PDA

View Full Version : Saudische bloggers en cartoons


Knipp
15 februari 2006, 01:33
DS 15/2

Saudische bloggers klagen exploitatie van cartoons aan

reuters
In de anonieme wereld van het internet krijgt de Saudische regering er van langs van bloggers.


Hun uitgesproken opinies, veelal in het Engels, zouden geen schijn van een kans maken in de Saudische media, die door de overheid gecontroleerd worden. Samengevat komt het erop neer dat de bloggers het Saudische regime ervan beschuldigen het ongenoegen in de moslimwereld over de Deense cartoons opgepookt te hebben, maanden na de publicatie op 30 september 2005.

,,Ik kan me een gelijkaardige reactie niet herinneren toen Afghanistan en Irak aangevallen werden'', schrijft een Saudische blogster die zichzelf 'Jo' noemt. ,,En, belangrijker nog, ik heb nog niets zien gebeuren voor de Palestijnse zaak behalve financiële steun.''

Saudi-Arabië gaf mee de klaroenstoot voor het protest tegen de Mohammed-cartoons door vorige maand zijn ambassadeur terug te trekken uit Denemarken. Plots kondigden supermarkten ook een boycot af tegen Deense producten.

,,Nooit voordien kwam ik zo onder de indruk van de eenheid onder de anders zo bonte maar onderling afhankelijke vlekken van regio's, stammen en dorpen van het Arabische schiereiland'', schrijft 'Farah' sarcastisch. ,,Maar nu is het enige wat we allemaal tegelijk en zonder onderscheid van elkaar kunnen zeggen of denken: 'Die verdomde Denen! Grijp ze vast! Val aan!''

Een andere blogger, die zichzelf 'De Religieuze Politieman' noemt, denkt dat het Saudische regime de aandacht probeerde af te leiden van de dood van meer dan 400 pelgrims in januari tijdens de hadj in Mekka. De doden vielen bij de instorting van een hotel en een stampede onder de gelovigen. ,,Om de publieke aandacht af te leiden van het betreurenswaardige overlijden van een klein aantal pelgrims, halen Saudische kranten een vier maanden oud verhaal weer boven over de cartoons van de profeet (vrede zij met hem) in een Deense krant.''

,,Voorlopig heeft dit redelijk goed gewerkt, hoewel de belangrijkste Deense exportproducten spek en bier zijn - dingen die wij niet importeren, behalve als 'speciale verzendingen' voor sommige leden van uw familie'', schrijft 'De Religieuze Politieman' in een sarcastische brief aan koning Abdullah. De religieuze politie helpt toezien op het officiële verbod op producten als varkensvlees en alcohol.

Het internet wordt strikt in de gaten gehouden in Saudi-Arabië. Maar vooral jongeren slagen erin de overheidscensuur te ontwijken door servers in het buitenland te gebruiken. 'Eigenwijze stem' is één van hen. ,,Ik kan maar niet begrijpen hoe een onderwerp dat al maanden suddert, plots het kookpunt bereikt'', schrijft hij. ,,Het is absurd dat nu voor iedereen duidelijk is dat we meer woede voelen over deze cartoons dan over armoede, bezetting, terrorisme, oorlog en onderdrukking.''

carlgustaaf
15 februari 2006, 07:26
DS 15/2

Saudische bloggers klagen exploitatie van cartoons aan

reuters
In de anonieme wereld van het internet krijgt de Saudische regering er van langs van bloggers.


Hun uitgesproken opinies, veelal in het Engels, zouden geen schijn van een kans maken in de Saudische media, die door de overheid gecontroleerd worden. Samengevat komt het erop neer dat de bloggers het Saudische regime ervan beschuldigen het ongenoegen in de moslimwereld over de Deense cartoons opgepookt te hebben, maanden na de publicatie op 30 september 2005.

,,Ik kan me een gelijkaardige reactie niet herinneren toen Afghanistan en Irak aangevallen werden'', schrijft een Saudische blogster die zichzelf 'Jo' noemt. ,,En, belangrijker nog, ik heb nog niets zien gebeuren voor de Palestijnse zaak behalve financiële steun.''

Saudi-Arabië gaf mee de klaroenstoot voor het protest tegen de Mohammed-cartoons door vorige maand zijn ambassadeur terug te trekken uit Denemarken. Plots kondigden supermarkten ook een boycot af tegen Deense producten.

,,Nooit voordien kwam ik zo onder de indruk van de eenheid onder de anders zo bonte maar onderling afhankelijke vlekken van regio's, stammen en dorpen van het Arabische schiereiland'', schrijft 'Farah' sarcastisch. ,,Maar nu is het enige wat we allemaal tegelijk en zonder onderscheid van elkaar kunnen zeggen of denken: 'Die verdomde Denen! Grijp ze vast! Val aan!''

Een andere blogger, die zichzelf 'De Religieuze Politieman' noemt, denkt dat het Saudische regime de aandacht probeerde af te leiden van de dood van meer dan 400 pelgrims in januari tijdens de hadj in Mekka. De doden vielen bij de instorting van een hotel en een stampede onder de gelovigen. ,,Om de publieke aandacht af te leiden van het betreurenswaardige overlijden van een klein aantal pelgrims, halen Saudische kranten een vier maanden oud verhaal weer boven over de cartoons van de profeet (vrede zij met hem) in een Deense krant.''

,,Voorlopig heeft dit redelijk goed gewerkt, hoewel de belangrijkste Deense exportproducten spek en bier zijn - dingen die wij niet importeren, behalve als 'speciale verzendingen' voor sommige leden van uw familie'', schrijft 'De Religieuze Politieman' in een sarcastische brief aan koning Abdullah. De religieuze politie helpt toezien op het officiële verbod op producten als varkensvlees en alcohol.

Het internet wordt strikt in de gaten gehouden in Saudi-Arabië. Maar vooral jongeren slagen erin de overheidscensuur te ontwijken door servers in het buitenland te gebruiken. 'Eigenwijze stem' is één van hen. ,,Ik kan maar niet begrijpen hoe een onderwerp dat al maanden suddert, plots het kookpunt bereikt'', schrijft hij. ,,Het is absurd dat nu voor iedereen duidelijk is dat we meer woede voelen over deze cartoons dan over armoede, bezetting, terrorisme, oorlog en onderdrukking.''In welke landen, en welke staatshoofden maakten het meeste lawaai over de fameuze cartoons?Allemaal landen waar de bevolking het zeer moeilijk heeft.Haat tegen de "westerse ongelovigen" word hier gebruikt als biksemafleider, en de leiders van die landen tonen zich als vrome, respektabele gelovigen die het hoog ophebben met de "eer" van hun land- en geloofsgenoten.Beter deden ze er aan, ervoor te ijveren dat hun volkeren in vrede kunnen leven, en alle dagen te eten hebben, bvb. door hun persoonlijke bezittingen met hen te delen.:roll:

Knipp
15 februari 2006, 16:37
geen enkele academicus hier die de moeite neemt om een keer de politieke analyse te maken
van die landen waar het protest hevig was

vooral van Rik Coolsaet ontgoochelde dat, die zat gewoon op z'n lip te bijten tijdens nachtwacht

dat het plebs van de koran ambras heeft met het plebs van het westen vind ik van weinig belang

maar ik vermoed hier echt ambras tussen een aantal islamregeringen en de EU,
en daar lig ik wel van wakker, full time job voor Solana