PDA

View Full Version : Het Spirit-café


zorroaster
8 augustus 2003, 17:16
Af en toe placht ik de Spirit-webstek wel eens te bezoeken om te zien in welke kronkel ze zich nu weer draaien om hun permanente uitverkoop van ideologie en principes te rechtvaardigen.
Er is ook een netforum daar, want voor Spirit blijkt het debat belangrijk. Want wat lezen we op http://www.meerspirit.be/cafe.php :

"Voor SPIRIT vormt het Internet een mooi bewijs van de mogelijkheden van dit nieuw medium om de bevolking op een vernieuwende manier bij het politieke gebeuren te betrekken. Maak er gebruik van en neem deel aan het SPIRIT-debat.
Hier krijgt iedereen de kans om zijn argumenten in een open discussie op tafel te gooien!"

Klinkt mooi. Maar wat las ik ELKE keer als ik de webstek bezocht in "moeilijke" tijden (zoals bij het vertrek van driekwart van de partijleiding bij de kartelhistorie) of na de regeringsformatie waar ze zo trots op zijn?

" Om technische redenen is het cafe tijdelijk gesloten. Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen"

Dit is een automatisme dat teveel voorkomt om toevallig te zijn. Spirit doet gewoon even "de deur toe" als ze zich moeten verantwoorden aan de buitenwereld en hun leden, het enige wat de bezoeker mag lezen is de "hoera"-persberichten en het dagboek van Bert.
Ik bezoek eveneens frequent de N-VA-website (www.n-va.be) en zo nu en dan die van de SP.A (www.sp.be) en dat forum is nog nooit gesloten wegens "tijdelijke problemen".

Wat is de conclusie? De buitenwereld mag niet zien wat de Spirit-leden zélf neerpennen wat ze vinden van de beslissingen van de partijtop, Bert en Els schrijven desnoods de hele webstek vol.
Wie is hier eigenlijk nog lid van Spirit en wie durft daar eerlijk voor uit te komen in deze dagen?

Patriot!
8 augustus 2003, 17:50
Spiritisten bang van de Belgicistische horden die het eerste forum lieten sluiten? :lol: :lol: :lol: (er mag géén kritiek zijn op Bert.)

zorroaster
8 augustus 2003, 18:30
Spiritisten bang van de Belgicistische horden die het eerste forum lieten sluiten? :lol: :lol: :lol: (er mag géén kritiek zijn op Bert.)

Belgicistische horden? Ik dacht dat ze hun eerste forum sloten omdat er teveel leden en ex-leden kwamen verklaren hoe bedrogen ze zich wel voelden door die brave huisvader en zijn fanclub...

Patriot!
8 augustus 2003, 18:30
Spiritisten bang van de Belgicistische horden die het eerste forum lieten sluiten? :lol: :lol: :lol: (er mag géén kritiek zijn op Bert.)

Belgicistische horden? Ik dacht dat ze hun eerste forum sloten omdat er teveel leden en ex-leden kwamen verklaren hoe bedrogen ze zich wel voelden door die brave huisvader en zijn fanclub...

Yep. Was soms wel wat overdreven, of merkte je dat echt niet? :wink:

zorroaster
8 augustus 2003, 18:33
Yep. Was soms wel wat overdreven, of merkte je dat echt niet? :wink:

Ik had vooral véél begrip voor die sukkelaars die voor een voldongen feit waren geplaatst door Bert&Els.
Ik zou het ook niet graag hebben als militant dat je je geld, tijd en energie in een partij steekt en dat alles dan na enkele maanden al de nek wordt omgewrongen omdat Bert in paniek schoot bij de gedachte eens geen ministerpost te kunnen verdienen...

Democratisch is het niet geweest, die hele saga. Het bewijs dat ze snel hun café sloten zegt genoeg...

Bolter
8 augustus 2003, 20:37
Er zijn nog andere café's genoeg als ge u niet meer thuisvoelt in uw stamcafé..

Trouwens spijtig dat het tegenwoordig zo moeilijk is om een nieuwe café op te starten met die 5% regel...

Dat is toch niet erg "liberaal"...

Patriot!
8 augustus 2003, 21:01
Of ze ons nu direct binnenlaten in dat theater in Brussel maakt me niet uit, ooit komen we er! :wink: Ons stamcafé BLIJFT, net als BELGIË, met of zonder 5 procent!

ICE-MAN
9 augustus 2003, 00:45
k'heb meermaals vragen gepost op het forum van het spirit-café, maar jammergenoeg nooit antwoord gekregen op mijn vragen (eigenlijk was het maar één vraag, maar gezien ik géén antwoord kreeg moest ik ze aan verschillende personen richten) :oops:
enkel toen ik een posting plaatste waarin ik eens ferm mijn gedacht op tafel gooide, en hun vroeg of "de kiezer" zijn mening voor hun niet telde gezien ze zich te goed vonden om een antwoordje te formuleren kwam er repliek, echter niet van Bert of Els maar van een andere forum-ganger 8O
enkele dagen later waren plots alle postings verdwenen en was het forum gesloten wegens verbouwingen....... de waarheden en feiten die er ter sprake gebracht werden kwamen blijkbaar iets te hard aan voor de spiritisten........ het niet antwoorden en monddood maken van de bezoekers levert het bewijs van hun onmacht en het groot gelijk van de forumgangers :!:

Doomy
9 augustus 2003, 10:31
Klinkt mooi. Maar wat las ik ELKE keer als ik de webstek bezocht in "moeilijke" tijden (zoals bij het vertrek van driekwart van de partijleiding bij de kartelhistorie) of na de regeringsformatie waar ze zo trots op zijn?

" Om technische redenen is het cafe tijdelijk gesloten. Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen"

Dit is een automatisme dat teveel voorkomt om toevallig te zijn. Spirit doet gewoon even "de deur toe" als ze zich moeten verantwoorden aan de buitenwereld en hun leden, het enige wat de bezoeker mag lezen is de "hoera"-persberichten en het dagboek van Bert.
Ik bezoek eveneens frequent de N-VA-website (www.n-va.be) en zo nu en dan die van de SP.A (www.sp.be) en dat forum is nog nooit gesloten wegens "tijdelijke problemen".

In tegenstelling tot het Spirit-forum kon je op het NVA-forum niet rechtstreeks posten, maar werd alles dat hen niet beviel eerst gecensureerd. Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als je forum voor andersdenkenden sluiten. Beleefde pleidooien voor een federalizering van "Vlaanderen" of het erkennen van streektalen komen er niet in, wat bij het Spirit-forum tenminste wél mogelijk was (ook al was men het er totaal oneens met mij). Ook kritiek op het uitvechten van persoonlijke vetes tussen NVA en Spirit op de rug van de kiezers (want daar kwamen de "diskussies" tussen Spiritisten en Niveanen op fora vaak op neer) geraakt niet op het NVA-forum. Op het Spirit-forum werden bijdragen tenminste automatisch gepost, terwijl dit op het NVA-forum niet het geval was. Met andere woorden: NVA-ers konden gemakkelijker anoniem en onder steeds andere namen keet schoppen op het Spirit-forum dan omgekeerd. Zo is het natuurlijk wel gemakkelijk, hé? Voor alle duidelijkheid: ik ben geen Spirit-aanhanger. Daarvoor is hun levensbeschouwing mij té onduidelijk, en hun "Vlaams" unitarisme (die ze met NVA en Vlaams Blok gemeen hebben) zie ik evenmin zitten. Maar juist is juist.

Johan C.
9 augustus 2003, 10:36
Klinkt mooi. Maar wat las ik ELKE keer als ik de webstek bezocht in "moeilijke" tijden (zoals bij het vertrek van driekwart van de partijleiding bij de kartelhistorie) of na de regeringsformatie waar ze zo trots op zijn?

" Om technische redenen is het cafe tijdelijk gesloten. Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen"

Dit is een automatisme dat teveel voorkomt om toevallig te zijn. Spirit doet gewoon even "de deur toe" als ze zich moeten verantwoorden aan de buitenwereld en hun leden, het enige wat de bezoeker mag lezen is de "hoera"-persberichten en het dagboek van Bert.
Ik bezoek eveneens frequent de N-VA-website (www.n-va.be) en zo nu en dan die van de SP.A (www.sp.be) en dat forum is nog nooit gesloten wegens "tijdelijke problemen".




In tegenstelling tot het Spirit-forum kon je op het NVA-forum niet rechtstreeks posten, maar werd alles dat hen niet beviel eerst gecensureerd. Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als je forum voor andersdenkenden sluiten. Beleefde pleidooien voor een federalizering van "Vlaanderen" of het erkennen van streektalen komen er niet in, wat bij het Spirit-forum tenminste wél mogelijk was (ook al was men het er totaal oneens met mij). Ook kritiek op het uitvechten van persoonlijke vetes tussen NVA en Spirit op de rug van de kiezers (want daar kwamen de "diskussies" tussen Spiritisten en Niveanen op fora vaak op neer) geraakt niet op het NVA-forum. Op het Spirit-forum werden bijdragen tenminste automatisch gepost, terwijl dit op het NVA-forum niet het geval was. Met andere woorden: NVA-ers konden gemakkelijker anoniem en onder steeds andere namen keet schoppen op het Spirit-forum dan omgekeerd. Zo is het natuurlijk wel gemakkelijk, hé? Voor alle duidelijkheid: ik ben geen Spirit-aanhanger. Daarvoor is hun levensbeschouwing mij té onduidelijk, en hun "Vlaams" unitarisme (die ze met NVA en Vlaams Blok gemeen hebben) zie ik evenmin zitten. Maar juist is juist.

U bent een verstandig man!

Marie-José
9 augustus 2003, 10:54
Spirit steekt zijn kop in het zand, zij durven hun café niet meer openhouden omdat zij onvoldoende weerwerk kunnen leveren op de kritiek van hun hypocriet beleid.

Hun banner leek erg op die van het vrt-forum opgestart tijdens de verkiezingsdagen.
Op het forum van de vrt probeerde men ook zoveel mogelijk kritiek op de paarsgroene regering te bannen. Als men o.a. de term paars-groen , manipulatie of hypocriet gebruikte, geraakte je niet op het forum.
Ook een stevige kritiek op Stevaert werd op het VRT-forum niet aanvaard!

Nochtans waren mijn postings geen scheldpartijen. Enkele van mijn postings heb ik doorgezonden naar de webmaster van het VRT-forum. Die gaven wel toe dat er een banner op hun forum werkte, maar dat ze hoegenaamd niets verkeerds in mijn tekst (overigens terechte kritiek konden vinden ). Ze vroegen wel of ik misschien te veel leestekens of asterix gebruikt had, anders konden ze het echt niet vatten ............. ???????? Dit was echt niet het geval, dus ...
:?:


Niettemin kan ik voor een forum een banner aanvaarden, als die tenminste onpartijdig is!
Maar in een café moet iedereen welkom zijn, of gaat spirit mensen discrimineren. In dat geval sluit je liever het café, dus een goede beslissing. Maar Spirit moet eerlijk zijn en de ware redenen durven vermelden van de sluiting.

Johan C.
9 augustus 2003, 12:44
Marie-José, de feiten waren overduidelijk. Ik zet ze nog één maal op een rij:

Eerste sluiting:

Nadat de partij Spirit was ontstaan wilde de vroegere VU-broeders van N-VA wraak nemen. Ze hebben toen het forum "belast" met oude broedertwisten, met andere woorden: het was niet meer te harden voor de gewone surfer die niets met de VU had te maken. Verscheidene malen hebben toen ook N-VA leden opgeroepen om Spirit met rust te laten! Ieder had nu eindelijk zijn eigen project, laat elkaar dan met rust. De N-VA heethoofden konden het maar niet laten.

Tweede sluiting:

Zelfde scenario maar dan met de wapenlobby, wapenliefhebbers, sportschutters. Ze konden zich niet neer leggen bij de opinie van Spirit en zijn dan maar beginnen te spammen.

Het café heeft inderdaad niet altijd zijn rol kunnen waarmaken! Maar het was wel iets geheel anders dan het gastenboek en de debatruimte van de N-VA webstek die vooral zelfpropaganda is en waar 1000 maal kan gelezen worden "Komaan Geert, ga er voor".......

Marie-José
9 augustus 2003, 13:50
Johan,

Nogmaals er is een essentieel verschil tussen een gastenboek, een debatruimte en een café.

In een café moet iedereen welkom zijn en mag er niet gediscrimineerd worden. Spirit wilde een café openen maar kende zelf de regels van wellevendheid niet. Meermaals werd er door spiritanen onbeschoft op mijn postings gereageerd. Dat was ook geen reclame voor spirit.
( Denk maar aan de discussie i.v.m. asielbeleid )

Reageer nu niet met te verwijzen naar het forum van N-VA, want die hebben geen café!

Spirit heeft natuurlijk het recht zijn café te sluiten, maar moet zo eerlijk zijn de ware redenen te vermelden!

Wie heeft er nu gelijk of wie liegt er?

Spirit, die beweert dat het café sluit wegens technische redenen.

OF

Johan Caenen, die beweert dat het café sluit wegens oude broedertwisten en het veelvuldig ongewenst bezoek van wapenliefhebbers!

Johan C.
9 augustus 2003, 13:55
Spirit, die beweert dat het café sluit wegens technische redenen.

OF

Johan Caenen, die beweert dat het café sluit wegens oude broedertwisten en het veelvuldig ongewenst bezoek van wapenliefhebbers!


Uiteraard heb ik (altijd) gelijk! Zie ook mijn bovenstaand bericht.

Nogmaals er is een essentieel verschil tussen een gastenboek, een debatruimte en een café.

In een café moet iedereen welkom zijn en mag er niet gediscrimineerd worden. Spirit wilde een café openen maar kende zelf de regels van wellevendheid niet. Meermaals werd er door spiritanen onbeschoft op mijn postings gereageerd. Dat was ook geen reclame voor spirit.


Wie in een café ook blijft zeuren avond na avond over dezelfde onderwerpen terwijl die eigenlijk al honderd maal besproken zijn die kan er ook uitvliegen. Komt die persoon dan keer op keer terug om boel te schoppen, tja..... Dat men eens keihard naar u reageert kan ik begrijpen, u zoekt ook immers overal op internet de forums op om Spirit te beschimpen. U moet dus tegen een stootje kunnen :wink: Zo ben ik ook al verschillende malen hard aangepakt door N-VA'ers.

i oorda
9 augustus 2003, 13:59
waar 1000 maal kan gelezen worden "Komaan Geert, ga er voor".......

correctie 11 000 maal !!

Marie-José
9 augustus 2003, 14:18
Johan,

Keihard reageren moet kunnen, maar onbeschoft reageren is wat anders! En boel schoppen is nooit mijn bedoeling geweest. Geen onwaarheden vertellen!
:evil:

Johan C.
9 augustus 2003, 14:23
Johan,

Keihard reageren moet kunnen, maar onbeschoft reageren is wat anders! En boel schoppen is nooit mijn bedoeling geweest. Geen onwaarheden vertellen!
:evil:

Ach trek het je niet aan.... U weet goed genoeg dat die personen al 100000 aanvallen op "den bleiter" hebben moeten doorstaan. Gun hen ook eens een pleziertje..... 8)