PDA

View Full Version : Gratis Taallessen ARABISCH in jawel..............Mechelen


Oeteke
9 september 2003, 16:17
09/09 CD&V Mechelen verzet zich tegen Arabische taallessen Rzoezie
Bij de Mechelse CD&V rijst kritiek over een cultuuren taalproject van het Marokkaanse jeugdhuis Rzoezie. De partij vindt het niet kunnen dat jongeren tussen 10 en 18 jaar met 76.030 euro subsidie van de Vlaamse Gemeenschap tijdens het weekend Arabische taallessen krijgen.

De taallessen op zaterdag en zondag bestaan in de Dijlestad al een tiental jaar. Ook dit schooljaar is er opnieuw een project opgestart voor een 200-tal kinderen. De lessen vinden plaats in het Centrum voor Basiseducatie in de Leopoldstraat. De kennismaking met de eigen cultuur en taal moeten het zelfwaardegevoel van kinderen en jongeren van Marokkaanse origine verhogen. Maar de christen-democraten zien dat anders.

“Op die manier creëren we taalkundige getto’s. We maken van die mensen opnieuw buitenlanders in plaats van Mechelaars. Dat is niet goed voor onze samenleving en voor de toekomst van de Marokkaanse kinderen en jongeren”, meent CD&V-voorzitter Karel Van Butsel.

Volgens hem heeft het geen enkele zin om geld te spenderen aan het project.“Arabische taallessen staan haaks op het beleid dat we samen met de coalitiepartners VLD, N-VA en Agalev nastreven. We hebben de categoriale aanpak afgezworen”, zegt Van Butsel nog. CD&V duidt ook op het tekort aan middelen om lessen Nederlands te geven aan jonge allochtone moeders. Schepen voor Integratie Ali Salmi (Agalev) verdedigt het project. “Uit onderzoek blijkt dat mensen die in hun moedertaal zijn gealfabetiseerd, gemakkelijker een andere taal leren”, aldus de schepen.
--------------------------------------------------------------------------------------hiervoor betalen wij.
Ik kan mij niet inbeelden dat IEMAND hiermee akkoord kan gaan.
Nederlandse les, tot daar toe, maar omgekeerde integratie!

MECHELAARS, STEM op de goei in 2006

Darwin
9 september 2003, 20:55
Volgens mij wordt Mechelen de eerste stad in Vlaanderen waar het Vlaams Blok de absolute meerderheid van de stemmen zal halen. Nog niet in 2006, maar later, een generatie voordat de allochtonen er de absolute meerderheid van de bevolking uitmaken is dat zeer wel mogelijk.

The Insider
9 september 2003, 21:51
Klinkt zoals het voorstel van Agalev destijds om een Arabisch sprekende zender in de ether te brengen ter bevordering van de integratie :roll:

Voor Filosoof :
Bronnen :
Het voorstel dat Mieke Vogels een jaar of twee geleden op ons losliet in de media en vrij snel werd afgevoerd wegens te felle tegenkanting.

Citaten :
geen

Beschuldigingen :
Geen

Groetjes

Gorefest
10 september 2003, 02:12
Schepen voor Integratie Ali Salmi (Agalev) verdedigt het project. “Uit onderzoek blijkt dat mensen die in hun moedertaal zijn gealfabetiseerd, gemakkelijker een andere taal leren”, aldus de schepen

Dus volgens dit onderzoek kunnen Chinese jongeren makkelijker Nederlands leren lezen en schrijven door de jongeren meer les te geven in de Chinese tekens en schrijfwijze? .. Met judolessen gaan die ook beter voetballen zekers? 8O :lol:
Alweer nutteloze subsidies :evil:

circe
10 september 2003, 12:15
In feite zouden alle niet-arabische allochtonen nu eens samen een betoging moetenorganizeren wegens DISCRIMINATIE!

Lessen in:

- chinees
- japans
- tamazigh
- roemeens
- russisch
- swahili
- turkmenistans
- indisch
- koerdisch
- etc...........

zouden dan wegens het gelijkheidsbeginsel OOK moeten gesubsidieerd worden!

filosoof
11 september 2003, 00:08
In feite zouden alle niet-arabische allochtonen nu eens samen een betoging moetenorganizeren wegens DISCRIMINATIE!

Lessen in:

- chinees
- japans
- tamazigh
- roemeens
- russisch
- swahili
- turkmenistans
- indisch
- koerdisch
- etc...........

zouden dan wegens het gelijkheidsbeginsel OOK moeten gesubsidieerd worden!
Waarom? Zijn van die taalgroepen noemenswaardige minderheden in het land? Dan is het zeker aangewezen als eerste stap naar integratie: men kan slechts een tweede taal leren als men zijn moedertaal goed kent.
Dat is een reeds lang bestaand taalpedagogisch principe. Het Roemeens zou dus waarschijnlijk in aanmerking komen. Indisch ligt moeilijker: het bestaat niet als unieke taal: één der voornaamste talen in Indië is Urdu.Daarnaast bestaan er zo'n 40 verschillende talen. Als jij die allemaal Indisch wil noemen....Chinees idem: naast het Mandarijns en het Cantonees bestaan er vele chinese talen.. :)

circe
11 september 2003, 06:19
Enig idee waarom er geen Amazigh gegeven wordt? Me dunkt is de bevolkingsgroep die berbers spreekt groter dan degene die arabisch spreekt als ik uw redenering moet volgen.

Zijn de Turken ook een te verwaarlozen minderheidsgroep?

Waarom zouden trouwens mensen uit een "te verwaarlozen" minderheidsgroep moeten verstoken blijven van het primaire recht om hun moedertaal te leren en zo een achterstand oplopen?

Je hebt toch al gezien hoeveel chinezen en indiers een complete achterstand oplopen in de klassen! (of heb je dat gemist dan?)

filosoof
11 september 2003, 09:21
Enig idee waarom er geen Amazigh gegeven wordt? Me dunkt is de bevolkingsgroep die berbers spreekt groter dan degene die arabisch spreekt als ik uw redenering moet volgen.

Zijn de Turken ook een te verwaarlozen minderheidsgroep?

Waarom zouden trouwens mensen uit een "te verwaarlozen" minderheidsgroep moeten verstoken blijven van het primaire recht om hun moedertaal te leren en zo een achterstand oplopen?

Je hebt toch al gezien hoeveel chinezen en indiers een complete achterstand oplopen in de klassen! (of heb je dat gemist dan?)
modest and chaste-souled circe,
Kabiliërs vindt je hier minder dan in Frankrijk. Bovendien is er het probleem dat het zoals de meeste berbertalen /dialecten, geen geschreven taal is, wat praktische problemen geeft: de verschillende arabische talen/dialecten in Noord Africa dienen als "lingua franca"
Chinezen en Indiërs hebben nogal wat eigen scholen(er draait nogal wat geld in die gemeenschappen): ze houden zich meer afzijdig (je kan dat slechte integratie noemen, als je wil, maar niemand doet dat, want als
" villain of the year " werden nu eenmaal al de islamieten uitgekozen... en meer dan één "villain", d�*t zou het zwartblokkiesvee niet verstaan. Philip D en Gerolf A. houden het liever simpel en begrijpbaar voor iedereen.
PS mijn vrouw had ook minder begoede Chinezen in haar klassen en die hadden het absoluut niet gemakkelijk.
Over lessen Turks wordt idd gedacht.
filo

circe
11 september 2003, 10:04
Hoe kunnen die berbertjes dan arabisch leren als hun mama met hen een andere taal praat?
Ik begrijp niet waarom het arabisch dan als hun moedertaal aanzien wordt terwijl de mama amazigh praat en de juf op school nederlands? En dan tijdens het weekend Arabisch? Niet moeilijk dat ze dan niet meer kunnen volgen hé

En dan nog: hoe kunnen die kinderen OOIT leren lezen en schrijven als hun moedertaal geen schrift kent? :roll:

filosoof
11 september 2003, 10:29
Hoe kunnen die berbertjes dan arabisch leren als hun mama met hen een andere taal praat?
Ik begrijp niet waarom het arabisch dan als hun moedertaal aanzien wordt terwijl de mama amazigh praat en de juf op school nederlands? En dan tijdens het weekend Arabisch? Niet moeilijk dat ze dan niet meer kunnen volgen hé
modest and chaste-souled circe,
Amazigh of Tamazigh is niet de enige berbertaal: het wordt meer in het zuiden gesproken, bij de Kabyliërs, dacht ik(correct me if I am wrong) en het taalprobleem tussen de verschillende (ongeschreven) Berbertalen en het Arabisch is idd een pedagogisch probleem in Noord-Afrika. Berberonderwijs is ondoenbaar, vermits het een ongeschreven taal is, daarom wordt voor Arabisch gekozen in de scholen, ginds ook.
Maar aan al die problemen dacht het VBO niet toen het een migratiestroom op gang zette: het belangrijkste was massaal goedkope werkkrachten hier te krijgen, en de maatschappij moest maar opdraaien voor de problemen, wat dus gebeurt, en de heren van het VBO lachen fijntjes en geven niet thuis of bezet als het probleem hùn richting wordt uitgeschoven. Ik ken fabrieken waar de berichten voor het personeel in het Turks en het Arabisch uithangen, d�*t wel, maar verder gaan ze niet.
(namen en adressen beschikbaar)

circe
11 september 2003, 10:39
Filo jongen, je LULT!

Spijtig voor jou, maar ondertussen wordt er WEL Les gegeven in het Berbers! wist je dat dan niet?
Door de arabische onderdrukking in Noord-Afrika mochten de mensen gewoon hun eigen taal niet spreken, noch hun kinderen zelfs maar een Berbernaam geven! Wat ze hier doen met hun arabische lessen is die machtspositie gewoon mee naar Europa brengen.

Ik ben je wat beu aan het worden hoor! blijf maar rondjes draaien!

Voor de invasie van de arabieren sprak men in héél Noord-afrika trouwens berbers (wel in verschillende varianten!)

En ga eens een kijkje nemen op de website van koptische christenen in Egypte. Vermits je het toch allemaal zo goed weet.
(of doe zoals ik en ga naar Egypte en sla eens een praatje met wat koptische christenen! heel leerrijk hoor)

Bobke
11 september 2003, 10:56
Maar aan al die problemen dacht het VBO niet toen het een migratiestroom op gang zette: het belangrijkste was massaal goedkope werkkrachten hier te krijgen, en de maatschappij moest maar opdraaien voor de problemen, wat dus gebeurt, en de heren van het VBO lachen fijntjes en geven niet thuis of bezet als het probleem hùn richting wordt uitgeschoven. Ik ken fabrieken waar de berichten voor het personeel in het Turks en het Arabisch uithangen, d�*t wel, maar verder gaan ze niet.
(namen en adressen beschikbaar)
Niemand eraan gedacht dat die goedkope arbeidskrachten, eens ze Belg zijn helemaal niet goedkoop meer zijn?
Of wil je die mensen discrimineren.
:wink:

filosoof
12 september 2003, 16:11
:evilbat: Ik ben je wat beu aan het worden hoor! blijf maar rondjes draaien!
OK, dan kom ik binnen enkele weken nog eens kijken...
greetz,
filo
:)
Toch iets nog, ik bèn in Egypte geweest en heb met koptische kristenen gesproken, maar op mijn geïnteresseerde vragen kreeg ik geen antwoord: ze hadden géén idee van de oorsprongsgeschiedenis van hun sekte (die toch een der grootste van de streek is. Waarschijnlijk op de verkeerden gevallen...

Ik kan je ook nog vertellen dat in de eerste eeuwen van onze jaarrekening een deel van de Maghreb kristelijk was.
bron: teksten in het Bardomuseum in Tunis

filosoof
12 september 2003, 16:21
Maar aan al die problemen dacht het VBO niet toen het een migratiestroom op gang zette: het belangrijkste was massaal goedkope werkkrachten hier te krijgen, en de maatschappij moest maar opdraaien voor de problemen, wat dus gebeurt, en de heren van het VBO lachen fijntjes en geven niet thuis of bezet als het probleem hùn richting wordt uitgeschoven. Ik ken fabrieken waar de berichten voor het personeel in het Turks en het Arabisch uithangen, d�*t wel, maar verder gaan ze niet.
(namen en adressen beschikbaar)
Niemand eraan gedacht dat die goedkope arbeidskrachten, eens ze Belg zijn helemaal niet goedkoop meer zijn?
Of wil je die mensen discrimineren.
:wink:
Bobke,
Ik vermoed dat tussen die mensen en hen die hen hier haalden een misverstand is geweest: te grote beloften, te grote verwachtingen...
Hoe dan ook, éénmaal ze hier waren kwam het er voor de werk"gevers "niet op aan of ze ze werk "gaven", of ze ze betaalden of niet: gewoon hun aanwezigheid: hun aanwezigheid was voldoende om druk uitte oefenn op het loonpeil, of ze nu werkten of werkloos waren....
dat duiveltje in me zegt zelfs dat de werkgevers al even tevreden waren als ze gewoon hier en werkloos waren (zijn) maar ik heb dan ook een slecht karakter en ik heb macchiavelli gelezen... :twisted:

circe
12 september 2003, 17:09
Ik kan je ook nog vertellen dat in de eerste eeuwen van onze jaarrekening een deel van de Maghreb kristelijk was.
bron: teksten in het Bardomuseum in Tunis

Natuurlijk! :lol:
en Syrie, én Turkije, én Irak, én Iran.....

wat wou JIJ daar dus mee zeggen?

dutch
12 september 2003, 19:56
Circe, Filo wou hier dus gewoon aantonen dat islam wel degelijk assimilerend te werk gaat en zorgt voor een massa-amnesie wat eigen verleden en cultuur van een volk aangaat. Fenomeen dat trouwens tot in Pakistan doorgedrongen is, daar verzinnen moslims zich zelfs Arabische voorouders, kwestie van als écht goede moslims beschouwd te worden!

Dutch

Alvader
12 september 2003, 21:13
:evilbat: Ik ben je wat beu aan het worden hoor! blijf maar rondjes draaien!
OK, dan kom ik binnen enkele weken nog eens kijken...
greetz,
filo
:)
Toch iets nog, ik bèn in Egypte geweest en heb met koptische kristenen gesproken, maar op mijn geïnteresseerde vragen kreeg ik geen antwoord: ze hadden géén idee van de oorsprongsgeschiedenis van hun sekte (die toch een der grootste van de streek is. Waarschijnlijk op de verkeerden gevallen...

Ik kan je ook nog vertellen dat in de eerste eeuwen van onze jaarrekening een deel van de Maghreb kristelijk was.
bron: teksten in het Bardomuseum in Tunis

De Koptische Kerk is een sekte ???? LOOOOOLLLL

filosoof
12 september 2003, 21:47
Quote:
Ik kan je ook nog vertellen dat in de eerste eeuwen van onze jaarrekening een deel van de Maghreb kristelijk was.
bron: teksten in het Bardomuseum in Tunis


Natuurlijk!
en Syrie, én Turkije, én Irak, én Iran.....
wat wou JIJ daar dus mee zeggen?

GewoonFYI....niet als argument: men spreekt steeds weer over arabische verovering, maar die was voorafgegaan door een romeinse verovering, (punische oorlogen) en een romeinse overheersing (enkele mooie tempels ea in Marokko (Volubilis) en Tunesië(een vier of vijf daar(El Djem: een romeins circus midden in een bijna-woestenij, de tempels bij Tiboursouk ea, de prachtige collectie mozaïeken in het Bardo en in Sousse ea eenvolledige stad in Syrië (Apamea) een volledige romeinse beschaving van een paar eeuwen, een griekse beschaving in Noord Egypte (daar werd in 45/46 het oudste geschreven kopie vh evangelie gevonden (ca 4° eeuw) op papyrus, grieks, dus die brachten ook hun godsdienst
Dus niet enkel Mohammed veroverde daar de streek, hij was gewoon niet de eerste, en ook niet de laatste: de Ottomanen, de fransen, de Engelsen de Italianen, een continue geschiedenis van veroveren en bezetten, opgedrongen godsdiensten maar als het door de Arabieren gebeurde wordt het hier bijna als misdadig omschreven
maar toen ik de koptische kristenen een sekte noemde had ik wel de bedoeling je te doen reageren :) ik weet dat ze zeer machtig zijn in Egypte en niet zo vervolgd als ze het willen laten uitschijnen : 1/6 van de bevolking, grof geschat Toen Egypte de secretaris van de VN mocht leveren was dat Boutros Boutros Gali, een koptische kristene...nauwelijks een bewijs van vervolging van kopten dus :) in elk geval geen Dhimmistatuut...:D
In Irak was de tweede man van Saddam, Terek Azziz ook een kristene: ook niet direct een bewijs van vervolging.
In Libanon hebben de kristenen jarenlang hetzij de 1° minister, hetzij de president geleverd, ook geen dhimmistatuut!!: men stelt het hier graag voor alsof kristenen systematisch zouden vervolgd worden door moslims, men spreekt veel over<Dhimmi>, maar in de praktijk loopt dat wel los :) Die kristenen weten dat hier klagen de kassa doet rinkelen ....:D
nog een kleinigheid over kopten:
http://www.coptic.net/
The Copts have seasons of fasting matched by no other Christian community. Out of the 365 days of the year, Copts fast for
over 210 days. During fasting, no animal products (meat, poultry, fish, milk, eggs, butter, etc.) are allowed. Moreover, no food
or drink whatsoever may be taken between sunrise and sunset. These strict fasting rules are usually relaxed by priests on an
individual basis to accomodate for illness or weakness.

Niet minder "enthoesiast" dan islamieten dus....als ik eraan toevoeg dat ik las dat 90% van de koptische vrouwen de faraonische besnijdenis ondergingen..(gelezen ergens,maar niet op die link uiteraard...) 0X
In vergelijking daarmee zijn Marokkanen, Tunesiërs en Turken engeltjes!! of is hun kristenzijn een ekskuus daarvoor?
http://www.copts.net/detail.asp?id=444 en dan verwijten kristenen iets aan een (natuurlijk goeduitgekozen) imam?
1/6 van de bevolking in Egypte, just FYI....

filosoof
12 september 2003, 23:03
nog een kleinigheid over kopten:
http://www.coptic.net/
The Copts have seasons of fasting matched by no other Christian community. Out of the 365 days of the year, Copts fast for
over 210 days. During fasting, no animal products (meat, poultry, fish, milk, eggs, butter, etc.) are allowed. Moreover, no food
or drink whatsoever may be taken between sunrise and sunset. These strict fasting rules are usually relaxed by priests on an
individual basis to accomodate for illness or weakness.

Niet minder "enthoesiast" dan islamieten dus....als ik eraan toevoeg dat ik las dat 90% van de koptische vrouwen de faraonische besnijdenis ondergingen..(gelezen ergens,maar niet op die link uiteraard...) 0X
just FYI

circe
13 september 2003, 00:38
als ik eraan toevoeg dat ik las dat 90% van de koptische vrouwen de faraonische besnijdenis ondergingen.

90% van de EGYPTISCHE vrouwen ondergaan inderdaad de faraonische besnijdenis. Dat is : inclusief de islamitische én de christelijke vrouwen.

De vrouwenbesnijdenis is een cultureel gebruik in het grootste gedeelte van Afrika, dat inderdaad niet direct met islam te maken heeft.
Maar in de Koran wordt het NIET afgekeurd, wel als "beter" beschreven, echter zeker en vast niet die faraonische besnijdenis: enkel een klein stukje (not too deep, zei de profeet! maar dan in de taal van zijn stam, de Qu'resh).

Ondertussen (vermits de koran door de meerderheid van de afrikaanse mensen NIET gelezen, NOCH verstaan wordt) dènken echter velen dat die besnijdenis (vermits niet VERBODEN) deel uitmaakt van de verplichting.

Dat de Grieken, de Romeinen en de hele reutepeteut in Noord afrika op bezoek geweest zijn, weet ondertussen iedereen (behalve misschien de Noord-afrikanen zelf nog).

Maar dat hun originele talen verplicht vervangen werden door het arabisch, (de taal van Allah!) kunnen we nu heden ten dage meemaken: je MOET wel nietwaar! want niemand kan het vertalen.

Ik vraag me af waarom je het raar zou vinden dat het vroege christendom zich in die regio heeft verbreid!
Net alsof men zou verschieten omdat Saoudi Arabie (nog steeds) een islamitisch land is!

Enig idee waarom er in India zoveel Hindu's wonen? (als ze al niet verdreven worden door moslims uiteraard - maar dat terzijde 8) )

Ace
13 september 2003, 22:14
["Oeteke"][09/09 CD&V Mechelen verzet zich tegen Arabische taallessen Rzoezie
Bij de Mechelse CD&V rijst kritiek over een cultuur en taalproject van het Marokkaanse jeugdhuis Rzoezie. De partij vindt het niet kunnen dat jongeren tussen 10 en 18 jaar met 76.030 euro subsidie van de Vlaamse Gemeenschap tijdens het weekend Arabische taallessen krijgen.

De taallessen op zaterdag en zondag bestaan in de Dijlestad al een tiental jaar. Ook dit schooljaar is er opnieuw een project opgestart voor een 200-tal kinderen. De lessen vinden plaats in het Centrum voor Basiseducatie in de Leopoldstraat. ]
Is de Mechelse CD&V nog deel van dé CD&V - worden zij voor zulk een standpunten niet tot de orde geroepen - Basiseducatie is deel van het Onderwijsdepartement en heeft de CD&V niet de wetten gemaakt om de essentiële basiseducatie, zijnde alfabetisering in moeder- of referentietaal mogelijk te maken - Wie is die CD&V-voorzitter Karel Van Butsel - is dat een fake recentie die bv door het Vlaams Blok geplaatst wordt?

200 jongeren organiseren in een maatschappelijk constructief project met een goede samenwerking tussen Cultuur (Samenlevingsopbouw), Welzijn (Integratiecentra) en Onderwijs (Basiseducatie) met Rzoezie als dynamische en uiterst respectabele spil - je moet blijkbaar van Mechelen zijn om dat niet te zien. ACW - als je niet door de SPa wil opgeslokt worden versterk dan jullie positie in het CD&V en herstel de redelijkheid en de democratische waarden - of komt die Karel van Bursel juist uit die hoek?

filosoof
14 september 2003, 01:01
als ik eraan toevoeg dat ik las dat 90% van de koptische vrouwen de faraonische besnijdenis ondergingen.

90% van de EGYPTISCHE vrouwen ondergaan inderdaad de faraonische besnijdenis. Dat is : inclusief de islamitische én de christelijke vrouwen.

De vrouwenbesnijdenis is een cultureel gebruik in het grootste gedeelte van Afrika, dat inderdaad niet direct met islam te maken heeft.
Maar in de Koran wordt het NIET afgekeurd, wel als "beter" beschreven, echter zeker en vast niet die faraonische besnijdenis: enkel een klein stukje (not too deep, zei de profeet! maar dan in de taal van zijn stam, de Qu'resh).

Ondertussen (vermits de koran door de meerderheid van de afrikaanse mensen NIET gelezen, NOCH verstaan wordt) dènken echter velen dat die besnijdenis (vermits niet VERBODEN) deel uitmaakt van de verplichting.

Dat de Grieken, de Romeinen en de hele reutepeteut in Noord afrika op bezoek geweest zijn, weet ondertussen iedereen (behalve misschien de Noord-afrikanen zelf nog). In Tunesië, Marokko en Lybiëweet men het nog wel.
Maar dat hun originele talen verplicht vervangen werden door het arabisch, (de taal van Allah!) kunnen we nu heden ten dage meemaken: je MOET wel nietwaar! want niemand kan het vertalen.

Ik vraag me af waarom je het raar zou vinden dat het vroege christendom zich in die regio heeft verbreid!
Net alsof men zou verschieten omdat Saoudi Arabie (nog steeds) een islamitisch land is!

Enig idee waarom er in India zoveel Hindu's wonen? (als ze al niet verdreven worden door moslims uiteraard - maar dat terzijde 8) )
In Indië zijn het eerder de Hindoes die regelmatig een pogrom tegen moslims organizeren: zo pacifiek als Ghandi zijn de Hindoes niet.
90% van de EGYPTISCHE vrouwen ondergaan inderdaad de faraonische besnijdenis. Dat is : inclusief de islamitische én de christelijke vrouwen.

De vrouwenbesnijdenis is een cultureel gebruik in het grootste gedeelte van Afrika, dat inderdaad niet direct met islam te maken heeft.
Maar in de Koran wordt het NIET afgekeurd, wel als "beter" beschreven, echter zeker en vast niet die faraonische besnijdenis: enkel een klein stukje (not too deep, zei de profeet! maar dan in de taal van zijn stam, de Qu'resh).
Circe,
idd , ik las ook wat je schreef. het idee is dat, zoals bij de man de voorhuid, bij de vrouw een stukje weefsel rond de clitoris zou worden weggesneden, en dat sluit aan bij de aanmaning die Mohammed uitsprak. lijkt me toch delicaat....
Ik kwam toch wel een soenna tegen waarin wordt opgedragen, toch vooral voorzichtig te zijn bij het besnijden, om de vrouw "het allerhoogste lustgevoel niet te ontnemen"...(ik herinner me de zin letterlijk)
Maar idd, met de kennis van koran en soennas is het maar pover gesteld in sommige landen... Ik heb bij gelegenheid op afrikaanse chatrooms er wel eens naar gepolst, om hen verontwaardigd te horen zeggen "In de steden doen wij dat niet!", maar dat waren dus mensen mét pc en internet, al automatisch een begoede categorie, neem ik aan.

Het kan je een magere troost zijn dat clitorectomie in Engeland en in de US vanaf het victoriaanse tijdperk tot ruim begin 20° eeuw werd aangeraden als middel tgen masturbatie. Hoe frequent het werd toegepast weet ik niet, maar het idee was dus aanvaard. Ook de Romeinen en, moet ik het zeggen, het oude Egypte.
Ik heb persoonlijk weet van een vlaamse dokter die het aan de ouders van een patientje heeft voorgesteld midden jaren '50... Haar ouders vonden dat toch wat vergaand. Ik geloof dat de vent nog leeft, maar geen praktijk meer heeft.
FYI Zelfs de Vikings zijn tot in Tunesië geweest, zo vreedzaam als Vikings toen waren(mogelijk vanuit Manfredonia, een Vikingnederzetting in Z-Italië.) En wat die taal betreft: In Engeland wordt er ook nog maar weinig van de talen van de Angelen en de Saksen gesproken: de Engelse woordenschat is 60 �* 80% Frans, daar na 1066 gebracht door de Noormannen die een eeuw op "taalcursus" in Frankrijk geweest waren, en van het Bretoens , het Occitan etc blijft er ook weinig over. En in Rome spreekt men nu Italiaans, in Griekenland Demotikon.
Maandag op vacantie, terug tegen 6 of 7 oktober.
greetz, filo
greetz,
tot 6 of 7 october, na mijn verlof! :)
filo
PS je lijkt opvliegend te zijn, deze dagen :)

Darwin
14 september 2003, 16:14
Ben gisteren nog in Mechelen geweest.

Hoe snel dat het daar verandert op nauwelijks één jaar tijd!

Ben er nu vrijwel zeker van dat het daar geen 10 jaar meer duurt voor het er "bovenarms opzit".

Antwerpen is daartegen nog een paradijs. Daar kan je nog naar een niet-geïslamiseerde wijk trekken. In Mechelen daarentegen, in welke straat je ook komt, overal zie je ze. Mechelen wordt heel snel één grote Seefhoek.

Nu reeds is volgens Temsamani 40% van de -twaalfjarigen allochtoon. Reken uit naar binnen 5 jaar. Dan mag je stellen dat bijna 50% van alle minderjarigen in Mechelen allochtoon zijn. En de jeugd is een weerspiegeling van de toekomstige generatie.

Tel bij die vijf jaar er nog eens vijf bij, het jaar 2013. Dan is waarschijnlijk zo'n 75% van de -12jarigen van Mechelen allochtoon en 60% van alle minderjarigen.

Tegen die tijd rijden er waarschijnlijk geen agenten te paard meer door de Kruidtuin, maar moet het leger de vechtende partijen uiteen houden net als in Bosnië.

Dat één en ander nu heel snel gaat tegenover enkele jaren geleden komt door de "macht van de getallen" die nu begint te spelen:

- Laat de moslims zich verdubbelen in aantal om de 15 jaar;
- Stel dat we vertekken met een aantal van 5000;
- Dan geeft dat na 15 jaar 10.000;
- Na nog eens 15 jaar 20.000;
- En na nog eens 15 jaar 40.000;
- 5000 mensen vermenigvuldigen zich op 45 jaar tijd dus tot 40.000.
- In het begin valt het nauwelijks op, dat deze bevolkingsgroep zich uitbreidt, maar na voldoende jaren is de toename, zowel in relatieve als in absolute cijfers enorm.


Als je dan weet dat Mechelen een stadje is ter grootte van een Antwerpse deelgemeente met 80.000 inwoners zie je duidelijk waar we naartoe gaan.

In Mechelen vallen die contrasten nog veel meer op omdat het stadje vol met historische gebouwen staat, groot en klein, van de tijd dat het nog een hoofdstad was. Een betere illustratie van botsende culturen dan zwarte burka-achtige hoofddoeken die rond de Sint-Romboutstoren paraderen kan je moeilijker voorstellen.

Bovendien heeft Mechelen praktisch geen buitenwijken zoals bvb Antwerpen. Op een paar minuten ben je uit het stadje uit en zit je al op de "buiten". De Mechelaars uit eender welke laag van de bevolking, zijn dan ook verplicht om dagelijks met de moslims geconfronteerd te worden. En dat is dus niet moeilijk want je ziet ze dus overal.

Dit maakt dat daar de spanningen bij de autochtone bevolking enorm moeten oplopen.

Mechelen wordt door zijn specifieke situatie echt een testcase. Als we willen weten hoe het afloopt met de multiculturele samenleving moeten we dus nauwlettend de situatie in Mechelen in het oog houden.

Hier zullen we meteen ook kunnen zien hoe het er elders aan toe zal gaan: winnen de veroveraars of slagen de oorspronkelijke bewoners erin de bezetters uit de stad te verdrijven en maken zij het weer een westerse en Vlaamse stad?

De val of de herovering van Mechelen zal in ieder geval van belang zijn voor de andere steden van Vlaanderen. En niet alleen voor de steden, want na Antwerpen en Mechelen is de islam nu ook begonnen met Kontich, dat halverwege Antwerpen en Mechelen ligt in te palmen. Ook daar zie je nu moslimvrouwen in lange nonnenkleren het straatbeeld sieren.

Vluchten kan niet meer.

Dus moeten we terugvechten of ondergaan.

Vlaanderen Boven
14 september 2003, 16:44
Darwin, waar kan ik die cijfers ivm met de moslimpopulatie eens nalezen?

Darwin
14 september 2003, 20:31
Darwin, waar kan ik die cijfers ivm met de moslimpopulatie eens nalezen?

stop het volgende eens in je Google :

min-twaafjarigen

dan kom je uit op een link naar een artikel in Knack waarin o.a. staat :

Anissa Temsamani: Ik ben zelf niet echt islamitisch opgevoed, maar een van mijn dochters is heel gelovig, ze voelt zich aangetrokken tot de islam. Dat is haar eigen keuze, ik wil daar zeker niet tegenin gaan. Voor veel jongeren is de hoofddoek een politiek symbool en een vorm van protest tegen de westerse beeldvorming van de Arabische wereld na de Iraanse revolutie en de Eerste Golfoorlog. Anderzijds is er ook sprake van een sociale druk.

Toen mijn moeder in de jaren zestig naar België kwam, droeg ze korte rokjes en plateauzolen. Maar de laatste tijd zie ik haar tot mijn verbazing af en toe met een hoofddoek. Waarom? "Omdat ik de enige van mijn generatie in onze Marokkaanse kennissenkring was die het niet deed en ik niet uit de toon wil vallen." Kijk, ik vind dat elke vrouw daar zelf moet over beslissen. Maar een hoofddoek moet zeker niet gezien worden als een achteruitgang in het emancipatieproces.

en

Moeten er verplichte quota komen voor allochtonen in het bedrijfsleven?

Anissa Temsamani: Volgens mij heeft de overheid hierin een belangrijke voorbeeldfunctie: bij de openbare besturen, bij de politie en in de ziekenhuizen moet een evenredig aantal allochtonen aan de slag kunnen. Pas daarna kun je van de bedrijven hetzelfde eisen. En neem nu het diversiteitsbeleid in de media: daar had men veel vroeger mee moeten beginnen. Nu er zich problemen met bepaalde jonge allochtonen stellen, wordt daar in de politiek en in de media op gereageerd.

Ik ken oudere allochtone vrouwen die al jaren in de politiek bedrijvig zijn, maar waar niemand naar omkeek. Nu is dat fenomeen ineens hip. Maar waar het echt op aan komt, is dat álle jongeren toegang tot degelijk onderwijs krijgen en kunnen doorstromen op de arbeidsmarkt. In Mechelen is veertig procent van de min-twaafjarigen van allochtone afkomst. Zij moeten straks voor mijn en jouw pensioen werken. Als we ons daar niet om bekommeren, is dat een tikkende tijdbom.



Moet er nog zand zijn? Binnen de tien jaar is die bom ontploft, gegarandeerd.


Bekijk ook eens in dit topic de reactie van een Belgische moslim genaamd Ali :

Het is zover : we worden geregeerd door de moslims (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4766&highlight=temsamani)

Vlaanderen Boven
14 september 2003, 20:48
Bedankt voor de info, maar kent u ook bvb een site met een overzicht van hoeveel % allochtonen in elke stad?

Darwin
14 september 2003, 22:01
Bedankt voor de info, maar kent u ook bvb een site met een overzicht van hoeveel % allochtonen in elke stad?

Als ik die site zou kennen had ik alle gegevens daarvan hier op dit forum al gepost, maar op het topic Antwerpen in 2033 (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4427) vind je een aantal gegevens van ondere andere het LOP-Antwerpen, Kind en Gezin en VDAB over voornamelijk Antwerpen.

Heel veelzeggend zijn de grafieken van het NIS over de bevolkingsevolutie in het Brussels Gewest, zie het topic De Pyramidenbouwers (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=1212)

De gegevens zijn wel bekend bij onze beleidsmakers, maar die spelen die uiteraard niet door naar het publiek.

Als je over deze materie een (overigens heel nuttige) sociologische studie over wil maken moet je naar de gemeenten trekken en vragen om de bevolkingsregisters te raadplegen. En dan maar tellen...

Bobke
15 september 2003, 23:10
Maar aan al die problemen dacht het VBO niet toen het een migratiestroom op gang zette: het belangrijkste was massaal goedkope werkkrachten hier te krijgen, en de maatschappij moest maar opdraaien voor de problemen, wat dus gebeurt, en de heren van het VBO lachen fijntjes en geven niet thuis of bezet als het probleem hùn richting wordt uitgeschoven. Ik ken fabrieken waar de berichten voor het personeel in het Turks en het Arabisch uithangen, d�*t wel, maar verder gaan ze niet.
(namen en adressen beschikbaar)
Niemand eraan gedacht dat die goedkope arbeidskrachten, eens ze Belg zijn helemaal niet goedkoop meer zijn?
Of wil je die mensen discrimineren.
:wink:
Bobke,
Ik vermoed dat tussen die mensen en hen die hen hier haalden een misverstand is geweest: te grote beloften, te grote verwachtingen...
Hoe dan ook, éénmaal ze hier waren kwam het er voor de werk"gevers "niet op aan of ze ze werk "gaven", of ze ze betaalden of niet: gewoon hun aanwezigheid: hun aanwezigheid was voldoende om druk uitte oefenn op het loonpeil, of ze nu werkten of werkloos waren....
dat duiveltje in me zegt zelfs dat de werkgevers al even tevreden waren als ze gewoon hier en werkloos waren (zijn) maar ik heb dan ook een slecht karakter en ik heb macchiavelli gelezen... :twisted:
Ik heb dezelfde vermoedens. :wink:
Reden genoeg om niet meer in dezelfde val te trappen.

Oeteke
18 september 2003, 03:55
["Oeteke"][09/09 CD&V Mechelen verzet zich tegen Arabische taallessen Rzoezie
Bij de Mechelse CD&V rijst kritiek over een cultuur en taalproject van het Marokkaanse jeugdhuis Rzoezie. De partij vindt het niet kunnen dat jongeren tussen 10 en 18 jaar met 76.030 euro subsidie van de Vlaamse Gemeenschap tijdens het weekend Arabische taallessen krijgen.

De taallessen op zaterdag en zondag bestaan in de Dijlestad al een tiental jaar. Ook dit schooljaar is er opnieuw een project opgestart voor een 200-tal kinderen. De lessen vinden plaats in het Centrum voor Basiseducatie in de Leopoldstraat. ]
Is de Mechelse CD&V nog deel van dé CD&V - worden zij voor zulk een standpunten niet tot de orde geroepen - Basiseducatie is deel van het Onderwijsdepartement en heeft de CD&V niet de wetten gemaakt om de essentiële basiseducatie, zijnde alfabetisering in moeder- of referentietaal mogelijk te maken - Wie is die CD&V-voorzitter Karel Van Butsel - is dat een fake recentie die bv door het Vlaams Blok geplaatst wordt?

200 jongeren organiseren in een maatschappelijk constructief project met een goede samenwerking tussen Cultuur (Samenlevingsopbouw), Welzijn (Integratiecentra) en Onderwijs (Basiseducatie) met Rzoezie als dynamische en uiterst respectabele spil - je moet blijkbaar van Mechelen zijn om dat niet te zien. ACW - als je niet door de SPa wil opgeslokt worden versterk dan jullie positie in het CD&V en herstel de redelijkheid en de democratische waarden - of komt die Karel van Bursel juist uit die hoek?

sorry, was de bron vergeten te melden.
Dit kwam uit de gva.be van 9/9.
Ben den 10de op reis vertrokken en vandaag net terug vandaar deze late reactie.
En aan Darwin:

nu snapt ge mijn visie toch een beetje?!
Mechelen is Mechelen nie meer!
Hopelijk gaat het zo'n vaart niet met mijn stad, zoals je gezegd hebt,want anders ga ik verhuizen, ergens in de Vlaanders, waar het nog rustig is...
Mijn kinderen moeten in zo'n hel nie opgroeien...

Fred Kroket
18 september 2003, 13:41
Een andere manier om aan die info te geraken is de rangschikking van de voornaam mohamed binnen de top 100 van vlaamse mannelijke voornamen. (In Brussel staat die al jaren op één)
http://www.statbel.fgov.be/figures/d22a_nl.asp?r=6

2000 78
2001 77
2002 60

Nu maar hopen dat een myxomatose plaag komt.

circe
18 september 2003, 16:40
8O
Ik lees:

Voornamen jongens geboren in Brussel (2000-2002)

Jongens geboren in 2002 : Mohamed: 148
Jongens geboren in 2001 : Mohamed: 172
Jongens geboren in 2000 : Mohamed : 132


en voor het Vlaams gewest:

Jongens geboren in 2002 : Mohamed: 110
Jongens geboren in 2001 : Mohamed: 89
Jongens geboren in 2000 : Mohamed : 90

Maar wat zou je daaruit willen afleiden?

Kotsmos
18 september 2003, 17:36
Vraag het eens aan Darwin. Al vraag ik mij af wat hij gaat aanvangen met de daling in Brussel. Ik heb hem hier altijd al met constante stijgingen weten werken, dat rekent makkelijker.

Darwin
18 september 2003, 17:40
sorry, was de bron vergeten te melden.
Dit kwam uit de gva.be van 9/9.
Ben den 10de op reis vertrokken en vandaag net terug vandaar deze late reactie.
En aan Darwin:

nu snapt ge mijn visie toch een beetje?!
Mechelen is Mechelen nie meer!
Hopelijk gaat het zo'n vaart niet met mijn stad, zoals je gezegd hebt,want anders ga ik verhuizen, ergens in de Vlaanders, waar het nog rustig is...
Mijn kinderen moeten in zo'n hel nie opgroeien...

En wij maar klagen in Antwerpen. :oops:

Een kleine tien jaar geleden zei iemand mij dit gezegde "Als je nog geen racist bent moet je naar Mechelen gaan". Tien jaar geleden al.

Maar nu weet ik dus hoe dat komt. Het komt door de specifieke kenmerken van Mechelen : kleine stad met weinig buitenwijken waar de migranten overal zitten en je niet naar islamvrije wijken kan trekken. En dan zijn de migranten nu reeds met bijna twee keer meer dan tien jaar geleden. Kan je wel indenken wat het daar dan nu moet zijn. :?

In Antwerpen begint de islam nu stilaan de wijken rond de Ring in te palmen : Groenenhoek en Deurne. Die bevinden zich nu in hetzelfde stadium als bvb Oud-Berchem zo'n 15 �* 20 jaar geleden.

Het begint bvb met een familie Turken die zich in een rustige nette volkse straat komt vestigen. Ineens zie je daar dan zo'n dikke matrone met allerlei vodden aangestoten op de dorpel van haar deur zitten terwijl ze in een of ander koeterwaals zit te roepen naar haar kinderen die aan de overkant van de straat staan te tieren. Een half jaar of zo later zitten er ineens een paar van die dikke matrones bij op de dorpels aan de overkant van de straat tegen elkaar te kwekken. Opzijgaan als je wil passeren kennen ze niet. Ze stralen iets uit van 'dat is hier nu allemaal van ons'.

En als je daar misschien nog aan mocht twijfelen zal zo'n klein donker ettertje je wel uit je dromen verlossen als hij je toeschreeuwt "Straks zijn wij hier de baas". Een bewering die dat gastje uiteraard zelf niet verzonnen heeft.

En zo gaat dat maar door, buurt na buurt, straat na straat, huis na huis. Totdat de hele wijk ge'Borgerokkiseerd' is.

En Mechelen verandert razendsnel in één grote Seefhoek of Borgerhout.


Ik weet niet waar de Mechelse Blokjongeren juist voor staan. Naar het schijnt vormen ze een groep die zelfs binnen "extreem-rechts" als extreem-rechts wordt geduid.


Na mijn ervaringen kan ik enkel zeggen dat die jongens en meisjes al onze steun en begrip verdienen. Zij zijn onze Hamas en Al Aksa-brigades. We gaan ze nog erg nodig hebben.


Liever eigen extreem-rechts dan vreemd extreem-rechts.

Darwin
19 september 2003, 07:49
Vraag het eens aan Darwin. Al vraag ik mij af wat hij gaat aanvangen met de daling in Brussel. Ik heb hem hier altijd al met constante stijgingen weten werken, dat rekent makkelijker.

In plaats van één moslimnaam te tellen moet je alle moslimnamen tellen zoals de VDAB dat doet. Op de tabellen van het NIS staan trouwens niet alle voornamen maar enkel de meest populaire. Ze geven hoedanook een goede weerspiegeling van de hedendaagse bevolking.

Maar om een blik in de toekomst te werpen bekijk je beter de samenstelling van de bevolking volgens leeftijd :


http://web.wanadoo.be/leefbaar/images/brussel650.PNG
Brussels Hoofdstedelijk Gewest


http://web.wanadoo.be/leefbaar/images/vb.JPG
Vlaams Brabant


http://web.wanadoo.be/leefbaar/images/wb.JPG
Waals Brabant


Vergelijk de opbouw van de basis tussen Brussel, Vlaams en Waals Brabant. En bestudeer het verloop van de bevolking onder de 10 jaar.

In het Brussels Gewest neemt die elk jaar toe, zoals in een ontwikkelingsland. Buiten Brussel zien we het omgekeerde.

Het belangrijkste verschil tussen Brussel en zijn rand dat dit fenomeen verklaart is het verschil in dominerende "cultuur" in de verschillende gebiedsdelen.

Voor het centrum van Antwerpen en voor Mechelen als geheel zullen we vergelijkbare grafieken gaan krijgen als die van het Brussels Gewest.