PDA

View Full Version : Alibi-Ali of bruggenbouwer?


Cynical Ice
19 september 2006, 14:18
zo 17/09/06 - In de Gentse Backstage vond gisteren een debat plaats met de toepasselijke titel Jonge Turken of Alibi-Ali's? De Federatie van Zelforganisaties in Vlaanderen (FZO-VL) en Divers & Actief (D&A) wilden de rol van jonge allochtone kandidaten nader belichten.

Zijn de allochtone kandidaten bruggenbouwers die een verschil kunnen maken en de integratie bevorderen, of dienen ze enkel om allochtone kiezers te lokken?
In de Sleepstraat, de Turkse buurt, merk je het meteen aan de talloze verkiezingsaffiches: er zijn heel wat allochtone politici die op de lijsten van de democratische partijen staan.


http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/v2006/details/060917Gent_AlibiAli/v06_060917_turken_2_v.jpg (foto VRT)



"Er wonen ongeveer 20.000 Turken in Gent. En dat speelt natuurlijk een rol bij de verkiezingen.", zegt Baki Emirveglioglu, die op de 15e plaat staat op de Gentse Groen!-lijst.
Critici beweren dat de jonge allochtonen alleen gebruikt worden om stemmen binnen te halen. Ze staan onderaan de lijst, want het zou niet de bedoeling zijn dat ze effectief verkozen worden. Zogenaamde Alibi-Ali's dus.
Ilknur Cengiz, 36e op de SP.A-Spirit-lijst, spreekt dat tegen. "Ik ben geen Alibi-Ali. En bovendien, er zijn evengoed Alibi-Jannen of Alibi-Maries."
De VLD'er Sami Souguir staat 12e op de lijst en is het eens met Cengiz. "Ik voel me heel goed thuis in mijn partij en ik word niet anders bekeken dan autochtone kandidaten."
Volgens D&A hebben politieke partijen desondanks de gewoonte om hun allochtone kandidaten na de verkiezingen aan hun lot over te laten.
"Ze laten hen vallen als een baksteen. Partijen hebben de verantwoordelijkheid om te investeren in al hun kandidaten. Ook allochtonen moeten zich kunnen ontwikkelen tot een volwaardig politicus", vindt voorzitter Mohamed El Omari.

Wat vinden jullie hiervan? Zal Gent overrompeld worden door allochtone gemeenteraadsleden, of juist niet?
En wat vinden jullie van de allochtone gemeenschap in Gent, bvb in vergelijking met die in Antwerpen of Brussel?