PDA

View Full Version : geen patronale censuur


TommyMax2
14 april 2006, 10:45
Ik las op de PVDA website dat een van hun militanten voor de rechter moet komen voor de rechter moet komen voor het schrijven en uitdelen van pamfletten (dat noemen ze dan laster en eerroof). Dit kan toch écht niet meer. Iedereen die kan tekenen : doen zou ik zeggen op www.geencensuur.org . Ik denk niet dat ze hier mee wegkomen, maar stel je maar eens voor wat dat zou geven als de patroons zoiets winnen voor de rechtbant.
(Het is toevallig weer een bedrijf met een héél zwart verleden natuurlijk).
Stop de patronale censuur

Op 5 april verwees de raadkamer van Antwerpen Joris Van Gorp, na een klacht van de chemiereus BASF, naar de correctionele rechtbank. Joris Van Gorp wordt beticht van ‘belaging en stalking’ en ‘laster en eerroof’.
Joris van Gorp deelt al jaren pamfletten van de PVDA (over de CAO, veiligheid van de werknemers, generatiepact, irak oorlog,…) uit aan de fabriekspoorten van BASF.
Dit is de eerste keer dat in ons land het uitdelen van politieke pamfletten als stalking en eerroof dreigt te worden bestempeld, na klacht van een grote multinational, BASF.
Dit is een zeer gevaarlijk precedent dat ernstige gevolgen kan hebben voor de sociale strijd, voor de vakbonden en voor alle sociale organisaties in België.
Deze vervolging ligt in de lijn van de dwangsommen, waarmee de patronale wereld de stakingsacties van de werknemers en hun vakbonden viseert. De zaak tegen Joris Van Gorp is een precedent dat het in de toekomst mogelijk zou moeten maken om elke informatieverspreiding die de patronale wereld niet zint te verbieden. De patronale wereld claimt met dit proces het alleenrecht op informatie aan de werknemers. Elke informatie van politieke partijen, vakbonden en andere sociale organisaties tegen de winstlogica kan met deze aanpak verboden worden.
Deze aanpak druist bovendien in tegen de grondwet en de internationale verdragen die de vrije meningsuiting garanderen.
Toon je verzet tegen deze gang van zaken en teken hier de onderstaande eisen:
Wil je je commentaar op deze website zetten: stuur dan een mailtje naar [email protected]

Ondergetekenden eisen:

Onbeperkte vrijheid om aan de fabriekspoorten politieke en syndicale propaganda te voeren die ingaat tegen de winstlogica.
Het verbod op het gebruik van de strafrechtelijke begrippen laster, eerroof, stalking en belaging tegen de politieke en sociale ideeënstrijd.
De stopzetting van elke gerechtelijke vervolging tegen Joris Van Gorp.

Jonas Elossov
14 april 2006, 10:51
Srr, Kan je eerst dat pamflet eens voorleggen?

TommyMax2
14 april 2006, 11:14
De pamfletten zelf staan niet op hun website denk ik... maar er is wel een artikel waarin een advocaat daar iets over zegt (hieronder)

Iedereen moet wél de ernst van deze zaak beseffen ! De vrijheid van meninsuiting, de vrijheid om je gedacht te zeggen is voor iedereen belangrijk, daar moet je zelfs niet links voor zijn. Op de vloer moet ge al sterk in u schoenen staan om dat nog te durven doen tegenwoordig, en dan gaat men nog de mensen die iets komen uitdelen in hun vrijheid beknotten. Dit vraagt een stevige reactie van alle syndicalisten en zeker van alle linksen.


BASF koos dan voor de klacht van stalking, maar kan een multinational wel het slachtoffer zijn van stalking?
Zohra Othman. Goede vraag. Voor stalking, laster en eerroof en belediging moet iemand een klacht indienen. Nu had aanvankelijk alleen de NV BASF dat gedaan. Maar hoe kan een multinational "zich in zijn rust verstoord voelen", zoals de wet op stalking omschrijft? Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Ligt de NV BASF 's nachts wakker? Kan hij zich niet vrij bewegen?
Het is de onderzoeksrechter die in de loop van de procedure dan maar aan BASF gevraagd heeft enkele namen te bezorgen. De juridische dienst van BASF antwoordt op juli 2004, vijf maanden nadat de klacht was ingediend, met een brief die begint met: "Hierbij bezorg ik u een lijst van de personen (rechtspersoon en natuurlijke personen) die zich gegriefd voelen door de handelingen en pamfletten van de heer Van Gorp." Dat zijn dan BASF Antwerpen NV, drie directeurs en twee hoge kaderleden. Onder elk van de namen staan dan droogweg wat citaten uit PVDA-pamfletten. Zoals: "10% efficiënter werken zal leiden tot meer stress op het werk, minder veiligheid op het werk, grotere risico's bij noodsituaties wegens onvoldoende shiftbezetting Kortom, de werkomstandigheden zullen verslechteren. En dit alles omdat voor de directieleden van BASF de winst op de eerste plaats komt. Alles moet wijken voor het profijt van de aandeelhouders".

Pie
14 april 2006, 11:20
Het standpunt dat de directeur van VOKA inneemt is ook wel veelzeggend:
http://www.knack.be/procontra/pro_contra.asp

solidarnosc
14 april 2006, 11:55
Ik heb de petitie al getekend.

Jonas Elossov
14 april 2006, 12:03
Allez; heb ook ondertekend; al zou ik graag die pamfletten eens zien... (je weet maar nooit)

Weet je wat mij opviel... als je de petitie ondertekent; dan staat je naam automatisch onderaan. Open je de site echter terug dan is die terug verdwenen.

solidarnosc
14 april 2006, 13:10
Allez; heb ook ondertekend; al zou ik graag die pamfletten eens zien... (je weet maar nooit)

Weet je wat mij opviel... als je de petitie ondertekent; dan staat je naam automatisch onderaan. Open je de site echter terug dan is die terug verdwenen.

Wij zijn maar voetvolk hé Jonas. ;-)

KingHagar
14 april 2006, 13:39
Tevens mijnen digitale krabbel gezet! Solidair met de Joris!

FallenByTheHand
14 april 2006, 15:18
ook mijn handtekening staat er

verzetstrijder666
14 april 2006, 17:56
ook getekent

Groot-Links
14 april 2006, 21:19
idem

driewerf
15 april 2006, 09:42
ik sta mee in het illustere lijstje.

driewerf
15 april 2006, 09:42
ook getekent
ik heb echter getekend.

Jonas Elossov
15 april 2006, 09:47
Wij zijn maar voetvolk hé Jonas. ;-)

Wel grappig dan Debruyn zijn handtekening daar dan staat...;-)

Zou elke voorzitter van een afdeling van ons met twintig man ook zo op die lijst staan?:-)

Jonas Elossov
15 april 2006, 09:52
Tiens; nu staan we er wel op...

De helft van de lijst zijn nu bijna leden van politics... ;-)

Jonas Elossov
15 april 2006, 09:57
Zo ist natuurlijk wel gemakkelijk alle echte namen te achterhalen.

TommyMax2
15 april 2006, 14:00
Blijkbaar is de link op de website van de PVDA nog niet up to date... die gaat nog niet naar de juiste petitie op geencensuur.org. Dat is wel amateuristisch hoor! Hopelijk lossen ze dat snel op.

Jonas Elossov
15 april 2006, 14:25
Blijkbaar is de link op de website van de PVDA nog niet up to date... die gaat nog niet naar de juiste petitie op geencensuur.org. Dat is wel amateuristisch hoor! Hopelijk lossen ze dat snel op.
Degene die de site gemaakt heeft, heeft hem nogthans wel ondertekend. Maar heeft hij er niet bij geplaatst dat hij van de PVDA was.

KingHagar
15 april 2006, 14:40
Degene die de site gemaakt heeft, heeft hem nogthans wel ondertekend. Maar heeft hij er niet bij geplaatst dat hij van de PVDA was.


Hmm, blijkbaar sta ik er nie bij ondanks het feit dat ik em ondertekend heb op de site van de PvdA...

Pelgrim
16 april 2006, 13:28
getekend.

Praetorian
16 april 2006, 14:22
Bon, doorgezonden naar de vakbondsafgevaardigden van acod in Gent. Hopelijk vindt mijn moeder het niet erg dat ik haar adressenlijst gebruik.:mrgreen: