PDA

View Full Version : Schepen voor europese zaken?


ilfalco
4 september 2006, 20:29
Ik lees hier net het cdenv programma voor de gemeenteraadsverkiezingen.


En buiten dat ik het enorm vaag vind en men het onveiligheidsgevoel grotendeels als subjectief af doet( men relateert het zelfs met de angst om ziek te worden, ontslag tec) en over meer vlaanderen vind ik ook al niets ,



Maar wel 2 opmerkelijke voorstellen.

Een extra schepen voor europa ? Er moet volgens hen dus een extra schepen voor europa komen met een eigen budget.
Is dat een positieve evolutie? IS dat noodzakelijk?
Ze merken terecht op dat er zeer veel zaken op europees niveau beslist worden. Maar is dat wel wat we willen. Europa houdt maar weinig rekening met haar inwoners en uiteindelijk hollen we ons eigen zelfbestuur uit.

Het lijkt me dat het met de EU is zoals met de multicul.. Het debat is al gevoerd en de ongebreidelde uitbreiding zal zich voltrekken.
Weinig mensen weten wat het stemgedrag is van hun politici in het EU parlement.

Men zou beter eerst de democratie via referenda ter plaatse versterken ipv ons een speelbal van europa te maken , iets wat me de droom lijkt van elke technocraat.

Fozzie
5 september 2006, 03:08
Ik lees hier net het cdenv programma voor de gemeenteraadsverkiezingen.


En buiten dat ik het enorm vaag vind en men het onveiligheidsgevoel grotendeels als subjectief af doet( men relateert het zelfs met de angst om ziek te worden, ontslag tec) en over meer vlaanderen vind ik ook al niets ,



Maar wel 2 opmerkelijke voorstellen.

Een extra schepen voor europa ? Er moet volgens hen dus een extra schepen voor europa komen met een eigen budget.
Is dat een positieve evolutie? IS dat noodzakelijk?
Ze merken terecht op dat er zeer veel zaken op europees niveau beslist worden. Maar is dat wel wat we willen. Europa houdt maar weinig rekening met haar inwoners en uiteindelijk hollen we ons eigen zelfbestuur uit.

Het lijkt me dat het met de EU is zoals met de multicul.. Het debat is al gevoerd en de ongebreidelde uitbreiding zal zich voltrekken.
Weinig mensen weten wat het stemgedrag is van hun politici in het EU parlement.

Men zou beter eerst de democratie via referenda ter plaatse versterken ipv ons een speelbal van europa te maken , iets wat me de droom lijkt van elke technocraat.

IK snap ook niet goed wat een schepen van Europese (of Belgische, Vlaamse, UNO) zaken concreet zou moeten doen. Iemand die wat uitleg kan geven?

ilfalco
5 september 2006, 09:04
IK snap ook niet goed wat een schepen van Europese (of Belgische, Vlaamse, UNO) zaken concreet zou moeten doen. Iemand die wat uitleg kan geven?

Ik denk dat het vooral een leuk postje is... er staat ondermeer bij het onderhouden van culturele contacten.;-)

ilfalco
5 september 2006, 20:31
Ze willen trouwens ook nog een schepen van gelijke kansen...

nog wat meer mandaten ...

Fozzie
5 september 2006, 21:55
Ze willen trouwens ook nog een schepen van gelijke kansen...

nog wat meer mandaten ...

Schepen van Gelijke Kansen is niet overbodig. zal nog hard nodig zijn in Antwerpen als Filip De WInter burgemeester wordt en de subsidies van alle holebi-verenigingen in trekt of geen enkele Vlaams Belangschepen nog homohuwelijken wil voltrekken :-P

maarte
5 september 2006, 22:00
wie zegt er dat er voor deze bevoegdheden aparte schepenen moeten komen?
Dez bevoegdheden kan men ook aan huidige schepenen toebrengen.

ilfalco
5 september 2006, 22:10
Staat in het het cdenv programma zo...

De beste garantie op een apart beleid rond Europa: een schepen bevoegd voor Europese
Zaken.

Zegt een betrokken schepen:
“Als schepen van Europese Zaken voel ik mij de ambassadeur van de gemeente en draag
ik bij tot een groter begrip tussen de verschillende culturen en mensen: Europa heeft een
grote schakering aan levenswijze en visies, maar samen delen we onze waarden van
democratie, verdraagzaamheid en samenhorigheid!”

Fozzie
5 september 2006, 22:20
wie zegt er dat er voor deze bevoegdheden aparte schepenen moeten komen?
Dez bevoegdheden kan men ook aan huidige schepenen toebrengen.

Klopt, vooral in kleinere gemeentes worden verschillende bevoegdheden aan dezelfde schepen toegewezen. In Wervik is de schepen van gelijke kansen ook verantwoordelijk voor milieu en jeugd...

Coekie
6 september 2006, 09:30
nog wat meer mandaten ...

Het aantal schepenen wordt bepaald door de wet, daar kan de lokale bestuursmeerderheid niets aan veranderen. Tenzij vanaf deze verkiezingen men kan beslissen of men van de o.c.m.w.-voorzitter een schepen maakt of niet maar zelfs dan veranderd het totaal aantal mandaten niet. Men kan een van de schepenen natuurlijk wel de titel geven van schepenen voor europese zaken. Al vraag ik me ook af wat het nut hiervan zou kunnen zijn.

Coekie