PDA

View Full Version : Voorzitters en bijzitters...


Den Duisteren Duikboot
11 september 2006, 20:46
Zijn er mensen die al eens opgeroepen zijn om als voor- of bijzitter te functioneren? Wat hield je taak in? Leuke/minder leuke ervaringen?

Desiderius
11 september 2006, 20:58
Je kan maar beter geen voorzitter zijn... Ik dacht dat die in veel gevallen de onzalige taak hebben om bijzitters te "recruteren". Ik moet er geen tekeningske bij maken dat dit niet meteen een sympathiek jobke is.

Bijzitter spelen kan leuk zijn. Heb het ooit eens gedaan: je ziet de hele buurt langskomen, handjes schudden, naamkes schrappen op een lijstje, af en toe iemand helpen met het uitbrengen van de stem, een pistoléke delen met je lotgenoten. Valt allemaal nog best mee. Een beetje sociale ingesteldheid strekt tot aanbeveling.

van Maerlant
11 september 2006, 21:07
Ik zou er niets op tegen hebben indien ik gekozen werd.

Girard
11 september 2006, 21:30
TIP: Vergeet niet dat je recht hebt op een vergoeding om die dag te zitten! 8-)

Hexy
12 september 2006, 10:41
Tja,

'k heb het iedere keer aan mijn been als voorzitter van een stemopnemingsbureau.

't valt altijd wel goed mee: stemmen controleren, tellen & beslissen over de twijfelgevallen. Je krijgt ook een bundel opgestuurd met de vereist te volgen stappen.

Probleem is echter een secretaris vinden - ik duid mijn vrouw altijd aan als chinese vrijwilliger :o

De adresgegevens van de bijzitters zijn op voorhand al aan je bezorgd. Je laat de reservist-bijzitters m.a.w. wachten tot de gewone groep compleet is, en dan laat je ze beschikken....

Geen echt slechte ervaringen ooit gehad, behalve dat ik een paar keer met ambtenaren als bijzitters moest werken, die blijkbaar een paar uur/dagen vrijafkrijgen als het na middernacht wordt. Dit resulteerde in koffie- & rookpauzes tot na 24.00 uur, waarvoor ik dan een bevestiging uitschreef & als laatste mijn stemmekes aan de Voorzitter van de Rechtbank mocht gaan afgeven :o

athena
12 september 2006, 10:41
TIP: Vergeet niet dat je recht hebt op een vergoeding om die dag te zitten! 8-)

Van iets meer dan 12€ en dat voor een halve of hele dag werk.

spunk
12 september 2006, 11:19
tip : kom op het laatste moment aan of een minuutje te laat, dan is iedereen er al, inclusief reserves en mag je stemmen en naar huis gaan :P

Girard
12 september 2006, 11:26
Ja mag altijd wijgeren ook he (als het bijvoorbeeld je tweede opeenvolgende verkiezing is; omdat je naar het buitenland moet; omdat je vakantie hebt; ...)

CHW
12 september 2006, 12:46
tip : kom op het laatste moment aan of een minuutje te laat, dan is iedereen er al, inclusief reserves en mag je stemmen en naar huis gaan :P

Er zijn voorzitters die dan een effectief of opgeroepen reserve laten vertrekken en jou in de plaats nemen OF
die je laten vertrekken en je registreren als "met opzet te laat gekomen".

Anna List
12 september 2006, 13:45
als ik mij niet vergis zijn het de vrederechters die de voorzitters en bijzitters aanduiden (je kan maar beter niet in hun zwart boekje komen)

Den Duisteren Duikboot
14 september 2006, 10:22
Art. 20.
De leden van de stembureaus ontvangen presentiegeld. Het bedrag van de presentiegelden bedraagt 15 euro voor de stembureaus waar manueel wordt gestemd en 22,50 euro voor de stembureaus waar geautomatiseerd wordt gestemd.

Heeft iemand een verklaring voor dit verschil?

Djiezes
14 september 2006, 10:27
Ik was bij de vorige verkiezingen bijzitter. Was wel leuk om eens te doen. Iedereen zou dit toch minstens één keer gedaan moeten hebben, vind ik.

vlijmscherp
14 september 2006, 10:29
tip : kom op het laatste moment aan of een minuutje te laat, dan is iedereen er al, inclusief reserves en mag je stemmen en naar huis gaan :P

hm, toch al gehoord dat sommige voorzitters net die aanduiden en iemand anders laten vertrekken.

Girard
14 september 2006, 10:57
Art. 20.
De leden van de stembureaus ontvangen presentiegeld. Het bedrag van de presentiegelden bedraagt 15 euro voor de stembureaus waar manueel wordt gestemd en 22,50 euro voor de stembureaus waar geautomatiseerd wordt gestemd.

Heeft iemand een verklaring voor dit verschil?

Ja, dat is zoals in het bedrijfsleven.
Hoe minder je doet, hoe meer men je betaald!

Hexy
14 september 2006, 11:20
als ik mij niet vergis zijn het de vrederechters die de voorzitters en bijzitters aanduiden (je kan maar beter niet in hun zwart boekje komen)

Ik dacht de Eerste Voorzitter van de Rechtbank van Eerste Aanleg.

ik vermoed dat het "zwart boekje" de lokale gids van advocaten is, gezien die 'bende' :lol: altijd als voorzitter moet opdraven.

TheBlackadder
14 september 2006, 11:30
Bij mij in de gemeente hebben er behoorlijk wat een uitvlucht gevonden, met als resultaat dat ze een hoop anderen hebben moeten contacteren, en dat 1 van de kandidaten een oproepingsbrief heeft gekregen. Uiteraard is daar fijntjes op geantwoord dat kandidaten dit niet mogen

Herr Flick
14 september 2006, 11:36
Art. 20.
De leden van de stembureaus ontvangen presentiegeld. Het bedrag van de presentiegelden bedraagt 15 euro voor de stembureaus waar manueel wordt gestemd en 22,50 euro voor de stembureaus waar geautomatiseerd wordt gestemd.

Heeft iemand een verklaring voor dit verschil?


CGKR ! dat is puur racisme, da vraag ik mij ook af waarom dat dat zo'n verschil is, !

Herr Flick
14 september 2006, 11:38
hm, toch al gehoord dat sommige voorzitters net die aanduiden en iemand anders laten vertrekken.


Moest ik voorzitter zijn dan hadden de laatsten het inderdaad aan hunne rekker, ... maar ik heb dan ook een wreed slecht karakter, hé, ... :twisted:

spunk
14 september 2006, 11:54
CGKR ! dat is puur racisme, da vraag ik mij ook af waarom dat dat zo'n verschil is, !
racisme?? verklaar u nader

Herr Flick
14 september 2006, 12:48
racisme?? verklaar u nader


Ah ja, dat is toch duidelijk, iemand in een manueel stembureau krijgt minder dan in een automatische, de manueelen worden dus gediscrimineerd ! ;-)

spunk
14 september 2006, 13:06
Ah ja, dat is toch duidelijk, iemand in een manueel stembureau krijgt minder dan in een automatische, de manueelen worden dus gediscrimineerd ! ;-)
nu spreek je over discriminatie ipv racisme

ra·cis·me (het ~)1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat2 rassentheorie
dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.))1 ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken => achterstelling2 onderscheiding

Duvel
14 september 2006, 13:09
vorige keer ook bijzitter geweest , was ne keer plezant , ook goed "geholpen" met de ouwe pallullen die aan dien computer nie aanuit konden

Den Duisteren Duikboot
14 september 2006, 13:19
vorige keer ook bijzitter geweest , was ne keer plezant , ook goed "geholpen" met de ouwe pallullen die aan dien computer nie aanuit konden

Wat bedoel je met "geholpen"? :?

Coekie
14 september 2006, 13:20
Art. 20.
De leden van de stembureaus ontvangen presentiegeld. Het bedrag van de presentiegelden bedraagt 15 euro voor de stembureaus waar manueel wordt gestemd en 22,50 euro voor de stembureaus waar geautomatiseerd wordt gestemd.

Heeft iemand een verklaring voor dit verschil?

Langer openingsuren.

Coekie

Duvel
14 september 2006, 13:24
Wat bedoel je met "geholpen"? :?

beetje sturen , he , da ze het juste bolleke zwart maken 8-)

Den Duisteren Duikboot
14 september 2006, 14:28
beetje sturen , he , da ze het juste bolleke zwart maken 8-)

Hoe pak je dat het beste aan? 8-)

Herr Flick
14 september 2006, 14:40
nu spreek je over discriminatie ipv racisme

ra·cis·me (het ~)1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat2 rassentheorie
dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.))1 ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken => achterstelling2 onderscheiding


Ik dacht dat rassen niet bestonden in het PC taalgebruik, ... racisme kan dus ook niet bestaan, als ge het zo wilt spelen, spelen we mee hé... :twisted:

Herr Flick
14 september 2006, 14:41
Wat bedoel je met "geholpen"? :?

Basicly komt het erop neer dat hij voor die mensen zijn keus gemaakt heeft...

Duvel
14 september 2006, 15:30
Hoe pak je dat het beste aan? 8-)

vooral snel zijn :twisted: en zeggen dat die keer maar voor te oefenen was :lol:

ene oosteuropeaan maakte het wel heel gemakkelijk : die vroeg gewoon wat hij moest stemmen volgens mij en hij deed het nog ook begot :lol: :lol: :lol:

Reza
14 september 2006, 16:51
Ge kunt altijd om er onderuit te komen een splinterpartijke oprichten genaamd 'WDNM' of 'Wij Doen Ni Mee'.

Dan zijt ge uwe dag niet kwijt aan dat gezever.

Reza
14 september 2006, 16:52
Of trakteer jezelf en je vrouw op een reisje in het buitenland. ;)

jules
16 september 2006, 15:12
Probleem is echter een secretaris vinden - ik duid mijn vrouw altijd aan als chinese vrijwilliger :o

ik moet mijn papieren met wat te doen vanavond nog eens goed doornemen want t is mijn eerste keer, maar ik dacht niet dat ik mijn secretaris en adjunct-voorzitter zomaar vrij mag kiezen ?
Kan er iemand snel antwoorden, want ik ga vanavond de brieven eens schrijven.

en reken maar dat de telaatkomers in "mijn" bureau het zéker vlaggen zullen hebben :twisted:

lobotommy
25 september 2006, 21:50
Ik ben ook opgeroepen om te fungeren als bijzitter (stembureau met manuele stemming).

Ik heb hierover wel een vraagje. Ik word gevraag om 7.15 aanwezig te zijn, maar wil dat dan ook zeggen dat ik na sluiting van de stembureau's nog stemmen moet tellen? Of zijn dat andere opgeroepenen?

Indien ik naderhand ook nog moet tellen dan snap ik niet goed waarom bijzitters van elektronische stembureau's meer betaald krijgen...

jules
25 september 2006, 22:08
Ik ben ook opgeroepen om te fungeren als bijzitter (stembureau met manuele stemming).

Ik heb hierover wel een vraagje. Ik word gevraag om 7.15 aanwezig te zijn, maar wil dat dan ook zeggen dat ik na sluiting van de stembureau's nog stemmen moet tellen? Of zijn dat andere opgeroepenen?

Indien ik naderhand ook nog moet tellen dan snap ik niet goed waarom bijzitters van elektronische stembureau's meer betaald krijgen...

nee je moet niet tellen.
bijzitters in electronische stembureau's worden meer betaald omdat die bureaus langer openblijven (tot 16 u)

fernand
26 september 2006, 11:56
nee je moet niet tellen.
bijzitters in electronische stembureau's worden meer betaald omdat die bureaus langer openblijven (tot 16 u)
De urnen worden verzegeld en gaan dan naar een telbureau. en dat kan laat, of heel vroeg in de morgen worden. afhankelijk of het aantal stemmen klopt.

skwirrel
26 september 2006, 14:32
tipje voor de bijzitters in een elektronisch buro:

zeg nooit dat je iets van computers kent, en doe alsof je nog nooit een muis hebt gezien. Er zijn plezantere jobkes dan het 'geldig' maken van rond de 500 stemkaartjes. Dit gebeurt op volgende efficiënte wijze: Neem een kaartje van de stapel, stop in de kaartlezer van de PC, wacht een paar seconden tot het machien het kaartje heeft geldig gemaakt, haal het kaartje uit de kaartlezer, leg het op een ander stapelke.

Fun gegarandeerd :-)

Maar verder was het wel eens een leuke ervaring... voor 1 keer.

Anna List
26 september 2006, 14:37
als je het allemaal eens wil meemaken, kan je beter als getuige gaan; je kan dan mee met de voorzitter openen en de controles doen, maar de rest van de dag ga en sta je waar en wanneer je wil

kan je wat mensen helpen stemmen (let wel dat mag eigenlijk niet, maar we zijn van goede wil ...)
en wat keuvelen met de bijzitters en de kiezers ...