PDA

View Full Version : Vier jaar cel voor vertalingswerk


Pelgrim
1 maart 2006, 20:18
Gisteren, dinsdag 28 februari, werd de democratie in Belgique dus definitief de doodsteek gegeven.

Militanten van het DHKC kregen te horen dat ze enkele jaren in de cel mogen gaan zitten omdat ze gevaarlijke terroristen zijn.
Bewijzen zijn er niet geleverd om deze beschuldigingen te staven. Maar het volstond dat Bahar Kimyongür een persmededeling heeft vertaald om het vier jaar de bak in te zwieren. Deze mensen belanden in de cel omdat ze de foute ideeën hebben.

Mensen van radicale organisaties en partijen zijn bij deze gewaarschuwd: een precedent is geschapen en vanaf nu zijn jullie allemaal terroristen.

Een lichtpuntje: Ferhiye Erdal blijkt spoorloos verdenen te zijn :-D


Van Meervoud is er alvast een persmededeling:
http://www.meervoud.org/index.php?blz=blog&cat=1

Pelgrim
2 maart 2006, 12:44
't valt me wel op dat het ter linkerzijde nogal stil is over deze kwestie? Ik herinner me dat de eerste keer dat ik over deze zaak te weten kwam dat was omdat ik op tv Kris Merckx en co zag manifesteren, alweer enkele jaren geleden. Sindsdien is het muisstil daar in pvda kringen.

Pie
2 maart 2006, 16:59
Heb je gezien wie er die mensen van dhkc onder meer verdedigt?
Jan Fermon en Norbert Vanoverloop
Zeggen die namen je iets?
Zo muisstil is het dus nu ook weer niet in pvda-kringen.

Ik geloof wel dat de pvda misschien niet helemaal akkoord is met de standpunten van de dhkc, die zijn er soms wel over.

Pelgrim
2 maart 2006, 18:36
So? Wij zijn ook niet akkoord met alles wat die mensen zeggen en doen, niettemin is dit proces een heel belangrijk signaal aan iedereen die er ietwat 'extreme' meningen op nahoudt.

Jonas Elossov
3 maart 2006, 00:27
Ik heb gehoord dat er bij ons ooit een dreigbrief is binnengelopen van hen omdat wij in een artikel hadden geschreven dat individueel terrorisme niet behoort tot de methodes van marxisten.

Let wel; individueel terrorisme - wat mij betreft geen moreel probleem met geweld; wel een maatschappelijk probleem indien geïsoleerd van de arbeidersbeweging.

Pie
3 maart 2006, 01:46
So? Wij zijn ook niet akkoord met alles wat die mensen zeggen en doen, niettemin is dit proces een heel belangrijk signaal aan iedereen die er ietwat 'extreme' meningen op nahoudt.


Dat bedoel ik. Het is onze plicht als linksen om op te komen tegen zo'n vonnis, omdat het de democratische rechten van mensen compleet kapotmaakt. Daarom vind ik het goed dat de pvda haar advocaten laten helpen. Maar men moet niet het idee opwekken dat de pvda de DHKPC door dik en dun steunt, wat hier en daar al gesuggereerd wordt.

Pelgrim
3 maart 2006, 14:11
Ik heb gehoord dat er bij ons ooit een dreigbrief is binnengelopen van hen omdat wij in een artikel hadden geschreven dat individueel terrorisme niet behoort tot de methodes van marxisten.

Let wel; individueel terrorisme - wat mij betreft geen moreel probleem met geweld; wel een maatschappelijk probleem indien geïsoleerd van de arbeidersbeweging.

Tiens, wij hebben het anders ook niet voor individueel terrorisme en dat hebben wij ook al duidelijk gemaakt, niettemin kwam Bahar Kimyongür zelfs spreken voor Meervoud in een brunchgesprek.
Het gaat hem trouwens niet om individueel teroorisme, want de DHKC militanten hebben hier in Belgique nog geen enkele aanslag gepleegd en waren dat ook niet van plan. De reden waarom zij moesten vervolgd worden is omdat zij opposanten van de Turkse staat zijn, en dat zindt de Europese elite niet bepaald.

En wees er zeker van, dit precedent zal van groot belang zijn. Ik ben er van overtuigd dat PVDA en LSP binnen dit een vijf jaar ook mogen komen opdagen in zo'n proces. Want ze zullen gegarandeerd wel iets vinden om jullie te linken aan 'mogelijke staatsgevaarlijke activiteiten'.

Dit citaat: "wat mij betreft geen moreel probleem met geweld", gaat niet onopgemerkt voorbij, dat besef je toch zelf wel?

Jonas Elossov
4 maart 2006, 21:53
Dit citaat: "wat mij betreft geen moreel probleem met geweld", gaat niet onopgemerkt voorbij, dat besef je toch zelf wel?

Je weet toch dat de bolsjevieken, ervan overtuigd waren dat politieke processen van de beste propaganda-instrumenten waren. ;-)

Trouwens, de burgerij heeft ook nooit een moreel probleem gehad met geweld, waarom zou ik dat dan wel moeten hebben.

Pelgrim
5 maart 2006, 00:15
Ik zeg niet dat jij dat moet hebben. Wel integendeel. Ik zeg alleen dat jij nu kans loopt ook als terrorist veroordeeld te worden.

Jaani_Dushman
5 maart 2006, 11:27
Ik zeg alleen dat jij nu kans loopt ook als terrorist veroordeeld te worden.In België loop je al kans van als terrorist veroordeeld te worden, als je openlijk kritiek geeft op het brilmontuur van Verhofstadt. Want dat wordt aanzien als ondermijning van het nationaal regime...

Jonas Elossov
5 maart 2006, 13:38
Want dat wordt aanzien als ondermijning van het nationaal regime...

Maak er geen farce van... Alsof flaminganten een bedreiging vormen rond het regime. Uiteindelijk is het duidelijk dat er een duidelijke tendens is tot nationalisme bij alle burgerlijke partijen.
Men wil zelfs een Vlaamse grondwet...

Jaani_Dushman
6 maart 2006, 00:08
Maak er geen farce van... Alsof flaminganten een bedreiging vormen rond het regime. Uiteindelijk is het duidelijk dat er een duidelijke tendens is tot nationalisme bij alle burgerlijke partijen.
Men wil zelfs een Vlaamse grondwet...Dit ding al vergeten?

http://www.mid-norway.no/bilder/eu-constitution.jpg

Lijkt me wel ietsje ingrijpender dan een Vlaamse grondwet die de Vlaamse gebarentaal erkent, en bepaalt dat elk kind recht op een mening, en een passend antwoord heeft... :|

Pelgrim
6 maart 2006, 13:04
Maak er geen farce van... Alsof flaminganten een bedreiging vormen rond het regime. Uiteindelijk is het duidelijk dat er een duidelijke tendens is tot nationalisme bij alle burgerlijke partijen.
Men wil zelfs een Vlaamse grondwet...

heb jij soms een obsessie om flaminganten te zitten ontmaskeren? Het ging hier helemaal niet om communautaire zaken, wél om het feit dat een radicaal linkse organisatie werd veroordeeld omdat die radicaal links is.

Jonas Elossov
6 maart 2006, 13:16
heb jij soms een obsessie om flaminganten te zitten ontmaskeren? Het ging hier helemaal niet om communautaire zaken, wél om het feit dat een radicaal linkse organisatie werd veroordeeld omdat die radicaal links is.Als je had opgelet, was het jaani die de zaak heeft geduwd in de richting van nationalisme en dus heb ik ook gesteld dat je er geen farce van moest maken.

Jaani_Dushman
6 maart 2006, 18:26
Als je had opgelet, was het jaani die de zaak heeft geduwd in de richting van nationalisme en dus heb ik ook gesteld dat je er geen farce van moest maken.Tot op heden is het brilmontuur van Verhofstadt geen communautair geladen thema. Daar lachen ze aan beide kanten van de taalgrens mee...

Of bedoelde je dit?
Want dat wordt aanzien als ondermijning van het nationaal regime...Mooie communist ben jij. 8O Je de hele tijd op de rode borst kloppen, maar als het erop aankomt, mag er niet geraakt worden aan het huidige regime.

Pelgrim
6 maart 2006, 23:17
Om dan terug te komen op het onderwerp: iemand de gazetten gevolgd de voorbije week? Als je alle commentaren en artikels naast elkaar legt zou je gaan geloven dat alle hoofdredacteuren op de payroll van één of twee mediamagnaten staan.

Oh, wacht eens...

Dat is al zo...:-(

Jonas Elossov
7 maart 2006, 00:26
Of bedoelde je dit?
Mooie communist ben jij. 8O Je de hele tijd op de rode borst kloppen, maar als het erop aankomt, mag er niet geraakt worden aan het huidige regime.

Er stond wel degelijk nationaal, en de nadruk lag op nationaal... Ik vecht tegen een systeem, niet tegen een natie (ik strijd niet tegen ideële zaken) maar wel tegen een productiesysteem en economie...

Jonas Elossov
7 maart 2006, 00:30
Dat is al zo...:-(

Al moet ik zeggen dat de morgen op een paar punten niet steeds de kant van het gerecht koos. Er was onder andere een interview waarin werd gesteld dat terrorisme zeer relatief is; in feite zouden de verzetsleden tijdens WOII immers ook als terroristen gekenmerkt kunnen worden.
Uiteraard is het nogal gemakkelijk om wat progressiever uit de hoek te komen als het gaat om zaken op duizenden kilometer van hun deur.

Jaani_Dushman
7 maart 2006, 00:47
en de nadruk lag op nationaal...8O
Bij mijn weten stonden er nergens accenten of uitroeptekens.
Als ik het zelf geschreven heb, zal ik zelf ook wel weten waar de nadruk op ligt. En het zou wel vrij belachelijk zijn dat een nationalist, zoals ikzelf, tegen een natie vecht. Want België is geen natie maar een staat.
Mocht het over een communautair onderwerp gegaan hebben, dan zou ik Verhofstadt wel omschreven hebben als hoofd van het staatsregime of het federale regime, maar niet met het nationale regime.

Maar blijkbaar is het bekampen van nationalisten voor u belangrijker dan wat dan ook. Uit het niets komt u hier communautaire zaken slepen die niets, niks, noppes met het onderwerp te maken hebben.

:evil:

Pelgrim
7 maart 2006, 12:30
Al moet ik zeggen dat de morgen op een paar punten niet steeds de kant van het gerecht koos. Er was onder andere een interview waarin werd gesteld dat terrorisme zeer relatief is; in feite zouden de verzetsleden tijdens WOII immers ook als terroristen gekenmerkt kunnen worden.
Uiteraard is het nogal gemakkelijk om wat progressiever uit de hoek te komen als het gaat om zaken op duizenden kilometer van hun deur.

af en toe wat links lullen, om toch nog enigszins de schijn op te houden. Pech voor De Morgen is dat ik daar niet meer in trap.
't Laatste Nieuws heb ik hier voor mij liggen, weekeinde editie, je zou haast denken dat het Bin Laden himself is die is ontsnapt. Over wat het proces zelf nu inhield wordt maar weinig verteld.

Raven
26 maart 2006, 10:45
't valt me wel op dat het ter linkerzijde nogal stil is over deze kwestie? Ik herinner me dat de eerste keer dat ik over deze zaak te weten kwam dat was omdat ik op tv Kris Merckx en co zag manifesteren, alweer enkele jaren geleden. Sindsdien is het muisstil daar in pvda kringen.

Duh... Wie is er nu ook zo gek om terroristen te gaan steunen...

Jij blijkbaar :?