PDA

View Full Version : Het conservatieve principe


H. Guderian
19 juli 2003, 14:16
In de huidige tijd is het conservatisme opgezadeld met een pejoratief imago, door toedoen van de liberalo-marxistische familie. Om te beginnen dienen wij dan ook duidelijk een lijn te trekken tussen enerzijds conservatief en anderzijds reactionair. Gewoonlijk wordt de bepaling van het begrip "conservatief" maar half gegeven. Want de conservatieve mens erkent inderdaad de noodzaak tot behoud van substantie van het leven, maar anderzijds beklemtoont hij evenzeer de wet der ontwikkeling waaraan elk leven onderworpen is. Het is de verdedigingsreflex van de conservatieve mens, die weigert te laten raken aan de substantie van het leven en aan de natuurlijke grondslagen ervan, dat al te vaak negatief wordt aanzien als een "neen" zeggen tegen elke "vooruitgang". Door de beveiliging van de wezenskern wordt evenwel vermeden dat met het dorre hout ook het groene hout zou worden weggehakt.

De hypertrofie van de vooritgangsidee is een gevolg van wat Hans Freyer de tendens van de voltooibaarheid van de geschiedenis noemt. De meest krasse vorm hiervan is het marxisme dat uit de geschiedenisfilosofie van de 19de eeuw gesproten, slecht in economisch-historische structuren denkt en de utopische sprong in een post-historisch paradijs als een voltooiing ziet van de huidige "historische " situatie, terwijl al wat aan deze situatie voorafging slechts als voorgeschiedenis wordt beschouwd.

Tegenover deze vervorming van het geschiedenisbeeld staat het objectieve conservatieve bewustzijn, dat vaak beschuldigd wordt van starheid en onbeweeglijkheid, maar dat juist een veel kritischer en waarachtiger inzicht heeft in verhoudingen en verschillen tussen de werkelijke organische groei en het strakke rationele plan, tussen de diversiteit in eenheid die het leven in elke hogere vorm kenmerkt en de gelijkschakelende uniformiteit der systemen, tussen de continuïteit in de beweging van het leven en het vluchtige, snelverouderende van elk tijdsgebonden radicalisme. Het conservatisme staat tegenover deze steeds wisselende planmakerij, tegenover deze overschatting van het moment (omdat men zélf in dat moment leeft).

Aan de oorsprong van de tegenstelling tussen het objectieve inzicht van de conservatieve mens en de historische utopisten, tussen diegenen die de organische bindingen van het leven als essentieel erkennen en zij die zweren bij de abstracte theorieën en plannen, ligt een fundamenteel verschil in de opvatting van de menselijke natuur. De dwalingen in de moderne maatschappij kunnen allemaal teruggebracht worden tot de principes die door de 18de eeuwse wijsgeren gepredikt werden. Deze principes lagen aan de basis van de Franse Revolutie, van het liberalisme, de "democratie" en het marxisme. Naast het geloof in de verwezenlijking van een paradijs op aarde, en in de onweerstaanbaarheid van de vooruitgang die naar dit paradijs zal leiden, is de idee van de natuurlijke goedheid van de mens één der axioma's van deze progressistische opvatting, die aan de werkelijke natuur van de mens voorbijgaat en slechts een abstract "mensdom" ziet. De conservatieve mens daarentegen ziet goed en kwaad, en zijn strijd zal dan ook tegen dit kwaad en voor het goede gaan. Hij is zich bewust van de betrekkelijkheid van alle menselijke oplossingen en eist voor zich dan ook niet het monopolie van de Waarheid op, maar wel de eerbied voor de substantie van het leven. De betrekkelijkheid van de menselijke oplossingen wordt nog problematischer bij de praktische toepassing ervan, door het tweespan goed en kwaad dat ieder mens in zich draagt.

Daarom weigert de conservatieve mens te geloven in de eeuwigheidswaarde van systemen die , in de tijd gedacht, ook door de tijd getekend zijn. Hij weet dat die zich zullen moeten aanpassen aan de onvermijdelijke wet der levensevolutie, zodat zij tot een nieuw systeem worden.

Elk systeem, elke ideologie dient zich aan als een gesloten geheel van door wetenschappelijke (of pseudo-wetenschappelijke) bewijsvoeringen gestaafde waarheden. Deze waarheden zijn meestal pragmatisch en verliezen de binding met andere en met de continuïteit uit het oog. Er is echter nog een andere wetenschappelijke ervaring, die de meeste systemen of ideologieën in deze tijd opzettelijk negeren: die van de diversiteit der hogere organische structuren en die van de eis tot continuïteit voor elk wezen dat z'n gezondheid wil bewaren. Op deze door biologie, psychologie en medische wetenschap gestaafde fundamenten berust het conservatief denken.

Het conservatief denken keert zich tegen een progressisme dat slechts structuur en geen natuur, slechts remedies en geen groeiproces, slechts uniformiteit en geen verscheidenheid, slechts massa en geen gemeenschap, slechts klasse en geen natie kent, zo richt het zich evenzeer tegen een reactionair vasthouden aan het vermolmde, het door het leven zelf achterhaalde en afstervende. Het conservatisme is geen louter negatieve reflex maar een positief veiligstellen van altijd-geldige waarden. Het is geen statisch maar een dynamisch principe dat evenzeer de noodzakelijke aanpassingen van de sociale, economische en politieke structuren aan de steeds voortvloeiende stroom van het leven wenst door te voeren, maar daarbij het primordiale (het leven zelf) niet veronachtzaamt ter wille van het secundaire.

Bij een extreme toepassing – en elk rationalistisch systeem neigt, als gevangene van zichzelf, naar een extreme rationalisatie – leiden deze secundaire systemen naar wat Hegel de “Entfremdung” noemde: het verlies van het menselijke in de mens, zijn herleiding tot raderwerk in een systeem, tot individu in een massa. Ook Hans Freyer stelde dit vast in z’n “Theorie des gegenwärtigen Zeitalters”.

Het conservatisme is evenmin verenigbaar met en fundamenteel verschillend van een naar het verleden gerichte reactionaire levensvisie, van strijd voor privilegies, van het behoud van voorbijgestreefde en kunstmatig in stand gehouden vormen. Hierop dient de nadruk gelegd te worden omdat de opzettelijke begripsverwarring hier wel zeer groot is. Vaak zijn de reactionaire en progressistische visie slechts de 2 zijden van dezelfde medaille, en in de praktijk ontmoeten zij elkaar dan ook, ondanks alle tegenstellingen, dikwijls. Tussen beide staat de conservatieve idee die de werkelijke aard en natuur van mens en gemeenschap als basis beschouwt voor elke ontwikkeling. Sociale, economische en politieke structuren die met de menselijke natuur en met het leven geen rekening houden, moeten vroeg of laat met dit leven in botsing komen. Ofwel eindigt dit op een totale ontluistering en ontmenselijking van de mens – zoals in Orwells ‘1984’ – ofwel wordt het systeem gedwongen tot compromissen, die de eerste barsten zijnin z’n ideologische onfeilbaarheid.

In de praktijk komt dit alles neer op een strijd op 2 fronten van de conservatieve mens en betekent het conservatieve principe een correctief naar 2 zijden. Het conservatieve principe ligt aan de basis van elk nationalisme; de organische opbouw en de gedifferentieerdheid van het leven, evenals een waarachtige kennis der menselijke natuur als noodzakelijk vertrekpunt voor elke maatschappelijke organisatie, zijn axioma’s van het nationalisme. Dat dit nationalisme, evenals het conservatisme, in z’n erkenning van de evolutie die leven en natuur onophoudelijk in hun verschijningsvormen ondergaan, maar mits inachtneming van de onveranderlijke substantie van dit leven, streven kan naar nieuwe en aangepaste structuren op ieder gebied waar dit leven zich uit, en als zodanig zelfs een even sterk maar veel meer gefundeerde en blijvende structurele vernieuwing voorstaat dan gelijk welk progressisme �* la mode, werd in het verleden en heden herhaaldelijk bewezen.

Bruno*
22 juli 2003, 02:21
In de huidige tijd is het conservatisme opgezadeld met een pejoratief imago, door toedoen van de liberalo-marxistische familie

leef jij in 1933 ofzo? ik wist niet dat tijdreizen al mogelijk is 8)

C uit W
22 juli 2003, 10:05
1933 is nog altijd recenter dan 1833 ...

H. Guderian
22 juli 2003, 14:52
In de huidige tijd is het conservatisme opgezadeld met een pejoratief imago, door toedoen van de liberalo-marxistische familie

leef jij in 1933 ofzo? ik wist niet dat tijdreizen al mogelijk is 8)

Iets zinnigs zeggen is echt niet aan jou besteed hé?!? :lol:
Kan jij eigenlijk wel goed lezen? (Over "begrijpend lezen" wil ik niet eens beginnen...)

In feite illustreert u treffend wat ik op dit forum al lang zeg: belgicisten zijn gewoon DOM. Waarvoor dank.

Bruno*
22 juli 2003, 15:45
Geen zinnig mens spreekt over de "liberalo-marxistische" familie. De koppeling van vrijmetselarij,de Loge,kapitalisme etc. aan het marxisme (met daartussen de 'jood') is een nationaal-socialistisch denkbeeld.

amexx
22 juli 2003, 15:56
Tacitus, Probeer eens wat dieper in te gaan op het onderwerp.

Bruno*
22 juli 2003, 16:29
Dat doe ik, ik ontleed het begrip "liberalo-marxisme", misschien kunnen we het eerst daarover hebben?

amexx
22 juli 2003, 16:37
Je koppelt een begrip aan een ander begrip maar zie toch nergens een ontleding.

Bruno*
22 juli 2003, 17:37
:roll:
In de huidige tijd is het conservatisme opgezadeld met een pejoratief imago, door toedoen van de liberalo-marxistische familie

Ik koppel niet één begrip aan het andere, dat doet Guderian. Misschien kan hij ook uitleggen waarom liberalen en marxisten één "familie" vormen?

H. Guderian
22 juli 2003, 18:25
Dat doe ik, ik ontleed het begrip "liberalo-marxisme", misschien kunnen we het eerst daarover hebben?

:roll: :roll: :roll:

Kan er op dit forum geen aparte speelhoek (met zandbak!) komen voor die belgicisten? Voor het reguliere forum zijn ze toch te dom.

Bruno*
22 juli 2003, 18:27
Guderian, bij mijn weten bestaat er geen "liberalo-marxistische" familie. Ergo: het postulaat waarmee de hele tekst begint is twijfelachtig.

H. Guderian
22 juli 2003, 18:34
Guderian, bij mijn weten bestaat er geen "liberalo-marxistische" familie. Ergo: het postulaat waarmee de hele tekst begint is twijfelachtig.

:roll:

Het onrechtvaardige karakter van de liberale overheersing heeft in de negentiende eeuw, in het raam van de Industriële Revolutie, geleid tot een legitieme reactie die we grofweg als de socialistische beweging kunnen aanduiden. Maar deze is voor een groot deel en vrij snel tot dwaalleer verworden onder invloed van marxistische theorieën.

Ondanks wat ze tegenover elkaar stelt, behoren liberalisme en socialisme fundamenteel tot dezelfde categorie, die teruggaat op de Verlichting: hetzelfde individualisme aan de basis, hetzelfde universele gelijkheidsdenken, hetzelfde rationalisme, hetzelfde primaat van de factor economie, hetzelfde hameren op de emancipatoire waarde van arbeid, hetzelfde vooruitgangsgeloof en hetzelfde hopen op het einde van de geschiedenis. In menig opzicht heeft het liberalisme alleen maar met méér doelmatigheid bepaalde doelstellingen verwezenlijkt die het met het socialisme gemeen had: uitroeiing van groepsidentiteiten en traditionele culturen, onttovering van de wereld, wereldwijde uniformisering van het productiesysteem.
De verwoestingen die het marktmechanisme heeft aangericht, hebben ook de opkomst en de uitbreiding van de 'verzorgingsstaat' bewerkstelligd. In de loop der geschiedenis waren het marktmechanisme en de staat al vroeg als onlosmakelijke tweeling verschenen, waarbij de staat probeerde een belastingheffing op te leggen op ruilhandelingen binnen de gemeenschap en een homogene economische ruimte (marktgemeenschap) te scheppen om daarvan voor zich een machtsmiddel te maken. Vervolgens heeft de vermarkting van het sociale leven geleid tot het vervluchtigen van de gemeenschapsbanden en zodoende de gestage versterking van de verzorgingsstaat noodzakelijk gemaakt, om via de herverdeling van inkomens de noden te verzachten die ontstonden toen de traditionele saamhorigheid het liet afweten.

Bruno*
22 juli 2003, 18:49
Het onrechtvaardige karakter van de liberale overheersing heeft in de negentiende eeuw, in het raam van de Industriële Revolutie, geleid tot een legitieme reactie die we grofweg als de socialistische beweging kunnen aanduiden. Maar deze is voor een groot deel en vrij snel tot dwaalleer verworden onder invloed van marxistische theorieën.


De Industriële Revolutie was een feit van begin 19e eeuw waarop door het marxisme vanaf 1848 werd gereageerd. Uit het marxisme kwam het socialisme ('sociaal-democratie'), niet, zoals jij stelt, omgekeerd.

Ondanks wat ze tegenover elkaar stelt, behoren liberalisme en socialisme fundamenteel tot dezelfde categorie, die teruggaat op de Verlichting: hetzelfde individualisme aan de basis, hetzelfde universele gelijkheidsdenken, hetzelfde rationalisme, hetzelfde primaat van de factor economie, hetzelfde hameren op de emancipatoire waarde van arbeid, hetzelfde vooruitgangsgeloof en hetzelfde hopen op het einde van de geschiedenis.

Dat klopt, maar socialisme is geen marxisme, en liberalisme geen kapitalisme. Ik bovendien niet in hoe liberalen hopen op het einde v.d. geschiedenis...

De verwoestingen die het marktmechanisme heeft aangericht, hebben ook de opkomst en de uitbreiding van de 'verzorgingsstaat' bewerkstelligd. In de loop der geschiedenis waren het marktmechanisme en de staat al vroeg als onlosmakelijke tweeling verschenen, waarbij de staat probeerde een belastingheffing op te leggen op ruilhandelingen binnen de gemeenschap en een homogene economische ruimte (marktgemeenschap) te scheppen om daarvan voor zich een machtsmiddel te maken. Vervolgens heeft de vermarkting van het sociale leven geleid tot het vervluchtigen van de gemeenschapsbanden en zodoende de gestage versterking van de verzorgingsstaat noodzakelijk gemaakt, om via de herverdeling van inkomens de noden te verzachten die ontstonden toen de traditionele saamhorigheid het liet afweten.


Die gemeenschapsbanden, en dat is nu een fout van alle conservatieve denkers, zijn er nooit geweest. De studies die bv. Le Play maakte in de 19e eeuw duiden op een ontrafeling volgens hem van de maatschappij,gezinsbanden etc... Maar was er vroeger (wanneer?) dan wel samenhorigheid? Was men blij om ieder geboren kind? Blij om met 10 in armoede te leven?

H. Guderian
22 juli 2003, 19:01
De Industriële Revolutie was een feit van begin 19e eeuw waarop door het marxisme vanaf 1848 werd gereageerd. Uit het marxisme kwam het socialisme ('sociaal-democratie'), niet, zoals jij stelt, omgekeerd.
FOUT! Het socialisme was eerder dan het marxisme! Nooit gehoord van het Utopisch Socialisme? Marx heeft het socialisme (die nauw aansloot bij een solidaristische levensopvatting) verkwanseld.


Dat klopt, maar socialisme is geen marxisme, en liberalisme geen kapitalisme. Ik bovendien niet in hoe liberalen hopen op het einde v.d. geschiedenis...
Neen, maar het marxisme heeft wel het socialisme volledig ingenomen en in haar richting gestuurd (naar communisme en sociaal-democraten toe) en het liberalisme is de ideologie aan de basis van het kapitalisme.

Die gemeenschapsbanden, en dat is nu een fout van alle conservatieve denkers, zijn er nooit geweest. De studies die bv. Le Play maakte in de 19e eeuw duiden op een ontrafeling volgens hem van de maatschappij,gezinsbanden etc... Maar was er vroeger (wanneer?) dan wel samenhorigheid? Was men blij om ieder geboren kind? Blij om met 10 in armoede te leven?

:roll: :lol: :roll: Tuurlijk was die er wel, men moest wel! De 19de eeuw in de praktijk en de ideologische basis van de 18de eeuw hebben dat net uiteengehaald door een doorgedreven individualisme en materialisme voorop te stellen. De studie die jij aanhaalt is dan ook een typisch "kind van z'n tijd"!

Bruno*
22 juli 2003, 19:10
De Industriële Revolutie was een feit van begin 19e eeuw waarop door het marxisme vanaf 1848 werd gereageerd. Uit het marxisme kwam het socialisme ('sociaal-democratie'), niet, zoals jij stelt, omgekeerd.

FOUT! Het socialisme was eerder dan het marxisme! Nooit gehoord van het Utopisch Socialisme? Marx heeft het socialisme (die nauw aansloot bij een solidaristische levensopvatting) verkwanseld.


Marx zelf heeft de benaming "utopisch socialisme" gegeven. Het socialisme dat we nu kennen is een uitvloeisel van het marxisme. Ten andere: het denken van Proudhon,Quesnay etc... bleek onrealiseerbaar.

Dat klopt, maar socialisme is geen marxisme, en liberalisme geen kapitalisme. Ik bovendien niet in hoe liberalen hopen op het einde v.d. geschiedenis...

Neen, maar het marxisme heeft wel het socialisme volledig ingenomen en in haar richting gestuurd (naar communisme en sociaal-democraten toe) en het liberalisme is de ideologie aan de basis van het kapitalisme.


Het marxisme dat een dictatuur v.h. proletariaat nastreeft en een socialistische maatschappij is integendeel zélf overgenomen door de sociaal-democratie toen bleek dat de klassenstrijd die een gevolg moest zijn van de "Verellendung' niet uitbrak na het einde van de cyclus tot 1896 (ook werd een deel gerecupereerd door het "revisionisme").
Het liberalisme ligt uiteraard aan de grondslag van het kapitalisme zoals we het in zuivere vorm kennen, hoewel men in de late middeleeuwen reeds gewag kan maken van een vroeg kapitalisme.

Die gemeenschapsbanden, en dat is nu een fout van alle conservatieve denkers, zijn er nooit geweest. De studies die bv. Le Play maakte in de 19e eeuw duiden op een ontrafeling volgens hem van de maatschappij,gezinsbanden etc... Maar was er vroeger (wanneer?) dan wel samenhorigheid? Was men blij om ieder geboren kind? Blij om met 10 in armoede te leven?


Tuurlijk was die er wel, men moest wel! De 19de eeuw in de praktijk en de ideologische basis van de 18de eeuw hebben dat net uiteengehaald door een doorgedreven individualisme en materialisme voorop te stellen. De studie die jij aanhaalt is dan ook een typisch "kind van z'n tijd"!

Onderzoek wijst uit dat de zgn. "extended households" een mythe zijn: uiteindelijk leefden sedert de middeleeuwen ten westen van de lijn St-Petersburg/Triest in een restrictief huwelijkspatroon met gemiddeld 3 kinderen. Veel is er dus niet veranderd.

Thomas Hx
25 juli 2003, 20:14
Ooit al eens gekeken naar films van diene priester in Italië, Don camilo of zoiets. Tussen reactionairen en revolutionairen. Moest ik in zo een situatie zijn, ik zou reactionair zijn aangezien de revolutionairen de Kerk kapot willen.

Hier zijn echte reactionairen Belgicistisch. De enigste echte reactionaire partij is daarom volgens mij ook de BuB. En is dat het enigste verschil tussen conservatief en progressief. Om het zo te zeggen:

reactionair is nog conservatiever als conservatief :). Wat ik hier mee wil zeggen is dat de conservatieve nog iets nieuw willen ( het vb bv een onafhankelijk Vlaanderen. )

Omdat reactionairen meestal vrij katholiek zijn, wordt ook vaak de verwarring gemaakt dat de CD&V reactionair zou zijn, nog meer zelf, conservatief ( dat volgens mijn defenitie hiervoor dan dus niet meer logisch is ) of we nemen het confederlalisme als progessief puntje.

Thomas