PDA

View Full Version : Voorakkoord tegen N-VA in Izegem


Tantist
17 september 2006, 15:16
za 16/09/06 - Op de meeste plaatsen in (West-)Vlaanderen sluiten CD&V en de N-VA een kartel bij de komende verkiezingen. In Izegem, de stad van mediaminister en N-VA-kopstuk Geert Bourgeois, is dat niet het geval. Volgens hem heeft CD&V zelfs een voorakkoord gesloten met de SP.A om de N-VA van de macht te houden.

CD&V en de N-VA hebben de voorbije jaren gepraat over kartelvorming in Izegem. Geert Bourgeois (N-VA) zou lijsttrekker kunnen worden bij de verkiezingen en een gooi doen naar de burgemeesterssjerp.


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/v2006/details/060916Izegemvoorakkoord/v06_060916_GerdaMylle_m-20060916-180311.jpg (foto Wenerdroom)



Uiteindelijk kwam het kartel er niet. De twee partijen zouden namelijk één lijst moeten delen, en ze zouden dus veel minder zitjes hebben.
Daarnaast vreesden ze dat ze misschien stemmen zouden verliezen in plaats van er bij te winnen.
In Izegem zijn CD&V met 8 zetels en de N-VA met 7 zetels grote spelers met trouwe kiezers, die een kartel mogelijk niet zien zitten.
Er deden allerlei verhalen de ronde over de mislukte kartelvorming. Sommigen legden de oorzaak bij ruzies tussen CD&V en de N-VA, die al jaren aansleepten.
Maar zowel N-VA-lijsttrekker Geert Bourgeois als CD&V-lijsttrekker Gerda Mylle (foto) ontkennen dat. Ze hebben het over een beslissing die de partijen samen genomen hebben. Het kartel in Izegem werd begraven.


Voorakkoord!?

Volgens Geert Bourgeois hoopte de N-VA dat er ook zonder kartel nog te praten zou zijn met CD&V om na 8 oktober samen te besturen. Hij beweert dat nu ook dat onmogelijk geworden is, na duidelijke taal van zowel CD&V als de SP.A.
Met de hulp van de SP.A-partijtop is er volgens Bourgeois een voorakkoord gesloten tussen de SP.A en CD&V, en het zou ook op papier staan. Gerda Mylle van CD&V zegt dat er met iedereen gesproken is, en dus niet alleen met de SP.A, en dat er helemaal niets op papier staat.
Ze ontkent evenwel niet dat CD&V en de SP.A goed samengewerkt hebben tijdens de voorbije legislaturen, en dat ze willen doorgaan na 8 oktober als de kiezer het toelaat ... De uitspraken van Bourgeois noemt ze spijtig, en alleen bedoeld om de verkiezingskoorts te doen stijgen.
De conclusie is duidelijk: het kartel tussen CD&V en de N-VA is in heel wat gemeenten en steden een evidentie geworden, in de stad van één van de kopstukken van die partijen liggen de kaarten duidelijk een pak ingewikkelder. Ook samenwerken ligt er blijkbaar niet voor de hand.

-----------
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/v2006/details/060916Izegemvoorakkoord/index.shtml
----------------

Voorakkoorden worden dus niet alleen tegen het Vlaams Belang gemaakt he.

Jong N-VA'er
17 september 2006, 15:21
Dat is nu eenmaal politiek.

Tantist
17 september 2006, 15:27
Dat is nu eenmaal politiek.

Zou de kiezer niet eerst mogen beslissen?

bartje
17 september 2006, 15:40
Het zou wel eens kunnen dat de NV-A zo'n prachtig resultaat zal neerzetten dat ze misschien een coalitie met iemand anders zouden kunnen sluiten.

Bij de vorige verkiezingen zag het er als volgt uit:

partij / parti stemmen / votes % zetels / sièges SP 4851 25,7% 8 CVP 4748 25,1% 8 VU-ID 4465 23,6% 7 VLD 2721 14,4% 4 VL.BLOK 1130 6,0% 1 AGALEV 993 5,3% 1


De top 3 van de voorkeurstemmen zag er zo uit:

1. Geert Bourgeois (VU-ID) 3108
2. Gerda Mylle (CVP) 2264
3. Willy Verledens (SP) 2142

Je ziet dus dat G. Bourgeois met vlag en wimpel op 1 stond.

Zwartengeel
17 september 2006, 15:50
[quote=Tantist;1995307]De conclusie is duidelijk: het kartel tussen CD&V en de N-VA is in heel wat gemeenten en steden een evidentie geworden, in de stad van één van de kopstukken van die partijen liggen de kaarten duidelijk een pak ingewikkelder. Ook samenwerken ligt er blijkbaar niet voor de hand.[quote]

Is niet alleen in Izegem het geval. Ook in Dessel (woonplaats van N-VA kopstuk Kris Van Dijck) komt CD&V apart op en zit het in een coalitie tégen N-VA.

leeuwenhart
17 september 2006, 16:45
gemeenteraadverkiezingen zijn niet te vergelijken met nationale verkiezingen.

gemeentelijk spelen vaak persoonlijke kwesties mee.

kelt
17 september 2006, 16:47
tof zeg...zo een kartel waarbij verhinderd wordt dat de "kopstukken" van de kleinste "partner" een echte machtspositie zouden kunnen veroveren.....(burgemeesters neigen langer mee te gaan dan ministers en staatssecretarisjes en een diepere stempel op een regio te drukken)


:|

ilfalco
17 september 2006, 17:32
Voorakkoorden worden dus niet alleen tegen het Vlaams Belang gemaakt he
neen , maar de reden waarom leterme ze persoonlijk ging afsluiten was wel tegen het VB.

Jong N-VA'er
17 september 2006, 20:28
[quote=Tantist;1995307]De conclusie is duidelijk: het kartel tussen CD&V en de N-VA is in heel wat gemeenten en steden een evidentie geworden, in de stad van één van de kopstukken van die partijen liggen de kaarten duidelijk een pak ingewikkelder. Ook samenwerken ligt er blijkbaar niet voor de hand.[quote]

Is niet alleen in Izegem het geval. Ook in Dessel (woonplaats van N-VA kopstuk Kris Van Dijck) komt CD&V apart op en zit het in een coalitie tégen N-VA.

Ook geweest in Aalst vandaag?:-)

Jong N-VA'er
17 september 2006, 20:53
Zou de kiezer niet eerst mogen beslissen?

Uiteraard, maar ik wou maar zeggen dat CD&V en N-VA ook in de clinch kunnen zijn als

Jong N-VA'er
17 september 2006, 20:53
Zou de kiezer niet eerst mogen beslissen?

Uiteraard, maar ik wou maar zeggen dat CD&V en N-VA ook in de clinch kunnen zijn als het

Jong N-VA'er
17 september 2006, 20:53
Zou de kiezer niet eerst mogen beslissen?

Uiteraard, maar ik wou maar zeggen dat CD&V en N-VA ook in de clinch kunnen zijn als het gaat om de burgermeester te leveren en het schepencollege. Dat vind ik wel normaal.

Griffin
19 september 2006, 11:39
De kiezer kan zorgen dat zo'n voorakkoord onmogelijk wordt, ja. Meer niet. De kiezer bepaalt hoe de verhoudingen tussen partijen zullen liggen, niet wie met wie in bed moet kruipen.

Bierke
19 september 2006, 11:50
De kiezer kan zorgen dat zo'n voorakkoord onmogelijk wordt, ja. Meer niet. De kiezer bepaalt hoe de verhoudingen tussen partijen zullen liggen, niet wie met wie in bed moet kruipen.

't zou mss leuk zijn als er een overzicht was /gemeente in 1 thread wie wat waar voorakkoorden heeft gesloten, kwestie van makkelijk mensen/partijen te elemineren die het op voorhand al niet waard zijn voor te stemmen.
En kom nu niet af.. het is altijd al gebeurd, want van de politici waarvan ik dat al gehoord heb kan ik moeilijk nog begrip/respect opbrengen.

Raven
19 september 2006, 12:56
alé, nog maar eens een kaakslag voor de N-Va'er...

Gelukkig dat die al alle zelfrespect al zijn verloren na de federale verkiezingen.

robert t
19 september 2006, 13:27
alé, nog maar eens een kaakslag voor de N-Va'er...

Gelukkig dat die al alle zelfrespect al zijn verloren na de federale verkiezingen.Juicht Vlamingen, juigt.... Onze vriend Raven heeft de term zelfrespect ontdekt. Jij, die hier iedereen die jouw mening niet deelt, uitmaakt voor het vuil van de straat gaat de N-VA'ers eens een lesje in zelfrespect geven. Leer eerst even wat respect voor de tegenstrever is, dan pas kan je spreken van zelfrespect.

Raven
19 september 2006, 17:39
Juicht Vlamingen, juigt.... Onze vriend Raven heeft de term zelfrespect ontdekt. Jij, die hier iedereen die jouw mening niet deelt, uitmaakt voor het vuil van de straat gaat de N-VA'ers eens een lesje in zelfrespect geven. Leer eerst even wat respect voor de tegenstrever is, dan pas kan je spreken van zelfrespect.

Nou zwaai ik af en toe wel eens met de term "jij Belg" of "jij Atheist"... maar als dat al het vuil van de straat is, dan gaat het hier beter dan ik dacht :lol:

Maar dat doet niets aan het feit dat de zaadjes-slikkerij van de N-Va'ers nog maar eens beproefd wordt. Als ze zelfs dit aanvaarden van hun zogenaamde kartelgenoot, zijn ze werkelijk klaar voor Foie Gras-voeding op de schoot van Leterme

robert t
19 september 2006, 18:05
Nou zwaai ik af en toe wel eens met de term "jij Belg" of "jij Atheist"... maar als dat al het vuil van de straat is, dan gaat het hier beter dan ik dacht :lol:

Allé, als het maar dat is ga ik je voortaan als een brave jongen beschouwen.Maar dat doet niets aan het feit dat de zaadjes-slikkerij van de N-Va'ers nog maar eens beproefd wordt. Als ze zelfs dit aanvaarden van hun zogenaamde kartelgenoot, zijn ze werkelijk klaar voor Foie Gras-voeding op de schoot van LetermeWie zegt dat ze dit goedkeuren? Kartelpartners hebben een ruime vorm van onafhankelijkheid ten opzichte van elkaar.

B.t.w., ikzelf ben geen CD&V-aanhanger. In mijn gemeente hebben de N-VA'ers (we zijn daardoor geschorst door de N-VA leiding) een kartel met het VB gesloten m.b.t. de gemeenteraadsverkiezingen. Aangezien je een hele tijd op het forum afwezig was, wist je het vermoedelijk niet. Waarom deden we dat? Omdat voor ons Vlaanderen belangrijker is dan wat steriele partijtwisten.

Knuppel
19 september 2006, 18:57
za 16/09/06 - Op de meeste plaatsen in (West-)Vlaanderen sluiten CD&V en de N-VA een kartel bij de komende verkiezingen. In Izegem, de stad van mediaminister en N-VA-kopstuk Geert Bourgeois, is dat niet het geval. Volgens hem heeft CD&V zelfs een voorakkoord gesloten met de SP.A om de N-VA van de macht te houden.

CD&V en de N-VA hebben de voorbije jaren gepraat over kartelvorming in Izegem. Geert Bourgeois (N-VA) zou lijsttrekker kunnen worden bij de verkiezingen en een gooi doen naar de burgemeesterssjerp.


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/v2006/details/060916Izegemvoorakkoord/v06_060916_GerdaMylle_m-20060916-180311.jpg (foto Wenerdroom)



Uiteindelijk kwam het kartel er niet. De twee partijen zouden namelijk één lijst moeten delen, en ze zouden dus veel minder zitjes hebben.
Daarnaast vreesden ze dat ze misschien stemmen zouden verliezen in plaats van er bij te winnen.
In Izegem zijn CD&V met 8 zetels en de N-VA met 7 zetels grote spelers met trouwe kiezers, die een kartel mogelijk niet zien zitten.
Er deden allerlei verhalen de ronde over de mislukte kartelvorming. Sommigen legden de oorzaak bij ruzies tussen CD&V en de N-VA, die al jaren aansleepten.
Maar zowel N-VA-lijsttrekker Geert Bourgeois als CD&V-lijsttrekker Gerda Mylle (foto) ontkennen dat. Ze hebben het over een beslissing die de partijen samen genomen hebben. Het kartel in Izegem werd begraven.


Voorakkoord!?

Volgens Geert Bourgeois hoopte de N-VA dat er ook zonder kartel nog te praten zou zijn met CD&V om na 8 oktober samen te besturen. Hij beweert dat nu ook dat onmogelijk geworden is, na duidelijke taal van zowel CD&V als de SP.A.
Met de hulp van de SP.A-partijtop is er volgens Bourgeois een voorakkoord gesloten tussen de SP.A en CD&V, en het zou ook op papier staan. Gerda Mylle van CD&V zegt dat er met iedereen gesproken is, en dus niet alleen met de SP.A, en dat er helemaal niets op papier staat.
Ze ontkent evenwel niet dat CD&V en de SP.A goed samengewerkt hebben tijdens de voorbije legislaturen, en dat ze willen doorgaan na 8 oktober als de kiezer het toelaat ... De uitspraken van Bourgeois noemt ze spijtig, en alleen bedoeld om de verkiezingskoorts te doen stijgen.
De conclusie is duidelijk: het kartel tussen CD&V en de N-VA is in heel wat gemeenten en steden een evidentie geworden, in de stad van één van de kopstukken van die partijen liggen de kaarten duidelijk een pak ingewikkelder. Ook samenwerken ligt er blijkbaar niet voor de hand.

-----------
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/v2006/details/060916Izegemvoorakkoord/index.shtml
----------------

Voorakkoorden worden dus niet alleen tegen het Vlaams Belang gemaakt he.

Neen. Blijkbaar ook tegen de eigen 'Vlaamse' kartelpartner.

Je hoeft niet te vragen wat een gangske de N-VA zal gaan als de CD&V er zonder zou kunnen volgend jaar....

Zwartengeel
19 september 2006, 19:40
Allé, als het maar dat is ga ik je voortaan als een brave jongen beschouwen.Wie zegt dat ze dit goedkeuren? Kartelpartners hebben een ruime vorm van onafhankelijkheid ten opzichte van elkaar.

B.t.w., ikzelf ben geen CD&V-aanhanger. In mijn gemeente hebben de N-VA'ers (we zijn daardoor geschorst door de N-VA leiding) een kartel met het VB gesloten m.b.t. de gemeenteraadsverkiezingen. Aangezien je een hele tijd op het forum afwezig was, wist je het vermoedelijk niet. Waarom deden we dat? Omdat voor ons Vlaanderen belangrijker is dan wat steriele partijtwisten.

Vraagje tussendoor: volgens de VB-website sta jij in Wetteren op de vierde plaats op de VB-lijst. Is die zogenaamde lijst 'Vlaamse Eenheid' nu een onafhankelijke kartellijst of heeft het VB jullie gewoon 'gerecupereerd'?

Knuppel
19 september 2006, 19:51
Me dunkt dat de naam 'Vlaamse eenheid' eerder wijst naar het charter van Robert dan naar een gerecupereerde N-VA-er door het VB, niet dan?

robert t
19 september 2006, 22:43
Vraagje tussendoor: volgens de VB-website sta jij in Wetteren op de vierde plaats op de VB-lijst. Is die zogenaamde lijst 'Vlaamse Eenheid' nu een onafhankelijke kartellijst of heeft het VB jullie gewoon 'gerecupereerd'?Ik heb het nagekeken en je informatie schijnt correct te zijn. Ik ga echter het VB niet beschuldigen bewust verkeerde informatie te plaatsen, ik denk, omdat er op onze lijst "Vlaamse eenheid" ook VB'ers voorkomen, ze hun systeem van lijstpublicaties niet aangepast hebben, wat verwarrend werkt en ik betreur dat. Ik kan je echter verzekeren dat onze lijst een absoluut onafhankelijke kartelllijst is, dat was dé voorwaarde door ons gesteld ze te vormen. Mijn bewering wordt gestaafd op de website van "Het Nieuwsblad", waar alle lijsten én kandidaten correct vermeld zijn. Het volstaat het postnummer 9230 en de gemeente Wetteren in te tikken. Daar vindt je de correcte informatie. Ik heb niet de gewoonte van dé waarheid mijn waarheid te maken maar ik begrijp ook je reactie.

Raven
20 september 2006, 09:08
Wie zegt dat ze dit goedkeuren? Kartelpartners hebben een ruime vorm van onafhankelijkheid ten opzichte van elkaar.


Zoals een huwelijk waarbij een van de partners den tram van de wereld is :lol:? Alé, omdat we in België zijn sommigen dat progressief noemen zal ik het maar aanvaarden. Maar dan nog met de SP-A!!!!??!!??

De ene partij waarvan de N-VA partijtop nog heeft zitten roepen dat er NOOIT mee in zee zouden gaan.

Nee, dat is geen ruime onafhankelijkheid meer, m'n beste. Dat is blasfemie.

B.t.w., ikzelf ben geen CD&V-aanhanger. In mijn gemeente hebben de N-VA'ers (we zijn daardoor geschorst door de N-VA leiding)
een kartel met het VB gesloten m.b.t. de gemeenteraadsverkiezingen. Aangezien je een hele tijd op het forum afwezig was, wist je het vermoedelijk niet. Waarom deden we dat? Omdat voor ons Vlaanderen belangrijker is dan wat steriele partijtwisten.

Respect voor die fameuse stap. Ik voel me verplicht onderscheid te gaan maken tussen N-VA'ers mét ballen (die van jouw gemeente) en die erzonder.