PDA

View Full Version : het systeem van gemeenteraadsverkiezingen voor dummies


evilbu
17 september 2006, 14:18
Hallo,

mijn vraag heeft niet echt te maken met mijn eigen gemeente in het bijzonder.
Ik vroeg me gewoon enkele zaken af :

1. als op de VRT site het aantal zetels in de gemeenteraard x is, is er reden om te vermoeden dat dat nu veranderd zou kunnen zijn?
2. hoe verdeelt men dat aantal zetels over die partijen? Als in een gemeente met twintig zetels een partij 5000 van de 16000 stemmen haalt, kan je toch moeilijk die partij 6.25 zetels geven of zo?8O
3.je mag niet op meerdere lijst stemmen, maar je mag binnen een lijst zoveel personen aanduiden als je wil, juist? maar is dat bindend? Als een partij acht zetels krijgt, MOETEN ze dan de acht personen met de meeste voorkeursstemmen een zetel geven?
4. wat heeft die rangorde op de lijst (lijsttrekker, lijstduwer) precies te betekenen? Wat is de politieke betekenis na de verkiezingen daarvan?

Bedankt!

Thomas Leys
17 september 2006, 15:20
Op deze pagina (http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/v2006/overzicht/nnII_v2006_achtergrond_overzicht/index.shtml) van de VRT-nieuwssite vind je uitleg bij het systeem van de zetelverdeling en de toewijzing van de zetels. Dat zou vragen 2,3 en 4 moeten beantwoorden.

Wat de informatie over de huidige zetelverdeling betreft, is dit gebaseerd op de meest recente informatie die gekend. Het is inderdaad mogelijk dat gemeenteraadsleden van partij zijn veranderd of nu als onafhankelijke zetelen.

Dimitri
17 september 2006, 17:38
1. als op de VRT site het aantal zetels in de gemeenteraard x is, is er reden om te vermoeden dat dat nu veranderd zou kunnen zijn?
Ja, dat kan als het aantal inwoners is gestegen (of gedaald). Het aantal zetels in de raad wordt gebaseerd op het aantal inwoners.

De andere vragen zijn hierboven al beantwoord denk ik. Het zetelverdelingssysteem is inderdaad niet helemaal eerlijk, omdat het de grote partijen bevoordeelt. Een ingewikkeld systeem, maar het komt erop neer dat grote partijen altijd meer zetels halen dan waar ze procentueel recht op hebben (dus 30% van de stemmen, maar wel 35% van de zetels bijv.).

evilbu
17 september 2006, 20:59
Oké bedankt, alleen begrijp ik het antwoord op vraag 4 nog niet zo goed. Wat betekent dat nu : "voor een derde meetellen".

evilbu
17 september 2006, 21:53
http://www.dekrachtvanjestem.be/KVJS/docs/2-van_verkiezing_tot_bestuur.ppt

Dit ziet er me een degelijk (officieel) document uit.
Het antwoord op vraag 1 volgt hier dus uit, je moet gewoon het huidig aantal inwoners (kinderen en dergelijke inbegrepen) kennen.

Interessant om te weten is dat ALS NIEMAND een lijststem uitbrengt (dus iedereen stemt op een bepaalde persoon), de plaats van een kandidaat op een lijst geen enkele betekenis meer heeft.

Nu, is er iemand die weet waar je echt van elke kandidaat en elke partij het aantal stemmen bij de vorige verkiezingen kan zien?
Bedankt,

de limburgse leeuw
17 september 2006, 22:22
http://www.dekrachtvanjestem.be/KVJS/docs/2-van_verkiezing_tot_bestuur.ppt

Dit ziet er me een degelijk (officieel) document uit.
Het antwoord op vraag 1 volgt hier dus uit, je moet gewoon het huidig aantal inwoners (kinderen en dergelijke inbegrepen) kennen.

Interessant om te weten is dat ALS NIEMAND een lijststem uitbrengt (dus iedereen stemt op een bepaalde persoon), de plaats van een kandidaat op een lijst geen enkele betekenis meer heeft.

Nu, is er iemand die weet waar je echt van elke kandidaat en elke partij het aantal stemmen bij de vorige verkiezingen kan zien?
Bedankt,

Heb me laatst rot gezocht naar het stemmenaantal per persoon, maar kon op internet eigenlijk niks meer ontdekken.

evilbu
30 september 2006, 17:00
Heb me laatst rot gezocht naar het stemmenaantal per persoon, maar kon op internet eigenlijk niks meer ontdekken.
http://www.vub.ac.be/belgianelections/Gemeenten.html

Dat ziet er een vrij goeie site uit, met resultaten vanuit het hele land, van 1976,1982,1988,1994 en 2000. ;-)