PDA

View Full Version : Nieuw-Rechts en het Vlaams Blok alles op een rijtje


Jonas De muynck
8 september 2002, 16:48
Onder deze thread vinden jullie al mijn inleidende postings over Nieuw-rechts en het Vlaams Blok. Sommige daarvan heb ik hier al gepost maar andere nog niet of onvolledig. Zij die de hele tekst in Word-document willen, kunnen mij een mail sturen en dan zend ik wel een exemplaartje door: [email protected]

Nieuw-Rechts: of hoe de denkbeelden van het vooroorlogse fascisme kunnen voortleven na WO II


Inleiding:

Centraal in dit werk staat de visie van Nieuw-Rechts op het verwerven van macht over de samenleving. Uiteraard is deze strategie nauw verbonden met de eigenlijke ideologie die uitgedragen wordt.

Fundamenteel is dus de vraagstelling “wanneer bezit iets of iemand macht over/binnen de samenleving?”

Het is op basis van deze vraag dat een onderscheid zal gemaakt kunnen worden tussen het vooroorlogse fascisme en haar naoorlogse equivalent.Centraal voor de naoorlogse visie op het verwerven van macht staat het concept “metapolitieke strijd”. Het betreft hier eigenlijk een afgeleide van de neo-marxistische kritiek van Antonio Gramsci op het klassieke marxisme. Daarom is het interessant om even vooraf kort deze marxistische visie desbetreffende kort te schetsen.

Hoofdstuk I: Het klassieke marxisme

Traditioneel stelt men in een boutade dat: “Marxisten alles zien vanuit een economische context”. Concreet houdt dit in dat zij van mening zijn dat alles te verklaren valt vanuit uit het economische (hoe mensen dus in hun levensonderhoud moeten voorzien). Cultuur, dus zowel kunstvormen als zeden en gebruiken, komen dus allemaal voort uit de economische sfeer. De basis van die economische sfeer is de productiesfeer (datgene waarbinnen de “producten” worden vervaardigd).

Wat is dan dus “macht”?

Inderdaad, de controle over die productiesfeer. Datgene/diegene dat/die de controle heeft over de productiesfeer heeft de controle over “de cultuur”, “het denken” van de mensen en dus de macht over “de samenleving”.

Een voorbeeld maakt het misschien duidelijker:

Neem nu de moraal, datgene wat een samenleving dus ziet als “goed” en “kwaad”, het is duidelijk dat diegene die hier controle over heeft de macht binnen de samenleving bezit.
Aangezien de moraal het gevolg is van wat er zich binnen de productiesfeer afspeelt (de machtsverhouding tussen de verschillende actoren, werkgever en werknemer bijvoorbeeld) zal de moraal bepaald worden door diegene die de macht heeft binnen de productiesfeer.
En dus de belangen van diegenen die binnen die productiesfeer betrokken zijn gediend worden. De belangen van de sterkste van alle actoren primeren dus en bepalen de vorm van de “bovenbouw” (dit is alles wat voortkomt uit de productiesfeer of “de onderbouw” van een samenleving).

Moraal maakt deel uit van de bovenbouw en is dus onderhevig aan de belangen van diegene die binnen de productiesfeer dominant is en wiens belangen dus moeten primeren.
Dit is een voorbeeld van hoe de “onderbouw” de “bovenbouw” kan beïnvloeden.
Maar uiteraard is er meer, het denken van mensen wordt volgens marxisten bepaald door de positie die ze bekleden binnen de economische werkelijkheid. Hun materiële toestand is dus bepalend voor hun denken (“onderbouw” die “bovenbouw” vorm geeft dus…).

Uiteraard is dit slechts één visie van hoe macht kan bezitten binnen een samenleving.
Marxisten denken dus dat ze gewoon de controle moeten verwerven over de productiesfeer om een samenleving vorm te kunnen geven. Daar komt het optimisme (of het utopische) van het Marxisme uit voort. Zij denken namelijk dat een “solidaire, vreedzame wereld” haalbaar is aangezien dat soort “solidair en vreedzaam gedrag” afhankelijk is van wat zich binnen de productiesfeer afspeelt. Wanneer het winstprincipe in een economie wordt uitgeschakeld, en de economie op een bepaalde manier wordt gerund kun je dus een vreedzame en solidaire maatschappij creëren, je moet alleen weten hoe je economie er moet uitzien om zulks te kunnen realiseren. Hun oplossing is het collectiviseren van de productiefactoren (datgene waarmee men producten kan vervaardigen).

Maar tot daar het marxisme (veel te complex om hier zo kort te worden behandeld en ik heb een aantal nuances moeten weglaten enz…).

Het is duidelijk dat het een nogal deterministische kijk is op de werkelijkheid…
Er is dan ook veel kritiek gekomen op deze theorieën (o.a. Max weber die zei dat het Calvinisme net invloed uitoefende op hoe een economie werkte en dus niet omgekeerd) de voor ons belangrijkste criticus is de neo-marxist Antonio Gramsci die crepeerde in één van de gevangenissen van Mussolini. Antonio Gramsci had enorme kritiek op het denken van Marx en week er op bepaalde fundamentele vlakken sterk van af.


Hoofdstuk II: De kritiek van de neo-marxist Antonio Gramsci

Wat was nu die kritiek van Gramsci?

Gramsci was van mening dat Marxisten zich niet voldoende hadden beziggehouden met de “bovenbouw” (datgene wat volgens hen voortkomt uit de “onderbouw” of de productiesfeer).
Door hun te grote aandacht voor de onderbouw waren ze in zijn ogen kortzichtig en zouden ze nooit hun doel kunnen verwezenlijken. Het volstaat volgens Gramsci dus niet dat er macht wordt nagestreefd over de productiesfeer (de economie als je wil).

Een nieuwe cultuur (dus ook denkbeelden bij mensen in een samenleving en hun gedrag) wordt namelijk ook bepaald door de staat, de politiek en een ideologie en niet enkel door zuiver economische factoren. Het waren in de ogen van Gramsci de staat en de ideologie die de samenleving vorm gaven zodat ze het best de noden van de heersende economische macht kon dienen (het kapitalisme dus).

Hier is de economie dus diegene die onder invloed staat van de “bovenbouw”.
Om macht te bezitten moet er dus ook gewerkt worden aan een machtspositie binnen het bepalen van de denkbeelden van mensen en dit kan gebeuren vanuit de “bovenbouw”.

Wil je macht dan moet je dus ook werken vanuit de “bovenbouw”.
Aan dit principe zal Nieuw-rechts een nieuwe invulling geven die in de volgende hoofdstukken aan bod zullen komen.
Hoofdstuk III: Rechts Gramscianisme

In voorgaand hoofdstuk werd de kritiek van Gramsci op het klassieke marxisme besproken.
Kort samengevat stelde Gramsci dat de hegemonie van de samenleving ook verwezenlijkt wordt vanuit de marxistische bovenbouw. De staat beperkt zich dus niet tot haar rol van staatsapparaat. Ze houdt zich ook onledig met het bepalen en dirigeren van de bestaande ideologie in de samenleving.

Het politieke apparaat loopt immers parallel met het zogenaamde “civiele apparaat” volgens Gramsci. Ieder politiek apparaat wordt dus nog eens versterkt door een maatschappelijke consensus namelijk de ideologische ondersteuning door de massa. Deze ideologische ondersteuning veruiterlijkt zich door het bestaan van een zekere consensus over cultuur, het heersende wereldbeeld en de ethiek. Het bestaan van politieke macht is dus mede afhankelijk van de culturele macht die besloten ligt in de massa.

Dat was de kritiek van Gramsci op de communisten in Europa; zij zouden volgens hem immers nooit politieke macht verwerven indien ze niet eerst de macht trachten te verwerven over het culturele domein van de samenleving. De bevolking moet dus eerst overtuigd worden; hun denkbeelden, ethiek, waarden, kunst moet bewerkt en gekneed worden. Het is immers pas wanneer de massa verandering als logisch en vanzelfsprekend aanziet, dat de bestaande politieke orde omver kan worden geworpen aangezien ze dan geen wortels meer heeft in de maatschappelijke consensus.

Uit deze redenering trekt Nieuw-Rechts een aantal consequenties. De “metapolitieke strijd”, zo fundamenteel voor Nieuw-Rechts is dus een revolutie of oorlog die uitgevochten wordt op het culturele niveau van de wereldbeelden en algemene visies op mens en samenleving.

Het is dit metapolitieke niveau dat het vertrekpunt is van Nieuw-Rechts. Zij willen letterlijk de “laboratoria van het denken” overnemen. Zij willen tegenover het egalitaire ethos en het egalitaire socio-economische denken een wereldbeeld plaatsen dat “verscheidenheid” of “differentialisme” centraal stelt. Zij creëren dus de denkbeelden en visies die noodzakelijk zijn voor het controleren van de culturele macht over de samenleving.

We zijn dus gekomen tot een eerste voorlopige definitie van Nieuw-Rechts zoals ze door Pierre Krebs (de belangrijkste vertegenwoordiger van het Duitse Nieuw-Rechts) werd verwoord:

“Ons streven kan niet gevat worden binnen een politieke partij maar eerder binnen een metapolitiek, zuiver cultureel project.”

Dit is echter de invulling van Nieuw-Rechts door één van de eigen ideologen in een volgend hoofdstuk zal ik de concrete aard en het kader waarbinnen Nieuw-Rechts functioneert uit de doeken doen. Alvorens daartoe over te gaan wil ik graag nog wijzen op deze uitspraak van Filip De Winter die hij deed in het “zwartboek progressieve leraars”:

Filip Dewinter: "De ideologische meerderheid is belangrijker dan de parlementaire meerderheid, ze gaat deze laatste zelfs gewoon vooraf.”

Ik neem aan dat ik niet moet aantonen waar De Winter op aan het doelen is?

Hoofdstuk IV: Nieuw-Rechts haar oorsprong en het waarom van haar strategie

In de voorgaande hoofdstukken werd aangegeven dat er verschillende strategieën zijn om de macht te verwerven over een samenleving. Men kan opteren voor een politieke strategie (wat de marxisten voorstaan) of opteren voor een metapolitieke strategie (Nieuw-Rechts).

Dat was reeds duidelijk, maar het lijkt interessant om ons eens af te vragen waarom voor een bepaalde strategie wordt gekozen?

Een deel van het antwoord heb ik echter al gegeven in het eerste deel van mijn uiteenzetting. Aangezien het gaat om de verwerkelijking van een eigen visie op hoe de samenleving er zou moeten uitzien, gaan bewegingen en partijen zorgvuldig nagaan wat de beste manier is om dat project te verwezenlijken. Bij het marxisme en al haar erfgenamen gaande van communisme tot socialisme, ligt de visie op de strategie die zou moeten gehanteerd worden, besloten in hun ideologische grondvesten.

Marxisme gaat er in wezen van uit dat de basis van de werkelijkheid en al wat zich daar in afspeelt de economie is. Het verwerven van de macht over de economie is het verwerven van macht over alles wat zich in de samenleving manifesteert. Het is dus noodzakelijk om bij de emancipatorische strijd van de arbeiders de politieke macht te verwerven teneinde macht te hebben over de economische sfeer. Daarom hebben socialisten en communisten er steeds alles aan gedaan om op welke manier dan ook politieke macht te verwerven. De meest bekende voorbeelden zijn de diverse “revoluties” (communisme) en de strijd om het “ Algemeen Enkelvoudig Stemrecht” (socialisme). Socialisme is een zeer interessant en belangrijk voorbeeld omdat het een politieke actor is die al lange tijd meegaat en een aanzienlijke invloed op ons politiek en economisch bestel heeft gehad.

Socialisten hebben nooit één enkel probleem gehad om een deel van de publieke opinie aan zich te binden. Ze hadden immers een degelijk programma met legitieme claims (voor de vooroorlogse periode moet iedereen het hiermee eens kunnen zijn) en hadden in tegenstelling tot hun communistische tegenhangers vrij snel uitzicht op politieke macht. Bij de communisten lag dat uiteraard anders, zij brachten een wel heel radicaal programma dat heel wat mensen (en zeker ook een flink deel van de arbeidende klasse) afschrikte. Daarom is het ook dat Gramsci op de proppen kwam met zijn theorie (zoals ik al eerder aanhaalde).

Daarom is de metapolitieke strijd eerder het wapen van diegenen die langs democratische weg geen politieke macht kunnen afdwingen. Gramsci stelde de strategie voor de Europese Communisten om de logische reden dat zij inderdaad nooit wervend genoeg konden zijn.

Dat gebrek aan wervende kracht is ook de reden waarom Nieuw-Rechts zich gestort heeft op deze theorie van Gramsci. Maar waarom zou Nieuw-Rechts Überhaupt weinig of geen wervende kracht hebben? Om een antwoord te hebben op deze indringende vraag zullen we voor het eerst moeten ingaan op de “ideologie” van Nieuw-Rechts aangezien we het nu enkel over haar “strategie” hebben gehad. Het onderscheid tussen de begrippen “ideologie” en “strategie” dient goed in acht genomen te worden.
We kunnen namelijk een onderscheid maken tussen de “uiterlijkheden” van een ideologie en haar “innerlijke wezen”. Dat innerlijke wezen is de “filosofie” de “kern” van een politieke ideologie en is net datgene wat haar kan onderscheiden van andere ideologieën. Anders zou het immers zo zijn dat we alle dictaturen op één hoopje kunnen gooien want bijvoorbeeld “parades”, “militarisme”, “leiderscultus”, “politiek geweld” en “ideologische terreur” zijn bijvoorbeeld zowel kenmerken van een communistische als van een fascistische staat.
Willen we komen tot de kern van de zaak dan moeten we verder kijken dan deze “uiterlijkheden” of manieren waarop deze staat zichzelf in stand weet te houden en elke tegenbeweging de kop indrukt. We kunnen het vergelijken met verder kijken dan de “politieke correctheid” van de heersende partijen. Want wat zit achter die politieke correctheid? Waarom gaat het in wezen? Wat is de concrete ideologie?
Daarom zal ik in een volgend hoofdstuk komen tot een eerste verkenning van de concrete Nieuw-Rechtse ideologie.

Hoofdstuk V: De Nieuw-Rechtse ideologie

Nieuw-Rechts heeft net als elke ideologie een ontstaansgrond. We moeten er daarbij wel op wijzen dat Nieuw-Rechts geen partijpolitiek denken impliceert. Haar doel is namelijk niet het verwerven van politieke macht maar enkel het scheppen van een cultureel fundament waarop die politieke macht later kan gebouwd worden. Zij zijn de “voorhoede” zeg maar, de denktank.

Toch hebben ze ook een ideologie met een aantal specifieke kenmerken. En die ideologie heeft bepaalde wortels en haat terug tot bepaalde auteurs. Zoals het communisme in wezen teruggrijpt naar Marx net als het socialisme (dat echter ook invloed heeft ondergaan van o.a. Keynes en Bauer) zo gaat Nieuw-Rechts ook terug tot een aantal auteurs.

Bij het duiden van die auteurs kunnen we best hun eigen teksten doornemen waar ze letterlijk die illustere voorgangers aanduiden als hun ideologische onderbouw. Fantaseren en linken leggen in het ijle is dus onzin, we kunnen enkel betrouwen op directe en zuivere citaten die niet dubbelzinnig zijn.

De impact van de “Konservative Revolution”

Eén van die basisfiguren is Armin Mohler die in 1950 een werk publiceerde met de titel: “Die Konservative Revolution in Deutschland 1918-1932”. Men kan het werk beschouwen als een soort catalogus van alle antidemocratische denkers uit het Duitsland tussen 1918 en de machtsgreep van de NSDAP. Hij beschouwde al die auteurs LETTERLIJK als “de Trotskisten van de Duitse revolutie.” Ze waren de weg aan het plaveien voor de “gezonde” transformatie van de Duitse en westerse cultuur. Mohler schreef: “ Hitler en zijn Derde Rijk was net zo zeer een perversie van de nationalistische revolutie (waar ze naar streefden) als de Stalinistische invulling van de “socialistische revolutie” was voor de Troskisten”.

Een centraal deel in het denken van Mohler is vervolgens het geloof in “verval”…
Hij stelde dat “ de oude westerse structuren in verval zijn, het waren eens synthesen van de klassieke Oudheid en het christendom en de verlichting.” “Een nieuwe eenheid bestaat nog niet, we leven in een tussenfase en de “Konservative Revolution” was een aanzet om die tussenfase te overbruggen..” Tot deze Konservative Revolution rekende Mohler ook het Nazisme hoewel hij vond dat ze er toch op een aantal punten van afweek. Zo paste het “sociale en populistische karakter” van het nazisme niet echt binnen de Konservative Revolution. Anderzijds schreef hij letterlijk dat één punt alle verschillende veruiterlijkingen verbond, één punt was wezenlijk belangrijk en dat was een geloof in een revolutie die haar wortels had in specifiek nationalistisch of etnisch denken en voelen als bron van “wedergeboorte”. Een ander wezenlijk punt is in zijn ogen het verwerpen van het Joods-christelijke lineaire denken over tijd. Hun voorkeur ging uit naar een cyclische of sferische tijdsopvatting.
Op basis van citaten van mensen die hij tot de Konservative revolution rekende zoals Jünger, kwam hij tot de stelling dat de mensheid een “nulpunt” zou bereiken, op dat ogenblik zou de “decadente tijd” van egalitarisme, kosmopolitisch denken, materialisme, individualisme, rationalisme, en de principes van de Franse Revolutie (vrijheid, gelijkheid en broederschap) plaats maken voor een hiërarchische, supraindividuele, “organische” en “heroïsche” samenleving.

We mogen het kader waarbinnen het werk van Mohler ontstond niet buiten beschouwing laten, ze is immers van wezenlijk belang om de impact ervan ten gronde te beseffen. Mohler schreef zijn werk immers in het Duitsland van net na de Tweede Wereldoorlog. Mohler schreef bovendien zelf in zijn werk dat hij met dat werk expliciet de bedoeling had zijn bijdrage te leveren bij de verwezenlijking van de Konservative Revolution. Hij schrijft: “die Europese Revolutie die door de nederlaag van de Nazi-Duitsland en de overwinning van de decadente Liberale en communistische imperialisten noodzakelijk is geworden.”

Het draagt als ondertitel “handboek” en het is duidelijk om wat voor handboek het gaat; een handboel dat nieuwe moed moet geven aan diegenen die in ideologische wanhoop verkeren o.i.v. het nieuwe maatschappelijke en politieke kader. Het boek creëert immers een nieuw “begrip” namelijk de “Konservative Revolution”. Dat begrip had nooit bestaan voor Mohler ermee op de proppen kwam. Hij daarmee niet tot doel een nieuw heuristisch instrument te introduceren maar wou integendeel een nieuwe inspiratiebron aanreiken die de basiskenmerken van het vooroorlogse kenmerken van het fascisme de naoorlogse periode moest binnenloodsen.

Op die manier heeft Mohler dan ook een uiterst grote rol gespeeld bij de ontwikkeling van radicaal-rechts. Hij stelt immers en geeft die boodschap duidelijk mee, dat de rechtse revolutie die zich in het interbellum aftekende door de nederlaag van Nazi-Duitsland uitgesteld werd, en dat de “decadente krachten” zich opnieuw in het zadel hebben getild. Daardoor is de tijd niet langer rijp voor directe aanvallen op politieke bastions zoals die door de SA en de SS werden uitgevoerd of door demagogie en massapropaganda werden afgedwongen. In plaats daarvan was het volgens Mohler tijd om het werk over te laten aan intellectuelen (eerder denkers en visionairs want “intellectuelen” ziet Mohler als mensen die enkel met de rede bezig zijn wat een obsessie van het verlichtingsdenken is in zijn ogen). Die denkers en visionairs moesten de culturele onderbouw vormgeven…

Een belangrijke bron voor de link tussen Mohler (de Konservative Revolution is zijn uitvindsel) en de nieuwe “fascistische strategie” is Giorgio Locchi. Locchi is de auteur van het werk “de essentie van het fascisme” en is één van de vooraanstaande intellectuelen van extreem-rechts in Italië. Locchi ziet fascisme als “de eerste politieke uiting van een zuiver spiritueel en cultureel “superhumanisme” of elitarisme.” Dit “superhumanisme” verwerpt de egalitaire, democratische, universalistische visie op de mens en keert zich tegen het vooruitgangsgeloof. Het ontstaan van dit denken had volgens hem zijn wortels in de 19de eeuw en heeft zich volgens hem niet genoeg kunnen doorzetten in de jaren ’30 en ’40 (Mussolini en Hitler verloren de oorlog) maar kon uiteindelijk overwinnen in de tweede helft van de 20e eeuw , indien het zich aanpaste en zich zou richten op de verandering van de culturele onderbouw.
De impact van Julius Evola

We zagen reeds hoe de Duitser Amin Mohler omging met de nederlaag van het Nazisme, maar ook het Italië na Mussolini kende een soortgelijke figuur namelijk Julius Evola. Evola maakte in de jaren ’20 deel uit van de Italiaanse Dada beweging, maar keerde zich nadien eerder richting auteurs als Nietzsche, Spengler en Jünger.
Ook hij ervoer zijn tijd als zijnde “decadent”, hij schreef deze “decadentie” toe aan secularisatie, materialisme en rationalisme.
Evola gaf de voorkeur aan wat hij noemde “traditionele samenlevingsvormen” die in zijn ogen gekenmerkt werden door instituties die bepaald werden door een geloof in een “metafysische orde” (een orde opgelegd door iets dat niet aards is). Zulke samenlevingen werden geregeerd door een “elite” bestaande uit krijgers en priesters (de fameuze krijgeraristocratieën). Door deze verbinding van priesters en krijgers zou in zijn ogen het eeuwige met het tijdelijke verbonden worden. Het gevolg van zo’n maatschappelijke orde zou volgens Evola het ontstaan van een “ascetische militaristische ethiek” zijn. Geschiedenis was in de ogen van Evola een cyclisch gebeuren (samenlevingen doorlopen verschillende fasen van opkomst en verval). De samenleving na de Franse Revolutie beschouwde hij als decadent maar in zijn ogen zou het tij onvermijdelijk keren. Evola zag een tijdje in Mussolini de man die deze “traditionele” samenlevingsvormen opnieuw zou instaureren. Hij beschouwde de Italianen als een superieure tak van de “Arische boom”. Evola richtte zijn hoop echter vooral op de SS die hij beschouwde als een uiting van zijn “ascetische militaristische ethiek”. Hij vond echter dat zowel Hitler als Mussolini toch een pact hadden gesloten met de decadente tijd waarin ze leefden, aangezien ze toch een aantal compromissen hadden gesloten met “de massa”. Ze waren met andere woorden niet aristocratisch genoeg in zijn ogen en maakten enigszins nog deel uit van “de massa”. In zijn ogen was het echter onvermijdelijk dat een nieuwe aristocratische cultuur zou ontstaan die “alle arische volkeren” zou behelzen.

In de jaren ’60 toen Italië al een eind gevorderd was met de wederopbouw begon zijn vertrouwen in een snelle “ommekeer” echter weg te ebben. Zijn nieuwe ideeën schreef hij neer in “Calvalcare la tigre” uit 1961. Daarin stelde hij dat er in de moderne wereld niets meer was waar hij zich aan kon vastklampen. Er was geen “ware organische staat”, er waren “geen heersers”, “ geen monarchen die heersten bij goddelijk recht en het zwaard en de scepter konden hanteren”, zijn wanhoop was groot.
De regimes in Duitsland en Italiê hadden in zijn ogen een enorme potentiële dynamiek gehad maar dat alles was nu verdwenen en maakte plaats voor “het effect van de principes van de Franse Revolutie met zijn vulgariteit, middelmatigheid en barbaarsheid.”

Welke weg moest de “natuurlijke aartsaristocraat nu inslaan?” Die weg was de weg van de “apoliteia”, de afkeer van de politiek en alles wat die vorm geeft. Men moet dus de “tijger berijdeden” (de titel van het boek) en zich laten dragen door het besef dat deze bestaande wereld toch vroeg of laat zal plaats maken voor een “nieuwe orde”, hoe lang is van geen tel meer.

Evola gaf dus de raad om niet meer over te schakelen op de technieken van het vooroorlogse fascisme want die tactiek zou in de naoorlogse periode niet meer haalbaar zijn. Moest men dan de hoop opgeven? Allerminst! Men kon de hoop blijven koesteren dat verandering onvermijdelijk zou komen en leven in het besef dat er een “geheime broederschap” was van mensen die zich onopmerkzaam gedroegen en zich schijnbaar accommodeerden aan het systeem maar langzaam de culturele onderbouw wijzigden.

Naast het concept “Konservative revolution” dat door Mohler was bedacht (het betrof vooral denkers die niet of amper rechtstreeks bij nazi-Duitsland betrokken waren) om fascisme als een paard van Troje de naoorlogse periode binnen te smokkelen, bestond er nu voor al diegenen die beseften dat het klimaat in het Europa van na 1945 een snelle opkomst van het fascisme onmogelijk maakte, een nieuwe “oplossing” namelijk een “culturele strijd”. Politieke macht was onmogelijk maar op cultureel niveau kon een strijd geleverd worden.

Op die manier vormden Evola en Moehler de belangrijkste ideologische fundamenten van wat Nieuw-Rechts zou worden.

Jonas De muynck
8 september 2002, 16:49
Nieuw-Rechts of liever de “Nouvelle Droite”

Wat hadden Evola en Mohler concreet verwezenlijkt?

1) Ze hielden het fascistische standpunt dat “socialisme en liberalisme decadente voortvloeisels waren van de verderfelijke Franse Revolutie” overeind.
2) Ze legden de oorzaak van de nederlaag van Hitler bij het feit dat hij een compromis had gesloten met de bestaande krachten. Bovendien hadden ze geen intellectuele elite gebouwd die het hele bouwwerk moest dragen, maar hadden ze de voorkeur gegeven aan de demagogie. Bovendien waren ze toch nog te strikt nationalistisch. Ze hadden wel een “heel-europese gedachte” gehuldigd maar toch nog teveel uitgegaan van een “Duitse invulling” daarvan.
3) Ze verwierpen de holocaust
4) Ze verklaarden waarom een “anti-egalitaire revolutie” niet langer onmiddellijk haalbaar was in deze tijd maar gaven toch een blauwdruk voor een nieuwe (culturele) strategie.
5) Het rechtse gramscianisme werd door hen al gehuldigd en wou dus zeggen dat ze zich afkeerden van politieke partijen en kozen voor een culturele strategie die in hun ogen de nieuwe politieke hegemonie moest voorafgaan.
6) Bovendien wisten ze zich in te dekken tegen beschuldigingen als zouden ze fascisten zijn aangezien ze zich (door hun voorkeur voor een culturele STRATEGIE) keerder tegen uiterlijke kenmerken van de politieke STRATEGIE van de vooroorlogse fascisten (paramilitaire formaties, geweld, terreur, leiderscultus, strikt nationalisme).

Een belangrijk man die contacten in die middens had, namelijk Pierre-André Taguieff heeft uitgebreid het proces geschetst hoe deze denkbeelden van Evola en Mohler door de NOUVELLE-DROITE (Nieuw-Rechts) werden overgenomen.

Het betoog van Taguief gaat als volgt:

In het prille begin was de NOUVELLE-DROITE een antwoord op de crisis binnen het Franse fascisme in de nasleep van de Algerijnse oorlog. Dominique VENNER schreef in 1962 “pour une critique positive” waarin hij opriep tot een Frans ultranationalisme dat zou geworteld moeten zitten in een Europees raamwerk. Eigenlijk had VENNER zich laten inspireren door het werk “Qu’est-ce que le fascisme” van Maurice BARDÈCHE uit 1961. In dat werk verheerlijkte de auteur de kracht van het fascisme die ze getoond had bij het scheppen van nieuwe samenlevingen in het Duitsland en Italië van de jaren ’30. Ook legde hij een belangrijke rol weg voor het fascisme bij het creëren van een “nieuw Europa” dat bevrijd zou zijn van de invloed van de VS en de USSR. Het ultranationalisme dat dus bestond voor de Tweede Wereldoorlog zou moeten plaatsmaken voor een soort “EUROPEANISME”…

Taguieff toonde aan dat de schrijfsels van al diegenen die later bij de NOUVELLE DROITE (en haar belangrijkste denktank GRECE betrokken waren) in de periode 1962-1967 deze idee van het “Europeanisme” wel verdedigden, maar dit toch nog koppelden aan een “ biologisch Arianisme” in onvervalste nazistijl.

Het is pas in de periode 1972-1979 dat de Nouvelle Droite ten tonele zou verschijnen en een cultureel en geen raciaal discours afsteekt.

De belangrijkste standpunten waren:

1) Een verwerpen van het “gelijkheidsdenken” (egalitarisme) mensen zijn dus fundamenteel ongelijkwaardig
2) Een oproep tot de “wedergeboorte van Europa” via haar “Indo-Germaanse wortels” (wat de nazi’s nog “Arisch” hadden genoemd.

Bij de uitwerking van deze ideeên speelde het in mei ’68 opgerichte GRECE een fundamentele rol. Grece was de “denktank” van Nieuw-Rechts en ze bestaat nu nog steeds.

Een tweede belangrijke fase binnen de ontwikkeling van de Nouvelle Droite kwam er in de periode 1979-1983 toen men de idee van het “differentialisme” introduceerde.
Dit differentialisme hield in dat men “opkwam” voor de verscheidenheid aan rassen en culturen in de wereld. Met dat argument kwam men op tegen “vluchtelingenstromen” en “ontwikkelingshulp” en uiteraard “rassenvermenging”.

Dit kwam nog meer tot uiting in de periode 1984-1987 toen men overschakelde op het “derdewereld-isme” dat nog explicieter hulp aan de derdewereld verworp omdat zulks de “culturen op deze planeet teveel zou gelijkmaken”.

De belangrijkste figuur of zelfs de figuur die de NOUVELLE DROITE belichaamde was Alain de Benoist. Hij is de link tussen dit denken en “de metapolitieke strijd” die in een volgend hoofdstuk aan bod komt.


Alain De Benoist


Eén figuur is onlosmakelijk verbonden met de Nouvelle Droite en dat is Alain De Benoist.
Hij was één van de oprichters van de GRECE en haar belangrijkste vertegenwoordiger. In zijn werk “Vu de Droite” uit 1977 vinden we o.a. volgende uitspraken: “450 miljoen Europeanen zijn de afstammelingen van dezelfde cultuur, van dezelfde bron. Hun voorvaders zijn de Indo-Europeanen” p.32 (wat de nazi’s Ariërs noemden of Indo-Germanen).

Ik citeer nu even,Professor Louis Vos historicus van de KUL:

“De Franse Nouvelle Droite-beweging, waarin de vereniging GRECE (uitgesproken: Grèce: Groupement de
Recherche et d'Etudes pour la Civilisation Européenne) met als belangrijkste ideoloog Alain de Benoist. GRECE wilde via een
netwerk van basisgroepen, de uitgave van boeken en tijdschriften (zoals Nouvelle Ecole), en het opzetten van colloquia en conferenties in kringen
van studenten, de dominerende linkse cultuur ondermijnen en vervangen door een rechtse visie op de samenleving. Ze wilde vooral drie axioma's
van de heersende cultuur in vraag stellen: de universeel aanvaarde rechten van de mens, het streven naar sociale gelijkheid, en het taboe dat sinds
1945 rustte op fascisme en rechtse revolutie. Ze bood haar militanten een coherente doctrine waarvan het kernstuk was: de ongelijkheid van de
mensen.”

Hiermee hebben jullie de voornaamste info over de NOUVELLE DROITE en nu volgt de link met het blok….



Hoofdstuk VI: Nieuw-Rechts en het Vlaams Blok

Nieuw-Rechts en het rechtse deel van de Vlaamse Beweging voor het egmontpact


Na de Tweede Wereldoorlog was het politieke en ideologische klimaat in Vlaanderen een snelle opkomst van Rechts-radicale bewegingen allerminst gunstig gezind. De meeste bewegingen gingen ondergronds en verdwenen in de marginaliteit. Het partijpolitieke Vlaams-nationalisme had in de naoorlogse periode erg te leiden onder het odium van de collaboratie en dat gold uiteraard in exponentiële mate voor haar uiterst rechtse vleugel. Onder invloed van allerhande factoren waaronder de verscherping van de Koude Oorlog kwam er verandering in die situatie. Eerst kon het partijpolitieke Flamingantisme zich enigszins organiseren binnen de Volksunie en in haar marge was er plaats voor allerhande rechts-radicale formaties. Het was echter pas o.i.v. de verscherpte links-rechts tegenstellingen aan het einde van de jaren '60 dat er enigszins sprake was van een radicaal-rechts heropleven in Vlaanderen . Een belangrijke verklarende factor was de invloed van Nieuw-Rechts in Vlaanderen. Langzamerhand werden de kringen van nazi-nostalgici veelal verdreven uit het rechts-radicale spectrum en maakten ze plaats voor een generatie de oorlog amper bewust had beleefd. Op deze generatie ruste niet langer het odium van de collaboratie en ze kon probleemloos een nieuwe ideologie introduceren in het naoorlogse Vlaanderen. Zo was er het “Aktiecentrum Delta”, en schreef Roeland Raes Nieuw-Rechts georiënteerde bijdragen in het blad “Dietsland Europa”.

Een ander bewijs van de groeiende verspreiding van het Nieuw-rechtse gedachtegoed is de in 1976 opgerichte radicale studenten vereniging NSV (Nationalistische Studentenvereniging). Aanvankelijk bestond de NSV enkel in Antwerpen maar toen ook aan de andere Vlaamse universiteiten afdelingen werden opgericht, ontpopte het NSV zich tot een vormingscentrum dat een enorme impact had op een nieuwe generatie Vlaamsnationalisten. In 1981 werd onder invloed van de NSV ook een eigen scholierenvereniging opgericht namelijk het Nationalistisch Jongstudentenverbond of NJSV. Dit creëerde de kaders waaruit een nieuwe generatie rechts-radicalen zou opstaan die een beslissende impact zouden hebben op het Vlaams Blok.

Die beslissende impact werd in de hand gewerkt door het Egmontpact dat in 1977 door de Volksunie ondertekend werd. Die ondertekening dreef de interne spanningen tussen de partij en haar rechts-radicale vleugel ten top. Het boegbeeld van die rechts-radicale vleugel was Karel Dillen die al in 1974 een “Vlaams-Nationale Raad” had opgericht die als drukkingsmiddel binnen de VU werd aanzien. In 1977 zag Dillen echter nog enkel heil in de oprichting van een nieuwe Rechts-Radicale partij.

De ideologische onderbouw ervan begon in datzelfde jaar vorm te krijgen op de maandelijkse conferenties van de Stichting Deltapers waar de thema’s van de Nouvelle-Droite ideologie behandeld werden en waar zelfs haar boegbeeld Alain de Benoist geregeld het woord voerde.


De versmelting van de Nieuw-Rechtse ideologie met het traditionele Rechts-radicale Vlaamsnationalisme kwam er onder invloed van twee politieke formaties, namelijk de Vlaams-Nationale Partij (VNP) van Karel Dillen en de Vlaamse Volkspartij (VVP) van Lode Claes. Dillen bleef trouw aan het oude Rechts-radicalisme dat verankerd was in een virulent Vlaamsnationalisme maar Claes zag meer heil in één breed conservatief front waar een aantal Nieuw-rechtse denkbeelden niet vreemd aan waren (o.i.v. Pauwels). Beide bewegingen zouden voor de verkiezingen van december 1978 samen een kartel vormen onder de naam “Vlaams Blok”. Het resultaat van deze lijst was dat enkel Karel Dillen verkozen en dat Claes de samenwerking opzegde. Zijn beweging de VVP ging gedeeltelijk op in de VNP van Dillen en stierf voor het overige een stille dood. Een jaar later richtte Luk Pauwels die voordien partijsecretaris was geweest bij de VVP, samen met zijn echtgenote Hildegonde de Bois het tijdschrift “Teksten, Kommentaren en Studies” (TeKoS) op. Vanaf de jaren ’80 zou dit blad een enorme invloed uitoefenen op de ideologische transitie binnen het Vlaamse Rechts-radicalisme.


Hoofdstuk VII: Nieuw-Rechts als dominante ideologie binnen het Vlaams Blok

De impact van het Nieuw-Rechtse blad TeKos

TeKoS verdreef aan het begin van de jaren ’80 “Dietsland Europa” van het voorplan, en wierp zich op als de dominante denktank binnen Rechts-radicale Vlaams-nationalistische kringen. Op die manier begon de Nouvelle Droite aan een gestage opmars en dan vooral bij de jongere generaties en kaders van het Vlaams Blok. TeKoS werd een spreekbuis voor tal van intellectuelen die de Nouvelle Droite een eigen “Vlaams” gelaat wilden geven.

De basiselementen van de Nouvelle Droite bleven echter dezelfde, namelijk het ondergraven van het egalitarisme en het universalisme en het aanwijzen van het verlichtingsdenken als de voornaamste oorzaak van het culturele “verval”. Het palingenethische ultranationalisme dat zo kenmerkend was geweest voor het vooroorlogse fascisme, kreeg evenwel (getrouw aan de Nouvelle Droite) nu een Europese invulling. Er werd immers gesteld, dat er enkel een einde aan dit verval kon komen via de instauratie van een “Indo-Europees samenlevingsmodel”. Dit samenlevingsmodel kunnen we vergelijken met wat Julius Evola als de “traditionele samenleving” had omschreven, namelijk een samenleving met een strakke sociale hiërarchie waarbij de “inherente ongelijkheid” tussen de mensen centraal staat. Culturen worden eveneens omschreven als intrinsiek onverenigbaar. Daarom moet tussen de verschillende samenlevingen toch een scheiding blijven bestaan die enkel doorbroken mag worden in naam van het behoud van een onderling evenwicht door de “Rijksgedachte”. Vlaanderen wordt volgens deze visie geen federale deelstaat of onafhankelijke staat, maar maakt gewoon deel uit van het “Heel-Europese Rijk”.

Dit is de concrete ideologie, maar uiteraard wordt deze geheel getrouw aan het franse voorbeeld, uitgedragen via het concept van de “metapolitieke strijd”. TeKoS wil dus de bestaande maatschappij visie ondergraven en vervangen door een maatschappijvisie die de ongelijkheid tussen mensen beklemtoont. Nadat de dominante maatschappijvisie in de culturele bovenbouw is gewijzigd, ligt de politieke macht binnen handbereik. Vanaf haar ontstaan heeft TeKoS deze ideeën uitgedragen en groeide ze uit tot het belangrijkste ideologische richtsnoer voor Nieuw-Rechts in Vlaanderen. Haar grootste invloed oefende TeKoS uit op de eerste generaties jongeren die gevormd werden door de Nationalistische Studentenvereniging (NSV). Vele van die jongeren verdienden vervolgens hun politieke sporen binnen het Vlaams Blok. Zo schreef de latere voorzitter van het Vlaams Blok zijn thesis aan de VUB over het concept “metapolitieke strijd” binnen de Nouvelle-Droite.

Nieuw-Rechts en de electorale opkomst van het blok in perspectief

De invloed van Nieuw-rechts bleef echter niet beperkt tot deze jongere generatie. Haar invloed liet zich ook gevoelen binnen de meer traditionele kringen. Zo besteedde “Dietsland Europa”, onder invloed van een nieuwe generatie jonge redacteurs meer aandacht aan de Nouvelle Doite dan voorheen. Alain de Benoist was zelfs gastspreker op het zilveren jubileum van Dietsland-Europa. Citaten van de Benoist waren ook niet vreemd aan een ideologisch manifest van Were Di uit 1985. Er werd zelfs een speciaal themanummer uitgegeven dat handelde over de hier reeds besproken Julius Evola. Het was echter vooral opvallend hoe het Nieuw-Rechtse gedachtegoed zich binnen het Vlaams Blok nestelde.

De impact van deze ideologische oriëntering kan niet losgekoppeld worden van de electorale doorbraak van het blok. Vlaanderen was daarmee zeker geen precedent in Europa, ook andere landen werden geconfronteerd met dit fenomeen. Het Vlaams Blok was aan het begin van de jaren ’90 immers niet langer slechts de partij van een aantal misnoegde Vlaamsnationalisten. Een nieuwe jonge generatie doordrongen van het Nieuw-Rechtse gedachtegoed, diende zich immers aan. Als grote voorbeeld voor deze jonge garde gold Jean-Marie Le Pens Front National in Frankrijk. Ze stonden een versmelting van Vlaamsnationalisme en Nieuw-Rechts radicalisme voor. Ouderdomsdeken en leidinggevende figuur Karel Dillen stimuleerde dit proces tot groot ongenoegen van sommige militanten die furieus opstapten en een nieuwe formatie vormden namelijk het “Nationalistisch Verbond”. Het was dit opstappen van een aantal traditionele Vlaamsnationalisten, dat de weg vrijmaakte voor de Nieuw-Rechtse jongere garde. Halfweg de jaren ’80 hadden Filip Dewinter (oud-NSV-preses) en Frank Vanhecke al de Vlaams Blok Jongeren opgericht. Het waren de VBJ die als allereerste op hun congres in 1987 het migrantenstandpunt verwoorden. De groep rond Dewinter en Vanhecke kreeg bovendien de steun van een oude getrouwe als Roeland Raes en wist op deze manier haar stempel te drukken op de ideologische onderbouw van het Vlaams Blok. Deze overgangsfase bereikte haar hoogtepunt met de machtsoverdracht van Karel Dillen ten bate van Vanhecke in 1995.

Deze nieuwe oriëntering die de nadruk legde op het “migrantenvraagstuk” bewerkstelligde de electorale doorbraak die zich vanaf het einde van de jaren ’80 en het begin van de jaren’90 aftekende.
Zo haalde het blok aanvankelijk amper 3% van de stemmen tijdens de parlements- en provincieraadsverkiezingen van 1987 en groeide dit aantal uit tot maar liefst 10,3 % in 1991. Het Blok ging in een klap van 2 naar 12 zetels waarvan er 5 gingen naar de jongere Nieuw-Rechtse generatie. In de parlementsverkiezingen van 1995 groeide het aantal vertegenwoordigers in de 4 wetgevende vergaderingen samen tot 31. Het grote breekijzer voor de verwezenlijking van dit rechts-radicale succes lag in het xenofobe anti-migrantenstandpunt,. Dit zat echter ingebed en was innig verweven met de oudere anti-Belgische Vlaams-nationalistische traditie. De helft van deze zitjes gingen opnieuw naar een groep jonge nieuwkomers. De hang naar een Rechts-radicale revolutie was het levendigste onder deze jongere verkozenen.



Naar de publieke opinie toe kwamen deze Nieuw-Rechtse wortels niet tot uiting. Het blok stelde zich op als een volwaardige populistische partij die er part op ging als 'de stem van het volk' te fungeren. In wezen verwerpt het Vlaams Blok echter van uit haar Nieuw-rechtse opstelling de liberale parlementaire democratie. En tracht ze via een soort metapolitieke Kulturkampf de legitimiteit ervan in vraag te stellen. Daarbij wordt een beroep gedaan op de ideologische steun van TeKoS en Dietsland Europa om de principes van liberalisme, egalitarisme en solidariteit te ondermijnen en uit te hollen.

Het Vlaams Blok valt dan ook binnen de rechts-radicale vleugel van de Vlaamse Beweging. In wezen beschouwt men het verdwijnen van België en de onafhankelijkheid van Vlaanderen als van ondergeschikt belang aan de vestiging van een exclusivistisch nationalistisch regime, dat het 'eigen volk eerst' eerst zal plaatsen. Het enige geldige criterium voor het behoren tot de volksgemeenschap dat aanvaard wordt, is de afstamming. Deze samenleving wordt gebaseerd op het principe van het organisch gegroeide leiderschap van een elite. In de ogen van de meerderheid van deze rechts-radicale nationalisten is het Nieuw-Rechts dat als richtsnoer moet gebruikt worden bij de verwezenlijking van deze rechtse Nieuwe Orde.

Guderian
8 september 2002, 18:07
De Muynck, je beseft toch dat je hier een stukje proza hebt neergepend die uitbulkt van de zuivere laster? Ditmaal de gecorrigeerde versie:


Nieuw-Rechts of liever de “Nouvelle Droite”

Wat hadden Evola en Mohler concreet verwezenlijkt?

1) Ze hielden het fascistische standpunt ( FOUT 1 ) dat “socialisme en liberalisme decadente voortvloeisels waren van de verderfelijke Franse Revolutie” overeind.
2) Ze legden de oorzaak van de nederlaag van Hitler ( FOUT 2 ) bij het feit dat hij een compromis had gesloten met de bestaande krachten. Bovendien hadden ze geen intellectuele elite gebouwd die het hele bouwwerk moest dragen, maar hadden ze de voorkeur gegeven aan de demagogie. Bovendien waren ze toch nog te strikt nationalistisch. Ze hadden wel een “heel-europese gedachte” gehuldigd maar toch nog teveel uitgegaan van een “Duitse invulling” daarvan.
3) Ze verwierpen de holocaust ( FOUT 3 )
4) Ze verklaarden waarom een “anti-egalitaire revolutie” niet langer onmiddellijk haalbaar was in deze tijd maar gaven toch een blauwdruk voor een nieuwe (culturele) strategie.
5) Het rechtse gramscianisme werd door hen al gehuldigd en wou dus zeggen dat ze zich afkeerden van politieke partijen en kozen voor een culturele strategie ( FOUT 4 ) die in hun ogen de nieuwe politieke hegemonie moest voorafgaan.
6) Bovendien wisten ze zich in te dekken tegen beschuldigingen als zouden ze fascisten zijn aangezien ze zich (door hun voorkeur voor een culturele STRATEGIE) keerder tegen uiterlijke kenmerken van de politieke STRATEGIE van de vooroorlogse fascisten (paramilitaire formaties, geweld, terreur, leiderscultus, strikt nationalisme).

Een belangrijk man die zelf uit die middens kwam ( FOUT 5 ) namelijk Pierre-André Taguieff heeft uitgebreid het proces geschetst hoe deze denkbeelden van Evola en Mohler door de NOUVELLE-DROITE (Nieuw-Rechts) werden overgenomen.

Het betoog van Taguief gaat als volgt:

In het prille begin was de NOUVELLE-DROITE een antwoord op de crisis binnen het Franse fascisme in de nasleep van de Algerijnse oorlog. Dominique VENNER schreef in 1962 “pour une critique positive” waarin hij opriep tot een Frans ultranationalisme dat zou geworteld moeten zitten in een Europees raamwerk. Eigenlijk had VENNER zich laten inspireren door het werk “Qu’est-ce que le fascisme” van Maurice BARDÈCHE uit 1961. In dat werk verheerlijkte de auteur de kracht van het fascisme die ze getoond had bij het scheppen van nieuwe samenlevingen in het Duitsland en Italië van de jaren ’30. Ook legde hij een belangrijke rol weg voor het fascisme bij het creëren van een “nieuw Europa” dat bevrijd zou zijn van de invloed van de VS en de USSR. Het ultranationalisme dat dus bestond voor de Tweede Wereldoorlog zou moeten plaatsmaken voor een soort “EUROPEANISME”…

Taguieff toonde aan dat de schrijfsels van al diegenen die later bij de NOUVELLE DROITE (en haar belangrijkste denktank GRECE betrokken waren) in de periode 1962-1967 deze idee van het “Europeanisme” wel verdedigden, maar dit toch nog koppelden aan een “ biologisch Arianisme” in onvervalste nazistijl. ( FOUT 6)

Het is pas in de periode 1972-1979 dat de Nouvelle Droite ten tonele zou verschijnen en een cultureel en geen raciaal discours afsteekt. ( FOUT 7 )

De belangrijkste standpunten waren:

1) Een verwerpen van het “gelijkheidsdenken” (egalitarisme) mensen zijn dus fundamenteel ongelijkwaardig
2) Een oproep tot de “wedergeboorte van Europa” via haar “Indo-Germaanse wortels” (wat de nazi’s nog “Arisch” hadden genoemd. ( FOUT 8 )

Bij de uitwerking van deze ideeên speelde het in mei ’68 opgerichte ( FOUT 9 ) GRECE een fundamentele rol. Grece was de “denktank” ( FOUT 10 ) van Nieuw-Rechts en ze bestaat nu nog steeds.

Een tweede belangrijke fase binnen de ontwikkeling van de Nouvelle Droite kwam er in de periode 1979-1983 toen men de idee van het “differentialisme” introduceerde.
Dit differentialisme hield in dat men “opkwam” voor de verscheidenheid aan rassen en culturen in de wereld. Met dat argument kwam men op tegen “vluchtelingenstromen” en “ontwikkelingshulp” en uiteraard “rassenvermenging”.

Dit kwam nog meer tot uiting in de periode 1984-1987 toen men overschakelde op het “derdewereld-isme” dat nog explicieter hulp aan de derdewereld verworp omdat zulks de “culturen op deze planeet teveel zou gelijkmaken”. ( FOUT 11 )

De belangrijkste figuur of zelfs de figuur die de NOUVELLE DROITE belichaamde was Alain de Benoist. Hij is de link tussen dit denken en “de metapolitieke strijd” die in een volgend hoofdstuk aan bod komt.


Alain De Benoist


Eén figuur is onlosmakelijk verbonden met de Nouvelle Droite en dat is Alain De Benoist.
Hij was één van de oprichters van de GRECE en haar belangrijkste vertegenwoordiger. In zijn werk “Vu de Droite” uit 1977 vinden we o.a. volgende uitspraken: “450 miljoen Europeanen zijn de afstammelingen van dezelfde cultuur, van dezelfde bron. Hun voorvaders zijn de Indo-Europeanen” p.32 (wat de nazi’s Ariërs noemden of Indo-Germanen). ( FOUT 12 )

Ik citeer nu even,Professor Louis Vos historicus van de KUL:

“De Franse Nouvelle Droite-beweging, waarin de vereniging GRECE (uitgesproken: Grèce: Groupement de
Recherche et d'Etudes pour la Civilisation Européenne) met als belangrijkste ideoloog Alain de Benoist. GRECE wilde via een
netwerk van basisgroepen, de uitgave van boeken en tijdschriften (zoals Nouvelle Ecole), en het opzetten van colloquia en conferenties in kringen
van studenten, de dominerende linkse cultuur ondermijnen en vervangen door een rechtse visie op de samenleving. Ze wilde vooral drie axioma's
van de heersende cultuur in vraag stellen: de universeel aanvaarde rechten van de mens,( FOUT 13 ) het streven naar sociale gelijkheid ( FOUT 14 ), en het taboe dat sinds
1945 rustte op fascisme en rechtse revolutie. Ze bood haar militanten een coherente doctrine ( FOUT 15 ) waarvan het kernstuk was: de ongelijkheid van de
mensen.”

Hiermee hebben jullie de voornaamste info over de NOUVELLE DROITE en nu volgt de link met het blok….



Hoofdstuk VI: Nieuw-Rechts en het Vlaams Blok

Nieuw-Rechts en het rechtse deel van de Vlaamse Beweging voor het egmontpact


Na de Tweede Wereldoorlog was het politieke en ideologische klimaat in Vlaanderen een snelle opkomst van Rechts-radicale bewegingen allerminst gunstig gezind. De meeste bewegingen gingen ondergronds en verdwenen in de marginaliteit. Het partijpolitieke Vlaams-nationalisme had in de naoorlogse periode erg te leiden onder het odium van de collaboratie en dat gold uiteraard in exponentiële mate voor haar uiterst rechtse vleugel. Onder invloed van allerhande factoren waaronder de verscherping van de Koude Oorlog kwam er verandering in die situatie. Eerst kon het partijpolitieke Flamingantisme zich enigszins organiseren binnen de Volksunie en in haar marge was er plaats voor allerhande rechts-radicale formaties. Het was echter pas o.i.v. de verscherpte links-rechts tegenstellingen aan het einde van de jaren '60 dat er enigszins sprake was van een radicaal-rechts heropleven in Vlaanderen . Een belangrijke verklarende factor was de invloed van Nieuw-Rechts in Vlaanderen. Langzamerhand werden de kringen van nazi-nostalgici veelal verdreven uit het rechts-radicale spectrum en maakten ze plaats voor een generatie de oorlog amper bewust had beleefd. Op deze generatie ruste niet langer het odium van de collaboratie en ze kon probleemloos een nieuwe ideologie introduceren in het naoorlogse Vlaanderen. Zo was er het “Aktiecentrum Delta”, en schreef Roeland Raes Nieuw-Rechts georiënteerde bijdragen in het blad “Dietsland Europa”.

Een ander bewijs van de groeiende verspreiding van het Nieuw-rechtse gedachtegoed is de in 1976 opgerichte radicale studenten vereniging NSV (Nationalistische Studentenvereniging). Aanvankelijk bestond de NSV enkel in Antwerpen maar toen ook aan de andere Vlaamse universiteiten afdelingen werden opgericht, ontpopte het NSV zich tot een vormingscentrum ( FOUT 16 ) dat een enorme impact had op een nieuwe generatie Vlaamsnationalisten. In 1981 werd onder invloed van de NSV ook een eigen scholierenvereniging opgericht namelijk het Nationalistisch Jongstudentenverbond of NJSV. Dit creëerde de kaders waaruit een nieuwe generatie rechts-radicalen zou opstaan die een beslissende impact zouden hebben op het Vlaams Blok.

Die beslissende impact werd in de hand gewerkt door het Egmontpact dat in 1977 door de Volksunie ondertekend werd. Die ondertekening dreef de interne spanningen tussen de partij en haar rechts-radicale vleugel ten top. Het boegbeeld van die rechts-radicale vleugel was Karel Dillen die al in 1974 een “Vlaams-Nationale Raad” had opgericht die als drukkingsmiddel binnen de VU werd aanzien. In 1977 zag Dillen echter nog enkel heil in de oprichting van een nieuwe Rechts-Radicale partij.

De ideologische onderbouw ervan begon in datzelfde jaar vorm te krijgen op de maandelijkse conferenties van de Stichting Deltapers waar de thema’s van de Nouvelle-Droite ideologie behandeld werden en waar zelfs haar boegbeeld Alain de Benoist geregeld het woord voerde.


De versmelting van de Nieuw-Rechtse ideologie met het traditionele Rechts-radicale Vlaamsnationalisme kwam er onder invloed van twee politieke formaties, namelijk de Vlaams-Nationale Partij (VNP) van Karel Dillen en de Vlaamse Volkspartij (VVP) van Lode Claes. Dillen bleef trouw aan het oude Rechts-radicalisme dat verankerd was in een virulent Vlaamsnationalisme maar Claes zag meer heil in één breed conservatief front waar een aantal Nieuw-rechtse denkbeelden niet vreemd aan waren ( FOUT 17 ) (o.i.v. Pauwels). Beide bewegingen zouden voor de verkiezingen van december 1978 samen een kartel vormen onder de naam “Vlaams Blok”. Het resultaat van deze lijst was dat enkel Karel Dillen verkozen en dat Claes de samenwerking opzegde. Zijn beweging de VVP ging gedeeltelijk op in de VNP van Dillen en stierf voor het overige een stille dood. Een jaar later richtte Luk Pauwels die voordien partijsecretaris was geweest bij de VVP, samen met zijn echtgenote Hildegonde de Bois het tijdschrift “Teksten, Kommentaren en Studies” (TeKoS) op. Vanaf de jaren ’80 zou dit blad een enorme invloed uitoefenen op de ideologische transitie binnen het Vlaamse Rechts-radicalisme.


Hoofdstuk VII: Nieuw-Rechts als dominante ideologie binnen het Vlaams Blok

De impact van het Nieuw-Rechtse blad TeKos

TeKoS verdreef aan het begin van de jaren ’80 “Dietsland Europa” van het voorplan,( FOUT 18 ) en wierp zich op als de dominante denktank binnen Rechts-radicale Vlaams-nationalistische kringen. Op die manier begon de Nouvelle Droite aan een gestage opmars en dan vooral bij de jongere generaties en kaders van het Vlaams Blok. TeKoS werd een spreekbuis voor tal van intellectuelen die de Nouvelle Droite een eigen “Vlaams” gelaat wilden geven.

De basiselementen van de Nouvelle Droite bleven echter dezelfde, namelijk het ondergraven van het egalitarisme en het universalisme en het aanwijzen van het verlichtingsdenken als de voornaamste oorzaak van het culturele “verval”. Het palingenethische ultranationalisme dat zo kenmerkend was geweest voor het vooroorlogse fascisme, kreeg evenwel (getrouw aan de Nouvelle Droite) nu een Europese invulling. Er werd immers gesteld, dat er enkel een einde aan dit verval kon komen via de instauratie van een “Indo-Europees samenlevingsmodel”. Dit samenlevingsmodel kunnen we vergelijken met wat Julius Evola als de “traditionele samenleving” had omschreven, namelijk een samenleving met een strakke sociale hiërarchie waarbij de “inherente ongelijkheid” tussen de mensen centraal staat. Culturen worden eveneens omschreven als intrinsiek onverenigbaar. Daarom moet tussen de verschillende samenlevingen toch een scheiding blijven bestaan die enkel doorbroken mag worden in naam van het behoud van een onderling evenwicht ( FOUT 19 ) door de “Rijksgedachte”. Vlaanderen wordt volgens deze visie geen federale deelstaat of onafhankelijke staat, maar maakt gewoon deel uit van het “Heel-Europese Rijk”. ( FOUT 20 )

Dit is de concrete ideologie, maar uiteraard wordt deze geheel getrouw aan het franse voorbeeld, uitgedragen via het concept van de “metapolitieke strijd”. TeKoS wil dus de bestaande maatschappij visie ondergraven en vervangen door een maatschappijvisie die de ongelijkheid tussen mensen beklemtoont. Nadat de dominante maatschappijvisie in de culturele bovenbouw is gewijzigd, ligt de politieke macht binnen handbereik. Vanaf haar ontstaan heeft TeKoS deze ideeën uitgedragen en groeide ze uit tot het belangrijkste ideologische richtsnoer voor Nieuw-Rechts in Vlaanderen. Haar grootste invloed oefende TeKoS uit op de eerste generaties jongeren die gevormd werden door de Nationalistische Studentenvereniging (NSV). Vele van die jongeren verdienden vervolgens hun politieke sporen binnen het Vlaams Blok. Zo schreef de latere voorzitter van het Vlaams Blok zijn thesis aan de VUB over het concept “metapolitieke strijd” binnen de Nouvelle-Droite.

Nieuw-Rechts en de electorale opkomst van het blok in perspectief

De invloed van Nieuw-rechts bleef echter niet beperkt tot deze jongere generatie. Haar invloed liet zich ook gevoelen binnen de meer traditionele kringen. Zo besteedde “Dietsland Europa”, onder invloed van een nieuwe generatie jonge redacteurs meer aandacht aan de Nouvelle Doite dan voorheen. Alain de Benoist was zelfs gastspreker op het zilveren jubileum van Dietsland-Europa. Citaten van de Benoist waren ook niet vreemd aan een ideologisch manifest van Were Di uit 1985. Er werd zelfs een speciaal themanummer uitgegeven dat handelde over de hier reeds besproken Julius Evola. Het was echter vooral opvallend hoe het Nieuw-Rechtse gedachtegoed zich binnen het Vlaams Blok nestelde.

De impact van deze ideologische oriëntering kan niet losgekoppeld worden van de electorale doorbraak van het blok. Vlaanderen was daarmee zeker geen precedent in Europa, ook andere landen werden geconfronteerd met dit fenomeen. Het Vlaams Blok was aan het begin van de jaren ’90 immers niet langer slechts de partij van een aantal misnoegde Vlaamsnationalisten. Een nieuwe jonge generatie doordrongen van het Nieuw-Rechtse gedachtegoed, diende zich immers aan. Als grote voorbeeld voor deze jonge garde gold Jean-Marie Le Pens Front National in Frankrijk. Ze stonden een versmelting van Vlaamsnationalisme en Nieuw-Rechts radicalisme voor. Ouderdomsdeken en leidinggevende figuur Karel Dillen stimuleerde dit proces ( FOUT 21 ) tot groot ongenoegen van sommige militanten die furieus opstapten en een nieuwe formatie vormden namelijk het “Nationalistisch Verbond”. Het was dit opstappen van een aantal traditionele Vlaamsnationalisten, dat de weg vrijmaakte voor de Nieuw-Rechtse jongere garde. Halfweg de jaren ’80 hadden Filip Dewinter (oud-NSV-preses) en Frank Vanhecke al de Vlaams Blok Jongeren opgericht. Het waren de VBJ die als allereerste op hun congres in 1987 het migrantenstandpunt verwoorden. De groep rond Dewinter en Vanhecke kreeg bovendien de steun van een oude getrouwe als Roeland Raes en wist op deze manier haar stempel te drukken op de ideologische onderbouw van het Vlaams Blok. Deze overgangsfase bereikte haar hoogtepunt met de machtsoverdracht van Karel Dillen ten bate van Vanhecke in 1995.

Deze nieuwe oriëntering ( FOUT 22 ) die de nadruk legde op het “migrantenvraagstuk” bewerkstelligde de electorale doorbraak die zich vanaf het einde van de jaren ’80 en het begin van de jaren’90 aftekende.
Zo haalde het blok aanvankelijk amper 3% van de stemmen tijdens de parlements- en provincieraadsverkiezingen van 1987 en groeide dit aantal uit tot maar liefst 10,3 % in 1991. Het Blok ging in een klap van 2 naar 12 zetels waarvan er 5 gingen naar de jongere Nieuw-Rechtse generatie. In de parlementsverkiezingen van 1995 groeide het aantal vertegenwoordigers in de 4 wetgevende vergaderingen samen tot 31. Het grote breekijzer voor de verwezenlijking van dit rechts-radicale succes lag in het xenofobe anti-migrantenstandpunt,. Dit zat echter ingebed en was innig verweven met de oudere anti-Belgische Vlaams-nationalistische traditie. De helft van deze zitjes gingen opnieuw naar een groep jonge nieuwkomers. De hang naar een Rechts-radicale revolutie was het levendigste onder deze jongere verkozenen.



Naar de publieke opinie toe kwamen deze Nieuw-Rechtse wortels niet tot uiting. Het blok stelde zich op als een volwaardige populistische partij die er part op ging als 'de stem van het volk' te fungeren. In wezen verwerpt het Vlaams Blok echter van uit haar Nieuw-rechtse opstelling de liberale parlementaire democratie. ( FOUT 23, en wat voor één!!! ) En tracht ze via een soort metapolitieke Kulturkampf de legitimiteit ervan in vraag te stellen. Daarbij wordt een beroep gedaan op de ideologische steun van TeKoS en Dietsland Europa om de principes van liberalisme, egalitarisme en solidariteit ( FOUT 24 ) te ondermijnen en uit te hollen.

Het Vlaams Blok valt dan ook binnen de rechts-radicale vleugel van de Vlaamse Beweging. In wezen beschouwt men het verdwijnen van België en de onafhankelijkheid van Vlaanderen als van ondergeschikt belang aan de vestiging van een exclusivistisch nationalistisch regime, dat het 'eigen volk eerst' eerst zal plaatsen. Het enige geldige criterium voor het behoren tot de volksgemeenschap dat aanvaard wordt, is de afstamming. Deze samenleving wordt gebaseerd op het principe van het organisch gegroeide leiderschap van een elite. In de ogen van de meerderheid van deze rechts-radicale nationalisten is het Nieuw-Rechts dat als richtsnoer moet gebruikt worden bij de verwezenlijking van deze rechtse Nieuwe Orde.


24 fouten, waaronder een paar flaters...
Blijven trainen Jonaske!

Jonas De muynck
8 september 2002, 18:49
Wat lukraak getalletjes zitten plaatsen in mijn tekst kan iedereen...
Probeer eens concrete kritiek te geven en zaken te ontkrachten (buiten die toestanden van Taguïef waar ik bedoelde dat hij info had van insiders) via citaten allerhande?

Ik heb niets uit mijn duim gezogen, al wat ik zeg kan ik backen met wetenschappelijke literatuur, ik verwacht van jou dus hetzelfde...

Supe®Staaf
8 september 2002, 18:57
Guderian,
Maakt Jonas' resumee jou nerveus?
Voelt het onprettig aan dat jouw nieuw-rechts gedachtengoed eens op een andere manier getackled wordt dan met wat gratuit gescheld?
Ik vind dat iedereen de moeite zou moeten doen om het (incluis een paar stilistische onzuiverheden) eens met aandacht te lezen als tegengif voor jouw (weliswaar op het eerste zicht) eufonische NR-woordenzwendel.

Guderian
8 september 2002, 19:44
Guderian,
Maakt Jonas' resumee jou nerveus?

:D Helemaal niet!!!
Ik vind het zeer goed dat het in de aandacht komt.


Voelt het onprettig aan dat jouw nieuw-rechts gedachtengoed eens op een andere manier getackled wordt dan met wat gratuit gescheld?

1. Ik houd er GEEN Nieuw Rechts gedachtengoed op na. Heeft De Muynck jou dat wijsgemaakt misschien? Mocht ik een NR-aanhanger zijn, zou ik bijvoorbeeld geen verwijzing naar de NPD in m'n onderschrift plaatsen. :wink:
2. Hij moet wel nog altijd eerlijk blijven en geen laster en leugens verkopen. Velen kennen dit onderwerp niet en men gaat dan nogal snel geloven wat daar over gezegd wordt. Ik verwacht dus dat Jonaske een "verbetering" doorvoert. Minstens 24 fouten is niet niks.


Ik vind dat iedereen de moeite zou moeten doen om het (incluis een paar stilistische onzuiverheden) eens met aandacht te lezen als tegengif voor jouw (weliswaar op het eerste zicht) eufonische NR-woordenzwendel.

Tuurlijk, lees maar (hoe meer, hoe beter), op voorwaarde dat Jonaske DE WAARHEID over het onderwerp vertelt.

Supe®Staaf
8 september 2002, 19:54
1. Ik houd er GEEN Nieuw Rechts gedachtengoed op na. Heeft De Muynck jou dat wijsgemaakt misschien? Mocht ik een NR-aanhanger zijn, zou ik bijvoorbeeld geen verwijzing naar de NPD in m'n onderschrift plaatsen. :wink:
Wanneer je "GEEN" nog meer wil doen opvallen of benadrukken in je tekst: er kan ook met font-grootte en kleur gegoocheld worden. :wink:


2. Hij moet wel nog altijd eerlijk blijven en geen laster en leugens verkopen. Velen kennen dit onderwerp niet en men gaat dan nogal snel geloven wat daar over gezegd wordt. Ik verwacht dus dat Jonaske een "verbetering" doorvoert. Minstens 24 fouten is niet niks.
Ik zal met graagte kennisnemen van de fouten en hun ontkrachting, maar zet je ze eens proper op een rijtje voor de geïnteresseerde leek die ik ben?

Beschouw mij maar als een onbevooroordeelde toeschouwer in dit debat.
Je weet best vanop pi.net dat Jonas me rauw lust omwille van euh.... eerder gemene dingetjes die ik tegen hem postte i.v.m. Hitlers' vermeende homo-obsessie en op een scheldtopicje van Sergio (godbetere het), maar deze posting (een paar onhandigheden daargelaten) lijkt mij mooi de evolutie te schetsen van het overleven van denkbeelden waar ik me niet bepaald lekker bij voel.

Misschien is deze thread beter op zijn plaats bij het Rechtse forum?
Of neen. Iedereen mag het lezen.

Jonas De muynck
8 september 2002, 20:10
Een aantal slordigheden van deze tekst (ik heb hem getypt en gepost en dus niet meer herlezen) heb ik intussen weggewerkt in de word-versie zodus... ;)

Guderian
8 september 2002, 20:13
Een aantal slordigheden van deze tekst (ik heb hem getypt en gepost en dus niet meer herlezen) heb ik intussen weggewerkt in de word-versie zodus... ;)

Laat eens zien!
(Het is trouwens wel wat meer dan "slordigheden")

Jonas De muynck
8 september 2002, 20:25
Laat eens zien!

Hola, andere mensen sturen mij een vriendelijke mail en jij begint hier gewoon te commanderen als een volleerde SS-Obergrupperführer. :grin:

Met slordigheden bedoelde ik typfouten en dergelijke...

Fundamentele zaken die jij als "fouten" blijft omschrijven, heb ik uiteraard niet gewijzigd. Al mijn beweringen staaf ik met de meest hoogstaande wetenschappelijke literatuur die voorhanden is. Dit is dus niet MIJN visie op Nieuw-Rechts. Ik breng gewoon een overzicht van wat ik gelezen heb en heb het dus gewoon samengevat en wat uitgelegd (marx enz...).

rosy
9 september 2002, 17:46
ik vind dit echt heel interessant, maar kan er iemand mij vertellen wat de impact van dit gedachtengoed is binnen extreemrechts? kent de gemiddelde rechtse dit verhaal?
lezen de meeste rechtse militanten TeKos? lezen ze mohler ed. zoals de linksen marx ed. lezen?
gebruiken ze bewust de ideeën van gramsci of is dat toeval?

ik dacht altijd dat extreemrechts ook binnen de beweging een populistisch discours had. dit lijkt dat te ontkrachten...

Jonas De muynck
9 september 2002, 19:39
Dit is enkel weggelegd voor de "elite" binnen extreem-rechts. Ik zie de eerste de beste partijmilitant niet meteen TeKoS lezen. De meeste mensen die al jaren voor het blok stemmen en zelfs op lokaal niveau actief zijn voor het blok, hebben er amper van gehoord. Dit is wat de top van het Vlaams Blok kent. Neem nu de voorzitter, die schreef zijn thesis aan de VUB over de metapolitieke strijd. Bovendien schreef het hoofd van het Brusselse Blok Eric Arckens zijn thesis aan de KUL ook over NR.

De gewone extreem-rechtse militant wordt echter dat domme populistische discours voorgehouden...

Er zijn maar erg weinig rechtsradicale intellectuelen, op dit forum zou ik daar enkel Guderian toe rekenen...

Het feit dat de meeste anderen er nog niet eens van gehoord hebben, zegt toch al genoeg?

Supe®Staaf
9 september 2002, 19:49
Dit is enkel weggelegd voor de "elite" binnen extreem-rechts. Ik zie de eerste de beste partijmilitant niet meteen TeKoS lezen. De meeste mensen die al jaren voor het blok stemmen en zelfs op lokaal niveau actief zijn voor het blok, hebben er amper van gehoord. Dit is wat de top van het Vlaams Blok kent. Neem nu de voorzitter, die schreef zijn thesis aan de VUB over de metapolitieke strijd. Bovendien schreef het hoofd van het Brusselse Blok Eric Arckens zijn thesis aan de KUL ook over NR.

De gewone extreem-rechtse militant wordt echter dat domme populistische discours voorgehouden...

Er zijn maar erg weinig rechtsradicale intellectuelen, op dit forum zou ik daar enkel Guderian toe rekenen...

Het feit dat de meeste anderen er nog niet eens van gehoord hebben, zegt toch al genoeg?
Niet overdrijven hee, Jonas.
Ik ben geen intellectueel, en zeker geen (radicaal/extreem)rechtse, maar die TeKoS boekskes ken ik al jaaaaren. :roll:

Jonas De muynck
9 september 2002, 20:27
Ja maar, je leest ze toch niet? Je kent hun inhoud toch niet? Of je kent het kader niet waarin die ontstaan?

Jonas De muynck
9 september 2002, 20:28
Ik had het bovendien eerder over Nieuw-rechts dan over TeKoS...

Supe®Staaf
9 september 2002, 20:36
Ja maar, je leest ze toch niet? Je kent hun inhoud toch niet? Of je kent het kader niet waarin die ontstaan?
Ik las die derrie wel, maar kon het toen niet in een kader plaatsen.

Guderian
9 september 2002, 20:37
Dit is enkel weggelegd voor de "elite" binnen extreem-rechts.


Klinklare onzin! TeKoS is weggelegd voor iedereen die geïntresseerd is, er zijn N-VA'ers en (jawel!) SP.A'ers die zich kunnen vinden in wat TeKoS schrijft. In tegenstelling tot jij weet ik dit heel zeker.


De gewone extreem-rechtse militant wordt echter dat domme populistische discours voorgehouden...

Bij alle politieke partijen lezen de meeste militanten enkel de partijblaadjes en populaire werken Of dacht jij dat de ABVV-delegués bij de sossen wetenschappelijke werken lezen die de ideologie en/of het programma van hun partij ondersteunt? :roll:


Er zijn maar erg weinig rechtsradicale intellectuelen, op dit forum zou ik daar enkel Guderian toe rekenen...

Huh??????? Ik ben helemaal GEEN intellectueel!





Trouwens, verbeter de onzin die je uitkraamt zelf. Als je over een bepaald onderwerp iets post, moet je er ook iets van afweten ipv klinklare onzin en leugens te verkopen. En verstop u niet achter "het zijn werken van anderen"!!!! Als je over NR iets wil zeggen moet je maar de moeite doen om te checken of datgene wat die wetenschappelijke(sic) werken zeggen ook klopt, DUS lees ook zelf werken van NR! Maar dat is aan onze Meervoud-marxist niet besteed natuurlijk... :roll:



Dus ja, ik eigen mij het recht toe om jouw posting over Nieuw Rechts de grond in te boren en te vragen ofwel het te verwijderen (wegens laster) ofwel er alle fouten uit halen. Wees gerust, als je de waarheid over Nieuw Rechts zou zeggen, dat je nog altijd punten van kritiek zult vinden vanuit jouw neo-marxistisch oogpunt.

Jonas De muynck
9 september 2002, 20:38
serieus, hoe kwam je daar eigenlijk aan? (in de zin van what's a nice guy like you doing with that crap?) ;)

Supe®Staaf
9 september 2002, 20:46
serieus, hoe kwam je daar eigenlijk aan? (in de zin van what's a nice guy like you doing with that crap?) ;)
Ik las zelfs de bijbel en de qor'aan. Dan kan een TeKoS er ook nog bij, niet?
Ken je vijanden.......

Jonas De muynck
9 september 2002, 20:50
Klinklare onzin! TeKoS is weggelegd voor iedereen die geïntresseerd is, er zijn N-VA'ers en (jawel!) SP.A'ers die zich kunnen vinden in wat TeKoS schrijft. In tegenstelling tot jij weet ik dit heel zeker.

Ja duh! Dat iedereen daar in principe toegang toe heeft is duidelijk. Anderzijds is het zo dat er toch op zijn minst een zekere drempelvrees is of zelfs gewoon onwetendheid. Hoeveel mensen bereikt dat blad? Dat die derrie zelfs socialisten en dergelijke weet te bereiken is normaal, dat is net de strategie, om het denken te laten opgaan in de mainstream. Er zijn voorbeelden genoeg van linkse bewegingen die plots slikten toen bleek dat ze een NR-ideoloog aan het citeren waren of zelfs een forum gaven. Toen dat bleek riepen ze wel alle hens aan dek...


Bij alle politieke partijen lezen de meeste militanten enkel de partijblaadjes en populaire werken Of dacht jij dat de ABVV-delegués bij de sossen wetenschappelijke werken lezen die de ideologie en/of het programma van hun partij ondersteunt?

Uiteraard niet, daarom was mijn antwoord ook negatief. Anderzijds is het zo dat elke militant al van Karl Marx heeft gehoord en wel een citaat van hem zal kennen. Dat is duidelijk het geval niet bij blokkers....

Huh??????? Ik ben helemaal GEEN intellectueel!

Natuurlijk niet, zij die mijn tekst lazen, weten nu waarom je dat zegt. Intellectuelen zijn namelijk een product van het "verfoeide" verlichtingsdenken, ze laten enkel het rationele primeren terwijl jullie net pleiten voor het "gezonde gevoel".

Trouwens, verbeter de onzin die je uitkraamt zelf. Als je over een bepaald onderwerp iets post, moet je er ook iets van afweten ipv klinklare onzin en leugens te verkopen. En verstop u niet achter "het zijn werken van anderen"!!!! Als je over NR iets wil zeggen moet je maar de moeite doen om te checken of datgene wat die wetenschappelijke(sic) werken zeggen ook klopt, DUS lees ook zelf werken van NR! Maar dat is aan onze Meervoud-marxist niet besteed natuurlijk..

Ik heb niets uit mijn duim gezogen, alles komt uit wetenschappelijke artikels. Ik heb echter ook een citaat van Krebs opgenomen en vaak Mohler en Evola zelf aan het woord gelaten.

Dus ja, ik eigen mij het recht toe om jouw posting over Nieuw Rechts de grond in te boren en te vragen ofwel het te verwijderen (wegens laster) ofwel er alle fouten uit halen. Wees gerust, als je de waarheid over Nieuw Rechts zou zeggen, dat je nog altijd punten van kritiek zult vinden vanuit jouw neo-marxistisch oogpunt.

Mijn denken is meer dan gewoon neo-marxistisch, hoewel ik daar uiteraard wel de invloed van ondergaan heb. Ik heb alles uit wetenschappelijke artikels zodus...

rosy
9 september 2002, 20:53
gunderian,
ik weet wel heel zeker dat de grote hoop van de radicaal linkse militanten ( mensen die actief zijn bij pvda, lsp, sap, kp en dergelijke) wel marx, engels, trotsky, stalin, mandel, gramski, chomski, hun eigen partijbladen, het vmt, brood en rozen, samenleving en politiek,....
gelezen hebben en nog lezen. ook de abbv-delegués die zich tot radicaal links rekenen (een absolute minderheid weliswaar) hebben vaak de basiswerken van het socialisme en communisme gelezen.
het linkse milieu is over het algemeen zeer intellectualistisch (wat absoluut niet wil zeggen dat het allemaal intellectuelen zijn) en ik vroeg me af of dat bij de rechtsen hetzelfde was.

misschien kun je de fouten in het stukje van jonas wel verbeteren in plaats van alleen maar wat te boren. ik ben in elk geval geïnteresseerd in hoe het dan wel in elkaar zit!

Jonas De muynck
9 september 2002, 20:53
Ik las zelfs de bijbel en de qor'aan. Dan kan een TeKoS er ook nog bij, niet?
Ken je vijanden.......

Ja uiteraard, maar daarvoor moet je er eerst mee in contact komen. Hoe is dat gebeurd?

Jonas De muynck
9 september 2002, 21:04
misschien kun je de fouten in het stukje van jonas wel verbeteren in plaats van alleen maar wat te boren. ik ben in elk geval geïnteresseerd in hoe het dan wel in elkaar zit!

De basis van zijn kritiek is dat ik NR aanwijs als het paard van Troje waarmee het fascisme de tweede helft van de 20e eeuw is binnengesmokkeld.

Dat wil hij uiteraard niet toegeven, dan valt zijn eigen metapolitieke strijd in duigen die hij hier aan het voeren is met al zijn postings. Herlees de topics eens die hij hier is opgestart met in je achterhoofd mijn tekst?

Uiteraard is mijn tekst voor kritiek vatbaar, als marxist(?) zal je ook wel gezien hebben dat ik de visie van Marx wat uitvergroot heb en nuances heb weggelaten. Het was echter mijn bedoeling om de tekst voor IEDEREEN te ontsluiten. Dit is te belangrijk om te worden voorbehouden aan een minderheid.

De basis van mijn betoog staat echter als een huis en is gebacked met de beste en meest recente wetenschappelijke artikels.

Zij die de tekst in wordvorm hebben, kunnen bovendien zien waar ik mijn beweringen vandaan heb gehaald. Alles staat in voetnoot aangeduid....

Niets in de zakken, niets in de mouwen ;)

Supe®Staaf
9 september 2002, 21:17
Ik las zelfs de bijbel en de qor'aan. Dan kan een TeKoS er ook nog bij, niet?
Ken je vijanden.......

Ja uiteraard, maar daarvoor moet je er eerst mee in contact komen. Hoe is dat gebeurd?
Niet in het Volkshuis natuurlijk. :lol:

Jonas De muynck
9 september 2002, 21:22
:lol: :lol: stel je voor! Indien ze daar al geraakt waren... :cry:

rosy
9 september 2002, 21:26
het is juist omdat ik je tekst zeer interessant en onderbouwd vind (het marxisme is idd. een beetje ongenuanceerd uitgelegd, maar dat staat er duidelijk bij, dus geen probleem), dat ik wel eens wilde weten wat dan juist de grote kritiek van gunderian was.
hij blijft maar zeggen hoe slecht de tekst is, maar onderneemt niets om te bewijzen waar de zgn. fouten liggen (een beetje de dewinter –discussiemethode: veel geblaat en weinig to the point).

vryko
9 september 2002, 21:50
ik heb de indruk dat de winter meestal een to the point-antwoord geeft op een vraag, jammergenoeg is de vraag waar hij op antwoord zelden de vraag die gesteld is

Guderian
9 september 2002, 22:39
ik heb de indruk dat de winter meestal een to the point-antwoord geeft op een vraag, jammergenoeg is de vraag waar hij op antwoord zelden de vraag die gesteld is


Geef toe, ge moet het toch maar kunnen hé?!? Zinnige antwoorden geven terwijl er geen zinnige vragen gesteld worden.
:D

vryko
9 september 2002, 22:41
wie heeft er gezegd dat de antwoorden zinnig waren?

Jonas De muynck
10 september 2002, 10:59
het is juist omdat ik je tekst zeer interessant en onderbouwd vind (het marxisme is idd. een beetje ongenuanceerd uitgelegd, maar dat staat er duidelijk bij, dus geen probleem), dat ik wel eens wilde weten wat dan juist de grote kritiek van gunderian was.
hij blijft maar zeggen hoe slecht de tekst is, maar onderneemt niets om te bewijzen waar de zgn. fouten liggen (een beetje de dewinter –discussiemethode: veel geblaat en weinig to the point).

Wel rosy, blijkbaar heeft hij je gehoord want hij heeft net het "Manifeste de la Nouvelle Droite" gepost (althans dat denk ik het volgt exact de opbouw van dat manifest geschreven door de Benoist). Hij heeft het gewoon vertaald en gepost, best interessant eigenlijk want nu kunnen jullie zien op wat voor getrapte manier de Benoist en de zijnen heel subtiel hun gedachtegoed trachten te laten insijpelen...

Lees de tekst heel aandachtig en let vooral op de zeer subtiele zinswendingen die voorkomen.

Ga anders eens kijken op deze site: http://grece.hypermart.net
Zoek daar naar het originele manifest...
Het staat er normaal gezien op, wa&nt ik heb het daar zelf al een tijd geleden gelezen. Ik ben er zeker van dat Guderian het haast integraal gepost heeft.