PDA

View Full Version : Einde van De Crem-dynastie?


La Chunga
3 september 2006, 07:37
De kans is groot dat Pieter De Crem na 8 oktober de burgemeestersjerp moet afstaan aan Jef Tavernier.
Vorige gemeenteraadsverkiezingen hield een beperkte CD&V-meerderheid nipt stand door de verdeelde slagorde van de oppositie.
Bij de huidige gemeenteraadsverkiezingen is er een absolute polarisatie want er worden slechts twee lijsten voorgesteld: CD&V en OPEN (een kartel van GROEN!, VLD, SP.A, SPIRIT aangevuld met een rits onafhankelijken). Het Vlaams Belang kwam in Aalter nog nooit op en dat is nu niet anders.

Het niet behalen van de absolute meerderheid door Pieter De Crem zou een einde betekenen van decennialang machtsbezit wat leidde tot machtarrogantie. Een veruitwendiging hiervan ziet men aan talrijke megalomane projecten (bijvoorbeeld het majestueuze gemeentehuis dat bekend staat als het 'Cremlin) die de gemeentefinanciën op zo'n manier beïnvloeden dat de gemeentelijke schuldenlast per inwoner in Aalter het hoogst is van alle Vlaamse gemeenten.
Een oppositiekuur zou de CD&V geen kwaad doen.

Belangrijker zou echter de afgang zijn voor Pieter De Crem want het zou een streep kunnen betekenen door zijn nationale ambities. Pieter De Crem ambieert de post van minister van defensie, wat niet onbegrijpelijk is als men weet dat hij indertijd in Knokke werd gevormd door niemand minder dan ene VDB...

Ik kijk vol verwachting uit naar de uitslag van deze verkiezingen, ook al stem ikzelf blanco.

Max van Dietschland
3 september 2006, 08:53
Spijtig dat er daar geen Vlaams Belang lijst opkomt. Bovendien hoop ik dat dat monsterkartel het niet haalt. Allemaal decadente progressieve partijen. Jakkes...

MisterXYZ
3 september 2006, 09:15
De kans is groot dat Pieter De Crem na 8 oktober de burgemeestersjerp moet afstaan aan Jef Tavernier.
Vorige gemeenteraadsverkiezingen hield een beperkte CD&V-meerderheid nipt stand door de verdeelde slagorde van de oppositie.
Bij de huidige gemeenteraadsverkiezingen is er een absolute polarisatie want er worden slechts twee lijsten voorgesteld: CD&V en OPEN (een kartel van GROEN!, VLD, SP.A, SPIRIT aangevuld met een rits onafhankelijken). Het Vlaams Belang kwam in Aalter nog nooit op en dat is nu niet anders.

Het niet behalen van de absolute meerderheid door Pieter De Crem zou een einde betekenen van decennialang machtsbezit wat leidde tot machtarrogantie. Een veruitwendiging hiervan ziet men aan talrijke megalomane projecten (bijvoorbeeld het majestueuze gemeentehuis dat bekend staat als het 'Cremlin) die de gemeentefinanciën op zo'n manier beïnvloeden dat de gemeentelijke schuldenlast per inwoner in Aalter het hoogst is van alle Vlaamse gemeenten.
Een oppositiekuur zou de CD&V geen kwaad doen.

Belangrijker zou echter de afgang zijn voor Pieter De Crem want het zou een streep kunnen betekenen door zijn nationale ambities. Pieter De Crem ambieert de post van minister van defensie, wat niet onbegrijpelijk is als men weet dat hij indertijd in Knokke werd gevormd door niemand minder dan ene VDB...

Ik kijk vol verwachting uit naar de uitslag van deze verkiezingen, ook al stem ikzelf blanco.


Blanco stemmen is stemmen voor diegenen die nu nog aan de macht zijn, en voor deze die de meeste stemmen halen bij de komende verkiezingen, dus dit is géén goed idee. Er moet na zovele jaren machtsuitoefening van de progressieve partijen, verandering komen en zeker nadat ze laten zien hebben dat ze er niets van bakken en niet willen luisteren naar de bevolking, die andere dingen wenst gerealiseerd te zien dan ze nu doen, zoals afschaffen ondemocratisch Cordon Sanitaire, stopzetten subsidies aan bepaalde groeperingen en diensten, Uitgaven van de OCMW's beter en strenger controleren, de bevolking bevragen wanneer er ingrijpende beslissingen moeten worden genomen, Immigratie sterk beperken en geen hulp meer bieden aan vreemdelingen, zowel geldelijk als in natura, enz... enz... (hulp is welkom in het vinden van andere beleidsideeen). De enige partij die hierin nog soelaas kan brengen is het VLAAMS BELANG, want de andere partijen zijn verbrandt door dit ondemocratische Cordon Sanitaire en zullen alleen al door dit feit hun beleid moeten handhaven dat ze nu al j�*ren voeren, willen ze niet op hun gezicht gaan!! Dus stem allen voor Vlaams Belang !!

Jozef Ostyn
3 september 2006, 10:18
Ik hoop dat Pieter het haalt. Lijkt mij ook meest waarschijnlijk. 2000 was voor CD&V niet bepaald een sterk jaar, terwijl nu de trend toch wel meer die richting uitgaat.
Wie wil trouwens een groene als burgemeester? In Mortsel weten ze hoe dat afloopt!

maarte
3 september 2006, 10:39
blijkbaar iedereen tegen Decrem daar in Aalter. Als dat alles is wat de oppositie bind, dan zou die meerderheid wel eens van korte duur kunnen zijn

Jozef Ostyn
3 september 2006, 10:43
Overigens is er ook in Aalter een CD&V-N-VA-kartel en was de meerderheid van CD&V in 2000 nu ook weer niet zo nipt: 15 zetels op 25.

ericferemans
3 september 2006, 12:59
Spijtig dat er daar geen Vlaams Belang lijst opkomt. Bovendien hoop ik dat dat monsterkartel het niet haalt. Allemaal decadente progressieve partijen. Jakkes...

GROEN!, VLD, SP.A, SPIRIT
al die linkiewinkies toch...

Jazeker
3 september 2006, 13:03
Bij de huidige gemeenteraadsverkiezingen is er een absolute polarisatie want er worden slechts twee lijsten voorgesteld: CD&V en OPEN (een kartel van GROEN!, VLD, SP.A, SPIRIT aangevuld met een rits onafhankelijken). Het Vlaams Belang kwam in Aalter nog nooit op en dat is nu niet anders.

Dat voelt dus aan als een lose-lose situatie. Het ene kwaad kan je nog wegstemmen door een ander kwaad aan de macht te brengen. Geen wonder dat je blanco gaat stemmen :|, ook al is dat een vloek tov. je recht op inspraak.

ilfalco
3 september 2006, 14:06
Spijtig dat er daar geen Vlaams Belang lijst opkomt. Bovendien hoop ik dat dat monsterkartel het niet haalt. Allemaal decadente progressieve partijen. Jakkes...

VB komt allicht wel voor het eerst op in Aalter staat op vrtnieuws.

Desiderius
3 september 2006, 14:52
Tavernier als burgemeester?

Allez kom, er is toch geen enkele zichzelf respecterend Aalternaar die zichzelf zoiets wil aandoen?

Aangezien het zich hier allemaal vlak in de buurt afspeelt, ga ik die uitslagen met extra aandacht volgen, en zit ik zwaar te supporteren voor Pieter De Crem. Alleen al praktisch gezien: stél dat De Crem minister zou worden, dan zou dit Aalter zeker ten goede komen. D�*t is één van die perversies van het systeem die je niet mag onderschatten. Met Tavernier haal je een op voorhand misbakken coalitie binnen en een burgemeester die ik nog niet zou betrouwen om mijn tuinhuis te runnen.

born2bewild
3 september 2006, 14:54
Tavernier, ik dacht trouwens dat die met politiek gekapt had?

't is altijd hetzelfde met die groen: Mie Vogels ging ook anders gaan leven na haar vorige haircut.

Jozef Ostyn
3 september 2006, 15:09
Tavernier, ik dacht trouwens dat die met politiek gekapt had?

't is altijd hetzelfde met die groen: Mie Vogels ging ook anders gaan leven na haar vorige haircut.

Onkruid vergaat niet.

Desiderius
3 september 2006, 15:18
ps. het zou me zelfs niet verwonderen dat De Crem nog gaat winnen tegenover 2000; mocht ik een VLD-kiezer zijn [rilling], dan zou ik zeker overwegen om tégen dat groen stuk ongeluk te stemmen.

Jozef Ostyn
3 september 2006, 15:37
ps. het zou me zelfs niet verwonderen dat De Crem nog gaat winnen tegenover 2000; mocht ik een VLD-kiezer zijn [rilling], dan zou ik zeker overwegen om tégen dat groen stuk ongeluk te stemmen.

Go Pieter!

bartje
3 september 2006, 15:43
Ik begrijp totaal niet dat de VLD er ook nog maar aan gedacht heeft om samen in zee te gaan met Tavernier; dat is gewoonweg alle principes over boord gooien me dunkt, ik denk dan ook persoonlijk dat er echte VLD-kiezers zullen afhaken in Aalter.

De schoofzak
3 september 2006, 16:27
Allez, den tsjevenCrem heeft een kordon sanitaire aan (of rond) zijn edele delen.

Toch raar dat de Vlaams (on)Belangers dit nu niet luidop aanklagen als ondemokratisch.

Voorspellen kan niemand.
Maar als De Crem zich zodanig in de macht gewenteld heeft, dat hij erin gelukt is om het hele zootje te doen verzamelen tegen hem .... dan betekent dat toch iets.

Jozef Ostyn
3 september 2006, 16:29
Allez, den tsjevenCrem heeft een kordon sanitaire aan (of rond) zijn edele delen.

Toch raar dat de Vlaams (on)Belangers dit nu niet luidop aanklagen als ondemokratisch.

Voorspellen kan niemand.
Maar als De Crem zich zodanig in de macht gewenteld heeft, dat hij erin gelukt is om het hele zootje te doen verzamelen tegen hem .... dan betekent dat toch iets.

Welnee, het geeft gewoon aan hoe gefrustreerd de andere partijen daar zijn dat ze na al die jaren nog altijd niet de volstrekte CVP-CD&V-meerderheid hebben kunnen breken.

C uit W
3 september 2006, 16:43
Welnee, het geeft gewoon aan hoe gefrustreerd de andere partijen daar zijn dat ze na al die jaren nog altijd niet de volstrekte CVP-CD&V-meerderheid hebben kunnen breken.
Dat is zo in veel gemeentes.
Bij mij is het ook zo: 'gemeentebelangen' (paarsgroen) tegen de CD&V.

ilfalco
3 september 2006, 16:53
Welnee, het geeft gewoon aan hoe gefrustreerd de andere partijen daar zijn dat ze na al die jaren nog altijd niet de volstrekte CVP-CD&V-meerderheid hebben kunnen breken

Dat is dan vooral zo in de rurale gebieden. In de verstedelijkte gebieden en in brussel is de cdenv samen met haar electoraat serieus weggezakt.

ik was dan ook niet verbaasd dat men in het nieuwsblad willebroek in willebroek ontevreden was over het bestuur...

Jazeker
3 september 2006, 17:09
Dat is zo in veel gemeentes.
Bij mij is het ook zo: 'gemeentebelangen' (paarsgroen) tegen de CD&V.

paarsgroen? Waaaaaaaaaaaaaaaaagh!

*rent weg*

La Chunga
3 september 2006, 17:34
Ik ga ernaar kijken en ermee lachen... Vind ik het CD&V-beleid van De Crem goed? Neen. Verwacht ik beterschap door het enig aangeboden alternatief (die monstercoalitie)? Neen.

Meer nog, ik verwacht zelfs dat die monstercoalitie - mocht ze erin slagen de CD&V-meerderheid te breken - binnen de kortste keren uiteenvalt.

Hierboven werd geopperd dat ik door mijn blanco-stem de meerderheid steun. Da's natuurlijk nonsens! U moet zich mijn keuze eens voorstellen. Of CD&V-NVA òf Groen/VLD/SPA/SPIRIT! Da's dus geen keuze en dus kies ik ook niet.

Ook al stem ik blanco, toch adviseer ik mensen in Aalter, als ze dan toch willen stemmen op één van beide, te kiezen voor het minst risicodragende. Met die CD&V-meerderheid weten ze waar ze aan toe zijn, ook al vind ik dat beleid je dat niet (de hoge gemeentebelastingen doen me braakneigingen krijgen). Met de 'monstercoalitie' daarentegen weten mensen niet waar ze aan toe zijn (ik verwacht geen daling van de gemeentebelastingen mocht deze coalitie aan de macht komen) en dit is dus een sprong in het ongewisse.


************************************
PS @ Desiderius,

Ben me nog steeds aan het verdiepen in L&E met de link (Buchanan) die je me gaf als uitgangspunt. Jeezes, man, heavy stuff! Maar desalniettemin zeer interessant.
Ik hoop daar iets deftigs uit te destilleren en plaats dat wel eens in "De Libertarische Verlokking". Dat kan nog wel even duren want vanaf morgen verdubbelen we de productie opnieuw na de verlofmaanden...

Jazeker
3 september 2006, 18:12
Ik ga ernaar kijken en ermee lachen... Vind ik het CD&V-beleid van De Crem goed? Neen. Verwacht ik beterschap door het enig aangeboden alternatief (die monstercoalitie)? Neen.

Meer nog, ik verwacht zelfs dat die monstercoalitie - mocht ze erin slagen de CD&V-meerderheid te breken - binnen de kortste keren uiteenvalt.

Ik zou de kracht van monstercoalities niet onderschatten. Ze zijn een fenomeen dat is komen overwaaien uit Antwerpen. En ze doen het goed, want ze pikken sowieso de stemmen van de gewoontestemmers. Met slechts 1 coalitiepartij zit je wel gebeiteld. Bovendien kan je de idiologische verdeeldheid smoren in een beleid dat er geen is, niet liberaal, niet sociaal, niet groen. Gewoon niets doen en postjes en geld verdelen. Dan heb je meteen 3-4-5 partijen die medeplichtig zijn aan het overmatig vreten uit de trog.

Tantist
3 september 2006, 19:50
Blanco stemmen is stemmen voor diegenen die nu nog aan de macht zijn, en voor deze die de meeste stemmen halen bij de komende verkiezingen

Het eerste is helemaal niet waar en het tweede is niet helemaal correct. Door blanco te stemmen verlaag je het aantal geldige stemmen, wat er voor zorgt dat het resultaat van de andere partijen relatief beter wordt.

Een cijfervoorbeeld: 11 stemmers, 1 blanco, lijst A haalt 3 stemmen, lijst B 7 stemmen. Van alle stemgerechtigden haalde A dus 27% van de stemmen, B 63%. Toch is de eindscore 3/10=30% VS 7/10=70% ipv /11. A wint door de blanco stem 3%, B 7%. Dus praktisch gezien wordt uw stem inderdaad proportioneel verdeeld, maar in de werkelijkheid verlaagt u enkel de noemer...

Jazeker
3 september 2006, 20:34
Het eerste is helemaal niet waar en het tweede is niet helemaal correct. Door blanco te stemmen verlaag je het aantal geldige stemmen, wat er voor zorgt dat het resultaat van de andere partijen relatief beter wordt.

Een cijfervoorbeeld: 11 stemmers, 1 blanco, lijst A haalt 3 stemmen, lijst B 7 stemmen. Van alle stemgerechtigden haalde A dus 27% van de stemmen, B 63%. Toch is de eindscore 3/10=30% VS 7/10=70% ipv /11. A wint door de blanco stem 3%, B 7%. Dus praktisch gezien wordt uw stem inderdaad proportioneel verdeeld, maar in de werkelijkheid verlaagt u enkel de noemer...

Dat blanco stemmen stemmen is voor de machthebbers is inderdaad flauwekul. Maar ik dacht wel dat de kieswet momenteel zo is dat blanco stemmen bij de grootste partij worden geteld of pro rata worden verdeeld... en dus bijdragen aan de grootste. Ik weet dat dit zo is voor Vlaamse/Federale verkiezingen maar ik neem aan dat dit ook geldig is voor gemeenteraadsverkiezingen.

Tantist
3 september 2006, 20:55
Dat blanco stemmen stemmen is voor de machthebbers is inderdaad flauwekul. Maar ik dacht wel dat de kieswet momenteel zo is dat blanco stemmen bij de grootste partij worden geteld of pro rata worden verdeeld...

Het eerste klopt niet, het tweede wordt niet echt gedaan, enkel door ze uit de noemer te zetten, wat in feite op hetzelfde neerkomt...

en dus bijdragen aan de grootste. Ik weet dat dit zo is voor Vlaamse/Federale verkiezingen maar ik neem aan dat dit ook geldig is voor gemeenteraadsverkiezingen.

Kweetniet, dat kan... Maar ik weet dat men voor de gemeenteraadsverkiezingen gebruik maakt van het Imperiali systeem en bij de andere van D'Hondt. Dat systeem laat burgemeesterkes toe om de plak te zwaaien met 42% van de stemmen...

C uit W
3 september 2006, 21:00
Kweetniet, dat kan... Maar ik weet dat men voor de gemeenteraadsverkiezingen gebruik maakt van het Imperiali systeem en bij de andere van D'Hondt. Dat systeem laat burgemeesterkes toe om de plak te zwaaien met 42% van de stemmen...
Komt goed uit voor de gebieden rond Antwerpen. ;-)

ericferemans
3 september 2006, 21:15
Komt goed uit voor de gebieden rond Antwerpen. ;-)
Het is toch raar dat dit het VB enkel stoort indien het weinig stemmen haalt...
Vive la démocratie???

ericferemans
3 september 2006, 21:17
Dat blanco stemmen stemmen is voor de machthebbers is inderdaad flauwekul. Maar ik dacht wel dat de kieswet momenteel zo is dat blanco stemmen bij de grootste partij worden geteld of pro rata worden verdeeld... en dus bijdragen aan de grootste. Ik weet dat dit zo is voor Vlaamse/Federale verkiezingen maar ik neem aan dat dit ook geldig is voor gemeenteraadsverkiezingen.
Ja: en als de verkiezingen op Sint-Niklaas vallen of op onozel kinderen krijgen de grootste partijen er een peperkoek en een hobbelpaard bij.
En daarenboven zijn er ufo's: jazeker ziet ze alle dagen vliegen!
En 't zijn grote!
Met hun licht aan. Een ZWART licht!

Jazeker
3 september 2006, 21:21
Ja: en als de verkiezingen op Sint-Niklaas vallen of op onozel kinderen krijgen de grootste partijen er een peperkoek en een hobbelpaard bij.
En daarenboven zijn er ufo's: jazeker ziet ze alle dagen vliegen!
En 't zijn grote!
Met hun licht aan. Een ZWART licht!

Niet persoonlijk worden, grote uitvinder van de 3D technologie, niet persoonlijk worden. of ik doe u een proces aan.

Jong N-VA'er
4 september 2006, 14:02
Tavernier als burgermeester?!
Komaan seg, op debatten slaagt hij er al in na een paar pinten politiek uit te leggen alsof hij voor een bende kleuters staat! Amai, ze gaan daar zware tijden gemoet in Aalter.

Kaffer
15 september 2006, 21:11
Ikzelf ben van Assenede , dus ik ken de situatie in Aalter niet zo goed .
Wat ik wel ken zijn de woorden De Crem en dynastie .
Opruimen dat zooitje daar !