PDA

View Full Version : Operatie 'Dragon Rouge' (Kongo, 1964)


StevenNr1
14 september 2006, 20:40
Ik las net in de Knack een interview met Jean-Pierre Pauwels (SPa, °1937) waarin hij als antwoord op de vraag "Wanneer zijn uw wegen en die van Ernest Mandel uit elkaar gegaan?" dit zegt: Toen de Belgische para's in 1964 boven Stanleystad (nu Kisangani) werden gedropt. Mijn kameraden van La Gauche zagen daarin een daad van neokolonialisme, terwijl die para's gewoon moeders en kinderen in veiligheid gingen brengen. [...]
Mijn vraag, wie had gelijk, hij of 'zijn kameraden van La Gauche'?

Ik heb ondertussen wel zelf al wat gezocht via Google (waardoor ik ook te weten kwam dat het dus operatie 'Dragon Rouge' betreft) maar vond niet meteen veel informatie. Volgende twee links bescrhijven de situatie een beetje (niet vanuit radicaal-links standpunt, dat vind ik nl. niet): DRAGON ROUGE/RED DRAGON (http://members.aol.com/samc130/menu3.html) en Operation Red Dragon (http://www.globalsecurity.org/military/ops/red_dragon.htm). Nu ben ik nog dit (http://www.historynet.com/magazines/military_history/3033941.html?page=1&c=y) aan het doorlezen maar ik weet het dus nog niet meteen zo.
Misschien zitten er hier ergens Kongo-experts of mensen die beschikken over links met betere of andere informatie...

Alleszins, zoals ik het nu even snel al las, denk ik dat het best mogelijk is dat de Belgische overheid de gijzelaars als excuus gebruikte om het offensief van het Kongolese leger (Mobutu was dus al aan de macht en zette na vele nederlagen met steun van de VS het offensief tegen de Simba-rebellen (marxistisch (?)) in) tegen Stanleystad (gecontroleerd door de Simba-rebellen die er vele blanken gijzelden) te ondersteunen.

tony p
14 september 2006, 20:45
Che heeft het toch ergens eens gehad over de Belgische imperialisten?

solidarnosc
14 september 2006, 20:45
Beiden kloppen natuurlijk. Het één sluit helemaal het andere niet uit. Humanitaire missies worden vandaag in toenemende mate als cover voor imperialistische doeleinden gebruikt. Het is geen toeval dat de helft van Europa in Congo zit. Ze zullen daar wel humanitaire dingen doen maar ondertussen pikken ze mooi een bodemschat mee.

Jonas Elossov
15 september 2006, 22:46
Inderdaad... Net hetzelfde als de operaties van Portugal in Timor, die individuele militairen zullen hun humanitair werk wel doen, en denken dat ze er gestuurd worden om vrede en veiligheid te brengen, terwijl de regering ze stuurt om haar belangen te verdedigen... Een puur imperialistische operatie dus! Net hetzelfde als het overgrote deel van de VS-militairen in Irak, die denken ook dat ze er gestuurd worden om voor veiligheid en democratie te zorgen...

StevenNr1
15 september 2006, 22:54
die denken ook dat ze er gestuurd worden om voor veiligheid en democratie te zorgen...dachten ;)

En Mandel zat dus juist :)

Jonas Elossov
15 september 2006, 23:03
dachten ;)

En Mandel zat dus juist :)

Natuurlijk... Ik heb overigens meer vertrouwens in marxistische analyses van Mandel dan in één of andere SPa'er...

Hoewel dat de PCP in Portugal de interventie in Timor nu steunde, en de oppositie van het Links Blok beperkt bleef tot een aantal parlementaire vragen deze zomer... En dat zouden ook allemaal marxisten zijn.