PDA

View Full Version : Probleem met de harde schijf


stonaar
8 juli 2006, 17:56
Ik zou graag mijn harde schijf willen herindelen. Nu heb ik twee harde schijven, respectievelijk van 15gb (c-schijf) en 60gb (d-schijf). Oorspronkelijk had ik maar één schijf. Ik heb het zelf herverdeeld. Bedoeling was dat al mijn windows-files op c-schijf moesten komen, en alle andere op d-schijf. Bij onstabiel systeem, moest ik dus alleen c-schijf formatteren ..

Nu is mijn c-schijf vol. Ik heb teveel programmas op c-schijif geïnstalleerd. En mijn windows file is 4gb groot ! Bij het installeren van progs was c-schijf als standaard ingesteld, ik moest manueel een d van maken, en dan twintig keer op enter drukken, om software geïnstalleerd te krijgen. Laatste tijd, hield ik daar geen rekening mee, en heb ik nu een program files van 7gb! Daar komt nog doc&set. van 2gb, .. Ik krijg nu geregeld waarschuwingen, 'er is onvoldoende geheugen', ...

Dit terwijl mijn andere harde schijf, nog 15 gb vrij heeft.

Ik zou 10gb, van d naar c, willen overbrengen. Is dat mogelijk zonder pc te formatteren?

Alvast bedankt.

Misschien is het verstandiger om alle belangrijke documents en setup-bestanden op c-schijf te kopiëren naar één of meerdere cd-roms, en c-schijf te formatteren. Maar ik heb geen cd-rom van windows xp meer.

Proletariër
8 juli 2006, 18:10
smijt mss eerst alle proggy's die je niet meer gebruikt er gewoon ff af

stonaar
8 juli 2006, 18:12
smijt mss eerst alle proggy's die je niet meer gebruikt er gewoon ff af

Kan ik niet. Meeste daarvan zijn nuttige programmas. En degene die ik zelden gebruik, zijn veel te klein ..

StevenNr1
8 juli 2006, 18:13
Het is onmogelijk om een partitie aan te maken die twee verschillende harde schijven beslaat, u zult het dus met die 15GB voor de C-partitie moeten doen. (Als ik mij niet vergis alleszins.)

Als de waarschuwing van Windows het virtueel geheugen betreft, kunt u dit misschien beter naar de D-partitie plaatsen via Systembeheer.

stonaar
8 juli 2006, 18:15
Download Hiren's Boot CD en brand die op CD, start dan op van deze CD en open via het menu dat verschijnt Partition Magic waar u uw partities kunt 'resizen'.

Bedankt !


Als de waarschuwing van Windows het virtueel geheugen betreft, kunt u dit misschien beter naar de D-partitie plaatsen via Systembeheer.

Hoe doe je dat?

stonaar
8 juli 2006, 18:16
Het is onmogelijk om een partitie aan te maken die twee verschillende harde schijven beslaat, u zult het dus met die 15GB voor de C-partitie moeten doen. (Als ik mij niet vergis alleszins.)

Als de waarschuwing van Windows het virtueel geheugen betreft, kunt u dit misschien beter naar de D-partitie plaatsen via Systembeheer.

pfff

Beste is dus dat ik alle belangrijke documents,.. kopïeer en c-schijf formatteer. En daarna resizen?

StevenNr1
8 juli 2006, 18:17
Ivm virtuueel geheugen aanpassen: http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/tips_trucs_windows/tips_en_trucs_windowsxp_12.aspx#1

stonaar
8 juli 2006, 18:22
btw, virtueel geheugen is in orde :)

stonaar
8 juli 2006, 21:00
nog mensen die mij niet willen helpen?

Apocalyps
8 juli 2006, 21:01
nog mensen die mij niet willen helpen?

Ja ik.

stonaar
8 juli 2006, 21:02
Ja ik.

:-D

Nog?

BigF
8 juli 2006, 21:14
Ik zou graag mijn harde schijf willen herindelen. Nu heb ik twee harde schijven, respectievelijk van 15gb (c-schijf) en 60gb (d-schijf). Oorspronkelijk had ik maar één schijf. Ik heb het zelf herverdeeld. Bedoeling was dat al mijn windows-files op c-schijf moesten komen, en alle andere op d-schijf. Bij onstabiel systeem, moest ik dus alleen c-schijf formatteren ..

Nu is mijn c-schijf vol. Ik heb teveel programmas op c-schijif geïnstalleerd. En mijn windows file is 4gb groot ! Bij het installeren van progs was c-schijf als standaard ingesteld, ik moest manueel een d van maken, en dan twintig keer op enter drukken, om software geïnstalleerd te krijgen. Laatste tijd, hield ik daar geen rekening mee, en heb ik nu een program files van 7gb! Daar komt nog doc&set. van 2gb, .. Ik krijg nu geregeld waarschuwingen, 'er is onvoldoende geheugen', ...

Dit terwijl mijn andere harde schijf, nog 15 gb vrij heeft.

Ik zou 10gb, van d naar c, willen overbrengen. Is dat mogelijk zonder pc te formatteren?

Alvast bedankt.

Misschien is het verstandiger om alle belangrijke documents en setup-bestanden op c-schijf te kopiëren naar één of meerdere cd-roms, en c-schijf te formatteren. Maar ik heb geen cd-rom van windows xp meer.
Een pc die meldt dat-ie "onvoldoende geheugen" heeft zit in nood qua RAM-geheugen, niet qua harde schijfruimte.
Veel progjes tegelijk draaien vergt geheugen (RAM), bij te weinig geheugen gaat je Windows "swappen" (harde schijf gebruiken als geheugen), maar dat is traag en bij bijna volle harde schijven loopt dat wel eens mis.
Hoeveel werkgeheugen heeft je bak?
Om een gedeelte van C naar D of omgekeerd te verplaatsen verplaats je de files toch gewoon? Enkel voor geinstalleerde programma's gaat dat niet. Snelkoppelingen naar files die je verplaatst stoppen ook met werken na verplaatsen van de betreffende files.
Met TweakUI (onderdeel van Microsofts Powertools) kan je bepaalde mappen toch verplaatsen. Hoe het juist werkt weet ik niet meer.
Bij mij zijn de jaren van verstand gekomen en ik heb dus een Mac gekocht. 8)

stonaar
8 juli 2006, 21:22
Een pc die meldt dat-ie "onvoldoende geheugen" heeft zit in nood qua RAM-geheugen, niet qua harde schijfruimte.
Veel progjes tegelijk draaien vergt geheugen (RAM), bij te weinig geheugen gaat je Windows "swappen" (harde schijf gebruiken als geheugen), maar dat is traag en bij bijna volle harde schijven loopt dat wel eens mis.
Hoeveel werkgeheugen heeft je bak?
Om een gedeelte van C naar D of omgekeerd te verplaatsen verplaats je de files toch gewoon? Enkel voor geinstalleerde programma's gaat dat niet. Snelkoppelingen naar files die je verplaatst stoppen ook met werken na verplaatsen van de betreffende files.
Met TweakUI (onderdeel van Microsofts Powertools) kan je bepaalde mappen toch verplaatsen. Hoe het juist werkt weet ik niet meer.
Bij mij zijn de jaren van verstand gekomen en ik heb dus een Mac gekocht. 8)

C heeft nog 250mb vrij,soit.

Momenteel staat mijn Kasperky anti-virus en anti-hacker aan, en het geheugengebruik (werkgeheugen?) bedraagt: 262/1877mb, cpu-gebruik 4% (maar is niet stabiel).

Dat is juist het probleem, te veel proggies geinstalleerd :-(

DaBlacky
8 juli 2006, 22:37
Een pc die meldt dat-ie "onvoldoende geheugen" heeft zit in nood qua RAM-geheugen, niet qua harde schijfruimte.
Veel progjes tegelijk draaien vergt geheugen (RAM), bij te weinig geheugen gaat je Windows "swappen" (harde schijf gebruiken als geheugen), maar dat is traag en bij bijna volle harde schijven loopt dat wel eens mis.
Hoeveel werkgeheugen heeft je bak?
Om een gedeelte van C naar D of omgekeerd te verplaatsen verplaats je de files toch gewoon? Enkel voor geinstalleerde programma's gaat dat niet. Snelkoppelingen naar files die je verplaatst stoppen ook met werken na verplaatsen van de betreffende files.
Met TweakUI (onderdeel van Microsofts Powertools) kan je bepaalde mappen toch verplaatsen. Hoe het juist werkt weet ik niet meer.
Bij mij zijn de jaren van verstand gekomen en ik heb dus een Mac gekocht. 8)

Zeg, mr Mac. Al ooit van virtueel geheugen gehuurd? Wat jij schrijft klopt dus voor geen meter. Windows beschouwt het virtueel geheugen als gewoon geheugen en zijn foutmelding is wel degelijk door een gebrek aan HD-ruimte.

Windows heeft ook de enerverende gewoonte om hier zeer inëfficiënt mee om te gaan. Zo heb ik 1 gb aan RAM, maar hij gebruikt er momenteel maar 400 meg van. Daarboven gebruikt hij 300 meg van mijn virtueel geheugen (ipv dat in mijn RAM te steken, de imbeciel). Dus RAM bijsteken is niet noodzakelijk een oplossing. (hoorray for Micro$uck!)

DaBlacky
8 juli 2006, 22:39
C heeft nog 250mb vrij,soit.

Momenteel staat mijn Kasperky anti-virus en anti-hacker aan, en het geheugengebruik (werkgeheugen?) bedraagt: 262/1877mb, cpu-gebruik 4% (maar is niet stabiel).

Dat is juist het probleem, te veel proggies geinstalleerd :-(

Tip:
http://www.win.tue.nl/sequoiaview/
Zo zie je snel welke mappen veel ruimte innemen. Misschien staat er toch iets in wat je ziet dat weg mag (bv videofragmenten die per ongeluk op je C-schijf zijn terechtgekomen en dus best wel op de D mogen staan).

Verder heb ik slecht nieuws: tenzij je harde centen wilt neertellen (en aan je openingspost te zien doe je dit niet graag), kun je enkel opnieuw particieren door de boel te formateren.

stonaar
8 juli 2006, 22:43
Tip:
http://www.win.tue.nl/sequoiaview/
Zo zie je snel welke mappen veel ruimte innemen. Misschien staat er toch iets in wat je ziet dat weg mag (bv videofragmenten die per ongeluk op je C-schijf zijn terechtgekomen en dus best wel op de D mogen staan).

Verder heb ik slecht nieuws: tenzij je harde centen wilt neertellen (en aan je openingspost te zien doe je dit niet graag), kun je enkel opnieuw particieren door de boel te formateren.

Zal ik doen.

Idd, heb heel veel videofragmentjes.

:-(

BigF
8 juli 2006, 23:02
Zeg, mr Mac. Al ooit van virtueel geheugen gehuurd? Wat jij schrijft klopt dus voor geen meter. Windows beschouwt het virtueel geheugen als gewoon geheugen en zijn foutmelding is wel degelijk door een gebrek aan HD-ruimte.

Windows heeft ook de enerverende gewoonte om hier zeer inëfficiënt mee om te gaan. Zo heb ik 1 gb aan RAM, maar hij gebruikt er momenteel maar 400 meg van. Daarboven gebruikt hij 300 meg van mijn virtueel geheugen (ipv dat in mijn RAM te steken, de imbeciel). Dus RAM bijsteken is niet noodzakelijk een oplossing. (hoorray for Micro$uck!)
Ja, mr Pc, ik heb ooit al eens van virtueel geheugen gehoord. Toch wel ja.
En dus blijf ik bij mijn oplossing; steek geheugen bij (desnoods tot 2Gb ofzo) en schakel dan je virtueel geheugen gewoon uit. Draai een goeie geheugenmanager en je gaat veel minder last hebben.

Je moet een beetje creatief zijn als je met Microsoft aan de slag wilt...
Er zijn alternatieven genoeg, shop around...

stonaar
8 juli 2006, 23:20
Ja, mr Pc, ik heb ooit al eens van virtueel geheugen gehoord. Toch wel ja.
En dus blijf ik bij mijn oplossing; steek geheugen bij (desnoods tot 2Gb ofzo) en schakel dan je virtueel geheugen gewoon uit. Draai een goeie geheugenmanager en je gaat veel minder last hebben.

Je moet een beetje creatief zijn als je met Microsoft aan de slag wilt...
Er zijn alternatieven genoeg, shop around...

Mijn pc is 6 (eigenlijk 7) jaar oud!

Ik heb aan een pc-winkel ram van 512mb en tv-kaart laten insteken. Al geluk hebben die mannen mijn moederbord (Athlon xp 1700) in fik gestoken, en hebben mij een athlon XP 2400 in de plaats gegeven. Anders had ik nu een nieuw moederbord moeten kopen.

Ik ben te gierig om een dvd-rw te kopen. Weet je waarom? Ik moet later (laten we hopen na 3jaar) sowieso een nieuw pc kopen, tegen dan hebben ze veel snellere dvd-branders en kan ik met de dvd-rw die ik nu ga kopen, niet veel mee aanvangen.

Waarom zou ik 2gb ram kopen? Denk je dat mijn moederbord het aankan?

BigF
8 juli 2006, 23:49
Mijn pc is 6 (eigenlijk 7) jaar oud!

Ik heb aan een pc-winkel ram van 512mb en tv-kaart laten insteken. Al geluk hebben die mannen mijn moederbord (Athlon xp 1700) in fik gestoken, en hebben mij een athlon XP 2400 in de plaats gegeven. Anders had ik nu een nieuw moederbord moeten kopen.

Ik ben te gierig om een dvd-rw te kopen. Weet je waarom? Ik moet later (laten we hopen na 3jaar) sowieso een nieuw pc kopen, tegen dan hebben ze veel snellere dvd-branders en kan ik met de dvd-rw die ik nu ga kopen, niet veel mee aanvangen.

Waarom zou ik 2gb ram kopen? Denk je dat mijn moederbord het aankan?
Bij een pc van 6 a 7 jaar oud zou ik die moeite niet meer doen. Maar bij een nieuwe pc zou ik gaan voor zoveel mogelijk RAM. Met ongeveer 2Gb aan RAM kan je je virtueel geheugen uitschakelen.
En uitgeschakelde virtuele geheugens zeuren niet over te weinig schijfruimte. Daarom.
En je redenering over die DVD-schrijver klopt niet echt.
Ten eerste is een DVD-schrijver van tegenwoordig binnen enkele jaren nog steeds goed te gebruiken en bovendien; een DVD-schrijver van binnen 3 jaar is ook trager dan eentje van binnen 4 jaar. Zo kan je een aankoop blijven uitstellen natuurlijk.

Beste oplossing, want gratis; pc opkuisen en alles terug installeren.
Ook een mogelijkheid; nog een HD bijsteken. Maar dan een grote, niet zo'n teletubbie-schijfje van enkele tientallen Gb want die staat zo weer vol...

flyingrhyno
8 juli 2006, 23:51
Je kan ook altijd partition magic downloaden, heeft een 30 dagen testperiode voor het inactief wordt ;).
Met partition magic kan je zoveel switchen van de ene partitie naar de andere als je zelf wilt. Voor meer info: Partition Magic (http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/Partition-Magic.shtml).

stonaar
9 juli 2006, 00:03
Bij een pc van 6 a 7 jaar oud zou ik die moeite niet meer doen.

Je zult ervan verschieten! Mijn pc draait snel,hoor.

Ik heb het bij een samensteller gekocht, vooraleer het te kopen, ging ik naar 'alle' (5) computerwinkels en vroeg hoeveel het kost (hetgene wat de samensteller mij aanbood). De prijs lag tussen 3500 - 4500. En ik had het voor 1250 EURO gekocht. De spullen kwamen van Taiwan .. Soit, die winkel is al drie jaar gesloten :-( Wat ik me nog herinner is dat de baas twee Ferraris had.

Maar bij een nieuwe pc zou ik gaan voor zoveel mogelijk RAM. Met ongeveer 2Gb aan RAM kan je je virtueel geheugen uitschakelen.
En uitgeschakelde virtuele geheugens zeuren niet over te weinig schijfruimte. Daarom.

Is 2gb het maximum? Waarom niet 4 of 6? Ik heb is een demootje van vista zien werken .. zoveel applicaties tegelijkertijd .. ik vrees dat 2gb niet voldoende zal zijn.

En je redenering over die DVD-schrijver klopt niet echt.
Ten eerste is een DVD-schrijver van tegenwoordig binnen enkele jaren nog steeds goed te gebruiken en bovendien; een DVD-schrijver van binnen 3 jaar is ook trager dan eentje van binnen 4 jaar. Zo kan je een aankoop blijven uitstellen natuurlijk.

klopt, maar ze vinden om de twee jaar (soms 1jaar), iets nieuws .. iets revolutionairs

Beste oplossing, want gratis; pc opkuisen en alles terug installeren.
Ook een mogelijkheid; nog een HD bijsteken. Maar dan een grote, niet zo'n teletubbie-schijfje van enkele tientallen Gb want die staat zo weer vol...

Denk het ook.

Wat ik mij afvraag is het volgende, ik heb 45-55 gb media. Als ik nu dvd-brander zou kopen, in afweting dat je 4,7 gb kunt kopiëren, dat is dus 10 dvd-roms (47gb) .. zou dat geen goedkopere en een duurzame oplossing zijn? Ipv een hd van 50 of 100 gb.


(even vermelden dat ik ook een grafische kaart heb moeten kopen, ik kon met de oude geen nieuwe spelletjes spelen

grafische kaart, tv-kaart, ramschijfje van 512mb, .. that's it! )

stonaar
9 juli 2006, 00:04
Je kan ook altijd partition magic downloaden, heeft een 30 dagen testperiode voor het inactief wordt ;).
Met partition magic kan je zoveel switchen van de ene partitie naar de andere als je zelf wilt. Voor meer info: Partition Magic (http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/Partition-Magic.shtml).

ik weet het, maar dan moet ik c-schijf helaas formatteren :-(

flyingrhyno
9 juli 2006, 00:12
ik weet het, maar dan moet ik c-schijf helaas formatteren :-(

Waarom?

stonaar
9 juli 2006, 00:17
Waarom?

toch niet?

flyingrhyno
9 juli 2006, 00:22
Nope, dat is net het leuke aan partition magic :)

stonaar
9 juli 2006, 00:23
Nope, dat is net het leuke aan partition magic :)

ok, eerste (na schijten) wa'k morgen gan doen is partition magic gebruiken :-)

BigF
9 juli 2006, 08:29
ok, eerste (na schijten) wa'k morgen gan doen is partition magic gebruiken :-)
Denk erom; bij propvolle schijven kan PM ook geen nieuwe indeling maken.
Altijd back-uppen vooraf.

StevenNr1
9 juli 2006, 10:42
Btw, schijfopruiming al gedraaid? Want ik kom vaak bij mensen die dat niet kennen en als je dat dan een keer deed, ineens enkele gb's terug vrij.

Verder, zoals gezegd ga je met PM niet over die 15gb geraken.

stonaar
9 juli 2006, 11:23
Denk erom; bij propvolle schijven kan PM ook geen nieuwe indeling maken.
Altijd back-uppen vooraf.

ok
Btw, schijfopruiming al gedraaid? Want ik kom vaak bij mensen die dat niet kennen en als je dat dan een keer deed, ineens enkele gb's terug vrij.

Verder, zoals gezegd ga je met PM niet over die 15gb geraken.

ok. Ik gebruik registry mechanic .. ik denk niet dat schijfopruiming nog ruimte zal vrijmaken

stonaar
9 juli 2006, 11:33
zoveel verschillende reacties .. ik ga doen wat ik denk dat het beste is ..

BigF
9 juli 2006, 15:04
...en toen werd het verdacht stil...

stonaar
9 juli 2006, 15:46
...en toen werd het verdacht stil...

druk bezig ;-)

Stefanie
9 juli 2006, 16:40
Btw, schijfopruiming al gedraaid? Want ik kom vaak bij mensen die dat niet kennen en als je dat dan een keer deed, ineens enkele gb's terug vrij.

Verder, zoals gezegd ga je met PM niet over die 15gb geraken.

Schijfopruiming ken ik niet. Hoe werkt dat?

stonaar
9 juli 2006, 17:11
start => alle programma's => bureau acc. => systeemwerkset => schijfopruiming

en de instructies volgen

Stefanie
9 juli 2006, 18:40
start => alle programma's => bureau acc. => systeemwerkset => schijfopruiming

en de instructies volgen

Bedankt.

stonaar
9 juli 2006, 18:41
Bedankt.

5€ aub

u mag ook in natura betalen

Jazeker
9 juli 2006, 20:35
Zal ik doen.

Idd, heb heel veel videofragmentjes.

:-(

Gooi die dan naar je D schijf.

Moet me wel van het hart dat een schijfje van 15GB steenoud moet zijn. Misschien ben je wel aan het bouwen op een rollende bal ?

Griffin
9 juli 2006, 20:36
Nope, dat is net het leuke aan partition magic :)

Oei. Red Alert! Pc-verneuk software in aantocht. Ik hou het op genoeg fysieke harde schijven hebben om geen data te verliezen.

Jazeker
9 juli 2006, 20:37
Ik moet ook eens gaan herinstalleren :? mijn 60GB schijf zit vol, mijn tweede 60GB schijf ook :(

DaBlacky
9 juli 2006, 21:01
ok, eerste (na schijten) wa'k morgen gan doen is partition magic gebruiken :-)

Slecht nieuws. De trailversie zegt dan gewoon "de originele versie zou dit dus kunnen" en stopt met werken.

Dat bedoelde ik met "harde centen neertellen". Er zijn programma's die dat kunnen (zoals partition magic), maar ze zijn uiteraard nog zo slim om deze functionaliteit niet in hun trial te smijten.

DaBlacky
9 juli 2006, 21:03
Bij een pc van 6 a 7 jaar oud zou ik die moeite niet meer doen. Maar bij een nieuwe pc zou ik gaan voor zoveel mogelijk RAM. Met ongeveer 2Gb aan RAM kan je je virtueel geheugen uitschakelen.
En uitgeschakelde virtuele geheugens zeuren niet over te weinig schijfruimte. Daarom.

Windows werkt niet efficiënt met geheugen boven de 1 GB. Zelfs boven de 512 MB is eigenlijk bijna weggegooit geld. Windows kan dit gewoon niet en blijft altijd met virtueel geheugen werken (zelfs als je het uitschakelt).

Welcome to the world of Micro$uck.

DaBlacky
9 juli 2006, 21:04
En je redenering over die DVD-schrijver klopt niet echt.
Ten eerste is een DVD-schrijver van tegenwoordig binnen enkele jaren nog steeds goed te gebruiken en bovendien; een DVD-schrijver van binnen 3 jaar is ook trager dan eentje van binnen 4 jaar. Zo kan je een aankoop blijven uitstellen natuurlijk.

Het is natuurlijk wel zo dat je idd beter een paar jaar wacht tot de Blue Ray-herschrijver tegen een betaalbare prijs op de markt is gekomen.

DaBlacky
9 juli 2006, 21:08
J

(even vermelden dat ik ook een grafische kaart heb moeten kopen, ik kon met de oude geen nieuwe spelletjes spelen

grafische kaart, tv-kaart, ramschijfje van 512mb, .. that's it! )

DAN kun je beter een nieuwe pc kopen.

Bij een nieuwe grafische kaart heb je de keuze:
AGP of
PCI-Express.

PCI-Express is sneller en goedkoper. Maar dan moet je een nieuw moederbord kopen.
Nieuw moederbord --> waarschijnlijk een nieuwe processor (tenzij je het uitzoekt, maar of je daar financieel voordeel bij doet...)
Nieuw moederbord --> om efficiënt te blijven werken beter ook sneller RAM (anders gaat het geheugen je bottleneck worden en dat is verspilling)

en als je dat allemaal nieuw gekocht hebt, kun je evengoed gaan nadenken over een nieuwe pc.


Als het een troost mag wezen: ik zit met hetzelfde probleem ;)

DaBlacky
9 juli 2006, 21:13
ok


ok. Ik gebruik registry mechanic .. ik denk niet dat schijfopruiming nog ruimte zal vrijmaken

Wat dan heel interessant is:
Ga naar de tab "Meer opties"
kies de onderste knop "schijfopruiming" (bij systeemherstel).
dit kan tot 10 gb verschil betekenen.

stonaar
9 juli 2006, 22:09
Gooi die dan naar je D schijf.

Moet me wel van het hart dat een schijfje van 15GB steenoud moet zijn. Misschien ben je wel aan het bouwen op een rollende bal ?

Ik zou graag mijn harde schijf willen herindelen. Nu heb ik twee harde schijven, respectievelijk van 15gb (c-schijf) en 60gb (d-schijf). Oorspronkelijk had ik maar één schijf. Ik heb het zelf herverdeeld. Bedoeling was dat al mijn windows-files op c-schijf moesten komen, en alle andere op d-schijf. Bij onstabiel systeem, moest ik dus alleen c-schijf formatteren ..

Nu is mijn c-schijf vol. Ik heb teveel programmas op c-schijif geïnstalleerd. En mijn windows file is 4gb groot ! Bij het installeren van progs was c-schijf als standaard ingesteld, ik moest manueel een d van maken, en dan twintig keer op enter drukken, om software geïnstalleerd te krijgen. Laatste tijd, hield ik daar geen rekening mee, en heb ik nu een program files van 7gb! Daar komt nog doc&set. van 2gb, .. Ik krijg nu geregeld waarschuwingen, 'er is onvoldoende geheugen', ...



;-)

stonaar
9 juli 2006, 22:11
Slecht nieuws. De trailversie zegt dan gewoon "de originele versie zou dit dus kunnen" en stopt met werken.

Dat bedoelde ik met "harde centen neertellen". Er zijn programma's die dat kunnen (zoals partition magic), maar ze zijn uiteraard nog zo slim om deze functionaliteit niet in hun trial te smijten.

Ik heb een gecrackde versie van PM op mijn pc staan ;-) Ik heb mijn schijf tenslotte met PM heringedeeld;-)

stonaar
9 juli 2006, 22:13
DAN kun je beter een nieuwe pc kopen.

Bij een nieuwe grafische kaart heb je de keuze:
AGP of
PCI-Express.

PCI-Express is sneller en goedkoper. Maar dan moet je een nieuw moederbord kopen.
Nieuw moederbord --> waarschijnlijk een nieuwe processor (tenzij je het uitzoekt, maar of je daar financieel voordeel bij doet...)
Nieuw moederbord --> om efficiënt te blijven werken beter ook sneller RAM (anders gaat het geheugen je bottleneck worden en dat is verspilling)

en als je dat allemaal nieuw gekocht hebt, kun je evengoed gaan nadenken over een nieuwe pc.


Als het een troost mag wezen: ik zit met hetzelfde probleem ;)


Begrijpen jullie echt niet wat ik schrijf? Mijn pc is 6 jaar oud, tot nu heb ik alleen maar een grafische kaart, ram, tv-kaart, ...moeten kopen. Waarom nog ééntje kopen? :twisted:

Ik heb genoeg geld, maar ik wil gewoon maximum rendement eruit halen. ;-)

Ik wil met mijn huidige computer nog 3jaar overleven :)

stonaar
9 juli 2006, 22:14
Wat dan heel interessant is:
Ga naar de tab "Meer opties"
kies de onderste knop "schijfopruiming" (bij systeemherstel).
dit kan tot 10 gb verschil betekenen.

ga ik nu doen se

stonaar
9 juli 2006, 22:24
ik gebruik registry mechanic 6 pro

stonaar
9 juli 2006, 22:32
btw, probleem is ondertussen opgelost.

Ik had ontdekt dat ik op c-schijf heel veel foto's had, daarmee dat doc&settings zoveel ruimte in beslag nam .. en ik heb ook aan program files geprutst ... nu heb ik op c 4 gb vrij :)

StevenNr1
9 juli 2006, 22:59
Gewoon op icoontje van Mijn Documenten op bureaublad rechtsklikken en Verplaatsen.

stonaar
9 juli 2006, 23:01
Gewoon op icoontje van Mijn Documenten op bureaublad rechtsklikken en Verplaatsen.

jaja, ik zei wat ik al gedaan heb

damn :-)

stonaar
9 juli 2006, 23:01
:-)

Jazeker
10 juli 2006, 00:13
;-)

Met een windows file systeem van 15 gig kom je echt nergens. Als je weinig geld wil investeren, dan vraag je een vriend/in of je zijn/haar externe harde schijf even mag lenen. Je maakt een backup van al je data op die schijf en je steekt de 60 gig schijf als c schijf en die 15 gig als d schijf.

Windows CD in de pc en herinstalleren die handel.

Ik breng niet graag dat soort nieuws, maar je systeem loopt achter op je wensen ;-) Bovendien is windows een meester in het ophopen van veel rommel in doc&settings via de temp dirs daar. Elk filmpje dat je bekijkt op internet komt daar terecht.

Dus ik denk dat je beter bent met die 60 gig als eerste schijf. Als je weer eens wat geld teveel hebt dan vervang je die tweede 15 gig door een 200 gig of zo. ;-)

stonaar
10 juli 2006, 00:16
Met een windows file systeem van 15 gig kom je echt nergens. Als je weinig geld wil investeren, dan vraag je een vriend/in of je zijn/haar externe harde schijf even mag lenen. Je maakt een backup van al je data op die schijf en je steekt de 60 gig schijf als c schijf en die 15 gig als d schijf.

Windows CD in de pc en herinstalleren die handel.

Ik breng niet graag dat soort nieuws, maar je systeem loopt achter op je wensen ;-) Bovendien is windows een meester in het ophopen van veel rommel in doc&settings via de temp dirs daar. Elk filmpje dat je bekijkt op internet komt daar terecht.

Dus ik denk dat je beter bent met die 60 gig als eerste schijf. Als je weer eens wat geld teveel hebt dan vervang je die tweede 15 gig door een 200 gig of zo. ;-)

hmm, eindelijk een serieuze reactie :-) ;-)

instromaniac
10 juli 2006, 00:27
Jups, koop gewoon een nieuwe schijf, die kosten tegenwoordig toch niks, je hebt al 80GB voor 40 euro.

Voor diegene die van plan zijn een nieuwe PC te kopen of een processor/moederbord upgrade te doen, wacht daar nog efkes mee. Eind deze maand komen er nieuwe Intel CPUs uit die een stuk sneller en efficiënter zijn voor dezelfde prijs. Daarbij komt dat de prijzen van AMD en Intel Pentium D CPUs veel zullen dalen de komende maanden. Dus best wachten tot september/oktober, dan zijn die nieuwe CPUs zeker verkrijgbaar en zijn de oudere een stuk goedkoper.

Griffin
10 juli 2006, 08:47
15 gig... zo groot is mijn C schijf waar puur en alleen Windows XP op staat. :D

Proletariër
10 juli 2006, 08:54
Jups, koop gewoon een nieuwe schijf, die kosten tegenwoordig toch niks, je hebt al 80GB voor 40 euro.
en dewelke kosten dan niks?

Griffin
10 juli 2006, 08:57
en dewelke kosten dan niks?

:-D

Die van minder dan 20 gig. :P

DaBlacky
10 juli 2006, 09:11
Elk filmpje dat je bekijkt op internet komt daar terecht.

GEbruik FireFox ipv IE en zet een limiet op uw cache-dir.

DaBlacky
10 juli 2006, 09:12
Begrijpen jullie echt niet wat ik schrijf? Mijn pc is 6 jaar oud, tot nu heb ik alleen maar een grafische kaart, ram, tv-kaart, ...moeten kopen. Waarom nog ééntje kopen? :twisted:

Ik heb genoeg geld, maar ik wil gewoon maximum rendement eruit halen. ;-)

Ik wil met mijn huidige computer nog 3jaar overleven :)

Jip, deze lomperik had het verkeerd gelezen. Ik dacht dat je had getypt "ik zou een nieuwe grafische kaart moeten kopen" ipv "heb moeten kopen".