PDA

View Full Version : moeilijk te begrijpen?


satiper
11 februari 2006, 17:15
Wat ik niet goed begrijp aan godsdienst is de fanatieke wijze waarop men soms zijn geloof verdedigd.
Gelovigen geloven doorgaans in de almacht van God.
Toch menen ze blijkbaar dat hun hulp aan God broodnodig is.
Dat was hier vroeger zo (en misschien soms hier en daar ook nu nog het geval) en dat is momenteel blijkbaar volop het geval in de islam.
Als God almachtig is en het nodig vind om spotters weg te blazen, heeft hij daar toch niet de hulp van ons nietige wormen voor nodig.
Bij ons was het destijds ook nodig om ketters op een brandstapel te zetten.
Gaat men in de islamwereld nu ook die weg opgaan of vergis ik me?
Spotten met wat dan ook is niet altijd zo’n goed idee.
Het zet vaak aan tot kwade gevoelens bij het slachtoffer.
Anderzijds is humor vaak niet anders dan lachen met de mindere kantjes van de mens en in die zin soms wel van opvoedkundige waarde.
De bom in de tulband is in feite niets anders dan op een vriendelijke manier zeggen dat westerlingen het niet fijn vinden om slachtoffer te zijn van terroristische acties.
Mochten er geen terroristische acties zijn zou er ook geen humor in de grap zitten.
Het zou dus beter zijn om de oorzaak van de humor weg te nemen dan zich te fixeren op de grap.
De grap is één van de vele fronten waarop de strijd gevoerd wordt.
Humor is een van de meest mensvriendelijke wapens.
Hopelijk worden er lessen getrokken vooraleer men zijn toevlucht neemt tot minder vriendelijke wapens.

Bobke
11 februari 2006, 17:26
Geweld gebruiken is natuurlijk niet de ideale manier om te bewijzen dat de cartoons de islam valselijk als een gewelddadig geloof afschilderen.(Mo met de bom)

satiper
11 februari 2006, 17:40
Geweld gebruiken is natuurlijk niet de ideale manier om te bewijzen dat de cartoons de islam valselijk als een gewelddadig geloof afschilderen.(Mo met de bom)

Is ook zoiets eigenaardig.

We zijn niet geweldadig en als je dat niet gelooft branden we wel een paar ambassades plat, tot je het wel gelooft :roll:
Ja hoor, ik ben al overtuigd.

Mahdi
11 februari 2006, 18:28
Is ook zoiets eigenaardig.

We zijn niet geweldadig en als je dat niet gelooft branden we wel een paar ambassades plat, tot je het wel gelooft :roll:
Ja hoor, ik ben al overtuigd.

If you don't believe that islam is a religion of peace, you shall burn forever in hell!