PDA

View Full Version : Stille minaretten


Willy Degheldere
11 september 2002, 08:53
Vereist aanstaan van de muziekboxen
<EMBED SRC="http://users.pandora.be/degheldere/Arabic Morocco Chaabi - Rass.mp3" hidden="true" autostart="true" loop="1">

http://www.uk.digiserve.com/mentor/ids/minaret.jpg

In Aalst is een nieuwe moskee gebouwd met twee minaretten. De bedoeling was van op die minaretten het gebed aan te kondigen door middel van luidsprekers. Na fel protest van de omwonenden heeft de Burgemeester zulks verboden. Athans voorlopig. Het is nog een beetje wachten tot de agressieve moslimgemeenschap voldoende sterk is en dan krijgen ze in dit lakse land toch hun zin. De autochtonen moeten zich maar aanpassen!

groentje
14 september 2002, 21:40
een beetje gelijkheid, aub. ofwel doet u ook onze kerkklokken zwijgen, (en er zijn echt wel mensen die dat voortdurende gebeier ook storend vinden), ofwel laat je toe om de oproep tot het gebed te laten klinken, als het tenminste een goede geluidsinstallatie is, want laat ons eerlijk wezen, die lijkt vaak nergens naar.

Guderian
14 september 2002, 21:56
een beetje gelijkheid, aub. ofwel doet u ook onze kerkklokken zwijgen, (en er zijn echt wel mensen die dat voortdurende gebeier ook storend vinden), ofwel laat je toe om de oproep tot het gebed te laten klinken, als het tenminste een goede geluidsinstallatie is, want laat ons eerlijk wezen, die lijkt vaak nergens naar.

JA HALLO ZEG!!!! De islam heeft hier NIETS te piepen, het is een a-europese en zelfs anti-europese godsdienst die hier geen rechten heeft (of toch niet zou mogen bezitten). De katholieke kerk is net als het heidendom wel eigen aan ons continent!

U bent blijkbaar ook zo'n aanhangertje van de weg-met-ons-mentaliteit. Maar ja, kunnen we van een Agalev-communistje iets anders verwachten?

groentje
14 september 2002, 22:30
het christendom komt uit de zelfde stal als de zo verguisde islam. dat Midden-Oosters broeinest heeft al veel geproduceerd. Kortom, het christendom is ons eigen, omdat we het ons eigen hebben gemaakt of laten maken. niets belet ons dat ook te doen met de islam of het boeddhisme.
En dat dit verlies van eigenheid betekent, geloof je toch zelf niet?

Stefanie
14 september 2002, 22:42
Het Christendom heeft zich wel wat aangepast aan de Europeanen. Ik denk bijvoorbeeld aan de Kerstboom. Ook hebben ze de feestdagen laten vallen op dagen die al een feestdag waren. Kerstmis was bijvoorbeeld het feest voor de langste nacht van't jaar. Halloween hebben ze vervangen door Allerzielen.

Willy Degheldere
15 september 2002, 13:03
Als men de hysterie ziet waarbij moslims hun godsdienst belijden is er toch een groot verschil met het katholicisme.

Komt er op neer dat de islam veeleer een godsdienst is voor een massa dommerikken die alles letterlijk opnemen en hun godsdienst de beste vinden.

Ze zijn in Europa volkomen te weren en ongewenst.

groentje
15 september 2002, 14:16
De Europese islam heeft zich over het algemeen ook aangepast, zij het in mindere mate. Tja, de meeste moslims zijn hier ook nog maar enkele decennia.
Bovendien, nu ik er aan denk, aan de Romeinse feesten en de Germaanse heeft de Kerk zich wel aangepast, maar veel aanpassing op dat vlak in India, Latijns-Amerika ed. heb ik nog niet gemerkt. Een andere discussie?

Zephyron
15 september 2002, 14:18
Nu nog "dommerikken" juist schrijven, en we zijn er helemaal.

Guderian
15 september 2002, 23:03
het christendom komt uit de zelfde stal als de zo verguisde islam. dat Midden-Oosters broeinest heeft al veel geproduceerd. Kortom, het christendom is ons eigen, omdat we het ons eigen hebben gemaakt of laten maken. niets belet ons dat ook te doen met de islam of het boeddhisme.
En dat dit verlies van eigenheid betekent, geloof je toch zelf niet?

Niets van! De islam is een volledig vreemde religie voor europa. het christendom daarentegen heeft alleen haar wortels in het Midden-Oosten (het jodendom) maar kent een Europese ontwikkeling.

Alle religies met universalistische aspiraties zijn ware plagen! De bekeringsdrang is gewoon verwerpelijk-tot-en-met! Dit gold voor het christendom in het verleden die het niet kon laten paters naar de brousse te sturen en dat geldt nu voor de islam in meerdere continenten van de wereld.

Guderian
15 september 2002, 23:05
De Europese islam heeft zich over het algemeen ook aangepast, zij het in mindere mate. Tja, de meeste moslims zijn hier ook nog maar enkele decennia.
Bovendien, nu ik er aan denk, aan de Romeinse feesten en de Germaanse heeft de Kerk zich wel aangepast, maar veel aanpassing op dat vlak in India, Latijns-Amerika ed. heb ik nog niet gemerkt. Een andere discussie?

De Europese islam???????????
De islam is helemaal NIET Europees! Het is een bezettingsgodsdienst die best uit Europa geweerd wordt, welke middelen dat ook vraagt.

jan breydel
16 september 2002, 10:30
De islam is een godsdienst die niet cultuur-eigen is aan Vlaanderen. Naar mijn mening mogen islamieten hun godsdienst beoefenen in Vlaanderen zolang ze dat op eigen kosten doen en zolang er geen autochtonen last van hebben.

Maar zoals Willy schreef: "De autochtonen zullen zich wel weer moeten aanpassen!"
De Vlamingen zullen wel weer op hun kop laten zitten en het gemekker op de minaretten zal spoedig weer door de Aalsterse straten klinken! Helaas...!!!

Willy Degheldere
16 september 2002, 10:47
Gemekker? En als we nu eens dagelijks horen wat we nu horen op deze reeks inzendingen? Men komt vlug genoeg in de sfeer om couscous te gaan eten en er de rest bij te nemen. Islam is er toch om ongelovigen te bekeren?

En mocht het niet lukken, dan hebben wij nog een Katholieke Pater die het er wel zal inrammen!

canis lupis
16 september 2002, 16:05
Vereist aanstaan van de muziekboxen
<EMBED SRC="http://users.pandora.be/degheldere/Arabic Morocco Chaabi - Rass.mp3" hidden="true" autostart="true" loop="1">

http://www.uk.digiserve.com/mentor/ids/minaret.jpg

In Aalst is een nieuwe moskee gebouwd met twee minaretten. De bedoeling was van op die minaretten het gebed aan te kondigen door middel van luidsprekers. Na fel protest van de omwonenden heeft de Burgemeester zulks verboden. Athans voorlopig. Het is nog een beetje wachten tot de agressieve moslimgemeenschap voldoende sterk is en dan krijgen ze in dit lakse land toch hun zin. De autochtonen moeten zich maar aanpassen!

Niet alleen in AALST,ook in Borgerokko heeft men onder het mom van een
sociaal centrum een moskee bijgebouwd(met ons geld) met minaretten
en wil men ook om 5 uur s'ochtends in de rammadan beginnen bléren
Hier durfde men het niet van de bevolking in te lichten over de WARE
bedoelingen van het gebouw aan de kraaienberg,lafheid is nu eenmaal
het handelsmerk van de "progressieven" Nu men kan de luidsprekers
ook van de toren knallen,na enkele nachten gejank zullen er wel kandidaten zijn !!! :twisted:

Supe®Staaf
16 september 2002, 20:30
Graag had ik dat adres van die minaret in Aalst eens geweten.
Kwestie van te verifieren.
:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Linus
17 september 2002, 11:12
(en er zijn echt wel mensen die dat voortdurende gebeier ook storend vinden)

Aanwezig! Als niet-gelovige, laten we het eerlijkheidshalve bij atheïst houden, wordt ik elke zondag om negen uur uit mijn bed gebengeld door een zootje tsjeven. Die "christelijke cultuur" is niet de mijne, en die wens ik dus niet in mijn straat, mijn stad, mijn land.

Linus

Kotsmos
17 september 2002, 12:54
ik vind de oproep tot gebed echt schoon klinken.
En de mensen die zich hierover opwinden, en deze gebeurtenis meteen aangrijpen om te lopen roepen over de agressie van de Islam, moeten hulp zoeken. Echt waar.

tich
20 september 2002, 16:19
trouwens, COUSCOUS eten is SMERIG en heeft ook niet met onze cultuur te maken. Voor wie mocht twijfelen: zoek maar eens de eerste betekenis van couscous op....

Darwin
20 september 2002, 16:32
Ik vind dat er een referendum moet georganiseerd worden om de officiële erkenning van de islam in België ongedaan te maken.

Ons baserend op de discussies in de topics godsdienst etc. zal dit zeker terecht zijn.

Als de bevolking duidelijk wordt ingelicht zal de uitslag van dat referendum overduidelijk zijn.

Willy Degheldere
20 september 2002, 16:55
Het is in een schijndemocratie zoals hier nooit gevraagd aan de bevolking of ze wel 847.063 vreemden wilde naast een aantal illegalen die ondergedoken zijn.

De overheid zal nooit een referendum daarover houden.

Ze is te schuldbewust dat zij zoiets niet durft.

Wat rest dan nog? Verzet van de bevolking tegen de vreemden.

De overheid heeft het uitgelokt en het racisme binnengebracht.

Supe®Staaf
20 september 2002, 21:08
Ik vind dat er een referendum moet georganiseerd worden om de officiële erkenning van de islam in België ongedaan te maken.

Ons baserend op de discussies in de topics godsdienst etc. zal dit zeker terecht zijn.

Als de bevolking duidelijk wordt ingelicht zal de uitslag van dat referendum overduidelijk zijn.
Waarom niet meteen alle sekten hun subsidie ter discussie stellen?
RKK, humanisten, Islam, Protestanten.
Laat iedereen zijn hobby zelf bekostigen.

jan breydel
20 september 2002, 21:37
Waarom niet meteen alle sekten hun subsidie ter discussie stellen?
RKK, humanisten, Islam, Protestanten.
Laat iedereen zijn hobby zelf bekostigen.

Dit zal uiteindelijk zo moeten komen in deze staat-met-de-duizend-en-één-godsdiensten.
Als wij alle godsdiensten die er in dit land zijn moeten gaan subsidiêren zou ik niet graag de rekening betalen!!
De RKK is de godsdienst eigen is aan de Vlaamse cultuur, die mag van mijn part gesubsidieerd worden.

Jan van den Berghe
20 september 2002, 21:50
De RKK is de godsdienst eigen is aan de Vlaamse cultuur, die mag van mijn part gesubsidieerd worden.

Wat mij betreft moeten we komaf maken met deze erfenis van de Franse tijd. Mij lijkt het Duitse systeem het beste en hiermee wordt ook duidelijk wie waar kerkt en daarvoor wil betalen.

Voor de islam is daarin natuurlijk geen plaats, en kan slechts getoleerd worden binnen een streng omschreven kader.

Darwin
21 september 2002, 11:16
Ik vind dat er een referendum moet georganiseerd worden om de officiële erkenning van de islam in België ongedaan te maken.

Ons baserend op de discussies in de topics godsdienst etc. zal dit zeker terecht zijn.

Als de bevolking duidelijk wordt ingelicht zal de uitslag van dat referendum overduidelijk zijn.
Waarom niet meteen alle sekten hun subsidie ter discussie stellen?
RKK, humanisten, Islam, Protestanten.
Laat iedereen zijn hobby zelf bekostigen.

De godsdiensten hun subsidies afnemen verandert niets aan de kern van het probleem met de islam. De islam betrekt zijn geld immers vanuit de islamitische wereld in België en daarbuiten.

Door te verhinderen dat de islamieten hun giftig geestelijk brood verspreiden, wordt hun verovering van Europa echter wél gedwarsboomd.

Linus
23 september 2002, 08:41
Waarom niet meteen alle sekten hun subsidie ter discussie stellen?
RKK, humanisten, Islam, Protestanten.
Laat iedereen zijn hobby zelf bekostigen.

Dit zal uiteindelijk zo moeten komen in deze staat-met-de-duizend-en-één-godsdiensten.
Als wij alle godsdiensten die er in dit land zijn moeten gaan subsidiêren zou ik niet graag de rekening betalen!!
De RKK is de godsdienst eigen is aan de Vlaamse cultuur, die mag van mijn part gesubsidieerd worden.

Ik heb het al gezegd, maar ik herhaal het graag voor jou. Ik ben een vlaming, een "echte" (whatever that may be). Ik ben in de verste verte niet katholiek, en beschouw de rkk dan ook niet als een deel van mijn cultuur. Net zo min als de islam (maar een minnaret is eens iets anders, het mondeling oproepen tot gebed kan een fijne afwisseling zijn voor dat getsjingeltsjangel van de klokketorens die ons vlaamse landschap vervuilen).

Willen degenen die alsmaar "de vlaamse cultuur" als argument gebruiken daar eens mee ophouden, of klaarheid brengen in de term. Wij, die geen overgeromantiseerd beeld hebben van Vlaanderen, van haar cultuur en haar volk, wij zullen u dankbaar zijn.

Linus

Willy Degheldere
23 september 2002, 09:24
Iemand die zelf toegeeft van géén cultuur te hebben zal zeker moeilijk begrijpen dat andere mensen dat wel hebben en er zeer tevreden mee zijn.

Dus, uitleggen wat een "cultuur" is zal wel nutteloos zijn.

Vooral ook omdat er buiten Big Brother, de Flikken, Rock Torhout-Werchter, en danstempels niet véél cultuur meer te ontdekken valt.

In andere landen is eigen cultuur wel nog volop aanwezig.

Supe®Staaf
23 september 2002, 11:39
De RKK is de godsdienst eigen is aan de Vlaamse cultuur, die mag van mijn part gesubsidieerd worden.
De RKK-godsdienst is niet eigen aan mijn persoonlijke cultuur.
Stort mijn bijdrage dan maar aan ons vorstenhuis.
:wink:

Linus
24 september 2002, 09:45
Iemand die zelf toegeeft van géén cultuur te hebben zal zeker moeilijk begrijpen dat andere mensen dat wel hebben en er zeer tevreden mee zijn.

Dus, uitleggen wat een "cultuur" is zal wel nutteloos zijn.

Vooral ook omdat er buiten Big Brother, de Flikken, Rock Torhout-Werchter, en danstempels niet véél cultuur meer te ontdekken valt.

In andere landen is eigen cultuur wel nog volop aanwezig.

Ik vermoed dat dit op mij slaat, maar ik zou mij kunnen vergissen. Laat ik toch maar even reageren.

Eerst en vooral, ik heb nergens beweert "géén cultuur te hebben". Als je onder cultuur verstaat alles wat door de mens is voortgebracht (in tegenstelling dan tot "natuur": datgene wat uit de natuur komt, zonder menselijke inbreng), dan heb ik wel wat met cultuur. Ik ben bijvoorbeeld nu bezig met een discussie over cultuur.

Waar ik tegen reageer, is het geromantiseerde beeld van de "cultuur van een volk". In dit geval: het vlaamse volk. Het lijkt me oversimplistisch om te beweren dat er zoiets is als een "Vlaamse cultuur". Er is de taal, natuurlijk, maar dat is een mager argument. De taal die ik spreek, trekt waarschijnlijk meer op die die die de Nederlanders spreken, dan op de taal van de gemiddelde West-Vlaming. Heb ik dan meer met de "Nederlandse cultuur" dan met de Vlaamse?

Een gemeenschappelijke geschiedenis dan? Akkoord, maar dat is maar een uiterst kleine factor in een veel breder geheel.

Waar het om draait, me dunkt, is de cultuur van een individu. Superstaaf spreekt van zijn "persoonlijke cultuur". Die persoonlijke cultuur kan overeenstemmen met die van anderen, en dan kan je samen een clubje oprichten (voor Superstaaf bijvoorbeeld de "Aalsterse koninklijke vereniging van Voil Jeanetten" :D) . Maar, het a priori definiëren, vastleggen van de persoonlijke cultuur van miljoenen individuen, dat lijkt me straf. En fout. Niet elke Aalstenaar is een Voil Jeanet. Niet elke Vlaming een katholiek. Geen van beide behoren tot wat ik interessant en de moeite vind.

Groeten,
Linus

Knuppel
24 september 2002, 10:18
Ik ben een Limburger en Vlaamsvoelend tot en mét. Toch heb ik met de RKK geen voeling. Met geen enkele godsdienst trouwens. Mijn verplichte bijdrage aan de sponsering van godsdiensten zou ik dus omgezet willen zien in een bijdrage die niet persé in godsdienstige zakken terechtkomt maar in de kas van organisaties die, bijvoorbeeld, aids willen bestrijden in ontwikkelingslanden.

En neen Staaf! Ook de koninklijke familie behoort niet tot de Vlaamse "cultuur".

Willy Degheldere
24 september 2002, 13:25
Och, ga dan maar eens in andere landen kijken om hun "cultuur" te ontdekken.

Dit hier uitleggen is te omvangrijk, terwijl buitenlandse culturen zeer duidelijk aanwezig zijn. Boeken zijn er genoeg en op TV ziet men genoeg beelden van de cultuur van bepaalde volkeren die nu nog bewaard is.

Alleen, vermijd de grootsteden, want daar is verloederde moderne "cultuur" aanwezig.

canis lupis
24 september 2002, 16:33
[quote=Darwin]Ik vind dat er een referendum moet georganiseerd worden om de officiële erkenning van de islam in België ongedaan te maken.

Ons baserend op de discussies in de topics godsdienst etc. zal dit zeker terecht zijn.

Als de bevolking duidelijk wordt ingelicht zal de uitslag van dat referendum overduidelijk zijn.
Waarom niet meteen alle sekten hun subsidie ter discussie stellen?
RKK, humanisten, Islam, Protestanten.

Ook het koningshuis??s.s

Linus
25 september 2002, 11:20
Och, ga dan maar eens in andere landen kijken om hun "cultuur" te ontdekken.

Dit hier uitleggen is te omvangrijk, terwijl buitenlandse culturen zeer duidelijk aanwezig zijn. Boeken zijn er genoeg en op TV ziet men genoeg beelden van de cultuur van bepaalde volkeren die nu nog bewaard is.

Alleen, vermijd de grootsteden, want daar is verloederde moderne "cultuur" aanwezig.

De "cultuur van bepaalde volkeren die nu nog bewaard is". Bedoel je de "authentieke" culturen in weet-ik-veel-waar? Bedoel je de "National Geographic"-culturen waar de vrouwen met een stok in een pot maniok aan het roeren zijn, terwijl de mannen een antilope vellen met hun speer? Is dat wat jij onder "de cultuur van een volk" verstaat?

Linus

maddox
25 september 2002, 11:31
God is een luidruchtig buurman.

Maar, in veel gevallen luiden de kerken hun klokken al niet meer 's nachts.

Dus,waarom zou een Imaan geen 5keer per dag zijn ding mogen staan schreeuwen?
Zolang hij zichzelf maar aan de regels van het land houd.(Nachtlawaai)

Supe®Staaf
25 september 2002, 11:57
Ook het koningshuis??s.s
:::::::::::::::
De RKK-godsdienst is niet eigen aan mijn persoonlijke cultuur.
Stort mijn bijdrage dan maar aan ons vorstenhuis.
:wink:
Zut, Canis.
Op het eerste gezicht heb je me nu stevig in de tang.
Hoewel.
Het koningshuis legt ons geen morele wetten uit andere culturen en tijden op.
Het is een eerder onschuldige hobby.
Het meeste geld dat er aan besteed wordt, vloeit terug naar de liefhebbende onderdaden: hofpersoneel, hofleveranciers, artietsen, gehandicapten, .....................
Ook glossy papers verdienen er een mooie stuiver aan, en zelfs de ernstige pers pikt vlotjes een graantje mee bij schokkende gebeurtenissen zoals huwelijk, geboorte of sterfgeval ener vorstelijk personage.....................

Supe®Staaf
26 september 2002, 14:28
Ik vind dat er een referendum moet georganiseerd worden om de officiële erkenning van de islam in België ongedaan te maken.

Ons baserend op de discussies in de topics godsdienst etc. zal dit zeker terecht zijn.

Als de bevolking duidelijk wordt ingelicht zal de uitslag van dat referendum overduidelijk zijn.
Waarom niet meteen alle sekten hun subsidie ter discussie stellen?
RKK, humanisten, Islam, Protestanten.

Ook het koningshuis??s.s
Daar heb je me zuiver Canis.
Ik moet je echter melden dat onze vorsten de bevolking geen overtuiging of levenswijze proberen op te dringen.
Daarvoor zien ze ons te graag, en zijn ze teveel bekommerd om het lot van hun onderdanen!
Probeer de monarchie liever te zien als een cultuuruiting die geld kost zoals een andere.
Ik betaal b.v. óók mee voor het flikkencordon dat jou op het voetbalplein moet verhinderen om vandalisme en linke stoten te begaan, terwijl ik zelf nauwelijks of nooit een match bijwoon. :wink: