PDA

View Full Version : Bent u een romantisch nationalist?


van Maerlant
11 september 2006, 20:20
Het is blijkbaar tegenwoordig 'in' om de Romantiek te bespotten. Ikzelf vind dat enorm spijtig, omdat ik, als trots romanticus, nog steeds kan genieten van een mooi volks/strijdlied, en wat vlaggengezwaai. :p
U ook?

Ambiorix
12 september 2006, 14:23
ik ben romantisch-nationalist in die zin dat ik een taal- en cultuurflamingant ben en dus niet vies ben van onze vlag en ons volkslied.
Verder refereer ik ook naar buitenlandse volksnationalistische bewegingen die met of zonder wapens zich vanonder imperialistische mogendheden proberen uit te werken. Dat is niet zelden romantisch nationalisme.

Waar ik dus volledig tegen ben is het postmoderne neoliberaal economisch separatisme (zo hebt ge die in Vlaanderen, maar ook in Patagonië (noord-italië)), maw onafhankelijkheid bereiken uit egoïsme. Dat staat volgens mij volledig haaks op het romantisch-nationalisme.

Volksstormer
12 september 2006, 17:14
ik ben romantisch-nationalist in die zin dat ik een taal- en cultuurflamingant ben en dus niet vies ben van onze vlag en ons volkslied.
Verder refereer ik ook naar buitenlandse volksnationalistische bewegingen die met of zonder wapens zich vanonder imperialistische mogendheden proberen uit te werken. Dat is niet zelden romantisch nationalisme.

Waar ik dus volledig tegen ben is het postmoderne neoliberaal economisch separatisme (zo hebt ge die in Vlaanderen, maar ook in Patagonië (noord-italië)), maw onafhankelijkheid bereiken uit egoïsme. Dat staat volgens mij volledig haaks op het romantisch-nationalisme.
Daar ga ik mee akkoord.

Alleen: Patagonië is een streek in Argentinië, Padanië is het "land van de Po". ;-)

Ambiorix
12 september 2006, 18:01
Daar ga ik mee akkoord.

Alleen: Patagonië is een streek in Argentinië, Padanië is het "land van de Po". ;-)
aaaai, wat een blunder:oops::oops::oops:

Boadicea
17 september 2006, 23:52
ik ben romantisch-nationalist in die zin dat ik een taal- en cultuurflamingant ben en dus niet vies ben van onze vlag en ons volkslied.
Verder refereer ik ook naar buitenlandse volksnationalistische bewegingen die met of zonder wapens zich vanonder imperialistische mogendheden proberen uit te werken. Dat is niet zelden romantisch nationalisme.

Waar ik dus volledig tegen ben is het postmoderne neoliberaal economisch separatisme (zo hebt ge die in Vlaanderen, maar ook in Patagonië (noord-italië)), maw onafhankelijkheid bereiken uit egoïsme. Dat staat volgens mij volledig haaks op het romantisch-nationalisme.

Ben ik het ook mee eens. Als ieder voor zijn eigen deur keert, blijft de straat ook proper en het vergt minder inspanning.;-)

Verder ben ik wel voor een onafhankelijk Vlaanderen, al was het maar om van de Waalse wanpolitiek vanaf te zijn.

Jong N-VA'er
19 september 2006, 01:26
Ik hou van Vlaanderen: zijn volk, zijn cultuur.
De eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat ik toch ook sociaal-economisch ben gewonnen voor een onafhankelijk Vlaanderen.

Zwartengeel
22 oktober 2006, 01:00
Vanavond naar een optreden van Ancient Rites geweest en op dit eigenste moment kan ik de vraag in deze topic alleen maar met een volmondig 'ja' beantwoorden. 8-)

C uit W
24 oktober 2006, 15:51
Vanavond naar een optreden van Ancient Rites geweest en op dit eigenste moment kan ik de vraag in deze topic alleen maar met een volmondig 'ja' beantwoorden. 8-)
Ah, ik was daar ook.
Zalig optreden :-D

Veerle23
24 oktober 2006, 21:15
Ik ben romantisch en nationalist.
Vlaanderen moet behouden blijven, men moet plat vloms dialect kunnen spreken, met moet door de straat kunnen lopen en een warme bakker en een goeie boerenslager tegenkomen.
Men moet de vlaamse leeuw kunnen uithangen en niet enkel op de feestdag, en zonder schrik dat je venster wordt ingesmeten.
De Brabanconne mag onder de deurmat gevaagd worden, en de vlaamsche leeuw moet schallen dat het geen naam heeft!

Volksstormer
25 oktober 2006, 13:01
Het is blijkbaar tegenwoordig 'in' om de Romantiek te bespotten. Ikzelf vind dat enorm spijtig, omdat ik, als trots romanticus, nog steeds kan genieten van een mooi volks/strijdlied, en wat vlaggengezwaai. :p
U ook?
Sinds wanneer doen liberalen aan zwendel in romantiek eigenlijk? Brengt dat op misschien?

Ik zou mijn gat nog niet willen vegen aan uw "romantische" stars-and-stripes! :twisted:

van Maerlant
25 oktober 2006, 13:06
Sinds wanneer doen liberalen aan zwendel in romantiek eigenlijk? Brengt dat op misschien?
U kent mij niet, dus ik vraag me af wie u bent om te oordelen :?

Ik zou mijn gat nog niet willen vegen aan uw "romantische" stars-and-stripes! :twisted:
Ik voel helemaal geen verbondenheid met de VS (behalve misschien als een broeder uit de Westelijke wereld, en een bondgenoot om het linkse en extreem-islamitische geweld in te dammen.)

C uit W
25 oktober 2006, 17:38
en een bondgenoot om het linkse en extreem-islamitische geweld in te dammen.)
:lol::lol::lol::lol::lol:

van Maerlant
25 oktober 2006, 17:40
Wat is er grappig, sunshine?

Kim
26 oktober 2006, 05:45
Vlaanderen moet behouden blijven, men moet plat vloms dialect kunnen spreken, met moet door de straat kunnen lopen en een warme bakker en een goeie boerenslager tegenkomen.
Al die zaken zijn er toch??
Men moet de vlaamse leeuw kunnen uithangen en niet enkel op de feestdag, en zonder schrik dat je venster wordt ingesmeten.
Sinds wanneer worden er ramen ingegooid omdat er een leeuwenvlag hangt?
De Brabanconne mag onder de deurmat gevaagd worden, en de vlaamsche leeuw moet schallen dat het geen naam heeft!
Oei oei... Van Maerlant gaat hier sebiet een vogeltje posten denk ik! ;)

De Brabançonne mag gerust blijven, net zoals de Vlaamse leeuw.

Veerle23
26 oktober 2006, 07:28
Al die zaken zijn er toch??

Sinds wanneer worden er ramen ingegooid omdat er een leeuwenvlag hangt?

Oei oei... Van Maerlant gaat hier sebiet een vogeltje posten denk ik! ;)

De Brabançonne mag gerust blijven, net zoals de Vlaamse leeuw.

Ik had eens een vlaag van vlaanderenliefde ergens in augustus en dus hing ik mijn leeuw, ik kwam thuis na mijn werk en mijn venster was ingesmeten.
Verklaring van de buurman: mensen die hij een 'klein beet kende hadden gedaan want vlag is racisme'.

Kim
26 oktober 2006, 07:48
Je hebt toch klacht neergelegd?

Ik begrijp zoiets echt niet... Laat iedereen toch vrij om z'n mening te uiten, of die nu Vlaams of Belgisch is.

Zwartengeel
26 oktober 2006, 07:53
Je hebt toch klacht neergelegd?

Ik begrijp zoiets echt niet... Laat iedereen toch vrij om z'n mening te uiten, of die nu Vlaams of Belgisch is.

Niet iedereen staat hier nu eenmaal zo tolerant tegenover. Ben overigens benieuwd voor volgende week, als ik met mijn eigen auto naar Brussel moet. Hangen een leeuw en een VL op...

Kim
26 oktober 2006, 07:57
Niet iedereen staat hier nu eenmaal zo tolerant tegenover. Ben overigens benieuwd voor volgende week, als ik met mijn eigen auto naar Brussel moet. Hangen een leeuw en een VL op...

Eh, daar kan ik ook het nodige over vertellen...

Ik rijd met een Belgische vlag sticker op de auto. Gisteravond nog heb ik het nodige meegemaakt met een wagen met een, jawel, VL-sticker op.

Bumperhangen, grote lichten op, héél nipt invoegen en dan z'n rem induwen terwijl er voor hem niets reed... Hij vond het blijkbaar lollig want hij heeft nog een vijftal keer bruusk geremd terwijl er helemaal niemand voor hem reed (waarschijnlijk in de hoop dat ik op hem zou inrijden en aldus serieus zou kunnen betalen).

Zwartengeel
26 oktober 2006, 07:59
Eh, daar kan ik ook het nodige over vertellen...

Ik rijd met een Belgische vlag sticker op de auto. Gisteravond nog heb ik het nodige meegemaakt met een wagen met een, jawel, VL-sticker op.

Bumperhangen, grote lichten op, héél nipt invoegen en dan z'n rem induwen terwijl er voor hem niets reed... Hij vond het blijkbaar lollig want hij heeft nog een vijftal keer bruusk geremd terwijl er helemaal niemand voor hem reed (waarschijnlijk in de hoop dat ik op hem zou inrijden en aldus serieus zou kunnen betalen).

Ik weet van niets! Echt waar! ;-)

Kim
26 oktober 2006, 08:01
Ik gun u het voordeel van de twijfel. :mrgreen:

lomeanor
26 oktober 2006, 14:00
Niet iedereen staat hier nu eenmaal zo tolerant tegenover. Ben overigens benieuwd voor volgende week, als ik met mijn eigen auto naar Brussel moet. Hangen een leeuw en een VL op...

Daarvoor moet ge niet enkel in Brussel oppassen, hoor. Een vriend van me zijn autoruiten zijn allemaal ingeslagen omdat hij met een VL sticker parkeerde in knokke, franskiljongemeente bij uitstek.

van Maerlant
26 oktober 2006, 15:56
Eh, daar kan ik ook het nodige over vertellen...

Ik rijd met een Belgische vlag sticker op de auto. Gisteravond nog heb ik het nodige meegemaakt met een wagen met een, jawel, VL-sticker op.

Bumperhangen, grote lichten op, héél nipt invoegen en dan z'n rem induwen terwijl er voor hem niets reed... Hij vond het blijkbaar lollig want hij heeft nog een vijftal keer bruusk geremd terwijl er helemaal niemand voor hem reed (waarschijnlijk in de hoop dat ik op hem zou inrijden en aldus serieus zou kunnen betalen).

Misschien was dat gewoon een klootzak?

Zwartengeel
26 oktober 2006, 16:21
Daarvoor moet ge niet enkel in Brussel oppassen, hoor. Een vriend van me zijn autoruiten zijn allemaal ingeslagen omdat hij met een VL sticker parkeerde in knokke, franskiljongemeente bij uitstek.

Gelukkig is er bij ons op het werk een private parking, zodat ik hem niet langs de straat ga moeten parkeren... 8-)

Volksstormer
26 oktober 2006, 16:34
Ik voel helemaal geen verbondenheid met de VS (behalve misschien als een broeder uit de Westelijke wereld, en een bondgenoot om het linkse en extreem-islamitische geweld in te dammen.)
Zeggen Afghanistan, Bosnië, Kosovo of Servië jouw iets?:roll:

Even een terugblik om het heden beter te begrijpen:

Wist je dat de CIA onder Casey zéér pro-communistisch was? De CIA steunde het eurocommunisme - vooral in Italië - om het te neutraliseren in één grote technocratie (met de andere "gevestigde" ideologieën). Nu heeft de CIA een afdeling om "democratische" opstanden te organiseren in landen die zich nog maar net van het communistische juk hebben bevrijd...

Wist je dat er Europees bloed aan de handen van diezelfde "bondgenoot" kleeft? (Heus niet alleen van communisten!) Een "natuurlijk bondgenootschap" heeft toch geen maffieuze Gladio-praktijken nodig?

Wist je dat die bondgenoot géén handelsboycot toepaste - wel integendeel! - tegen de USSR, zoals tegen het kleine en nationalistische Cuba? Sommigen beweren zelfs dat de VSA de USSR kunstmatig in leven hielden. Europa mocht echter géén handelsbetrekkingen onderhouden met de USSR...

Overal hebben de VSA het "Oosten" (vroeger de USSR, nu de islam) in vazal-Europa afgeschilderd als boeman, maar dat belette hun niet om er zéér nauwe betrekkingen mee te onderhouden. Denk nu maar aan de brave "westerse bondgenoten" Pakistan en Saoedi-Arabië...

De "andere waarheid" zal er bij sommigen nooit ingaan.

van Maerlant
26 oktober 2006, 16:43
Zeggen Afghanistan, Bosnië, Kosovo of Servië jouw iets?:roll:

Zegt 'leven in het verleden' je iets, liefje?

Even een terugblik om het heden beter te begrijpen:

Wist je dat de CIA onder Casey zéér pro-communistisch was? De CIA steunde het eurocommunisme - vooral in Italië - om het te neutraliseren in één grote technocratie (met de andere "gevestigde" ideologieën). Nu heeft de CIA een afdeling om "democratische" opstanden te organiseren in landen die zich nog maar net van het communistische juk hebben bevrijd...

Wat wil je hiermee bewijzen? :?

Wist je dat er Europees bloed aan de handen van diezelfde "bondgenoot" kleeft? (Heus niet alleen van communisten!) Een "natuurlijk bondgenootschap" heeft toch geen maffieuze Gladio-praktijken nodig?

Europees bloed? Op welke manier dan? Natuurlijk heeft de VS fouten gemaakt (en maakt die nog steeds), maar dat is geen reden om ons van hen af te schermen. Zonder hen waren we OF communist, OF Duits staatsburger onder een nazistisch bewind. Leuke keuze?

Wist je dat die bondgenoot géén handelsboycot toepaste - wel integendeel! - tegen de USSR, zoals tegen het kleine en nationalistische Cuba?

Cuba=communistisch.
Dat wil echter niet zeggen dat ik de handelsboycot goedkeur.
Wat mij hier opvalt, is dat u er blijkbaar vanuit ga dat ik een rabiate pro-amerikaan ben :? Tja, als men zelf extremistisch is, denkt men dat iedereen het is, niet waar?

Sommigen beweren zelfs dat de VSA de USSR kunstmatig in leven hielden. Europa mocht echter géén handelsbetrekkingen onderhouden met de USSR...

Sommigen beweren ook dat we in het oog gehouden worden door marsmannetjes.

Overal hebben de VSA het "Oosten" (vroeger de USSR, nu de islam) in vazal-Europa afgeschilderd als boeman, maar dat belette hun niet om er zéér nauwe betrekkingen mee te onderhouden. Denk nu maar aan de brave "westerse bondgenoten" Pakistan en Saoedi-Arabië...

Yep, daar heb je gelijk in. De huidige Amerikaanse regering strijdt niet voor democratie, maar voor hun eigen zak. Niets tegen in te brengen.

Veerle23
26 oktober 2006, 18:02
Je hebt toch klacht neergelegd?

Ik begrijp zoiets echt niet... Laat iedereen toch vrij om z'n mening te uiten, of die nu Vlaams of Belgisch is.

Nee ik heb geen klacht ingediend. De persoon die zo nodig mijn ruit aan diggelen smeet is een klant bij ons op de winkel, en dus om problemen te vermijden heb ik het zo gelaten.

Maar ik vond het echt flauw, die leeuw impliceert gewoon dat ik van Vlaanderen hou.
Wij smijten toch ook geen ruit in waar vb een turkse vlag voor hangt, of wij smijten ook geen stenen naar vb turkse voetbalsupporters die als hun team gewonnen heeft met vlaggen en toeters door het straatbeeld rijden met hun wagen.


Mijn buurman voegde er nog aan toe dat ik beter een Belgische Vlag hang.
hahahahaha die vang zeker :lol::lol::lol::lol::lol: een belgische stel je voor :lol::lol::lol::lol::-D

Kim
27 oktober 2006, 10:15
Mijn buurman voegde er nog aan toe dat ik beter een Belgische Vlag hang.
hahahahaha die vang zeker :lol::lol::lol::lol::lol: een belgische stel je voor :lol::lol::lol::lol::-D

Tja, het is niet omdat jij het hangen van een Belgische vlag onvoorstelbaar vind, dat iedereen die mening is toegedaan.

Ikzelf hang enkel maar een vlag buiten bij officiële aangelegenheden.

Kim
27 oktober 2006, 10:15
Misschien was dat gewoon een klootzak?

Dat kan uiteraard maar ik maak dat soort zaken regelmatig mee...

Nu ja, ik woon dan ook in Hoboken. :-)

Jantje
27 oktober 2006, 10:36
Ik ben toch voor de opheffing van de landen en zie meer heil in een Europa met gewesten die samen werken.
Vlaanderen alleen heeft toch geen overlevingskansen in de huidige wereld.

Zwartengeel
27 oktober 2006, 11:15
Dat kan uiteraard maar ik maak dat soort zaken regelmatig mee...

Nu ja, ik woon dan ook in Hoboken. :-)

Hebben ze het daar soms op uw Belgische vlag gemunt?

Veerle23
27 oktober 2006, 11:19
Tja, het is niet omdat jij het hangen van een Belgische vlag onvoorstelbaar vind, dat iedereen die mening is toegedaan.

Ikzelf hang enkel maar een vlag buiten bij officiële aangelegenheden.

nee dat is waar, maar dat neemt niet weg dat ik mijn eigen mening ook mag zeggen he.

Kim
27 oktober 2006, 11:27
Vanzelfsprekend!

Fehriye Erdal
20 december 2006, 12:18
HAHAHA!!! Ik dacht da da romantisch was in de zin van romantisch zijn. Maar jah dat zijn jullie niet he

van Maerlant
20 december 2006, 13:18
Watte?

Kallikles
29 december 2006, 23:54
HAHAHA!!! Ik dacht da da romantisch was in de zin van romantisch zijn. Maar jah dat zijn jullie niet he

Ikke wel hoor... :-D

Ik ben geen nationalist, maar wel zeer romantisch!

Ive De Beckker
31 december 2006, 20:25
Het is blijkbaar tegenwoordig 'in' om de Romantiek te bespotten. Ikzelf vind dat enorm spijtig, omdat ik, als trots romanticus, nog steeds kan genieten van een mooi volks/strijdlied, en wat vlaggengezwaai. :p
U ook?

Toen Bart De Wever als voorzitter werd verkozen kwam
de Vlaamse drumband van Nijlen langs.

Met vlaggen zwaaien, tromgeroffel,...
Prachtig... Het doet je iets. Het geeft een geweldig gevoel.


Mijn antwoord is al bekend dus.

Ive De Beckker
31 december 2006, 20:27
Watte?

Waarom, waarom, waarom
ik voor geen vreemden buig,
waarom ik met Van Maerlant juich,
zijn leuze voor de mijn erken, (2X)
omdat ik Vlaming (3X)

Zwartengeel
31 december 2006, 23:40
Watte?

Bij de apotheker.

IlluSionS667
2 januari 2007, 10:41
Zegt 'leven in het verleden' je iets, liefje?

Afghanistan is vandaag nog altijd relevant. We hebben er trouwens zelf ook nog altijd soldaten zitten.

Wat wil je hiermee bewijzen? :?

Waarschijnlijk wil hij aantonen dat de VS het NIET goed voorheeft met Europa... vandaag niet en in het verleden niet.

Natuurlijk heeft de VS fouten gemaakt (en maakt die nog steeds), maar dat is geen reden om ons van hen af te schermen.

:roll:

Zonder hen waren we OF communist, OF Duits staatsburger onder een nazistisch bewind. Leuke keuze?

Absoluut. Ik verkies beiden boven de rotzooi die we vandaag hebben, dankzij jouw vrienden de Amerikanen. Heel wat Oost-Europeanen hunkeren naar de tijd van het communisme (ik heb drie maanden in Polen geleefd en weer waarover ik spreek) en ook heel was oude Duitsers vinden de periode '33-'39 de beste periode uit hun leven, al durven deze laatsten daar nog amper over spreken omwille van aangeleerde schaamte.

Duitsland was trouwens nooit van plan om Vlaanderen in te lijven in het Duitse rijk. Op termijn zou Vlaanderen haar onafhankelijkheid hebben teruggekregen, zoals dat al het geval was met Slowakije en Vichy-France. Duitsland viel West-Europa dan ook alleen binnen om militair en politiek tactische redenen in een oorlog gestart door Engeland en Frankrijk.

Cuba=communistisch.

So?

Wat mij hier opvalt, is dat u er blijkbaar vanuit ga dat ik een rabiate pro-amerikaan ben :?

Zo komt u alleszins wel over.

Tja, als men zelf extremistisch is, denkt men dat iedereen het is, niet waar?

Er is niets extreem aan het willen heropwaarderen van eeuwenoude waarden en normen. De echte extremisten zijn diegenen die nu in het parlement zitten en die diezelfde waarden en normen stap voor stap proberen te vernietigen.

Sommigen beweren ook dat we in het oog gehouden worden door marsmannetjes.

Het is aangetoond de USSR is opgericht met de financiële steun van zeer invloedrijke delen van het Amerikaanse grootkapitaal. Verder waren zeer invloedrijke figuren als Henry Kissinger opvallend close met diezelfde USSR, die zogenaamd de vijand was. Ik weet niet hoeveel aanwijzingen er verder nog zijn, maar de stelling dat de VS de USSR onderhield is zeker niet uit de lucht gegrepen.

Yep, daar heb je gelijk in. De huidige Amerikaanse regering strijdt niet voor democratie, maar voor hun eigen zak. Niets tegen in te brengen.

Dat is zo vandaag, dat was zo in 1944 en dat was zo in 1917. Veel is er op dat vlak niet veranderd, behalve dan de macht van de VS.

Mitgard
2 januari 2007, 12:21
met romantisch nationalisme is in principe niets mis, zolang men zichzelf weet te beheersen en alles wat kan relativeren. romantiek met een relativerende knipoog, dat is mooi.
helaas hebben velen zichzelf niet in de hand en zodus glijdt hun 'romantisch nationalisme' af naar zeer onromantisch rascisme en fascisme.
omdat ze niet kunnen relativeren. omdat ze verblind zijn. omdat ze high geworden zijn van romantiek te snuiven. ze kunnen er in zekere zin niet goed tegen.
vandaar... nationalisme, romantiek is mooi, maar je moet ermee kunnen omgaan.

lombas
2 januari 2007, 12:25
Ik ben vooral een aanhanger van de Romantiek als dicht -en muziekstroming, minder voor wat ze op literair en wetenschappelijk vlak heeft afgeleverd.

Voorts ben ik geen nationalist. Eender welke groep mensen mag zichzelf met een staat bekronen, of dat nu Vlaanderen, Antwerpen of Wommelgem is.

IlluSionS667
2 januari 2007, 12:32
helaas hebben velen zichzelf niet in de hand en zodus glijdt hun 'romantisch nationalisme' af naar zeer onromantisch rascisme en fascisme.

Gelieve te definiëren wat u verstaat onder "racisme" en "fascisme".

De zogenaamd nieuw-rechtse beweging rond denkers als Alain de Benoist en Guillaume de Faye kun je als nadrukkelijk neo-romantisch omschrijven, staan zeer kritisch tov multi-culturalisme en tonen wat gelijkenissen met ideologieën als het fascisme. Desondanks beschouw ik ze zeker niet als racistisch noch als fascistisch en kun je evenmin zeggen dat haar voorstanders naievelingen zijn zonder enig realiteitsgevoel, zelfs integendeel. In tegenstelling tot conservatieven keren de nieuw-rechtsen zich dan ook niet af tegen het post-modernisme in een zinloze en eindeloos verlangen naar betere tijden uit het verleden naar maar geven zij eerder een post-moderne interprettatie van de oeroude principes en tradities die de kern van haar gedachtengoed uitmaken.

Verder wil ik nog vragen wat u als ideaal stelt? Beschouwt u het multi-culturalisme en de westerse particratie als idealen?

van Maerlant
2 januari 2007, 12:36
met romantisch nationalisme is in principe niets mis, zolang men zichzelf weet te beheersen en alles wat kan relativeren. romantiek met een relativerende knipoog, dat is mooi.
helaas hebben velen zichzelf niet in de hand en zodus glijdt hun 'romantisch nationalisme' af naar zeer onromantisch rascisme en fascisme.
omdat ze niet kunnen relativeren. omdat ze verblind zijn. omdat ze high geworden zijn van romantiek te snuiven. ze kunnen er in zekere zin niet goed tegen.
vandaar... nationalisme, romantiek is mooi, maar je moet ermee kunnen omgaan.

Een genuanceerde post van Mitgard? 8O

IlluSionS667
2 januari 2007, 13:42
Een genuanceerde post van Mitgard? 8O

Nu nog een degelijke inhoud ;-)

Boadicea
2 januari 2007, 17:36
Een genuanceerde post van Mitgard? 8O

Juist, af en toe wat zelfrelativeringsvermogen kan geen kwaad. Het grote probleem is dat niet iedereen die tegen nationalisten is dat ook kan.
In bepaalde kringen gooit men nogal graag alles op 1 hoop: racisme, fascisme, nationalisme en ga zo verder.
Ze vergeten echter dat de noemer rechts en zelfs het nationalisme verschillende vormen en gedaanten kent. Het is bijna even divers als zijn aanhangers. Persoonlijk ben ik het zeker niet op alle punten met alle nationalisten op dit forum en elders eens.
Ook niet iedereen die zichzelf rechts noemt, zal het op alle punten met mij eens zijn en dat geeft niet. Het belangrijkste is dat we opkomen voor wie en wat we zijn en ons duidelijk afzetten van de multicommerce die men aan ons opdringt.
Zolang alle nationalisten beseffen dat ze deel uitmaken van 1 volk dat minstens zo belangrijk is als alle andere volkeren en op deze plek op aarde nog belangrijker, omdat het er een deel van is en er oorspronkelijk thuis is, kunnen we ons met elkaar verzoenen.
Alle neuzen hoeven niet dezelfde kant op te wijzen, maar we mogen nooit of te nimmer uit het oog verliezen wie we zijn, waar we vandaan komen en waar we voor staan. Dagdagelijks zie ik onze Europese cultuur meer en meer plaats ruimen voor die van een ander. Stukje bij beetje dreigt er een groter gevaar dan enkel onze meningsverschillen.
Een cultuur mag evoluëren. Als barbaarse gebruiken als bloederige offers en dito spektakels plaats maken voor meer vredelievende gebruiken, juich ik dat toe. Als de verdraagzaamheid en gelijkheid tussen man en vrouw er op vooruit gaat, juich ik dat toe.
Maar we mogen niet toleren dat de onwil van anderen ons zal onderdrukken. Er moeten grenzen zijn en deze moeten beschermd en verdedigd worden.

Herr Oberst
20 januari 2007, 00:14
Ik ben een Romantisch Nationalist. Wat gaat er nu boven een weide vol mensen, zwaaiend met leeuwenvlaggen, die allen uit volle borst de Vlaamse Leeuw zingen?

IlluSionS667
20 januari 2007, 00:17
Wat gaat er nu boven een weide vol mensen, zwaaiend met leeuwenvlaggen, die allen uit volle borst de Vlaamse Leeuw zingen?

Het parlement bestormen en de Vlaamse onafhankelijkheid afkondigen?!? ;-)

Metternich
20 januari 2007, 00:19
Ik heb hier oorspronkelijk gestemd dat ik een romantisch nationalist ben. Maar, na even nadenken, is dit eigenlijk fout. Ik ben een etnisch nationalist met het romantisch nationalisme als bijluik. Etnisch niet als raciaal, maar als ethnie (lees: volk).

IlluSionS667
20 januari 2007, 00:23
Ik heb hier oorspronkelijk gestemd dat ik een romantisch nationalist ben. Maar, na even nadenken, is dit eigenlijk fout. Ik ben een etnisch nationalist met het romantisch nationalisme als bijluik. Etnisch niet als raciaal, maar als ethnie (lees: volk).

Zijn volksnationalisten niet meestal ook romantisch nationalisten, zoals u zelf ook al aangeeft er eentje te zijn? Ik zie niet in hoe u fout heeft gestemd....

Metternich
20 januari 2007, 00:28
Zijn volksnationalisten niet meestal ook romantisch nationalisten, zoals u zelf ook al aangeeft er eentje te zijn? Ik zie niet in hoe u fout heeft gestemd....Excuseer, ik verwarde "romantisch nationalisme" even met "burgerlijk nationalisme". Of uit de brochure "Nationalisme" van de NSV! (meer info via [email protected]):

Inhoudelijk van belang is het onderscheid tussen romantisch nationalisme, of “etnic nationalism”, die het wezen van de natie zoeken in oude tradities en afstamming enerzijds en meer liberale varianten, “civic nationalism”, die de nadruk leggen op het staatsburgerschap en daaraan te ontlenen rechten als bepalend voor het behoren tot de natie anderzijds. Het burgerlijk nationalisme ziet de natie als een gemeenschap van gelijke burgers met gelijke rechten, die verenigd zijn in een patriottische verbondenheid met een gedeeld stelsel van politieke gebruiken en waarden. Dit is een typisch ideaal van de Verlichting dat onder andere door Jean-Jacques Rousseau werd geconcipieerd.

Het etnisch nationalisme stelt dat het niet de staat is die het volk voortbrengt, maar dat het juist het volk is dat de staat schept en dat het volk gekenmerkt wordt door gemeenschappelijke taal, cultuur, geschiedenis, waarden en godsdienst.

Een volksnationalist vindt zich in de eerste variant van de twee nationalismen, namelijk het romantisch nationalisme.

IlluSionS667
20 januari 2007, 00:44
Excuseer, ik verwarde "romantisch nationalisme" even met "burgerlijk nationalisme". Of uit de brochure "Nationalisme" van de NSV! (meer info via [email protected])

Allee vooruit, nog wat reclame maken erbovenop. Mijn uitspraken mbt nieuw volk zoeken hebben precies succes :lol:

Metternich
20 januari 2007, 01:03
Allee vooruit, nog wat reclame maken erbovenop. Mijn uitspraken mbt nieuw volk zoeken hebben precies succes :lol:Sluikreclame en uitdieping van ideologie gaan hand in hand ;-)

La Chunga
3 februari 2007, 11:49
Nationalist ben ik niet omwille van het eerder 'dwingende' karakter van nationalisme.
Ik ben hier geboren en niet van plan om de eerste jaren te verhuizen. Toch wordt ik steevast als 'Vlaming' omschreven, ook al voel ik me gewoon 'mens'. Verder vind ik dat je behoort tot de groep met welke je jezelf verbonden voelt en dat wordt niet bepaald door geboorte maar door persoonlijke inzichten. Nationalisme is bijgevolg een soort predestinatie en als er één ding is wat vrijheidberovend is, dan is het wel voorbestemming. Vroeger waren veel mensen voorbestemd om in een klooster te gaan wonen, hadden ze een echte keuze gehad waren het misschien timmermannen, schrijvers of iets anders geweest.

Als mensen zich onder de noemer 'Vlaanderen' willen verenigen en zich daar goed voelen, dan heb ik daar vanzelfsprekend geen probleem mee.
Ik stel enkel vast dat nationalisten veelal de neiging hebben om te stellen: "je bent hier geboren, dus je bent één van ons, je bent trouw aan ons en anders ben je een verrader of verhuis je maar".
Ik ben in Vlaanderen geboren, maar dat maakt me geen Vlaming; ik ben trouw aan mijn principes en aan de mensen bij wie ik me goed voel en/of waarmee ik een overeenkomst heb; die mensen verraad ik nooit en ik heb nooit ingezien waarom ik zou moeten verhuizen omdat ik weiger een etiket op te plakken dat me door mijn omgeving wordt opgedrongen.

Mensen verbinden zich best onder de noemer waar ze elkaar best vinden en op basis van vrijwilligheid, niet op basis van - voorbestemde of andere - dwang.

De Romantische kunststroming is niet echt aan mij besteed, ook al zijn er zaken uit de Romantiek die ik kan smaken, niet in het laatst de Romantische meesterwerken van Ludwig von Beethoven.

Gewoon romantisch ben ik daarentegen wel, ook al vindt mijn vriendin soms niet voldoende.

La Chunga
6 februari 2007, 00:28
Ijdel als ik ben, lees ik net bovenstaand schrijfsel van mezelf en ontdek...

Toch wordt ik ...

Wat een fout!

Essevee_VL
11 april 2007, 12:36
Ik ben een Romantisch nationalist omdat ten eerste er in het verleden echte Vlaamse mannen waren die streden voor de goede zaak (De slag der Gulden Sporen op 11 juni 1302 en de oostfronters). Ten tweede hecht ik veel belang aan de natuur, de Vlaamse cultuur en de Nederlandse taal. Ik ben ook iemand van uitersten het is goed of niet goed, zwart of wit en wil daarom niet toegeven en zeker niet aan Romanen. Wat ik wel slecht vind aan het Romantisme is druggebruik en het egoïsme.