PDA

View Full Version : Neonazi's mogen ongemoeid journalist aftuigen


Praetorian
7 maart 2006, 20:18
Wie neonazi's filmt, krijgt slaag
VTM-cameraman zwaar toegetakeld in parochiezaal

Grote blauwe plekken en lelijke schrammen over heel zijn gezicht: een cameraman van VTM zal nog weken de sporen dragen van de harde rammeling die hij zaterdagnacht in de parochiezaal van Vremde kreeg van een troep neonazi's. Zijn 'misdaad': hij probeerde hun geheime feestje te filmen voor het nieuws.


Met naam en toenaam in de krant wil de toegetakelde cameraman niet: hij is bang voor de dreigementen van de skinheads. Zij maakten een foto van hem en van zijn nummerplaat en riepen: ,,Als je met je kop in de media komt, vinden we je.''

De freelance cameraman was de avond zelf getipt over een geheime fuif van neo-nazi's in de parochiezaal van Vremde, een deelgemeente van Boechout bij Antwerpen. Samen met zijn klankman had hij tussen 23 uur en middernacht verdoken vanuit de auto met een telelens het komen en gaan van kleine groepjes skinheads gevolgd. Hoofdzakelijk Duitsers maar ook Britten, Fransen en Oostenrijkers, met slechts hier en daar een Vlaming.

Om af te sluiten besloot de cameraman nog snel enkele beelden te maken in de deuropening van de zaal, terwijl zijn collega zich met draaiende motor in de wagen klaar hield om weg te stuiven. Binnen in het bomvolle zaaltje waar normaal gepensioneerden een kaartje komen leggen, bleek het echter een heksenketel: muren volgehangen met fascistische affiches en hakenkruisen, en 200 kaalgeschoren kerels die met ontblote, getatoeëerde bovenlijven samen met hardcore-groepjes ,, Hitler ist da, Hitler ist da! '' scandeerden.

De cameraman was nog maar pas beginnen filmen toen iemand hem de zaal binnensleurde. Daar werd zijn camera uit zijn handen geslagen en werd hij door razende neo-nazi's omsingeld. Twintig minuten lang kwamen steeds andere skinheads - veelal Duitssprekenden - naar voren om hun prooi met de vuist en de schoenen af te tuigen. Ze dachten aanvankelijk dat hij voor een anti-fascistische vereniging werkte. Toen hij er eindelijk in slaagde een West-Vlaamse skinhead zijn tape te overhandigen, kon hij vluchten. Het ging meteen naar de spoed van het Jan Palfijnziekenhuis.

Undercover

Het was inmidels 1 uur 's nachts. De klankman had zich verscholen in het huis van buren en had de afgelopen twintig minuten vijfmaal gebeld naar de politie, maar die liet zich niet zien. Nochtans had een undercover-patrouille discreet een oogje in het zeil gehouden.

Waarom kwam de politie niet tussenbeide? ,,Wat er precies gebeurd is, weet ik nog niet'', zegt burgemeester André Mariën (VLD) van Boechout, die pas zondagmorgen werd ingelicht. ,,Maar onze politie is zaterdagavond bewust niet op de voorgrond getreden om de zaak niet te laten escaleren. De politie wist weliswaar de dag voordien dat er een extreem-rechts feest zou plaatsvinden in de ruime regio van Boechout, maar de precieze plek kende men pas zaterdagavond. Als ik het vroeger had geweten, had ik zeker vooraf ingegrepen.''

De burgemeester zit behoorlijk verveeld met de zaak, net als de vzw Parochiale Werken die de zaal verhuurde. ,,Wij zijn erin geluisd'', zegt Paul Smit. ,,In september kwam hier een jongeman vragen om de zaal te huren. Niets liet vermoeden dat het om zulke kerels ging.''

Pitbull

Organisator van het neo-nazitreffen is Blood & Honour Nordland , een van de drie Vlaamse afdelingen van een onfrisse internationale groepering die haar sympathieën voor het gedachtengoed van Hitler graag mag uitleven op loeiharde optredens van gelijkgezinde racistische groepjes zoals Warhammer en Strike Force .

De huurder van de parochiezaal, S.L., blijkt een skinhead van hooguit twintig die nog bij zijn ouders woont in een nette woning vlak bij de villaparken van 's Gravenwezel. Voor de deur een gitzwarte Astra met twee stickers van Vlaamse leeuwen naast de nummerplaat en op de achterruit de woorden Pitbull en Germany .

S. blijkt een griepje te hebben en hijst zich even uit zijn zetel om te zeggen dat ,,er niets is gebeurd''. Even later klinkt het: ,,Ze hebben hem (de cameraman, nvdr) binnengesleurd, maar ik heb niks gezien.'' En dan geërgerd: ,,Als ik iets misdaan had, zat ik nu al in de bak.''

Zijn moeder blijft nog even in de deuropening hangen. Ze kijkt bezorgd. ,,Ik denk dat mijn zoon met slechte vrienden rondhangt. Weet gij misschien met wie?''

Bron: Standaard.be

Toevallig opnieuw Mariën
LSP'ers pakt hij op zonder reden, maar neonazi's mogen hun gang gaan
http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/2005/07/31/opgepakt.html
http://www.blokbuster.be/2005/317boechout.html
http://www.blokbuster.be/2005/297boechout.html
http://www.blokbuster.be/2005/309marien.html

Hopelijk kan de LSP deze keer wel Mariën publiekelijk aan de schandpaal nagelen.

Groot-Links
8 maart 2006, 15:15
Ja ne cameraman moet wat doorstaan om z'n free-lance boterham te verdienen, zo'n stommerik.

Misschien moet LSP ook wat agressiever worden om met rust gelaten te worden in Boechout ?

solidarnosc
8 maart 2006, 17:54
Tja, als de VTM of VRT je beelden niet koopt dan heb je daar de hele avond voor niets gewerkt en daarom hebben ze wellicht dat risico genomen. Ik vind het ook maar vreemd dat hier niet meer reactie komt vanuit de joernalistieke wereld maar misschien horen free-lancers niet tot het "clubje".