PDA

View Full Version : Windmolens in Aalter


Stefanie
3 september 2002, 22:12
Vandaag in Terzake. Pieter De Crem is tegen windmolens in zijn gemeente. Ze hebben de plaats waar ze zouden komen getoond. Dat is toch geen mooi landschap?! Ik begrijp Pieter niet. Dat ze in Knokke tegen dat windmolenpark zijn, kan ik begrijpen, maar daar in Aalter?? Dat landschap is nu al lelijk, zonder windmolens. Ik snap het echt niet.

Swakke
3 september 2002, 23:06
Die kerels hebben allemaal een zitje in de gemengde intercommunales en verdienen daarmee heel gemakkelijk centjes. Windmolens zijn niet echt dingen waarop Electrabel zit te wachten. En gemengde intercommunales dat is Electrabel met een aantal gemeentepolitiekers die over het algemeen nog niet te best weten waarover het gaat.
Snap je nu waarom ze geen windmolens willen? Maar ze moeten een betere reden opgeven natuurlijk. Horizonvervuiling dan maar. En als dat niet pakt dan is het voor de vogels.

Stefanie
3 september 2002, 23:08
Die horizonvervuiling is onzin. Dat was helemaal geen mooi landschap.

jimmyl
4 september 2002, 09:57
swakke,
door deze windmolens te weigeren doet hij zeker geen goede zaak voor electrabel. Electrabel moet immers de 3% halen en als iedereen weigert (niet in mijn tuin principe) dan geraken ze er niet aan en volgt een boete.

Wat de echte beweegreden is weet ik ook niet. zichtvervuiling is het zeker niet, er zijn geen directe omwonenden dus direct politieke winst is het ook niet. Zou er niet verbaasd om zijn dat het ter dwarsbooming is van de federale regering. cd&v kent daar immers wel wat van.
jimmyl

Stefanie
5 september 2002, 20:23
Zichtvervuiling... 't Staat daar een lelijk gebouw. Die windmolen ernaast zou nauwelijks verschil maken wat het zicht betreft.

Vicky
5 september 2002, 20:50
Die kerels hebben allemaal een zitje in de gemengde intercommunales en verdienen daarmee heel gemakkelijk centjes. Windmolens zijn niet echt dingen waarop Electrabel zit te wachten. En gemengde intercommunales dat is Electrabel met een aantal gemeentepolitiekers die over het algemeen nog niet te best weten waarover het gaat.
Snap je nu waarom ze geen windmolens willen? Maar ze moeten een betere reden opgeven natuurlijk. Horizonvervuiling dan maar. En als dat niet pakt dan is het voor de vogels.

Bovendien is het heel erg duur, en mogen ze nog heel Vlaanderen vol zetten met windmolens, dan nog zullen ze niet aan de nodige capaciteit komen van de huidige kernenergie.

de moralist
6 september 2002, 16:48
Hoorden we Decrem wanneer er beslist werd om windmolens te plaatsen aan onze kust?
Als morgen de CD&V in de regering zou zitten stonden er lang windmolens aan de kust of in Alter. Typisch voor de CD&V: altijd alles afbreken.
Misschien heeft hij aandelen in de kernenergiesector en verklaard dit zijn koppigheid. Daarenbij een paar molens tussen de fabrieken in Aalter kan toch onmogelijk de horizon vervuilen.

Jan van den Berghe
7 september 2002, 11:20
In Aalter is het een publiek geheim dat de familie De Crem er helemaal geen probleem van maakt hun machtspositie te misbruiken. Reeds vader De Crem, die ook burgervader was, gebruikte zijn voorkennis om allerlei gronden aan bijzonder lage prijzen te kopen om die vervolgens bij gemeentelijke wet te verkavelen aan veel duurdere prijzen. Het protest van De Crem junior zal wel iets te maken hebben met de belangenvermeningen waarmee de familie zo'n slechte reputatie heeft...

Stefanie
7 september 2002, 14:48
Belangenvermenging. Het lijkt erop, ja. Die indruk had ik ook.

Leo Delcroix
7 september 2002, 17:12
Het lijkt me nogal goedkoop om mensen te betichten van dergelijke zaken zonder enig bewijs.
Wat hier aan de hand is, is heel eenvoudig; De Crem is nooit verlegen om aan politiek te doen met een vleugje populisme te doen. En ook nu weer, als gevolg van het NIMBY (not in my backyard)-syndroom was dit het geval.
Hij probeerde gewoon te scoren bij zijn Aalterse kiezers.

Jan van den Berghe
7 september 2002, 17:39
Te scoren bij de Aalterse bevolking?

U weet ongetwijfeld niet goed hoe Aalter eruit ziet of waar de kanaalzone in Aalter juist ligt.

Er woont immers bijna niemand op die plaats van de kanaalzone; aan de ene kant grenst het trouwens aan het industriepark van Aalter. Is een fabrieksschoorsteen of de metershoge betonnen opslagplaats dan zoveel mooier dan enkele windmolenwiekens???

De andere kant van de voorziene plaats waar windmolens zouden komen is trouwens niet meer Aalters grondgebied, maar wel een stukje Knesselare en Ursel. Daar wonen er wel meer mensen, maar tot nu toe hebben we de burgemeester van Knesselare niet horen protesteren.

Wetende wat vader De Crem allemaal uitspookte en rekening houdend met het weinig kiezerspotentieel in die kanaalzone voor De Crem moeten er wel andere motieven gezocht worden. Misschien geen bewijzen, wel sterke aanwijzingen.

Stefanie
7 september 2002, 17:46
In Terzake hebben ze getoond waar die windmolen zou komen en d'r stond daar een lelijk gebouw. Ik wist genoeg om te vermoeden dat er belangenvermenging in het spel is. Of misschien dat Pieter qua architectuur een heel andere smaak heeft dan ik en dat hij dat gebouw graag ziet?

groentje
14 september 2002, 21:54
alweer is er niemand die durft zeggen dat zo'n windmolentje best mooi is. :? wat mij betreft mogen ze er direct een in mijnen hof komen planten, maar of de buurt daar zo content mee zou zijn... nu ja, in Aalter is de grote opposant (of was) minister Tavernier, nen groenen, en als we behalve de blauwen ook de groenen kunnen pesten, zeker lokaal, is dat leuk meegenomen. :cry:

Stefanie
14 september 2002, 21:57
Jamaar, dat de mensen zo een windmolen lelijk vinden, kan ik wel begrijpen. Maar ze toonden daar in Terzake zo'n lelijk gebouw! Ik snap dus niet welk mooi zicht die windmolen daar zou vervuilen.

groentje
14 september 2002, 22:32
ge hebt gelijk, het is onbegrijpelijk. of iets typisch De Crems?