PDA

View Full Version : Deelnemers 'stille mars' overschat?


De Prof
23 april 2006, 11:32
De VRT loopt hoog op met de 'stille mars'.
Er wordt zelfs an een vergelijking gemaakt met de 'witte mars'.

Maar ik denk dat men heel de zaak ernstig overschat.

Er waren zo goed als geen busmaatschappijen aan gesproken om masaal naar Brussel te rijden.
Ook komen er geen extra treinen. Er zouden 'slechts' enkele tientallen speciale biljetten in voorverkoop verkocht zijn.
Ook de poll op VRT-nieuwsnet, gaf een magere opkomst aan.

Iedereen is wel begaan met het verdriet van de familie, en iedereen wil dat er iets tegen dit laf gedrag gedaan wordt.

Nu, een 'stille mars' lijkt mij nu ook niet direkt een antwoord.
Hoewel politici en media dat graag wil, om hun verantwoordelijkheid te minimaliseren.

Zo vroeg Kathleen Cools in de zevendedag aan Leterme, of er een politiek signaal zal komen.

Leterme verwachte dat niet meteen, hij gaf eerder te kennen dat de maatschappij met een uitkomst moet komen, voor een betere samenleving.

Vwalla, zo kennen we ze weer, als het op vieligheid aankomt, moet de samenleving zelf maar iets doen.
Daar willen of kunnen ze geen extra inspanning voor leveren.

vjeeke
23 april 2006, 12:11
De VRT loopt hoog op met de 'stille mars'.
Er wordt zelfs an een vergelijking gemaakt met de 'witte mars'.

Maar ik denk dat men heel de zaak ernstig overschat.

Er waren zo goed als geen busmaatschappijen aan gesproken om masaal naar Brussel te rijden.
Ook komen er geen extra treinen. Er zouden 'slechts' enkele tientallen speciale biljetten in voorverkoop verkocht zijn.
Ook de poll op VRT-nieuwsnet, gaf een magere opkomst aan.

Iedereen is wel begaan met het verdriet van de familie, en iedereen wil dat er iets tegen dit laf gedrag gedaan wordt.

Nu, een 'stille mars' lijkt mij nu ook niet direkt een antwoord.
Hoewel politici en media dat graag wil, om hun verantwoordelijkheid te minimaliseren.

Zo vroeg Kathleen Cools in de zevendedag aan Leterme, of er een politiek signaal zal komen.

Leterme verwachte dat niet meteen, hij gaf eerder te kennen dat de maatschappij met een uitkomst moet komen, voor een betere samenleving.

Vwalla, zo kennen we ze weer, als het op vieligheid aankomt, moet de samenleving zelf maar iets doen.
Daar willen of kunnen ze geen extra inspanning voor leveren.
afspraak volgend jaar dag van de verkiezingen bedoeld ie dan :lol:

Knuppel
23 april 2006, 12:18
Zo vroeg Kathleen Cools in de zevendedag aan Leterme, of er een politiek signaal zal komen.

Leterme verwachte dat niet meteen, hij gaf eerder te kennen dat de maatschappij met een uitkomst moet komen, voor een betere samenleving.

Dat signaal vanuit de maatschappij zal ongetwijfeld komen.
Op 8 oktober e.k..

Ik vrees er echter voor dat, als Leterme het nu echter nog altijd niet begrepen heeft, hij dat evenmin zal doen na de verkiezingen van 8 oktober.

Manuel*
23 april 2006, 12:20
Dat signaal vanuit de maatschappij zal ongetwijfeld komen.
Op 8 oktober e.k..

Ik vrees er echter voor dat, als Leterme het nu echter nog altijd niet begrepen heeft, hij dat evenmin zal doen na de verkiezingen van 8 oktober.
Bent u hier nu nog? Moest u niet al lang in Brussel zijn om het hysterische plebs te vervoegen?

Knuppel
23 april 2006, 12:55
Bent u hier nu nog? Moest u niet al lang in Brussel zijn om het hysterische plebs te vervoegen?

Je bedoelt toch het politieke plebs dat de koppen bij elkaar stak om 'op democratische' wijze aan lijkenpikkerij te gaan doen?
Neen, daaraan heb ik al onmiddellijk geweigerd van mijn medewerking aan te verlenen.

Den Duisteren Duikboot
23 april 2006, 13:18
Leterme verwachte dat niet meteen, hij gaf eerder te kennen dat de maatschappij met een uitkomst moet komen, voor een betere samenleving.

Vwalla, zo kennen we ze weer, als het op vieligheid aankomt, moet de samenleving zelf maar iets doen.
Daar willen of kunnen ze geen extra inspanning voor leveren.

De veiligheid garanderen is inderdaad de taak van de overheid, maar ik vermoed dat Leterme op iets anders doelde: de integratie van migranten is niet alleen een taak van de overheid, het is ook een taak van de 'gewone mens' in de dagelijkse praxis. Mensen moeten zich eens durven afvragen: wat doe ik eigenlijk om te voorkomen dat het misloopt met anderen? Spreek ik iemand aan die depressief is of kijk ik de andere kant op? Engageer ik me of zit ik liever achter de televisie te sakkeren op de politie die zich wél engageren? Wil ik werkelijk een integratiebeleid en ben ik bereid daarin te investeren of verkies ik een segregatiebeleid? Telt alleen mijn eigenbelang of ben ik bereid mijn individuele wil af te wegen tegen een algemeen belang? Verwittig ik de polici bij een probleem of denk ik: 'iemand anders zal ze wel verwittigen' of 'ik verwittig ze niet want ze doen toch niets', om vervolgens te klagen dat er effectief niet wordt ingegrepen?

Het wordt tijd dat het laatste taboe wordt doorbroken: de hypocrisie van de gewone volksmens.

baarle
23 april 2006, 13:19
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060423StilleMars/index.shtml

Brussel maakt zich op voor stille mars

zo 23/04/06 - Straks start de stille mars in Brussel ter nagedachtenis van de zeventienjarige Joe van Holsbeeck, die vorige week woensdag werd vermoord in het Centraal Station. Daar komen al deelnemers aan, maar voorlopig is er zeker nog geen overrompeling.

De Stille Mars volgt niet het gewone betogingstraject in Brussel. De manifestatie start om 15 uur aan het begin van de Pachecolaan, vlak bij de Kruidtuin.


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060423StilleMars/N_060421_joeZondagMarsM_v.jpg (foto VRT)

Van de Pachecolaan trekt de optocht naar het Centraal Station waar bloemen kunnen worden gelegd ter nagedachtenis van Joe van Holsbeeck. Daarna gaat de mars de Kunstberg op om te eindigen aan het Koningsplein.
Als er teveel volk is wordt de manifestatie verlengd tot aan het Justitiepaleis.
De familie van Joe Van Holsbeeck en van zijn vriend hebben uitdrukkelijk gevraagd dat geen politici vooraan lopen en dat ook geen spandoeken worden meegedragen.

Voorlopig geen overrompeling

De lokale politie zet tweehonderd agenten in voor de mars, maar verwacht geen problemen.
De NMBS legt geen extra treinen in voor de stille Mars. Net voor en net na de mars zullen wel bijkomende wagons worden ingezet.
In voorverkoop zijn er ook maar enkele tientallen treintickets gekocht, dus de NMBS verwacht geen overrompeling.
Als er toch te veel mensen in Brussel-Centraal zouden afstappen, dan beslist de politie mogelijk om het station te sluiten. Daarom raadt de NMBS reizigers nu al aan om af te stappen in Brussel-Noord, waar de manifestatie van start gaat.

baarle
23 april 2006, 13:22
de integratie van migranten is niet alleen een taak van de overheid, het is ook een taak van de 'gewone mens' in de dagelijkse praxis.

Waarom is dat een taak van de gewone mens? Het beweren volstaat niet, ten behoeve van de niet-linkse medemens zal je dat ook moeten beargumenteren.

Het wordt tijd dat het laatste taboe wordt doorbroken: de hypocrisie van de gewone volksmens.

Je bedoelt toch niet dat je een hekel hebt aan (de mening van) het volk?

Den Duisteren Duikboot
23 april 2006, 13:35
Waarom is dat een taak van de gewone mens? Het beweren volstaat niet, ten behoeve van de niet-linkse medemens zal je dat ook moeten beargumenteren.

Moet ik hieruit begrijpen dat de rechtse medemens wel een samenleving wil, maar er geen poot voor wil uitsteken?

Je bedoelt toch niet dat je een hekel hebt aan (de mening van) het volk?

Vreemd. Telkens als ik de mening van de volksmens ter discussie stel, word ik in een bepaalde hoek geduwd. 't Zal politiek niet correct genoeg zijn... :lol:

baarle
23 april 2006, 13:38
Moet ik hieruit begrijpen dat de rechtse medemens wel een samenleving wil, maar er geen poot voor wil uitsteken?

Neen, je moet er alleen uit besluiten dat ik argumenten vraag voor je bewering dat het volk verantwoordelijk is voor de integratie van migranten.

Vreemd. Telkens als ik de mening van de volksmens ter discussie stel, word ik in een bepaalde hoek geduwd.

Kijk naar je handtekening: het paternalisme druipt er van af, net als van je houding tegenover migranten. Een attitude die ik herken, ik ben namelijk ook in de jaren '70 groot geworden.

Bhairav
23 april 2006, 13:57
Neen, je moet er alleen uit besluiten dat ik argumenten vraag voor je bewering dat het volk verantwoordelijk is voor de integratie van migranten.
Dat zijn ze zeker: wij hebben ze naar hier gehaald om onze vuile werkjes te doen.

daiwa
23 april 2006, 14:06
Dat zijn ze zeker: wij hebben ze naar hier gehaald om onze vuile werkjes te doen.


Er is een tijd van komen en een tijd van gaan en die is nu gekomen.

Den Duisteren Duikboot
23 april 2006, 14:09
Neen, je moet er alleen uit besluiten dat ik argumenten vraag voor je bewering dat het volk verantwoordelijk is voor de integratie van migranten.

Als het volk niet aan haar eigen samenleving wil werken en elke verantwoordelijk afschuift op de overheid, beland je in het paternalisme dat je zelf aanklaagt. Overheid en bevolking hebben elkaar nodig om doelen te verwezenlijken. Ofwel wil men dat allochtonen geïntegreerd raken, en doet men daar inspanningen voor, ofwel wil men dat niet, en dan moet men daar ook eerlijk voor uitkomen. Dan moet men ook niet zeuren dat de overheid niets doet aan de integratie.

Kijk naar je handtekening: het paternalisme druipt er van af, net als van je houding tegenover migranten. Een attitude die ik herken, ik ben namelijk ook in de jaren '70 groot geworden.

Heeft niets met paternalisme te maken. Ik ben van oordeel dat politici meer moeten zijn dan vertegenwoordigers van het volk. Zij moeten het volk ook aan het denken zetten in plaats van het als een kip na te kakelen. Een politicus moet het volk uitdagen. Maar hij moet het volk ook de middelen geven om de uitdaging aan te kunnen. Zie ook mijn eerdere onderscheid tussen paternalisme en empowerment.

Knuppel
23 april 2006, 14:12
Maar hij moet het volk ook de middelen geven om de uitdaging aan te kunnen.

En? Doen ze dat?

baarle
23 april 2006, 14:13
Als het volk niet aan haar eigen samenleving wil werken en elke verantwoordelijk afschuift op de overheid, beland je in het paternalisme dat je zelf aanklaagt. Overheid en bevolking hebben elkaar nodig om doelen te verwezenlijken. Ofwel wil men dat allochtonen geïntegreerd raken, en doet men daar inspanningen voor, ofwel wil men dat niet, en dan moet men daar ook eerlijk voor uitkomen. Dan moet men ook niet zeuren dat de overheid niets doet aan de integratie.

Wel, de zaken worden idd duidelijker.

Ik denk niet dat er een burgermeerderheid bestaat voor integratie, althans niet in Vlaanderen. Zo'n meerderheid bestaat er naar mijn aanvoelen wel voor assimilatie. De Vlamingen zijn bereid de aanwezige migranten op te nemen in hun gemeenschap, als ze zich aanpassen op alle openbare terreinen waarop dat nodig is voor een normaal functionerende samenleving.

Heeft niets met paternalisme te maken. Ik ben van oordeel dat politici meer moeten zijn dan vertegenwoordigers van het volk. Zij moeten het volk ook aan het denken zetten in plaats van het als een kip na te kakelen. Een politicus moet het volk uitdagen. Maar hij moet het volk ook de middelen geven om de uitdaging aan te kunnen. Zie ook mijn eerdere onderscheid tussen paternalisme en empowerment.

Dat zien we dan diametraal anders. Volk en overheid hebben elkaar helemaal niet nodig, de overheid is het eigendom van de burgers en ze heeft de instructies van de burgermeerderheid netjes uit te voeren. Alles wat je daarboven bedenkt is regelrecht paternalisme, en draagt de kiemen van een antidemocratische houding in zich.

daiwa
23 april 2006, 14:15
Als het volk niet aan haar eigen samenleving wil werken en elke verantwoordelijk afschuift op de overheid, beland je in het paternalisme dat je zelf aanklaagt. Overheid en bevolking hebben elkaar nodig om doelen te verwezenlijken. Ofwel wil men dat allochtonen geïntegreerd raken, en doet men daar inspanningen voor, ofwel wil men dat niet, en dan moet men daar ook eerlijk voor uitkomen.


Als je weet dat het de derde en vierde generatie allochtonen zijn die de meeste misdaden plegen wil dat volgens mij zeggen dat de wil te integreren bij hen totaal ontbreekt.

Knuppel
23 april 2006, 14:22
de overheid is het eigendom van de burgers en ze heeft de instructies van de burgermeerderheid netjes uit te voeren.

Heel juist!
Daarom bestaat de overheid ook uit zogenaamde VOLKS-VERTEGENWOORDIGERS.

Den Duisteren Duikboot
23 april 2006, 14:26
En? Doen ze dat?

Al bij al lukt dat aardig. België is een zeer stabiel en welvarend land. We zijn natuurlijk hypergevoelig geworden. De minste bacterie kan ons vellen. De mars van vandaag is een symptoom van onze welvaartsziekte: onze immuniteit is dusdanig afgenomen dat we in elke moord het einde van de wereld zien. Hopelijk vinden we snel een 'pikuurke' tegen deze welvaartsziekte. Maar de patiënt moet zich uiteraard bewust zijn van zijn ziekte en braaf het regime van de dokter volgen. Zoniet moet de patiënt niet zeuren over de pijntjes en de kwaaltjes.

Den Duisteren Duikboot
23 april 2006, 14:30
Wel, de zaken worden idd duidelijker.

Ik denk niet dat er een burgermeerderheid bestaat voor integratie, althans niet in Vlaanderen. Zo'n meerderheid bestaat er naar mijn aanvoelen wel voor assimilatie. De Vlamingen zijn bereid de aanwezige migranten op te nemen in hun gemeenschap, als ze zich aanpassen op alle openbare terreinen waarop dat nodig is voor een normaal functionerende samenleving.

Assimilatie bestaat alleen in concentratiekampen. De joden in Antwerpen zijn geïntegreerd, niet geassimileerd. Als jij zegt dat de burgermeerderheid slechts assimilatie wil, kan ik dat alleszins niet opmaken uit de reacties op de orthodoxe joden, waar niemand zich aan stoort en die als het ware een vreedzame enclave vormt.

Dat zien we dan diametraal anders. Volk en overheid hebben elkaar helemaal niet nodig, de overheid is het eigendom van de burgers en ze heeft de instructies van de burgermeerderheid netjes uit te voeren. Alles wat je daarboven bedenkt is regelrecht paternalisme, en draagt de kiemen van een antidemocratische houding in zich.

Ik ga uit van een bestuur door 'primussen inter pares'. 8)

baarle
23 april 2006, 14:34
Maar de patiënt moet zich uiteraard bewust zijn van zijn ziekte en braaf het regime van de dokter volgen.

Eigenlijk zijn jouw hopeloos gepasseerde 20ste eeuwse opvattingen schattig.

Patiënten die braaf "het regime van de dokter volgen", waar vind je die nog tegenwoordig? En dat voorschrift dan nog durven transponeren naar uitgerekend het politieke vlak: daar moet je een ouderwetse 68-er voor zijn.

baarle
23 april 2006, 14:36
Assimilatie bestaat alleen in concentratiekampen. De joden in Antwerpen zijn geïntegreerd, niet geassimileerd. Als jij zegt dat de burgermeerderheid slechts assimilatie wil, kan ik dat alleszins niet opmaken uit de reacties op de orthodoxe joden, waar niemand zich aan stoort en die als het ware een vreedzame enclave vormt.

Het wordt een definitie-strijd.

Als de situatie van de Joodse gemeenschap voor jou OK is, dan zijn we het eens. Ik denk immers dat de overgrote meerderheid van de Vlamingen er graag zou voor tekenen dat de Marokkaanse gemeenschap een gelijkaardig profiel aannam.

Ik ga uit van een bestuur door 'primussen inter pares'. 8)

Dat was duidelijk: je bent een tegenstander van de democratie. Ik sta afgelijnd aan de andere kant.

Bhairav
23 april 2006, 14:37
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan en die is nu gekomen.
Pech, de meesten hebben de Belgische nationaliteit en dat krapul is ermee geboren. Zo simpel is dat niet. Tenzij door middel van fascisme.

Den Duisteren Duikboot
23 april 2006, 14:39
Eigenlijk zijn jouw hopeloos gepasseerde 20ste eeuwse opvattingen schattig.

Vind ik ook.8)

Patiënten die braaf "het regime van de dokter volgen", waar vind je die nog tegenwoordig? En dat voorschrift dan nog durven transponeren naar uitgerekend het politieke vlak: daar moet je een ouderwetse 68-er voor zijn.

Ik geloof inderdaad nogal sterk in politieke deskundigheid, maar met mei '68 heb ik weinig te maken hoor. :lol:

Knuppel
23 april 2006, 14:43
Ik geloof inderdaad nogal sterk in politieke deskundigheid

Ga je dat ook beweren als de politieke deskundigen van morgen niet langer dezelfde zijn als die van vandaag?

Den Duisteren Duikboot
23 april 2006, 14:45
Ga je dat ook beweren als de politieke deskundigen van morgen niet langer dezelfde zijn als die van vandaag?

Ik beweer nergens dat er vandaag politieke deskundigen aan de macht zijn. Maar je hebt gelijk: het kan altijd nog erger. ;-)

baarle
23 april 2006, 14:46
Ik geloof inderdaad nogal sterk in politieke deskundigheid

die het beter weten dan het volk en in zijn plaats moeten beslissen, nietwaar?

Ja ja, het wordt me stilaan duidelijk welk vlees we hier in de kuip hebben. Een echte ouderwetse linkse die nog voor zijn paternalisme durft uitkomen. Zoals ik zei: best schattig! :-)

Knuppel
23 april 2006, 14:48
Ik beweer nergens dat er vandaag politieke deskundigen aan de macht zijn. Maar je hebt gelijk: het kan altijd nog erger. ;-)

Beter dan niet?
En hoe weet jij dat zo zeker behalve als je je aan paternalisme bezondigt?

daiwa
23 april 2006, 14:54
Pech, de meesten hebben de Belgische nationaliteit en dat krapul is ermee geboren. Zo simpel is dat niet. Tenzij door middel van fascisme.


De Marrokaanse regering zegt '' eens Marrokaan altijd Marrokaan'' dus het krapuul terug sturen naar hun vaderland mag dan geen probleem zijn.

daiwa
23 april 2006, 15:03
De organisators zeiden dat ze 70000 man verwachten maar voorlopig zijn het er maar 20000.

baarle
23 april 2006, 15:06
Tienduizend, maximum twintigduizend deelnemers, aldus het VRT-nieuws van 16u. Net genoeg om de ouders van Joe een hart onder de riem te steken.

Verhofstadt kan tevreden terugkijken op zijn schaamteloze recuperatie: de bedreiging is geweken, het boze volk heeft niet meer dan een krachteloos vuistje kunnen maken.

daiwa
23 april 2006, 15:10
Tienduizend, maximum twintigduizend deelnemers, aldus het VRT-nieuws van 16u. Net genoeg om de ouders van Joe een hart onder de riem te steken.

Verhofstadt kan tevreden terugkijken op zijn schaamteloze recuperatie: de bedreiging is geweken, het boze volk heeft niet meer dan een krachteloos vuistje kunnen maken.

Als je 70000 man verwacht en het blijken er maar 20000 te zijn mogen we spreken van een fiasco.
Of gaan Verhofstadt en Danneels nu weer afkomen met die ''onverschilligen'' die er niet waren?

Knuppel
23 april 2006, 15:10
Verhofstadt kan tevreden terugkijken op zijn schaamteloze recuperatie: de bedreiging is geweken, het boze volk heeft niet meer dan een krachteloos vuistje kunnen maken.

Met andere woorden: Verhofstadt weet nu dat hij weer rustig kan overgaan tot de gewone orde van de dag.

daiwa
23 april 2006, 15:13
Met andere woorden: Verhofstadt weet nu dat hij weer rustig kan overgaan tot de gewone orde van de dag.

Net zo als het krapuul zal overgaan tot de orde van de dag.
Niet dat die wakker lagen van het succes van die mars.

Knuppel
23 april 2006, 15:15
Net zo als het krapuul zal overgaan tot de orde van de dag.

Juist....

sodoirt
23 april 2006, 15:51
Heb op TV gehoord dat zowel Di Rupo, Joelle Milquet en Van Velthoven daar "anoniem" aanwezig waren... Qua recuperatie kan dat wel tellen nadat De Croo parlementsleden gevraagd had NIET te gaan.

Ook de indymedioten waren er aanwezig vooral om fotos te maken van madammekes met sluiers! Dat zal dus wel uitgebreid te zien zijn op die stalino-islamistische site.

baarle
23 april 2006, 16:22
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060423StilleMars/index.shtml

zo 23/04/06 - 80.000 mensen zijn naar Brussel afgezakt om Joe Van Holsbeeck, de zeventienjarige jongen die vorige week woensdag werd vermoord in het Centraal Station, te herdenken