PDA

View Full Version : ACW looft Groen!


groen!?
28 februari 2006, 22:15
http://www.acw.be/regioantwerpen/


t Stad is nu écht van iedereen Migrantenstemrecht mag geen dode letter blijven
Het ACW pleitte jarenlang voor stemrecht voor migranten. Zo krijgen alle inwoners, ongeacht hun afkomst, de kans hun stem te laten klinken in het bestuur van hun gemeente of stad en kunnen ze meewerken aan de lokale samenleving. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 mogen voor het eerst niet-EU-onderdanen stemmen. Dit is een belangrijke stap vooruit voor de politieke integratie van alle burgers.
De openstelling van het stemrecht dient ook de samenleving zelf: het is een stap in de richting van een rechtvaardige en meer solidaire samenleving. Omdat meer mensen hun stem kunnen gebruiken, omdat bestuurders beter kunnen luisteren naar nieuwe groepen, omdat de samenleving daarmee duidelijk zegt dat alle mensen van tel zijn, …
Nu de wet er eindelijk is, is het onze grootste wens dat ze toegepast wordt. Niet alleen naar de letter, ook naar de geest.
Enkel wettelijk kader volstaat niet
De ervaring met het stemrecht voor EU-onderdanen bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2000 toonde aan dat een wettelijk kader maar een eerste stap is. Hun deelname werd gebrekkig georganiseerd en er werd weinig informatie verspreid waarin de modaliteiten bekend werden gemaakt. Resultaat: een lage opkomst.
Uit die ervaring moeten we nu lessen trekken en het anders en beter aanpakken. Voor niet-Belgen is er geen opkomstplicht maar wel stemrecht mits voorafgaande registratie tegen 31 juli 2006. Daarom is een goede sensibiliseringscampagne noodzakelijk.
Motiveren voor registratie door mix van maatregelen
ACW vraagt dat het stadsbestuur zijn goede voorbereiding verder zet en de nodige stappen onderneemt om de Antwerpse stemgerechtigden te motiveren en uit te nodigen om zich te laten registreren. Om de kans op succes te verhogen, is een mix nodig van individuele en van collectieve maatregelen, van informatie en van sensibilisering.
Onze vraag is dus kort maar krachtig: laat ons hier in Antwerpen in overleg met het allochtone middenveld in het bijzonder en het middenveld in het algemeen een goede campagne voorbereiden om deze nieuwe kiezers uit te nodigen hun stem te gebruiken. Het maakt hen sterker, hun stem versterkt het beleid in onze stad. Het migrantenstemrecht blijft dan alvast in Antwerpen geen dode letter en kan een voorbeeld zijn voor de andere gemeenten.
ACW biedt alvast zijn schouders aan om er mee werk van te maken. Want 't stad is van iedereen.

de limburgse leeuw
1 maart 2006, 01:22
Onze vraag is dus kort maar krachtig: laat ons hier in Antwerpen in overleg met het allochtone middenveld in het bijzonder en het middenveld in het algemeen een goede campagne voorbereiden om deze nieuwe kiezers uit te nodigen hun stem te gebruiken. Het maakt hen sterker, hun stem versterkt het beleid in onze stad. Het migrantenstemrecht blijft dan alvast in Antwerpen geen dode letter en kan een voorbeeld zijn voor de andere gemeenten.

Toch spijtig dat Groen! zich alleen interesseert in het zgn. 'middenveld' en dat de andere kiezers een beetje verloren lopen in deze leraarspartij bij uitstek. Wordt groen niet te kleinburgerlijk ?

groen!?
1 maart 2006, 08:14
misschien, maar de vraag die ik mij stel is: kan men als groene partij, een volkspartij zijn/worden?

de limburgse leeuw
1 maart 2006, 19:48
misschien, maar de vraag die ik mij stel is: kan men als groene partij, een volkspartij zijn/worden?

De vraag die ik me stel is de volgende: indien milieubehoud en respect voor de natuur geen belang zouden hebben voor het volk, voor wie dan wel ?

Ik denk dat het behoud van de natuur in ieders belang is, en niet exclusief de zaak kan zijn van een steeds kleiner wordend middenveld waar ALLE partijen in vissen.