PDA

View Full Version : Madonna met kind


Mephisto
14 mei 2006, 12:53
Gisteren schoot mij ineens te binnen waarom men zo verontwaardigd is. Vertrekkende vanuit het beeld van een losgeslagen schutter, is dat natuurlijk niet zo moeilijk te begrijpen. Totdat je er verder over nadenkt en bedenkt dat die angst enkel wellicht niet voldoende is om zoveel verontwaardiging te scheppen. Bij "Joe" was het nog een onschuldig, kind dat werd neergestoken door 'crapuul', zoals Belgen dat zo mooi weten te verwoorden. In dit geval was het gewoon een losgeslagen gek geweest, van Belgische origine. Iemand met een extreem borderline-syndroom, zoals in De Morgen werd genoteerd uit de mond van een psycholoog.

"Dus moet het iets te maken hebben met de mensen die zijn neergeschoten" - dacht ik. Als ik dan denk aan de eerste vrouw die werd neergeschoten, lezend op een bankje, dan vind ik dat nog niet eens zo shockerend, los van het feit dat het een verachtelijke daad is van die gek.

Als ik echter denk aan die zwarte dame, wandelend met een klein meisje aan haar zijde, dan treft mij het beeld van Madonna met kind, wat hier werd afgeschoten. En dit is één van de mythologische, religieuze beelden die het meest tot de verbeelding spreekt van mensen.

Mensen bidden immers altijd tot deze maria met kind, madonna met kind. Het staat symbool voor sereniteit, een sereniteit die door deze daad verloochend werd, een kwetsbaarheid die werd blootgelegd door een dolgedraaide schutter. Een schutter die zich alles heeft eigen gemaakt wat niet relevant is voor een mens; racisme, zelfmoord, wapens kopen, matrix-kledij, dat soort onzin. En deze bestreed het beeld van Madonna met kind.

Ik zie de huidige verontwaardiging dan ook vooral getriggerd door deze samenloop van omstandigheden.

http://www.volkskrant.nl/multimedia/archive/00056/stilletocht_56750c.jpg (http://forum.politics.be/showthread.php?t=50743)

[B]Alsof de duivel zelf Madonna van haar sokkel schoot..

Ploertendoder
14 mei 2006, 13:12
Wat ik ook nog altijd wat raar vind is het parcours van die gast.

Eerst vlakbij het politiekantoor Oudaan een geweer kopen en dan in het oude centrum op jacht gaan naar 'vreemden'.

Terwijl Borgerokko etc hét terrein is voor zo'n dingen zou je dan denken...

Kan natuurlijk ook dat die de stad niet goed kende en compleet weg er zomaar op los wandelde als in een soort film, die snel zou eindigen.

1handclapping
14 mei 2006, 16:48
Ge kunt dat aan die gast zelf vragen - hij is levend en als ze hem niet krankzinnig verklaren komt hij zeker voor assisen. Nu ja, hij is antwerpenaar
en tijdens de forummeeting merkte onze vriend Pelgrim al op dat men in antwerpen niet ver moet zoeken naar "Vreemdelingen"; Zijn keuze was wel uiterst ongelukkig omdat men op die plaatsen wat geluk moet hebben om
bewoners te treffen, talrijk zijn daar de niet-blanken die hier als toerist komen.
Moeten we die dader echter nu écht nog een hoog IQ toeschrijven ook ?