je stemafweging maken bij het kiezen voor zo een wazig kartelgedoe?

Hetzelfde geldt voor coalities.
Eens de stemmen binnen hebben de partijen een blanco chaque om zowat al wat ze beloofden overboord te gooien en samen te gaan, desnoods met een partij die lijnrecht tegenover hun pre-electorale beloftes staat.

Je kan er niet omheen: de kiezer heeft geen instrument ter beschikking om zijn wil door te drukken. Hij blijft steeds in een afhankelijke positie van zijn verkozenen, terwijl die in een democratie toch de wil van diezelfde burger dienen uit te voeren.

Juan
10 februari 2006, 18:39
dat is een algemene kritiek op de huidige 'democratie', selectief verweten aan het Vlaams kartel

Supe®Staaf
10 februari 2006, 18:59
dat is een algemene kritiek op de huidige 'democratie',
Inderdaad.
selectief verweten aan het Vlaams kartelTerecht.
Een oppositiepartij pleegt traditioneel te pleiten voor méér democratie en democratische instrumenten zoals het bindende referendum op burgerinitiatief. Zo niet het Vlaams Kartel. Die zijn formeel tegen rechtstreekse burgerinspraak.

Jong N-VA'er
10 februari 2006, 21:50
Zo zie je maar dat de N-VA niet zoals Spirit de grote broer bijspringt als een schoothondje. Dit akkefietje geeft duidelijk dit volgende bewijs.

Jong N-VA'er
10 februari 2006, 21:52
Ik pleit voor de afschaffing van de senatoren van rechtswege, enz...

Juan
10 februari 2006, 22:12
Inderdaad.
Terecht.
Een oppositiepartij pleegt traditioneel te pleiten voor méér democratie en democratische instrumenten zoals het bindende referendum op burgerinitiatief. Zo niet het Vlaams Kartel. Die zijn formeel tegen rechtstreekse burgerinspraak.

erger en hypocrieter: eerst zeggen dat je het democratischer gaat maken en eens aan de macht dit niet doen (verhofstadt en vld)

sailer
10 februari 2006, 22:56
Ik pleit voor de afschaffing van de senatoren van rechtswege, enz...
Ik pleit voor de afschaffing van de hele senaat,iets goedgekeurd in het parlement wordt goedgekeurd in de senaat wegens partijtucht. De senaat is er enkel om partijleden te belonen of te sussen al naar het uitkomt.En ik pleit voor een vijfdaagse werkweek voor zowel kamers als senaat ,niet aanwezig, niet betaald.

stab
11 februari 2006, 07:30
CD&V <=> N-Va : voor hun woorden
CD&V == N-Va : voor hun daden

Simpel, newaar?

Supe®Staaf
11 februari 2006, 07:38
CD&V <=> N-Va : voor hun woorden
CD&V == N-Va : voor hun daden

Simpel, newaar?Gelukkig maar.
Het heeft twee voordelen
1/België zit safe
2/'t Geeft enorm leuke munitie in het debat met N-Va'ers die krampachtig al wat hun partij hen flikt, blijven bijtreden.

Thomas Hx
11 februari 2006, 12:15
Als ik zie dat in verschillende partijen zoals de VLD en het Vlaams Belang ruimte is voor discussie over de koning, over de rol van de koning en het belang van een ( Vlaamse of Belgische ) monarchie. Dan moet dat zeker kunnen in een kartel. Mochten er geen verschillen meer zin, dan zouden de CD&V en de N-VA één partij moeten worden. De N-VA'ers kunnen gerust anders stemmen op vele domeinen, van mij mogen zelf alle partijleden van een partij vrij hun stemgedrag bepalen. Ik ervaar die tegenstelling niet als een nadeel, eerder als een voordeel.

Supe®Staaf
11 februari 2006, 12:42
Als ik zie dat in verschillende partijen zoals de VLD en het Vlaams Belang ruimte is voor discussie over de koning, over de rol van de koning en het belang van een ( Vlaamse of Belgische ) monarchie. Dan moet dat zeker kunnen in een kartel. Mochten er geen verschillen meer zin, dan zouden de CD&V en de N-VA één partij moeten worden. De N-VA'ers kunnen gerust anders stemmen op vele domeinen, van mij mogen zelf alle partijleden van een partij vrij hun stemgedrag bepalen. Ik ervaar die tegenstelling niet als een nadeel, eerder als een voordeel.Voor de partijen is het uiteraard een voordeel.
Ze kunnen in elke coalitie stappen en de zwarte piet doorschuiven naar hun partner wanneer ontevreden kiezers hen van gebroken beloften betichten. :rofl:
Voor de kiezer daarentegen is het onbegonnen werk om een gedegen keuze te maken, wanneer ze een standpunt willen verzilveren. Zowel voor wit als zwart kan je op het fameuze kartel stemmen, 't kan vriezen, 't kan dooien, en uiteindelijk doen de politici hun zin i.p.v. de zin van de burger.

Feit blijft: Leterme staat voor de keuze: in de federale oppositie blijven of zijn kommunautaire kak intrekken. Reken maar dat ik er na eventuele regeringsdeelname op terugkom telkens hij zijn woord breekt. Zelfs als het mij als Belgicist welgevallig is. Ik laat geen gelegenheid voorbijgaan om katholieken en flaminganten te jennen. Ook als het nep-specimen zijn.:lol:

Thomas Hx
11 februari 2006, 14:03
Voor de partijen is het uiteraard een voordeel.
Ze kunnen in elke coalitie stappen en de zwarte piet doorschuiven naar hun partner wanneer ontevreden kiezers hen van gebroken beloften betichten. :rofl:
Voor de kiezer daarentegen is het onbegonnen werk om een gedegen keuze te maken, wanneer ze een standpunt willen verzilveren. Zowel voor wit als zwart kan je op het fameuze kartel stemmen, 't kan vriezen, 't kan dooien, en uiteindelijk doen de politici hun zin i.p.v. de zin van de burger.

Feit blijft: Leterme staat voor de keuze: in de federale oppositie blijven of zijn kommunautaire kak intrekken. Reken maar dat ik er na eventuele regeringsdeelname op terugkom telkens hij zijn woord breekt. Zelfs als het mij als Belgicist welgevallig is. Ik laat geen gelegenheid voorbijgaan om katholieken en flaminganten te jennen. Ook als het nep-specimen zijn.:lol:

Daarom dat je moet stemmen op personen en niet op partijen. Ik zelf verwacht dat de CD&V zijn woord houdt i.v.m. de koningskwestie, maar verwacht dat ook van de N-VA. Zij kunnen perfect anders stemmen in de kamer daarvoor als daar een motie voorligt, ook als zij beide in de regering zitten. Het kan niet vriezen en dooien. Het is zo dat de ene vriest en de andere dooit, zolang dat alle personen doen wat zij ieder afzonderlijk belooft hebben, is er geen schending van belofte. Ik wist niet dat jij zo sterk luisterde naar de partijuitspraken? Ik luister meer naar de persoonlijke uitspraken... En daarop maak ik mijn stemkeuze.

Thomas

guido 007
11 februari 2006, 20:06
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF05022006_028

Een serieuze opdoffer voor de in oorsprong anti-royalistische N-Va.
Reden om het kartel op te blazen?
Of is er een verzoening mogelijk tussen de twee tegenstrijdige standpunten?
Moeten Bourgeois en Leterme niet eens samen naar Laken op de koffie om de zaken duidelijk te stellen?
Of is het gedruis dat de N-Va maakt een soort sussende actie om het koninklijke bezoek te doen vergeten?

CD&V en N-VA zijn in een kartel naar de verkiezingen gegaan. Vanaf het begin is er gesteld dat beide partijen hun zelfstandigheid zouden bewaren en ook een aparte fractie zouden vormen. Het is nooit de bedoeling geweest dat N-VA zou opgaan in de CD&V. Het is dan ook vrij logisch dat er over bepaalde punten anders gedacht wordt in de CD&V dan in de N-VA, dit is net de sterkte van ons kartel, elkaar aanvullen.

Ik ken een kartel waar het anders is.

Jong N-VA'er
15 februari 2006, 15:52
SP.A-Spirit, om de koe bij naam te noemen en mss ook...VB-VLOTT?

Jong N-VA'er
15 februari 2006, 15:53
Trouwens wel grappig: het VB dat iets heeft tegen kartels gaat in Antwerpen zelf een kartel aan...

Jong N-VA'er
15 februari 2006, 15:54
Daarom dat je moet stemmen op personen en niet op partijen. Ik zelf verwacht dat de CD&V zijn woord houdt i.v.m. de koningskwestie, maar verwacht dat ook van de N-VA. Zij kunnen perfect anders stemmen in de kamer daarvoor als daar een motie voorligt, ook als zij beide in de regering zitten. Het kan niet vriezen en dooien. Het is zo dat de ene vriest en de andere dooit, zolang dat alle personen doen wat zij ieder afzonderlijk belooft hebben, is er geen schending van belofte. Ik wist niet dat jij zo sterk luisterde naar de partijuitspraken? Ik luister meer naar de persoonlijke uitspraken... En daarop maak ik mijn stemkeuze.

Thomas

Goed zo! Jij zet dat slaafje zelf op zijn plaats!:-)

guido 007
15 februari 2006, 18:52
Trouwens wel grappig: het VB dat iets heeft tegen kartels gaat in Antwerpen zelf een kartel aan...


Dat moet je anders interpreteren. Als het VB zpiets doet is er waarschijnlijk een heel goede uitleg voor. Misschien doen ze het wel om aan de macht te komen.